Tere, head raadiokuulajad. Käes on laupäev, seitsmeteistkümnes september ja klassikaraadio eetris algab nüüd heligaja saade ja tänased muusikauudised on järgmised. Kestab Arvo Pärdi festival püha, esineb Niguliste muuseum-kontserdisaalis organist Christopher Powers Blood bänd. Loo tegime Mändla. 19.-st 22. septembrini annab Eesti filharmoonia kammerkoor pool hilieri juhatusel neljas Eesti linnas kontserdi mise Reere. Täna algab kontserdisari ajaloo ilu, mida tutvustavad mail sildas ja Imbi Tarum. Nendega vestles Tiina kuningas. Täna tähistatakse Eesti koorijuhi Ants Söödi seitsmekümnendat sünnipäevateemat, vahendab Kersti Inno. 22. septembril algab 12. vene õigeusu vaimuliku muusika festival. Kreedo. Te kuulete, Kersti Inno intervjuud kunstilise juhi Valeri Petrooviga. Euroopa mainekamat nüüdismuusikafestivalil Varssavi sügis tuli ettekandele Helena Tulve sula, kommenteerib helilooja eesti pianist Irina Sahharinkova võitis esikoha seitsmeteistkümnendal rahvusvahelisel pianistide konkursil Bukarestis. Grimenda enescu. Tallinna Kammerorkester Eri Klasi juhatusel viibis Jaapani turneel. Muljeid jagab Heili Vaustam. Joosep Haydni õukonna pärit armida võib Nargen Opera esituses näha taas Draamateatri laval. Teemat vahendab Kersti Inno. Täna ja homme toimub festival regiöö, mida tutvustavad Hedvig Lätile, Sulev Salm ja Toivo Sõmer. Ja saate viimase teemana Priit Kuuse muusika uudised maailmast. Mina olen toimetaja Karin kopra ja soovin teile head kuulamist. Sel nädalavahetusel jõuab Rakvere Arvo Pärdi festival orelikontserdi nii. Pühapäeval kell 19 esineb Niguliste muuseum-kontserdisaalis Christopher kaaspropanud ja loomulikult on kava pühendatud Pärdi loomingule. Pärdi muusikast kuulate pühapäeva õhtul Arvo Pärdi triiviumi ja teost main vec hat. Kitsal on väljend Teever. Triewiume on 1967. aastal valminud teos ja üks esimesi, mis kirjutatud tintinnabuli stiilis. Ain veegaat kitsal on. Nende järel on valminud 1989. aastal ja pealkiri on võetud Shawee luuletusest Liivretegressioon. Selles kirjeldatakse hiilguse ning kannatuse hetki, mis kaasnevad vaimse teekonnaga võrrelduna laineharjade ning neli järgnevatel aine orgudega. Sügavas ookeanis Christopher baas pruubanud on nimekas Briti organist ja helilooja. Ja loomulikult tunnete teda paljudelt isheemia harmoonia mondi plaatidelt, kus ta esitab Karo Pärdi teoseid. Post vabandan ise, muide ka üsna viljakas helilooja ja on kirjutanud, loonud omansoPlayersi kooli projektina esiettekandele toodud menuka lasteooperipaid. Padar. Kavas on õppinud orelite kompositsiooni Londoni kuninglikus muusikaakadeemias ja oli seal ise ka oreliprofessor ajavahemikul 1973 kuni 92. Tema esimesed silmapaistvad ülesastumised jäävad 70.-te aastate algusesse. Hetkel on taas propanud tavalise Londoni Gräzin ja organist ja koormeister ning Lääne-Londoni sünagoogi organist. Eesti Kontserdi kavas kuulete ka tema enda loomingut, miks isa tsüklist seitse sõna, aga ka eesti helilooja René Eespere esiettekannet teos andatud Christopher kaaspraapantile ja kannab pealkirja kollektoris. Ja selles teoses vaatleb Heljo René Eespere erinevaid inimtüüpe, mida me õpime. Pikemal reisil tundva Rene eespere viitab ka sellele, et tihti saame reisikaaslase valida ja siis tuleb teha kompromiss või leppida paratamatusega. Aga ta tõdeb ka seda, et mis saab siis, kui sa teeline oled, vaid sa ise ning need vastandlikud reisikaaslased on su enese erinevat minad. Lisaks René Eespere esiettekandele kõlab kontserdi jooksul veel ka Andres Uibo ja Urmas Sisaskil looming. Kontserdi alustab Johann Sebastian Bachi prelüüd ja fuuga h-moll ja kuuletega Wolfgang Amadeus Mozarti fantaasiat. Effmoll. Christopher Spraapanud esineb pühapäeva õhtul kell 19 ning sellest kontserdist on klassikaraadios otseülekanne. Praegu kestva Arvo Pärdi festivali üks peateoseid on Arvo Pärdi mise Reere Eesti filharmoonia kammerkoor, pool hilieri juhatusel esitab kava üldpealkirjaga mise Reere neljal õhtul 19. septembril Rakvere kolmainu kirikus, 20. septembril Pärnu Eliisabeti kirikus 21. septembril Vanemuise kontserdimajas ja 22. septembril Estonia kontserdisaalis. Lisaks mise veerele on kontsertide kavas Arvo Pärdi teosed, topolawitooria, antsem, Nunctimitis ja salve regina. Esinevad Eesti filharmoonia kammerkoor, solistid on Kaia Urb, Iris Oja, Mati Turi, Tiit Kogerman, Uku Joller ja Vladimir Miller, organist Christopher Powers. Rõudbent ning spetsiaalselt selle kava esitamiseks kokku kutsutud rahvusvahelise koosseisuga instrumentaalansambel dirigeerib pool Hillier. Misery ere on komponeeritud 1989. aastal ja see on kannatusloo teemaline teos, nagu ka Pacia jastavat materjal. Selleks, et igale sõnale teoses kaalu anda, järgneb öeldule paus. Ühtlasi annavad pausid mõjule pääsemiseks ruumi ja aega koos kõladele ja ülemhelidele. 22. septembri kontserdi Estonia kontserdisaalist kannab üle ka klassikaraadio ning lisaks eesti publikule võivad seda raadiokontserdivahetusprogrammi vahendusel kuulata inimesed 10. maailma riigis, Lätis, Leedus, Poolas, Tšehhis, Serbias ja Montenegros, Hollandis, Taanis, Norras, Islandil ja Lõuna-Korea Vabariigis. Kontsert, mis algab neljapäeva õhtul kell seitse. Täna on kontserdisarja ajaloo iluavakontsertsarja korraldavad agentuur Corelli Music ja Eesti klavessiinisõprade tsunfti. Stuudios on Corelli konsort juht mail sildus ja klavessiini sõprade tsunftiesimees Imbi Tarum, tere. Tere kõigile tere. Mis on siis ajaloos ilusat ja kuidas see avaldub teie sarjas? Ajaloo ilu on tegelikult tõesti ilus pealkiri, kuigi see on täiesti võõraste sulgedega ehtimine, teatavasti Viivi Luige väga tore romaan on sellenimeline aga ajaloo ilu on kõik kokku, mis on meie ilusal väikesel Eestimaal ilusana muusika, kaunid kontserdipaigad, head esinejad, kõik see kokku panna, see ongi ajaloo ilu. Ja seda sarja oleme tegelikult teinud juba päris mitmeid aastaid on ta olnud jõulumuusika alapealkirjaga ja hingemuusikana olnud. Ja nüüd sellel aastal tekkis selline tore koostöö tõesti Eesti klavessiinisõprade tsunfti. Ja kuna on ka Bachi väikene juubeliaasta, siis me otsustasime, et Bachi klavessiinikontserdid on fantastiline muusika, mida suhteliselt vähe on nagu esitatud Eestis. Tsunftiliikmete hulgas on olemas suurepärased muusikud on Eestimaa peal juba väga mitmed väga head gaasiinid olemas, meie poolt korralduslik külg ja nii saigi sari nagu kokku pandud. Aga huvitav praegu ka see, et sellega me avame ka terve hooaja Pole, see lõppes meie mõisakontsertide sari aga sellid, niuksed, suvised kontserdid ja nüüd algab nagu akadeemiline kontserdihooaeg, mis sest täna õhtul Kadrioru lossis ja homme siis Pärnu Elizabethist saabki alguse. Sarja kunstiline juht Imbi Tarum, kuidas ta selle projektiga haakusite ja milline on teie osa ja panus selles sarjas? Tegelikult see ettepanek võib-olla tuligi poolt, sest see on ju klavessiinikontsertide sari. Esialgselt see Bach, ta jätkub ilmselt ka teiste muusika sahtlitega, aga esialgu meil on plaanis mängida kõik ühe ja kahe klavessiinikontserdid ja seda oligi tore teha. Kontserdil on kaks solisti, kes mängivad kumbki ühe soolokontserdi koos esitatakse kahe klavessiini kontsert ja lisaks veel veidi Bachi kammermuusikat, siis kas trio sonaati soola, teosklavessiinile? Sellisena peaks ta pakkuma ka publikule vaheldust. Ta on nii solistliku muusikat kui ka orkestriga klavessiiniteoseid. Kui mitme kontserdi peale siis Bachi klavessiini kontserdi jagub? Neid jagub siis külmele, soolokontserte on kuus ja kolm on siis neid topeltkontserte, nii et täpselt kolmel kontserdil saab kantud ette need kuus soolokontserti jagaks topeltkontserti. Räägime siis sellest tänasest kontserdist, mis ta seal ette kannab? Ja kes on solistid ja millal natukene kiidame Imbitist, et temale endale seda keeruline võib-olla teha küll. Ta on kontserdisarja nüüd kunstiline juht, aga samas on ta ka avakontserdiks, soliste ja Imbi on ju tegelikult see inimene, kes on meie väikesel Eestimaal pannud dialusi klavessiini koolkonnale teise solistina, siis sellel kontserdil dub üles Anssi matile Soomest ja neid tehke väga head muusikud ühendab veel see, et nad on tegelikult olnud mõlemad üks ühel, teine teisel pool Soome lahte selle varajase muusika interpreteerimise sihukese hälli juures Imbi siis meie poolt ja andsin matile Soome poolt. Andsin siis Sibeliuse akadeemia õppejõud ja on ta ka vanamuusikaosakonna juhataja seal, nii et, et kõik, mis tõesti puudutab vanamuusika õpetamist ja sellealast tegevust, sellega on tema väga lähedalt kokkupuutes. Oleme ka koos mänginud lausa kahe klavessiini soolomuusikat, näiteks eelmisel klavessiinifestivalil eelmisel aastal ning ka orkestriga oleme varem kalase koos mänginud. Täna kell seitse õhtul saab kuulda musitseerimas Niibid arumit kui ka Antsimaatilat koos barokkansambliga Corelli konsort. Palju neid kontserte siis kokku on, millal? Esimene osa nüüd ongi septembri keskel, 17 18. Edasi me jätkame juba oktoobris, 15. oktoobril Tartu Ülikooli aulas ja 16. oktoobril siis taas Kadrioru lossis. Ja seesama sari, nüüd läheb edasi siis veebruari keskel ja kohvris on solistideks Marju Riisikamp ja Irene Lill. Ja veebruaris mängivad Ene Nael ja Kristiina Are ja nemad on kõik sellesama tsunfti liikmed ja kõik on suurepärased muusikad. Enne tuleb ära teha need kaks avakontserti, mis on siis täna õhtul kell seitse Kadrioru lossis ja sama kavaga esinetakse ka homme kell seitse õhtul Pärnu Eliisabeti kirikus. Aitäh Mailsildas ja Imbi Tarum. Täna tähistatakse Tallinnas Ants Söödi juubelit. Eesti muusikaakadeemias esitletakse duubel CDd, juhatab Ants söötja Ene Pilli koostatud raamatut sööd muusikasse ja kell kuus õhtul algab Estonia kontserdisaal, kallis kontsert Ants Sööt 70. Palju õnne andsed. Juubeldamist alustasite aga tegelikult augusti alguses oma kodulinnas Elvas. Ma olen Elvas sündinud ja suurema osa küll oma elust elanud Tallinnas, aga tee on viinud mind jällegi Elvasse tagasi ja Elvast mitte väga kaugel on mul talu ema sünnikoht. Ja selle tõttu olen ma sealkandis nüüd väga palju liikunud. Ja Elva linnaga on jäänud alles. Ja teie sünnipäeva tulidki kuurid pidama Elvasse. Jah, tuli Eesti koorijuhtide naiskoor, kellega ma töötan tänaseni. Tulid üliõpilassegakoorilauljad ja tuli olevisi segakoorilauljat. No need omavahel ikka suures osas ka kattuvad. Ja nii on see ka täna. Täna juubelikontserdil Estonia kontserdisaalis laulavad, juhatavad need, kes teile muusikas lähedased. Noh, need on minu endised üliõpilased Liileitma Aarne Saluveer, Lydia Rahula ja Aivar Mäe. Ma olen õnnelik, et nad sellistena olemas, nagu nad on. Aga neid on veel palju. Ligi 80. Ja isejuhatajate koore, mis? Ise elan ma kontserdi teise poole üliõpilasega kuriolevusi, koori ühine koor ja kurjustas naiskoor. Kas see kava on teie lemmiklugudest? Ei saaks nii-öelda, vot neid lemmiklugusid on nii paljud meistriks mitu kava kokku panna. Kui me hakkasime seda plaani tegema duubelplaati, siis ma olin isegi üllatunud, et Eesti raadio apteegis on 532 nimetust minu juhatatud asjadest, seal on küll ka korduvaid asju nii ühe kui teise kooriga, aga noh, peale selle veel mitmetes välismaa raadiotes ja lindistusi ja et ma isegi ausalt öelda ei teagi, kui palju neid on, aga neid on üsna üsna palju. Seekordne kava on eesti muusikast, kusjuures segakori asjad on sellised, mida ma eeldasin, et kui nad tulevad kokku ja teevad tund aega, proovid, nad laulavad siis ära mis minule ka oli üllatus, sest et kui nad tulid ja laulsid Elvas, siis see oli vapustav, lihtsalt olid suutelised niiviisi seda kohe tegema. Aga noh, mis seal imestada, natuke ikon noodist, lauljad, inimesed ja eks üliõpilassegakoor oli omal ajal üsna arvestatud. Tugev koor. Ja muidugi olemine veel eriti, sest et nad olid kõik ju põhiliselt üliõpilasega koolist läbi käinud ja seal üsna tugeva koolituse saanud. Noh, muidugi eks aastad teevad ka oma tööd, sest et nad ei ole kõige arvasin nagu vanasti, vaid seal on juba juba ka need, kes on pensioni eas, nii et aga nagu nad ise ütlesid, et mis noores eas õpitud vanas eas selge Ja seda saame siis täna õhtul kuulata, kuidas see välja tuleb. Kontsert Estonia kontserdisaalis algab kell kuus ja klassikaraadio teeb kontserdist ülekande. Liiga ja. Juba kaheteistkümnendat korda toimub Tallinnas rahvusvaheline õigeusu vaimuliku muusika festival. Festivali kunstiline juht Valeri Petrov. Mis on teil selle festivali eesmärk ja millega te festival on teil seotud? See festival on seotud jumalaema sündimise tähtpäevaga, see on 21 september. Eesmärgiks, et oleks õigeusu muusika, mitte eksootiline Ada oleks arusaadav inimestele ja oleks sama nagu klassikamuusika. Meie printsiip on selline, et ühtegi kollektiiv ei esine meie festival kaks korda või kolm korda ja meie kogu aeg üritame saada just uued kollektiivid. Iga festival peab olema varane ja peab kõlama erinev muusika ja mingisugune pärl käe peab olema festivalidel. Ja kui rääkides sellest festivalist, siis selle festivali pärsson, esimene kontsert, kus esineb Catherpiir, Beirutist, Liibanonist, Meie ansambli Orthodox Singers'i kava nimi on väga huvitav. Vahemerimaja vana vene õigeusu muusika, nad on põhimõtteliselt sisulised, samasugused muidugi muusika keel on natukene teine, aga sisu selles muusikas on praktiliselt üks ja sama kontsert. Meie jaoks on ka uus kontsert, sest sellest muusikakeeli me lihtsalt esimest korda kasutame. Seal on päris palju milismi ja muidugi meie kahjuks on väga omapärased laadid. Minu jaoks on väga-väga huvitav asi ja ma ütleks keele suhtes ma ei ütle muusika keele, aga vene keele suhtes päris uus asi, sest kogu see muusikat lauldakse. Meie keeles. Me oleme laulnud küll vanas havikeeles, laulsime vanakreeka keeles laulsime vana gruusia keeles, aga varamee keel, see on meie jaoks on väga-väga huvitav asi. Kui alguses hakkasime seda tegema, siis tekkis selline tunne, et nagu ta ei ole üldse arusaadav ja ja nagu hiina keel jaoks ja siis kui hakkasime seda vaatama ja õppisime lauset selgeks, siis just vaimuliku muusika laulmise jaoks õudselt mugav ta annab sellist vaimulikku tunnet, kui sa üldse räägid selles keeles ja, ja muidugi kui laulad ja siis on veel parem väga tahaks teha niimoodi, et ta oleks stiilne ja saaks näiteks publikule üle anda seda tunnetus ja selle tunne, mis, mis me isee tunneni selleks ajaks, kui me teeme seda kontserdist. Me peame seitse inimest olema absoluutselt teistes, vot siis inimesed saavad aru. Festivali avakontserti klassikaraadio salvestab ja annab hiljem eetrisse nüüd teistest kontsertidest. Teisene kontserdile siis tuleb väga huvitav kollektiiv seal siis saanud Peterburi televisiooni ja raadiolastekoor, kelle dirigendiks Stanislav Kribkov. Ma võin ütelda, et siiamaani seal saanud Peterburis on päris suured konkursid, et üldse lapsed saavad lauldes selles kooris. Ja muidugi. On väga hea, et lasteaiahääled selles suhtes saad olnud väga hea. Ja muidugi nagu rääkida üldse raadiokoorides, siis kõige tähtsam asi see, et põhiülesanne neil, et lindistada raadiofondi jaoks muusikat ja väga huvitav, aga koosneb kolmedes osadest, kuigi kontsert on tunniajane, see on liturgilise laulu muusikakeskjumalateenistusele ja siis tuleb muusika, mis kirjutatakse praegu Sankt-Peterburis, on kaasaegsed Peterburi heliloojad väga huvitav minu jaoks siis ma tean, praegu on päris paljudes kirjutab seda muusikat seal, aga no vot seda kvaliteedi tahaks lihtsalt kuulata, mis sorti taon veel üks väga huvitav kollektiiv tuleb, see on Moskva patriarhaadi koor, peressweet, kelle dirigendiks on Vladislav koos seif ja muu kava suhtes on niimoodi siin pandud vene õigeusu muusika šedöövrid. No kui rääkida Moskva patriarhaadi koorides kolm koori üksgorzyon riv nirus kirjas Pevkele dirigendiks krindenko siis Moskva patriarhaadi välissuhete osakonda on selline olemas, kelle dirigendiks Nazov ja see Kormis tuleb meeli küljes, Koorbers selle kooli ülesandeks rohkem mitte kontserdi teha, aga laulda jumalateenistuselt koos patriarhiga ja selles suhtes väga hea, et selline kollektiiv tuleb, sest selles muusikas on põhiline see, et ta peab jumalateenistusel kõlama, see on kõigepealt ja ütleme, kui inimesed pidevalt laulvad jumalateenistusi, siis on muidugi ütleme, selle muusika tundmine ja selle tunnetus. Ja muidugi on ka huvitav, see on traditsiooniline vene kloostrite muusika. Kaala kontserdil saab kuulata kõiki külalisi ja kohalikke koore. Laste korradoga kest tuleb iga aasta, nad peavad laulma koos proffidega, siis nad peavad kuulama seda, kui nad seda kuulavad ja laulavad, üsna saavad õppida, siis nad saavad kuulata, mis, mismoodi seda lauldakse. Ja üks päris noorkoor tuleb siis Eestisse. Runekund, kelle dirigendiks on Mareks lobe kord tekkinud spetsiaalselt selleks festivaliks. Ja siis nad laulavad Cyrillus Kreek'i muusikat ka. Ja galakontserdil esineb ka Orthodox Singers'i festivali kunstilise juhi Valeri Petrovi juhatusel. Kaheteistkümnenda rahvusvahelise õigeusu vaimuliku muusika festivali kontserdid toimuvad Nigulistes, Kaarli kirikus ja Estonia kontserdisaalis ajavahemikus 22 kuni 25 september. Kuueteistkümnendal septembril algas maailma üks tähtsamaid pikema traditsiooniga nüüdismuusikafestivale. Varssavi sügisfestival sündis 1956. aastal toimis tol ajal sotsialismi suletuses vaba muusikalise mõtlemise saarena. Aastaid oli Varssavi festival ainus regulaarne ja mastaapne uue muusika festival. Kesk- ja Ida-Euroopas välja arvatud Pärdi looming on eesti muusikat Varssavi sügisel üsna vähe. Esimene eesti nimi festivali kataloogis on tormis, kelle teist kava mängu esitati juba 1961. aastal. Tänavuse aasta festivali esimese päeva õhtul tuleb aga rahvusfilharmoonia saalis ettekandele Helena Tulve teos Sula. Meil on nüüd telefoni helilooja Helena Tulve. Kuidas toimus teie teose sulavalik Varssavi sügise festivalil? Ma arvan, et nii nagu paljudki festivalid, on festivali korraldajad, Varssavi sügise festivali korraldajad avatud käivad selliste lahtiste kõrvadega ringi otsides selliseid teoseid, mis võiksid nende festivalipublikule huvi pakkuda. Tõenäoliselt mängis rolli Rostrummi võit, sest et ma tean, et poola raadio esindaja on seal ka sellises nõuandvas grupis, kes, kes siis pakub välja igasuguseid ideid, et ma arvan, et seda kauduse käis. Kas teile on teada, kes sula ette kannavad? Sulaga annavad seekord sidet Slovakkia sümfooniaorkester ja dirigeerib solk natsi ja soleerib mulle juba tuttav solistki soleeris ka nii teose esiettekandel kui selle lindistuse Tommy mansika, Aho. Kas teil jääb aega ka ise teisi kontserte kuulata, ringi vaadata, kui te sinna kohale sõidate? Seekord on küll jah niimoodi, et kuna minu teos on kavas just avakontserdil, et siis selle järgnevalt mõned päevad saan veeta veel selles festivaliõhustikus ja ma olen seda kava vaadanud, seal on väga palju põnevaid, päris palju on poolt pärit heliloojaid nii Hiinast kui kui Koreast, Jaapanist ja ka teiselt poolt Ameerika muusikat. Nii et ma arvan, et selline huvitav pilt tekib seal. Võib-olla siinkohal mõned näited, et kelle teoseid te kõige rohkem ootad? Päris mitmeid teoseid mängitakse Unstruktsiinid, kes on selline juba tunnustatud korea naishelilooja ja kuna meil tema teoseid ütles, ette kantud ei ole, siis ma ootan nagu uudishimuga. Samamoodi esineb näiteks Siiepis ämber, pleier, kes meil siin Eestis on käinud esinemas esitavad vene muusika kava vene uuemast muusikast, nii et ma kujutan ette, et see pilt saab olema vägagi kirev. Mis üldse tähendab helilooja jaoks see, kui tema teos kantakse ette sellisel maailma suuremal nüüdismuusikafestivalil? Eks ta kindlasti on tore, ma ei oska isegi veel nagu seda hinnata, et lihtsalt on tore, et see teos on leidnud nagu oma tee ateiste esitlejateni, mitte ainult siin Eesti pinnal ja selle üle. Mul on väga suur heameel. Eesti Muusikaakadeemia doktorant, pianist Irina Sahharenkova, kes on olnud võidukas nii mitmelgi rahvusvahelisel konkursil võitis pühapäeval, 11. septembril esikoha seitsmeteistkümnendal rahvusvahelisel pianistide konkursil. Remember enescu, mis toimus Bukarestis. Irina Sahharenkovale määrati lisaks esikohale ka eripreemia enescul sonaadi parima esituse eest. Võistlus oli nelja vooruline, millest lõppvoor toimus orkestriga. Teise koha sai Venemaa pianist ning kolmanda Prantsusmaa esindaja Irina Sahharenkova. Õppejõud on Eesti Muusikaakadeemia klaveriosakonna professor Lilian Semper. Tore on tõdeda, et Irina Sahharinkova on saavutanud kuus rahvusvahelist laureaaditiitlit vähem kui kahe aasta jooksul. Klassikaraadio soovib värskele laureaadile palju õnne. Augusti lõpul, septembri algul viibis Tallinna kammerorkester dirigent Eri Klasi juhatusel Jaapanis, kus anti kolm kontserti. Tegemist on ajaloolise sündmusega, sest see oli esimene orkestri sooloturnee tõusva päikese maale. Palusime stuudiosse reisimuljeid jagama. Heili paus Tamme kelle kutsel te viibisite Jaapanis meie vastuvõtjaks oli agentuur Baltic Hunz ideega Ray on selline kena inimene, kes on juba tegelikult päris mitmeid aastaid Eesti ja ka balti kultuuri Jaapaniga vahendanud. Millistes linnades esinesitaja, millise kavaga esinesime kokku kolmes kohas. Väga bravuurikalt alustasime, see oli Tallinna filharmoonia direktori Jüri Leyton'i soov, et kohe mindaks Tokyo Opera Citysse, mis on kõige prominentsem, kõige hinnatum saal, 940 seitsmekohaline, siis olime nende kuulsa Ruthi mäe jalamil oleva kava Kutši järve ääres ühes ringsaalis väga huvitava arhitektuuriga ruumis. Ja kolmandaks, nende tähtsa kamakura linna templigen Tšayydemplis ja mis on nii-öelda nagu vaimsuse keskpunkt ja kava valikud olid ka sõltuvalt, et sellest, kuhu me läksime, ei väga huvitavalt. Nad ütlesid ise, et Jaapanis on jagunenud justkui piirkonnad erinevad dehuviringkondade vahel, nii et ütleme näiteks selle kamakura linna ümbruskonna elanike pidi olema väga muusika teadlik, väga kultuurisõbralik ja nende vastuvõtt, nende ütleme, kaasaelamise aste oli ka tõesti üllatavalt suur. Aga Tokyo Opera citys olime kõige suurema kavaga kõige Akadeemilisema kavaga. Mängisime Pärdi orientaksident, Sibeliuse ragastava Šostakovitši esimest klaverikontserti ja teises pooles disA Matsushida teost bambus löödile ja orkestrile ning šnitke Concerto krossot numbrit üks mille tõttu olid meil ka kaasas väga head viiulisolistid Arvo Leibur ja Lasse Joamets. Kavaga me läksime nii-öelda hulljulgelt tõesti, kes ilmselt oleks teadnud jaapani publiku maitset oleks võib-olla soovitanud niisugust traditsioonilisemat kava, sellepärast et nemad tõesti on romantismi ja klassikaaldis väga ja kaasaegset muusikat nad vähemalt orkestrite esituses niivõrd ei oota. Aga teisest küljest, kui nad on nii ära hellitatud maailma parimate orkestrite, ega siis ei saa ju arvata, et läheb nüüd üks Eesti orkester ja ja ütleme, mängib seal ainult Mozartit Beethovenit ja nad tõesti arvavad, et see on nüüd nagu maksimum, mida me neile suudame Kuda. Nii et selles mõttes meie niisugune julge samm oli põhjendatud. Paralleelida ja lääne vahel on Peeter Vähi kirjutanud just tõesti Tallinna filharmoonia tellimusel teose, mida seal ka sai ette tud Matsushida teosega vaheldumisi ja see on ka bambusflöödi-le kirjutatud, on kirjutatud hiroiuki Koinumale, kes on nende bambusflöödimängijate nii-öelda kuru ja teisest küljest olime ka meie tellinud just sellelt jaapani helile aldi saamat sushit alt teosest tema bambusflöödi-le, orkestrile jällegi kammerorkestriversiooni Janopper orientoksident räägib ise enda eest ja muidugi Pärt on kõikjal tuntud ja kõikjal narmastatud, selles mõttes on noh, nagu kindla peale minek. Kuigi, kui nüüd võrrelda kahte Pärdi teost, mis meil sai esitatud nimelt kamakura templis mängisime ka fraatrest siis kahtlemata läks väga palju paremini peale fraatras. Sest sellises templi õhustikus niisugune medita tiivne, aeglane ja süvenev teos. See oli ikka tõeline elamus nendele kuulajatele. Nii et ütleme, et orientoksidendi vastuvõtt ei olnud selline, nagu me oleks võib-olla oodanud. Aga tsiviiljus sai kavva lülitatud just pärast teatud traagilist Pi meie turnee kokkupanemis käigus. Et mingil hetkel ütlesid jaapanlased, et see meie kokku pandud kava on nende jaoks liiga raske, liiga võõras, liiga keeruline, mida iganes, et selle ära. Ja siis nad tulid välja soovidega omapoolselt kava natukene nende jaoks meeldivamaks muuta ja, ja palusid Sibeliuse mängida Sibeliste Tšaikovskit neil seal väga armastatakse, Eri Klas, välisSibeliuse ja süüt, Ravastava sai ka küllaltki kena vastuvõtu osaliseks siis Šostakovitši klaverikontsert oligi mõeldud meil üheks selliseks kava naelaks ja tõesti ei petnud ootusi meie noorsolist vestartšimkus. Ta on Lätist pärit ja praegu õpib Barcelonas Paškirovi juures ta alles sai ta 21 aastaseks. Selle aja jooksul on ta juba äärmiselt palju näinud ja teda kutsutakse väga palju maailmas esinema. Ta on äärmiselt atraktiivne mängija, seda nii väliselt kui ka sisemiselt. Ja kui mina teda kaks aastat tagasi nägin siin esinemas fläti sümfooniaorkestri ja Olari Eltsi iga, siis ta tegi nagu hästi palju nalja. Tema esinemine oli nagu selline teatud šõu ja ta ütles, et ega tema ei eitagi seda, et suur osa tema esinemisest on nii-öelda noh, nagu selle välise iga sisuline pool on tal ka äärmiselt rikas ja see on täiesti olemas ja noh, mitte ainult, et ta tuleb nüüd nagu ütleme, niisuguse välise küljega lööma. Seekord oli tema esinemine juba mitte niivõrd nagu poisilik, vaid mehelik ja oma sellise meheliku võluga. Ta ausalt öeldes suutis ikkagi jaapani publikut tugevasti liigutada, sest ei ole nende sõnul ka sugugi tavaline nii kuum publiku poolt aktiivse vastuvõtt lõppkokkuvõttena võib öelda, et orkester jäi turniiriga rahule. Tundub, et meil olid niivõrd erinevad ja huvitavad kohad, aga algus oli äärmiselt raske füüsiliselt, nii et niisugune loominguline ja positiivne suhtumine ja huumorisoon need olid need, mis kõige raskematel momentidel ka üle aitasid ja tõesti niisuguse mängistus seisundi naljaks pöörasid. Heli vous Tamm jagas muljeid Tallinna kammerorkestri turneest Jaapanisse. Samal ajal kui Rahvusooper Estonia etendab Coral Clubis viimast korda Verdi hotellot, saab draamateatri elegantses saalis tasukonna ooperit nautida. Pühapäeva õhtul esitab Nargen Opera koostöös Tallinna Kammerorkestriga Tõnu Kaljuste juhatusel seal oma eelmise hooaja ulatuslike Haydni ooperiproduktsiooni kangelasdraama armida kangelase Renaldo osas. Praeguses hotello projektis. Kas Jana publikut vaimustanud Mati Turi armida nimirollis on aga Aile assoni. Ma ei lase pärast Eesti muusikaakadeemias täiendanud end Itaalias ja Hollandis. Viimastel aastatel elabki Hollandis. Eelmisel aastal omistati lauljatari le laureaadi tiitel kuninganna Elizabethi muusikakonkursil Belgias. Mida on talle klassikarollidest suurim? Ränimaiuspala, et kord armida on iid või siis võlur. Aga samas on ta ka kuningatütar, kes on täiesti lootusetult armunud. Esiteks on tal nagu tundeskaala on armumisest kuni püha vihani Neesmiseni ja vokaalne skaala on täpselt samamoodi, et seal on koloratuur ja seal on kõvasti laulmist, stsenarist, tõlkimist, seal vihastamis, siis seal on pehmede imeilusat kanti, tähendab, seal on kõike. Laulmise mõttes on seda hästi-hästi-hästi lahe teha. Ja ma ei kujuta ette oma esimest troll, et mis oleks võinud olla paremust klassikalises ooperis, kui ütleme see, et ta on, ta on suur peaosa, et seal on lihtsalt absoluutselt kõik olemas, on näidelda ja lauda ja fantastiline. Homme õhtul mängitakse armidat Eesti Draamateatris 10. oktoobril, aga Tartus. Iga ja täna ja homme toimub Tartus Lutsu tänaval festival regi mis tänavu toimub juba neljandat korda. See sisaldab endas Eesti ja Läänemere vanade traditsioonide, õpitubasid regilaulu, ühislaulu ja tantsuürituse. Ühed korraldajad on Sulev Salm ja Toivo Sõmer. Mida huvitavalt seekordne regi pakub kuulajatele-vaatajatele. Neljandat korda saab see sel aastal teoks ja tegemist on arhailise loomingu festivaliga. Oll mõningaid uusi esineja, et keda pole eelnevatel kordadel olnud just nimelt just nimelt alustaks võib-olla sellest, et meil on hästi hea tava olnud kutsuda siis naaberriikidest ehk siis Lätist, Leedust kindlasti ja varasematel aegadel on kutsunud Skandinaaviast siin Rootsist, Taanist ja see aasta on nüüd küll kaugemalt ei ole, on ainult Lätist, Leedust, külalised ja Valgevenet ka muidugi. Ja väga just soovitaks kuulata kindlasti, kes on vähegi armastab selliste vanematega laulutraditsiooni, siis seisaks kuulda kindlasti valgevene ansamblit SA, mis on siis niisugune vana vene mitt, mähene rahvalaul, see on väga põnev ja siis on meil lätist sama tore samas stiilis vananaiste laul, mis on ka niisugune kohati mitmehäälne neetud. Ansambel Southern eas on see ja leedustan, üks meile hea vana tuttav, kes on juba kord käinud üle-eelmine aasta regiööl selline ansambel viisi, nemad esindavad sellist hästi mitmetahulisust, muusikat, instrumentaalmuusikat kui ka suust hakkab bella laulu Puht soololaulu ja noh, väga mitmekülgseid inimesed. Nii et saab taas kuulda arhailist rahvalaulu ja selliste rahvalaulu töötlust õige ja lisaks rahvalaulule ka tantsitakse. Jah, see läkski nagu meelest ära, et Lätis on meil mitte ainult üks, vaid on lausa kaks gruppi, üks grupp on siis spetsialiseerunud täiesti vanale tantsule et sealt on suur seltskond, kes siis õpetab rahvale kõikvõimalikke meie lõunanaabrite tantse ehk siis läti tantse. On kontserdid, tantsuõhtud ja õpitoad, õpitubades, saapad, nii laulu kui tantsu õppida. Just nimelt, meil on see tavaks olnud, et kes vähegi saab, ma mõtlen ansambleid, kellel on aega rohkem siin olla, siis nemad annavadki ühtlasi õpitoa, nii et, et see aasta on siis ka mõningad õpitoad ja mis on nagu regiööle iseloomulik, et me sooviksime siin teha jällegi reaalvideoülekandeid, et siin on plaanis praegu mõningad kontaktid, siis Riiast sealt siis üks etnomusikolooge võtaks eest ühe laulu, inimesed saavad seda näha, kuidas siis Riias olukord on vana lauluga ja on ka soov, kui neid vähegi hästi läheb. Ruhnust on lootust, et saab sealt ka kuulda, head maad, laulu kõik see toimub põhiliselt Antoniuse õues Tartu kesklinnas. Mihukene, hea tsentrum, ei koht, kus on ümber siis sellised erinevad kohad, mänguasjamuuseum näiteks on sealsamas kõrval, kus toimunud siis õpitoad ja paar kirikukontserti on meil Jaani kirikus. Et see kõik on nagu ühes sellises ühes kohas enam-vähem. Tänavune regi algab laupäeval, seitsmeteistkümnendal septembril kell 13 ja alates südaööst kuni hommikuni on regiöine ühtelaulmine Lutsu teatrimaja hoovis. Terve öö võib siis laulda. No see on jah, meie eks ideoloogiline taust, et saada inimesed tundma sellist õhkkonda, et nad saaksid aru, et see laul ei ole mitte esinemine, vaid laul on nende loomulik elu osa, see võiks olla nende tavaliselt elu juurde käiv nähtus. Loodame, et see aasta siis sammukese lähme sinnapoole, mõni avastab endas laulik linnu näiteks. Ja millega regi 2005, mis toimub juba neljandat korda, millega lõpeb? Tahaksime lõpetada siis sellise asjaga nagu ühte laulmisega ehk siis see, et me oleme see aasta välja valinud sellise teema nagu loomise laul, vana müütiline laul. Et iga festivali esineja on siis oma variatsiooni sellelt laulult leidnud, nii et, et me loodame, et sealt tuleb väga huvitavaid lahendusi asjadele. Toivo rääkis. Päris põhjalikult juba enam-vähem ära, mis meil seal kõik toimuma saab ja mismoodi see lõplikult nagu olema saab, eks see sõltub juba kohapeal, kõigist. Kohaletulijatest esinejatest publikust loodame, et tuleb üks tore pidu. Aitäh Toivo Sõmer ja Sulev Salm selle intervjuu eest. Festival regipidustused täna ja homme Tartus Lutsu tänaval. Sülgaja. Üleeile hilisõhtuks jõudis Helsingis lõpule kolmas rahvusvaheline Sibeliuse nimeline dirigentide konkus. Võrreldes soovijate hulgaga eelmisel konkursil aastal 2000 oli nende arv märgatavalt suurem 198 ja 43-lt maalt, neist 19 naisdirigenti. Suurima osavõtuga oli soovijaid USAst, Jaapanist ja Venemaalt Soomest G8 Dirigenti. Võistlema lubati 20, ka nende seas kolm soomlast. Kuue finalisti hulgast ei suutnud žürii, kas aloneniga eesotsas leida ühtegi esimese, teise ja kolmanda preemiaväärilist. Esimene preemia olluks 15000 eurot ja parimana sai 7500 eurose ergutuspreemia kreeklane Andrease seelikas. Finaalist osavõtu kaks preemiat said teise paremana jaapanlane Suntars Sato ja soomlane Jaan söder Ploom ja Jan söderplom Soomest. Žüriis oli tuntumad veel inglise helilooja, dirigent Oliver Klaassen, Soome dirigent Jukka-Pekka säraste ning esmakordselt ka kaks Eesti maestro Neeme Järvi ja Eri Klas. Teise vooru jaoks kirjutas kohustusliku uudistada materiaalhelilooja Uljas pulkis. Viis aastat tagasi leidis Essabekas Haloneni žürii ometi esimese preemia väärilise ja selleks osutus eesti dirigent Olari Elts. Pean väga tähendusrikkaks, et nüüdse konkursi avamise loosimise päeval pühapäevasel 11. septembril avaldas soomlaste esindusleht Helsinkin Sanomat oma kultuuriavaküljel ikka intervjuu eelmise konkursi võitnud Olerieltsiga koos kriitik Vesa sireeni kommentaaridega sellele juures suur Olerieltsi. Soome on ju dirigentide maa, konkurss oli haarav sündmus väga paljudele meie põhjanaabritest ajalehed olla esiküljel oli val kogu dirigentide konkursi lugu, varasemate laureaatide tõde ja nendes senise saatusega ka meie Olarieltsiga. Järgmisel kuul tuleb Olari Elts välja väga põneva kavaga. Nüüd festivalil nii nüüd ansambli kui ERSO ees ja novembris Sandral taas kontserdid peadirigendina Läti rahvusorkestri ees, Riias. Aga dirigent Paavo Järvi esines mitme suvise festivali järel omadoidze kammerfilharmoonia orkestri kodulinnas preenenis ning Oldemburgi Arenal kuulsal preemiani festivalil juhatades Beethoveni Üheksandat sümfooniat ja viis seejärel orkestri eelmiseks veapäraks ka veel Beethoveni festivalile Vonni Beethoven. Halles oli Beethoveni kõrval kavas Albert Russelli kolmas sümfoonia. Esmaspäevast tuli Paavo juba Cincinnatis ning juhatas seal avakontserti eile siingi läbinisti Beethoveni kava. Teose loomise avamäng, kontsertaaria, ahter, Tiido ning üheksas sümfoonia, kus oli solistega Euroopast täna Lõsik holliskava kordus veel üks kavas Cincinnatis ja siis on kas Euroopas kolme kontserdiga kuulsete Müncheni Filharmoonikute ees eesti muusikast. September on kahtlemata Arvo Pärdi kuu kogu muusikamaailmas eile täna homme Brandenburgi riiklik orkester, deep Pärdi tuuri mööda Saksamaad eile Oderi-äärses Frankfurdis, täna Potsdamis ja nende edasi. Nende dirigendiks muuseas lätlane Andris neelsans. Sel nädalal on Pärdiga aktsioon. On veel teinegi Berliini orkester, Kammerorkester unterdel, Linden juhatamas, Andreas, Peer keeeller. Hoopis uhke on aga sõnum, et eile alanud Varssavi sügisel kõlas Varssavi rahvusfilharmoonia suures saalis avakontserdi lõpunumbrina meie Helena Tulve Reneeritud teos Sula. Seda mängis slovaki raadio sümfooniaorkester Ungelase should natsi juhatusel. Autor oli ka ise kohal tänavu 48. Varssavi sügis Avatiaga toru Tarkenyydse teosega vokalism all. Teda ja üldse Jaapani, Korea ja Vene notareid kavas rohkesti viimaseid esitamas Moskva kaasaegse muusika ansambel Aleksei Vinogradov juhatusel. Nende kontsert Varssavis just ka täna. Publik saab kohtuda silmast silma heliloojatega Claus huveri, ainerg öödelsijatossi, Johossok laevaga. Esmaspäeval kõlab festivalil Valentin Silvestravi reekviem Larissa-le. Põnev, et kas sead litseenberpleyes Ühendriikides toob siia vene muusika kava. Arvo Pärti tänavusest kavast festivalil Varssavis Helena Tulve kõrvale. Ma ei leidnud. Siia sobib kõrvale jätkata teise uue muusika festivaliga juba nädal käinud Klanks puureniga Austrias, vaat siis. Just siit leiame Sibeliuse konkursi kuldmedalimehe Olari Eltsi juhatamas festivali väga komplitseeritud ja põneva kavaga avakontserti kus solistina kaasas ka meie kitarrist Riho Sibul. Lõdvas lärski kolme fanfaari järel lõpetas saga kava Erkki-Sven Tüüri Viies sümfoonia Olari Elts eesti muusikaga ning Erkki-Sven Tüür pole Eclangsburenil muidugi esimest korda. Kas sa tahad siis tähelepanu seitsmekümneaastasele Helmut lahen mannile ja nagu Varssavi sügisel kapi äärmulleesile, kuigi peamised on tänavu Tiia Poola heliloojad ning kohal paljude eri stiilide kitarristide oma teostega. Niisiis kammerorkester riigas kammermusidki ning Läti raadio koor Kaspars Budnintsi juhatusel mitu esinejat ettekannet kaasas ja mulle hakkas silma Läti noor helilooja Eriks SM valts. Muidugi ei sa esinejatest nimetamata jätta maailmakuulsat kõikjale jõudvat artiti kvartetti Londonist. Enne veel äraga Poolas Krakow'is. Kevadsuvise Beethoveni festivali kõrval, mis viidud nüüd Varssavisse, algab siin ülehomme alles kolmandat korda klassikalise muusika festival Sacrom profaanum avaõhtul filharmoonias Sinfoniettaga govia ning viiuldaja hilja gringo üleheliStravinski kavaga. Teisipäeval aga Alfred snitke kammerloominguõhtu. Ja kui siis järgmistes kavades veel korduvalt Šostakovitši, Prokofjevi oma eraldiõhtutega ongi tegu vene muusika festivaliga. Järgmise pühapäevani. Prantsuse muusikaajakirjanduses on suur tähtpäev, ilmus ajakirjal moon siig 300. number kaanel nende tippsopran, Nataliidessey ja teenekas prantsuse dirigent Jean-Claude Malguaar valiti telekanali metso audirigendiks ta 50 aastaseid dirigendikarjääri puhul. Metsast võis taas näha ka Paavo Järvi juhatamas Iisraeli filharmoonia orkestripreemiaid. Helilooja Maurizio Kaagel on olnud nähtaval preemiate ja ka uudisteostega. Rootsis sai ta Kuningliku Muusikaakadeemia 400 tuhandelise Rootsi krooni suuruse Rolf soki treenija. Kammersümfoonia veefestivalil Šveitsis ning kolmapäeval kapritsio klaveriduo-le ARD konkursi lõpukontserdil Münchenis. Tuua teil seekord esimest preemiat ei anta. Parim teise preemia ning publikupreemiaga oli vendade Victoria luistav all tuua Hispaaniast teise ja kolmanda preemiaga ka Leedu ja Vene tuued. Müncheni konkursi lõpukontsert, viiuli, tšello ja metsasarve võitjatega toimus printsregent teatris aga eile õhtul. Baieri Raadio sümfooniaorkestri, kes tegev ka finaalvoorudes juhatas Jaakob Kreitzberg. Müncheni konkursil osales tänavu 194 noort muusikut. Ja lõpetada tahaks tänaikas Šveitsis lutserni festivalil suurimaid tipporkestrite paraadi. Sellest suvest on siin temas nüüdisChicago sümfooniaorkestri kolme kontserdiga. Eile täna, homme lutserni uhkes uues kongressi kontserdimajas eile Mahleri üheksas sümfoonia. Täna vaid siin oli veel 200 euroseid pileteid, saadab Wagner söönberg, truck, kõner oma üheksanda sümfoonia, aga ja homseks ikka maestro Daniel parenbunny juhatusel. Pidulik hispaania lik ava defally ära veel. Ja see on siis lutserni festivali viimasena juba 35. sümfooniakontsert. Selline oli seitsmeteistkümnenda septembri helikaja, mille pani kokku Kersti Inno, Tiina kuningas, Mirje Mändla, Hedvig Lätt ja Priit Kuusk. Mina olen toimetaja Karin, kopratehniliselt teostas Helle Paas.