Tere traditsioonidele, rituaalidele ja usundites ühendatud sarja järjekordne saade kannab nimetust naine islamis ja hindu ismis. Loomulikult on Martti Kalda see, kes nimetatud teemal palju huvitavat rääkida oskab ja teeb seda siis mõistagi vastavaid kohalikke traditsioone, rituaale ja uskumusi kirjeldades. Minuni Haldi Normet-Saarna ja arvata võib, et nii mul endal kui ka paljudel naissoost kuulajatel saab järgneva aja jooksul olema hea meel, et me oleme sündinud Eestis, aga me näiteks mitte kuskil islamiriigis. Ehkki teisest küljest ei saa ka siin ilmas midagi sajaprotsendiliselt väita. Aga marti kest võib sissejuhatuseks öelda, et eelmainitu on siis kõrvuti ususõdade ja muu äärmuslikuga üks enim tähelepanu pälvinud nähtus islamis ja hinduismi. No kahtlemata on see populaarne teema, sellepärast et naisi on palju teatavasti pool maailma elanikkonnast ja ja, ja seetõttu läänes selliste võrdsete õiguste keskel loomulikult naisi ja paljusid mehi ka huvitab mis toimub teistes kultuurides, eriti juhul, kui tegu eurooplaste arvates mingisuguste õiguste rikkumisega. Nii et sellepärast oleme me selle teema valinud, et tutvustada seda ühelt poolt ja teiselt poolt selgitada lahti võib-olla mõned kõige probleemsemad kohad. Ja alustame siis islaminaistest, alustame siis islaminaistest ja Te sellele asjale lähenemisel oligi just selline, et vaataks neid probleeme, mis otseselt tulenevad, et usust või otseselt tulenevat usureeglitest islamimaailmas, et palju on säärast, mis otseselt usuga ei ole seotud, vaid on vaid traditsioonist lähtuvad. Loomulikult, nii nagu paljud traditsioonilised kultuurid arvas, ka islami arvas ka prohvet Muhamed oma oma jutlustes. Et naised ei ole päris meestega võrdsed, mehed peavad naisi ülal ja seetõttu on nad siis nii-öelda naistest selle võrra ka ülemad. Nüüd tegelikult õigluse huvides tuleb nii-öelda ka seda, et Muhamed pigem muutis naiste olukorda araabia maailmas paremaks kui kehvemaks. Et on hulk negatiivseid traditsioone, mille kaotamise eest ta võitles, nagu näiteks nimetaks nagu näiteks araabia maailmas levinud traditsioon. Ta vastsündinud tütreid liiva alla. Põhjuseks siis see, et naisi väärtustati meestest vähem, poegi hoiti, tütreid mitte. Ja juhul kui vaesel perekonnal ei olnud lihtsalt võimalus neid neid suid toita, siis tihti juhtus niimoodi, et väikesed tütred lihtsalt viidi kuhugi kõrbe ja, ja jäätiga sinna. Nii et näiteks selliste asjade vastu samamoodi palju kõneldud islamimaailma mitmenaisepidamine mis tegelikult ajalooliselt tähendas hoopiski naiste arvu vähendamist Muhamedi poolt, mitte nende arvu suurendamist tegelikult lugeda neid õigeid kohti koraanist, siis Muhamed räägib pigem sellest, et tegelikkuses oleks, oleks hea, kui ühel mehel oleks ainult üks naine. Aga noh, et äärmisel juhul võib ta võtta kuni neli naist. See kuni neli naist, seda ta ütles lisaks sellele tingimustes, kus tal omal erinevatel aegadel oli 11-st kuni kuni 14 naiseni, kuigi ta alustas nii-öelda ühe naisega, oli tal siis elu lõpul kokku olnud nõnda mitu kaasata. Siis veendus, kui tüütu on, kui nii palju võib-olla ka seda, et prohvet tegelikult ei olnud väga väga positiivselt meelestatud naiste nii-öelda isikuomaduste suhtes, et talle on omistatud palju kui mitte otseselt koraani lõike, mis seal nii-öelda jumala sõna tema tema kaudu, aga selliseid nii-öelda pärimuslugusid. Kust on märgata, et, et päris võrdseks ta siiski naisi meestega ei pidanud. Näiteks selline ütlus on talle omistatud, et kui te tahate midagi otsustada, siis pidage nõu naisega ja tehke täpselt vastupidi. Väga lugupidav, väga lugupidav ja samamoodi naiste isikuomaduste suhtes äärmiselt negatiivne on, on näiteks selline ütluselt, voorus on ohus seni, kuni ükski naine on veel vaba. Ehk siis ei ole mehele pandud või ei ole mingisuguse meesterahvakontrolli all jälle au paklikkusest nõretav. Jah, no õigluse huvides tuleb tegelikult öelda, et, et ta on märgata ikkagi ka ka nagu teatud nagu austavat suhtumist naiste vastu siis konkreetsete oma naiste vastu. Lisaks sellele tuleb tuleb islami puhul kahtlemata öelda seda, et naiste vähesed õigused naistelt teatud õiguste just röövimine või eemaldamine meie Euroopa mõistes selle asemel on vastu antud teatud selline suurem sotsiaalne turvalisus või naised võivad ennast majanduslikult islamimaailmas juba algusest peale suhteliselt hästi tunda. See väljendub siis selles, et meestele kohustus naisi ülal pidada. Muuseas, meestel on kohustus ka naisi seksuaalselt rahuldada ja see ülalpidamine, majanduslik ülalpidamine laieneb ka naistele ka pärast lahutust, mis oli, noh, näiteks keskaegses Euroopas siia siia võrdluseks täiesti ebatavaline. Lisaks sellele islamis on algusest peale lubatud olnud lahutus, see on olnud küll noh, nii-öelda mittesoovitav, ent ometigi täiesti täiesti levinud praktika. See on lubatud meestele, aga seal on lubatud ka naistele. Ja islami ajaloo uurijad väidavad näiteks, et lahutuste arv keskel, seal oli isegi suurem kui tänapäeval islamimaailmas. Kuigi seadused on muutunud pidevalt liberaalsemaks ja euroopalikumaks ja arvatakse, et näiteks osmanite riigis mõningatel juhtudel kuni 70 protsenti naistest lahutas ennast ja, ja me räägime nii-öelda keskajast, kus lahutusel oli hoopis negatiivsem maik küljes. Mis põhjusel naised lahutasid ja mis neist sai? Naised lahutasid erinevatel põhjustel islami lubab lahutada siis, kui mees ei pea naist üleval või kui mees on vägivaldne. Samuti lubab siis mehel täiesti noh, sisuliselt ilma põhjenduseta naisest lahutada see on suhteliselt hõlbus tegevus, naine peab selleks lahutuseks leidma kohtuniku, kes seda otsustab. Tõenäoliselt need majanduslikud põhjused ja, ja koduvägivald olid need kõige tõenäolisemad põhjendused. Aga välistatud ei ole ka muud. Mis sai lahutatud naistest lahutatud naised võisid pärast neljakuulist ooteaega uuesti abielluda. Nüüd eraldi küsimus oli selles, et kas keegi enam soovis nendega abielluda, et need juhtumid, kus, kus mees näiteks ütleb naisest lahti ja saadab ta ära ja siis pärast keegitseta naist enam ei soovi. Noh, need on laialt levinud, et kahtlemata naise nii-öelda sotsiaalne staatus või sotsiaalne maine selle läbi langes. Aga mis on selle lahutuse suhteliselt sellise hõlpsa lahutuse põhjuseks on see, et islamimaailm vaatleb, vaatles ka vanasti abielu kui lepingut kahe perekonna vahel. See on tõepoolest tan lepingule, aga vormistatud ka sellise dokumendina juba algusest peale, kuhu alla kirjutatakse. Nii et see on lihtsalt ühe lepingu tühistamine või ühe lepingu muutmine. See ei ole selles mõttes nii nagu kristlikus maailmas mingisugune mingisugune sakramente või, või selline nii-öelda taevas mehe ja naise kokkuliitmine, vaid see on lihtsalt üks tehing ühiseks tegevuseks ühisettevõtmiseks, milles on antud juhul siis abielu. Samamoodi tuleb ka öelda, et siin mainisime mitmenaisepidamist, et neli naist oli just nagu Muhamedi arvates selleks äärmiseks piiriks. Aga loomulikult keskajal leiti viise ka ka sellest noh, nii-öelda ringi minna. Põhjus väga lihtne koraanis on paar segast lõikumis lubavad meestel näiteks osta omale ainult seksi või või naudingu märgil orjatari, nii et siin on selline tagauks ka haare, mitte tekkimiseks, sest me teame ju, et islamimaailmas sultanitel padi sahhidel olid, olid tohutult suured haariumid. Aga rõhutan, need ei olnud nii-öelda ametlikud naised. Ametlikke naisi siiski tahtis olla ainult neli. Meenub Puškini poeemi põhjal loodud ballett tahtšisse rai purskkaev, näiteks haaremi tragöödia ja mõningatel juhtudel need haariumid olid ikkagi nagu peadpööritava suurusega, kui me naiste arvust räägime. Et veel kõige viimase ajani näiteks Saudi Araabia kuningal, praeguse kuninga isal ridamisi Saudi Araabias olnud võimul poolvennad, aga nende kõigi ühise lisal olin üle 300 naise ja põhjus väga lihtne, lihtsalt kõik hõimujuhid tahtsidki oma tütreid kuningale anda sellepärast et siis nad tundsid nii-öelda personaalset sidet kuningaga. Ja samamoodi oli siis keskajal, et kõik need vasallvalitsejad, kõik liitlased soovisid nagu isiklikult anda mingisuguse oma oma sugulase tütre, sinna suure valitseja haariumisse, sest siis nad on just nagu sugulased, sellega nad on nagu selle süsteemiga seotud. Ühesõnaga, lihtsalt haaremi naiseks, mitteametlikuks, naiseks. Mina lisaks ja, ja tänapäeval Saudi Araabias kuningad on üritanud siis siis vähendada nende nende naiste arvu ja näiteks tänapäeval käib siis selline süsteem, et jah, naine saadetakse küll haare misse, ta veedab seal haare, mis kaks aastat, ta ei puutu kuningaga üldse kokku ja pärast seda ta seal haare, mis nii-öelda lihtsalt viibinud näiteks paar aastat saadetakse tagasi ja teda peetakse Saudi Araabias väga suures aus. Jällegi, sest ta on olnud viibinud just nagu mõne aja seal haarimis. Kuigi ta ei ole nii-öelda füüsiliselt ega legaalselt kuidagi kuninga naiseks saanud. Aga kuigi me oleme lugenud muinasjuttudest, näinud filmidest eelmainitud ballett tahtšis rai purskkaev sealt samuti, kes seda paletti on näinud, on mingisugune ettekujutus sellest elust, haaramisega, marti, võib-olla te sellele vaatamata kirjeldate natuke, missugune see haaremi elu siis on? Väike sissepõige idamaisesse igapäevaellu. No haaremi elu on olnud sõltuvalt sellest, millisest islamimaailma nurgast me me räägime, alati väga erinev, et rõhutame, islamimaailm algab sealt, Marokost lõpeb seal Filipiinidel Indoneesias ära, et need tavad ja traditsioonid ka erinevad traditsiooniliselt on, on haaramis olemas ka oma hierarhia. Loomulikult need ametlikud naised valitsevad seda haaremit. Kõige tähtsam on, on loomulikult naine, kes on sünnitanud sultanile või vadi sahhile, poja, selles staatus tõuseb, olgu ta siis näiteks võetud kas või kolmanda või neljanda naisena sellest hoolimata tema staatusse tõuseb need, kes ei ole ametlikud naised, need loomulikult on poolenisti ka nende ametlike naiste teeni. Annad. Nendele loomulikult ei ole eraldi noh, nii-öelda haaremi osa kasutusel, tihti elavad mitmekesi pead-jalad koos. Ja sõltuvalt siis sellest kombestikus on ka paika pandud millises järjekorras või, või millise süsteemi alusel valitseja neid külastab. Näiteks Muhamed ise, kellel, kellel suur haarem oli, tema käis regulaarselt iga naise juures kordamööda tema nii-öelda ei diskrimineerinud, ei valinud oma suva järgi, loomulikult ajaloos oli siis teistmoodi, et valitsejale meeldis üks naine rohkem kui teine. Tavaliselt valitseja saabumine paariumisse oli, oli väga suur sündmus. Sellest anti märku trummide kelladega või näiteks nii nagu osmanite riigis valitseja panin jalga spetsiaalsed hõbedast tuhvlid. Et tema tulek kostuks siis marmorplaatide peavine kõpsides nende jalanõudega tuli ja neiud olid ärevil ja neiud olid ärevil, et kuhu ta siis parasjagu läheb, aga rõhutame, et haarem tegelikult oli eraldi palee osa, kus, kus tegelikult elasid ka alaealised sultani ja valitseja pojad. Seal oli hulka karmi valvureid, kes loomulikult olid kohimehed, seal oli ka naissoost valvureid, kes tihti olid, olid tähtsamad kui, kui need haareminaised ise, kes siis nii-öelda valitseja jaoks seda kõike korraldasid ja tihti noh, nii-öelda valitseja teekonnal oli sinna pääs ja vahest haarem oligi, kus valitseja nii-öelda reaalselt elas paljudel, ka kõige suurematel valitsejatel ei olnud näiteks olemas oma isikliku magamistuba, liiatigi neil ei olnud olemas oma isiklikke ruume näiteks Statchaali, ehitaja, šahhaa, tal praktiliselt puudusid oma isiklikud ruumid, sellepärast ta elas kordama seda ühe või teise oma naise juures. Ja hiljem, kui tema oma poeg ta ta paleesse vangistas, siis oli noh, probleem, kus see ruum, kus teda füüsiliselt hoidma hakatakse, sest noh, ei olnudki paleesse sellist ehitatud, näiteks siis leiti talle üks selline vaateplatvorm, mis oli lahtine ja mis oli vaate ja ühtlasi ka nats Mahaalile, kus ta siis elu viimased kaheksa aastat veetis koos Trega hoopiski. Nii et neid, neid, neid juhtumeid, konkreetseid situatsioone on olnud väga erinevad. Haaranites. Kui lisada veel selle mitmenaisepidamise kohta, siis tuleb õigluse huvides öelda, et tegelikult tänapäevases islamimaailmas on mitmenaisepidamist sisuliselt toimub. Et seadustega on ta suhteliselt hõlbus ainult Saudi Araabias küll mitmeid islamiriike, kus just nagu seaduste valguses on mitmenaisepidamine lubatud, sest see on olemuslikult islami seadusandluse osa aga tegelikkuses nii-öelda praktiliselt on see muudetud nõnda keeruliseks, et selleni jõuavad kas ainult üksikud või praktiliselt mitte keegi. No toon siin näiteks näiteks Pakistani, kus selleks on vaja kõrgema usumeeste kogu luba ja need usumehed annavad selle loa sisuliselt ainult iseendale. Ja, ja loomulikult on siis ka selliseid juhtumeid, kus väga ortodokssed moslemid seda mitmenaisepidamist harrastavad nii-öelda mitteametlikult. Et meil on siin näiteks viimasel ajal ka ka Prantsusmaal ja Hispaanias elavate moslemite seas olnud sääraseid juhtumeid, kus, kus prantsuse, Hispaania kohus on võtnud ette nii-öelda süüdistada meest mitmenaisepidamises, aga ametlikult on tal üks naine, aga muidugi tegelikkuses liigub ta ringi seal kahe-kolmega. Nii et selline tänapäeva arusaamade ja traditsioonide kokkupõrge on noh, väga selgelt nähtav. Mõne aasta eest ilmus Päevalehes artikkel pealkirjaga Kesk-Aasia riikides levib mitmenaisepidamine ja siis väidetavalt Kasahstanis oli see justkui lubatud ja ma ei tea, kas tänase päeva taevani ja tuuakse põhjuseks nii rikkus kui vaesus, et rikas mees demonstreerib oma rikkust mitme naisega ja vaesus puutub, siis siia niipalju, et viletsate peredes tüdruk läheb pigem rikkale mehele viiendaks naiseks, kui et abiellub omasugusega ja on talle ainukeseks. Tegu on jällegi sellise nii-öelda mitteametliku mitmenaisepidamisega, kahtlemata, aga, aga tõsi ta on, et need islamimaailmas on, on toonud see mitme naise pidamine või selle võimalus ajaloos kaasa ka olukorra, kus väga paljud mehed on lihtsalt ilma naiseta ja naiste hulk koondub just nagu teatud ühiskonnagrupi juurde või, või selle külge. Ja tolles samas artiklis võis lugeda, et ka Tadžikistan sammub Kasahstani jälgedes, et ikka väga ahvatlev see mitme naise pidamise asi Aafrikas. Svaasimaa kuningal on väidetavalt hästi palju naisi, 14 questi täpne olla. Ja üle 20 lapse oli vist nii. Jah ja tegu on suhteliselt suhteliselt noore mehega, taas tuleb öelda, et üks on üks, on see islamimoment ja teine on siis nii-öelda kohalikud tavad mis põkkuvad, et Aafrikas on teisigi tavasid, mis, mis tegelikult islamile ei ole omased, et viimasel ajal on hästi palju kõneldud ja esile toodud näiteks tütarlasteväliste genitaalide mahalõikamist Aafrikas, see toimub küll islamimaailmas Aafrikas, ent see ei ole nii-öelda islami tava, vaid see on pigem nii-öelda kohalik komme, mis on kuidagi sellesse nii-öelda sisse imbunud, et selliseid tavasid on äärmiselt palju. Et see on ka põhjus, miks me ei saa rääkida nii-öelda ühtsest islami naisest, sellist ei ole olemas, ei ole olemas ka noh, nii-öelda liiga üldisi reegleid tavad panevad väga palju paika ja, ja samamoodi ka araabia maailmas endas ei ole sellist asja nagu ühtne araabiamaailm. Et üks selline väga hea näide erinevast suhtumisest on see, et millised on reeglid riietumise kohta. Muidugi me räägime siin loorist ja burkast ja Shadorist ja palju nimesid on nendele erinevatele riietusesemetele, mida naised kandma peavad. On mõningaid islamimaailma riike, kus loori kandmine või ka pearäti kandmine pigem julgustatakse neid ära võtma. Näiteks Türgi, kus ametiasutustes näiteks õpetajanna, kui ta on radikaalne moslem, ta ei tohi koolitundi anda pearätt peas. Ta tohib selle pähe panna koolist väljudes. Ülikooli tudengid ei tohi seda teha. Ju üldse liigub väga intensiivselt Euroopa liidu suunas ja. Teiselt poolt praegu võimul oleva AK partei on on äärmiselt islamistlik ja liigub just nimelt võib-olla siseriiklikult selle poole, et taastada need, need, need õigused, need need reeglid, et just nagu ei tohiks keelata. Et seal on need sisemised vastuolud ja vaidlused ikka väga teravad. Jällegi see tänapäev ja traditsioon ja Euroopa probleeme loori kandvate või pearätti kandvate moslemi naistega, me oleme siin kõik kõik kuulnud, eks ole. Kes tahab selle keelustada, tuuakse põhjenduseks, et ei saa isikut tuvastada, aga neid põhjus on, on ka teisi. Lisaks sellele tuleb öelda, et on islamimaailmas väga rangelt riik ja mis nõuavad kassis loori kandmist või pearäti kandmist vähemalt näiteks näiteks Iraan. Et ka mitmed lääne inimesed on, on käinud Iraanis, mul on ka isiklik kogemus, tõsi küll, meesterahvana mina ei pidanud loori kandma, ent naisterahvastele kes meie grupis olid laienesid väga selged ja ranged reeglid mitte ainult pearäti kohta vaid ka ülejäänud riietuse kohta. Ja loomulikult ka Iraanis endas oli väga suuri erinevusi pealinna Teherani naised olid omale pearätti paigutanud sinna kuhugi sinna kukla taha, kinnitanud selle klambriga juuste. Kuulge, see oli nominaalselt just nagu olemas, kuigi reeglite järgi juuksed ei tohi paista. Teiselt poolt jälle maakohtades olid mõningad naisterahvad ikkagi niivõrd sisse pakitud, et et ei saanudki aru, kas on tegu nii-öelda riide bambuga või elava inimesega. See igavene linna- ja maa vahe just. Ja loomulikult oli ka tegu sellega, et kui, kui vabalt üks või teine perekond suhtub, ta oli ka võimalus kohalikega suhelda ja nad ise astusid ligi, tahtsid inglise keeles suhelda ja näiteks ühest perekonnast tütarlaps oli sisse pakitud, sest tema isa arvas, et niimoodi on õige. Teise isa ajas Hiina ja Venemaaga äri ja riides sisuliselt läänelikult, et kerge pearätt tal oli, aga see oli rohkem nii-öelda sümboolne. Nii et siin on. On väga palju erinevusi ka selles islamimaailmas endas sees. Lisaks irooniline, et kõige karmimad on siis Saudi Araabia, Afganistan ja, ja Sudaan olnud ja, ja kõige leebemad on siis sai juba Türgid siin mainitud Tuneesia ja Maroko ja tegelikult loetakse suhteliselt leebe riietumiskultuuri kui ka endise nõukogude Liidu Kesk-Aasia vabariike. Aga kindlasti on tegu ka noh, nii-öelda kohalike tavadega, et näiteks mõningates Iraani ja Omaani piirkondades peavad naised mitte kandma loorivaid katma ära oma nina, selline spetsiaalne nahast kate, mis, mis tõmmatakse pea peale. Nii et väga palju sõltub sellisest piirkondlikust suhtumisest. Igaljuhul naissoost reisijad peavad arvestama nendes maades nii mõnedki naistele mõeldud piirangud laienevad ka neile. Seda kindlasti ja Euroopa naine peab üldse islamimaailmas eelkõige aga paljuski Aasias arvestada seda, et et tema tavapärane riietus, mida ta näiteks suvisel ajal või soojas kliimas kannab, tähendab ikkagi kohalike kultuuride jaoks sisuliselt seda, et analasti tuleks sellele tegelikult mõelda. Et ma mõistan küll, et on suvi ja palav, aga kohati mõjub see kultuuri tundva inimesena vaadates Euroopa turiste või või naisi nendes piirkondades isegi lausa noh ka mulle tundub see võõrastav, see, see lihtsalt osutab sellele, et ei saada aru siinsetest kohalikest oludest. Veel üks maailm, üks. Täna räägime teemal naine islamis ja hinduismi seastuudio sõnurientalist Martti Kalda. Vanu traditsioone järgides selle sobiva kaasa leiab ikkagi isa selles perekonnas ja see on selline nii-öelda pigem perekondadevaheline kokkulepe, mis sõlmitakse, tõsi küll, islami nõuab, et, et noh, nii-öelda tütarlaps või, või naisterahvas oleks sellega nõus. Formaalselt aga, aga teisalt jällegi oma isale ja vanematele kuuletumine on, on ka väga oluline, nii et vastuvaidlemise võimalusi on suhteliselt suhteliselt vähe. Aga mehele panemise rituaalid? Mehele panemise rituaalid on islamis äärmiselt äärmiselt lihtsad ja tavapärased, tihti mingisuguse ametniku ja tunnistajate juuresolekul kirjutatakse sellele dokumendile alla. Nendes kohtades, kus inimesed on kirjaoskamatud, pannakse sinna sõrmejälg ja, ja sellega on see leping sõlmitud. Need pulmapeod on sõltuvalt piirkonnast erinevad, et mõnedes kohtades ei ole seda pulmapidu üldse vaja. Abielu loetakse selle lepinguga sõlmituks, teisal toimub jällegi selline nädalate pikkune pidu. Nüüd eraldi küsimus on see, et mis siis sellega kaasneb, et pruudilunasõna otseses mõttes lunaraha on see kõige teravam teema. Et see on taas selline asi, mida, mida otseselt islami nõua, ent väga paljudes islamimaades on traditsioonis sees. Ja need võivad jällegi olla suhteliselt suured summad. Et huvitav on see, et islami seadusandluse järgi see pruudiluna kuulub sellele naisterahvale. Et see on peaaegu ainus asi, mis moodustab tema personaalse vara. Nii et kas ka see teatud mõttes tagab talle noh, ka näiteks pärast lahutust teatud sellise sellise liikumisvabaduse või majandusliku sõltumatuse, sest noh, reeglid pärimise kohta on pigem negatiivsed, et islaminaine kindlasti päri samasuguses ulatuses kui islamimehed. Tütred näiteks vendadega, samasugust summat ei saa ja nii edasi. Nii et see, mida meie tunneme Nõukogude Liidust tulnuna, Lõmmina see on seal kahtlemata on äärmiselt oluline ja kuivõrd see on nagu summana ka päris suur, siis ilmselt seab ka mitmed piirangud, et, et kes omale võib neid naisi lubada ja kes, kes jällegi mitte. Meenub peaaegu anekdootlik lugu õpetajanna, kes, tõsi küll, oli Gruusias lastega ekskursioonil ja naljapärast sai öeldud, et tüdrukute eest tahaks saada 100 lammast ja kui järgmisel päeval ilmus nende telklinnakusse suur lambakari, siis oli targem väga ruttu jalga lasta. Kas islaminaiste eest ütleme, antakse ka varandust? Kaamelid, koduloomad, et mitte ainult see lunaraha? Tihti selle pruudiluna moodustabki siis mingisugused esemelised asjad, mingisugused loomad, teatud rahasummad, et internetist on võimalik näiteks isegi leida käibivaid summasid, mis nii-öelda praegusel hetkel maksab üks naine Saudi Araabias, palju ta maksab? Afganistanis, Saudi Araabias need summad algasid kõige viimased, mis olid, olid üles pandud ja kõige odavamad algasid sealt kolmest 1000-st USA dollarist. Mis noh, mõnes mõttes on, on päris suur summa ja teiselt poolt Afganistanis piirdus. Kui kõik need loomad, riided ja ehted ja raha ümber arvutada, piirdus seal 6000 eesti krooniga, aga loomulikult kõik sõltub nii-öelda konkreetsetest oludest. Igatahes vaesemast perest pärit noormehel on nigelavõitu väljavaated, siis. Jah, see veelgi nagu seda nii-öelda majanduslikku ebavõrdsust siin naiste teema osas suurenud pluss võimalused tal siis on. Aga tal ei ole kas üldse võimalusi või peab ta siis nii-öelda kõvasti tööd tegema, aga aga noh, kindlasti ei ole tal võimalust pidada rohkem kui, kui ühte naist. Ja jätkame siis hindu naiste õiguste, kohustuste ja õigusetusega. No mõnes mõttes on siit hõlbus üle minna, sellepärast et mõningad nähtused on, on universaalsed, kuigi kuigi tegu on hoopis teise religiooniga me rääkisime sellest, et islamimaailmas on naistel väiksemad õigused nagu traditsiooni poolest. Sama kehtib ka hindu istliku religioonihindu reeglistiku kohta nii-öelda. Me räägime traditsioonilistest hindu reeglitest. Siis naine suhestub religiooniga Indias ikkagi mehe kaudu. Öeldakse, et naine kummardage oma meest nagu jumalat. Ja siis pääseb ta paradiisi. Tähendab, ta pääseb paradiisi kui mehe teenija kui, kui mehe mehe austaja iseseisvalt ta ei pääse samamoodi kõikide rituaalide ees sellist asja nagu, nagu naine üksinda jumalata tees jumalatega suhestuma, mingit rituaali läbimas sellist asja ei ole olemas. Seda ei saa kuidagi olla. Et mõned reeglid muidugi on erinevad, et kui me rääkisime siin mitme naise pidamisest, siis Indias on abiellumise tüüp hulga enam ajaloos olnud muidugi taas rõhutan, et tänapäev on tänapäev, India vabariigis on, on väga selgelt monogaamia kehtib. Aga näiteks Indias on loetud abielutüübiks k ka sellist juhtumit, kui mees röövib naise ja seetõttu on ka tänapäeval paljudes India paikades see küll ebaseaduslikult, Enden siiski toimumas. Mõnes piirkonnas mehi enam kui naisi, nad sõidavad sinna piirkonda, varastavad paar küla, tüdrukud toovad endale ära, võib-olla isegi vägistavad nad ja seda loetakse Indias abieluks. Mitte nii-öelda vägivallaks naiste suhtes. Et see on teatud nagu selline abielutüüp isegi abielutüübina, naise rööv muidugi kõige pühame, kõige, kõige parem abielutüüp on siis see, kus perekonnad lepivad kokku või veelgi enam ei saa nii-öelda leiab sellise sobilikku auväärse peigmehe tütrele ja siis nii-öelda kingib selle tütre ära. Aga taas on teemaks see, et korraldatud abieludest on jutt et siin on jällegi see linnas, loomulikult toimub ka armastusabielusid, ent hinnanguliselt leitakse, et ikkagi kuskil 70 80 protsenti tänapäeva India abieludest endiselt veel korraldatud on küll 21. sajandi algus, ent sellest hoolimata nii et jällegi traditsioonid on, on rasked surema. Aga kas paaripaneku rituaal toimub siis nii ehk naa kõikide variantide puhul, olgu selleks siis korraldatud abielu mõistagi armastus, abielu kui ka näiteks naise röövimisega seotud abielu või kuidas sellega on? Jah, no viimastel juhtudel on raske öelda, kas need reaalselt see hindu pulmariitus, mis iseenesest on väga uhke ja, ja mul on õnnestunud paaril viibida või, või pealtnäha toimub võib-olla sellises nii-öelda keerulises ja tihti ka vaeses situatsioonis seda, seda pulma üldse ei peeta. Ent jah, selles, kas on armastus, abielu või on korraldatud abielu, iseenesest vahet ei ole? Pulm toimub ikkagi ja selle pulma puhul võib-olla kõige olulisem ongi siis see, et, et tõesti preestrid seovad selle abielupaari igaveseks ühte jumalate ja püha tule juuresolekul, et isegi see füüsiline kokkusidumine toimub, et näiteks riidehõlmad seotakse kokku sõltuvalt sellest, millisest kastist isikutega on tegu, siis erinevaid asju sõlmitakse kokku kasvõi siis on tegu vööga materjalid on olulised või on, või on tegu riidehõlmadega. Pruut ja peigmees võtavad käe kinni, teevad tule endal mitu mitu tiiru. Et see toimub ikkagi nii-öelda jumalate ja nii-öelda kõiksuse juuresolekul. Ja see on ka põhjus, miks ütleme, siin islamis rääkisime, et lahutamine on täiesti lubatud ja tavaline siis hindu istide jaoks hindude jaoks. Lahutus on siiski midagi väga erilist, see on küll tänapäeva hinde seadustega täiesti lubatud. Indias kehtivad täiesti läänelikule loomulikult Inglismaalt kolonisaatorite, et ülevõetud seadused. Ent kui vaadata lahutuste arvu, siis see on ikkagi 0,04 protsenti kõikidest abiellu nutest. Põhjus väga lihtne. Ühelt poolt sai siin öeldud, et naine pääseb paradiisi ainult mehe kaudu teiselt poolt teist meest. Ta ei saa sellepärast, et taastan selle ühe mehega nii-öelda ka kosmiliselt tasandil kokku pandud. Seda juba see pulmariitus näitas. Nii et siin on see üks mees ja üks naine, palju tihedamalt seotud. Tuleks veel korraks selle pulmariituse juurde tagasi, kus te ise saite ka juures viibida, et kuskohas see toimus? Mul on õnnestunud näha kahte pulmariitust, üks on siis sellises linnakeses nagu lainit all Himaalaja eelmäestikus. Kus noored hindud neil on, neil on kombeks tulla sinna just spetsiaalne, et pulmi pidama tegu on sisuliselt mägi mägikuurorti ka. Ja teinekord isegi ei mäleta selle selle koha nime, see oli Põhja-India tasandikualadel, kus lihtsalt hotelli kõrval peeti pulma, mida oli aknast ja rõdult suhteliselt hõlbus jälgida, aga Indias on olemas sellised pulma soonid. Teatud aegu peetakse abiellumiseks heaks loomulikult abiellumise konkreetne hetk. Kuupäev on astroloogide poolt juba ette paika paika pandud ja loomulikult ka see, kas need isikud üldse sobivad. Et see astroloogiline sobivus on ka äärmiselt oluline. Nendes on palju selliseid professionaalseid astroloogia. Meenutame, et India on ka ainus riik, kus riik peab ülal riikliku astroloogi. Et seetõttu näete näiteks Indias mõningatele seadustele on kirjutatud alla veidratel kellaaegadel, näiteks president on allkirjastanud seaduse kolm, 17 ja 16 sekundit öösel, sest astroloogid on öelnud, et see on see õige hetk. Aga abiellumise puhul on eriti oluline, et sobivaid järglasi saada ja nõnda edasi. Ja pidu kestab tavaliselt keskmine hindu. Pulm kestab kolm päeva. Et tegelikkuses pruut ja peigmees noh, vahest isegi näevad teineteist alles alles sellel kõige viimasel päeval või õieti siis selle kõige viimase päeva järgsel ööl. Ja noh, põhjus on loomulikult selles, et ka tütarlaps on, on siis looritatud et tavalisel hindu pulma riitusel mees kannab siis selliseid punaseid või roosasid rõivaid, tihti ka punaste turbanit sõidab kui võimalik, siis elemendi, kui mitte siis kaameli või hobuse seljas, siis nii-öelda sinna peopaika tal on kaasas noor poiss, sest usutakse, et see toob, toob õnne. Ja kui noor, siis no tavaliselt on tegu selle tütarlapse noore meessoost sugulasega, tegu on sellise poisikesena tavaliselt, kes, kes sellesama ratsu seljas koos koos peigmehega lihtsalt kohale tuuakse ja ma küsisin sellepärast, et Ast abiellu jääd, ise on ka teinekord ju lapseohtu ja Indias on, on abiellu, et väga sageli lapseohtu, et see on, see on täiesti eraldi teema traditsiooniliselt Indias on lapsi paari pandud juba noh, nii-öelda iidsetest aegadest alates, põhjus väga lihtne, traditsioonilised hindu seadused ütlevad, et isade pattu juhul, kui tal on kodus tüdruk, kes on võimeline rasestuma, aga ta ei ole teda mehele juba pannud. Nüüd traditsiooni kohaselt hindudel heaks tavaks peetakse ka seda, kui mees on tüdrukust vanem paljudel juhtudel isegi isegi mitmeid kordi vanem, et kuni kaks korda vanem, aga täiesti tavalised on ka lasteabielud ja hinnanguliselt umbes 50 protsenti nendest abieludest, mis, mis korraldatakse endiselt Indias toimuvad lapse eas, kuigi seal keelatud seadustega. Mille poolest see siis lastevanematele hea tundub, et juba võimalikult varakult lapsed. Paari panna, ma arvan tegelikult, et seal on pigem nagu ajaloolised põhjused, kui kui reaalsed põhjused ja ajaloolised põhjused on olnud, siis kardetakse, et tuleb mingisugune teine riik, mingisugused vallutajad, näiteks moslemid ja võtavad ära need tüdrukud, Need, selleks pannakse juba lapsed paari. Teisalt ega neid lapsepõlve ära ei võeta, formaalselt sõlmitakse nende abielu küll lapse eas mängivad liivakastis, jah, ja elavad oma perekondade juures koos ega, ega neid siis ei sunnita nii-öelda koos elama. Tegelik abielu algab ikkagi peale siis, kui, kui nad selleks valmis on. Lihtsalt see ära lubamise fakt, et see, see perekondade vaheline nii-öelda leping on juba varem sõlmitud, nüüd tõsi on küll see, et, et ajaloos on toimunud siis juhtumeid, kus vanem mees võtab omale nii-öelda lapseohtu naise ja see on nähtus, mille vastu juba moslemivalitsejad, inglise kolonisaatorid. Ja noh, siis nüüd ka India vabariik sõdivad, et, et abielu, vanuse tõstmise temaatika on eelkõige seotud jällegi naistega või tütarlastega. Et see ei tohiks olla liiga madal. Aga jah, noh, ajalooliselt on teada, et siin sõlmiti abielusid kuue kuni 12 aastaste laste vahel ja alles siis nii-öelda keskaja lõpul hakati seda muutma. Hetkel käibiv indie seadusandlus näiteks lubab meessoost isikutel abielluda siis, kui nad on 21 aastased ja tütarlastel siis, kui nad on 16. Nii et tütarlastel on see vanus on siiski suhteliselt suhteliselt madal. Endiselt. Mis puudutab veel hindu abielu, õigemini selle teatavat kurba katkemist, siis see tähendab, kui üks abielupaar lahkub paremasse maailma ja kui elama jääb naine, milline on tema lesepõlv. No lesepõlv on traditsiooniliselt, kuivõrd lesed ei saa uuesti abielluda, leskede taas abiellumist peetakse ka selliseks äärmiselt negatiivseks asjaks taas sel põhjusel, et, et see naine just nagu kuulub mehele siis lesed elavad, kas sellises vaikses askeesis on lausa olemas spetsiaalsed hooned, võiks öelda, et siis sellised leskede ühiselamud oma kodus ei saa siis elada tihti jah, Need, lesed sunnitakse elama sellistes sellistes paikades ja kuivõrd mehed on tihti naistest vanemad surevad enne, siis, siis vahest võib juhtuda, et need lesed on suhteliselt noored lapseohtu, tihti isegi. Ja ülejäänud elu nad peavad peavad veetma sellises vaikses üksinduses. Loomulikult see probleem on suurem nii-öelda radikaalsetest hindu piirkondades, nagu näiteks paarise Račeostanis, varana siis on, on mitmeid selliseid leskede maju. Arvatakse, et tänapäeval umbes kaheksa kuni 10 miljonit India leske elab sellistes oludes. Ja nende hulgas on väga-väga palju noori naisi, kelle edasine elu on Täpsustatud tihti lausa lapsi. Ja, ja veedavad seal siis elu lõpuni, teine, võib-olla isegi veelgi äärmuslikum viis leski kohelda on ajaloos olnud siis lese põletus, ehk siis satiin iseenesest see see sõna tähendab voorusliku naist. Ja algselt oli see ikkagi mõeldud õigusena üksikutele, tihti aadlisoost, naistel ennast oma mehega koos ära põletada lasta. See oli nende palav soovlause oli nende palav, soos oli nende enda enda tahe. Nüüd ühel hetkel, kui, kui moslemid hakkasid Indiat valitsema siis see tava laienes, põhjuseks jällegi see, et need üksi naised, lesed ei saaks mingi moslemi kõrval naisteks. Et nad läheksid nii-öelda mehega kaasa ja teeniksid teda seal nii-öelda teispoolsuses edasi ja käsitleksid teda jumalana. Ja seetõttu see, see satii kõrgkeskajal Lewis, eriti populaarne oli ta Lõuna-Indias sealt 14.-st kuni seitsmeteistkümnenda sajandini, mis otseselt ei olnud moslemite võimu all, aga kus see hirm oli, oli suur. Ja juba moslemi valitsejatele tundus see jube tava tegid paljugi, et seda keelustada. Põhilised töö siiski tegid ära briti kolonialistid, lord pentingit, 19. sajandi alguses tasub eelkõige mainida ja Euroopa kolonisaatorid ütlesid, et teil on komme leski põletada, aga teate, meil on komme lesepõletajad oksa tõmmata. Kui, kui niimoodi räigelt võib, võib öelda ja satiin keelustamisega tegeletud, et nüüd juba üle 200 aasta. Sellest hoolimata veel paarkümmend aastat tagasi oli teada naisi, kes palavalt soovisid ennast ära põleks. Nende mees oli ammu surnud, nad ei talunud seda lesepõlve. Nad kahtlemata nägid selles enese põletuses sellist ülimat religioosse takti. Nad soovisid seda teha ja, ja selliste intsidentide mõjul tänapäevane India vabariik on keelustamist satiin ja ka seetõttu, et naisei saaks sundida. Selleks see on väga räigelt kriminaliseeris tellitud, isegi sati pealt vaatamine võrdub eluaegse vanglakaristusega. Satiin-le sundimine võrdub automaatselt surmanuhtlusega. No Euroopa autorid näiteks Sülvern 80 päevaga ümber maakera või KG kauged paviljonid mõlemad eesti keeles olemas, kirjeldavad seda ikkagi kui, kui pealesurutud nähtust on ikkagi teada, et meessoost isikud talutasid naise sinna, on teada, et neid uimastati ookeaniga, et nad vähem vastupanu osutaksid. On teada ka juhtumeid, kus eurooplased koloniaalajastul ikkagi sekkusid ja päästsid Neid naisi selle põletamise küüsist, sest tihti see toimus nendesamade matuste raames. Ühel tuleriidal põletati seda surnud meessoost abikaasat. Teisel tuleriidal põletati tema kas üks või lausa mitu naist, on tegelikult väga raske öelda, kui paljude puhul see oli, oli peale surutud ja paljude puhul see oli tegelik tahe. Aga teisalt tuleb ka öelda, et islamimaailma ja ka kui me hinduismi, st räägime siis India, millised on poliitikas aktiivsed. Et nii huvitav, kui see ka ei ole, siis esimesed naispeaministrid ja naispresidendid pärinevad just nimelt sellest piirkonnast. Ma ütlen, Butto ja indiira kandi ja, ja praegu, eks ole, Sonja kanni, kes juhib maailma sisuliselt suurimat demokraatlikku riiki, maailmakuulsad nimed. Samasuguseid Indoneesiast, Bangladeshist, Sri Lankalt, nemad muidugi saavad palju paremini, millistest oludest juttu on ja teiselt poolt kahtlemata ise altpoolt ülestõusnud täna teavad, kui, kui keeruline see on. Samas ei saa öelda, et traditsiooniliselt Nendes piirkondades naised oleksid harimatud olnud, on olnud väga palju kuulsaid haritud naisi islamimaailmas kui ka hindu istlikus süsteemis, aga need on olnud siiski üksikud. Ja tõsi on kahtlemata see, et nende häält tuleb kuulda võtta nii sellest, kuidas sealseid olusid paremaks muuta. Kui ka uskuda selles mõttes, et kuidas saaks islamimaailma või ka Lõuna-Aasia riike demokraatlikumaks muuta. Selline oli sarja veel üks maailm, järjekordne saade, mis sedapuhku rääkis naise kohast islamis ja hinduismi Is stuudios olid orientalist Martti Kalda ja Haldi Normet-Saarna. Nädala pärast on saates folklorist Marju Kõivupuu uue teemaga kuulmiseni.