Terry. Tere õhtust, ütleb teile Eesti raadio stereosaadete toimetus. Teie ja meie huvides on täna siin Tartu Ülikooliklubis kahepoolne kokkusaamine demonstreerima teile stereosaadete katkeid, muusikat, kuuldemängu taustu, avavad pressikonverentsi, vastame teie küsimustele ja täna, neljandal veebruaril 1972 toimub esimest korda Nõukogude liidus stereo saateülekanne ühest linnast teise Tallinnast Tartusse. Kuidas õnnestub, seda näeme, kuuleme pisut hiljem. Nagu te siin klubi saalis näete, ei sarnane, tänasin saal kuigivõrd tantsusaaliga lava ees. Aukohal on meie koduvaba esimene stereoraadiovastuvõtja Estonia stereo oma kahe uhke läikiva valju hääldaga. Saali nurkades on veel võimsamat kuulda agregaadid saali keskel kaks stereo magnetofoni ja keskel juhtimispult. See väike telekaamera saali külg seina ääres on ühendatud meie Eesti raadio kõige moodsama reportaaže autobussiga, mis on komplekteeritud Tšehhoslovakkias ja mis võimaldab samuti teha stereoülesvõtteid. Ja seda siin täna tehaksegi, et meie avalikust õhtust saaksid osa ka inimesed väljaspool seda saali. Lubage siis avada, tänas avalikkust õhtu pressikonverents. Palume pressikonverentsi laua taha, Eesti raadio direktori Ado Slutski rase täitja teaduslikul tehnilisel alal ja Eesti Raadio arvutuskeskuse juhataja Rein Harjo. Meie raadio peainseneri Kaupo varandi, Eesti NSV teenelise kunstitegelase kunstiliste saadete pearežissööri Leo Martini ja vabariikliku raadiokeskuse peainseneri Rein Ruudi. Avasõnad on Eesti raadiodirektorit Aados, Lutsk. Raske ütelda, kelle elus tänane päev on suuremaks sündmuseks kas Eesti raadiol või tartlastel. Ma arvan, ta on ühtemoodi, rõõmustas nii teile kui ka meelesest steerivad stereoheli ülekandmine ühest linnast teise. See on tõesti esmakordne nähtus meie maal, julgen ütelda, et ka rahvademokraatiamaade üldises süsteemis veel ei tunta sellist praktikat. Raadio meie maal ei arene stiihiliselt kaootiliselt alles hiljuti, täpsemalt 19. novembril. Meie vabariigi valitsus võttis vastu otsuse värvilist televisiooni ja stereofonilise raadiolevi kohta. Selle otsuse aluseks oli üleliidulisse valitsuse otsus ja meil on väga hea meel, et selle otsuses on fikseeritud Eesti raadios kirju fun areng. Nii avangaartse osana võrdselt üleliidulise raadio ja meie maa teiste suuremate keskuste kui mälu ei peta. Nende hulka kuuluvad sellised kohad Ukraina pealinn Läti pealinn ja mõned teised vabariigid. Põhiliselt viisaastaku. Lõpuks kaetakse meie vabariik stereofoniliste saadetega. Ma tahaks veel kord ütelda kõikide kolleegide nimel, et meil on tõepoolest hea meel et see päev, millest me tükk aega unistasime teostub täna. Kõik te teate, et meil on tükk aega juba levinud mustvalge televisioon aga nüüd hakkab levima värviline televisioon. Stereoheliga on täpselt samamoodi kanda üle võimalikult loomutruult naturaalselt, nii nagu kuskil dokumentalistikast meil vajalik on, toimuvad sündmused, meie peame silmas heliallikaid. Ja seda stero heli püüabki teha, see tähendab, viia kuulaja sellesse keskkonda, kus need heliallikad paiknevad. Teatavasti monoraadiot. Me kuulame ühest valju öelda eest, me ei kuulega, see heliallikas paikneb meist vasakul või paremal. Kas ta paikneb meie selja taga või ees, kaugel sügavuses stereoheli natukene juba parandab seda pilti. Me võime jälgida heliallikate paiknemist ruumis meie ees asetsevate kahe valjuhääldi kaudu. Ja teine asi, mis heliallikatest antav informatsiooni juures tähtis on see, et me saame jälgida, kui suured on need heliallikad. Näiteks sümfooniaorkestri terve viiulite rühm on vasakul pool, hõlmates peaaegu keskkohast kuni vasaku ääreni, täpselt samuti paremal pool tšellot kontrabassid. Tähendab, me saame informatsiooni heliallikate mõõtmetest ja kolmas, mis on tegelikult nende kahe esimese tulemusena, on see, et helipilt muutub tükimat selgivamaks öeldakse, Heraldatavus on suurem. Nüüd siis võib-olla kuulaksime. Meil on siin valmis pandud üks spetsiaalne demonstratsiooni, lint, väikesed katkendid erinevate ansamblite ettekandes, kuidas stereofooniliselt nad kõlavad, ma nimetan need ära, mis on, kõigepealt kuulame ühte suurt orkestrit, kuidas stereofooniliselt võiks kõlada siis sümfooniaorkestrit hästi suures stuudios mängivat peale seda sümfooniaorkestrit on väike lõik kammeransamblit, siis järgneb üks lõik instrumentide kuningalt orelilt muuseas, mis sterohelis võib-olla jätab kõige sügavama mulje, mida monoüldse ei ole suutnud siiamaani teha. Siis kuuleme estraadiorkestri bigbändi ja estraadiorkestrit ilusa viiulirühmaga siis rohkem popmuusikat, Seimslasti poolteks, väike lõigukene. Ja siis jälgime, kuidas kõlavad Eesti raadio otseülekanded Estonia kontsertsaalis stereofooniliselt. Muide, Eesti Raadio on selles suhtes ka ainukene praeguseni Nõukogude liidus, kes teostab sterofoonilisi otseülekandeid. Ja lõpuks meie suuremaid ja esimesi suuremaid stereosalvestusi Väike-lõigukene laulupeofinaalist. Kuulame. Võib-olla tasuks sellesama väikese laulupeolõiguga demonstreerida teile vahet neid, mis vahe on siis näiteks sama lõiku kuulata monofoonilisena Easterofoonilisena me kuulame näiteks monofooniliselt sedasama salvestust paremalt poolt. Võib-olla isegi seda efekti võiks teile demonstreerida, et me sujuvalt lähme üle stero helilt monoks, see tähendab, kui me siin kuulame kahte kanalit, siis liidame sujuvalt need kaks kanalit kokku, näiteks parempoolsesse valjuhääldisse. Küsimuste ja vastuste osa esmalt vastame kirjalikele küsimustele, millal võib tartus regule laarselt kuulata stereosaateid? Üldiselt kala on teha käesoleva aasta kestel proovisaateid. Niisamuti oli meil Tallinnas, me tegime peaaegu terve aasta proovisaated, alustasime regulaarseid saateid ja ma usun, et järgmisel aastal saab teoks. Meie laboratooriumis rakendatakse tehnika. Ettevalmistamiseks tööle spetsiaalne grupp vaneminsener Mati tähema juhendamisel, kes on ka käesoleva tehnilise lahenduse autoriks, mille vahendusel te täna saate kuulata ülekannet Tallinnast ja ma usun, et selle grupitöö tulemusena samuti raadioreleeliini kollektiivi töö tulemusena tihedas koostöös Eesti raadiotehnikameestega. See asi saab teoks tuleval aastal. Kui kaugel Tartu ultralühilaine saatjast on võimalik vastu võtta, stereoheli raadius jääb mõnevõrra väiksemaks, ka need arvestame nelja 50 kilomeetriga kus ja kes hakkab remontima. Kui vaja on aga häälestama stereoraadiot. Sellele küsimusele arvatavasti peaks vastama teenindusministeeriumi esindajad, kellele teatavasti alluvad raadio, televiisori remonditöökojad, arvatavasti seal hakkab toimuma, kas saab tavalist ultralühilaine vastuvõtjat ehitada ümber stereo vastuvõtjaks? No teoreetiliselt on muidugi võimalik jah. Aga praktiliselt vist ei tasu tegema hakata, kasulikum on hankida ikka õige õige korralik stereovastuvõtja, seal tuleb küllaltki palju tehnilisi probleeme mõjudele püksis, madalsageduskanal juurde ehitada on vaja ta ümber häälestada ja seda tööd kodustes tingimustes tavaliselt ei saa teha. Stereosaadete vastuvõtt nõuab spetsiaalset antenni. Antenni kohta võib niimoodi öelda, et saatja ligiduses võib kuulata toaantenniga aga see sõltub jälle hoonest. Näiteks raudbetoonkonstruktsioonis, nagu need on tavaliselt paneelmajad peaks igal juhul stereo vastuvõtuks olema. Välisantenn. Nüüd linnast väljas juba nii kahe 30 kilomeetri kaugusel peab tingimata olema välisantenniga, kusjuures ei soovitata kasutada väga keerulisi ja suuri, suure rassikonstruktsiooniga antenne vaid kõige tavalisem kuni kolme elemendiga. Tavaline antenn on kõige sobivam selle jaoks hüljes leiba, jagi, antennid, nagu tehnikamehed räägivad, need ei sobi. Kui nende läbilaske riba liiga kitsas ja stereoefektide ei pääse, siis nii-öelda läbi sellest antennist lihtsalt öelda. Kas stereo kuuldemäng on raskem valmis teha kui tavalist? Ja see on tublisti raskem, seob vot kõigepealt ta võtab aega rohkem ja ta võtabki näitlejatelt, kes esitavad seda kuuldemängu, võtab ka palju rohkem energiat kui monofoonilise kuuldemängu valmistamine. Kas kuuldemänge hakatakse tulevikus tegema ainult stereofooniliselt? Ma mõtlen, et stereo foonia on tulevikuala ja kindlasti peaks tema siis ta annab võimaluse palju sügavamalt palju ulatuslikumalt näitlejal avada oma sisemust. Ta võimaldab tehniliselt palju rohkem, kui Molofooniline kuuldemäng seda võimaldab. Aga muidugi esialgu tuleb ka teha veel. Kellel veel on küsimusi, võivad kirjutada need, meil on siin eeslaud paber ja pliiats vaheajal paberi peale me võtame sealt ära ja vastame teile. Nüüd aga esineb teile ansambel kollas. On saabumas aeg, mil Tallinnas raadiomajas pannakse magneto fonile Tartu jaoks koostatud esimene saade ja kuidas ta jõuab siia Tartusse, ülikooli klubisse, avalikule õhtule. Seda peaksime kuulma õige pea. Kaunim linn on Eestis Tartu. Tere, nooruse linn, peadlast oli Emajõelinna mälestustele jäisimene, lill kantakse üle stereofooniline raadiosaade stereotaim. Talviti stereo. Ja paraku kava jälle olema ja tore on, kui orkester toas mängida, siis nuputad kusse, trumm lööb ja kus need keelpillid on ja kus see solist liiguks, on igaüks mõnus. Mõnus tunne küll, kui kodus tugitoolis suits sees. See tuleb hea mõte, keegi sega pärast. Sedasi naabrimees mulle poes rääkis, et on aasta otsa otsinud endale klaveri häälestatud ja nutta, siis tähendab reede õhtul, kui inimesed tahavad puhata, lehte lugeda, raadiot kuulata, siis tema nüüd häälestab oma häälestusega klaverit. Mis siis kukke ja kanu ja teine nagu peres pere seal olnud teist aastat juba luulet. Igal hommikul enne tööle minekut Võrumaaluuleloojatele, võluv luuletused naljaga tuultega rääkisid kordades muus luule, veel teatele, rääkimata vaatoriks rahva juures käisime metsa kremonsi kaotamises, Kokile. Suvaseisuses auk seinas varas, haug pista rusikas läbi. Kas saad aru ka, mis te olete teinud? Ma kutsun miilitsa. Ma lõin nagi seina, siis andis järele, aga kes selle ära parandab, nüüd katsuge valitsuses saada mingit täitsa huvilt tank, siit paistab läbi. Õieti ja üks tapeet rikutud kõik, kõik näe, mis naabri piita mingi Picasso või siis ta on ka soos. Vaatepilt maale ja seal ära triibuline tapeet. Soove kapeedia kirikus paistab sealt ja see nagu kinos väiksest august, kui tema pole. Stereo Tallinn-Tartu-stereo. Lubage võtta seda aplausi kui dokumentaalset kinnitust, et esimene stereo saateülekanne Tallinnast Tartusse on õnnestunud vähemalt oma alb minut. Jätame võib-olla need kuulajad, kes on oma aparaatide taga seda saadet jälgima, aga siin klubis jätkame õhtut varem välja kuulutatud kava järgi. Võib-olla hiljem tuleme tagasi ka saate lõppu juurde veel kord kogeda, kas lõpp on sama hea kui algus. Ja nüüd võib-olla siis vahelduseks kuulame jälle mõningaid stereosalvestusi. Meil on teile siia pakkuda üks stereosalvestus, mis on valmistatud Saksa demokraatlikus vabariigis. Peab ütlema, et sotsialismimaades vast kõige rohkem on edasi stereotehnika ja stereo lindistamise tehnoloogia just nimelt Saksa demokraatlikus vabariigis. Võib-olla selles salvestuses just võib täheldada väga head ja teravat lokalisatsiooni. Tähendab täpselt määratleda, kus mõni pill asub. Ja peab vist ütlema, et pala on küll meelelahutuslikku laadi kuid ei saa vaimustust avaldamata jätta. Pillimeestele. Ja kui nüüd mõelda stereosaadete tulevikusaadete peale siis ta lubab palju enamat anda kuulajale. Näiteks üks niisugune saade. Õhtul vaikne tänav Kadrioru ääres on kuulda, kuidas ta liuväljal lapsed sõidavad, kilkavad ja siis avate ukse. See on võib-olla teie kuuldepildis ekraanil paremal pool astute sisse näiteks Eduard Vilde majamuuseumi. Astute sisse, ütlete seda seal reporteri osa ja lähete raamatu juurde, sammud on kuulda, astute raamatu juurde ja äkki hakkab see raamat elama. Varem tehtud kuuldemäng tuleb nagu ruumi laialt sisse. Võib-olla külmale maale tegelased hakkavad keega kõnelema. See nagu kaob ära sügavusse uuesti. Ja kirjandusteadlane räägib värsked andmed võib-olla kirjaniku või selle romaani kohta. Väga lihtne on teha ka reporteri siin hüppeid kaasaega külmale maale peategelane pidi isegi käe võõra raha järele pistma, ta oli nii kitsikuses müüdormaal teine mure, pole raha kuhugile panna. Lähen edasi, teise raamatu juurde. Raamatuleht avaneb. Ja kuidagi nagu teie kuuldepildis keskel sügavuses hakkab hääl lugema raamatut näitleja näiteks. Jälle võib tuua võtteid, mõtteid, kaasaega, ja nii on see saade juba hoopis midagi muud, kui olla tavaline kirjandussaade monopildis. Ta elatleja ruumis paremalt vasakule, ta elab eest sügavusse ja ta lubab väga palju vahendeid ammendada ja tahaks loota, et niisugused saated haaravat kuulajat rohkem. Ilmselt see nii ka on. Meie Tallinnast teele läkitatud spetsiaalne saade on lõpukorral, nii et kuulame ka lõpu ära. Stereosaade. See on helide maailm teie kodus. Me võime täie õigusega astuda kahe mehe juurde, kes selles on väga palju süüdi, et me nüüd Tallinnast kuulsime Tartusse üle antud stereosaadet. Mati tähema raadiokeskuse laboratooriumi vaneminsener ja Kalle Sepp, meie andmetel Tallinna releeliini punkti ülem, palun minu kõrvale. Ma tean ainult niipalju, et konkursi korras olite teie need mehed, kes asjaga hakkama said, aga palju see võttis aega, paber ja tehniline töö ja valmisehitamine aparatuuri paika panema. Täpselt möödunud aasta mai alguses sai peale hakatud niikuinii on täpsemalt ei mäleta. Ja siis paar-kolm kuud läksimegi ettevalmistavaid töid ja siis juba nagu kohapeal proovida seda asja natukene. Aga siis esimene katse siia Tartusse päris nii, katse oli vist möödunud aasta viimastel päevadel. Ja mõningad puudused siis olid märgata. Ja nüüd need võib-olla natuke nagu kõrvaldatud, võib-olla need puudused võib-olla. Terav kor märkas midagi, aga püüame veel parandada seda asja. Kui suur on see ehitis või aparatuur, mida te nüüd kahe peale siis tegite välja, mõtlesite väliselt edasiandmiseks? Ta ei olnud nii suur väga võib-olla et eetrisse anda ikka keerulisem, suurem teenida, tähema pidi tegema. Mul oli lihtsalt olemasolevat aparatuuri veidi täiustada ja ise ka imestasin, miks keegi ennem seda teinud ei ole. Selle oli kuulda kaatse. Tänu summa oli väga väike olnud nendele meestele, mis on selle töö eest said võib-olla siis teie kui tartlaste esindajad lõikama nendele kahele tublile mehele ühe kolmekordse elagu. Nüüd võib-olla pakuks teile kuulata ühte kuuldemängulist lõiku, mis on üles ehitatud ainult taustade peale? Ma usun, et kuulajad ei pahanda, kui ma natukene seletan seda taustalist kuuldemängu, siin on tegemist magava mehega ja teda hakkab häirima siis üks väikene kärbes, ta püüab seda püüda ja seal siis nii sterohelis lahendatud. Kuulaksime. Vastame teie uutele küsimustele. Kas peate Estonia stereovastuvõtjaid parimaiks või olete selle välja toonud moraalsest kohustusest oma vabariigitehase vastu. Mida arvate sümfooniast viga? 100? Ühest? Parimaks seda muidugi pidada ei saa, aga kuna tööstus ei ole veel välja lastud paremat, siis tahan testiks paremaid. Peatselt on oodata viia raadiotehnika tehasest uut stereovastuvõtjat. Victoria, no see on juba kõrgema klassi pill, tuleb, mis peaks tõesti rahuldama ka kõige kõige nõudlikuma kuulaja, muidugi tema hind tuleb ka küllaltki korralik, kuskil viie-kuuesaja rubla piiridesse. Mis neid teistest pillidest arvata. Sümfoonia ja Estonia stereo on praktiliselt üks ja sama, erinevad ainult välimuselt sisuda täpselt samad, kuna Estonia stereo on lihtsalt sümfoonia koopia ainult uues kastis. Tan lamp, pill, muidugi lamp pilli. Me loeme, pani mööduvast tehnikaks ja eeldame, et uus stereo pill peab olema pooljuhtpill, transistorid viritel. Viktuurised on praegult. On müügiltine stereovastuvõtja vigastada üks. Me loeme, et see on kodustes tingimustes kõige optimaalsem pill praegult kuulata. Ta on väga hea kuulata väiksemas toas nii 15 15 ruutmeetrit ja ta rahuldab ka päris nõudliku. Kas vabariiklik raadiokeskus ei saaks mingil moel mõjutada teenindusministeeriumi praegu igatahes Tartus kvalifitseeritud abi ei saa. Kahtlemata seoses stereo foonia arenguga teenindusministeerium ka ise peaks tundma huvi oma tööpõllu laiendamise eest. See on nagu öelda. Lisateenistus kui nii võib öelda, aga raadiokeskus on muidugi samuti huvitatud, et stereosaated jõuaksid kvaliteetselt raadiokuulajani. Seetõttu ma usun, et et raadiokeskus võib, võib selle küsimuse üles tõsta küll. Ja samal ajal ma usun, et samuti ka Eesti Raadio on huvitatud sellest, et Eesti raadio direktor Slutsk, ma usun, tõstab selle küsimuse samuti üles. Millal on loota rohkem stereoplaate eesti kergest muusikast? See ei ole meie alaga. Ansamblis kollaas laulab kaasa Tallinna heliplaadistuudio vanemtoimetaja Enn Tomson. Kui me ta kätte saame kuidagimoodi siis saame ka temalt, vastab sahamees, kuulis. Küsimust kuulsite. Kogu meie toodang, mis me teeme, kõik teeme stereoplaatidele, aga miks nad ei ole meil välja tulnud, see oli põhjustatud just sellest, et stereoplaat nõuab erilist massi ja vabrik katsutas seda ligi, ütleme no üle aasta. Ja ütleme, ülejäänud toodang, mis me toodame, see tuleb kõik väljas terama. Olgu ta kergemuusika või ka tõsine muusika. Mida lähemal ajal ootan lähemal ajal loota ansamblist Laine kaks suurt gigant plaati stereoansambel kollaaž siis Voldemar Kuslap ja Raivo Tammiku Trio stereo siis noortest bossanova plaat Heidy Tamme, Jaak Joala, Marju Kuut ja Nikolai safalo, samuti stereo ja ribad tulema sõnakas jätkuga. Kindlasti jätkub. Selle pärast tiraažid on estraadi suhteliselt suuremad ja lihtsalt võib öelda, et hirmuäratavad, ütleme näiteks seal 100 200000 Iraas seal väikse Eesti kohta väga suur aitäh, head uudistest. Millest võis olla tingitud järgmine juhus Tallinnast 200 kilomeetri kaugusel oli kuulda teisipäeval väga hästi stereoprogrammi võimelised siin vudimist, mina ka vastata, et see oli meie katse saada tänast nimetasime proovi saateks siis sel päeval ja sel kellal oli lihtsalt katsesaade ja kui ta juhuslikult ta kinni püüdsite kuulsite, siis oli. Tore kas stereosaateid saab lindistada monofooniliste? Küll, aga muidugi, jah, siis muusikas arvestatuna foonis lisena et midagi muud selle kohta seal ei ole, sest kõik stereoprogrammid, meie väljastame, ühild tatavatena, see tähendab seda, et neid kõiki programme võib kokku liita munaks ja nad ei, ei teki mingit helitehnilised efekti selle juures. Ja samuti ka siis seda vana programmi salvestada. Kas maailmas on olemas stereofonilise häälega televiisorid? Jah, no katsetuse selles suhtes on käimas, aga ma isiklikult ei ole näinud ja ei ole kuldtraat, oleks tööstuslikult välja saadetud sellist süsteemi. Ma usun, et saalile vastu, kui ma küsin ka ise ühe küsimuse meie raadiodirektorilt, kes on käinud mitmes välisriigis ja võib-olla siis küsimus niimoodi, et kuidas näiteks nüüd Eesti raadio stereotoimetuse saated seisavad näiteks võib-olla Saksa DV Ungariga võrreldes. Saksa demokraatlik vabariik on juba kolm aastat tagasi saanud ja sellest tasemest täna on juba natuke raske rääkida, aga mulje Tšehhoslovakkiast ja erid Ungaris, kus ma alles sügisel olin, on värsked. Ja ma tahaks väga kõrget hinnangut anda just tekstiliste saadetele ja katsetustele, mida teeb meedia, Slovakkia kolleegid, üks niisugune keskus asub teile kõigile väga hästi tuntud linnas Pilsenis. See on masinaehitajate ja õllepruulijate linn, aga ka stereofoniliste saadete laboratoorium seal mitte suur, aga väga kaasaegne raadiomaja ja nende poolt salvestatud kuuldemängud jätsid väga sügava mulje ka Ungaris ungari tegeleb peamiselt muusikaga ja mis puutub kuuldemängudesse, On nad meiega vist ühel tasemel ka Soome raadios oli võimalus tutvuneda Nende läbiviidud tööd, aga neil on ka peamised muusika ja kuuldemängud. Kuid mulle tundub, et kuuldemängude osas oleme me neist ette jõudnud. Peab ütlema, et need väljendusvahendid ja võimalused, mida pakub stero heli, on ma ütleksin momentaalselt haaratud kõigi muusika loojate muusikute ja on võetud täisväärtuslikuks väljendusvahendiks selliste klassikaliste raudvara sammaste, mis tähendab väljendusvahenditesse puutub nagu näiteks forte või Piaanovi või pillirühmade vahetus, täpselt samamoodi on võetud sinna väljendusvahendite hulka heliallikate paiknemine helipildist, ero helipildis, nende liikumine. Võib-olla siis nüüd üks näide popmuusikast kus ansambel muudi bluus kasutab ühe loo alguses küll stereofonilise taustu, küll mitmesuguseid instrumente ja alles siis tükk aega peale sissejuhatust algab nii-öelda lugu peale küllaltki huvitav salvestus kuulma. Mida te näiteks ütlete, tänaste demonstratsioonide kohtasin noored mehed ja neiud esimeses reas, kuuldavus peaksin hea olema. Demonstratsioonid mõjusid tõesti, ma ütleks isegi vapustavalt, kui võrrelda nüüd tavalise raadioga või seda, mis tavaliselt kodus kuulad või mujal. Ja nende kvaliteet ja see mõjus just on tohutult suurem, ikka kui tavaline. Midagi sellist enam kuuldud ei olnud. Väga meeldis. Ja kui võimalus oleks, siis ostaks endale edastaja üks eakam mees, kuidas teile nüüd nii kõvad ja suured helid tunduvad? Ja siin on ta muidugi väga tore ja, ja väga hästi korrastatud, aga ma mõtlen, et siin on ju Need spetsialistid priima primissimu. Aga kui üks harilik surelik aparaadi ostab, kas temal kah siis nii hästi kõik välja tuleb ennistada, proovisime siin sedasama meie koduvabariigis stereoraadiot ja tuli ju ainult vaiksem oli, aga tuli küll. Siin on veel üks, aga me kõik ju teame, et palju siin aastaid tagasi on, kui me kuulasime eesti raadiot kesklaine saatjalt, siis ta tuli kuidagi nii mahedalt ja ümaralt ja vaikselt. Ja kui tulid esimesed raadiovastuvõtjad, kus oli peale ultralühilaine, siis kuidagi lõi nagu ruum teravalt helisid rohkem täis ja alguses nagu meile ei sobinud ja me ei tahtnud kuigi vaata, et näiteks ultralühilainel üle kantud heli oli võrratult tõele lähemal ruumi helile oma andmete Garagdjoristika poolest. Et me oleme sellega harjunud ja kellel on juba ultralühilainesaatja, see on, kes lainelt raadiosaated ei kuula. Aga nüüd tundub, et midagi jälle samm edasi tõesema heli ruumilise heli poole on tehtud. Aga see heli on juba üsna üsna tugev. Ma näen siin saalis on professor Jüri Saarma, mida nüüd arstid ütlevad, kui helid lähevad küll paremaks ja ruumilisemaks, aga lähevad järjest tugevamaks. Mulle tundub, et kõige olulisem on see, et helid muutuvad loomulikumaks ja selle poolest tänane kontsert demonstratsioon oli tõepoolest haruldane. Ma mõtlen eriti näiteks orel. Laulupeokoor silmad kinni hoides tekib niisugune elamus, et sa oled, sa oled kas toomkirikus või saaled laululaval lauluväljakul ja no võib ütelda, et Eesti Raadio on tõesti juba kahelt mõõdult kolmele mõõtmele läinud, nüüd jääb ainult oodata, millal siis Kaneljas mõõt teie tehnikameestele annab? Jõudu? Aitäh, aitäh. Saali taha otsa ma siiski ei julge hästi minna, sest meie andmetel seal pidi olema kuuldavus pisut kehvem või kuidas oli? Polnud väga viga. No siis on hästi, kutsume taas lavale ansambli kollas. Kas ei ole nüüd nii, et näiteks praegu vaatate lauljaid, jätate nad meelde enda jaoks ja kui helilindilt kuulete neid läbi stereoraadio taas laulmas kindlasti tulevad nad silmad, ettekeskus seisis, kuidas nad laulsid, aga et oleks täpsem, kes on kes, ütleme, ära vasakult paremale ole Valgma. Enn Tomson juba nagu öeldud, Tallinna heliplaadistuudiost. Lea seon Tallinna korreograafilise koolikontsertmeister. Katrin Mägi konservatooriumi üliõpilane, Maire heliste konservatooriumi kontsertmeister, Anne Erm Eesti raadio muusikasaadete toimetaja Aarne Vahuri Eesti raadio stereosaadete vanemtoimetaja ja ansamblijuht. Ivar Johanson Eesti raadio segakoorid bass ja saateansambel Tõnu Naissoo klaver selles ansamblis filharmoonias ja orkestrist Kungla Avo Joala flööti saksofon orkestrist kevadel Peep Ojaveer endine tartlane, nüüd Eesti televisiooni ja raadio komitee estraadiorkestri trummimees Tõnis Kõrvits kitarr, eesti raadio kunstiliste saadete heliline kujundaja, kollaaž jätk. Rooli ei räägi. Miks läksid saama? No ja nüüd vast tänase päeva kõige viimane demonstratsiooni lõik. Ja silma paistab ta selle poolest, et seda ei ole tõesti kuskil veel mängitud välja arvatud raadiomaja, eks, ainukest Erafoonika, kus see on salvestatud seal nimelt stereosaadete toimetuses, alustas ka teile kindlasti väga tuntud Nemo turniiri sterofoonilist salvestust. Nimelt teate, isegi seal on väga palju keema minevaid meesterahvaid koos ja monofoonilised seda vaidlust just seda keskust edasi anda on vist päris võimatu. Stereofooniliselt see siiski õnnestub ja nüüd me demonstreerimine väikest lõiku sellest salvestusest eetrisse anda, kui ma ei eksi sellel pühapäeval, mis neid tuleb. Nii et teie olete vast sellest kõige esmased kuulajad. Eino Reiman Tartust 1863 külastas kuulus välismaa helilooja Moskvat esmakordselt. Publiku imestuseks dirigeeris helilooja Moskva suures teatris orkestrit seistes näoga orkestri poole. Varem olid kõik dirigendid seisnud näoga publiku poole. Kes oli see kuulus helilooja dirigent? 1000 863 Moskvast avalikes kohtades ministris riigi tõelise kontserti. Sellega võis olla küll jah korda kirjutatud, nii, palun. Friends list õige vastus, Richard vaatne. Seltsimees suubane küsimust Tallinnast. Mis või kes oli vanadel kreeklastel heka Tom aha Hecada see oli, see oli ohvri toomine, kus oli mängus vähemalt 100 looma. Sõja Romain ohver. Vastus on õige. Olevat olnud 100 härja või looma ohverdamine eriti tähtsate sündmuste ja näiteks Pythagorase teoreemi avastamise puhul olevat ja ongi vanasõna. Või kui lehtpuu lepitaagrisi nimi, kui värisema. Videol selles Hekkonoomist On Engels kirjutanud kalootsed eleks. Ja ongi käes meie lahkumist hunt. Tänase saate mängisid teile siin klubi saalis ette ja kindlustasid tehniliselt ülesvõte reportaaže autobuss siis järgmised meie raadioinimesed. Vilkalt pilvistu Tõnis kroon, Aivo Helm, Tõnu kikerpuu, Ilmar hunt, Ilmar Pihlak, Aavo Tereping, Arvo Kreegi, Kalle Sepp, Matti tähema, Mallet, Andre, Maris, Kuivjõgi ja teised. Ütleme teile veel kord agar osavõtu eest, suur aitäh. Ja võib-olla otsustate juba koduteel stereoraadio stereovastuvõtja kasuks kell seda veel ei ole. Kõike head.