Unustamatut. Järskude. Tere kuulama saadet ansamblist brokkol haarm saatejuht Tiia Teder ja mina olen üks nendest, kellele on selle ansambli muusika olnud väga oluline. Ja kuulame koos ära kuulsaimad laulud, sekku ansambli lugu ja nende ajalugu. Ma ei ole väga õnneliku saatusega ansambel, koosseis muutus, palju vahetus. Enne kui jõuti parimate tulemusteni, ei leidnud ansambel õiget mänedžeri produtsendiga, esmaklassilist plaadifirmat. Ameerikas oli ta edukam kui koduma. Ansambel algas käri pruukeriste, tema kooli ansamblist. Kui nad päramound nime all mängima hakkasid, oli poistel vanus 14 aastat ja aastaarv oli 1959. Nad mängisid moehitte ja pusisid oma loomingut teha. Närib muusikakoolis klaverit õppinud, aga esimeses bändis mängis ta tantsijate kitarri. 1963 ilmus Käromontil koguni demoplaat, kõigi koosseis oli juba mõnda korda vaheldunud. Inglismaal tegutses tuhandeid selliseid väikesi ansambleid mängisid koolipidudel tantsu. 100 dollari eest, tegid söögiraha tasa ja unistasid lõputult, tunnistasid lindistamisest. Nad tegid laule maailmavalust armastusest, mis oli peaaegu et üks ja sama ja kõik nad tunnistasid, et nende laulukene tõuseb edetabelis esikohale jäetud plaati müüakse miljon tükki. Esimese loo käärib rokkari noorusansamblit lindistas pärafooni produtsent Ron Richards kes oli silma paistnud ansambli hullis üles töötajale. Täname, on see esimene singel, poisan Aivi jõudis isegi Briti tabelisse 64. aastani. Jaanuaris oli 35. kohal, hetkeks järgmistel siinlitel polnud edu ja 1966 lagunes ansambel ära. Aasta hiljem kohtus büroo kärpoetkis riigiga. Neid tutvustas stiitšeigay Stephens, kes töötas plaadifirmas ja kelle kaudu sai käri pruuker tuttavaks tulijatele laulude ja üldse muusika informatsiooniga. Üks kord tutvustas Kieran skalegi Friidi, keda kutsus parimaks luuletajaks seal poolistendi. Kiis andis käärile terve paki värsse ja niimoodi alustas legendaarne laululoojate kiin. Nad tegid mõned palad ja hakkasid moodustama ansamblilt kastile. Hans soovitas neile nime oma kassi järgi ja nimi oli Procal haarama ladina keeli. Umbes kaugel sellest. Peale Brok pruukari ja Poetriidi oli ta ansamblis veel Mäteuchisher oreliower kitarril täid, naid Vassil ja bobi Harrison trummidel. Esimene laulja, esimene lindistus oli Vaidas, sõidab täi veidi tekst ja pruukeri muusika, milles on kasutatud Bachi kuulsat aariat. Teetuur kolmandast süüdist lindistati väikeses metodisti kirikus, mis oli kütmata. Esimese lauluga tabas brokkol haarium 10-sse. Sellist edu ei saanud ükski. Järgnev plaadifirma oli direm ikoots produtselt kordell saati klindi Reidia Londonisse. See oli tollal legendaarne piraatraadiojaam ajal, millal BBC oli turul pool, aga BBC ei suutnud pakkuda sobivaid programme kiine inseritele. Seadusesse oli kaugsedapidi, et kommertsraadiod töötasid maksuvabas tsoonis. Nad asusid laeva peal Londoni lähistel ja tegid sealt oma saadet. Firma oli oh saar ja soovikontsertidest nõuti kohe brokkol haariumit ja plaadifirma ei suutnud piisavalt plaategi toota. Esimese Nädalaga läks näiteks 380000 plaati. Ansambli kontsert debüüt oli neljandal juunil 1967 Londonis ja vahetusse heidab käil hüppaspriki tabeli tippu. Kuu aega hiljem Ameerikas viiendaks, mis tähendas juba müüki üle miljoni. Vajadus heidab käil ilmus 1967 juunis ja see oli väga oluline ajahetk. Sama kuu esimesel päeval ilmus biitlite album seersant tätas lounge'i haad, klapp tänud. Praegu arvatakse pöördeline sündmus popmuusika ajaloos. Sama meelt olid ka tollased arvustajad, uurijad, Pepperi plaat kätkes endas kõiki põhilisi muutusi, mis olid tollal popmuusikas toimumas. Viited klassikale, psühhedeelia, vihjeks orientaalsele, müstik sismile. Pealegi oli see esimene album, mille vihikus trükiti ära laulude tekstid. See oli kontseptsiooni plaat. Kas kõiki laule ühendasid mõtte? Neid vaadeldi ühe tervikuna nagu teosena. Selle plaadi järelmid määrasid olulise osa popmuusika järgnevast kulgemisest ja see album tõi tõsiduse dimensiooni popmuusikasse. Samuti oli stuudio tööl senisest suurem rõhk. Peaaegu samal ajal ja samas stuudios lindistati pink Floydi esimene plaat. Taandega ongi uus sõna. Pink Floyd ei olnud enam popmuusika, vaid midagi muud ja enamat. Sellest aastast hakati eristama pop- ja rokkmuusikat. Rokkmuusika täitus sotsiaalse sisuga lauludes muutus oluliseks sõnum mitte ainult tekstis. Ka muusikas hakati sõnumile tähelepanu pöörama, millest sai jälle omakorda progeroki tekkimise eeldus. Aga kus seda muusikalist sõnumit võtta, seda sai väljastada popmuusikat ikka klassikast Tšassist. Rahvamuusikast hakkasid tekkima rokkoopereid, 69, ilmusid king Creamsanjeesi esimesed albumid saanud idee biitlite Peterist. Ameerikas oli 67 armastuse suvi, hipide suvi ja edetabelite tippu jõudsid hipide hitid, näiteks San Francisco aga viimasega üsna sarnane ja sinisilmne brokkol haarami paar aastat hilisem pilvems põues. Keegi oli ansamblil Ameerikas rohkem minekut kui kodumaal, kus brokkol haarame pigem ühehititäheks. Selle kohta on karjuv Roger seletanud, et me ei suutnud leida ruttu ja tasemel mänedžer mänedžeri produtsenti. Esimene vaata ilmus monofoonilisena ja oli tunde järgi lindistatud sealsamas, kui Serselt Pepperi järel ilmus ridamisi albumeid misel tõeliselt produtseeritud. Ansamblis toimus juba koosseisu vahetusi. Monti vanad mängijad, Robin Trave ja Wilson tulid juurde. Ansambli teine hitt Hom pöök oli hetkeks briti tabeli kuues, aga Ameerikas ei tõusnud 34.-lt kohalt kõrgemale. Stsenaariumi meeskond ei olnud õigel ajal edukas valmis. Neil ei olnud kontserditäit, repertuaariga, ühest arusaamist, mismoodi nad tahavad musitseerida ja kuhu jõuda. Koosseis, vaheldus, plaadifirmad ja asjaajajad tulid ja läksid koos kesiseid luuka Reariid, kelle ebatavalised jutustavad tihti meresõiduseiklustele viitavad väga tõsised tekstid tegid need laulud väga eriliseks. Kääri pruuker lisas oma igatsevad ämbriga hääle ning muusikalise käekirja kost kuuldub klassikute käike. Märtsis 1968 võitis vaidluseid ahv päil aasta laulu tiitli 13. Aivar Vello auhinna võistlusel. Mis oli tollal briti grammi variant. Bänd tegi uue albumi pähklifirma ei anud. Koodmärgi all. Kell on 18, minutine hüppab pea pealkirjaga in helditva sain. Imelik pealkiri on koostatud väikese kantaadi erinevate laulude algus sõnadest ja seegi album oli Ameerikas edukam kui Inglismaal. Kaadrocolhaaramilon tärkava progerokki ja rokkooperiambitsioonid. Albumi pika rokantaadi tekstid karjuvad elu mõtte otsimisest ja muusikas on raske pärast romantismi ja nüüdismuusika helivõtteid. Aga albumi müümine ja tootmine samas tõeliselt ebaõnnestus. Mine hilines kolm kuud, põhjuseks oli produtsendi ootamatu ärasõit Ameerikasse. Publiku ootused jahtisid maha. Loodetud hitt Hamburg ei saavutanudki mingisugust edu ei kodumaal ega Ameerikas. Suurematest lootustest hoolimata oli Procal haarama ometigi oma kuulsuse peakoti. Eepos esines Miami popfestivalil koos kuulsate Chuck Berry töötlassiga ja liitvud Mäggiga 100000 inimese sees. 1969. aasta juulis. Müstiline ja müütiline Zolti toog pragolharomi liigutavamaid laule, lüüsija klassikamõjudega, grandioossed stiiliga ja samanimeline album lindistati 1969 IMO legendaarses häbi Rõud stuudios ilmus samal aastal ja viis Procalharumi taas ettepoole popmuusikaareenil. Pomm oli Ameerikas 32. kohal, Inglismaal nimilugu, läks Tšaati number 44.-ks albumise 27.-ks. Kummatigi oli see muide esimene brokkol haarami albumis. Üldse jõudis Briti albumimüügitabelisse souli, roki, gospeli ja Bachi kummaline mikstuur. Esimene lugu, kus ansambel vajas orkestrit ja mitte nii väga muusikat õppinud käri. Pruuker tegi ise seade orkestrile. Teda aitas sealjuures üks tuttav vioolamängija saavutustest veel seda, et vaid ta sõidab. Veel, sai järjekordse auhinna koos Queeni Low Hermione. Täpse tilga tuli ta parima briti punksingli nime auhinnale. Ja seda patusinglit loeti siis aastast 1952 kuni 77 ja võistlus korraldati kuninganna Elizabethi juubeliks. Eesti maalsemale rajal olid brokkolharumi laulud, ülipopulaarsed, neid Leyerdas reisijal, lapsendajad ja noored mängisid neid järgi nagu rahvalaule. Eesti raadio stuudios lindistati eestikeelset varianti hundid ja eks neid lugusid, mida näiteks õpilasmalevates lõkkeõhtutel lauldi. Ansainan praidlejalbomentaanlinga on lugu, mis meie keeli oli just nagu koduigatsusest rääkiv. Kannad tegelikult teksti mõistatuslikku teekonnast maa ja taeva vahel, peaosaline sätib ennast lendama nagu Bäckman sest talle tundub, et tal on tiivad jääd, tema tiivad kannavad. Kui keegi pealtvaatajalt tänavalt küsib, et kas mitte ohtlik ei ole nii kõrgelt hüpata. Lendaja mõtleb järgi. Aga siiski hüppab, ta lendab, kuni ta jõuab kuldsete väravateni. 1971 Edmonton hooli kontsert sümfooniaorkestriga rikkalikult orkestreerinud menulauludest ja samast kontserdist ilmus Laivalbum sümfoonilise soli ennekuulmatut. Vägev ja kontsertplaati osteti näiteks USA-s siiani, mis siis Prokolaarumi esimest korda Billboardi tabeli esikümnesse. Seitsmeteistkümnendal juulil 1971 ilmus ajalehes Melody Maker intervjuu Kiišveidiga kus poeet arutles, kas laulusõnad räägivad temast endast või kellest ja rääkis ta niimoodi. Kui inimene loob, siis ta loob selle, mis ta ise tahaks olla. Kujutelmad võivad võrduda tõega, kui kirjutad, püüad luua tõelist situatsiooni või leida tõde enda sarnaseks tegemisega. Kõike väidab, et ei tunne end, aga ometigi tunneme ennast rohkem kuigi midagi või kedagi muud. Enamik kirjutisi on väga isiklikud ja peegeldavad, kirjeldavad aktuaalselt seda, mis minuga sündinud. Ma kirjutan asjadest otsekoheses stiilis ja arvan, et ainult halvad laulud kasutavad kujutelmi kujutelmad pärast. Kujutelma saab kasutada selleks, et saavutada emotsioonide tunnet, mida on läbi saanud kas looja või keegi teine. Kui keegi kasutab üht kujutlust tõepäraselt, siis mõistad seda selle tõttu, et oled ka seda ise tundnud. Inimesed tahavad sarnaneda oma iidoli kaja mõtlevate artistist tema laulude ainetel. Kui laulad õnnetust armastusest, on kuulajad kohe valmis kaasa kannatama ja kaasa tundma. Sellel pole väljapääsu, tuleb samastada oma laulude mina kangelastega. Samas näiteks pakti Laan kirjutas lugu vaestest, aga ise elas rikkalt ja see ei tähendab sugugi seda, et laulud ei olnud tõepärased. Samastus. Protsessi oht on selles, et publiku ootused muudavad muusiku loomingut. Ja samas oli ka aeg, millal inimesed tahtsid kuulata Adolf Hitlerit ja nad said seda. Inimeste emotsioonide pinnal saab väga kergesti kapitali kasvatada. Selle intervjuu kiis veidi kaja lehes Melody meikerduvad 1971 juulis. Nende muusikas on rohkem intelligentsi ja tundlikkust, kui suutis välja panna Chief Flynn. Kifriidi kirjanduslikud laulusõnadega muudavad voodipluusi tüüpi kõlamyd omamoodi naeruväärseks, ütleb Goodman ühes arvustuses tagantjärgi 1995. aastal. Aga ta tõstab esile brokoli. Varem oli alati ansambel, kus mitu head muusikut oma stiiliga koostasid gruppi kõlalise näo. Ja see nägu puudus brokkol Harumi meeste vanas eas tehtud sümfoonilised albumilt, mida need kuten parajasti arvustas. Tollel albumil oli hoopiski Andrew Lloyd Weberi nägu, mis ikka tuleb ja siis, kui popmuusikat hakkab mängima sümfooniaorkester. Stiilsed ainult see artikkel 1973.-st aastast märgib brokkolhaariumi anti intellektuaalsest, mida ansambli liikmed ise ajakirjanduses kuulutavad ja ekstravagantset neutraalsust, mis ei ole ometigi nii demonstratiivne ja väljakutsuv nagu näiteks päril David Bowie või Rolling Stonesi dollastel kontsertidel. Keys riid jutustab lugusid nagu kellestki nagu iseendast ja avameelselt kogu südamest. Temalt päritakse, mis lood need on ja ta jääb saladuslikuks. Tema poeesia on akadeemiline nagu moderne LJ, aga poeetilisem kui poolsaimunil. Tema sürrealistliku lood meenutavad Bob Dylanit. Taan pessimistlik, kuid ka süngeimates jutustustes välksatab huumor ja peen eneseiroonia. Ansambli stiil on terviklik albumilt albumile. Mitte et nad ei oleks katsetanud eksperimenteerinud grand hotell on täisteadlikke üritusi saavutada midagi ebaSabloonliku kuid ansamblit on juhtinud iseäralik kindel idee debüütalbumist peale. Nad on esimesed, kes ühendasid rokiklassikat ja suutsid seda ühendust muuta loomulikuks. Samas on nad ikkagi rokkareid ja kasutavad klassikast neid jooni, mis on rokkmuusikale hingeliselt lähemal. Harmoonia, keelt ja struktuur. Stahlis oli Procal haarame kvintessents miksitud otsa kuni 19. sajandi oratooriumist Victoria-aegsest, katedraalist, muusikast koos bluusisugemetega. Loo keskel liigub rõhutatud täis toontäidisega summa, mille aadress on ka kusagil esimese sajandi esimese poole avangardmuusika sees. Lisaks riigi eksistents realistlikud, väga tõsised sõnad, orgastraalne, rüütellik, müstika. See kulmineerus plaadilisancing mässic, mis ilmus 60.-ks aastapäevaks. Aastal 1977 lindistati Ameerikas lõpuni iseendaks jäämine Need, meresõitjate mõrkjad, mõlgutused ja narri mütsid, vastuvoolu ujumine ja minek õhukesel jääl. Peale progolharumi lõppu oli käri pruuker edukaim üksiküritaja, tal ilmus kolm sooloalbumit, ajavahemikus 79 kuni 85. Esimese neist produtseeris legendaarne Hannes Joos maatin peagi hea pianist. Ta mängib paljudes projektides ja kuulsaimatest koosseisudes näiteks Eric Clapton ansamblis. Kaheksakümnendatel hakkas Drucker päris heliloojaks ja komponeeris sümfoonilisi muusikat, üritas balletti orkestreerida oma laule Londoni filharmoonia orkestrile. Kihriid asus elama New Yorki ja tegi seal edasi häid laulusõnu. Paljude fännide jaoks suri brokkol haarium 1989 koos pidži Wilsoni surmaga. Augustis 91 koguspreucker vanad sõbrad vana nime alla jälle kokku tõeliseks dinosaurus, eks. Ja korraldas turnee. Ameerikas, esineti 11. linnas, lindistati firmale PMI album Brodygal streinzer. Veidi ahendatud koosseisuga jätkus kontserte veel 92. aastal ja hiljem 97 tegigi äri pruuker teose võis innova Hous, kombineerides rokkija klassikalist kui oma ansambli kääri pruuker grupp koos koori ja keelpillikvartetiga. Suvel 97 mängis ta ühe teise rokipensionäri saate ansamblist olla nime Ringo staar. Ja nii ta läheb. Kas need ümber aga head meloodiad kestavad ja kui kaua ilmselt igavesti?