Tere hommikust, mõnusat päeva nii puhkajale kui ka teile, kes te peate tänasel kaunil suvepäeval tööle minema? Tahaksin sellel nädala hommikutel rääkida Paulusest. Natukene mõned mõtted. Ammendav ei saagi olla, sest tegemist on mehega, kes on peaaegu ristiusu sünonüüme. Kuigi temalt pärinevad tekstid moodustavad uuest testamendist veerandi on just nendes sõnastatu olnud Lääne kristluse arengus olulise tähendusega. Pärast Jeesuse hukkamist vale Messijana jäi alles vaid väike, kõige ustavamad õpilaste hulk kellele ta ülestõusuna ilmus ning kes hoidsid omavahel kokku, kui käisid koos lukus uste taga hirmu pärast. Nelipühi päeval kasvas nende hulk ühtäkki 3000 võrra. Ent enamik uutest olid kogu ilmast pühasse linna kogunenud palverändurid, kes koju tagasi läksid. Päevast päeva lisandus inimesi, kes hakkasid Jeesusesse uskuma. Ent kõik need olid kas juudid või juudiusku pöördunud. Kui Peetrus ristis kaisa reas Rooma ohvitseri Korneliuse ja tema sugulased ning lähemad sõbrad tekitas algkoguduses suurt pahameelt. Ta on astunud sisse ümberlõikamata meeste juurde ja söönud koos nendega. Peetrusele õnnestus kaasjüngreid rahustada, kui püha vaim langes paganast sõjapealiku ja kodakondsete peale juba tema kõne ajal ei saanud ta ju keelduda neid ristimast puristidest juudi kristlased leppisid. Tähendab, jumal on ka paganate antud elutoova meeleparandusele. Endastmõistetav see nende meelest aga ei olnud, sest Jeesus oli läkitatud Iisraeli soo kadunud lammaste juurde. Inimlikult vaadates oleks võinud Jeesusesse uskumine jäädagi juutluse siseseks nähtuseks äikese friikide rühmituse veendeks sest enamik jäi tõrjuvaks Galilea alase õpetuse suhtes. Iseloomulikuna Haya maavalitseja Gallia suhtumine kes keeldus sekkumast, kus oleks mõni kelmustükk või kuritöö juudid. Siis ma peaksin muidugi teie kaebuse ära kuulama. Meie taga on vaidlusküsimused, õpetuse ja nime teie teie seaduse pärast siis katsuge ise toime tulla. Neis asjus ei taha mina olla kohtumõistja. Ajas nad kohta järjest ära. Kristlus sai universaalseks kõiki inimesi puudutavaks, lunastus religiooniks alles Pauluse ajal. Tema mõistis, siin ei ole ju erinevust, kõik on pattu teinud ja ilma jäänud jumala kirkusest. Ning mõistetakse õigeks tema armust päris muidu lunastuse läbi, mis on Jeesus Kristuses, kelle jumal on seadnud lepitusohvriks usu kaudu. Tema tundis, et ta on nii kreeklaste kui umbkeelsete nii tarkade kui ka rumalate võlglane. Ja peab kõigile kuulutama rõõmusõnumit mis on jumala vägi pääsemiseks igaühele, kes usub juudile esmalt ja siis kreeklasele. Paulusest sai valitud tööriist, kes teadis. See aare on savi astjates, et võrratult suur vägi oleks jumala oma, jäi midagi meist. Meid kimbutatakse kõike pidi, kuid me ei ole kitsikuses. Me oleme nõutud, kuid ei ole lausa nõutud. Meid jälitatakse, kuid meid ei hüljata. Meid surutakse maha, kuid me ei hukku. Me kanname alati oma ihus eelduse suremist, et ka Jeesuse elu avalduks meie sureliku sihus. Palvetagem. Meie isa, kes sa oled taevas. Pühitsetud olgu sinu nimi, sinu riik tulgu, tulgu ka meie juurde. Aamen.