Mina olen Olavi Pihlamägi ja kutsun teid järgnevaks tunniks unustamatut. Meloodiate maailma seekordseks täheks on šoti viisik, kelle laulud säravatel seitsmekümnendatel pea terve kümnendi noori neide hullutasid. Need poisid valisid endale nime lausa. Asetasid näpumaailmakaardile ja sattusid USA Michigani osariigi väikelinna vei City peale. Rulars tõlkes siis rullijad või veeretajad tuli linna nimele juurde ja Rolers, keda teatakse veel tänagi, oli sündinud. Ajaloolise tõe vastu. Täpne olles juhtus see kõik 60.-te aastate lõpus ning esimene pime näpuasetus viis ansambli liikmed hoopis Arkansase osariigi peale kus aga sobivat nime ansamblile ei leitud. Siis otsustas aga mänedžeri tegutsev, tähendab Peyton ise õnne proovida ja tema näpp sattuski vei City peale. Huvitav on vahest ka teadmine, et ansambel põlve, seda linna, mille nimel nad endale võtsid, kunagi külastanud. Ja lisan juurde veel ühe kõrvalmärkuse maailmakaardil teadsid poisid täpselt, et nad tahavad sattuda USA mõne linna peale sest Euroopa või veel hullem Ladina-Ameerika oleks mõjunud liiga provinstlikult. Ja 1971. aasta septembris oli uue ja põneva nimega grupp nii kaugele jõudnud, et nende esimene hitt jõudis Briti edetabelites üheksandale kohale. Loomulikult võeti esmaürituseks juba tuntud ja teatud menulaul ansambli tsentris 65. aasta repertuaarist. Kiibondentsing. Tegelikult ulatusid kuuldud pala juured veelgi kaugemale ajalukku sest Jentris soojendas ju 65. aastal üles gruppi Avantis 63. aasta loo aga tagasi teisiti rulasse juurde. Nende nimi sündis küll 60.-te aastate lõpus, kuid alguse sai kõik laulud uuest Long major Pravdas, kus 14 aastane hääl on ja temast kaks aastat noorem Vente Rec laulsid. Nende koolis tegutses aga ka oma piid punt, kes vennad endi juurde kutsus. Nii hakati paari naelsterlingi eest pubides esinema ja kõige esimene nimi oli grupil saksas. Kõik see juhtus Šotimaa pealinnas Edinburghis ja aasta oli siis 1967. Bändi tegevad poisid olid väga-väga noored, noorim ainult 12 aastane. Ja loomulikult tekkisid õhtuste esinemistega probleemid nii tööametiga kui kooliga. Mõistvalt suhtuti poiste muusikaharrastusse vaid kodus. Vaatamata raskustele tegutses Saksas mitmeid aastaid ja omas arvestatavat edu kohalikus muusikaelus. Poiste mängu kuulis mänedžer tämp peitunud, keda võlus just see noorte poiste süü do ja rikkumatu välimus ning püüa olla iga hinna eest piiditele mantlipärijateks. Muide Päeval töödest poisid sel ajal veel veoautode laadijatena, sest õhtune pillimäng tõi väga-väga napilt sisse. Than Peyton mänedžeri na oli karmikäeline ja hoidis lõpuni poiste süütut imagot, mis väga hästi müüs kõigi nende aastate jooksul. Nii peesid. Avalikkuse huviorbiidis oli muide seesama tan Peyton oli tuli farmerist harrastusmuusik, kes enne poistega lepingu allakirjutamist pidas oma kartuleid maailmas kõige tähtsamateks. Ja tooksin siinkohal ära ka teise nime, kelleta teisiti Rolars poleks oma tähelendu teinud. See oli plaadifirma veel Records president Dick Leesi, kes lendas ühel päeval pääskust Londonisse kuid halva ilma tõttu maandus lennuk hoopis Edinburghis. Õhtul võõras linnas ringi uidates sattus lühikeel klubi, kus parasjagu teisiti Roolasse esineski. Ja sealt algabki muinasjutuline sööst popmuusika taevasse kus särati pea terve kümnendi jooksul. See teisid Revalsi hittlaul mäleta jõudis briti tabelites kuuendaks 1974. aasta veebruaris. Selleks ajaks oli veesid rularsi tiimiga liitunud ka laulukirjutajate produtsentide tandem Martin ja Firke their, kelle laulud seitsmenda neljandal aastal kõige enam noorele kuulajale peale läksid. Need mehed teadsid täpselt, mida tiini pop tähendab. Muide tandem Pill, maatin ja Finnair olid just seitsmekümnete aastate kõige edukam heliloominguline tiim. Piisab, kui lisan, et nad on kirjutanud Eurovisiooni lõõdu laulu Sandy show'le hüpiknukk Eurovisiooni laulu, õnnesoovid Clif Richardile ja Filgult erga iiri võidulaulu Dianale organs of Everything. Muide on iirlane ja alustas justablinis oma muusikuteed. Ja muidugi oli šoti poistebändile suureks auks, et need kuulsad mehed Nendele laule looma hakkasid ning ega loodetud loorbereid siis ka puu otsa jäänud. 74. aasta aprillis tõusis maatilincalteeri kirjutatud sanga lang võite tabelites juba teisele. Juba oli alanud tõeline maania, kõik, mis oli seotud šotiviisikuga, panin noore publiku vaimustusest kiljuma ja neiud olid oma lemmikute pärast arust ära. Muidugi tiivustas mänedžer peitunud seda kõike tagant, sest iga kuulaja taskust siirdusid noor sterlingit juba sujuvalt tema arvele. Nii ei pidanud peitunud paljuks saata 10-le 1000-le neiule poiste värvilisi pilte koos kutsetega tulla kontserdile. Seda viimast loomulikult raha eest. Muide, Than Peyton oli teinud poistega küllaltki kirjaliku lepingu, mis suure osa teenitust jättis. Just talle on nimetatud, et see oli aastakümneid kõige kahjulikum leping ansamblile kuid kõige kasulikum männedžerile. Ma pole praegu veel rääkinud ansamblit teistest liikmetest peale vennaste lom juurde, kuid küllaltki tihe liikmete vahetus oli ilmselt tingitud ka poiste ja mänedžeri vahelistest keerulistest rahalisest suhet, sest kus kannataja pidi häbiga taanduma. Karavan aga liikus vääramatult edasi. Ning juulis 1009 74 ehk 26 aastat tagasi tõusis Briti tabelites kolmandale kohale. Minu arvates üks kauneimaid teisiti Roblersi laule suvises tsensatsioonist autoriteks ikka pil, maatin ja filter. Selle kauni laulu juurde pean aga rääkima kahjuks jutuansamblit telgitagustest, kus juba 1974. aastal polnud kõik kaugeltki enam nii puhas ja kaunis kui lavalt paistis. Nagu ma mainisin, olid teised revolasse liikmed väga noored. Ainult Alan Lominor võis uhkustada, et on juba kahekümnene. Teised poisid olid aga nooremad. Ja eks pidev ratastel viibimine väsitas piisavalt. Lisaks hullunud neidude pealetükkivalt häiriv tähelepanu. Ja kui liita siia juurde mänedžeri püha soov, et poisid ennast vaid süütute ja puhastena hoiaksid, see tähendab korralikult üleval peaksid, siis oligi stress noort organismi laastamas. Näiteks oli lausmasendus pärast kontserti lava taga tavaline nähtus. Vabandati salajoomisega, sest mänedžeri kuri käsi ulatus peaaegu kõikjale. Kui lisada juurde veel mõned oskamatuid investeeringud ja sellega kaasnevad rahalised kaotused, siis polnud päike sugugi nende kohal kõige kuldsem. Samas hoitjaga publikule nähtavalt paid, säravalt naeratavad piimanäod. Kahjuks kutsuti peesid Rogersi poisse ka sellise nimega, sest nende imago juurde kuulus vaid piima joomine. Ja eks sellega võitsid nad sadade tuhandete emade poolehoiu sest liiga suure hulga noorte tutvus narkootikumidega oli juba seitsmekümnendatel saanud tõsiseks probleemiks. Kui lisada, et ka hipiliikumine oli oma tuurid üles saanud siis mõjusid šoti poisid vanemale generatsioonile lausa Hinglitena, kelle taolisena ka oma lapsi taheti näha. Sattumisi on järgmise laulu pealkiri just. Kõik minus armastab kõike sinus ja see oli laululoojate maatinike Utheri viimane hitt poiste jaoks. 70 neljanda aasta oktoobris jõudis laulud Briti tabelis neljandaks. Rolermaania oli Briti saared ja Põhja-Euroopat täielikult vallutanud kuid puudus vaid üks, see kõige kuldsem detail. Nimelt polnud teised Rules veel tõusnud oma lauludega edetabelite tippu. 1975. aasta oli aga poistele selleks kuldseks aastaks. Pinnad koguni kahe järjestikuse hitiga esikohale tõusid. Esimeseks kuldlauluks oli tegelikult vana meloodia Ameerika ansambli Four Seasons repertuaarist millega need 10 aastat tagasi vaid 12.-le kohale suutsid tõusta. Tõsi, 1967. aastal tegid sellest oma kaveri just briti bänd sümbols ega tõusnud kõrgeimale 44.-st kohast kuid 1975. aasta märtsis oli aeg lõpuks küps ning Baiba beibi püsis esikohal kuus nädalat. Vaid Queeni Bohemian Rhapsody oli samal aastal edukam olles ise kohal üheksa nädalat. Muide, selle laulu produtsendiks oli filoveenmann, kes järgmiselt. Kaheks aastaks viisiku muusikalise suunamise enda hooleks võttis vaadata, oli vaiba beebitabelitest lahkunud, kui juba uus esikoha laul esile tõusis. Juulis laulis briti vaimustunud noorus kõigest hingest kaasa juba tiini armastuse hümni le Kiive lid olla. 1975. aasta oli veel tähelepanu väärne selle poolest, et edetabelitesse jõudis ka esimene bändi endi kirjutatud laul ansambli kitarristi terrifootneria Stewart. Puud olid ennegi muusikat kirjutanud, kuid tandem maatin Counter tõrjusid poiste oma loomingu lihtsalt kõrvale. Uus produtsent Philly Veinmann otsustas siiski proovida ja kuigi ta hoidis ohje kõvasti enda käes, sündis laul, mis siiski mõnevõrra erines varasemast just oma noorusliku energia poolest ning polnud enam nii imalmagus. Ka koht. Edetabeli kolmandana õigustas ansambli. Oma liikmete loomingut, kuigi laulu pealkiri mesimagusast rahast võis olla ennem ette heida menedžerile kui nende endi. On kogu aeg rääkinud teised Rõuashi edust briti tabelites. Kerkib loomulik küsimus, kuidas nendesse siis ookeani taga suhtuti, seda enam, et bändi nimi juhest sealse osariigi väikelinnast laenatud. Paraku ei võtnud USA šoti noorukeid vaatamata nende nimele kuidagi omaks. Alles eelpool kuuldud lugu pani ameeriklasi kõrvu kükitama ja tõusis sealmail üheksandaks. Võib-olla sellepärast, et seal sees oli raha nimi. Tõeline ime juhtus aga 75. aasta novembris, mil juba ammuilma unustatud 73. aasta laul sätte dünaid USA-s äkki esikohale tõusis. See oli ka Peisid Rõuersi ainuke kuldne lugu Ameerika mandril. Selles on ait oli pärit Peiside rõversi esimesest perioodist, mil nende muusikat suunasid ma vaatasin, oli 1975. aasta šotiv isikut tippaeg, kus tugev mänedžer ja andekas produtsent kindlustasid peadpööritava edu oodates aastate taha. Ei oska kuidagi öelda, mil ilmusid poiste garderoobi Šoti ruudulises riidest püksid mis olid sedavõrd lühikesed, et lubasid vabalt vaadata hakas kõrgeid platvormkingi mis olid küll rohkem esindatud klemm, rokiatribuutikat või tenniseid, mis kuulusid just sportlikult saledate noorte imago juurde. Ka T-särgid ja aeg-ajalt traksid kuulusid garderoobi ilustuste hulka. Muide, meie oma kuldne Trio on neid reiside rulersik kukepükse oma esinemisriietuses kopeerinud. Ansambli imaga oli teadlikult kujundatud lihtne, ei vastu hakkavaid liialdusi ning terve ja korralik välimus pidi sisendama lootust, et mitte kogu noorsugu pole hukas. Veel üks detail vajab selgeks rääkimist. Nimelt nõudis mänedžer Peyton poistelt ka avalikkuse ees. Olete varjamist oma tütarlastega kui neid kõigile soligi. Sellega tahtis ta noorte neidude südameid hoida lahti lootusele et äkki on just nemad need õiged partnerid šoti noormeestele. Kahjuks oli selle süütuse nõude tagajärjed lausa kriminaalsed sest alles tänavu mais sai lom Ivor Edinburghis ränga süüdistuse osaliseks. Nimelt kogus Derek, kes töötas kohaliku Ülikooli haiglas lastepornograafilisi fotosid, millised ka tema korterist leiti. Suure osa olevat ta ise pildistanud. Kuigi advokaadid püüavad süüte reki ameeriklasest sõbra kaela veeretada. On kunagise iidoli puhta poisi maine lootusetult rikutud. 1976. aasta aprillis laulsid soti poisid aga hingestatult. Armasta mind nii nagu mina sind ja tõusid oma looga edetabelites neljandaks. Ka see laul oli ansambli sees sündinud. Ja nagu öeldud, samuti edukas. Kuid produtsent Phil Veinmanni oli välja vahetanud, ma Winbud. Juba tema järel tuli Jimi Jenner, kes otsustas 76. aasta septembris teisiti luulersi panna taas vanu meloodiaid üles soojendama. Otsiti üles briti valge leedi täiesti Springfieldi üks tuntumaid laule. Ma tahan olla vaid sinuga aastast 63 ja 13 aastat hiljem. Ajalugu. Korduslaul jõudis uues esituses taas edetabelites neljandale kohale. Kas saab iga tähelend kord otsa ja kuigi päris lagunemiseni oli veel kaks aastat aega oli 1009, seitsme seitsmenda aasta alguseks selge, et viis aastat kestnud peadpööritav edu on lõppenud. Sest põlvkond, kellele ruudulises pükstes šoti poisid peale läksid oli saanud vanemaks. Ja tüdrukud, kes veel paari aasta eest end hüsteerias bändibussi ette heitsid, mehele läinud ning sagedaselt bändiliikmete äraminekud ja tagasitulekud olid ajanud segadusse isegi bändid, tõelisi fänne rääkimata laiast massist, kes nende meloodilist muusikat tegelikult tarbis. Loominguliselt tulid noormehed aga täiesti liimist lahti ja produtsendid nõudis poistestuudiosse meelitamine tõelist meisterlikkust. 1907 seitsmendaks aastaks. Plaanitud albumi see on mäng, väljaandmine, mis mõnevõrra viibis, kuid maikuuks oli ta väljas ning nimilugu jõudis imekombel ka tabelitesse, kuid ainult 16-l. Siiski ei olnud see mitte ainult mäng, mis see oli noorte pillimeeste elu, mis pärast pöörast kihutamist subisnesi karussellil nad sealt vaimselt ja füüsiliselt rusutud täna maha raputas. Nii näiteks peksis bändi solist Lesley Mcoon surnuks 70 viieaastase lesknaise. Disumbjoobes autoga kraavi Erifoogner ja Alan Longnior üritasid endalt elu võtta. Yann Michael osales pornofilmis ja sai süüdistuse alaealiste seksuaalses kuritarvitamises. See ei olnud mitte kogu bändist läbi käinud pillimeeste paturegister. Arvan, et siinkohal polegi paslik kaubelda pühapäeva pärastlõunal sellega tegelikult tuju rikkuda. Need faktid võiksid vahest ilmestada säravate legendide varjupoolt, mis paraku pea aga igat iidolit saadavad. Ja tänane saade ei ole mitte Peiside Rogersi süüdistuseks vaid meenutuseks, et seitsmekümnendatel oli nende lihtne tiini popp just see, mis pani sajad tuhanded noored kaasa laulma ja imetlema kenasid šoti poissi televisioonis laval või kuulama nende muusikat raadiost, plaatidelt, viimaseks lauluks, mis 77. aastal juulis Briti edetabelites jõudis, oli sa suudad panna? Mind uskuma imedesse teisiti rularsi muusika inime Oljaga kustumas. Ametlikult teatas ansambel laialiminekust 1978. aastal ning minu käsutuses on veel üks laul, mis on sündinud ansambli nelja liikme ühisloominguna ja kannab 1979. aastal numbrit. Kui te veel täna kuulete Peisi terrolersin nime siis kogunevad ansambli üks osa vaid selleks, et kord aastas külastada kontserdite Jaapanit, mis briti saarte järel oli teine koht, kus šotlasi saatis mega edu ja kus Rolermaania võimutses. Loomulikult suudavad rikkad jaapanlased omaaegseid iidoleid meelitada iga aasta tõusva päikese maad külastama kasvõi selleks, et oma suhteliselt kasinad rahavarusid täiendada. Kui te kuulete aga raadios lausutavad nime Peiside Rolers, ärge kohe aparaadi teisele ainele sättige, sest võib-olla kostub sealt laul, mis teid nooruse idülli tagasi viib. Ja kõige lõpuks tahan öelda, et kunagised Peiside reverse liikmed Erifoopner long Mior ja Stewart Wood on taas kord võtnud lauda omaaegsed hitid ning ka ühe naishääle, keda nad käsiks hüüavad, oma kampa võtnud. See salvestus on vana vaid paar aastat ning kunagisest hiilgusest pole eriti palju järel. Kuigi mehed on samad ja laulud samuti. Kaasaegne helitehnika suudab aga vead peita ja vana laul kõlab peaaegu nagu veerand.