See, mida sa kuulad, on raadio kahe hommikuprogrammi stuudios on Indrek Vaheoja ning Madis Aesma ja kohale on jõudnud meie tänahommikune külaline. Meiega on liitunud siin hommiku stuudios Lauri Linnamäe, Lauri on meie oma kolleeg, tõsi küll, ühest teisest hoonest ajast siis rahvusringhäälingu telepoole pealt Lauren AK toimetaja, aga ta ei ole siin täna meil külas mitte sellepärast, et osakond kuidagiviisi plaaniks raadiot üle võtta, vaid hoopis seetõttu, et Laurile avanes võimalus sõita mitu päeva järjest sellise autoga, nagu seda on elektri jõul liikuv imemasinpesu. Ja kuna tegemist on ikkagi ütleksime niimoodi laiema üldsuse jaoks kaunis uue riistapuuga, siis otsustasimegi oma telekolleegi sundida aga esmaspäeva varahommikul siit raadio kahe hommikusaatest läbi astuma ja mõne sõnaga kogetut kirjeldama. Tere hommikust, Lauri. Tere hommikust. Lauri esimese asjana, kui sa nüüd selle Beso aiani enda kätte said, reedel ja sinna sisse istusid, kuhu kohta see kõige esimese asjana üldse sõitsid? Esimese asjana sõitsin esindusest telemajja, mul ööpäev veel käis, käisin lõunapausi ajal järel, sõitsin parklasse sisse, mis oli tihedalt täis tuubitud nagu näidissovhoostehnikumi karjalaut. Mõtlesin, kuhu, kuhu, kuhu ma selle autopargi asemel igahommikune, igahommikune, mure seal. Sest telemaja ees teatavasti on see tasuline linna tasuline parkimisala, eks ju, et jätta siis sinna pooleks päevaks ja siis tuli meelde, elektriauto võib tasuta parkida pargis on lausa üle kahe kohada, sinna. Nii elektriauto võib tasulistel parkimiskohtadel siis minna ja parkida seal, kus süda lustib, mitte nüüd eraparklates, europargis või need on aga linna parkimisala, siis tohib Viiust päris oluline. Nii, mulle kinnitati seal parkimise infotelefonilt, mitte küll väga veendunud häälega, et sellepärast ma vanalinna teda igaks juhuks parkima ei hakanud. Lauri, kui kaua sul load on juba olnud posinastamas, kas sa võiksid seda elektrimasinate pesu võrrelda mõnega nende autode seast, millega sa oled seal 12 aasta jooksul sõitnud bensiini või diiselmootoriga autoga, kas ta sarnaneb Ühele neist noh, ütleme siis, ütleme siis oluliselt trollibussile ongi nii? Jah, põhimõtteliselt küll, et ei sellisele tüüpilisele autole, aga nüüd mingit mingit määrast suurt erinevust ei ole, aga, aga see mugavus ja lihtsus eeskätt kõige rohkem ütleme, kui jah või trollibuss välja jätta kõige rohkem ta sarnaneb arvuti, kuule gaas-pidur, rool, millel ei ole absoluutselt tunnetust nagu nende arvutimängu roolidel. Ja täpselt sama lihtne sõita ka. Aga kuidas see siis olukord välja näeb, istud sisse, masinasse, seal kas on ka mingi süütelukk või on nupust või kuidas nagu käima hakkab, kuidas sõitma hakatakse, täpselt nagu päris, kõigepealt keerad luku, sinna võtmesõna on asendisse siis ei juhtu midagi, mõned tulukesed lähevad põlema, sõita veel ei saa, siis tuleb keerata põhjah nagu käivitaks, ainult starteri häält ei tule. Siis läheb kogu see ekraan sul ees, pisikene värviliseks läheb närviliseks, hirmus piiksumine hakkab pihta, mina ei saanudki aru, mida see kõik tähendas. Ja siis käigukang on justkui automaatkastiga masinal, et edasi-tagasi ja paiga peal lükkad käigukangi sisse ja siis nagu ootad, et kas nüüd tuleb natukenegi või ei tule, ei tule lihtsalt vajuma, lihtsalt liigub, aga mingit sihukest surinat või midagi mingit mootori häält üldse kuulda on. No kui, kui, kui nüüd tõesti põhja vajuta gaasi kiirendada, siis õrnalt sellistes trollibussi häält natukene tuleb. Tundamise sellised laulud on nagu, mis tänapäevastel trollibussidel asemel on, kus seenepeatuse siukest vastavat muusikapala mängitakse, kas seda ei ole? Ei, isegi peatusenimesid ei ütle. Aga ütleme, see tähendab, et sa sõitsid Tallinnast tänavatel ju ka ringi, eks üksjagu, kuidas need meie mõnusad auklikud tänavad sellele autole sobivad. Üllatavalt isegi sobivad, kui nii võib aukude kohta öelda. Et teised sama suured autod on peal palju, palju halvemad, hüppavad, kolisevad, logisevad Se pesu tundub pealt vaadates, tähendab, mis ongi väga väike auto iseenesest, aga ta on raske, tal on kohutavad akud ilmselt kusagil taga ilmselt paras suur elektrimootor ka, et on tegelikult raske auto ja nii mugav, kui sa need aukude peal sõita olla saab, siis selle autoga on. Et sinu enda kolleegid ETVst Urmas Vaino, Jüri Muttika, nemad on samuti selle elektriautoga testisõite teinud viimaste kuude jooksul ja minu meelest oli niimoodi, et kui Urmas Vaino sõitis Tartusse selle masinaga sest ta pani endale koguni oravamaski, et keegi teda ära ei tunneks, seal tee peal, kas sina, kui sa nüüd selle autoga ringi sõitsid ja nägid, mis pilkudega siin teistest autodest või siis kõnniteedelt vaadati, kas sul ei tekkinud sellist tunnet, et peaks ka võib-olla orava maski pähe panema? Ei tekkinud, piinlik, ei olnud. Kaugel kaugel sellest sõltub ka sellest, millega mehelikult seostatakse võimalikult laia ja võimsa autoga. Või nagu mul üks sõber ütleb, andke mulle need kõik andeks, et tal on piisavalt pikett Kiiaga sõita. Samamoodi. Et samamoodi edeva inimese jaoks see auto sobib väga hästi pilke. Ma ütleks palju rohkem kui mõne keskpärase sportautoga. Ahah, et häbi ei olnud kaugeltki nii väga hea nii-öelda ütleme, Tallinna sõitmisest. Rääkisime, see ei olnud väga probleemne. Kas käisid väljaspool Tallinna, sõitsid kuskile maale? Õige pisut maanteel? Õige pisut, sellepärast et esimese päeva ma katsusin seda kiirlaadimispunkti otsida, ma teadsin, et on sadamas üks. Seda ma üles ei leidnud, esimese hooga siis teadsin, et on Vabaduse väljaku all parklas. Seda sa ka üles ei leidnud, selle ma leidsin üles peale umbes viienda tiiru ümber parkla, kui parkla, siis ma ei tea, kas turvatöötaja või daam, kes seal oli oliva riidlema hakanud jäätegi, seal sõitma. Leidsin üles ei olnud, kiirlaadimispunkt seisis auto seal paar tundi parkimisarve muudkui jooksis, jooksis ja siis oli vast 10 kilomeetrit sinna kilometraažilt juurde tulnud. Et esimese hooga ma kaugele ei julgenud minna. Pärast ma leidsin sadama kiirlaadimispunkti muidugi, üles sai ka seal käidud. Sa oled ise Võru kandis mehed, eks ole, setu kui täpne olla, no ikkagi siis ütleme Kagu-Eestiga Ma panin nii palju täpid, mäletan seda nurka ikkagi õigesti, enam-vähem kas ütleme, kui sa nüüd siin laupäeva hommikul oleksid selle auto aku nii-öelda täis laadinud, kas oleksid jõudnud selle ühe tiiruga ära käia Setumaal ja siis tagasi tulla või mitte oi-ei sellega vist venitaks välja. Kuusis näosse vä? Midagi sellist ja 150 kilomeetrit peaks olema vähemalt kirjade järgi see Põltsamaale siis ta oli niiviisi, Need on täis laetud, siis oli mul seal kella peal nii-öelda 80 kilomeetrit, et noh, kui ta jah, pikemalt seisab juusis mingis 100 millegagi vist, aga ma ei ole seda nüüd andmetest järgi vaadanud, täpsemalt. Aga Tartu otsani on niisugune vist pigem riskantne juba. Taganttuul tuleb valida kas selle auto puhul, no me rääkisime siin korraks sellest häälest ka, et et hääl kui sellistel nagu väga ei ole, kui kaasväga sügavale põhja vajutada, siis siis tuleb natuke sellist trollibussi undamist, kas see, et ta niivõrd vaikne on siin kuidagiviisi häiris ka sõites? Mind mitte, ma kujutan ette, ta võis jalakäijaid häirida. Sellest on Ma olen, olen välismaistest väljaannetest lugenud, sest riikides, kus nad on natuke rohkem levinud Jaapanis näiteks ongi nad jalakäijatele päris suureks ohuks, sellepärast et neid ei kuule. Ma olen näinud, on isegi leiutatud niisugune pisikene, ma ei oska sellele muud nime anda, kui lõgistaja. Kiiratakse talle esiratta külge ja siis, kui autol on suur hoog, siis ta on vait, aga kui on väike kiirusel, siis ta hakkab lihtsalt koll tegema, et kuule, oleks just positiivset külge on räägitud, mis kõige nõmedam oli seal elektriauto juures, mis kõige rohkem häiris. Ilmselt me kõik teame seda tunnet, kui sa pead sõitma niimoodi, et see bensiinipaagi näidik kogu aeg põleb. Ei ole head juust, et jäänud on 30 40 50 kilomeetrit. See kogu aeg nagu kripeldus. Jah, eile käisin Tabasalus. Vot seal on üsna järsk tõus. Seepeale selle läbimist langes see näitaja üsna mitme kilomeetri võrra ja muretsesin, kas jõuan sadamasse tagasi laadima. Et ta ikkagi selliste kriitilisemate kohtade peal nagu siis järsud tõusud ja ma kujutan ette ka päris sellised jahedad olud, et seal hakkab see aku oluliselt siis järsemalt nii-öelda mahla röövima. Ka hea külg on see, et tagasi tulles tuli samast mäest alla sõita sedalaadi 100 aastat tagasi. Aa okei, selge, aga iseenesest no ruumikus selliste asjade koha pealt vist meil ei ole siin praegu mõtet rääkida, sest need sõltuvad konkreetsest mudelist, meil on ikkagi asja teine printsiip, elektriauto, kui siis selline praegusel hetkel siin siin kõneks nagu ma aru saan, siis siis see projekt, mis praegu Eestis käib, eks ole mille kohta võib siis lugeda selliselt saidilt nagu Elmo poee nagu Elmo Nüganen sealt Aldsis, selle raames on võimalik osta inimesel endale üks 500-st elektriautost sellise sellise sooduspakkumise või siis sellise allahindlusega, et, et kui sa ostad sealt esimesena 500. sealhulgas endale elektriauto või no mitte sealt vaid selles kirjeldatakse, kuidas seda asja teha, siis sa saad allahindlust kuni 50 protsenti sellest auto hinnast, juhul kui see ei ületa kaheksateistkümmend 1000. Tähendab, see hind ei tohi olla suurem kui aeg, kui 18000 eurot, kas oskad umbkaudu öelda, kui palju see besee aju on üleüldse maksab? Ongi enam-vähem kaks korda see hind. Umbes nii, ta on jah, et kui kui siis maksumaksja poole kinni maksab, siis tema peas täpselt ei oska öelda, aga. Kas sa ise, ütleme nüüd pärast seda testisõitu nädalavahetusel, kui sul oleks valida 36000 eurone elektriauto ja 36000 eurone bensiiniga sõitev auto, millega saaled, ütleme, harjunud 12 aasta jooksul sõitma, kas sa üleüldse kaalutleksid või läheksid kohe seda, seda Vanarendi ostaksid bensu vaata. Ma vist natukene kaaluks siis osta, ostaks ikkagi bensiinimootoriga auto, et see hind on tegelikult ühe väikese, tan Smardist õige pisut suurem väikese auto kohta päris suur, kui aus olla, ta ei sobi majapidamisse selliseks ainsaks autoks. Aa jah, et ütleme, kui sul on ikkagi lastega pere, siis see ei ole mingisugune variant pidada ainult. Mõtlesin, et praegusel hetkel et sellisel moel perega Otepääle suusatama ei lähe, aga, aga et hommikul lapsed kooli viia ja õhtul Selverist läbi käia jumala eest, miks mitte selleks. Selleks puhuks ma kasutaks seda suurima heameelega, aga 20 kraadise pakasega? Vaat ei tea ees, ega, ega seda siin keegi Eestis väga näinud ei ole, see talv annab vastuseid, seal on tõehetk tõesti, ja sest et ma olen ise uurinud ja lugenud seda teemat ka põhiline, mille pärast ikkagi muretsetakse, on see, et kuidas selline masin talvel hakkama saab ja kas ta saab hakkama täpselt, kui, kui need sotsiaalsed tahad üle Eesti selle saavad, siis järgmine murekoht on ka see, et paljudel neil on, ütleme siis maha sõitmist väljaspool linnasid, kus olud nagu on, auto on väike, aga suhteliselt raske ja kitsaste rehvidega ei teeks ja tagaveoga ka, mis võib-olla ei tee asja lihtsamaks paljude juhtide jaoks. Et eks ta ilmselt meenustame, eks kevadel sellest ilmselt päris palju kuhugi, kaebame nad välja lume all. Just täpselt, eks kevadel siis selgub, mis autot hangest välja tulevad, kas bensiiniga või siis elektriga sõitvad, aga Lauri lõpetuseks kuidasmoodi sa täna hommikul tööle tulid. Tulin tööle elektriautoga, käisin sadamast läbi, sest olin lubanud viia täis täispaagiga tagasi täis akuga seisin seal 20 minutit. Tankla tankimine on väga mõnus, võtab küll aega, aga tanklas saab suitsu teha. Mida ju muidu muidu ei saa. Viisin auto tagasi ja siis tulin jalgsi sassi meeltele majja. Palju see, ma küsin veel selle asja, palju see aku täis laadinud, üldse sulle maksma läks. Praegu seal on esimene selline kiirlaadimispunkt vist avalikuks kasutamiseks üleval, praegu on seal suisa tasuta, kui aku täis laadida praeguste bensiinihindade juures see oleks umbes paar eurot, ma arvutasin välja, kilomeetri hind tuleb umbes viis korda odavam kui bensiiniautoga. Vaat niimoodi suureks suureks kinni. Täpselt niimoodi merele. Lauri Linnamäe ETV AK toimetaja Lauri sõitis terve nädalavahetuse sellise imemasinaga, praegusel hetkel veel Eestis nagu pesu Aion elektriautoga. Lauri, suur aitäh, et leidsite aega, meeldis, et hommikul stuudiost läbi astuda. Minupoolne aitäh.