Oktoobrikuus on eetris viieosaline saatesari tuntud ja tundmatu list friends listi 200., sünni ja 125. surma-aastapäeva tähistamiseks. Sarja autor on Maia Lilje. Tuntud ja tundmatu list. Sarja esimene saade, superstaar ja tõrvikukandja. 1811. aasta märtsis avastas prantsuse astronoom onoree floserg komeedid, mis oma mõõtmetelt ületanud koguni päikese ning olnud tervelt üheksa kuud maalt palja silmaga nähtav. Selle inimeste Simetust tekitava taevakehaga, mis toitis selgeltnägijate ennustajat Teie täheseletajate fantaasiaid seostati paljusid tolle aasta sündmusi. Nii ka Austria-Ungari keisririigi valdustesse kuuluvas väikeses külakeses nimega Raidid kus mustlased olevat 23 aastasele lapseootel Annalistile ennustanud tähelepanuväärse inimese sündi. Selles kuulutuses nägi noor naine taevamärki. Mõni kuu hiljem tõi ta ilmale pere ainsaks jäänud lapse, kes ristiti nimega Franciscus. Jutustab legend on selles legendis midagi paikapidavat, kuid on haruldane, et ühe tulevase suurmehe esilekerkimist seostati taevakeha ilmumisega. 177 aastat hiljem septembris 1988 avastas Belgia astronoom Eerik Valter Elst asteroidi mis nõnda hämmastavalt sarnanes paljudelt port Tree maalidelt ja fotodelt tserenduslisti tuttava peakontuuriga Edelstandis asteroidil numbriga 3910. Kas suurem muusikaline komeedilaadne oligi provintsi külas sündinud imelapse edasine elutee. Sa oled vist on muusikaajaloo üks säravamaid mitmekülgsemalt ja vastuolulisemaid isiksusi suurimaid klaverivirtuoos, kellest sai esimene superstaar tänapäevases mõttes. Tema kuulsus levis liinist Pariisi ja siis üle kogu Euroopa, vallandades 1800 kolmekümnendail aastail Heinrich Heine sõnul Listomaania, mis haaras enda lummusesse kõik, kes selle ebatavalise isiksuse ja kunstiga kokku puutusid. List polnud üksnes silmapaistev klaverivirtuoos. Ta oli helilooja, dirigent, muusikakirjanik, filosoof, pedagoog, misjonär, muusikapropagandist, vaimulik. Kogu tema elu kulges paljudes üksteisega, põimuvad tegevusliinides mängides, komponeerides, õpetades, kirjutades, lugedes, reisides, palvetades konjakit, juues naisi õnnestades. Võid küsida, millal see inimene õieti magas, arutles listi aasta avapidustuste raames vaimaris peetud kõnes tema muusika üks tõsisemaid interpreteerijaid, jalisti traditsioonide püsivamaid kandjaid. Pianist Alfred Blender. Listi elu ja loomingulised ambitsioonid olid transidentsed. Üleloomulikud taju piiridest väljuvad. List oli tüüpiline ja ebatüüpiline 19. sajandi kunstnik samaaegselt. Tüüpiline oli tema käsitlus muusikast kui metafüüsilise tundmuste kandjast kunstist, mille kaudu väljendada loodusest, kirjandusest, filosoofiast ja maalikunstist ammutatud elamusi. Muusikast kui draamast. Tüüpiline oli listi enesemääratlus ja eneseteostuskunstnikuna geenius, kes oma atraktiivse välimuse, riietuse, soengu, teatraalse käitumisega tavapärasest erines. Kõrvale kaldus kunstnik, kes rõhutas selgelt omaloomingulist vabadust ja sõltumatust sotsiaalses hierarhias. Tahaksin siin maailmas kõike muud kui muusik suurte härrade teenistuses nende poolt patroniseeritud või tasustatud olla nagu song, löör või too varieteestaarist suur valge koer Munito kes alfa peeti haukuda oskab, kirjutas liis talle omase irooniaga. Ebatüüpiline oli tema elukäik lihtsalt alustas muusikuteed, nagu Mozart imelapsena oma pianistliku karja päri hiilgeaastail 1800 kolmekümnendail neljakümnendail aastail oli ta Euroopa nimekamaid elava legendiga tuntud muusikuid keda kummardasid kuninglikud kõrgused. Küpses eas pööras ta välisele hiilgusele selja ning otsis samas vaimulikuks pühitsetuna kloostri vaikuses hingelist rahu ja tasakaal. Ehkilist näis leidvat kodu kõikjal Euroopas oma peamistes peatuspaikades, Pariisis, vaimaris, Roomas, Budapestis ja Bayrotis pidi ta elu lõpus ometi kibestunult tunnistama. Kogu maailm on minu vast katoliiklased, kes leiavad, et mu kirikumuusika liiga ilmalik protestandid, et minu muusika on liiga katoliiklik vabamüürlased, et see on liigad kirikumäel. Konservatiividel olen liiga revolutsiooniline fo turistidele vale Jakobi. Mis Itaallastesse puutub, siis nemad, kes on Garibaldi pooldajad, vihkavad mind kui silmakirjateenrit. Need, kes seisavad Vatikani poole, heidavad mulle, et ma olevat Veenuse koopa kirikusse toonud Bayroti silmis polema helilooja paid, publitsist. Sakslased on mu muusika vastu, kuna see on liiga prantslaslik, aga prantslastele liiga saksapära. Austerlaste arvates teema mustlasmuusikat ungarlaste jaoks aga liig võõramaist. Ja juudid põlgavad mind ja muusikat igasuguse põhjuseta. List möönis, et ta ongi pooleldi Francis kaanlane, pooleldi mustlane, tema helikeel toitus nii gregooriuse laulust kui ungari mustlasmuusikast. Listoli Ungari patrioot ja kosmopoliit samaaegselt pan eurooplane, kes põlgas natsionalismi. Liftilähedasse suhtlusringkonda kuulusid Euroopa tuntumad vaimuinimesed. Ta oli sillaehitaja erinevate kultuuride ja ajastute vahel. Ta kasvas üles kahekeelses keskkonnas, tema emakeel oli saksa keel. Noorusaastail Pariisis kujunes prantsuse keelest dema eelistatum suhtluskeel, nii kõnes kui kirjas. Hiljem luges ta kirjandust inglise ja itaalia keeles. List pidas end Ungarlaseks ometi ungari keelt ei omandanud ta siiski vajalikul tasemel kunagi. Bristoli misjonär, kes annetas tohutud summad heategevuseks ja õpetas sadu noori pianisti tasut. Ka tema oli mänginud raha ja kuulsuse nimel. Aga see ei olnud kunagi peamine eesmärk. Lifti olemusest ja tegevuses avaldusid vastandpoolused löömavast, kirest, askeesini välisest hiilgusest, rõhutatud tagasi hoidlikkuseni Enese sõnul südame ülendusest, südame kibestumise. Ta oli deemon, kes pidi oma hinge vabaks mängima, kirjutas Hans Christian Andersen. Listiga ei või ükski surelikuna sündinud end võrrelda. Ta elab üksildases kõrgendikul, arvas tema õpilane Karl. Taust. Mitte üksnes riskielulaad. Vaika looming tervikuna ületasid tavapärased konventsionaalset piirid. Tema teoste loetelu sisaldab ligi 800 erinevas žanris oopust. Üle 100 originaalteose ja 300 transkriptsiooni klaverile 28 ilmaliku ja 65 vaimuliku kooriteost nende hulgas vokaalsümfoonilised suurvormid 25 orkestriteost, sealhulgas 12 sümfoonilise poeemi, kaks sümfooniat seitse teost klaverile, orkestriga, üheksa kammerkontserti, 11 oreliteost, 77 laulu ja viis melodraamat ning üks noorepõlves loodud ooper don Sancho ehk armastuse loss mille partituur nüüd alles hiljuti trükist ilmus. Kaalukaim osa sellest moodustavad mõistagi klaveriteosed. Klisti pianistlikud võimed olid seniseid mängutehnilisi piire ületavad tema lehestlugemise oskus fenomenaalne. Ka keerulisemate orkestri partituuri kuuldavaks tegemisel ületas ta kõigi kaasaegsete oskused. Kui tema nooruses oligi tehnilise meisterlikkuse saavutamine otse aja või moenõue seadis list selle oma kunstiliste eesmärkide teenistusse. Teda huvitas enam klaveri, väljendusvõimaluste arendamine, orkestraalsete kõlavärvide ja eredate, lausa visuaalselt tajutavate muusikaliste kujundite loomine. Listi mäng ja muusika andsid tõuke klaveri täiustamiseks. Tema käsutuses olid moodsaimad, konstruktsioonil tugevamad, uuenenud mehhanismiga, tundlikud instrumendid. Tolle aja parimatelt klaverivabrik kantidelt, kelle hulgas oli teraar, põõsendorf, play-l ja koguni bostoni firma Chice ring. See oli klaveriehituse õitseaeg ja juhtivad manufaktuuri müüsid enam kui 3000 instrumenti aastas. List oli nende firmade eksklusiiv artist. Ta reisis kõikjal oma klaveritega, mis lisas tema kuulsusele veelgi sära. Klist ja 19. sajandi klaver on omaette teema. Selles list oli esimene, kes tavapäraste mitmemuusiku või orkestri ja segakavaga kontsertide asemel astus lavale üksi ja pani aluse sooloõhtute traditsioonile. Kontsert, see olen mina, kuulutas ta. Tema repertuaar sisaldas suurt osa dollaseks loodud klaverimuusikast Bachist šopäänini, kõnelemata oma loomingust originaalteosed transkriptsioonis improvisatsiooni publiku poolt antud teemadel. Ta pakkus kuulajatele ennenägematut vaatemängu, mille ainsaks tegelaseks oli tema ise. Oma tohutut repertuaari mängis ta enamasti peast. Lihtsalt ei mänginud ainult esinduslikest saalides ega peentest Aadi salongides vaid oma rännuteedel paljudes provintsilinnades sattudes teel Peterburi ka Tartusse. 11. ja 12. aprillil 1842. aastal andis Tartu Ülikooli aulas kaks ülimenukat kontserti. Seres list, kelle enese akadeemilised klaveriõpingud piirdusid vaid kahe aastaga Beethoveni õpilase Karl Tšerni juures Viinis alustas klaveritundide andmisega juba 16 aastase noorukina Pariisis ning rajas aastate jooksul oma koolkonna, koondades enda ümber korraga hulga õpilasi nii vaimaris Budapestis kui Roomas. Temast sai alguse 20. sajandil populaarseks saanud meistriklasside meistrikursuste traditsioon. Neid oli sadu, kes tahtsid või võisid end plisti õpilaseks nimetada. Väljapaistvamad neist olid Hansbon püürow Karl tausis, Emil Fonzover. Listi õpilaste perepuu võrsed ulatuvad tänaseni välja. Tema pianistlikest nii-öelda lapselapselastest tuntumad on Daniel paaremboimi Alfred tründer. Listi traditsioonide otseseks kandjaks. Oma õpetajate kaudu on olnud ka tema muusika hinnatud interpreedid, villem kemps ja Claudio Arro. Alfred Brendel, kes listi aasta avaüritustel vaimaris tema muusikast kõneles ja klaveril näiteid tõi väljendas taas oma pettumust nagu juba kord 40 aastat tagasi et tänapäeva pianistide repertuaari valik listi mängimisel on ikka liig piiratud ning tõi esile mõningaid aspekte tema muusika mõistmisel ja interpreteerimisel. On vaja meenutada, et list vormus prantsuse romantismi vaimus ja oskas eredad kontrastid, dramaatilised liialdused sinna juurde kuuluva pateetika elegantsi, erootika ikka ja Pariisi salongide parfüümi ka siduda. Aga ta oli kõigi konventsioonide tavapära ja rutiini, vastan. Ta oli vaba erapoolikusest ja eelarvamustest, olgu need nii rahvuslikud või konservatiivsed tahes. Mõeldes nüüd tema sünnipäevale 200 aastat tagasi. Olgu lihtsalt siinkohal meile eeskujuks. Tema hilisteostes Unster õnnetuse täht või tonaalsuseta pagatell hallid pilved ja laiemaltki Faust sümfooniast. Onlist teejuht Atonaalsusesse modernismi listi juures leiab esimesi näiteid 12 tuuniridadest. Sestpeale, kui tema pea kõledad, pea tammuvad hilisteosed haaratavaks mõistetavaks muutuvad muutub ka tervikpilt temast. Siis nähakse klaveriloomingut, mis äärmuslikust hüppel troofilisest Virtoosusest pea täieliku vaikimise ulatub. Mõnedel noortel muusikutel oleks kergem alustada teed listi juurde nende hilist teoste tundmaõppimisega. Brendel lõpetas oma ettekande küsimusega, kas on tema modernsus tema uudsus nüüd selgemalt äratuntav, kui tookord. Listi rolli oma helikeele kujunemisel on rõhutanud nii tema kaasmaalane, pianist ja helilooja Peela Ok kui uus Viini koolkonna vaimne liider Arnold söönberg, kes kinnitas, et mitmete listi hiliste teoste strukturaalne kord viitab uus vini koolkonna vormi printsiipidele ja et list oli Atonaalsuse isa. Listi villatesti purskkaevudest viib otsetee TPS-i peegeldusteni tees järavelli vetemänguni. Ja veel lifti klaveripärandist rääkides. Sellega seostub üks transtendents seisse mõõtmeisse ulatuv hiigeltöö mis omakorda annab ettekujutuse listi hiigeltööst. Austraalia pianist, mitmete auhindadega pärjatud Leslie Howard laadistas koostöös firmaga hüperion Records aastail 1000 985999 seega 14 aasta jooksul. Kogu tema klaverimuusika, mis mahutub ligi 1500 üksik trackiga tervelt 99-le heliplaadile kirjutas end selle mahukaima sooloalbumiga Guinessi rekordite raamatusse. Mõistagi polnud tema sportlike eesmärk. Rentslist kui nähtus on midagi enamat kui oma aja suurimaid virtuoos. Ta oli uue muusika edasi viivamaid jõude. Tõrvikukandja ideede generaator, nagu ütles itaalia pianist ja helilooja Ferruutšobusooni. Me kõik lähtume temast, Wagner kaasa arvatud. Selles oli tõrvikukandja programmilise orkestrimuusika, arenguloos. Listist sai Bellioosija Wagneri, sünteetilise, kõiki kunste ühendava Gesamtkunstwerk i kontseptsiooni ja programmilise muusika idee mõttekaaslane list haakus kiiremini ja jõulisemalt kui ükski tema kaasaegseid uute vooludega. Muusikakirjanikuna püüdis ta neid protsesse kirjeldada, propageerida. Nagu klaverimuusikas niga orkestrile komponeerides huvitasid teda uued muusikalised kujundid, kõlavärvid mustlasmuusika, ansamblist inspireeritud pillikooslused ja mänguvõtted. Teda huvitasid uued vormilahendused. Teost läbiv, tervikuks kujundav, munud tematis. Lihtsalt oli uue zhanri sümfoonilise poeemi looja. Ta ammutas ainet ajaloost, punnide lahing, kangelasmüütidest, tõus filosoofiast, ideaalid kirjandusest. Tema kaks sümfooniat kannavad Pealkiri Faust sümfoonia ja sümfoonia, Dante jumalik komöödia järgi. Komponeerides ühe osalise teosed klaverile, orkestrile, surmatants, parafraasina, keskaegsele, sekventsile teesiire uuendas ta traditsioonilist kontserdisaal. Kogu tulevase orkestrimuusika areng toetus suuresti Bellioosi ja listi kõla uuendustele. Kui pidada silmas kasvõi Richard Straussi ja Gustav maaklerid kes nende partituuri eeskujuks võtsid. Ka oma dirigenditegevuses, oli ta neile kahele oma aja suurimale suunanäitajaks juhatades kõige uuemat, kui klassikalise väärtusega teoseid. Listi iidol nii klaveri kui orkestrimuusikas oli Ludwig van Beethoven. List oli esimene, kes Beethoveni hilised sonaadid Pariisi publiku ette tõi ja ainus, kes tema sümfooniaid klaverile seatult kõikjal tutvustas. Üks esimesi pianistlikult põnevamad neist on kuuenda sümfoonia transkriptsioon sidekesest seen. Beethoveni või Beljusi sümfooniat ülekandmine klaverile tähendas taas pianistliku mõtlemise avardumist võimalikult adekvaatse Ortestraalse kõla. Tulemuse saavutamist. Elist transkribeerin hulgaliselt Franz Schuberti laule. Tema üks eesmärke oli selle vähetuntud helilooja, nagu ka paljude teiste unustusse jäänud meistrite või teoste tutvustamine. Teda huvitasid nii klaveril maksimaalsel laulvuse saavutamine kui teksti poeetiliste kujundite visualiseerimine. Algtekst oli niisiis impulsiks uutele kõla. Fantaasiatele tahtis listi enesegi sõnul mängida karakteri muutuste dramaatilise mõjuga. Paljudes laulu töötlustes eemaldub list algmaterjalist nõnda kaugele, et lõpuks on võimatu kõnelda töötlusest. Piirid originaali ja parafraasi vahel hägustuvad sulanduvad. Serents listis sügav religioossus, tema lähedane seotus katoliku kirikuga ja kirikumuusikaga andsid tõukeuuendustele ka selles vallas. List läheb tagasi katoliku kirikumuusika Manima zhanri. Gregooriuse laulu juurde võtab eeskujuks varasemate sajandite muusika kontrapunkti tehnika Palestiinast Bachini ja ühendab kõik 19. sajandi harmoonia ja orkistratsiooni võimalik mustega. Tema missad ja monumentaalseid oratooriumi don stiililt mitmekesised, aga ka kirikumuusikat luues jõuab Ta väljenduslaadi selginemiseni. Selle parimaks näiteks on passiooni laadne teos viie kruutšis, ristide aga kooriteos viis seminantin lagrimis, kes pisarais külvab, lõikab mõisates. Listi religioossus ja tema missioonitundest kantud heategevusel on sügavalt seosed olgu tegemist materiaalse või moraalse abiga. On oluline rõhutada listi innustavad eeskuju kogu Euroopas, tekkivatele rahvuslikele koolkondadele tema tähelepanu tunnustust vajavatele kolleegidele või julgustust noortele heliloojatele, kui nimetada siin vaid smeetanud Albeenist, kriigi, Berlioosi ja eelkõige vaaglerit. Üha enam on hilisemates uuringutes hakatud rõhutama juba listi 40.-te aastate teoste mõju Richard Wagneri muusikale. Näiteks võime leida Tristani ja Parcifoli meloodia kujundust ning harmoonia järgnevusi juba listi paarkümmend aastat varem loodud lauludest. Vaatamata kahe geeniuse suhetes muusikalistest, maailmavaatelistest ja perekondlike suhetest tekkinud konfliktidele ei lakanud nad teineteise suurust tunnustamast. Wagner kirjutas talle omase ülevoolava tundelisusega. Sa tulid mu ellu suurima inimesena, kelle usalduslikule sõbra eeskostele toetuda võisin. Siis eemaldusid minust pikkamisi võib-olla seepärast, et mina sind sel määral ei usaldanud, kui sina mind. Sa pöördusid minu poole oma hingepõhjast tuleva siirusega ja äratasid must taas igatsuse sinu usaldust võita. Nõnda elad sa minus kogu ilus ja teadmises, et oleme ka pärast surma ühendatud. Sa olid esimene, kes mind oma armastusega õilistas. Ja nüüd suudan ma kõike, mida sinuta poleks suutnud. Wagneri sõnadel oli sümboolne tähendus. Listi matustel Bayrotis kõlasid Anton Truckneri improvisatsiooni orelile ainsana helid Wagneri Parcifalist helid, mida võime ära tunda listi aastaid varem Küüta sõnadele loodud laulus. Über Allen Gibson-ist, Roo kõigi mäetippude kohal on rahu. Tähelepanuväärne oli Franz Liszti roll Euroopa muusikaelu institutsionaalselt ümberkorraldamisel Tauli konservatooriumis asutamise juures või nende loomise initsiaator Genfis tõstis. Tema eestvedamisel rajati Bachi ühing ja Küütas Schilleri ühing ning püstitati nende kahe suurmehe ausammas vaimaris. List annetas raha Beethoveni ausamba püstitamiseks Bonnis ning Kölni katedraali lõpuni ehitamiseks. Heategevuslikele eesmärkidel mängis ta juba noores eas. 1837. aastal toetas ta jooni Kangruid. Aasta hiljem andis Viinis 10 ülimenukat kontserti, et toetada toona üleujutustes kannatada saanud Ungari talupoegi. Hiljem testis mängides annetas ta raha kohalikule muusikaühingule puudust kannatavatele muusikutele, töölishaiglale ja nii edasi. Kas siis, kui ta oli aktiivsest kontserditegevusest loobunud, mängis ta aeg-ajalt heategevuslikele eesmärkidel pea elu lõpuni? Kõnelemata siinkohal sadadest õpilastest, keda ta õpetas enamasti tasuta. 1840.-te aastate lõpus kogunes slisti ümber hulk muusikuid ja muusikateadlasi nende seas Richard Wagner listi õpilane Joachim rahv. Helilooja Peter Cornelius, viiuldaja, helilooja ja dirigent Aleksander Ritter. Neist kõneldi peagi kui uus saksa või vaimari koolkonnast eesti mõttekaaslaste ringi arvatiga ektoorberlioos. Uue vaimse liikumise peamiseks eesmärgiks oli oma aktiivse tegevusega muuta konservatiivset mõtlemist muusikakriitikas jäästeetikas. Programmilise muusika ja uudse muusika. Draamakontseptsiooni niinimetatud tulevikumuusika ümber puhkenud tulised diskussioonid saksa muusikaajakirjanduses ulatusid 20. sajandi algusaastatel. 1859. aastal seisis ülesaksamaalise muusikaühingu rajamise eesotsas. Ühingu liikmeskonna esimesed kogunemised toimusid Leipzigis ja vaimaris. Ühing seadis oma ülesandeks Saksamaa muusikaelu koordineerimise ajaloolise väärtusega suurteoste ettekandmise noorte heliloojate loomingu propageerimise, jaga teoste kirjastamise toetamise. Selle eeskujul rajati peagi Muusikaühingud paljudes Saksa linnades. See oli 19. sajandi tuntumaid inimesi. Juba tema eluajal ilmus hulgaliselt kirjutisi, biograafiaid ja romaane. Enamasti kirjutati neist listi seiklusrikkast elust rahuldades peamiselt lugejaid, kellele kriitikute sõnul pakkus tema välimus enam huvi kui tema muusika. Listist kirjutatakse jätkuvalt. Saatesarja autorilaual on neist kaks värskeimat. Oliver Silmessi frantslist biograafi aines Super stars aastast 2011 ja Klara hamburgeri frantslist leevenunud verk, elu ja looming ajaloolisel taustal väga tihedalt elu ja loomingut läbi põimib käsitlus aastast 2010. Suuresti neile ma edaspidi ka toetun. Lihtsalt oli 19. sajandi paremini eksponeeritud kunstnike temast valmis arvukad litograafiad, maalid, karikatuurid ja skulptuurid enam või vähem loomutruud, idealiseeritud või sageli karikeeritud kujul. Tänu uue visuaalse meediumi fotograafia sünnile võisid juba kaasaegsed saada temast tõepärasema pildi. 2005. aastal ilmunud Elsa burgeriraamatusse Zarenduslist kaasaegses fotograafias on autori 40 aasta kogumistöö tulemusena koondatud 260 takerotüüpiat ja fotot. Neilt võib juba näha 30 kaheaastast listi tema kuulsuse haripunktis. Pikk kõhetu elegantne juuksed talle iseloomulikult üle pea kammitud. Siis 50 aastast Klaus kaiteli sõnul tuli pead täis temperamenti ja suursugusust meest kui saratseeni mõõka. Listama õpilaste kolleegidega oma rohkete klaveritega, mõned suured grupi pildid erinevates Euroopa linnades ateljeedes tollal parimate fotograafide poolt üles võetud. Ühtlasi on see haarav raamat fotograafia algusaegadest. Ka nende piltide järgi tunti Ferans listi elavat legendi kogu Euroopas. Ja lõpuks vapustab üles võtta 75 aastasest meistrist veidi enne tema surma. Juba tuhmunud pilk kaugusse või tulevikku vaatav. Te kuulsite esimest saadet ferenduslistile pühendatud sarjast. Tuntud ja tundmatu list. Saate autor oli Maia Lilje ja selle mängisid kokku Helle baasia Katrin maadik. Saates kõlasid katkendid Ungari rapsoodiatest number 10 ja number kaheksa mängis Andrejev ots Alfred Brendel esituses pala hallid pilved. Claudio Arrow mängis villatesti, purskkaevud. Leslie Howard Beethoveni kuuenda sümfoonia tormi osa listi transkriptsioonis Jiang postritšiia, Horhe polet esitasid katkendi Schuberti laulust vetel lauldes. Psalmid vis seminanud in Lakrimis, kes pisarais külvab, esitasid organism tšintšilja Mauricio ja Santa tšintšiljaakadeemia koor. Laulu kõigi tippude kohal on rahu, esitas Brigitta fas Bender, klaveril Shan Eefti Bodee ning saate lõpus kõlasid helid palas. Dobermanni org mängis Claudio Arro.