Tere õhtust, head inimesed, mina olen tipus, need saade on ei kellelegi ja teie olete teretulnud tunniks ajaks siia eikellegimaale mis tänaseni paiguti pisut pühademeelne ja aeg-ajalt just nagu muinasjutu neile. Igatahes kõik need jutud ühtekokku, mis minul teile muusikapalade vahele palun pakkuda puhuda sarnanevad küll kohati kangesti ja vahel veidi nõnda üsna vanade ja paljuräägitud imelugudega, milles, kas ajalehepoisist võib saada arvuti, miljonär, saapaviksi suurpankur, või siis nagu juhtub tänases ei kellelegi majutus. Et ühest häbelikust kidura kasvuga juudipoisist ühest pool korralikust pillimehest saab oma aja tähtsaim muusikategelane kõigi väga tööks, olulisemaid produtsente ja üks kõige suuremaid präänikuid, keda popmuusikalugu üleüldse tunneb. Phil Spector on tema nimi, New York on tema sünnikoht ja tema sündimise päev oli 1940. aasta jõulupühade aegu. Meie esimene kellelegi maine pühadetervitus on kohe tulekul. See tuleb spektari kunagistele alustelt tublilt töökat, tütarlasteansamblit, Ronats seal lumememme laul. Düno ennist sulav imm kõige esimene muinasjutuliselt edukas lööklaul, mille autoriks üheks esitajaks. Kunagi oli noor Phil Spector tollal koos oma Los Angelese koolikaaslastest ansambliga mille originaal troonis 1958. aastal Ameerika edetabelis esikohal. Ennist kuuldud ümberseade oli küll hilisem mängitud-lauldud Briti grupist Niiles bänboolt ja sedasama lugu on oma moka järgi seadnud veel kümned teised kui mittesaajad, väga erinevad esitajad. 1960. aastal kolis vahepeal Los Angelese linnas elanud õppinud Ühispect New Yorki kolis üleüldse sellepärast, et tema mamma oli arvanud, et pojakese laukeelte peale andi eriti tantsus on teisel hästi suus. Epuyakne peaks võiks töötada näiteks New Yorgis ÜRO peakorteri juures tõlgina. Selline mõtteri mammale Philipi poiss katsuski sellesse ametisse pääseda. Aga tegelikult oli ta sisimas juba ammu otsustanud, tema tahaks meelsamini muusika alal läbi lüüa ja eks ta lõpuks lõigi eriti tugevalt ja juba üsna pea. Esialgu said ametisse küll enam-vähem jooksupoisina tollal jõudu koguvasse Atlantic Recordsi kontorisse, tollaste kõvade produtsentide pupp komponistile Liiver jast dollari käe alla. Neil oli hektarit soovitanud nende kõigi ühine tuttav stressil. Vanad kalad, Liiber, unts toller jagasid üsna ruttu ära soovitatud noorsand. Mitte et oli tõesti ja arukas ja andekas vaided popmuusikalises küsimuses paistis ta mõtlevat samu ridu pidi üldiselt vanemadki Liibüas, tollal olid oma aja kohta suhteliselt eduliselt popmuusikategelased kui andekas, aga nende noor protestija tegelikult oli seda võib-olla jaganud ära kogenud kalad Liibüast roller, mitte esialgu vist spektariks varasemaid paremaid sellideid liivrest dollari juures oli ben kingi lauldud spanichaarne milles spektori hilisemad produtsendi iseärasused, kõik need hoogsad, keelpilli küllused, häbenemata tunglemine, efektiia afekti taotlemine juba päris kenasti märgatav olnud. Vokaalgrupi krõstrile esitet ja Filspektorid disainid luuran all oli 63. aasta Ameerika popmuusikaks embleem lugusid praegusele kõrvale tomeisterdis teab kui pöörasena. Enam ei kõla kahtlemata sest mõelda, vaid, mida kõike vahepeal juhtunud on. Heliilmas psühhodeerijast metali niinindust realist hardcore Räpini punasel taustal mõjusid nii hästi too Kristamise pala kui mitukümmend järgmist spektari produktsioon koni tõeliste meeletustena. Maatiliselt püsisid küll spektari lood üsna siiralt tollase teismeliste romantika piirides. Kõlaliselt mässasid ja provotseerid nad aga seda enam. Aeg oli biitlite-eelne. Spector, olles 61. aastal omaenda sõltumatu kasutanud, tavatses Los Angelese ja New Yorgi stuudiosse oma salvestus sessioonideks kokku kuhjata ikka mitu klaverit, mitu trummikomplekti, süle ja seljaga pasunaid tavaliselt terve või poole keelpilliorkestrist. Mitu rodu taustalauljaid, paremaid stuudiomuusikuid ja äranägemise järgi valitud solistasid, et neid siis tavaliselt ikka ühes ja samas loos korraga ära kasutada. Ning seda kõike mitmesuguste efektidega võimalikult suurejooneliseks paisutada. Spektari meeletu meetod sai hiljem nimeks voolavust paun ehk helimüür ning tolle lõõriga väga sarnase helimüüri tagant tegelikult alustas kunagi hoopis hiljem oma vallutasiga näituseks teiste hulgas Hambaspekter. Grillitud artistide üks edukamaid läbilööki oli 64. aasta hiljem üleval ja taas tütarlaste hamblilt kristlus. Filspektari iseäralikku madiaaned üksikult võetuna ei kujutanud endast midagi erilist, väitis kunagist tri kaasmaalasest kaasaegsest muusikasuunalist Nikol. Noored ameeriklased olid end ennemgi karva kasvatanud, veidralt evastaliselt üleval pidanud piitnikud spektrist, palju äärmuslikumad, homotekadentlikumad, filmirežissöörid, palju kapriis, samad trotskistid, radikaalsemad gängsterid, mõõtmatult jäärapäised, jumalakartlikumad Inari spektri puhul aga see, et ta nõnda paljusid vahtseedi valu, provokatsiooni, meetodeid samaaegselt oskas tarvitada, edukalt oma huvides raha teenima panna, leiab popsunalistnikkork. Inspektori ilmselt oligi esimene alachistlik, ülbe ja ise naine, Pokk, miljonär eeskätt tegevuse tulemusel endisaegse popmuusikatööstuse seina raiutud avavusest litsusid end hiljem läbi järgmised iseärasused ja isetegijad. Uued, tihti hullemad, aga harva leidlikumad või andekamad lastel 62,65, kui ligi paarkümmend Filspektari produtseeritud lugu üksteise järel Ameerika edetabelis ilma tegid, ei söandanud spektariga avalikult ega kohal olles vaielda eriti keegi tema ümber käidi kikivarvul. Tema kaaskond võttis krapsti joonud valvel niipea kui pihimas selleks käsu andis. Ja inspektori pöörasemaidki pentsikusi taluti kannatlikult. Paari aastaga oli too kunagi kidakeelne kartlike kohmakas koolipoiss, muutunud meelelahutustööstuse üheks vägevaks vürstiks. Kes oluliselt mõjutas seda nii hästi, mismoodi muusikalis käituti välja lehti, kui asju aeti, andekas oldi jäidukas, oldi spektari. Põhiargumendiks olid moodsamad laulud milles Troyczesbraaversi lastat loving. Fiiling on ilmselt praegu üks tuntumaid. On üsna loogiline ja on täiesti tavaline, et kus iganes nähakse kedagi mingi uue huvitava viguriga kamalute viisi krõbinat, pleki pappi ja nutsu kokku ajamas. Seal leidub kohemaid hulganisti teisi, kes arvavad, et sedasama ja sama hästi võiksid ülematki lihtsasti Filspektori meisterdatud lugude ja tema sure jooneliste stuudiotrikkidega. Peagi tekkis tegelasi, kes arvasid end suutvat sama asja järele aimata. Päris paljud üritasid, vähestel tuli aga midagi välja. Üks sääraseid väheseid spektori ametivend oli produtsent George mooton kelle hoole all lõid laulu tütarlapsed. Eriti ansambel nimega Shangri Laas. Selle kohta, miks 60.-te aastate esimese poole kõige kõrvapaistvam produtsent, biitli Jesaja popmuusika suurim kombinaat, Restuudia vigurivänt Phil Spector vaid nelja ülieduka tegutsemisaasta järel rajalt kõrvale astuda ja miks ta hiljem, vaatamata mitmetele katsetele sinna tagasi pöörduda, õieti ei suutnud. Kuulge, prognoosika kroonikaid, mitu üksteisest pisut erinevat legendi. Neist ühe järgi olevat spekter enda ja omaaegse popmuusikavõimalused lihtsalt ammendanud. Püüda polnud ju enam justkui millegi poole veel edukam olla, oled sa haige ning spekt spektari õhina hasart hääbusid. Edasi tegutses ta lihtsalt inertsist, mis teadagi on ühe kibeda konkurentsi tingimustes päris kehva abiline arvatakse ka karjäärilõpetuse olevate planeerinud iseäranis uhkena aastal 66 teha veel üks ajus lugu, panna kogu järelejäänud laeng sellesse ühte üritusse ja lahkuda. Piltlikult öeldes kaub aukude imetlussuhete ja üleüldise kiidulaulu saatel viimane variant, igatahes ebaõnnestus ta Thunderi rõiva tyyp Maudin Haaniburus Ameerikas haledalt läbi. Kommentslikus mõttes. Ehkki teostuslikku Ühest küljest peavad paljud seda spektari parimaks palaks. Briti publiku kõrvus leidis lugu küll armuliku vastuvõttu, aga spektori solvumisse suurt ei leevendanud. Filspektor tõlgust igatsedes oma Hollywoodi häärberi kõrgete väravate varjukuste edaspidi haruharva nähtavale ilmus ning ükskõik olen ka seal ei pidanud, kui vägevat kättemaksu tai haudunud. See kõik ei muutnud küll enam midagi. Filspektori nime kandev peatükk õigem oleks vist küll öelda omaette kopsakas köide. Selle sajandi muusikakroonikas oli sellega tegelikult lõpetatud, mis kõik hiljem järgneski jäi eelnevaga võrreldes väga väheoluliseks epiloogiks. Selle orkestreerinud autoriks hääd kuulajad ei ole. Phil Spector, kellel on pühendatud tänane, ei kellelegi saada Vaidž inspektori kunagine sõber Frank Zappa, mees, kelle muusikale oleks nagu üsna kahtlane, omistada otsest malli võtmist fil spektri poproduktsioonilt. Aga selles, et vala Frank spektari stuudio käsitlust hinnata oskas, ei maksa sellegipoolest kahelda. Sappoli üks väheseid, kellega spekter pidevalt suhtles muidu eraklikkuse elus siis kui teda avalikkuse ees peaaegu üldse enam ei nähtud ning ainus, mida temast kuuldi, olid vaid üha sagedamad järjest uskumatu mad kuulujutud. Teine mees, kelle seltskonda ta ära ei põlanud, oli ekspiitel George Harrissoni spektorgaliseerisonile Inglismaalt abiks, kui ta salvestas oma kolmikalbumit Aachenis, mast, baas tollesse Harrissoni ilmselt tänini tihedaim sooloplaat, ehkki ma ei arva, et toda õnnestumist saaks olulisel määral inspektori teeneks lugeda. Üks lugu, aga sealt võib siia saatesse küll. Ainsal ekraanil tihti olen mina üksi olnud, tihedasti olen mina nutnud, laulis Söör Paul McCartney oma kuulsas biitli aegses ballaadis. Langen, vaningu rõõmud, mida muide maailm väga pikka aega tunnis oluliselt teistsuguses versioonis kui too, mida meie äsja siin eikellegimaal kuulsime. Süüdi selles segaduses oli sellised biitlite viimasena ilmunud Ühisal viimasena ilmunud ühise albumile Tibee kõlas toona 70. aastal mitte too lihtsam ja nii-öelda kammerlikum versioon millega laulu autor, mis ta Mäkaat, nii see päris rahul oli, vaid sootuks melodramaatilisem väga lopsakalt, isegi ülepaisutatult raseeritud variant. Ei keegi muu kui kange kuulus produtsent Filspektar mees, kes kutsuti appi kui biitlitest järelejäänud üsna erinevas lõpetatuse järgus salvestistes oli vaja valmis kohendada pikk plaat. Ta toimub sel ajal, kui neli biitlid olid omavahel juba lõplikult pahuksisse pööranud, kaheks usinasti valitsevaks laagriks lõhenenud ning ser Lennon ja McCartney suhtlesid omavahel juriidilises keeles ehk ainult advokaate vahendusel. Ning selle segaduse sees sündiski nõnda, et Filspektar võttis McCartney kirjutatud hellalt. Oleme ballaadi langenud Vailingu lõud külluslikult keelpillidega üle ujutada. Söör McCartney säärane asi teps mitte ei meeldinud Filspektri pääle saida, ilmlõpmata, kurjaks, asja endiseks pöörata. Ta polnud siis enam võimalik. Letid plaadile sai pandud ja avalikkuse ette esmakordselt lastud just too laul just tolles variandis, nagu me seda varsti jälle kuuleme. Nüüd. Veel üks kõrvapaistvaid naishääli tollest ajajärgust 60.-te aastate esimesest poolest nii hästi ameerika kui muugi maailma menukaima popalade pingerivile sandid andsid tihti tooni rippa häälsed tütarlasteansamblit, millest nii mõnigi laulis just niisuguseid laule ja just niiviisi lagunenud koolitanud tollane staar, produtsent Phil Spector kelle kunagine kuulsus ja hilisem käekäik tänase ei kellelegi ma saateaineks ongi. Zeutheni too viimatine lugu ei olnud küll Filspektari stuudios meisterdatud ja toda ei laulnud, ei esitanud ei kristlus, Eiroletseid arlil lav ega üldsegi hektari artistidest vaid hoopiski tühjasse. Koos Est laulja Ola Rossiga, kelle tööandjaks ja ülevaatajaks oli Filspektari konkurent suuri firma Mothambos, veri, koordi, kes filt hektariga muusikaturul riskima pirukatüki pärast kenasti võistles. Kahtlemata, aga kahtlemata ka spektarilt malli võttise ideid näppas, sest teisiti öelda Ta õega must muusika olekspektori mõjudest puutumata jäänud niisamuti nagu spektargi ei saanud tähelepanuta jätta mootowni firma meeste õnnestumisi, järksamaid leida küll spektari oma kajal väidetavasti usutavasti jah, ja varastas detaile vigureid kõikvõimalikest allikast, Leonard Bernstein kuni Richard Wagneri, rääkimata juba sadades teiste poolt kirjutatud popla lauludest. Sest kust iganes oskas pektar leida efektseid kilde, mida ta seejärel soovitas oma sädelevasse popmosaiiki. Sädelus oli küll 60.-te aastate keskpaigaks juba tasapisi mumas teab nüüd tagantjärele tunnistada ning Filspektori tähtede õigupoolest kustumise ootele. Miks sa ei pea juhtumaska spektari juhitud valitsetud artistidega, sest erinevalt helist kuulutajale Rossist, keda ootas edaspidi veel tulemuslik soolokarjäär, Filspektorile lähedased laulja Allad sama hästi kui kadusid areenilt samaaegselt spektari enda tagasitõmbamisega pärast 60 kuuendat aastat. Tõsi, Filspektorile kõige ligem lai, seal grupirolets, solist ronib ennet, hilisem ronis, spekter jäi algul vabatahtlikult ja hiljem poolsunniviisiliselt oma bossi abi kaasataja kõrvale mitmeks aastaks. Aga iroonilisel kombel just seesama lähedus stuudioga inf inspektoriga tõmbas Ronny speks edasisele võimalikule lauljakarjäärile veel iseäranis jämeda joone peale. Sest et kui Lawson fill oli olnud ka produtsendi ärimehele äärmiselt volija võimukas kujul, siis elukaaslasena oli Phil Spector ilmselt lausa talumatu. Illed hääle ja kena väljanägemisega rollist sai nagu ehib lihtsalt veel üks iluasjake Filspektori, arvukate kuldplaatide ja muude toredate trofeede kõrval. Mida ja keda siis fill kiivalt varjas oma El Dorado nimelises Hollywoodi hoones. Teda ümbritsesid kõrged tarad, okastraat põrisevad verekoerad, turvasüsteemid, musklis kaitsemeeskond lõng, nagu neist kõigist oleks veel vähe olnud. Selleks, et miski ega keski, kaasa arvatud Rolli spekter ei pääseks majja sisse ka sealt välja ilma isandale spektari teadmata olevat kurje kiivas fill. Lisa vaatus abinõuna vist peitnud naisest ära ka kõik tema jalavarjud, trolli oma pead kõndima ei läheks. Ükskord roni muidugi läks, üritas uuesti lauljakski saada. Aga erilise eduta. See, mis tuleb, ongi üks kilde naist hilisematest edukatest lauludest. Häppi. PÖFF rock n roll on tähelepanu väärne rohkem selle poolest, et seal pühendatud üsna sopiselt vist oma eksabikaasale Filile tema 40.-ks sünnipäevaks aastal 1980. Bossiks süütut Ruspreesti ja lugudeks temast 74. aastal juba peaaegu et bossi tegigi poon turaalne üks neist arvukaid seitsmenda ja kaheksanda ja üheksanda kümnendi poplugudest, milles inspektor, iseäralik produtsendi käekiri selgelt kuulda, ehkki selle loo juures otseselt tunud fil spektril muidugi midagi tegemist. Ja üleüldse tril palavasse muusika business seitsmekümnendatel aastatel järgnevatel kümnenditel väga harva asju, ehkki tema kaudseid mõjusid võib alatasa kuulda tänase päevani. Nii popmuusika meinstreenis kui kõrvalisematele äärealadel spektari hilisemad üritused pärast kolme-nelja koostööd eksbiitlite Harrissoni Lennoni soolod plaatidel 70.-te alguses lõppesid reeglid üpris tähelepanu vääritult. Leonard Goeni Cheri karikatuur punkrite bändi Rammuunes albumid, millele spektor seitsmekümnendatel kaheksakümnendatel pisteliselt helidisaini tegin. Kohati polnudki iseeneses isenesest kehvad muusikaproduktidega endist läbilööki veel vähem riskijulgust ja uuenduslikkus, mis hektariga kuuekümnendatel alati kaasas käis. Sellest polnud enam jälgegi. Phil Spector oli sama hästi kui erru läinud. Siiski 1996. aastal oli Spector sõnakas osaline skandaalist, mis sõlmus lindiooni stuudioalbumil Foleni inte jõu ümber. Lühidalt lugu Herlased vanameistrile olla justkui korra pakutud see lindijooni kooskõla poolt produtsendi rolli ja peaaegu kohe justkui jälle ära öeldud sest eelistati lõppu üks uuemate nooremat tegijat miit, Lõvi alati staabivest. Stein mani spekter esines seepeale pressis mitte just viisaka sõnavõtuga, õigupoolest üsna räige sõimuga, mis teatas elanikud jooni eripartnerist, sealhulgas ka produtsent, kiusteinmani, kes spektori kraaklemisele reageeris hämmastava alandlikkusega. Stiimul teatas, et spekter on alati olnud tema suurim iidol. Jätan spektari tähelepanust igal juhul liigutatud avalduse tähelepanu kas või kõrge kaarega sülitamisest tema peale siis diivanil on muidugi õigus peamises punktis spektari suurejoonelise ja vahel mõõdutundetu stuudio traditsiooni järgi on ta tõepoolest. See kibedasti toksima robotliku rütmiga Preikvid päikesele pärineb 84. aasta filmist hiphop kultuurile pühendatud linadest. Viits Street film ei olnud kõige suurem asi, aga suuresti oluline figuur oli tol ajal ja hiljemgi selle konkreetse loo autor ja produtsent Ameerikamaal On päike ära mõnda aega üks kummalisemaid tegelasi kõigist neist, kes 80.-te algupoolel koos niinimetatud vana koolkonna räpparitega esile kerkisid. Üllatav küll, hiphop produtsendi meikari puhul on taas põhjust osutada Filspektorile Sist, ehkki hiphop lugude ülesehitus tundub olevat enamasti, ongi pigem väga minimalistlik. Snap skeptik olid ostnud Meikari stuudiotööd oma olemuselt tihti sama liiased küllased baroksed kurioosumiks, milles kohe üksteise otsa üha uusi uusi helil arvestusi uputades, neid kajadesse külvata kõikvõimalikke kõigi mõeldavad mõeldamatutes, stuudioefektidega voodi ja sama heitumatult, nagu seda omal ajal. Ja teistsuguses kontekstis oli teinud Filspektar. Sellelt kõver kõver peegelikult paralleelilt, mis osalt võib-olla veidi vaieldav kipub paralleelid, suudame me nüüd otsejoones ühe värske nojaa, vaidlustamata loomingulise lõivu maksmise juurde. See on veel üks Filspektari kunagist võistlejatest rajal Wilson, kell 95. aasta sooloalbum. Meid Fowistaimst on pühendatud küll paljude teiste hulgas ja pisikeses kirjas plaadiümbrisel, aga täiesti otsesõnu Filspektarile. Let's do it, ken. See oli pealik ise, kes kõnet pidas pühadekõnet kral ealif inspektor ja kuulda oli tükike tema 30 aasta tagusest jõululäkitusest, mis püha ööhelide saatel lõpetas spektari ja tema tollal üliedukate artistide ühise jõulualbumi kus maski foiu seni plaat, mille säravat esmailmumist 63. aasta jõulude aegu Ameerikamaal paraku tumestas president John Kennedy mõrvavari. Aga see on jõuluplaatris ühe erandina ohtrate ohtrate samalaadsete seas, julgen mõelda, kannatab kuulamist. Enamgi veel, pakub aastast vististi piisavalt ilmekad kõrvapetet tänini, vähemasti kõigile neile, kel soovi omaks võtta nende lugude veidi vanamoodsad, eht fil spektarliku monofoonilist, ent ometigi vaesteetliku kõla. Sellelt plaadilt tuleb tänase saate lõpulugu saani sõites leer, vaid see saade, mis oli, sõidab otsa, saab siinkohal vorst. Nii on õige jällegi ma mina olin Tiit kusnud ja saaniga visioonid, kunagi kohtume me siin ei kellelgi mani jälle nagunii nägemuseni.