Tere, mina olen Olavi Pihlamägi küll ragisema ja madalama häälega kui tavaliselt. Kurioossete lugude järjekordne aastaring saab ümber ja otsustasin paljudest aasta jooksul kõlanud lugudest teha. Kokkuvõte. Siin on võib-olla kõige kummalisemad lood ja eks natuke ka uut, sest iga päev toob ju lisa. Kõige rohkem. Olen aastal 2011 rääkinud Rootsi megagruppi staaba. Aasta alguses neliku elust pärast ansambli laialiminekut ja aasta lõpus nelja andeka noore teest supergrupi. Ajalooraamat näitab, et 2012. aasta alguses möödub 30 aastat nende viimasest esinemisest. 1982. aasta alguspäeval toimunud uus aasta kontserdil Stockholmis oli saatuse tahtel määratud jääda kuulsa neliku viimaseks live esinemiseks. Veel märtsi oli plaanitud grupi esinemisi, et Nõukogude liidus kuid parteiametnike vastuseisu tõttu jäi sõit ära. Põhjuseks apa teleintervjuus väljendatud poolehoid Poola solidaarsusliikumisele ja selle juhtidele. Sama aasta detsembris toimusid viimased teleesinemised samaks. 1982.-ks aastaks olid neliku abielusidemed nii sisuliselt kui formaalselt katkenud ja kõik kolinud eraldi elama. Tuletan igaks juhuks meelde, et omavahel olid abielus Londoni etaja kitarrist Björn ning Shat tähendab rida ja klahvpillimängija penni. Ma ei saa piiratud aja tõttu rääkida, miks nende õnnelikult alanud kooselud karidele jooksid. Kuid kuulsuse ja rikkuse hind on valus. Selleks ohverdati isiklik õnn. Ja võib-olla oleks õnne pikemaltki suudetud hoida. Kuid isiklikud ambitsioonid ja meeletu stress kirjeldasid lahkuminekuid olnud kaheksa aastat päevast päeva ninapidi koos otsisid nad nüüd vaheldust. Mõlemad mehed olid juba 1981.-ks aastaks uuesti abiellunud, naised aga uut abi Rubeli igatsenud. Selles suhete segapuntras nõuda, et rõõmsalt üheskoos edasi esinetakse, oleks mõttetus. Kuulsuses olid nad tipus käinud jäädes 70.-te kõige müüdavamaks popgrupiks maailmas. Ma ei suuda ega tahagi välja tuua summasid, mis Kabantininud. Kuid puudust neist küll keegi oma elu lõpuni kannatama ei pea. Ja olgu mälestusmärgiks sellele kas või Polar Music auhind, mis abarahadega asutatud ja mille esimeseks laureaadiks sai kuulus biitli poisspoolne kaatni. Siia sobiks kuulata aba üht sisukamat laulu. Tänud teile muusika eest ja ega see ja muusika teile samuti tänu võlgu ei jäänud. Alates grupi lahkuminekust, mida pole ametlikult dateeritud ka meie lepime aastaga 1982 on kogu aeg spekuleeritud, et aba tuleb uuesti kokku. Isegi astronoomilise tunduv summa miljard dollarit olevat ansamblile pakutud maailmaturnee eest. See kõik on vaid unistus ja kui nad aeg-ajalt kokku saavadki, siis ikkagi vaid selleks, et mõnd üritust kaunistada. Viimati oli aba koos fännide hõisete saatel 2008. aastal suvel, kui Stockholmis toimus filmi mamma Mia, esilinastus koos filmistaaridega poseeriti Kinoteatri välisrõdul ja Anietta, kes saabus koos Riidaja Merilist tripiga, kel filmis peaosa, kiskus naised tantsuringi. Üldiselt on nad aga rohkem omaette. Vahest kõige tihedamini võib koos näha Björni ja pennid, mis on ka loomulik, sest nende ühine muusika tegemine ei lõppenud apaga. Muuseas oli 2011. aasta Eestis lausa kahele abaraamatule ilmumisaastaks. Kõigepealt Helen Eelranna ABBA hittidest kirjutatud saatused mis väga konstruktiivselt, kuid rikkalikult pildimaterjaliga varustatult annab neliku eludest ja koostööst ülevaate. Aasta teise poolt. Väga põhjalik ja faktirohke ülevaade kuulsast ansamblist. Kui lisada siia veel 1999. aastal ilmunud inglaste Äntši õõmsami Tony kalderi ja Colin ööbini ABBA mängu nimi siis peaks särav pilt muusika ajaloost küll igati kirjandusega kaetud olema. Kui aga enda lugu on moodsalt väljendatuna päris hästi kaardistatud, siis elu enne abat sisaldas veel valgeid laike. Kahes saates üritasin neid koos Karl Palmi raamatut toimetaja Meelis kapslasega Eluja faktidega täita. Mind ennast tabas kõige suurem üllatus siis kui sain teada, et ABBA kahe mootori Benny ja Björni esimeseks edukaks ühistööks oli muusika soft-pornofilmile. Siis ma ikka end of ööl. Mis oli tegelikult duo Björn ja Benny esiksingel, mis Rootsis küll hitiks ei tõusnud. Aasta oli siis 1972. Aga see oli inglisekeelne laul ja Stig tegi kõik, et seda välismaale müüa. Üks prantsuse plaadifirma annekas ja andis singli välja. Seal juhtus seda kuulama, aga üks kirjastaja Jaapanist ja tema sattus vaimustusse. Melanhoolne esitus ja intro kergelt idamaine kõla olid tema meelest just need õiged Jaapani turu jaoks. Veebruaris 1972 ülitatigi šisma kand of World tõusvat päikesemaal. Otsemaid sai sellest tohutu müügihitt. Seda poleks küll keegi uskunud, nentisid Björn ja Benny. Nad ei mõistnud, kuidas Rootsis põrunud singel teisel pool maakera esikümnesse ronida suutis. See oli ilmselge avalöök maailmaturul. Jürile, Jebennile terendas võimalus ühendada nüüd inglisekeelsed laulud selle valemiga, mis neile viimasel aastal Rootsi publiku seas häid tulemusi oli toonud. Siit pääses veerema lumepall. Kas neliku jaoks lahti ukse maailma? Kui lisada veel juurde pikantne fakt, teed pornofilmi režissöör pakkus kabionile USA selles filmis mille Anieda, kes juba Björni naine oli vastuvaidlematult tagasi lükkas. Saimegi piisavalt teada laulu kohta, mis kohe kõlab. Polica mõjutisi biitlidelt küll. Ometi Björn ja Benny abameespool seda taba lauljanadest vanem pruunijuukseline Frieda. Oli saksa sõdurisõjaaegne sohilaps ja hilisem Saksamaa vürstinna on kollases pressis palju kajastatud. See heledapäine Anietta omamoodi imelaps oli, polnud samuti saladus. Kuid see, et 16 aastane neiu oma poiss-sõbrast lahkuminekul kirjutas laulu, mida iga eestlane teab, oli üllatuseks. Tütarlaps ise ei pidanud seda laulu sugugi erilisemaks kui teisi oma kirjutatuid. Kui mul tuleb tuju, süütan kaks küünalt, soovitavalt punast. Istun klaveri taha ja siis tulevadki meloodiad tavaliselt üsna kurvameelsed, rääkis ta ajakirjanikele. See oli aga eriline laul, mille Ani bändikaaslased Stockholmi plaadifirmasse saatsid. Ja kui sealt tuli vastus, et plaadistamisele võib sõita vaid Anietta. Kuna pillimehi ei peetud eriti professionaalseteks, oi poiste seas ka veidi solvumist. 1967. aastal sõitiski Anietta koos isaga Stockholmi plaadistama. Ma olin nii närvis. Epidin rahustit võtma, kuuldes tervet orkestrit, minu kirjutatud lugu mängimas. Arvasin, et näen und tunnistas Anietta. Mõni kuu hiljem jõudis Anietta esimene singel Rootsi edetabelite tippu ja aasta pärast juba horoskoobi kaudu Helgi Sallo ja Kalju Terasmaa esituses ka meie südameisse. Poiss, kes on talle lahkumisega sellise muusikalise impulsi andis, oli Bjørn, aga mitte see Bjørn kellega Aniettafelskokk nelja aasta pärast abiellus ja kellega nad koos aba kuldsete edastusi. Paraku pean Anjetaja abapaadist. Nüüd üle hüppama Eurovisiooni omasse mis pole ju eriti võõras ka rootsigrupile. Nende võit 1907 neljandal aastal oli omamoodi revolutsiooniline sest esimest korda lauluvõistluse ajaloos võitis ansambel ja peamiselt lüürilised võidulaulud asendasid sealt peale ka rütmikamatega. Abba Waterloo oli ka Eurovisiooni 50. aastapäeva puhul korraldatud üle-euroopalise küsitluse alusel võistluse ajaloo populaarseim laul. Kui tavaliselt teatakse eelkõige võitjaid, siis oleks huvitav vaadata. 74. aastal teiseks. See oli itaallanna Olatšinketi, kes tõi 10 aasta eest Itaaliale esimese Eurovisiooni võidu. Nüüd oli süljulat taas tules ja ta jäi oma armsa laulukesega. Kuigi Schiljulad teist korda Eurovisiooni ei võitnud oli tema võistluslaul ometi eriline nimed. Tsenseeriti seda juba võistluse ajal. Seda laulu ei transleeritud Itaalias. Võistlusel oli lihtsalt auk sees. Ja pärast Eurovisiooni oli pala kuu aja jooksul terves Itaalias teles raadios keelatud. Miks siis ometi? Põhjus oli aga hoopis poliitiline laul, milles naine väljendab oma armastust mehe vastu ja loodab alustada ühist uut elu mille peale ta lausa 16 korda korda abi ja, ja, ja oli pinnuks silmas Itaalia poliitikutele, kes sama aasta mais korraldatud rahvahääletuse abil lootsid jätkuvalt keelustada abielulahutuse. Imeilus ja kirglik laul aga toonitas ja vot seda heade mõistetigi, kui nõusolekut õigusele lahutada abielu. Eks eurovisioonile ainult laul, samuti Heljole sinises kleidis Nelid taustalauljad kollastes pluusidesse pruunides seelikutes nagu naisõiguslased kunagi laulsid küllaltki nõudvalt refräänis c. Laul last Itaalias vabaks pärast maikuist referendumit. Kuid laulu värviline video jõudis televaatajateni alles kolm aastat hiljem. Niisugused kummalised lood ühe imekauni lauluga millega Schiljulatšinketi kogus parima punktisumma oma kunagise võidulaulu järel. Ja kogu Euroopas saavutas laul tohutu edu kaasa arvatud Inglismaal, mis tavaliselt itaalia muusikast suurt ei pea. Läheme sellest laulust nüüd 10 aastat ajaliselt tagasi. Ikka Itaaliasse aastal 1964. Siis ja nüüdki on reegel, et San Remo festivali ja esindab riiki ka Eurovisioonil. Kui bobi soolo poleks San Remo lauluvõistlusel disklahvi saanud sõit nõks tema eurovisioonile kuid sinna sõitis hoopis äsja 16 aastaseks saanud sel Joalatšinketi. Kes oleks osanud arvata, et Veronas sündinud tagasihoidlik tütarlaps, kes liikus kogu aeg ringi ema tiival toob laulumaale Itaaliale esimese võidu. Aga nii see juhtus. Mitte kunagi varem ei ole esimese ja teise koha laulude vahel olnud sellist punktide vahet. See oli peaaegu kolm korda rohkem kui teiseks jäänud inglastel. Laul saavutas rahvusvaheliselt edu ja kohe tõttasid paljude riikide noored lauljad, tarid seda palaga omas keeles esitama. Meilgi oli Tiiu Varik seda kärmelt laulmas olles ise juba 20 aastane. Kuid nii hea on, teistele tõestada ei ole ma veel selles eas. Aga seal ei ole otsinud keti vist tõesti ei olnud. See laul oli Euroopas edukas ja müüs üle kolme miljoni plaadi. 16 aastane shell Yola oli staar, aga jäi endiselt lapselikult tagasihoidlikuks. Täna on 63 aastane tuntud teleajakirjanik ja ürituste juht, kes ka aeg-ajalt laulab. Tema karjääri kaunistab ka 1991. aastal koos totokud Tuniuga Eurovisiooni lauluvõistluse juhtimine mis aga tänu Kutunio keelte oskamatusele kujunes üheks häbiväärsemaks Eurovisiooni ajaloos. Aga sellel laulul no ta oli ka teeni esitaja. Neil aastail oli San Remo reegel, et võistleb laul, mida esitavad kaks erinevat artisti. Ja siis publik valib nii laulu kui laulja. Valik langes Schiljula kasuks, kuid teeni neiu. 26 aastane Patricia Carli esitas seda laulu prantsuse keeles sest on rahvuselt prantslanna. Ilmselt tema rahvuse tõttu eelistaski itaalia publik Schiljulat sest San Remo Muide, patrisse Karl, istun väga tunnustatud helilooja, kelle suurim hitt on Mireimation Esiduses. Andesta mulle, mu kapriisid, kui võid, mida see 65 aastane lauljanna, kes tänavu ka Eestisse jõudis, alati oma repertuaari kullafondis hoiab. Ma pole kahjuks seda laulu Patricia enda esituses veel kuulnud ja vabandage mind, kuulaja, et ma teen nüüd Mireima tööga pisikese kõrvalepõike. Aga ma loodan nüüd õigustatult. See oli väike lüüriline kõrvalepõige Mirima tööga kes 2011. aasta lõpuks eesti maalegi jõudis. Muide, Venemaal on ta tihe esineja ja naine, keda kõrgete ordeniga pärjatud. Nii kummaline kui see ka pole, ei ole Mireima töö Eurovisiooni karussellile kunagi oma jalga tõstnud. Ettevaatlikkus ilmselt, sest eurovisioon sünnitab tähti. Kuid samas ei ole ta tõelistele megastaaridele armulik. Clif Richardi lootusetud võitluse lugu esikoha nimel diabiga Eurovisiooni sõber. Aga kihvt pole, ainuke, kes seal on põrunud. Hulga traagilisemalt on käinud seal meie idanaabrite käsi. Põrunud sõna otseses mõttes on nii Philipp Kircoorov kui 1997. aastal tema tookordne abikaasa alla Pugatšova. Esimene suutis end laulda seitsmeteistkümnendale, teine 15.-le kohale, mis oli armutu peksa saamine. Neil aastail toimis telefonihääletusel läbipaistvalt ja kahtlust Euroopa ükskõiksuses. Vene superstaaride suhtes polnud vaja vandenõudest otsida. Oleme aastast 1997, mil Dublinis toimunud Eurovisiooni lauluvõistlusele saabus Venemaa superstaar alla isiklikult. Meil oli võistlustules nooruke Maarja, kes tuli keelatud maaga kaheksandaks. Alla esitas oma loomingulist laulu primadonna, mis oli pühendatud Ljudmilla kurtšenkole ja mida pidi esitama tol ajal veel vähetuntud gruusia juurtega laulja Valeri melatse. Miks minut Sägi Pugatšovaga asendati? Pole laiemalt teada. Kuid üks versioon oli tahtes superstaari lähetamisega Eurovisioon näoga itta pöörata. Paraku ei õnnestunud see tookord ega mitmeid aegu ka pärast. Nüüd on võistlus juba liiga julgelt itta pöördunud ja paistab, et lootusetult. Olin 1997. aastal Kaise tablinis ja nägin päris lähedalt, kuidas alla pressiga üleolevalt käitus. Kuidas oma pettumusest üle saamata lõpubanketil ei ilmunud ja end luksuslimusiiniga ringi lasi sõidutada. See ei aidanud aga publiku häältesaagile üldse kaasa. Kui võistlus oli läbi, teatas alla, et oma lauluga tahab ta mälestada oma head sõpra rootslast Jacob taliini, kes mõni aasta varem oli surnud AIDS-i ja kes alati oma karjääri alguses läänele tutvustas. Miks primadonna laul küll talini mälestused pidi kandma, on vähemalt minule arusaamatu. Kuigi laul primadonna Eurovisioonil edu ei saavutanud, oli tema minu nõukogude liidus tohutu. Just selle laulu põhjal saigi alla endale hüüdnimeks primadonna. Kui te arvate, et ma nüüd ei räägi jõulureedest olla viiendast abiellumisest, siis ei oleks saate nimi kurioossed lood. Eks ma alla ikka seepärast saates ei põimisin, et tema neljandas ja viiendas abielus on kurioosset küllaga. Täna veel 62 aastane lauljanna abiellus jõulureedel oma kauaaegse favoriidiga meelelahutaja Maxim Galkiniga, kes tänavu 18. juunil sai 35 aastaseks. Seega on abikaasade vanusevahe 27 aastat. Oma eelmisest abikaasast Philipp Kircoorov vist oli alla ainult 18 aastat vanem. Nende kooselu kestis ligi 11 aastat ja Filipp olevat olnud just see mees, kes noort humoristi kalkinit Allale tutvustas. Mõlemad mehed kinnitavad kui ühest suust, et Maksim ei löönud Philipi tallati üle vaid nende suhe oli juba liiva jooksnud, kui Maksim areenile ilmus. Üks fakt on aga mõlema mehe puhul ühine. Alla on mõlemad omal ajal peaaegu süles hüpitanud. Philipi isaga kuulsa Bulgaaria laulja vedros Kircooroviga olid alal palju ühiseid esinemisi. Ja Väike-Filipp oli isaga kontsertturneed kaasas ning alla jäädi tihti seda ülijutukad väikemeest hoidma. Seni hoidis kuni 1994. aastal temaga abiellus alla oli siis 40 viiene Philip 20 70. Abielu registreerimine toimus Leningradis, laulatus Jeruusalemmas. Maxim Galkiniga on lugu veelgi põnevam. Maksimi isa Aleksandr kalkin oli Nõukogude armee kõrgem ohvitser kes ühel eluperioodil oli Saksa DV-s Vene vägede juhtkonnas. Head traditsiooni kohaselt käisid tuntud artistid vene sõdurite võitlusvaimu turgutamas ja nii sattus alla Pugatšova 1978. aastal pärast kontsert kalkinite juurde Berliinis õhtusöögile. Ema Natalja tahtis väga näidata oma väikest peagi kolmeseks saavat maksiimi, kes alati tikuid telekast koostis alla. Laul tiris terve pere seda kuulama. Heldunud alla olevat pisipoisi oma sülle võtnud ja teda meele liigutuses kasutanud. Kas pole kummaline, et 22 aastat hiljem võtab ta selle poisi juba oma kaitsva tiiva alla ja teeb temast Venemaa juhtiva meelelahutaja, kes oma sissetulekutele on vene pingerea esikolmikus? Ühest küljest on kõigile selge, et mõlemad noormehed on tõusnud alla toel Vene estraadiladviku tippu, nautides kuulsust ja raha. Kui selle juurde pead mängima veel näitemängu armastusest vananeva diiva vastu, siis see mäng väärib küünlaid. Teisalt on alla mõjukas, võimas ja karismaatiline isiksus, kes oskab lummata miljoneid vaatajaid-kuulajaid. Miks siis mitte ka neid noormehi? Kelledest ühte seostatakse hoopis poiste armastusega? Showbusinessi telgitagused jäävadki paljuski tavainimesele mõistmatuks. Kuid kuulsuse ja raha nimel, mida on Venemaal ikka väga palju, tehakse uskumatuid tegusid. Ja üks abielu pole kindlasti. Maksim kalkin olevat olnud ka kindel favoriit Moskva Eurovisiooni õhtujuhtide nimekirjas kuid enne lõplikku otsust tegi ta ootamatult koostöölepingut teise suur kanaliga, mistõttu kaotas soosingu ning Eurovisiooni juhtima ei pääsenud. Solvunud paar ei näidanud end Moskva eurovisioonil kordagi. Kalkin muide alustas Barrodistina Moskva Ülikooli tudengiteatris ja üks tema parodeeritavatest oli Gorbatšovi kõrval ka meie Urmas Ott. Kalkin on laulnud, kui seda ikka lauluks saab nimetada. Ja minu arvamust mööda on ta väga särav telesaadete juht, kiire taibu ja osava sõnaga oma tööga teenitud, rahandamatnud uhkesse kuuekorruselise tornikestega muinasjutulossi Moskva lähistel, kus noorpaar elama hakkab. Ainult alla olevat lasknud oma buduaarist liiga uhke voodi sellise baldahhiniga välja visata, et lihtsamal asemel puhata. Kuhu selles lossis Kirkorovi pulmakink Faber see sarja aegne õhtusöögiserviis pannakse, pole teada. Kuid on fakt, et ainsana alla endistest meestest oli just Filipp pulmapeol. Tamada rolli täitis pulmas kuldhääl Nikolai Pascow kalkini ja kaaslane, kes olevat ise tahtnud omal ajal alla favoriidiks saada. Kalkin kinkis oma armsale naisele bilance käevõru. Mõlemad kinnitasid kui ühest suust, et see abielu jääd viimaseks, mida kalkini puhul on suht raske uskuda, sest estraadilavalt taastus alla tagasi ainult halvenema tervise tõttu. Maksim on aga jätkuvalt tõusvas hoos ja 27 aastane vanusevahe kindlasti alla kasuks. Eks vananevad diivad on ennegi omakustu maha kavad kuulsust turgutanud noorte meeste ja uskumatute tegudega. Aga rumal oleks alla Pugatšovat, kui vene estraadi suunavat Matrooni veel maha kanda. Tema sõna maksab endiselt ja suuri plaane on tema kahu peal jätkuvalt. Selle jutu lõpuks tasuks kuulata alla kõige kuulsamalt laulu aastast 1977 mil ta filmis naine, kes laulab, mängis peaosa ja loomulikult ka laulis ning osa muusikast Boriss Gorban ossi nime all ise kirjutas. Ega selle laulusõnades kõlavat õnneihalust Soometi pahaks panna ei Allale ega ühelegi teisele inimesele. Ärgu kuule pahandagu, kuid kuidagi tahtmatult tõusis mul seda juttu kirjutades silme ette üks teine kuulus laulja prantslanna Edit Beach, kes abiellus 40 kuueaastaselt endast 20 aastat noorema Kreeka juuksurist laulja teoga. Kahjuks kestis nende õnn vaid napi aasta. Sestydid bjov suri vähki. Kui filmidest nähtuna pidasid Piafi sõbrad seda abielu ebavõrdseks siis suutis noor. Done Ometikustuva laulja ellu tuua rõõmu ja armastust. Ja pole mina ega keegi teine kohtu mõistjaks kellelegi õnneallikaveerel sest igavikuni siis saab sealt ainult ise juua. Mina, Olavi Pihlamägi, soovin teie ellu ikka armastust ja olgu uus aasta meile kõigile õnnelik.