Me võtame üles jutu teemal, kas lehmapiim on investeering, nagu ütleb üks laulusalm. Et Eestis on olemas nimelt tõepoolest piimainstituut ja me helistasime piimainstituudi juhatajale Jaana Pärnale. Tere, Jana. Tere. Tere. No sellest piim, tähtis on, ma arvan, on kõik midagi kuskilt nagu natukene kuulnud, aga mis võib saada või mis võib juhtuda ühe inimesega, kui ta oma menüüst piima ja piimatooted täiesti välja jätab? Ma usun, et et esmapilgul võib tunduda, et kõige päris nägus olla, aga esimene iminis võiks siis tõesti peeglis nähtav olla, on see, et jume on kadunud, juuksed leiab natuke hõreneda ja hullem lugu on see hammastega, mis esmapilgul võib nii öelda muret tekitada. Niisiis mikspärast meil on piima ja piimatooteid vaja. Ütleme, et noh, see on nagu tuntud tõde, et lapsed, jooge piim, aga alati on nagu kaks poolt, et miks need lapsed siis piima jooma tahaksid, et üks on see, et nad jõudu ja jaksu saaksid, kuid kõige olulisemana Ompiinide kaltsiumi allikana, et luud oleks tugevad, hambad terved, et seal nagu piimas nagu kõige olulisem, et ainus toiduaine kusi kaltsium on olemas sellisel kujul, mis seal lapsele ja täiskasvanule kõige paremini omastatav. Mitu klaasi piima, selleks tuleb ära juua, et meie norm täis oleks ja kas, kas me võime ka piima asemel keefiri juua? Loomulikult ükskõik milline piimatoodet, sellist normi nagu, et ütleme, et üks ühe-le on raske öelda, et lapsed, täiskasvanud, vanemad naised, et igalühel nagu oma Norma, kui me keskeltläbi võtaksime, et liiter piima, päevased annaks kõike, muidugi siin ei tasu neid, kes, kellele piim ei maitse kohe suure suuga piima jooma hakata, ka kõik teised piimatooted on ka kaltsiumi allikaid, juust, juustu, suurepärane kaltsiumi allikas, kus on see kõik kontsentreeritud kujul, et väike amps juustu tagab sama, mis liiter piima. Kas eestlased üldiselt tarbivad piimatooteid nii palju, kui vaja oleks, on see probleem, nagu meil? Ma usun küll, et kui võrreldatakse alati, et mis on toimunud aastate lõikes, siis eestlane on hakanud piimatoodete paraku nagu vähem tarbima ja öeldakse, selline hea norm on kuskil 500 kilogrammi aastas ja on siin statistika näidanud, et nüüd on see kuskil 280 kilo. Huvitav, mis see põhjus võib olla tegelikult meil piimatooteid pidevalt turule juurde tulnud igasuguseid erinevaid kohupiimakreeme ja dessert, jogurteid ja erinevaid piimavariant on ju küll palju müüa. Ma usun, et siin on nagu kaks osapoolt, Ühed väidavad seda, et tarbijate ostujõud on langenud, et enam ei osteta külmkappi varuks ja teiseks mõeldakse, mida ostetakse, et enam ei kasutata seda meetodit. Rubiin natuke hapuks läheb, et äkki kallale ostetakse täpselt nii palju, kui tarbitakse ja teine asi muidugi, et on tulnud mahlade ja karastusjookide peale tulla. Et 10 aastat tagasi ma küll ei oska lubada, et oli täpselt sama mahlade nomenklatuur, mis praegu poes on ja uus on alati huvitav, et ma usun, et see tarbimine on ka oma tõusutendentsi näitama hakanud. Ma mäletan kusagilt kooliajast loodus või terviseõpetuse raamatust, et klaas piima annab või noh, teatud kogust piima annab inimesele, kogu skaala on toitained, mis tal päevaks vaja on, vastab see tõele. Ja teil on niisugune tore koolihariduse oled, et selles suhtes on kõik õige, et klaas piima selles öeldakse, et ikke väljend nagu seitse ühe hoobiga siin piima poolane seitse ühe hoobiga, et te saate erinevaid toitaineid ühes klaasis piimas, mis on väga ainulaadne, et selles suhtes on piim, ainulaadne toit, kõik ühest klaasist. No samas on piima siiski nagu te ütlesitegi, et piima tarbitakse hirmus vähe, kui palju siin saaks, või on ära tehtud reklaamiga, sest teame nüüd mahlu ja, ja kõikvõimalikke muid toiduaineid ikka reklaamitakse väga usinasti piima ja piimatooteid paraku ju. Aitäh, et ma usun küll, et siukseid kampaaniaid võib-olla pole olnud, aga eks ikka ka teleekraanil on näha, kas või uued piimatooted, tarbijate teadlikkus on tõusnud, ma usun, et ka meedia sellele kaasa aidanud naisteajakirjade veergudel, et ikka et ma ei usuks, et need nii hirmhirm pähe tarbitakse, siis kui me võrdleme iga päev keegi miskit viimast ikkagi saab. Aga noh, võib-olla tõesti, et ahvatlused, kui on suurepärane kokakoola, mis juba värv on punane, Heiki, aga kui mõnusam seda korki avada ja juua, et et võib-olla sellist just nii-öelda motiveerivat reklaame oleks tõesti vaja. Nonii ega muud, kui jääme ootama motiveerivat reklaami või mis me ootame, tegelikult peaks, peaks teadlikult asja, suhtume sellelegi vaatamata ostma. Ja söögikohtades võiks ka olla piim koos teise peale joodavate asjadega kohe esimestel või teistel lehekülgedel välja toodud, mitte ei pea seda kuskilt menüü viimasest reast otsima ja keldri käest eraldi küsima. Suur-suur, aitäh sigiana. Värnin, me rääkisime praegu piimainstituudi juhatajaga.