Head sõbrad, te kuulata raadio kahte, saade on päevakord ja meie iganeljapäevane laiv on alanud täna oluliselt rohkem värvi ja sügavust kui tavapäraselt meie Livides, sest lepime kokkuvõtet džässihõngu. Varem vist küll väga suurt tundnud ei ole, kui ma meenutan neid artiste, kes meil siin käinud on, aga täna siis Tanel Ruben eesotsas ansamblil Heinkus ja Maarja, tere päevast. Tere. Tere. Tore oleks, kui ta mikrofonile kümmekond sentimeetrit lähemale liiguksid. Alustame sellest, kes on ansambel Hinkus tutvustama oma võitluskaaslasi. Võitluskaaslased on minu paremal küljel. Esimesena jääb mulle silmapiirile lauset Ablausid. Paul Daniel, tema selja taga, aplaus. Raul Vaigla. Nii väike aplaus, nii vaest vere. Ja Tanel Ruben, see on ansambel hingus täna väga-väga meeldiv, väga meeldiv aplaus, või milline on ansambli Hinkus lugu? Story story story on lihtne. Mehed saavad kokku ja tahavad teha bändi, siis nad lepivad kokku ka natuke, võib-olla stiilis. Võib-olla, võib-olla natukene, olgu nii, oli sul lihtne seda kampa kokku saada ja millal see juhtus, okei, bänd on umbes kuskil kaks aastat vana. Noh, räägime Eestist, Eesti on väike pidi, mehi pole palju, eks ju. Noh, loomulikult on lihtne kokku saada. Ma millegipärast ootasin natuke teistsugust vastust. Aga täpselt nii on. Kas teie jaoks oli algusest peale väga lihtne ja selge suunas tehinkusega liikuma hakata? Võib-olla leppimine stiilis kokku oli seal mingisugune tähendust, aga tähendas, oli see, et kindlasti tahtsime, et selles muusikas olles natuke džässi, samas tahtsime, et selles osas olulisust. Võib-olla oli see see, see mõte ja teadmine, mida me alguses teadsime, aga loomulikult lugusid ette ju ei näe. See kõik kujuneb aja jooksul ja kui tuli Maarja, siis ka lood muutusid ja vastavalt sellele, nagu olukord muutub. Kui džäss sinu meelest Hinkus tegelikult on, ma mõtlen, see lugu, Lucround, millega ta laiba avasid. Ta ei ole ju päris popp ja jah, võib-olla siin võib paralleele tuua. Kasvõi Santana bändiga püsite. Aga kui seal Hinkus või siis tegelikult kui säästan. Nonii, sääs, kui keegi teda võtab, ma arvan, täpselt nii, sääst ongi. Maarja meenutasin, kuidas, kuidas sahinkusesse sattusite? Tuli selline pakkumine muide üllatusena või saju ütleme oma eelmised aastad lähiminevikust olete pühendunud pigem popmuusikale. Ei otseselt väga suur üllatus ei olnud, aga pigem suur heameel, et Tanel minuga ühendust võttis ja ja igal juhul olin indu ja tahtmist täis, et kuhugi natukene edasi liikuda tasapisi, et tegelikult popmuusika on kindlasti selline, mis mingil hetkel võib ammendada laulja jaoks näiteks ja kindlasti ma arvan, et see on mind igas mõttes palju arendanud. Sinu jaoks on popp praeguseks ammendanud. Ma arvan küll jah, et igal juhul ma nagu liigub selles suunas, et mitte popi jäta nurka ka kindlasti põimida erinevaid muusikastiile, et ikkagi endal motivatsioon püsiks, et minu jaoks see periood, mis, mis ma töötasin koos plaadifirmaga Universal on nagu läbi saanud, et et seitse aastat, et teha sellist siledat kopi, on tegelikult küllaltki katsumusterohke lauljale. Kui kui erinev tegelikult, kas kasvõi tehniliselt selliseid sellist muusikat teha on, ütleme, mida sa varem oled teinud, on see sinu jaoks lauljana väljakutse. Kindlasti on ta väljakutse ja ma olen kindel, et see tehnika kaks või võiks olla erinev, aga kuna minul sellist vastavat haridust ei ole, mõned inimesed õpivad jazzi aastaid ja aastaid, aga aga ma arvan, et mina lähenen sellele ikkagi loomulikkusena ja loomulikkusega ja teadvustamata tegelikult neid teooria tagamaid, aga aga ma arvan, et, et see arendab ikkagi nagu, et ma suudan tuua siia popist midagi ja võtta kindlasti mingeid snite üle Tšassist ja, ja ma arvan, et siin bändis on kõik, on nii kõvad pillimehed, kellelt kõigilt on palju Pire džäss on mõnusalt intiimne, ma arvan millegipärast olemata ise kunagi laval käinud laulmas siis posinkusega ilmselt on hoopis teine tunne publiku ees olla, sest ka publik on erinev ja oodatakse hoopis midagi muud. Ja kindlasti džässi puhul on see, et inimesed tulevad ikkagi kontserti kuulama. Et ma arvan, et varem olen palju kogemusi olnud, kus tegelikult ikka inimesi väga palju ei huvita, mis seal laval toimub, peaasi, et saab tantsusamas rütmis kaasa lüüa. Aga aga Hincuse kontserdid siiamaani on küll olnud sellised, et ma julgen arvata, et vähemalt pool publikust tõepoolest kuulavad seda, mida me teeme ja naudivad. Hincuse muusika põhiliselt on teinud Tanel, aga, aga ma küsin veel ühe küsimuse sinu käest maarjamis, sa arvad, kas sellist muusikat võiks ka eesti keeles esitada? Ma arvan, et kindlasti, miks, miks mitte jaa. Samas ma olen arvamusel, et eesti keeles võikski teha eestikeelset muusikat ja lihtsalt tuleb vaeva näha, et head tekstid leida, et Tanelil vist rohkem liigub mõte lahtised meloodiad on sellised keerulised ja eesti keel on kindlasti kandilisem kui inglise keel, et lihtsalt, ma arvan, peab vaeva nägema ja tegelikult on kõik võimalik. Tanel mikrofoni juurde sinu versioon sellele samale küsimusele eestikeelsele just eesti keel on ilus keel, loomulikult on seda tore kuulda. Mitu eestikeelset lugu hingusele. Teost on päris palju, null aga kindlasti parandame oma oma tulemust natukene paremuse poole. Aga tõsisem probleem on selles, et, et ega ei ole lihtne leida eestikeelseid tekste. Kui lähete teksti autori juurde, palun tee mulle nüüd ilusa instide eestikeelne tekst, siis kõigepealt haaratakse peaski, öeldakse aha, millest peab rääkima, et kas sul on kiire aha. Ühesõnaga tegi sellise probleemid, kui, kui jälle paluda inimesel teha ingliskeelne tekst sisse käibes kui ilma erilise küsimuseta. Heincuse lugude tekstid praegu on põhiliselt kelle sulest Maian Kärmas on seal teinud ja siis Kelli Uustani Maarja ka kohe-kohe mitu. Heinkusel ilmus äsja ka plaat. Arvan, et me räägime sellest hetke pärast, räägime siis sellest ka, kuidas Syncuse muusika üldse sünnib, praegu mul on, oleks väga hea meel, kui sa Tanel oma trummikomplekti taha uuesti roniksid ja teeme vahepeal ühe loo jälle. Lucround oli see, mis avas meie laivi. Mis järgmiseks, tuleb kuulata kohe raadio kahe laiv jätkub. Hinkus ja Maarja. Nõndaviisi jätkus meie live tammel, tuleb kohe jälle mikrofoni juurde ja räägime veel ansambli Hincust tegemistest. Seda sai juba mainitud, et äsja on Hinkusel ka plaat ilmunud ja oled rahul Tanel sellega, mis ketta peale sai. Ütleme niimoodi täitsa ära, täitsa hea. See võtab kokku inkuse kahe aasta töö või? Suures laastus kindlasti jah, kuigi ütleme, plaat sai tehtud viimase poole aasta jooksul. Aga sellele eelnes tõesti siis see periood, kus bänd sai kokku ja leiti maarja ja bla blabla. Ühesõnaga ajasime materjali kukkuja Sandra voogu. Ja ma arvan, see tulemus on hea. Korraks veel Maarja leidmise juurde tulles Hincoseli enne seda siis instrumentaal. Miks ta järsku vokalist järgi puudust tundma hakkasite? No kõik tahavad rohkem mängida, võidavad rohkem tööd ja leiba saada ja siis pidi leidma laulja lauljatari kutsutud esinema. Nii palju enam ei kutsutud. Aus vastus, olgu, aga maarjavalikul tookord see oli, see oli see keeruline teema või noh, meil oli kandidaate siis muidugi jah, loomulikult me arutasime siit-sealt seda ja teist. Aga Maarja kasuks tulid kõik punktid. Kuidas ansambli Hinkus muusika sünnib? Väga juhuslikult suvaliselt. See tähendab, mida see tähendab, seda, et nii nagu ikka lood sünnivad, heliloojatel tuleb kuskilt mingi idee, niisugune väike fragment, mis tuleb kirja panna, meelde jätta ja siis seda edasi arendada. Ma arvan, et keegi ei kirjuta lugu niimoodi minuti jooksul otsast lõpuni, terves ideaalses versioonis. Nii et see on ikkagi protsessi areng. Kui sa teed väikese tagasivaate sellele, kus, kuna ja kuidas sa lugusid kirjutanud oled, siis milline kõige ekstreemsem juhtum on olnud? Ahikuse lugude puhul? Ei tulegi ekstreemi. Tavaliselt on niimoodi, et ma olen ka ju natukene õpetaja ja siis, kui mõni õpilane ei tule tundi limonaadi, rõõmu, rõõmu moment, see, et ma saan istuda klaveri taha ja natukene fantaseerida. Ja ma arvan, Luka rand on kindlasti üks, üks selle tulemus. Väga hea lugude kohta me võiksid natukene informatsiooni veel juurde saada, lukraund oli see, mis aas. Millal see lugu sündis? Ega enam seda paari aasta vanune vist on. Küsida nii raske küsimuseni. Huvitav, kas raskem minu meelest ei ole, aga teine lugu? Mängisime see on isegi vanem kui raudtee, et jah, niukene vähe, uuem. Luka, see aasta vana või ma arvan küll. Oh muidugi. Mu maarjapärast tehtud. Ja maade pärast muidugi inspireeris, ei aja, vaata seda. Tõid õiged mõtted praegu välja. Räägi lähemalt, ma ei jõua kuidagi järglasele praegu. Sa tuletasid lihtsalt meelde, kuidas see lugu sündis, ma ei olnud päris kindel, kuidas seal, kus endised lugusid on, nii palju tehtud. Aga kuidas ta sündis, selleni me ei jõuagi. Jah. Mis arvata, Tanel, kui head tööd te olete teinud oma ansambliga eesti džässi publiku koolitamisel, kui head tööd Eesti artistid, kes sellist muusikat teevad, on, on teinud publikuga, ma arvan, alles teeme seda tööd, jätkab oma oma, oma missiooni nii-öelda, aga kindlasti me noorendame publikud selles, ma olen küll kindel, et uuemaid inimesi ma selle muusika juurde. Ja kui hakkab see meeldima, võib-olla siis hakkab ka muu džässmuusika natuke rohkem meeldima või vähemalt huvi pakkuma. Aga praegu Daci kontserdidel publikuga on ei ole. Ausalt öeldes ei ole, see kõlab üle absurdselt, aga, aga see on niimoodi, et kõik saalid on täis ja rahva huvi on ja see on fantastiline. Eestis on täpselt nii palju džässmuusikuid, kui turg on. Et sa nagu vihjad sellele, et äkki need on üle või millelegi ja need on puudu ja ma olen täiesti valge lehma, küsin lihtsalt. Ootan täidaksid lüngad. Ma arvan, et need on puudu, isegi, näiteks rohkem olla. Selge, kui sa nii ütled. Kuidas plaadil läinud on, oled sa lugenud arvustusi, kriitikat nüüd olles nii, et neid oleks Hirdudes toksitakse arvutisse ja ma ei tea müüginumbritest veel mitte midagi, see on alles äsja sinna jõudnud. Nii et kõik on alles roheline. Oled sa inimene, kes ootab kriitikat, kes katab kriitika, ei karda kriitikat, kriitikat? See sõltub muidugi, kes kritiseerib, eks ju. Ega, või on tegemist laibamisega siis live vetika, eks ju, et siin tuleb vahet teha, kas ta on ikka kriitika või mitte. Ütle mõni lähim aeg ja koht, kus on võimalus Maarjat jahinkust laivis näha, kuulda peale nüüd selle tänase etteaste siin kindlasti 100 protsenti võib meid näha veel eeloleval ööl tuleval Jazzkaare festivalil. 28, aprill toimub siis hiilguse kontsert rock Cafes. Ja see on kindlasti kindlasti tulemas, nii et jätke see kuupäev meelde. 28, aprill. Lõpetuseks muide, kuidas nagu niimoodi päeva mängida on, et ilmselt ei ole eriti mõnus. Ma arvan, et selline muusika võiks nagu tegelikult õhtul kell kaheksa kusagil või kell üheksa kõlada, aga ma ei tea, minu arust mähi traati läheb. Ma usun, et mu kolleegid nõustuvad sellega, et pilli alati tule mängida. Võib-olla mitte tõesti hommikul kell seitse või kell kuus. Aga sellise kella nagu praegu, viimasel ajal. Mis on see lugu, millega te lõpetate täna? Tõug annab natuke pikemalt pealkirja effibuna piimalove ja selle siis on kirjutanud Tanel Ruben ja Maarjaandeid teksti seda. Kui sa tahad olla minu ainus armsam, midagi niisugust. Ja aitäh jutuajamise eest ja meie live, siis raadio kahes jätkub veel. Üks lugu on Hinkusele Maarjal varuks. Ja võtta korraks aeg maha, nautige.