Paar nädalat tagasi kiitis Tallinna linnavalitsus heaks volikogu eelnõu, millega tehakse keskkonnaministeeriumi majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile linn kultuuriministeeriumile ettepanek rajada Tallinna lahte Kalevipoja kuju selle 14 meetrise unistuse. Autor on meil täna stuudios, tere tulemast, Tauno Kangro. Aitäh kutsumast, tere minu pooltki. Tere, tere, Tauno. No Johannes Saar kirjutab Eesti Päevalehes mõned päevad tagasi, riigivanker hakkab kiiva kiskuma, valijad kaovad, osutakse korraldama üleriigilisi Lotriisid, rajama suuri monumente ja viina, hinda vangutama. Ja imelase kombel hakkab siis iga kodaniku Rinas midagi helisema, kasutatakse teid nüüd siis poliitilises tähenduses Äravimis. No alati on võimalik kellegi kohta halvasti öelda või teha negatiivset või vaadake seda negatiivset on niigi ilma minuta palju. Minu minu eesmärk on olnud teha midagi positiivsete, midagi igavikulised siin ilmas ära, eks ole, ja, ja need on minu ideed, mis on hakanud elama oma elu, saad aru, see ei sõltu enam minust, saad aru, mina ei olnud enam selle, selle sudja või selle, selle asja Kalevipoja viia sinna Tallinna linnavalitsusse, et mehed, palun tehke ära, äkki võtate vahele, tead volikogu otsuse, et temal on juba oma saatus nagu lapsele, eks ole, sa kasvatata ülesse loomulikult sa tahad talle kõige paremad, aga, aga ta hakkab elama oma elu ja ju see ütleme see idee oli nagu seeme, mis läks viljakas pinnasesse, hakkas kasvama ja võrsuma ja tuletan meelde, see on seitse aastat tagasi välja käidud idee. Ma just tahtsin küsida, kui vana see idee on, et ta nüüd lõpuks kasvama. Vabandust, et ma võtsin teie küsimust. Aga tegelikult mina saan nendest vägevatest meestest linnavalitsuses aru, nad tahavad midagi püsivat ära teha kogu selles raskes poliitikamaailmas. Ja nad tulid minu juurde ja ütlesid, et kuule, sul oli üks idee, teeme seal ära, teeme teoks, paneme püsti midagi, see on positiivne, nad on selle seitsme aasta jooksul selle, mitte mitte eile niimoodi mõelnud, et ah, võiks vaid seitse aastat seda mõelnud, kõik need ajad ja, ja uuringud jõudnud selleni. Et, et tõesti noh, see kalevipoja mõte, et noh, ma nägin seda stoori. Ja loomulikult, et jõudnud ilma otsa leidis Kalevipoeg, et kodu on kõik see parem paik ilma peal ja tuli oma meestega oma lennukiga koju tagasi. Ja see oli muidugi inspireeriv, et, et selle laeva nimi oli lennukam. Ja seda mitte ainult mind inspireerinud siin terveid ümber maailma reis ja loomulikult inspireerinud asi ja tuli oma meestega koju tagasi ja pärast seda hakkas kündmine külvamine. Vot, see on selline sõnum, et see, see kangelane, see muidu traagiline kangelane, nii heade kui halbade omadustega mees mees leidis kuskil ilma otsas, selleks pidi ta minema ilma otsa, et, et aru saada, et kodu on kõik see parem paik, eks ole, see on nagu väga väga niisugune kandev sõnum ja ja mulle tundus, et ma tegin ka kõik teised variandid seal viskamas kivi ja nii edasi. Aga, aga nad ei kand. Need ideed ei kandnud siukest suurt dekoratiivskulptuuri välja ja, ja sellepärast jäigi see mis seal salata jah, otseselt seda kohta ütleme, et ei ole. Jah, ega ei ole küll, ma just tahtsin öelda, et Suur Tõll, see, kes tassis mehi ja päästis merimees jah, ja laeva välja, aga kalevipojaks tõdenud. Aga lepime kokku, et, et üks suur niisugune taies ei saagi olla pelgalt ühe mingisuguse lehekülje illustratsioon. Vaat siis tuleb tõesti küsida, et miks pole seda kiviviskajad, miks või mida iganes, et see on lihtsalt üldistus seal üldistus tähendab ja, ja selle teemaarendus. Ja, ja see on minu idee, tähendab, milles ma süüdi olen, ma küll ei tea, et ma selle selle nagu välja käisin ja, ja uskuge mind, ma ei ole seda kuskil pinud, ta elab oma elu, tal on oma saatus, oma oma stoori. Traagiline nagu Kalevipoeg on, eks ole, traagiline kangelane, mõned teda armastavad, mõned vihkavad, eks ole. Praegu. Nimesid teadaanded. On eesnimi, esimene täht ja k on perekonnanimede ja nii edasi. Ka teatritega. Midagi selle vastu ka ei ole, et linnavalitsuse või linnaosad on nii kaugele jõudnud, et nad tahaksid, et see asi sinna vete kerkiks. Te ütlesite, et noh, et, et, et see idee on teie kunagistest idee välja, et sa hakkad nagu oma elu elama, kas selle vastu ka midagi? Ma pean seda väga õigeks ja, ja hoian pöialt, et nende jõude ei ja ei raugeks ja tean omalt pealt, et, et see sõda, mis nüüd uuesti lahti on läinud, eks ole, ei ole kerge taluda, ei ole kerge taluda. Ei mull. Minu lastel, lähedastel noh, see on seal raske vaimne pinge, sina lööd lehe lahti, sind mõnitatakse, väga alandavalt, räägitakse, sest see on ränk solvang pinge ja siis küsida enda käest, et mille eest onju, ja siis. Ma tahan öelda seda, et ma väga pean lugu nendest vägevatest meestest, kes praegu eesotsas on ja, ja tahavad midagi ära teha, midagi palju igavikulisemat, kui, kui on lihtsalt see hetkel teha Tallinnat paremaks. Vot noh, et nad seda teades mihukene koore nendel peale tuleb, eks ole, tähendab julgesid selle ettevõtte nii et au ja kiitus neile ja mina toetan seda igati ja usun, et neid toetajaid on rohkem peale minuga. No selge, et üks vabandust, Mihkel selgelt üks kunstlik, püüdleb ikkagi surematuse poole luua midagi, mida, mida pole varem tehtud ja, ja mis, mis ma ei tea, mis antud juhul siis loog Tallinnale täiesti uue, uue näo. Selge, et kõik teised kunstnikud on selle peale kadedad, eks ole. Kindlasti vaidlen vastu, teised kunstnikud on demagoogiline võte ja ajalehe väljamõeldis. Kallid kolleegid, teevad oma tööd ja rõõmustavad täpselt samamoodi selle üle, kui keegi saab millegagi hakkama. Loomulikult on niisugune heas mõttes niukene konkurentsitunne, et ahhaa sa tegid sellise. Oh ma teen veel vingema, eks ole, või. Mis veel vingem tähendab veel suuremaid? Ei, ei, asi pole suuruses, asi on idee. Asi ega kvantiteet pole tähtis, on kvaliteet tähtis, eks esmalt peab olema idee pärast teostus, eks ole. Aga te olete minuga nõus, et seda kalevipoega näeksid kõik nii, need, kes tulevad mere peal, nii need, kes vaatavad linna poolt, et jah ja õhust ka jah, just sellepärast ma ei mõelnud, aga, aga, aga mingisugust väikest miniatuurset skulptuuri kuskil muuseumis klaasi taga näevad vaid üksikud. Nii et selles mõttes see kvantiteet ikkagi. Olen nõus ja, ja kas te olete nõus selle üle, et kui see idee on korra välja käidud on, on väga absurdne mõte teha nüüd selle idee peale ja sinna kohta ja seesama mõte teha uus konkurss, eks ole, see on ju absurdne, eks ole, ma lugesin ja mul jäi suu lahti. Nojah, selle selle idee peale on teil küll justkui õigus, kuigi samas vaieldakse ajalehe veergudel ka selle üle, et kas ideega teie oma oli või, või teie õpetaja oma või või, või hoopis Jüri Arrak. Nojah, ma rääkisin Jüriga ja rääkisin oma õpetajaga aastaid tagasi, kahjuks nüüd on ta manalamees ja fantastiline inimene ja tänu talle olen muuseas Kaleoreetilile olen võlgu kõik selle fanatismi ja selle positiivse hoiaku oma elus, mis on muuseas raskem palju lihtsam teha negatiivse kunsti. Teate, kui tõsiselt see mõjub väga tõsist asja, Teetjad, niukene noh. Või noh, midagi nihukest nihukest veel tõsisemalt, noh niimoodi noh, midagi tilgub kuskilt ja kuskilt midagi näidatakse, mingit viltu pandud kuvarilt, eks ole, ja see on tõsine kunst, eks ole, see on ikka noh, niukene noh, niukene higistada, et, et noh sa nii tõsine, et ei saa aru, et selle teile väga ei meeldi, see värk. Ei, mulle meeldib, kui seal on idee, et lepime kokku, et läheks selle juurde tagasi, et kõigepealt peab olema idee ja siis tuleb teostus. Ma olen tohutu praktilise kunsti fänn. Ainult üks pisiasi seda head abstraktset kunsti on väga harva kultuuridega vist on sama lugu ja aga selle eest nad on ilusad, kui sa vaatad kasvõi Henry Moore'i stilisatsioone või, või siin mida iganes, noh, see on ikka super asju, eks ole. Noh vaadake Sibeliuse monumendi Soomes, eks ole, need oreliviled, eks ole, kuidas sa lähed sinna ja sa saad nagu osaluse selle selle skulptuuriga, kuidas see vilistab seal ja, ja kusjuures vennal läks väga halvasti, sest kõik vihkasid seda monumenti alguses. Praegu kõik armastavad nii, et sorry No kuidas üldse abstraktne kunst saaks sellise suure monumendi näol rahva südamesse jõuda, on see üldse võimalik, on? Absoluutselt no mis, mis, mis teekonda? Tal peab olema, ta peab olema stiil, idee, teostus kõik kokku andma terviku ja, ja neid näiteid on maailmas küll, et et noh, on ka kurbi näiteid, eks ole, noh näiteks väga hea idee oli, oli seesama Estonia huku monument, eks ole, väga hea idee, see katkenud liin, onju, aga selle kohapeal, selles autosõlmes, no minu arvates ta ei tööta nii hästi. Ma nägin seda ideed kunagi väga hea kolleegi tehtud ja ja natuke jääb puudu, eks ole, vaat et noh, mõnikord on niimoodi kavandanud kavandi peal on hea ja suurelt ei ole hea. Kalevipojal on nüüd proovitud ära, aga see suur variant, eks ole, teha üks-ühele mudel on ju olemas ja ta töötab väga hästi. Nii et selles suhtes ma olen julgenud. Te rääkisite ideest ja magaksin, nagu vihjas ka ja te ütlesite ka, et see sõda on olnud nagu teie jaoks kaunis keeruline inimlikult ja emotsionaalselt seda, seda, seda sellega tegelikult ikkagi hea meelega klatitega ära nagu igasuguseid igasuguseid väiteid, mis nagu mis nagu selle projekti aadressile maanduda, nagu ma arvan, et lihtsalt räägitakse CD tegelikult ei ole nagu teie omad. Et kuidas, kuidas ta sellistele sellistele süüdistustele reageerida? Aitäh no lihtsalt püüan selgitada, et just seesama stoori, mida ma alguses rääkisin ja mida soovitas ka Jürjo, aga mulle kui ma, et sa pead rohkem selgitama seda asja, et miks on Kalevipoeg selle laevaga nimega lennuk, eks ole, oma meestega, et seesama asi, et lõudnud ilm otsa tulid oma meestega koju tagasi, eks ole ja just siis hakkasse kündmine, külvamine ja kõik, see positiivne protsess ja nii hea kui halb, eks ole. Et, et noh, seda on tõesti vaja selgitada, ma olen nõus, jaa. Jaa. Aga jään selle juurde, et see see kannab ja ja olen teinud, ise teinud suure Tõllu ja Pireti, äkki olete sattunud Saaremaale? On üks imeilus linn, Väike-Kuressaare ja seal Suur Tõll ja Piret kannavad ühte laeva. Ma ütlen teile ausalt ka sellist kohta, et Suur Tõll ja Piret said kalasaagi ei ole seal eeposes, kusjuures mitte keegi õnneks veel ei ole mult küsinud seda. Praegu ma esimest korda arutan nagu seda, et, et toon paralleeli, et sellist kohta ei ole olemas, aga mitte kellelegi ei tundu, et see kuju nagu selle võrra oleks halvem või parem või lihtsalt Taas arendus, aga ütleme näiteks, kui tulevad Hollywoodi filmid, ütleme, Troy oli siin viimane näide, kus, kus ka tegeldakse legendidega või, või postega või, või isegi ajaloosündmustega ja neid Hollywood'i stsenaristid muudavad ja moonutavad natukene, et see, see narratiiv oleks nagu põnevam, huvitavam, filmilikud, mida iganes siis need süüdistatakse selles, et nad nagu tekitavad võltsettekujutusele järgmistele Genelatsioonidele, kes enam ei vintsiaal raamatut tingimata lugelavad, saavad oma nägemuse või oma arusaama just nimelt nende filmide põhjal. Kas te seda hirmu ei ole, näed sedasama Kalevipoja kujuga või, või, või, või, või mingite muude niisuguste legendidega seotud projektidega, kui te käitute nagu arendate nagu edasi, et annate mõneti nagu nagu vale signaali nende nende sündmuste kohta, mis nagu noh, siis nagu eepos aset leidsid, ehk teiste sõnadega toimub justkui nagu miskit pidi nagu legendi. Ei kindlasti mitte, ma olen täiesti kindel, et seesama kalevipoeg seal tulemas tagasi oma meestega koju Tallinna lahes innustaks järgmisi tulevasi põlvkondi võrratult palju rohkem uurima sedasama kalevipoega, leidma neid seoseid, miks see kuju seal on, tähendab proovime aru saada või mitte aru saada, tähendab, võtma seisukohta poolt või vastu. Et see on vastupidi, see, see propageerib meie epast. Mina arvan nii. Sedasama. Muidugi Trooja film väga palju pärast seda. Või näiteks võtame seal Sõrmuste isanda film. Teate, kui huvitaval minna Vana-Vigalas, Vana-Vigala väike fantastiline kohakene Eestis kuskil Eestis, eks ma läksin sinna ja vaatasin ühte kooli, kus on sepatöö kiviraiumine, võrratu skulptori, muuseas, Raimo, Raimo kuusikuga ja, ja, ja nüüd ka vist pronksivalu tuleb, kus mehed tegid, nad olid nagu ma vaatasin niimoodi 17 meest noort meest ja naist seal kolm, neli naist ka tagusid rauda, sepistasid oli sepise tund ja see oli täpselt nagu oleks sattunud Sõrmuste isanda filmivõtetele. Keegi ei pööranud mulle tähelepanu, piibud hambus noormeestel muidugi jaa, patsid taga kuklas nahkamet, seljas taoti rauda, tõsised näod. See käsitöö, heas mõttes käsitöö on pärast seda. Seda triloogiat on läinud hinda. Mis selles halba on? Kas kõik peavad hakkama kontoriametnik, eks ole? Ei ole, mina arvan, ei ole head ilma halvata või vastupidi, tähendab ma kindlasti arvan, et ja usun siiralt, et, et seal see kuju konkreetne, millest praegu jutt on, eks miks, miks te mind siia kutsusite? Et ta kannab ikkagi positiivset sellist sõnumit, positiivset emotsiooni ja kas ta tuleb või ei tule, see on täiesti teine küsimus. Ja mina muidugi loodan, alati tuleb ja nagu ütlesin, kalju rehitalist, kallis õpetaja, et kuni kunstnik surnud ei ole, on alati lootust. Ja muuseas tema ütles, et, et tema ei saa üldse aru, mille, millest räägitakse, seal sarnasustest on kasutatud sama temaatikat, lihtsalt, eks ole, vennal seal pea kohal, eks ole. Laev, no andke andeks, siis on ka istu, figuur, ära tehtud, seisev figuur, kaks vanameest, üks vanamees, kõik on ära tehtud, räägime, eks ole, tähendab Churchilli kuju on ära tehtud, kuidas siis saab Ernesaksa teha, samas poosis istuma, eks ole, noh, eks ole, see on samasugune demagoogia, nii et uskuge mind. Kaljureid nägi selles ainult positiivset selles minu taieseid ja soovis mulle edu. Ja Jüri Arrak ütles, et ma pean rohkem lihtsalt ja millega ma olen. Olen meistriga nõus, et ma pean rohkem lihtsalt rääkima, et miks see sellisena võiks välja näha. Te olete ääretult keerulises olukorras. Lugedes neid numbreid, mis maksumaksjale läheb siis maksma 15 kuni 20 miljonit kas ei ole nii, kas ei ole neid? Ja vastupidi, et ja, ja mitte ainult teie ei taha ennast surematuks teha, selle kuju läbi ka paistab. Tallinna linnavalitsus tahab ennast kiiremas korras jäädvustada vähemalt Tallinna elanike mällu, et kui palju te ise niimoodi avalikku arvamust olete kuulda võtnud, mida, mida inimesed arvavad loetleda näiteks netikommentaare kõigi kõikide nende artiklite järgi, mis, mis on internetis ilmuvad? Oleks ammu surnud, kui ma kõiki neid, seda, seda sappi ja, ja, ja loeksin, tähendab üldiselt tähendab mina, minul on minu ideed ja minu asi on neid välja käia ja kui teistele ideid ma ei saa neid kuidagi aidata, ma saan neist aru, aga, aga maksumaksja rahasse siis loomulikult ei ole siin mõeldud ainult maksumaksja vaid kindlasti kaasatakse väga suures osas on olemas ootamas ka ka erasektor, tähendab inimesed, kes tahavad seda toetada. Ja, ja on inimesi, kes on seda palju juba toetanud ja noh, selles mõttes, et Scase suurkuju sai ju tugevast plastikust valmis tehtud ja see ei olnud mitte oda. Ja selles suhtes ma ei ole teiega nõus, et, et et inimene vajab ainult toitu oma kehale, on ka hingetoidus, on siiski väärtus omaette ja kui härrased on leidnud, et see, see kuju on väärt, eks ole, arendama meid ja, ja näitama meistrimärki väljaspoole positiivses mõttes. Ja seda ta tegelikult on, olgem nüüd ausad. Siis, see on hingetoidus, mis on täpselt sama Vajalik, tähendab kui see leivakandmine kasvõi või pudel piima, eks ole, tähendab lapsele, tähendab, see on seda ei saa vaidlustada niimoodi, et noh, et võtame niimoodi, et noh, nagu mulle kirjutati, eks ole, seal kuskil kommentaaris, mis ma kogemata lugesin, et Kangro tehku kõigepealt rannajoon korda. Kõigepealt tehku rannajoon, vaadake, kui palju on Ahti rannas katkisi pudeleid, lausa okastraadi, Kangro tehku kõigepealt rannajoon korda ja siis me meie otsustame. Meie tähendab, ma ei tea, kas, kes oli siis pensionärid või kes seal olid, et meie otsustame siis, kas tema tohib teha seda kuju ei tohi. Aga te arvate, et nendel nendel meiel ei ole õigust otsustada, sest jutt käib ikkagi avalikust ruumist? Aga sama avalik ruum oli võrratu skulptor maremikofi pandud. Ja veel teise võrratu skulptori Weitzenbergi kuju suurendus Viru keskuse juures, eks ole, mis on väga põnev lahendus nende noh, mitte just eriti põnevalt kolakate vahel seal, mida majadeks nimetatakse. Aga see on ja vaadake, kui palju emotsioone see tekitas, kui seda seal ei oleks, oleks igal juhul olnud igavam. Olete te minuga nõus, aga mitte mingisugust avalikku konkurssi või avalikku ruumi arutelu ei olnud sellele. Olete muga nõus? Me oleme nõus, et, et seda ei olnud, aga, aga võib-olla oleks pidanud olema. Aga järelikult nüüd on olemas mustad ja on, on võrdsed ja veel võrdsemad. Kangro peab tegema nagu kõik kanalid. Ei, aga võib-olla nüüd teist peaks algama niisugune õigluse ajastu, et korraldame konkursil ja. Et kunst on alati subjektiivne, ei ole olemas objektiivse kunsti üks kunstiteos, ma olen siiralt veendunud ja muuseas see on kaljureitele sõnad, et et ma just mõtlesin, kus ma seda teha. Et üks kunstiteos ei saa kunagi olla kõikidele meeldida, see on väga kahtlane, kui üks kunstiteos kõigile meeldib, siis on tegemist totalitarismi riigiga, seal Lenini monument saab kõigile meeldida näiteks teatud riigis, eks ole, aga see meeldib meile kõigile. No see ei ole loogiline. Et sellepärast on täiesti loogiline ja tervitatav ka see, et on inimesed on vastu ja see on normaalne nähe. Tegelikult minu arvates ongi kogu lugu tegelikult selles, nagu te ütlesite. Loomulikult on kondist väga subjektiivne. Ma arvan, et tegelikult kogu lugu ongi selles, et osade inimeste arvates seda tuleb üks kole kuju sinna taha, koledad koju ja väga palju ilusti kenasti alles tuleb üks väga ilus kujusena nõusse kogu konflikt sellele, millal, nagu ongi. Õige ja mina arvan, et on, tuleb väga ilus. Aitäh. Tere, Tauno Kangro tulemast täna rahade kahte oli tore sind näha ja põnev põnev teie mõtet kuulata. Oleme alati oma külaliste käest küsinud intervjuu jutu lõpetuseks mõnda laulu, mis on kas praegu või mingil varasemal hetkel olnud tema elus kuidagi oluline või, või, või sisendanud mingit mingit kuidagi olulist tähtsat sõnumit tema jaoks. Sama küsimus teile. Jah, õnneks mul oli aega hetke võimalusi järgi mõelda, kas ei, võiks olla mitte Tepandi või siis äkki umma mooduse mõlematel on see lauldud, see ja sisaliku tee kivil jätab jälje, eks ole. Eesti hümni sõnad, et seal on nagu mõte ja just et see, mis me teeme, on nagu seoses sellega, mis meist järge. Tore aitäh teile, vana vangla tulemast ja kõigi kaaslastele. Seal. Keseda. Mida sageli need nii-öelda häid Ei jää igavesti ja ma ei räägi jäämata jäänud sõna alluvatena dialoogi tallele. Kuidas muidu? Missa naeratades.