Siin tänast õhtut jazzi alustasime Tiit Pauluse looga Hando Runneli sõnadele ja selle loo nimi on siis Pöial-Liisi, elab üksi ja seda ma olen tõesti mitmes variandis kuulnud ka ka Sirje Medell esituses ja veel mõne teise esituses, aga meie tänase saate külaline Maria Väli, sa olid vist väga noor, kui sa selle laulu koos Tiiduga salvestasid. Jah, ma olin 12 aastane, siis. Ja noh, vahel juhtub, et ollakse džässi juurde nii vara ja vahel juhtub, et tullakse hiljem. Kuidas see lugu nüüd sinuga oli, et kus harrastus nagu alguse sai, kas Tiit oli selles süüdi või, või, või kodus keegi? Jah, selles oli süüdi Tiit et ma läksin muusikakooli laulmist õppima Siljemedel juurde alguses ja siis seal ma sain ka Tiiduga tuttavaks ja tema oligi siis see, kes mulle selle džässipisiku sisse süstis. Ja tema käe alt on tulnud üpris mitmeid väga tublisid džässmuusikuid ja nüüd ütleme veel ära, et see kõik juhtus Saaremaal, et pärast kui Paulus läks estraadiorkestrist ära elama Saaremaale, siis temast sai nagu Saaremaa džässisool. Ja kuidas see lugu siis edasi edasi läks, et kes oli su lauluõpetaja ja millal tuli see julgus siis esineda laval? Kui vana sa siis olid? Tiiduga? Koos ma me hakkasimegi esinema kui ma olin 11 12, aga enne seda tegelikult juba olime. Sirje õpilastega ja tika Tiidu õpilastega igal pool esinenud, kaasa arvatud Soomes. Käisime seal koolides ja käisime esinemas. Nii et see julgus ikka tuli. Või oli esialgu niimoodi ka, et mõni lugu läks meelest ära ja jooksid lavalt minema või või sisendati sulle pole viga, kui midagi sassi läheks, siis minema edasi. No eks see ikka niiviisi, et väiksel lapsel seda julgust on ja mingi hetk ta kaob ära siis kui hakkab seal puberteediiga pihta, et eks minulgi olid samamoodi kõik ja päris palju juhtused laval ununesid sõnad ära. Aga see on üks koht, kus õppida, et sellest ma olen päris palju õppinud, et siis tuleb lihtsalt, et teha nägu, et midagi ei ole juhtunud, lähed edasi, kasvõi teed la. Et. Ja see oli õppetund, katki ei maksa jätta, aga tõepoolest, et jäts Karzai sinuga tuttavaks tänu Tiit Paulusele, kes tegi mitu toredat ansamblit, mis oli kaks pluss kaks võrdub viis ja siis oli kolmkõla, millega te esinesid ju ka juba jätskaarel, eksis koos Lembit Saarsaluga ja see oli aasta oli siis 2003 ja sa olid siis Viieteistkümnene ja ja meil on nüüd üks lugu siin ka sellest ajast ehk. Ja kaant Maimi lav, kuulame siis natuke. Nägin on kuulda, et see on avaliku kontserdi salvestus ja väga soojalt võeti vastu. Kui selline noor ja kaunis blond tüdruk laulab ja sellised head muusikud on siis miks siis mitte? Ja kas Lembit Saarsalu sulle ka mingid julgustavad märkused või või teadmised andis? Kindlasti, et ta oli väga positiivne inimene üldse ja väga, mul on väga suur au, et ma sain temaga koostööd teha, see oli vist päris mitu aastat või? Jah, paar, vähemalt mingi paar aastat oli küll. Ja ja siis oli veel selline ansambel kaks pluss kaks on viis järsku nimetaksid ära ka sealt oma head kaaslased ja partnerid. No seal on liikmed vahetunud, esialgu olid seal Erko Niit, Maiegi Laas, Pärtel, mina Tiit. Ja siis siis hiljem, kui Erko oja laas läksid ülikooli, siis tuli lisaks Kusti Lemba ja Brita virves ja Pilleriterei. Niisiis, Saaremaal talentidest puudus ei ole. Aga kiik mulle tõi kunagi ühe Kuressaare muusikakooli salvestistega heliplaadi ja siin ma näen, et on ka sinu õde Anni Väli laulmas, et mida tema praegu teeb? Eks ta natukene ikka tegeleb laulmisega, aga tema põhitöö on õpetamine. Nii et tal on ta siin on noorem või vanem õde vanem, niisiis on ta mingit muusikaõpet läbinud või mingi diala? Ninini mul oleks hirmus soov kuulata Ta sinu varasest perioodist, ehk kus sa oled siis vist 12 aastane veel ühte džässiklassika nagu kasvõi natuke. See on üks selline tore džässiklassikalugu ja ma tean, et seda on seatud ka ansamblitele. Kas sa oled ise seda ka ansambli variandis laulnud? Ei ansambli varjendis. Ei ole, aga see annaks selliseid täiesti häid klassikalisi lugusid. Niisiis, kui sul Saaremaa ühisgümnaasium läbi sai, oli seal siis kindel plaan, et sa tuled siia Tallinnasse, kas tulid kohe proovima saada endasse? Ja tulin kell ja esialgu ma džässiosakonda küll ei saanud, aga sain kooli muusikasse, mis oli tegelikult. Ma arvan, et ikka tuli päris palju kasuks mulle, et ma sain seal natukene teadmisi dirigeerimisest ja veel muudest erinevatest asjadest. Nojah, ega siis lauljana alati siin Eestimaal nagu ära ei ela, et väga head on erinevad oskused, et teha ansamblit või siis ka juhatada, teha seadeid. Et sul on nagu õnneks läinud, et ansambli lauluga oled sa ka maast madalast kokku puutunud, et Saaremaal oli teil üks ansambel, millega ta vist esinesitega seal disainikonkursil ette, mis ansambel see oli ja kuidas läks? Jah, meil oli selline trio, kuhu kuulusid Maiegi Karl, Jörgen viskus ja mina. Ja meie juhendaja oli siis pilvi Karu. Ja kui me esimest korda läksime Läksime matiivsenile, siis juhtus nii, et saime kohe Grand Prix. Läks väga hästi, rahvas kuulas haudvaikselt. Nende pidite 11 ka kuulama, muidu ei oleks kõik nii kaunilt ja kenasti välja tulnud. Ja teatakse sind juba ansamblist Estonian poisis, aga Saaremaal on ka üks selline või Saaremaa neidudest on selline tore kvintett nagu söör, on öö. Kus see nimi tuli ja millal te kokku saite? Ma arvan, et see nimi tuli filmi maleva kaudu sellepärast, et seal need, kes saarlasi mängisid, nad rääkisid öökeeles kõik, mis nad rääkisid, oli öökeelest. Ja, ja siis me naljatlesime sellega kuidagi tuli see sööma ja siis jäigi meile. Et kas on raske hoida nüüd käigus vähemasti kaks vokaalansamblit, et kus sa osaled, et kas mõlemad on aktiivsed? Ja eks me üritame mõlemaga olla väga aktiivsed, kuigi vahest ikka ajast jääb puudus. Aga jah, Me üritame mõlemaga nii palju kui võimalik kokku saada. Ja noh, erinevused on ilmselt juba selles, et ühes meeshääled ja teises jälle on ainult naishääled, aga aga kestis sellele sööremäele seadeid teeb, Eks me kõik teeme, et meil ei olegi välja valitud sellist ühte kindlat inimest, ma arvan, et see on hea sellepärast, et igaüks teeb midagi teistmoodi erinevalt. Et siis on. Need seaded on erinevad ja mitmekülgsed. Ja see ansambel jäi mulle kõrvu, et kevadel vist oli see külastasin seda popjazzvõistlust ja Viimsis Viimsis ja seal oli, oli väga kenasti laulsite. Ja Estonian poisisele laulad sa seal sopranit? Võistlejad Kadri Voorandiga, on ta järsku sinu õpetaja juba või ei, Alatrjelmine, õpetaja on ka nii et see on päris eriline juhtum, kui peaaegu ühevanused. Muljed on, noh, üks on õpilane, teine õpetajaga tuleb ette. Oled sa Kadrilt ka saanud innustust ja sellist julgust? Ja kindlasti Kadri on praegu üks minu väga suuri eeskujusid, kuna vokaalselt nii tehniliselt ja üldse muusikalises mõttes ta on nii andekas ja ta teeb nii huvitavaid asju, et temal tasub õppida. Ta on julge, aga noh, Kadri tugevus on ka selles, et ta on väga palju oma muusikat kirjutanud ja noh, loomulikult see improvisatsioon ja kõik sinna juurde, aga sa oled ka päris kena saavutusega hakkama, aga ma saanud ehk siis Uno Naissoo nimelisel loomingukonkursil võitsid, sa ei läinud aastal lauluga fagoti, kaad on, et kuidas see lugu sündis. See lugu sündis nii, et ma lugesin ühte raamatut. Austraalia kirjanik heit Morten kirjutas raamatu Katrin Hayden. Ja see raamat jättis muinasnii sügava jälje. Et sellest sündis lugu. Ja see lugu on siis nüüd kaassinu trio pisi repertuaaris, jah, jah. Ma arvan, et võiksime seda lugu kuulata. Fogotongaaden oli siis salvestatud väikese koosseisuga ja tundub nii, et sinu trio on päris aktiivne juba mitmel pool olete kontserte andnud, see tähendab, et on olemas täiesti ka. Et mida te tavaliselt esitate. Miks me esitame enda kirjutatud lugusid ja enda seatud lugusid? Ma arvan, et see enda seadete tegemine on ka väga tähtis. Ja sa võid mingi loo pea peale keerata või võid selle hoopis huvitavamaks teha, või võid ta isikupäraseks teha, et seda küll, et me nimetasime siin, et et sa oled koostööd teinud ara järeljaniga, aga Triosse kuulub veel Jaan Jaanson. Mis sa temaga ta ütled? Minu meelest Jaan on üks väga, väga andekas ja tore kitarrist, et mul on ääretult hea meel, et ma saan temaga koostööd teha. Ja ta on õppinud Soomes. Ja ta isegi praegu õpib Soomes. Ja ja ara on väga nõutud, oletan nii paljudes ansamblites tegev ja samas ma saan aru, et ta tahab ka rohkem rohkem oma muusikat ka kirjutada ja eksite. Nii, ja kontsert on teil peagi tulemas, ehk siis juba sellel laupäeval hobuveskis kell viis. See on sellise hea intiimse atmosfääriga koht. Ja trioga liitub siis ka veel, kui ma ei eksi, trummar Ahto Abner, täpselt nii, et see koosseis on teil siis nii-öelda mobiilne, et kui on vaja, siis võtate kedagi juurde ja kui ei ole vaja, siis siis ei võta ja kas vahel on mõni mõni teine vokaalsolist ka juures? Veel ei ole olnud teist vokaali juures, aga kes teab, äkki kunagi tuleb. Ma just mõtlen, et kui siin Kadri kirjutab oma lugusid ja sina nüüd laulad, et võib-olla tahate vahel midagi ka koos teha. Aga ennem rääkisime sinu õest annist ja tuleb välja. Ta on kirjutanud muusikat, on see lugu, mida me nüüd veel kuulame? Tema ainus lugu unelaul. Ei ole, ta on sahtlis või päris palju kirjutanud. Ja vahel avab selle laeka ja pakub siis sulle esitada. Ja seade mitte siis bändiga koos jah, täpselt nii. Ja ega muud üle ei jäägi, kui soovin edu kontserdiks uute lugude kirjutamiseks ja kõigele sinu ansamblitele. Ja loomulikult ka, et see magistriõppe igati korda läheks. Aitäh. Käär. Püüame nüüd kätte saada teise noore laulja Annelis kitse ja ma tean, et ta kuskil teel nii kaua kuulame killukese tema muusikat. Tere, Anne-Liis. Õhtut Jassi siin helistan ja põhjusel, et meil täna teemaks noored lauljad, aga ma tean, et sa ei ole just Tallinnas, et oled kuskil seal Lõuna-Eesti ja Lääne-Eesti vahel ja katsume hakkama saada. Et siis juttu sinust kui noorest lauljast, on sul nüüd õpingutega ühel pool või on sul selles suhtes plaane? Ja ennast nii-öelda kooliväliselt arendada, istuda, tegeleda süstemaatiliselt kuulamise, muusika analüüsimise ja võib-olla nende nõrkade külgede täiendamisega. Kitsas ei välista seda, et. Kuskil kooli nimekirjas, aga hetkel on. Selge mulle tundus juba siit kaugemalt vaadates, et sul on nii kohutavalt palju kontserte, et selle kõrvalt nagu ei õnnestugi millessegi süveneda ja samas nagu siiski arendab ka, et on nagu proovi eest, et it's siis Poppy või pluusi või muusikali või klubimuusikat või džässi, et mis see sinu jaoks siis praegusel hetkel aktuaalne on. Ja kontsert on teil 18. veebruaril kumus ja see on üsnagi pretensioonikas projekt selle poolest, et sellised luulegurude ehk meie armastatud poeedid Doris Kareva ja Karl Martin Sinijärv on siin mängus ja ühel on ilmunud 15 luulekogu, ma ei tea, mitusada toredat luuletust ja teisel kuskil üheksa ja ja nad on nii kuulsad ja tuntud inimesed, kuidas sa julgesid neile läheneda üldse? Eks esimene nii-öelda lähenemine toimuski tegelikult pelgalt selle põhiselt, et kuna me olime nende luulet käsutanud, siis nii-öelda nagu kopirait loo ette näeb, siis me peame alati küsima luba, et et haiks nende loomingut kasutada, esitada ja siis ehk tulevikus ka salvestada. Ja ma mäletan, kui ma esimest korda Karl Martimine kirjutasin, siis see kiri, mis ma vastu sain, oli väga üllatavalt positiivne ja väga sõbralik. Ja oli täis igasuguseid hästi toredaid ideid. Ja siis ta kuidagi tarisega täpselt samamoodi. Ja sealt tuligi mõte, et nendega korraks kohtuda ja arutada, et äkki on võimalik teha koostööd. Millal see juhtus ja kas nüüd on mõned nende luuletused ka lauluks saanud? Ühe siis Tartus klubis KinkKonk müüri jõulupeol ja teisi see Pärnu sütevaka humanitaargümnaasiumi salongiõhtul. Ja kuna need osutusid väga-väga toredaks kogemuseks nii endale kui ka nendele palju hinnatud luuletajatele Et oled sa hiljem ka nendega kokku puutunud, kas Jüri Üdi klubis või kuskil mujal? No sul on selline avar ja erinevate varjunditega hääl, et sa võid väga erinevaid asju teha, aga Kirke on vist juba ammust ajast muusikat kirjutanud. Mis sa televaatajad öelda? Kirik jäänud pärast väga pikka aega muusikat kirjutanud ja muusika sees olnud ja kasvanud, et ta on. Ta on võib-olla üks nii-öelda noortes kõige paljulubava pianistide, sest tema on see inimene, kes on suutnud lühendada oma töös ja juba plaanides klassika ja džässi, seda väga-väga ilusasti ja väga suure pühendumisega leidnud ta leidnud mõlema jaoks väga palju aega, kuigi noh, nagu teada, et klassikaline klaver ja trass klaver on mõlemad, mis vajavad väga palju tööd. Mida on lugude kirjutamise. Ma arvan, mõlemas vallas aga paljuga vaeva näinud, et üks väga hea näide tema suurepäraselt heliloomingust on ansambel Sigmund. Ja midagi sellist on siis ka kontserdil võimalik kuulata. No head Pärnusse jõudmist ja head süvenemist siis ka kontserdisse ja, ja luulesse ja muusikasse. Suur tänu sulle. Sõõrikukael ülegi Vaiglee mis maandab puudegi kulunud pudeliga, sõnas. Mees võttis inimelu. Kaud. Tuul tugevaks. Tere, Anne Erm, siin eelistab õhtu tšehhist ja meie saade hakkab juba viimasele kolmandikule lähenema ja tahaks rääkida nüüd natukene sinu uuest albumist, mida mul on väga raske hääldada. Aadi GPS-i. Kas see on mingi sinul lemmikakord või, või mida see peaks tähendama? Ei, ei, no tegelikult on sedasi, et kogu see kogu see plaat on tehtud või kuna ma isana kitarrimängija, siis see plaat, kitarrimuusika plaat, et seal on kõik Teemad mängib kitarri ja siis enamus soolosid ka, aga siis sõbrad aitavad soolaseid mul mängida. Umbes nimetan kehtory siis see tahe Jabasele, mida keegi ei oska öelda, see on tegelikult kuuekeelse kitarrihäälestus. Jah, et kõik keeled võtame jämedamad, kuni peenamani ongi sedasi. Aadeegeebee. No siis tarri mehed tabavad selle nagu hoobilt ära, aga teistel on vaja öelda, aga nüüd on see teada tegelikult, et muusikud kõik ju teavad sind väga hästi, et sa mängid siin ja seal ja mängid pappi ja folki ja vahel ka natukene Tšassilikumat muusikat. Aga sa oled oma loominguannet nagu vaka all hoidnud, et räägi nüüd natukene oma oma sellisest heliloomingust inspiratsioonist. Sellel plaadil on 15 lugu, et kui pika aja jooksul sa nüüd oled kokku kogunud ja ja millise tervikuna moodustavad. No enamus enamus lood seal plaadil on ikkagi uued lood, et tal on paar paar siukest vanemat lugu, mis mulle, mille millegipärast meelde jäänud või kellelegi soovitusel pandud, et pane ikka seda ka, et osad on mängida, ma olengi kirjutatud ju kirjutanud muusikat, et näiteks teatrietendustele telelavastustele ja siis sealt on jäävad mingid niuksed teemad, mis noh, endale on meeldinud ja ja nüüd ma siis olen siin lihvinud ja kutsunud sõpru mängima, soolosid ja on selle plaadi peale sattunud, aga enam enamus lood on selle plaadi peale kirjutatud viimase kahe aasta jooksul. Ja see on üpris värske üllitis, ehk siis selle aasta alguses tuli ta minu laua peal. Kas ta saigi just nüüd äsja valmis vä? Et ta just äsja valmis, ma, ma nii tahtsin teha, teha ikkagi eelmiseks kevadeks, aga siis nagu ikka, asjad venivad ja siis siis lõpus, kui ma mõtlesin, et ma pean ikka selle aasta jooksul ära tegema selle eelmise 2000 aastat. Tegelikult ta tuli välja, ma sain ta kätte mingi paar päeva enne aasta lõppu, et, et ta on nagu ikkagi välja tulnud aastal 2011, aga ütleme viimasel päeval. Et siis oma plaadipresentatsiooni ma tegin aasta alguses ja siis ja siis pärast seda toimetasin siis lauapeadega. Kas need lood jäävad nüüd ainult plaadile ja autos ja raadiost kuulamiseks või mängid sa neid ikka kontserdil ka? Muidugi ta praegu tegelengi sellega, et, et mul on toredad sõbrad, kes tahaks nagu osaleda kontserdil Tõnu Raadik ja ja siis Percus jooni mängija meelist hetkes temalistamale viimase aasta jooksul soetanud täiesti uhiuue, hästi uhke põrkus abikomplekt, tahaks neid kuskil kasutada ka. Et nüüd praegu mõtlema, et kuidas siis teha sihukest sihukest mõnusat Chessiliku kontserdikava. Ja siis on teil veel Jaak Lutsoja, kes on ka väga mõnus mees, impraviseerija ja Jaan Kirss varasemast ja ja mõned nimed ka, keda ma võib-olla ei tea, et siin jaani poeg ilmselt Jan Mikael ja teisigi, kes kaasa teevad, nii et see on üpris paljude esinejatega plaat. Ja on ikka alla näiteks, on, tema on tuntud nagu sihuke trummimees niisugust noh, noorte noorte rokkbändide trummimees, aga tema Ülija Bergussiooni mäng, et näiteks tema mägis detsember partiid, mis annab nõukogus uskumatu tehnilised, tegelikult Jaan Kirsiosa on suhteliselt väikete momendist šamaanitrummitoost, sellel sihukest saadi vaja. No mul on lihtsalt siin plaadiümbris lahti ja loen natukese nimesid, aga igatahes väga tore, kuulame muusikat ja millised oleksid sinu soovitused ja lemmiklood? Mina ei tea, mul on kõik lood seal, lemmik loodeti loosungid, keegi tore inimene, mingi soolata. Et mis võiks olla kõige mure. Võtame sihukese lühema lühema loendaks Jaak lutseva Jaak Lutsoja improvisatsiooni on alati niisugused, et mõnikord ma lihtsalt unustan mängimisel jään kuulama, et mida ta siis nüüd teeb, et võiks kuulata tema improvisatsioonilugu, need, mis oli muide plaatorist viies vett kolm filmi kuus. Ja ja saab ära märgitud jagulame. Aga nüüd, Aare, tahaks kuulata ka midagi, kus on kitarr kõige olulisem tegija. Kas see võiks olla viimane vihmane? Jah, selles mõttes, et see on puhas pelgus on üks vähestest lugudest, kus mulle ühtegi külalist ei olegi hetkes seal soolojupi mängiks, et kõikides teistes lugudes on, on keegi külaline, kes mängib kaheksa või 16 või rohkem taktis oodata, et aga seal see on täiesti puhas kitarri lugu. Ilus teema ja hästi palju naturaalseid keeltega kitarri on kasutatud seal. Ja nüüd nii palju, kui ma olen saanud seda heliplaati kuulata, see on selline väga mõnus lounge ja minu meelest sobib kuulata nii nii õhtul kodus kui ka taustaks kui ka rahustamiseks, et, et lihtsalt selline ilus muusika. Kas sa ise tahad seda kuidagi lahterdada või, või on nagu on? Tahaksin väga lahterdada mullu kunagi, et ma hakkasin kitarri mängima, siis, siis me avastasime ühe kitarrimängija. Ma tahtsin uskuda toredasti, et kui ilusat lihtsalt veel uued ja ilusti ta mängis ja tema nimel läbi kaant on, siis kui ma hakkasin neid lugusid õppima, siis avastasin, et need, et mis kõrvale tundusid ülimalt lihtsad lood tegelikult uskumatult rasked. Et neid oli hästi kerge kuulata, aga hästi raske mängida, et näiteks minu minu lugudega, mis nad on samamoodi, et et neid on kerge kuulata ka, näiteks kui keegi tahaks nagu võtta ja improviseerida seal peal, et ega see nii väga see nii väga lihtne ei olegi, et nad, et see keerulisus usaldas ära peidetud sinna näiteks sellise plaadi esimene lugu, see kolmilisesteeguuzepasemegi Tiit Saluveer soolo aga tegelikult esmapilgul tundub hästi lihtne, aga koprad analüüsima siis, et sinna midagi ilusat mängida, see päris kerge ei ole. Ma usun sind ja ma soovitan soojalt seda heliplaati kõigile muusikasõpradele, sest et see on selline mõnus kuulamine ja sobib igal ajal ja igavesti, suur tänu sulle, Aare Jaama, sest et sellist muusikat. Ta on meil tõesti vähe ja, ja oli vaja nii, et loo edasi ja mängi edasi. Suur tänu sulle.