Me räägime kõrberollidest. Me räägime eestlastest, kellele meeldib kõrberallidel osaleda, üks sellistest on meil stuudios. Tere tulemast, Taivo Luik, tervist, tervist. Värskelt. Loodan elu ja tervisega tagasi Egiptusest, kus toimus vaaraode rallide. Käisite kahekesi koos, Andres Rätsepp taga esindasid seal Eestit. Kõigepealt küsimus Andrese kohta, kuidas tema tervishoiu küll ta kosub, sisu, tugev hing ja, ja küll ta sakslastele peapõrutus päeval on ainus, aga, aga see on motospordi puhul, ma arvan, sihuke standardsituatsioon, et sellega arvestama, sellega tegeleda. Räägime natukene asja taustast. Kõigepealt paar sõna, mis asi on vaaraode rally, mis asi on üldse, kes seal käivad, kuidas teie sinna sattusite? Ja sinna see on, see lugu on nagu päris naljakas võib-olla siis eestlaste poolt tüüpiline, et mulle Eestis selle mõtte Andres kaks aastat tagasi ööklubis neljas Meil ei ole selles, et siis ma küll väga tõsiselt mõelnud, aga, aga see oli Andres ettepanek, et ta hakkaks valmistama ja öeldakse, et akvarelli. Ja üllatus-üllatus endalegi, et tegelikult tõsiselt sellest ideest kinni jäin ja, ja tänaseks on siis kaks kaks rallit ettevalmistuse korras juba läbi tehtud, üksgil jäi pooleli kukkumise tõttu ja, ja oleme täisseis vaimsest minema. Natukene Toivo enda taustast kõrberollidega seoses tuleb meile meelde siin eestlasi, kes on ka massiga käinud seal suuri tegusid tegemas ja tsiklisõitjatest tuleb meelde Mart laial, kes hoovis seal tõsi, lõpuni ei jõudnud. Jalaluuhinnaga oli sunnitud siis selle selle võistluse pooleli jätma, milline, milline sinu tausta sportlikus mõttes ei ole ta nagu Eesti avalikkusele või ütleme siis motospordimaailmast eriti tuttavad tegijad? Motospordimotosportlaste jaoks ilmselt ikkagi surfar veel tänaseni, et ehk et minu elu on terlikil, on möödunud surfates, et üle 20 aasta ma sellega tegeleda ja korraga Eesti meistriks tulnud, et, et aga noh, see, see minu sporditaust. Lisaks sinna juurde muidugi kõik muud võimalikud adrenaliini pakkuvad harrastused, et lumelaud ja ja, ja lohesurf ja võik poolt ja elu jäi lõpuks igavaks. Täpselt nii. Ei, eks see 20 aastat sultan lihtsalt noh, ei saa öelda, et ammendas, et kindlasti ma lähen vee peale tagasi, aga aga näiteks see aasta ma ei ole kordagi surfamas käinud, et olen küll mõne korra lohega sõitnud, aga, aga aga surfamas pole käinud ja, ja ütlen, et pole ka nagu selles mõttes kipeldanud. Aga, aga ma arvan, et paari aasta pärast ma lähen jälle vee peale tagasi. Sa ennist, kui ta veel eetris olnud, tutvustasid mulle natukene seda skeemi, kuidas sa nimetad seda Raudbuk Rõudwok kujutab endast üks kõrberalli, milline on rada need kilomeetrid mulle jäi silma seal kusagil 300. peale siis seda kohta, kus sa mulle näitasid, pikalt on need võidusõidud vara ralli kiiruskatsete, keskmiselt 400 kilomeetrit pluss-miinusetapist. Kõige pikemad kiiruskatset on, on loomulikult karrallil, sellel aastal oli pikim kiiruskatse seal üle 700 kilomeetri ehk et see kiiruskatse, mis käib sõit kellaga võidu aja peale ja, ja mis aeg läheb arvesse võidusõidul. Lisaks on veel tallidel vaja jõuda sulle ööbimispaigast starti ja pärast omakorda finišipaigast ööbimispaika ehk et nii-öelda ülesõidud ehk Lia isonid ja, ja ka need võivad ulatuda siin 100 kuni kolme-neljasaja kilomeetrini, need lõigud niiet näiteks võib tuua selle aasta tahkaaril kõige pikem päeva distants oli üle 1000 kilomeetri ühe päeva. Et seal on väga palju, aga räägi näiteks konkreetselt selle haarava rolli ühest võistluspäevast sinu jaoks. Mis kell see algas, mis kell sa lõpes? Algas äratusega pool kuus, reeglina ööbimine kõrbes telkides, väga eksootiline, romantiline, väsitav. Keset leiavad oma telgid asjad kokku kaks tundi stardini, aega oma ärkamisest ja reeglina start kell seitse. Ja kuna seal võistlus toimus vahetult kõrbes, siis seal ülesõite stardipaika sõit ei olnud. Need kohe läks kihutamine lahti nullist ja seitsmes start ja sõltus sinust stardiajast ja esimene tempost, mis kell see siis lõpuks koju jõudsid, aga aga pikemad päevad olid vehkisid kestmise ja vaat niisugune viis-kuus tundi täiega kihutamist sõitnud. Mulle tundub, et niisugust tingimustes elamine esiteks ja teiseks võistlus, mis on kõike muud kui meelakkumine. Umbes kolmandaks, neljandaks lisaks läheb nagu sõiduisu äkki üle? Ei lähe üle. Isegi imestan tegelikult, et hommikutegelikult kell helises pool kuus, pool tundi enne puhul kehtib diviis reeglile, oli ärevusest silmad lahti nagu linnupojal ja, ja ootasin, millal saksa oma toidud kerre sadulasse ja starti, et loomulikult väsimus tekib seal, et see lisaks sellele pikale printsile ja kehvale toidule ja koogile, mis sa seal saad, on, on seal tohutu kuumus, ehk et kõige hullemal päeval oli seal temperatuur 42 kraadi, et tõsi küll, kad juhtimisotsad, siis tuul tegelikult ei jahuta, sest sul kehatemperatuur on 37, kui sul tuleb vastu 42 kraadine tuul, et siis ta sind jahutada kuumutaksin. Et aga eriti hulluks muutus muidugi aegsed etapis, et kui kuskil läks mägede vahel nikerdamiseks keskmine kiirus võib-olla paarkümmend kilomeetrit tunnis, siis, siis jah, see, see, see kurnas ka väga palju, et seesama palju, kui ta sõitis. Sa ütlesid ennistada seda, et füüsiline vorm ongi selle asja juures tundub, et praegusel hetkel juba tähtsam kui, kui sõiduoskus. Aga kuidas need asjad käivad ja miks niisugune argument? Raske öelda, eriti Dakari puhul kindlasti, kuivõrd seal võistlus on rohkem kui kolm korda pikem, kui oli see egiptuse võistluse egiptuse kila kilomeetrite hulk oli tsirka 3000 Dakarand tsirka 11000. Et, et seal on küll, kui sa oled juba oma siks element väärse või rahuldava sõiduoskusi saavutanud taseme, siis siis on võtmeküsimus, kas sa lõpuni jõuad, on see, kui optimaalselt sa suudad seal oma jõuvarudega ümber käia. Kui hästi suudad seal toituda, kui hästi sa suudad seal magada, sest et uneaeg on see, mis seal läheb ikka väga napiks, pikemalt avad jällegi Tapkaaril venivad siuksed kuni 20 tunni pikkuseks. Et võib, sellepärast on võtmeküsimus, kui hästi toituda, energiat säästa ja, ja 100 aastat räägi natukene sellest legendaarsest vaara Rally neljandast kiiruskatsest mis sel aastal kujunes väga-väga traagiliseks maailma. No ma arvan, et ei liialda, kui ütlen, et kõige kuulsam mootorrattur Richard, seal hukkus seal mees, kes on võitnud korduvalt Paris-Dakari võidusõitu ja ja sinu võitluskaaslane Andres koges seal just seda halba õnne, mis ta haiglasse siis. Mida sa katse endast kujutas, miks, miks see nii palju traagikat kaasa tõid? Ilmselt üks asi selline, näed, et esimese kolme päevaga olid juba mehed, mis mehed, kes ma ise juba ka natukene väsinud ja, ja, ja kuivõrd selle pikal pikkadel distantsidel kontsentreerumine ja fokusseerimine ülimal tähtis, siis väsinud inimene, kuidas enam nii hästi teha. Ja kindlasti oli konsultatsioon juba sõitjatel halvenenud arvanud lisaks Andresele ja Santile veel läks kaks või kolm meeste haiglasse tol päeval, et, et, et see tõepoolest traagiline päev ja ka ise ma killuflatse algusest tegin üsna ohtliku kukkumise, aga ma arvan, et mul oli lihtsalt rohkem õnne, et ma suutsin edasi sõita. Tõsi küll, purunenud navigatsioonipaneeliga ja midagi mul enam navigeerimisvahendeid alla siia jäänud, aga, aga tänu kaasvõistlejale, kelle sabas ma siis sain lõpuni sõita, ma jõudsin ikkagi finišisse. Et see, see tõepoolest traagiline ja see koht ja see hetk, kus lihtsalt Saint uhkus, et jah, ma nägin ka seda kohta, et kaugelt vaadates tundus, et tsikkel tee ääres ja, ja, ja, ja sõitke nendelt haiglasse viidud, et seal on juhtunud see, et sõitja surma lisanud seda sain teada pärast vahetult sõidu lõppu Pivakkis, kui öeldi, et jah, et lihtsalt Saint on hukkunud ja, ja ja mis seal salata, eks meeleolu läks, oli seal ikka too päev oli väga tõsine ja kõigil, et kõik mõtlesid läbi, et kas nad tegelevad ikka õige asjaga ikka õiges kohas ja kas kõik see mäng ja risk on seda väärt, et mida nad teevad? Varianti pole ammu olnud, sina jõudsid enda sisemise minaga kokkuleppele, et see on õigasid. Mida sa teed? Ütleme nii, et eksi, mõtlesin tõeliselt tobe, mõtlesin küll, et, et ma tegelen ilmselt vale asjaga, aga, aga noh, see on sihuke inimlik reaktsioon ja, ja järgmine päev. Unustad ununeb ja, ja tegelikult tegelikult on ikkagi, kõik on nagu kukli all peidus, et kui sa suudad seal siiski külma närviküla mõistuse säilitada, et siis ikkagi nagu nii tõsise vigastuse oht, hukkumise oht on, on võimalik siiski viia miinimumini, et eraldi luba tehasesõitjad, kellele jaoks on töö, kelle jaoks on hea koha esikoha saavutamine eluliselt tähtis ja loomulikult nemad sõidavad piiri peal ja, ja, ja väike viga ruutpukis või, või siis ka hetkeline tähelepanu hajumine võib jah, lõpetaja, sellist Raiknes, nende kiirused on ikka meist nendel kiiretel lõikudel ikka selgelt suurem. Sinu jaoks Joonas tulemuse mõttes rolli, kuidas ise hindad väga edukaks, eks ole, see on uskumatu, fenomenaalne, et, et kui ma sinna läksin, 65 starti, et oli ma lootsin, et noh ütleme, kui ma 40 sisse tulen nagu hästi ja kui poole peale, et siis on nagu väga hästi imesti imehästi ja kui me esimese katse järel Andresega olime seal vastavalt 20 ja 22, siis me mõtlesime, et no sai vist ikka liiga rajult alustatud hoogu maha võtma, et et lõpuni jõuda. Ja siis, kui järgmine päev olin 12. juba siis siis et mis nagu toimub, et, et kes siis kuidas on võimalik nii head kohta saada, aga aegse märk oli sellest, et me tegelikult ikkagi alustasime natukene liiga kiiresti, arvestades oma kogemusi ja tausta ja, ja noh just nimelt, et mul oli lihtsalt rohkem õnne, et siis tasakaal ja mõistus nagu tuli enne, enne enne koju tagasi, kui, kui ma jõudsin sisse ohtlik, ohtlikud, kurja või viga saada. Lõpus juba oli rütm väga hea ja suutsin kiiresti riskivabalt sõita, et aga eks see ongi see kogemus, mis päev sõites lubadest, midagi siin Eestis ei ole võimalik saada, et siin siin sellised sellist ei tehta, pluss olud ja teed on täiesti totaalselt erinevad. Eriti metsateed ja siin me oleme küll väga palju sõitnud see aasta mitu, mitu 1000 kilomeetrit, aga kas eesti teedel sõitmine nagu puhkekodu sellega võrreldes, mis seal ilmselt Viies koht üldarvestuses andis sulle väga palju usku, et mõte minna aasta alguses järgmise aasta algusest paari sõitma on ainult ja ainult õige. Siin on vist, mis tähendab uskonnised? Imeline seal ikkagi pjedestaalile tõusta, sest viis esimest võtta Matarallidel tõusevad pjedestaalile, et see oli ikka uhke tunne küll maailma suurtega kõrvuti pjedestaalil seista, et ja, ja uhke tunne. Uhke tunne oli ka see, kui siis pärast tõmbas islamist sihuke meeste jutt, meeste omavaheline jutt. Et tuli kena tüdruk ja õnnitles ja suudles seal ja küsis, kas ta võib minuga koos pilti teha ja lahkelt lubasin siis föderale, küsin teiste käest, kelle, kes see oli. Aga see oli belgia, mis päris päris hästi, et loodetavasti kadaka haril mõni, mis sõidab kaasa ja selle moodustamisel ütlesin kõva motivatsioon lõpuni juures. Nii ta hakkab. Aitäh, Taivo Luik tulemast raadiot ja ma loodan, et me kohtume sama heas meeleolus ka näiteks pärast Dakari võidusõitu. Väga tahaks väga tahaksite Dakari puhul küll, jah, kohalist koha suhtes eesmärk ei ole eesmärk kõiki lõpuni jõuda ja, ja see, see, see oleks nagu ilmselt ma arvan, et küll oma teadliku elu senine suurim saavutus, kui see peaks õnnestuma, aga aga eks see tõenäosus on ikka 50 50, ka tehnikaga võib alati midagi juhtuda ja. Jah, palun nagu mitte liiga suuri ootusi koha suhtes nagu seada, et, et tegemist on ikkagi amatööri. Tehasemeeskondadest ei ole pärast seda viiendat kohtusime poole veel pöördutud. Noh, veel ei ole veel pakkumisi tulnud, aga ma arvan, et noh, ma arvan, ma arvan, et kui ka nagu neid mingi aeg tuleks ja see meeskond, aga kui keegi teeks nagu ettepanek või tekkis mõte mingi tiim luua või hakata ikkagi sõitma selliseid, siis ma hindan siiski võib-olla siis juba seal tipptaseme sõitmist liiga suure riskiga enda jaoks, et ma kardan, et elusal mul oleks nagu liiga palju kaotada selleks, et nii suurt riski võtta, et äkki ma arvan, et ma ei oleks sellega nõus. Aitäh ikkagi tulid ja loodetavasti kohtume brastakari Edusulisel.