Tere hommikust. Olgu alanud päev meile kõigile kergem. Eilse jutu jätkuks Jeesuse-aegne, juudi ja rooma õiguse maailm oli rangel reglementeeritud. Mäejutluse kontekst on distsiplineeritud ühiskond, kus ollakse võimelised teise inimese suuremeelsetest tegudest järeldusi tegema. Andmine ja laenamine tagasi tahtmata või teise põse ette pööramine on õigustatud oma tugevuse ja üleoleku demonstratsioon, nina nõnda paistku teie valgus inimestele, et nad teie häid tegusid nähes ülistaksid. Teie isa, kes on taevas? Kui see võime kaasinimestel puudub, pole miskit tulu usuvägitegudes. Ei narkarega purjus pommi ja tunne tänulikkust, rääkimata sellest, et ta imeteks. Kui üllas sa ikka oled. Üks Jeesuse tuntumaid ütlusi on soovitused, kui sind lüüakse vastu paremat põske, pööra etega. Teine. Kui me silmitsime tolle kuulsa nõuandekonteksti, tuleb välja, et see ei käi kakluse kohta. Iga meesterahvas teab, et paremat põske saab tabada vaid vasaksirgega. Ent pärast vasaksirget, mis pealegi on virutatud ilma lööki pehmendava poksi kindlalt ta ei ole võimalik enam teist põske ette pöörata, sest oled siruli maas. Nokaudis. Kas Jeesus ajas asja tundmatusest, põsed segamini? Ei, lause on korrektne. Tegemist ei ole taplusega rusikaõiguse maailmas vaid lõdva käeseljaga antud solvava laksuga vastu teise auväärse härrasmehe põske. Seda lööki Eitpiteeritud vastulöömisega vaid kohtusse kaebamisega. Mich naas juutide seaduseraamatus. Tsiteerin. Kui keegi oma ligimest lõi, siis maksab ta talle ühe Zeela rabi ihu. Ta ütles, rabi jo see Galiljalase nimel Ühemm imi. Kui andis talle kõrvakiilu, siis maksab ta talle kaks miini. Kui see sündis käeseljaga, siis maksab ta neli miini. Kui taustaks ei ole õigusi, ühiskond on Jeesuse õpetussõnad mitte ainult kasutud, vaid lausa väärad. Jäta kohtus oma õigus nõudmata ning pöörata selle asemel etega. Vasak põsk saab siis, kui teine taipab, et sina oled väitlasest solvumisest üle. Üle saab pakkuda ainult siis, kui on kehtestatud kindel norm. Juristid peavad normid kehtestama ja rikkumised reastama reeglistama. Alles siis saab hakata suuremeelsust üles näitama. Kristlus on üsna võimetu, kui ta peab samaaegselt olema Moosese ja Jeesuse rollis õpetama viisakaid kombeid ja häid tegusid ning samas manitsema, et nendest ei ole kasu õndsaks saamiseks. Tegelikult nõuab Jeesus omadelt täiesti üleinimlikku ja ennasthävitavat käitumist. Aga mina ütlen teile, ärge pange vastu inimesele, kes teile kurja teeb, vaid kui keegi lajatab sulle vastu paremat põske, keera talle ka teine ette. Ja sellele, kes tahab sinuga kohut käia ning võtta su särki jätad allega kuube. Ja kui keegi sunnib sind käima üht versta, mine temaga kaks. Anna sellele, kes sinult palub. Ja ära pööra selga sellele, kes sinult tahab laenata. Sõjamatab, kes seda suudab? Kui vaevaline on minna jumala riiki? Ainuke lootus on inimeste käes on see võimatu, mitte aga jumala käes, sest jumala käes on kõik võimalik. Palvetagem. Issand, ära pane meile täna suuremat koormat. Kui me suudame kanda. Aamen.