Tere õhtust, kell sai kuus. Uudistetoimetus teeb kokkuvõtte. Laupäev, seitsmendast aprillist stuudios on Marta päril Grauberg näol, kui suurte teede ristumiskohal on väga potentsiaal kaubandus- ja meelelahutuskeskuse tekkeks. Mäo ettevõtjate arvates on piirkonna suurimaks arengu piduriks aga kohapealseks tööjõu puudumine. Pärnu politsei on kaasanud linna töötud, et kindlaks teha, kus kõige sagedamini liiklust rikutakse ja millele peaks politsei rohkem tähelepanu pöörama. Siiani on peamiselt tähelepanu äratanud valesti tänavat ületavad jalakäijad, turvavööta sõitjaid roolis mobiiltelefoniga rääkijad Emajõe ääres elavad inimesed pääsevad sella aastal suurtest üleujutustest. Hüdroloogide hinnangul hakkab veetase lähiajal langema. Süürias hukkus valitsusvägede pealetungis täna mitukümmend inimest. ÜRO peasekretär Ban Ki-moon mõistis Süüria valitsuse säärase tegevuse hukka. Venemaa peaminister Vladimir Putin nõuab, et riigiasutused telliksid edaspidi üksnes Venemaal toodetud autosid. Tähendab, et ametnikud võivad sõita näiteks BMW-dega, mida pannakse kokku Kaliningrad. Aga audidest, Mercedest tuleb loobuda. New Yorgis seisab ees tihe eesti kultuuri. Kevadavalöögi andis ansambel Ewert and the Two Dragons. Ilm on sajune, homme Loode-Eestist saju võimalus väheneb, öösel on kuni neli kraadi külma, päeval kuni neli kraadi sooja. Teede ristis asuval näol on väga suur potentsiaal kaubandus- ja meelelahutuskeskuse tekkeks, asjatundjate sõnul pole aga osatud neid eeliseid ära kasutada, jätkab Olev Kenk. Aktsiaselts Niiras Eesti juhatuse liige Kristjan Maaroos ütleb, et seoses Mäo teelõigu valmimisega on oluliselt suurenenud Mäo piirkonna potentsiaal kaubandusliku kinnisvara arendamiseks. Samas on tegemist asukohaga, mis on kaubanduslikus mõttes nagu täiesti välja kujunemata, sellist välja kujunemata maapiirkondade arengu mootoriks üldjuhul saab nii-öelda ankurüürnik, see tähendabki just seda, et põhiline operaator peaks siis omama väga suurt atraktiivsust, mis ulatuks kindlasti Kesk-Eestist väljapoole, ehk et inimestel oleks huvi sõita suhteliselt pika maa tagant sinna oma sisseoste tegema. Ehk siis Mäo vajaks näiteks IKEA kaubamaja. IKEA nimi kahtlemata on selline omaette võlusõna, mille lendu laskmisel tuleb olla suhteliselt ettevaatlik. Aga kahtlemata seda tüüpi ettevõtted sellisteks mootoriteks tavaliselt on, jah. Mäo arengutega hästi kursis olev aktsiaseltsi Mäo Investi juhataja Aino vahab nõustub Kristjan Maaroosiga et näol on olemas potentsiaal suure kaubanduslik meelelahutusliku keskuse tekkeks. Vaba maad on seal piisavalt, kuid elektrivõimsust napib. Kui nüüd näos on vaja väga suurt elektrivõimsust, siis on seda võimalik paidesse. Aga see tähendab seitset kilomeetreid, publik, kui me räägime näiteks tööstuses, siis kindlasti on paremaid kohti, kus kõik kommunikatsioonid on, võtame kasvõi terve Ida-Virumaal, aga me ei näe, ega niisugust väga suurt aktiivsust, kes üldse küsiks, pigem kipub nagu takistuseks olema näiteks hoopis tööjõud keegi julge riski võtta, et siia midagi üles panna, kuna täna ikkagi Järvamaa ränne on negatiivne ja kui sellise tempoga asi edasi läheb, siis mingite aastate pärast on meil väga vaja tööjõudu, et see võib-olla on hoopis suurem probleem kui mingi infrastruktuur. Rahvusringhäälingu raadiouudistele Olev Kenk Paide. Pärnu politsei on kaasanud linna töötud, et kaardistada liikluspilti. Ester Vilgats räägib lähemalt. Pärnu politseijaoskonna juht Mehis Mets ütles, et liikluspilt sõltub paljuski sellest, keda liikleja tänaval näeb. Kui tänaval on politseiauto või vormis korrakaitsja Eminda vales kohas üle tee kasutata, roolis olles mobiiltelefoni vabatahtlikud aga sulanduvad tänavapilti ja neile avaneb liikluse tegelikkus. Just selle teadasaamiseks sõlmis Lääne prefektuur koostöölepingu Pärnumaa töötukassaga. Töötud on liikluse kaardistamisel abiks. Ja me oleme jah teinud seda veebruarikuust saati ja teinud siis erinevatel päevadel erinevatel kellaaegadel, kus meie arvates keerulisemad võib olla liiklussõlmed ja ohtlikumad kohad. Tänaseni oleme vaadanud jalakäijad peamiselt, kes siis vale koha peal teed ületavad ja samuti lugenud ristmikul juhte, kes ei kasuta turvavarustust, räägivad siis mobiiltelefoniga roolis olles selline loendamine, kriipsukesse tõmbamine. Me ei kirjuta üles, ei ühtegi autonumbrit, et kui keegi vabatahtlik, kes peaks kedagi tundma, kes autos on samamoodi seda ei märgita mitte kuidagi üles. 22.-st veebruarist 14. märtsini tehtud vaatlustel jäi turvavööta sõitjate protsent kaheksa ja 43 vahele. Mobiiliga rääkijate protsent jäi aga nelja 56 vahele. Numbrid on üsna varieeruvad, nädalapäevast sõltub kellaajast, sõltub üsna suur protsent selles mõttes, et kui me mõtleme, kui palju meie umbes päevas määrdematerjale vormistama, siis see arv kui palju neid vabatahtlik, kuid on rikkujaid fikseerinud, on kordades rohkem. Eesmärk ei ole siin tabada rikkujaid, vaid leida probleemsed kohad ja nendega hakata lihtsalt tegelema järgemööda. Ester Vilgats, Pärnu stuudio. Tarbijakaitseamet annab teada, et lennuvedaja Smart Lynx lükkas edasi lennuHurghadas Tallinnasse. Smart Lynx teatas, et tänane lend lükatakse edasi lennuki tehnilise rikke tõttu lennuvedaja reisikorraldajate TEZ Tour Novatours esindajad on tarbijakaitseametile kinnitanud, et kõikide klientide eest kantakse hoolt. Antud juhul on lennufirmal kohustus pakkuda reisijatele süüa, juua, tagada sidevõimalused ning vajadusel majutus, transport, majutuskohta. Reisikorraldajate sõnul tuuakse kõik kliendid tagasi esimesel võimalusel. Tarbijakaitseameti teatel ei ole hetkel põhjust kahelda Eesti reisikorraldajate võimekuses lahendada tekkinud olukord tarbijatele kõige paremal ja turvalisemal viisil ning tarbijakaitseamet jälgib olukorda pidevalt nendega Tartusse. Kui kaks viimast kevadet on aprilli keskvaike tõusev Emajõgi muutnud Tartus Supilinna ja Vana-Ihaste majaomanikud närviliseks, siis sel aastal suuri üleujutusi karta pole, jätkab Mirko ojakivi. Viimase nädala jooksul on Emajõgi Tartus kerkinud igapäevaselt vaid paar sentimeetrit hüdroloog Ene Randpuu ennustas, et neil päevil peaks veetaseme tõus lõppema ning lähinädalail algab veetaseme taandumine. Sellel aastal ei ole muretsemiseks põhjust ohtliku, seni on palju ruumi ja sinnani ta see aasta kindlasti ei küündi ka ja no täna-homme ilmselt on see tipp käes, ilmajaam lubabel, sademeid saga ilmselt see enam ei mõjuta, sellepärast et need lisajõed on kõik langemise peal. Numbritest rääkides, siis tänavu tõusis Emajõgi vaevu oma arvestuslikult nullpunktist veidi üle kahe meetri kõrgemaks. Samas mullu oli veetase aprilli lõpus üle kolme meetri ja 2010. aastal oli veetase koguni 3,3 meetrit üle arvestusliku nulli. Miks sel aastal Veetase tartlasi ja tegelikult ka Kärevere praga ja Luunja kandi ja veel paljude teiste Emajõe äärsete kantide inimesi säästa? Kõige rohkem üllatas meid põhja poolt Pandiverest tulevad veed. Kui teised jõed meil jäid ikka sellised keskmise suurde taseme peale, siis Pedja jõgi jäi siiski oodatust madalamaks. Kui viimased kaks kevadet on aprilli algus ja keskpaik kujunenud väga öiseks Tartu linna kriisikomisjonile, siis tänavu võiks selle juht Rein Haak Miina suisa puhkusele sest ainus märkimisväärne veetõusuga kaasnenud probleem oli kroonuaia silla jalakäijate tunneli osaline vee alla jäämine. Kuid see on tavapärane sündmus, mille tagajärgede likvideerimine erilisi rahalisi kulutusi linale kaasa ei too. Rein Haagi sõnul ei istuta aga tõusuvee puudumisest hoolimata sel aastal käed rüpes ning linn jätkab investeerimist Emajõe kaldakaitserajatistesse, et olla valmis siis juba järgmisteks kevadeks. Me ei tahaks, tähendab teha selliseid betoonrajatisi nii nagu kesklinnas on. Kesklinnas me lihtsalt peame leppima, aga Supilinna ülejõele tahaks sellise lausikuma kaldakindlustuse keskkonnasõbralikkust näiteks munakivist, et suvel saab ilusti vee äärde, mitte ei pea kahkelt vet vaatamata. Mirko Ojakivi, Tartu. Nüüd mõned sõnumid välismaalt. Süüria valitsusväed jätkasid ägedaid rünnakuid protestide mahasurumiseks. Kokkupõrgetes sai täna surma üle 80 inimese, neist 52 tsiviilisikud. ÜRO peasekretär Ban Ki-moon mõistis Süüria valitsuse uute sõjaliste pealetungide pärast hukka. Panni sõnul ei anna asjaolu, et vaherahu kehtestamise kuupäevaks lepiti kokkukümnese prill õigus tapmisi viimse hetkeni jätkata. Rahuplaani järgi peaksid valitsusväed Süüria linnadest ja asulatest teisipäevaks lahkuma ning neljapäevaks peab lõppema igasugune sõjategevus. Süüria valitsus on võimaldanud iga päev kahetunnist humanitaarpausi, et abi kohale toimetada ja haavatuid evakueerida. Eesti aitab Süüria konfliktis kannatada tanuid 50000 euroga. Pakistanis jäi üle 100 sõduri lumelaviini alla. Armee esindaja sõnul kasutatakse inimeste otsimiseks koptereid ja päästekoer. Õnnetus juhtus mägises Kashmiri is, mille kuuluvuse üle Pakistan ja India on aastaid vaielnud. Piirkonnas on tuhandeid sõdureid mõlemalt poolt, samas on seal raskete ilmaolude tõttu hukkunud tõenäoliselt rohkem sõdureid kui relva kokkupõrgetes. Venemaa peaminister Vladimir Putin nõuab, et riigiasutused telliksid edaspidi üksnes Venemaal toodetud autosid. Tähendab, et väiksemad ametnikud peavad tulevikus loobuma audidest emmersedestest. Küll aga võivad nad jätkuvalt sõita näiteks Kaliningradis kokkupandavate BMW-dega. Krister Paris räägib pikemalt. Ideed, et vähemalt Venemaa enda riigiametnikud võiksid sõita kodumaist autodega, pole midagi uut. Omal ajal proovis kodumaise Volgaga ajada läbi koguni president Boriss Jeltsin. Et nagu tema mälestuste raamatust võib lugeda, siis jäi ta sellega kord mootoririkke tõttu tee peale seisma ja leidis pärast, et see ikka ühele presidendile ei kõlba. Nüüd autobaasi peakorteriks olevast oli, jättis esinedes aga kinnitas viimast kuud peaministriks olev Vladimir Putin, et kui Venemaal juba autosid toodetakse, tuleb lõika osta. Leian, et kõik Venemaa Föderatsiooni riiklikud ning munitsipaalvõimud ettevõtjad ning muud tellijad, keda finantseeritakse riigieelarvest, peaksid juba kõige lähemal ajal hakkama hankima autotehnikat, mis on toodetud kas Venemaa Föderatsioonis või siis ühtse majandusruumi territooriumil, see tähendab Venemaal, Kasahstanis või Valgevenes. Venemaa võimud on pumbanud kodumaisesse autotööstusesse päris suuri summasid, näiteks oma autobasse elas kriisi üle ainult tänu valitsuse raha süstidele. Samuti kaitsevad Venemaa autotootjaid kõrged tollibarjäärid. Tollis pääsevad need, kes oma tootmise toonud Venemaale näiteks BMW, Nissan, Volkswagen ja Toyota ja neid võivad edaspidi soetada riigiametid. Mitmed kaitsemeetmed muutuvad lubamatuks, kui Venemaa ühineb suvel maailma kaubandusorganisatsiooniga WTO. Aga riigitellimustele võib ikkagi eelistada kodumaist, kinnitas Putin. See pole vastuolus WTO printsiipide ning normidega. Läbirääkimiste käigust leppisime me kokku, et riiklikke tellimusi reguleerivad meie sisereeglid. Putin ise on kodumaised autotootja promonurka isikliku eeskujuga sõites näiteks Lada kaliinaga mööda Kaug-Ida teid või roolides uut Lada grandat. Paraku lõppesid mõlemad katsetused rahva silmis fiaskoga. Nagu videoblogijad üles võtsid, oli kaliinaga promosõidul kaasas veel kaks identset masinat. Neist üks treileril küllab ohu pärast ära, laguneb tervitati blogo sfääris grantaga, käivitas üldse alles viiendal katsel. Praegune, kes muide Putin enda kohta ei käi, sest kõrgemate riigiametnike jaoks piisavalt turvalisi autosid Venemaal ei tehta, nentis peaminister rahvusringhäälingu raadiouudistele. Krister Paris, Moskva. New Yorgis seisab ees tihe eesti kultuuri, kevadavalöögi andis ansambel Ewert and the Two, Dragons jätkab Neeme raud. New Yorgi kunstnike linnaosa Williams pürgi tuntud klubis nitting Factory antud kontserdiga pani Ewert and the Two Dragons punkti oma esimesele Põhja-Ameerika ringreisile, ütles ansambli kitarrist Erki Pärnoja. Me tulime New Yorki Kanadast, seal toimus selline väga tore festival, nagu geneedime ja kõik, mis on siis sarnane, nagu meie. Eesti oma seal ei müüda, kuid Kanadas Torontos oli meil viis kontserti ja, ja eile siis oli meie esimene kontsert New Yorgis klubis pianos. Edasi saab sõna basskitarrist Ivo Etti ja siis laulja Ewert Sundja. Ma arvan, et me suutsime luua päris hea kontakti Ameerika publikuga, noogutasid kaasa. Viimaste andmete kohaselt võib meid juba sügisel sinna uuesti Ameerikas esindab meid selline Bucking, Eisen nagu teised, siis ei pruugi. Nad on kindlasti üks selles vallas tegutsevatest firmadest suurimaid, siin siin ongi praegu nagu selline proovikivi, et nad nägid meid Euroopas enne. Nüüd siis me oleme nende nende kodumaal ja vaatama, et kuidas, kuidas sul läheb. Siiamaani läheb nagu hästi. Kristjan Kallas, ansambli trummar ütleb, et sel aastal on Ewerti ja draakonite reisimist palju. New Yorgist tagasi koju ja siis me sõidame kaheks pooleks nädalaks Šveitsi, Belgiasse ja Prantsusmaale on kokku vist seal 10 kontsert, V12. Ewert and the Two Dragons avas New Yorgis päris tiheda eesti kultuuri kevadet. Tuleval nädalal toimuvad siin iga-aastased New Yorgi Eesti kultuuripäevad, kus saab näha teatriühingut oma lava. Eesti uusi filme ja kunstikontsertreisidel on aprillis veel folkmuusik Triin Taul omandrioga ja Maria Minerva. Mais seisavad ees mitmed rahvusvahelised kunstiüritused, kus näeb ka eesti uuemat kunsti rahvusringhäälingu raadiouudistele Neeme raud, New York. Ning lõpetuseks ilmast. Öösel sajab paljudes kohtades lörtsi ja lund, Kagu-Eestis on saju võimalus väiksem. Puhub kirdetuul neli kuni 10, saartel ja läänerannikul puhanguti 14 meetrit sekundis. Õhutemperatuur on null kuni miinus neli kraadi. Päeval sajab peamiselt Kagu-Eestis lörtsi ja vihma. Loode-Eestis pilvisus hõreneb ja saju võimalus väheneb. Puhub kirde ja põhjatuul neli kuni 10, saartel puhanguti kuni 14 meetrit sekundis, õhtuks tuul nõrgeneb. Õhutemperatuur on null kuni pluss neli kraadi. Niisugune oli tänane Päevakaja, ilusat õhtut ja kuulmiseni.