Setomaal elab üks õnnelik rahvas, kes peab pühi nii uue kui vana kalendri järgi kaks, jaanipäeva, kaks aastavahetust ja mõistagi ka jõulupühi kaks niipea setod valima, kas jääda oma traditsioonide juurde, ei käi ajaga kaasas, elult tuleb võtta kõik, mis võtta annab. Seto Talumuuseumi direktor Laine Lõvi ütleb, et vana kalendri jõule peetakse ikka rohkem omadeks, aga täname. Päeval ei saa muust maailmast eraldatult elada. Ma või tahta küll pita ummi, pühi ja mida iganes, aga praegu on haigum, nii et kui jõuluhaigum siis omava saava galatsed tulla ja tuumamehega katega sisse olümbräkuusagu kuulad sa, kodo sai tulla, et siis ongi nii, et peadki vähekene nagu vaatset jõuluturu pärast, et tere hom kuu. Aga siis, kui meil detailsed üha omava tavaliselt on, miks juba nagu ja ikka kaugel Harlan siis on, nii et olete, eks muide ka kes, kes sa teda Talsi pühabita ja noh, nii muuseumi pääl x x peame ja, ja vähemalt me teame, et santsi püha mõlema ja ja mõtleme, tuleb vale, jätkame kerkohja, käime surnuaias ja nii on olnud ka tegelikult läbi Wynne au, Nõukogude hauad. Et ega nüüd pühi ees nagu häästes Kiteta ja AS nagu vahepeal üldse vitati, aga tere nik surnuaia ja panime kündlit ja jõgelemiga jõululise kerku ja nii nagu nagu peate, ei tohiks küll minna, aga vahepeal pagasime ja igavene. Seto Taltsi pühadetraditsiooni juurde on alati käinud ka rõõmusõnumi kuulutajad, kes jõuluööl ukselt uksele lauluga kristus lapse sünnist teatamas käisid. Mäletatuut Ladza ost mullal Pole, sealsest perest mul hulga relju rabavile kõik olliva ja minuni kui väikestest Latsust, mäletad tooted, et nuid nagu, nagu jõuluvana tulebki nii vega ei ei mäleta, et naabri, mis meil alateks pakki jagi ja ja, ja ühte kõraga laul seal kõik katkenud laulu, mis meelde tulla. Aga mul on meeles todad Talsi Põhe ühiselt seto jõululise uudseme, kristlase lavdajaid. Ja kuna mu veli ja külas sildu Laanetu, Paul, no niivõrd hästi laulseva ja kõik haigetoodete etet, et Harold harja etuvat käbe pakatakeske nagu noormehe. Mul on meeles, et vana hine, mis alles Väiga lats, aga just seal seal nurme tulivad sisklustuselavdaja muuseas seal kuusemal lauliva nailon, noor käe ja, ja siis neile anti siis igasuguseid häid asju, mis too vana laol nireiga hääd olla imelal Hoietonid, sibula ubinit ja seda te kätte palju santseid. Räänkeid kohe pantsises kõrvitsaseemnete ja puistati suhkrut pääle ja Jaagi Nuitses nendele poistele anani laul soo ja siis ma kõika ei koodi ja ema ütled tuledki Leo Pauliga, tule kööki. Ja ma siis nii Veiga oodi tules Leogovliga. No vähemalt mõistvale hooldatuseni sama Murisuse Ena tülli veel käinud tõesti, nii hästi laulsevaja atoom, nii kui selline inimene, mälestused ma väga oodid muma veel ei tule. Ja Olesonikatestuselavdaja, aga peale tuli ka läbi ja kõigil ante pakki, sest seto kombo ole isenesest jõuluvana tulekut jõuluvana pakki jagamist vaid ongi toaandmise rõõm jõululises siis, kui Tulti kerkust ja võeti saia Ahost ja nagu noh, anti väljapoole toa andmine on tähtsam kui saamine ka nimel, sellise ütleme, jõululaps sündis nagu noh, tähtsustas ja laulva tollel teemal ja suu sellist sellist nime oli muidugi niiviisi armer või, või siis noh kadri muude õide fad nimel ikka tavaliselt ainuke nendel omi õhtu tuli vedu nagu hunnare müüte, et valgust oles ja ja kusjuures nagu Kadrisid võib-olla ja ja, ja Marta nagu ütelda, et mõnikord tahetas sisselaske akristataja toodeti ja mida will mälete tooted inimesel pühil Taltsi pühal kah no homotuultega jo kerkustega, sest nagu Kohkevdas oodaku poole ja järgmise tühje haigu käite siis nagu hobusega sõitma ja käivitas siis Küle ja Egerti Kasenside vannu inimeste puhul, kellel Nigulas latsiva või kellele on vaja nagu hüve viia, et see siide siis kalasült, mitte nagu meil ja, ja piirakitia Tuulsane nagu külaskäimise ja, ja selle sane, nii nahnikud, Maasa litsa haig, tule, taste Pallo, sõideta hoobasid iga ja kuljuse pääl ja toom nagu lapsepõlvest meelde jäänud, et aga siis, kui juba nagu suure plats oli, siis sisu seal nagu ütleme, vene kommunisti haige, et ega siis lõika tohis näidatagi, et nüüd pühi peate ja, ja madija tooted meelol, kodu, jõulupuu, Sis, Esabance tekki aknale ette, et meil on ka küla, ütles Minskis käri kai põlema, et huumor kuldses käes. Aga seal oli vaagna all, et et tekib antiagnal, aga küsiks, peeti. Paraku on tänapäeval Kristutamise tava praktiliselt välja surnud. Kui Kadri või mardisante võib veel näha nii uue kui vana kalendri järgi jooksmas siis jõuluööl keegi enam naljalt uksele ei koputa. No Kristutamisega on jah, et kui Miika muuseumi loeme ja nakkasime oma Laanet sirkuja, kuldad Saganastaga mõtleme kahetule, Kristatamise võisi nagu uuesti üles ärgata ja Pruuseume ausalt ütelda, do jõuluöö on Talsi bla ööse ja ja et kui minna külla ja minna seal selle vanemale inimestel, siis ohikum, lännu, nii keerulisest haigum tugev teeks, ütleme nagu ööse, et inimese tahe sisselaske ja myyvatas teeme kokkuvõtted haigla Therese ja midagi ei teete, mingi asi ja saigi nagu ütleme, sääne mälestuskõiki ole võimalik, kas taastada või tagasi tuua võib-olla midagi jäässegi, päris ütleme, sääst mälestusest. Mulle tundustatud Krisatamine on ka nii, et et pigem siis jäta Jubadu järgmine ütlemine siis Talsi pühe Edimelise püsi õdagu poole või pühi sellene hääl, summa, et minna ja, ja ütleme, Sandsid inemis siis meelepita, kellel, kellel oli latsi või, või kes on viletsa jaa, jaa, jaa ja kellel loomake, aga noh, ole hoolini Veiganest vanus püsisid, et et sääne mälestusse sääne asi, nii nagu ütleme, uuesti ärgitada, aga mulle tundus setu Kristataminemjasane, sest inimesed ei julge niiviisi yldlask sisse ja, ja siis on nii, et Etu tegija do kest taht nagu aad Nõgeni palju vaeva ja, ja sõit ja läbi lume ja külma ja siis see ka lasteaia siis Homsilveiga kurbet. Igatahes teemia Sance omamoodi otsuse, et, et see on selline asi, mis sääsegi ainult ühest ilusast mälestusest võib olla tõsi võiva proovi aga nii libansemad nagu riiulehesaisma. Ja kuna seto jõuludeni on veel piisavalt aega, siis tuuakse kuusk tarre ikka viimasel minutil, et jõulupuu pikale katsumusele korralikult vastu peaks. Räägib Mikitamäe kandi noor talunik Imre liivaga. Meierei kuuske Wildonoga pärast oledki, ta on, mõnikord on vahepeal me teeme üldse nii mutreid, ehtsam kuus ääretult lähkaave Heljast kaija kündile palase pääl, aga siis mõned isa säästaksid meil mõtsa mid, suur kuused, time, vidi küünla hoopis sinna pääl hakkaski maale võtma, et võib-olla jahtuiast kui mõni kuus ette kas liini all või niimoodi kasvas isamaaga. Muide mis võiksid maale mõtet niisama, et mõni aasta Mundon nagu nüüd viimase aastaga ei toonudki niimodi mis ekspud male võtad ja võib-olla siis olime vähe patsituudi rohkem nagu kuus, noh, ta võib ala või kuskile mujale, keda ma ei ütle, et ta niipea just olema tar. Saat ilmaga ei lase hakkama Kuulsa braske võtme vikati Hanna täita, kui mõni normaalne kuuseum ka natuke muidugi pikk. Kuuskajatelema tubli, Tarmo ei vahepeal teema, minu meelest võiks sokid ja aga illessiks vähe panna mähta rohkem tähtsa või suurepärast kasutades siis ta olla vetsklikus kingituse kingituseks jagama. Mõnda aega jäi pea kuuse alla, et, et omavahel jaga Maria seostamine, teeme niimoodi, teeme loosipakke. Ütle kink elemendi muide kulleses Avatiide või mis madi jaheks, osa toogi, kuuse võib-olla hästi võimalikul tilde tarre, mõlemal jõularbit hävite kuusega muidugi kaid kuulsust võtma või, või noh jah, et, et mõnda asja, võib-olla selline vaht taastat Philleti tahtis seto jõulustega, aga muidu vaja, et nüüd tuba, sõbrants Katrin melandile Unimudvaid tubaski, peaasi vastamalemba jõulud. Neil, kes soovivad seto jõuludest ehk Talsi pühadest aimu saada, tasub kuuendal jaanuaril seada sammud Värska või Obinitsa kirikusse ning järgnevatel päevadel kiigata seto talumuuseumi või Obinitsa seltsimajja, kus Talsi Püha Niko aastaid korralikult peetud. Ega need setomaa ajaloolisest Ivo Linna spets riski pidamata jää.