Kunst on üleüldse üks täiesti mõttetu asi ja õieti ainult niimoodi ongi võimalik kunsti defineerida. Ja eriti puudutab see muidugi tänapäevast ehk kaasaegset kunsti. Õieti on see väga vana mõte, selles ei ole mitte midagi uut, kuid eriti kipub see asi painama just siis, kui eriti viimasel ajal, kui järjest rohkem on kuulda taolise mõtteavaldusi, nagu et moodsat kunsti tehakse maksumaksjate rahade eest. Et justkui inimesed väljendavad oma pahameelt, et nad peavad kinni maksma mingisuguste hullu sardastajat, tüüpide arulagedat tegemised ja nii edasi. Meie nõndanimetatud uuenevas ühiskonnas on selline seisukoht järjest enam levima hakanud, mis ma oskan selle kohta öelda? Neil inimestel on täiesti õigus, kes niisuguseid mõtteid väljendavad. Ning sellepärast ei ei olegi ma õieti kunagi leidnud et et mul oleks mingisugune teatav õigus küsida kusagilt honorar või stipendium on ma lihtsalt võimaluse piires. Olen katsunud tegeleda igasuguste muude asjadega, mis toovad raha mingil määral sisse. Et neid summasid siis rakendada ütleme siis täiesti heategevuslikul otstarbeks, kuigi, kuigi see on just selline heategevus, mida minu silmis absoluutselt keegi ei tohikski õieti vajada. Ja seepärast ei ole sugugi harvad need juhtumid, kui ma küsin endalt, et miks ma, miks ma kõike seda siis üleüldse üleüldse teen, lihtsalt tundub, et et kui ma niimoodi mõtlen, siis jõuab kohale mingi niuke hirmu hirmu tekitav tõdemus, et justkui kui mina sellised tegemised järgi jätaksin, siis ei tegeleks selliste asjadega enam näiteks mitte keegi. Loomulikult on see mõte ääretult enesekeskne ja absurdne aga minu puhul toimib ta siiski mõnevõrra innustavalt selliste publiku reaktsioonide koha pealt, nagu ma esmalt mainisin võiks veel öelda ikkagi seda, et et igasugused negatiivsed reaktsioonid, igasugune hämming on igal juhul parem kui publiku ükskõiksus. Selles mõttes on eesti publik, vaata et maailma parim ei ole kusagil kohanud. Anduvad niivõrd vastuvõtlikku publikut, kui siin. Nüüd, kui ma siin eetris juba olen siis tahaks välja öelda mõned mõtted, mis minu arvates oleks ütleme, päeva päevakohaselt olulised. Esiteks ma olen paar korda sattunud kogemata vaatama neid Eins valgusaateid televisioonis. Ja nüüd ma tahaksin küll öelda, et need saated tuleks lihtsalt ära keelata. Selle saatesarja puhul torkab võib-olla kõige rohkem silma see, et tegemist on justkui naguniisuguse asjaga, mida vanarahvas nimetab õelaks, pilguks või ära kaemiseks ja see on midagi põhimõtteliselt hoopis erinevad, kui on ükskõik kui kurikriidiga. Kurikriitika on paratamatult asjatundlik kuid antud saatesari seda ei ole. Teiseks hakkab üha enam muret tekitamas noorte kunstnike probleem. Täiesti ilmselge on, et praegusel ajal ja ka praeguses kohas siin võib-olla on see ka igal pool, niimoodi on noortel kunstnikel ääretult raske ennast märgatavaks või arusaadavaks või üleüldse tähele pandavaks teha. Ma olen isegi täiesti nõus sellise seisukohaga. Praegustel kunstnikel on tunduvalt raskem kui näiteks minul omal ajal alustades kus justkui oli kogupind ette valmistatud selleks, mida mul nagu tol hetkel öelda oli. Mul on raske nimetada mingisugust muud ajavahemikku lähemast või kaugemast minevikust mil aeg oleks sedavõrd soosinud noore Kunstitõeliselt originaalseid ja ja epohhi säravate ideede tekkimiseks. Kui see on praegu, ma paluksin tõesti noortel selle üle sügavalt mõelda, ma arvan, et meie noores kunstis puudub täielikult teatud mõtteviis, mis üleüldse teeks võimalikuks selle nõndanimetatud kaasaegse kunstitegemise. See eeldab mingi ääretult, ainult kavatse eripärase materjali või, või ütleme ütleme, tühimiku avastamise ning selle seal väga süvenenult sellega tegelemise. See tühimik võib endast märku anda. Kas mõne materjali näol kas, kas mõne koha, inimese, mõne loodusnähtuse, ükskõik mille olemasoleva näol, kust paistab võimalus edasi liikuda läbi uurimata aladele. Võib-olla paar sõna iseendast. Ma arvan, et ma olen piisavalt ebameeldiv tüüp, kellega on raske kokkulepetele jõuda ja kokkulepet pidada. Ma ise süüdistan ennast väga sageli asjade lõpetamatuses asjade liiga hilja alustamises pealiskaudsuse ja nii edasi. Kuigi võib-olla pealtnäha võib jääda mulje, et olen kohutavalt ennast täis inimene, muide enesekeskne olema küll ja oma isiku ja, ja oma isiksuse ületamise probleem. On ka kunstis mu jaoks küllaltki oluline olnud, ehkki meeldiv on vahel tõdeda kuidasmoodi teatud hetkedel. Selline probleem täiesti haihtub kuhugi kaugustesse, kui avanevad väljad läbi uurimata avarad väljad, millest ma ennistki noortele õpetussõnade peale lugemise kohas koha peal mainisin ja nende väljadega tegelemine ütleme kui kui jah, täiesti massiliste piirkondadega tegelemine selles õieti sisaldabki minu jaoks kunstil kunsti tegemise tõeline võlu, nüüd siis veel mõne sõnaga sellest näitusest, mis mul praegu üleval on, luum galeriis. Loomulikult hindan ma ise hoopis rohkem selle kaheosalise väljapaneku. Esimest osa tähendab seda osa, mis on esimeses Stahlis seal klaaside asi, need tööd on valminud 12 tunni jooksul vahetult enne näituse avamist. Kuigi idee kui niisugune oli juba üsna vana. Kuid selle teostamine takerdus pidevalt, põhiliselt finantsiliste asjaolude tahab. Loomulikult ei ole ma sellega rahul, seal puudub nüansside väljaarendamine, see on võib-olla ütleme idee kui niisuguse esitus, mis tahab jällegi aastatepikkust süvenenud tööd. Kuid noh, siinkohal ma nüüd tunnen tõesti, et et see transparentsus ja valgus kui füüsikalised ning meeto füüsikalised paradigmad on väärt seda pingutust, et nendega tegeleda. Ja mis nüüd puutub sellesse teise saali väljapanekus, sellesse niisugusse värvus rattakarusselli siis ausalt öeldes ma tõesti ei tea, miks ma olen seda teinud. Kas sellel on mingi päev Tartus või ei ole seda võib-olla tasuks võtta rohkem kui, kui satanismi õppevahendina. Tänavuaastane on meie teine preemia juba vala preemiad lähtuvad üldisest kunsti olukorrast. Eestis. Me ei premeeri konkreetselt enda parim parimate esindajad, kuid vaid püüame nagu hinnata eesti kunstis toimuvat, et oleme oma preemia andmisel keskendunud alternatiivsete suundade esiletõstmisele. Ja meeldetuletuseks meie eelmise aastapreemia läks rühmituselt Ekspre past. Ja lasta see preemia saaja, lubage mul välja kuulutada on liig. Lesberg on valmistanud meie parim sept. Või metallikunstnik sepp Heino Müller, kes on seal ja ta teeb iga aasta pisut erineva kujuga harpuuni ja täna vastane harpuun on nagu nui, millega lillesberg jalutama minnes võib öösel ennast kaitsta kahelt poolt kahe korraga. Auhinna eelkõige eelkõige oma fotoloomingu eest. Silmas on peetud siin tema 92. aasta septembrikuus raevanglas toimunud näitust. Fotopraegusel hetkel on maailmas väga eredalt tõusnud esikohale ja teda käsitletakse täiesti võrdväärselt teiste kujutava kunstialaliikidega ja hetkel vähemalt minu kogemuste järgi Stockholmi solvatuna messi kunstimessi. Kõige suurem hind sisuliselt, mida maksti või küsiti ühelt ühest, oli foto ja ka Eesti välisnäituste praktikas on foto väga tähtsal kohal, karsruues esines Liilesberg oma fotodega ja tee praegu Kiilist toimub näitus, mis siis esindab Eesti foto, ütlesin samuti, kaasa arvatud lee lesbergi tööd ja galerii vaal on asunud väga eduka edukale koostööle lesbergiga ja praegusel hetkel ma loodan, et me mõlemad pooled on rahul selle koostööga. Me preemia puhul ei ole hetkel nüüd ikkagi tähtis, et ta meie tallikunstnik vait Liilesberg on üks. No minu meelest kõige professionaalsem praegu kunstnik, kes fotoainele on lähenenud ja ta on valinud vast kõige viljakamad suuna praeguses fotopuu, mis on akt aktifoto, taon väga kõrge nihukese esteetilise nivoo valinud nende lahenduskäikude juurde, et temaga esteetiline, väga huvitav jaa. Ja, ja seda teemat äärmiselt põnevalt puudutab. On pannud oksjonile oma hindamatu. Hindamatu autogrammiga plakatid selle alghinnaks on üks kroon. Palun keskenduda viis sekundit, üks, kaks, kolm, neli. Nüüd on läbi nihi üks proua, kes pakub rohkem. Kaks krooni, kaks krooni esimest korda. 22 10 esimest korda. Ega teist niisugust plakatit ei ole, mis asja te nüüd vaatate, ta on meil käeulatuses. Kui vaadata tahate, palun väga, ostke ära ja siis võite kodus vaadata selle peale, kui ta 10 10 krooni esimest korda kaks, 10 20 20 vot see oli see. Meeldib mulle 20 esimest korda. 25 esimest korda, no näed, seal juba roheline atvat sobitsolid. 55 on see siis mingisugune arv? 55 korda. Koos kõvem. Mees on midagi. Palju rõõmu? Ja. 75. Fantastika. 75 esimest korda. Mina tulin siia kõige kõige siiramate kavatsustega, lihtsalt teha kolmas näitus sellest jadast, mida ma see aasta olen teinud ja panna need kõige värskemad pildid lihtsalt välja. Nii et võib-olla on selline olukord küll, et pärast seda võrdlemisi Nad talve, kui kõikidel läks tuju pahaks ja raha said otsa ja kunstnikud tundsid ka, et ega keegi nende vastu erilist huvi ei tunne ja siis vähemalt osa inimesi otsustas, et et mis siin ikka nõutult seda parem tegutseda. Miks sa tulidki Tallinnasse näitust tegime sellepärast, et sinu elupaik on ju praegu Tartus, need tööd on valminud näiteks Tallinnas. Ja peale selle esimese näituse tegime Haapsalus, ma ei tea, kas see on päris kohustuslik, et selles kohas, kus on sisse, kirjutas, et sealt nagu kaugemale ei tohi näiteks teha, tegemist oli lihtsalt minupoolse, sellise väikseke trammiga, et ma mõtlesin. Kuna see, need kolm nimetatud näitust läbisid teatud nihukese ajas esimesed eksponeeritud tööd, mitte sellel näitusel, aga eelmistel olid tehtud 10 aastat tagasi ja siin on praegu noh. Vaata viimast, mis valmisid nii nädal enne selle näituse avamist, et kui liikuda ajas, siis miks mitte ka pisut ruumis, sa tunned ennast praeguses meie kunstielus. Hästi, ma olen sellest põlvkonnast pärit, kes on alati üksildane. Nii et, et ma ei tunne ennast pahasti. Ka konski saate poolt, palju õnne teile, Marika Valk, sellepärast et mulle tundub, et te olete ühe võitluse võitnud, kas nii võib nimetada? Ja kindlasti võib, aga see on nii-öelda kolmest suurest võitlusest kolmas ja, ja no esialgu nagu ajutine lahendus, aga tõsi ta on, meil on kolm päevakorrapunkti, esimene nendest on Kadrioru lossi restaureerimine, teine on uus kunstimuuseumi Eestile ja kolmas oli siis selline ajutine lahendus, mida pidi lahendama ka esimeses järjekorras, nii et see punkt on tõepoolest suures osas täidetud. Milline see kõige raskem punkt oli? No ma usun, et kõige raskem punkt on uus kunstimuuseumi, kuigi praegusel hetkel tõitmisele arhitektuuri projekteerimises puudutab, on praegu paika pandud ja täpselt aasta pärast, esimesel aprillil. Me ilmselt kohtume siinsamas muuseumis, Krist kuulutatakse välja arhitektuurikonkursi võitja. Aga sealt edasi on juba ära ka raske aimata, mis toimub Eestis. Majanduses ja kuidasmoodi me edasi ei pääsenud. Ma usun, et meil on väga hea kollektiiv. Sellepärast et eelkõige väga rasked perioodi näitavad seda, kuidas inimesed eluga võitlevad ja kuidas nad kaasa mõtlevad ja ja kuidas nad probleeme lahendavad. Ühesõnaga, ma arvan, et me oleme nii palju võitlusi läbi elanud koos ja enamuse nendest peab ausalt ütlema, võitnud ja ikkagi võitnud selle tõttu, et, et nii direktor kui, kui tema kollektiiv on olnud ühel nõul ja, ja seisnud ühe asja eest. Mina kiidan väga oma kolleege, milline osa Eesti kunstist on nüüd siin uues kunstimuuseumis välja pandud? Tähendab, see on on väga väike osa meie fondidest, nii nagu me välja kuulutasime, on see Eesti kunsti püsiekspositsioon möödunud sajandi lõpust kuni 40. bostoni. Paraku on protsentuaalselt siin väljas meie maalifondist ainult 2,1 protsenti maalidest ja skulptuuridest ainult üks protsent, nii et see näitab, kui suured on meie tegelikult mornid. Me tegelikult vajadused ja selle perioodi kunstist on väljas ka tegelikult ainult üks kaheksandik, mida me võiksime näidata, nii et ilmne vajadus uue muuseumi järele on minu meelest kõigile selgem. Härra Voldemar Vaga, öelge, kas tänasel päeval, kui Eesti Kunstimuuseum nagu uuesti avaks oma ukse, et kas te olete õnnelik? Ma pean tunnistama, et ma olen ülimal määral õnnelik kuna ma olen oma pika eluaja kehtel, ma olen näinud kannatusi ja seda rumalusi, kõik, mis on sündinud kunstimuuseumiga ja et see nüüd kõik on möödas. See rõõmustab mind ülimal määral. Mind rõõmustab see, et meie kunstielu on ikka nii elav ja et see loominguline energia on meie kunstnike nii suur, et luuakse uusi, ikka uusi ja suure päralise töid uues laadis. Tähendab, et eesti kunsti ikka uueneb ja uueneb. Te olete nii lootusrikas täna, et Eesti kunstimuuseumi uueneb. Kas see on kunstimuuseumil üks kõige kõige parem etapp tema elus, kui tagasi mõelda? See on siiski kõige parem etapp, ma tuunitasid oma kõnes on ajutine, see peab jääma ajutiseks, sellepärast et Eesti kunstimuuseumil peab olema väärikas hoone kus võiks säilitada neid suurepäraseid teoseid, mis on aastakümnete jooksul kogutud. Kõigepealt selle maja vaimsest sisust, millest ta nii kenasti mulle kõnelesite konvesin, ruumides olime. Ajal on oma oma vaimne ajalugu ja, ja nüüd ta on kuidagi kuidagiviisi selle uues kuues siis suutnud jälle jälle nagu jälle välja välja ehitada või selle vaimsuse tagasi tuua alates keldrist tulevane kunstigalerii, siis üks vaieldamatult parimaid vanavara ärisid Tsiphara, sealt edasi teisel korrusel British Council ja kolmandal siin, kus me nüüd istume. Virosed, koolituskeskuse Esko Koolituskeskus, selline põnev probleem tänapäeval Tallinnas, kus, kus on leitud raha ja, ja, ja vahendeid toetamaks või laiendamaks ühte põnevaid kultuuriprobleeme. Me tegime koostööd aktsiaseltsiga Wiklar, kes oli meie jaoks peatöövõtja ja me oleme siin kiire ajaga siis nii-öelda korrastanud ja restaureerinud selle hoone suure trepikoja, mis oli väga näotus seisus, kuna siin oli kahtlase mainega tänapäeval merekooli moodi õpe Tartus sees ja, ja iga eestlane võib kujutada, millise trepikoda välja nägi. Teisel korrusel on siis britis konsuli koolitusruumid, mis on nüüd saanud täiesti uue näo ja, ja siis Meelis pressib disaini järgi teostatud kolmandal korrusel on ka aktsiaseltsi Restor poolt tehtud tööd ja seal siis selline koolituskeskus siin. Nii et noh, need osad sellest maast on meie tehtud ja osa töid majas on ilmselt veel tulevikus sellised, mis vajavad teostamist fassaadi osas ja ka neljandal korrusel ruumide väljaehitamine. See on olnud tark investeering kindlasti sellel tellida, sest praegu ehk see on üks uuemaid vanalinna objekte ja ma ütleks Kauks nägusamaid. Selles mõttes selline ehituse pool ei olnud väga kallis, kuid kui vaadata seda disaini ja kõike seda mööblit muutus, siis kindlasti isegi rohkema, võib-olla finantsi poole pealt on nõudnud koguse interjöör siin sees, meie poolt on tehtud ka välississepääs. Ja siin peab ütlema, et meil on olnud võimalust teostada küllaltki huvitavat projekti sisekujundaja poolt ja ma ei tea, kas te ise sellega rahule jäi, aga siin on näiteks eraldi disainitud postkastid, mida on väga harva näha ja, ja paljud pisidetailid noh, rääkimata, et ma enne mainisin, siis võib ka näiteks valgustuse näitust väga edukalt korraldada, sest neid on üle 10. Ruumides võib näha ja see annab omamoodi efekti ja sellise keeruka projekti teostamine on kahtlemata väga hea kogemus ja ja niisugune noh, ka ise õppimine tähendab, et lihtsalt projekti teostades juba ise eriti ei õpi ja arene, kuid siin võimalused kogu meie kaadril olemas. Me teostame põhimõtteliselt enam-vähem peatöövõtulepinguid, peab ütlema, nii sageli on ka meie nii-öelda võimuses või valduses valida ise arhitekti, meil on ka omal mõned arhitektid, kus me siis püüame pakkuda küllalt soodsalt tellijale just seda, mida ta soovib ja sellisel juhul kajatsükkel on kiirem. Kuid teostame ka kahtlemata teiste arhitektide poolt teostajad projekteeritud juba projekte, nii et see on niisugune kahepoolne, võib öelda. See objekt on üks viimaseid vanalinnas, mis restoranil valmis on saanud. Ei ole kahjuks viimane jaama juba pidin ütleme teemana ka veel vaimi valmib siin iga nädal pidevalt objekte ja tööde mahtu läinud küllap suureks, me oleme teostanud ühe ääretult huvitava objekti. See on ka vanalinna piirimail ja sinna võib-olla kunagi läheme niisugustest intervjueerima ka Tallinna linnas ei tea, kus on ainult seinad, kork, tuba näiteks täielikult ehitatud välja ja kus ühte väiksesse korterisse on püütud ära paigutatud terve mõisahoone interjöör ja, ja see on fantastiline teostus ja arhitekti idee ka olnud. Selle objekti lõpetasime peale seda veel, kui nüüd praegu töös on mitmeid väga huvitavaid objekte ja siin võiks mainida Teooria laiendus nimelt paistab, et restoranil läheb hästi ja ta tahab ennast laiendada, siis kindlasti see üks juba väga soosituks saanud esindusrestoran muutub veel paremaks, kui need töötavad tehtud paari kuu pärast on ka vastutusrikkad tööd Eesti pangas Eesti Panga vana hoone osas, sest on ju nüüd Eestil oma riigipank ja eks üks riigipank peab välja nägema. Tõesti riigipangana. Turumajanduses peetakse panka üldse tänapäeva mõistes kuueks kirikuks, sest inimene panka minnes on ikkagi palu ja pool ja ja tas peab tekkima ka aukartus ja ma usun, noh, Eesti pank, kui need tööd saavad tehtud, kujuneb ka väga esinduslikuks soliidseks. Teiste Euroopa pankade rivis. Te olete ka Kentmanni tänavale Ameerika saatkonnaga mingi lepingu sõlminud või, või on see õige? Ja me oleme seal teostunud alguses eelmise aasta lõpus suure lepingu, siis on elanud pisemaid lepinguid ja nüüd meil noh, ma ei teagi, kuidas seda öelda oli, oli ehk au võita üks järjekordne konkurss, kus ka muide osales Lääne firmasid põhja pool ja, ja oli küllaltki tihe tihe pakkumine ja me saime selle töö omale meie tausta uurida ja meie kvaliteeti ja taset ja paistis, et et see on ka välja kannatanud Ameerika ameeriklaste testimise. Ja seetõttu nüüd me alustamisel küllalt mahukaid töid mitmel korrusel, saame sealt jälle uutmoodi praktikate koolitustest. Ameerika ehitusstiil ja eriti saatkonna ehitusstiil on hoopis hoopis midagi muud, mida noh, Eestis üldiselt ollakse varem harjutud nägema ja kogema. Siin sai selliseid, selliseid võib-olla Tallinnale harjumatuid vahendeid kasutades need ruumid luua selline avatud ruumi mulje ja senistest traditsioonidest eiramine, traditsioonide eiramine suhteliselt vanas hoones, suhteliselt moodne interjöör. Nõuab hallata teatavat pingutust, ehitaja poolt võib olla. Projekteerial sünnib mõtte lihtsamalt, kui selle teostamine pärast pärast peaks välja kukkuma. Oli roppu moodi põnev. Sest et on aeg, kus, kus on Eestimaale tulnud uued ehitusmaterjalid, kus on leitud finantse toredate ideede teostamiseks.