Töö, mis viis selle kontserdi nii, aga mitte ainult suur töö, vaid Vaideks ka suur rõõm tol päeval. Et projekt, mille sai alustatud tubli aasta varem see kandis siis seitsmeteistkümnendal mail 75. aastal oma esimesi tõelisi vilju ehk jõudis teisisõnu öeldes publiku ette. Kuna ansambel Mess sai kokku kutsutud 74. aastal 74. aasta alguses Ja noh, tolle aja kohta hästi ebaiseloomulikult Range range režiimiga. Noh, mitte just parandusliku töökoloonia ei olnud ansambel Mess, aga, aga midagi sinnapoole. Nimelt tolle tol ajal oli, oli muusikutel kombeks rohkem lulli lüüa, õlut ja muid krame endale sisse kallata ja ja vahel väga-väga harva ka koos musitseerida. Ma mõtlen, proovi teha, aga selleks, et ellu kutsuda või, või ära teha sellist keerulist projekti, nagu nagu oli ansambel Mess oli tõesti vaja ranget distsipliini, pidevat tööd, me tegime kolm korda nädalas proovi kuskil viis-kuus tundi. Ja isegi mitmed-mitmed tuntud muusikud käisid meid vaatamas kui ime pommi, et kuidas, kuidas siis nagu selline asi üldse võimalik on? Ja Sven Grünberg, ansambli eestvedaja, kelle initsiatiivil üldse kokku tuldi, oli diktaator, kes kõik mehed pani oma pilli järgi tantsima. Seal võib olla liialdus, sellepärast et, et kõigil oli ju vaba voli võtta pill kaenlasse ja ära minna lihtsalt. Aga, aga väga tore, et me saime kokku sellise seltskonna, kes oli kes mõistis seda, et ainult täiesti süüvimise ja suure tööga on selline asi siiski teostatav. Kuigi peab ütlema, et et kahtlejaid oli tol ajal märksa rohkem kui neid, kes, kes sellise muusikategemise vajadus nagu ja selle võimalikkusesse eriti uskusid. Te tegite tollases Eesti rokkmuusikapildis täiesti tavatut muusikat nimetagem seda siis progressiivrokiks. Nii oli tollal vist kõige populaarsem viis seda kutsuda. Mis viis sind sellise muusikani, olid ju tegelikult tollal väga noor, 18 aastat vana. No eks kindlasti õpingud Tallinna muusikakoolis praeguses Georg Otsa nimelises Jah, peab ütlema, et kalduvusi loominguliseks tegevuseks oli mul juba päris väiksest põrnikas peale, aga aga selles vanuses olles, olles nüüd õppinud muusikateooriat juba mõned mõned kursused said, said ideed ka juba muusikalise konkreetsema vormi. Ja tollel ajal olid ju Olid ju suured? Proge progerokki gigandid nagu Yess ja tseneesis king, Creamson, fookus, Emerson, Lake ja Palmer. Kes, kes tol ajal olid nagu väga tugevad mõjutajad ja mulle tundub, et, et inimene võib-olla ongi kõige vastuvõtlikum kusagil seal 15 kuni 25 selles vanuses vastuvõtlik välistele mõjutajatele. Kuivõrd palju nüüd tollaste proge-rocki suurte tähtede maailm, täid mõjutas? No kindlasti ta mõjutas ja päris tugevalt. No minu lemmikuks tol ajal oli jess koka tsenesid Emerson, Lake ja Palmer fookus, need grupid, mida ma siin varemgi nimetasin aga aga siiski oma muusika teostamisel, ma ma arvasin seda, et, et on. Et on võib-olla parem lasta siiski inimestel ka improviseerida ja vabalt toimida. Või noh, ütleme suhteliselt vabalt, sest, sest eks see muusikali oma vormilt küllaltki keeruline siiski ja pidi pidi mingeid raame selgelt järgima, jälgima ühest küljest, aga teisest küljest jälle ma väga jäigalt. Neid lugusid ei noodistanud muidugi teatud teemad, mis läbi jooksid, neid oli alati samamoodi mängida, aga oli ka küllaltki ulatuslikke impravisatoorseid lõike, mida võis mängida, nii võis mängida naa, olenevalt meeleolust. Ja see oli võib-olla kõige suurem erinevus tolleaegsete maailmanimedega, sest teatavasti näiteks jess jess-ist lahkus. No üks tema olulisemaid trummi Bilbrafalt kunagi selle süüdistusega, et ta on, tal on kõrini noodist trummimängimise käest. Ja tahtis ka natuke impravisatoorsemat muusikat teha. Aga, aga meil see asi, jah, nii nii ei olnud, nii et nii et teatud niukseid videole loogilised erinevused olid kohe algusest peale. Enne kui hakkame kuulama ka messi muusikat, võib-olla tuletame vikerraadiokuulajale meelde, kes oli mess õieti, kes siis mängisid selle bändi algkoosseisus ja pärast võib-olla räägime ka kõigist muusikutest, kes sellest projektist osa võtsid. Ja väga hea meelega meenutan neid nimesid. Passi mängis Matti Timmermann kitarri, Elmo Värk trumme, Ivar Cipra. Löökpille hiljem ka trumme mängis Andrus Vaht. Mina ise mängisin siis klahvpille ja laulsin. Veel kuulusid ansambli koosseisu Härmo Härm, kes tegi omal ajal isegi kogu impeeriumis Võibolla esimese lavasüntesaatori 74. aastal. Ja üldse hoolitses meie meie elektroonilise poole eest ja veel ka Kaarel Kurismaa kes no ei olnud mitte mitte ainult tantsu tubli kunstnik, kes iseenesest oli väga oluline figuur, nimelt no eks ta oli meist ka tunduvalt vanem kogenum. Elus aga ka väga huvitav koostöö sündis temaga koos selles mõttes, et, et ansambel Mess ei olnud mitte ainult muusika laval, vaid vaid oli ka visuaalne pool väga-väga oluline. Ja, ja tõepoolest, mul on väga hea meel, et, et tolleaegset messikontserdid ei olnud mitte ainult kontserdid, olid, nad olid midagi rohkemat, nad olid tegelikult esimesed multimeediumid. See tähendab siis sellised sündmused, kus oli heli ja oli visuaalne külg nagu ühendatud. Kuulasime ära ka esimese loo. See oli lugu, mida omal ajal raadios kõige rohkem mängiti ja. Selle kompositsiooni pealkiri on rohelised leed. Sven, kui sa nüüd vaatad nendele messiaastatele tagasi, siis kas mess oli eeskätt live-ansambel, kus mängisid siis kõik need momendid, millest meil siin äsja juttu oli, õiguse nüüd kuulad neid aastatetaguseid, linte, siis ütleme, võib teda panna live esinemistel kõrvuti ka, ütleme, stuudiobändina. Ja vot minu jaoks on, on stuudiod ja lava olnud alati kaks üll üllatavalt noh, erinevat sfääri. Üllatavalt erinevad selles mõttes, et, et mulle tundub, et üldiselt muusikud neid nii väga ei erista, mina helistan neid kohe väga kardinaalselt. Ma arvan, et stuudios peab keskenduma ainult muusikale. Aga laval peaks siiski midagi sellele muusika tegemisele lisama ja, ja ilmtingimata lisama, et noh, kui juba tullakse lavale, siis, siis ainult mängivat muusikut saalist vaadata, minu meelest? Ei ole lihtsalt huvitav. Tänapäeval on ju, on ju igasuguseid muid võimalusi. Jaa? Jaa, selline mõttekäik on mind saatnud tõepoolest siis messiaegadest peale. Ehk siis sellest ajast peale, kui ma 17 18 aastaselt seda bändi alustasid. No mess ka seal toodil kude eksisteeris, arenes tunduvalt edasi, aga mess oli siiski selles mõttes ühe mehe ansambel, et seal domineeris Sven Grünbergi loome- ja mõttelaad. Kas sellega seoses tuli ette ka bändisiseseid teatud vastuolusid või, või aktsepteerisid teised mehed seda? Ei selle kandi pealt ei olnud nagu mingeid vastuolusid, vähemalt minu teada mitte keegi võib-olla kellegi kellegi südamesopis nokitses, mingi mingisugune. Pahupool ka seda, ma ei tea, mul ei ole seda ka siiamaani keegi välja öelnud, aga tundus, et ta siiski töötas kenasti võib-olla üks tõsisemaid probleeme siiski, mis oli, oli see, et poisid tahtsid kangesti lavale ja mängida rohkem kui, kui proovi teha ja selles oli võib-olla kõige suurem vastuolu, et mina jälle tahtsin ennem asja hästi ära lihvida et teda välja tuua. Aga, aga ma arvan, et või noh, ma ka praegu ei tagane sellest mõttest, et see taktika, et siiski rohkem lihvida, väljatoomiseks oli, oli siiski õige ja ma arvan, et siiski veel ikkagi veel liiga vähe sai lihvitud. Messi esinemised olid väga populaarsed nõnda öelda loomingulise noorsoo hulgas, sest seal oli, nagu sa ütlesid, juba sellise multimeediumiga tegemist. Aga ütle, kas messil oli ka tollel ajal mingeid konflikte Nõukogude Eesti kultuuriametnikega? No päris otseseid konflikte isegi ei olnud, ime küll, sest nagu heaks kombeks oli tol ajal pidi ilmtingimata olema olema kähmlusi, aga, aga kuidagi. No kuidas nüüd öelda Põhilised konfliktid ja tegelikult, mis olid teistel eesti bändidel, olid, olid tekstide pärast. Aga Need tekstid, mida, mida ma kasutasin oma loomingus muide, siin suur au ja kiitus ja kummardus veel Helvi Jürisson-ile, kes oli põhiliselt Messi. Või noh, keda keda, kelle tekste ma tol ajal kasutasin? Ja. Nüüd ühel lool oli ka Juhan Viidingu tekst. Ja need tekstid olid, olid siiski küllaltki niisugused. Üldinimliku sisuga või või, või pigem pigem liseks? Kosmilise suurema suurema üldse olemise ja jah, seda, seda, seda päris kindlasti olemisega seotud probleemid, nii et nende nende tekstide turja oli, oli ilmselt siis nagu raskem karata või. Kuulame ära veel ühe Messi omaaegse tuntud kompositsiooni tiik. Sven, kui sa nüüd vaatad 20 aasta kauguselt messi arengule siis kas ansambli nii-öelda sisemine areng võib-olla lihtsamalt keerulisemale oli pidev kogu selle aja jooksul, kuni projekt kandis nime Mess? No ma ei ütleks, et, et see protsess lihtsamalt keerulisemal oli. Mulle lihtsalt tundub, et varasemad ja hilisemad lindistused on on olla, tähendab hilisemad, pisut hilisemad lindistused on lihtsalt pisut küpsemad. Et mäng, mängijad, aga mis seal ka salata, aegs tehniline pool. Raadios kus me tol ajal muusikat lindistasime, täienesid. Just siis, 75 76, oli oli ka raadios teatud jah, täiesti tehnilise hüppeaeg, sest 76. aasta kusagil alguses toodi raadiosse esimene mitmerealine makk, kaheksa realinenud, tõsi küll, kaheksarealine ei ole mingi professionaali tööriist, küll aga, aga võimaldas juba kae jälle mingeid uusi uusi momente. Tõsi küll, alguses uus mängukann ei olnud võib-olla. Ei osanud seda nii hästi kasutada, kui kui oleks pidanud, aga et see oleks ka omaette tööd ja süüvimist nõudnud, lihtsalt tol ajal ei olnud sellega aega paljud tegeleda ja ka võimalust ja ei olnud lindist, aeg on nii palju. Aga, aga jah, teisest küljest on ka tunda tõesti, et ka mängijad on, on rohkem asjasse nagu sisse läinud. Eks kompositsioonid võib-olla muutusid lihtsalt küpsemateks, aga samuti ja tõepoolest ka ka mängijate esitus oli pisut küpsem. Aga kui me hindame nüüd ajadistantsilt praegu, siis kui palju ei tollase tehnika ja kui palju võib-olla mängijate taha. Sinu plaanidest ütleme, mida sa oma vaimusilmas ette kujutasid? No tegelikult ikka väga, väga palju muidugi ja mul on Naha alustame jälle positiivsest, et, et mul on tohutult hea meel, et praegusel ajal siiski neid probleeme praeguse aja muusikutel, no igal ajal on omad raskused, omad probleemid. Aga praegus praegustel noortel muusikutel on ikkagi hoopis hoopis teised võimalused ja ma mõtlen. Ma vahendite pillide mõttes, et neid oli, neid on ikkagi võimalik saada praegu ja täiesti maailmatasemel. Ja ka eesti muusikutel üldiselt on maailmatasemel pillid, no mitte võib-olla päris tipptasemel pillid. Aga siiski on maailmatasemel pillid. Tol ajal oli see vahe ikka ikka väga meelett, lihtsalt meeletu vahe. Ja no näiteks osta tol ajal mingi vähekenegi. No vähekenegi tasemel süntesaator ma tegin noh, aastaid tagasi mingid väiksed arvutused ja, ja see see vahe tollel ajal osta väike süntesaator oli, oli 100 korda kallim. Kui, kui ütleme noh, näiteks soomlasel Ast vastasite saator, kui, kui meie inimesele oli see kokku 100 korda kallim. See on nii uskumatu vahe, et et ma arvan, et enamus raadiokuulajad peavad seda liialduseks, aga, aga nii imelik kui see ka on, aga see on täiesti täiesti reaalne ja nii ta oli. Meil oli juttu messi põhikoosseisust nii-öelda, aga teie projektid olid ikkagi suuremad ja tolle aja kohta isegi tabatud ja ma usun küll, et oleks päris asjakohane, kui sa nimetaksid neid inimesi ja neid kollektiive, kellega te tollal koostööd tegite, sest ega ühe Roku b koostöö selliste abimeestega ei olnud ju igapäevane. Nendel aastatel. No ja ja eks küsimus on ju siin ka selles, et, Et ma ei ole ka kunagi ennast pidanud ja ka tol ajal ei pidanud ainult rokimeheks, vaid, vaid mind huvitas helilooming. Ja Nat rokkgrupp hakkab teatud mõttes ahistama. Kui ta koosneb ainult näiteks neljast mehest, siis on niimoodi, et kidramees tahab kogu aeg mängida, bassimees tahab kogu aeg mängida, trumm tahab kogu aeg mängida. Ja see see hakkab nagu mõtet ahistama. Ja, ja selle tõttu sai sai tõepoolest bändi koosseisu laiendatud. Sai bändi kutsutud metsasarvemängija Valdek põld oboemängija Lehola ette. Ja mõningates lugudes ja lindistustel tegi kaasa ka Tõnu Kaljuste. Ja ühes lindistuses on, on mõned orelifragmendid linti mänginud ka Rolf Uusväli Sven Grünbergi ei lastud pühadust rõivatava tollal ja noh, eks ta sel hetkel oli ju natukene natukene kuidas öelda, nagu kurb või solvav isegi, et ei lastud oreli taha, aga teisest küljest jälle, kui hakata mõtlema, et et mingi kaheksa üheksateistaastane noorhärra tahab ilmtingimata seda orelit sõtkuma tulla. Noh praegu ma ütlen, et ma saan isegi aru teatud tõrjuvat suhtumist. Tollel ajal härra uus väljapoolt. Aga, aga siiski ta oli nii kena ja mängis ise need vajalikud fragmendid linti. Kuna me juba messi sünnipäeva täpselt fikseerisime, siis fikseerime ka selle päeva, millal Sven Grünberg tundis, et projekt nimega mess on ennast Ammendanud. Nojaa, seda, seda nüüd nii konkreetse kuupäevaga ei saa piiritleda. Ja ma just natuke eespool ka nimetasin seda, et heliloojat hakkab ahistama liiga ühetaoline grupp. Kidramees tahab mängida bassimees trummimees, aga loominguliselt on võib-olla nii, et pole üldse Kidaatia passi vaja. Mitmes loos näiteks. Ja ja noh, see tõepoolest seab nagu mingid omad omad piirid ja eks elus ole ka mingid etapid ka loomingulised etapid. Tõsi küll, Mess lakkas olemast ka paljuski selle tõttu, et, et lihtsalt meil ei olnud enam harjutusruume ja Pille ja ja tulid uued tööd ja uued Pakkumised, uus uued võimalused. Nimelt 77.-st aastast hakkasin teatrites tööle ja siis tulid juba filmipakkumised ja ja nii see elu on läinud. Kui sa nüüd veel ajadistantsilt tagasi vaatad, kas need olid lapsepõlve süütud muretud mängud, TsMS-i periood või oli see üks ja igati loogiline etapp sinu arengus, millest kasvas välja kõik see, millega sa oled edaspidi tegelenud? No kas nad nüüd nii süütud lapselapsemängud olid, ei, ma nii ei arva sugugi. Ja ma noh, ma tunnen, et eks ma, eks minus on teatud mõttes seesama kaheksateistaastane Sven Grünberg ka veel elamas, kes tolle tol ajal rokkmuusikat tegi. Ja nagu ma juba ütlesin, et, et lihtsalt elus ja loomingus on eri etapid, üks etapp. Sealt ammendab ennast, mine tea, võib-olla kunagi kunagi võib veel midagi niisugust rokkmuusikalaadset teha, miks mitte? See on täiesti kosutav ja meeldiv. Kas on sellist lootust praegu väga palju vaadatakse tagasi oma loometeel, et ka messilooming ütleme kassetile ja Tseedeesse raiutuna kuulajate tuleb. Ja kultuuri sihtkapitalile on, on, tähendab, olen andnud sisse taotluse saada raha messi CD valmistamiseks. No tahaks väga loota, et see otsustatakse positiivselt. Kuna kuna siin on mitu Mis messiga seonduvad kõigepealt see, et saab 20 aastat esimesest kontserdist. Detsembrikuus aga saab 20 aastat legendaarsest Harku näitusest, kus oli koosseis, eesti kunstnike paremik. Noh, teatud reservatsioonidega võib öelda, et avangard, istlik Eesti tipp oli kõik kohal ja see oli tõesti väga võimas näitus. Sellest on nüüd valmimas kataloog mida koostab Leonhard Lapin. Ja, ja ja selle näituse raames avamisel esines siis ka ansambel Mess. Ja, ja see oli siis nagu jälle järje järjekordne multimeedium. Kus siis kus siis oli visuaalne ja heliline maailm. Üheks saamas. Nii et jah, väga tahaks loota, et see plaat saab teoks. Aitäh, Sven ja edasi veel messi muusikat, valged hommikud.