Ahoi kõigile, kes merele truudia, merendusest leiba sajavad. Meresaade ahoi on täna tõepoolest esimest korda reisilaeval vana Tallinn mis sõidab praegu Tallinki firmamärgi all Tallinna ja Helsingi vahet. Esimest korda tõepoolest siin kaptenisillal ja vanemtüürimees. Ernst. Matt. Te olete selle laevaga vist pidevalt koos olnud, kui kaua saab neli aastat juba vastuvõtust peale sai ta vastu võetud Göteborgis, kui ta sõitis, hakkate veel lipu all ja nüüd neli aastat on ta siis meie kätes olnud. Oleme teinud laevast Narva ja ja ei ole seal kunagi merele jäänud hätta jäänud, sõidab tänapäevani ja sõidab ka tulevikus, kui vana see laev on? Laev on 1933. aastal ehitatud Taanis. Need loetakse suhteliselt vanaks laevaks, aga kui tuled sisse, siis on nii uue laevatunne. Kui jaht kalda pealt inimene tuleb, siis ta tuleb ikka usse miljöösse ja näeb seda jälle uuesti oma silma tegelikult ja kena ja ilus laeva seest alati ilus olnud. Kenamaks on teda tehtud ja kahe kuu pärast läheb laev remonti. Või nüüd juba isegi pooleteise pärast ja saab jälle uue. Iluravi. Muutub aastaga ilusamaks, kuigi vanemaks, aga ilusamaks. Kui kaua teie ise merd sõitnud olete? 71. aastal läksin ma Tallinna merekooli. 76. sai lõpetatud ja sellest ajast peale olen mina olnud merel. Olen sõitnud nii jaa Aafrikas kui Vahemeres, kui kui siin Põhjameres, nii et kõik. Ja need on läbi käidud, kaugel ookeanil, ainult pole käinud. Nähtavasti tundub praegu see Tallinna Helsingi vaheni kuidas öelda jalutuskäik vist võrreldes teiste merede ja tormidega. Nojah, eks siin ole kajale omad omad riskid ja, aga meie jaoks on see argipäev ja igaüks teeb oma tööd, me teeme siin teised meremehed teevad kauge mere peal täida oma kohust igal pool, nii siin kui seal. Kõige raskem, nähtavasti närvesöövam on alati vist sildumine ja seda tuleb teil teha ja oi-oi kui palju assildumisi on meil päeva jooksul kaks ja äraminekuid kaks. Aga eks siin on õpid, mehed ja mehed oskavad oma tööd. Ja saab tehtud korrektselt ja kiiresti. Miks te meremeheks ja hakkasite, mis tõmbas merele, eks ma olen ise pärit mere äärest Toilast ja eks olin ma pisike poisike ja käisin ikka isaga vanaisaga eriti merel. Kuigi seal oli jalg, kalurite kalurid käisid. Aga mulle meeldis omal ajal muidugi jälle küsimus, et miks ma kaluriksise ei õppinud või kalurite juurde tööle läinud? Noh, elu on kord nii läinud ja nüüd ma olen siin olen tööl olnud ja nüüd siis juba viis aastat isegi viis ja pool reisilaevanduses. Missugune vahe on? Ja reisilaevajuhtimises? Juhtimises vahet ei ole ainult noh, võib-olla, et vastutus on veel suurem kui kaubalaevas sinod ikkagi reisijat peal, neid on palju peal. Nende eest peab hoolt kandma. Ei tohi nad kunagi hädaohtu sattuda, nende elu peab alati olema ohutu, just nii. Kui me ohutuse teema juurde jõudsite, siis on ju ohutusvahendid, nimetame seda nii Eka päästevahendid ju, kõik ju laeval olemas vastavat Rahvusvahelisele klassile nii-öelda Justi, need on olemas, need rollitud ja kõik toimib, toimib ka vastavad häire häiresüsteemid. Nii et reisija tunneb meie laevas ennast ohutult. Kas see on õige, enne justkui ma siia praeguse Tallinna sadamasse teie laevale tulin, oli teil just mingisugune õppehäire? Just nii, just tiime. Vahetasime firmad. Laev tuli tehaberise firmalt üle hansatee grupi. Inimesed ka vahetasite laevas ja kuna inimesed on vahetanud, siis me teeme õppehäired praeguse iga päev iga päev päev-paar-kolm korda. Ja seda just nimelt selleks, et reisijad tunneksid ennast laeval ohutult. Samuti ka meeskond, kui palju mehi peale on naisi ka, sest koosseisuni tell üsna kirju peale meremeeste on ju väga palju muud rahvast ja meremehi. Tehnilise poole pealt on meid 38 meest ja reisijad, teenindava poole pealt tuleb tellida 220, need jah on 160 ligi 160 170, ta võib seal kõikuda. Siin on juures veel muusikud ja tantsijad. Nii et see arv kõigub. Võib olla 160 170, kuidas kunagi? Teie igapäevane töökoht ongi sild ja võib-olla kõnelete neis navigatsiooni vahendeist, mis teil siin olemas on? Kõik moodsad, nii et võite merel sõita või kuidas öelda kinnisilmi. Tehnik aitab, tehnika aitab, aga kinnisilmi ei saa mitte merel sõita. Siin peavad olema mehed, mehed, tabad oma tegemisi. Need, kes on alati alati las ja võib-olla tehnika poole pealt oleks parem, isegi kui navigatsioonitüürimees teiega räägiks. Ta nuppe on siin palju. Monitor on sillas siit, kus me näeme ära kõik oma laeva uksed, vormid. Nii et kõik on kontrolli all, on ka siin selja taga näha. Tulas punased ja rohelised tuled põlevad, mis näitavat uksed on kinni meil või lahtise tähendab veekindlad, uksed, tulekindlad, uksed ja peale selle on siin veel suitsuandurite paneel. Iga ütleme, kui kusagil juhtub liiga palju suitsu, isegi kui tõmmatakse, tabas siis signaal kohe tuleneb andurite silda paneelile ja me siis vastavalt reageerima. Ja eks tihti on juhtunud ka sellist momenti, kus tõesti andurid lähevad tööle kuskil kajutis tõmmatakse suitsu palju. Nii et on tulnud nii mõnigi kord turvanes kajutisse sisse ja kohkunud inimesed ees, et mis nüüd ahju on. Ka siis need hoiatati, et ei oleks nagu vaja nii palju kajutisse suitsu teha, et, et see kõik informatsioon tuleb silda ja siis nii see elu edasi lähedal. Need kõik Narvas toimub, on kontrolli all. Reisilaeva vana salli teine tüürimees ehk navigatsioonitüürimees, nii nagu öeldi. Peeter Allas. Mis on kõige tähtsam tööriist siin kaptenisillal teie jaoks? Noh, nad üldiselt need navigatsiooniriistadeta kõik sinna ühtemoodi tähtsad mille kõiki vaja, kasutame nagu üheskoos kõigepealt, eks ikkagi kompass, mille järgi saaks kurssi hoida. Staarid nagu aitavad, meil ei kohta vaata kui halva nähtavuse korral nagu öeldakse, silm, siin on need, kuhu meil põhiliselt kaks radarit, kaks tüürimeest on korraga pais ja keskel on nagu sind, nagu näete, see navigatsiooni samuti nagu kompuuter, kuhu läheb kõik informatsioon, nii asusatelliitasukohamääraja, CPS, teistest seadmed, kõik andmed siia keskele, arvutisse, see on Melgus kaardid, teed, mida mööda sõidame, kohutatajaid, autorooli, vali andmed, kõik, siinsamas käib see laeva juhtimine, kursimuutused ja sellest arvuti kaudu, nagu nagu lihtsustatud muidugi võib ka siin on nagu näete, see suurse rooli pult, kus sadamasse sisenemisel seisab roolimadrus. Kapten annab käskluse talle kursimuutustest ja kuidas nagu rooli hoida ja muidugi isa manööver salvestatakse. Ja see meil siia nagu arvutisse sisse veel omakorda siin lühendatud tavalise personaalarvutiga, kus me teeme valmis kõik igasugused need kaardid ja teed ja olete praegu Stockholmi sõita, siis me kaardi pealt võtame kõik andmed ja kanname arvutisse need koordinaadid ja nagu öeldakse, point'id neid mööda, siis koduteel noh ega ei pea kindlasti seda radanud jälgima arvuti muidugi võib ise seda mööda seda teed sõita ja ja siin ainult peab jälgima seda, et oleks nagu teised laevad ei segaks ja rahvusvahelisi reegleid kõiki tuleb jälgida. Te olete ise noormees, millal teie selle meretee ette võtsite? Mina võtsin peale merekooli, läinud vahepeal oli vaja veel korra mees käia ja 90.-st aastast alguses kaubalaevade peale, nüüd viis aastat oleme reisilaevade vedanud. Mujal oletega meredel sõitnud. Kaks aasta sõitsin kaubalaevade peale. Tallinna mees, jah, Tallinnast, kas peres on ka peremehi? Jah, mu isa oli kaameramees ka laevadel sõitis ka samuti laevadele. Kalamehena. Reisile või vana Tallinn, kapten Rein olmets? Teie olete selle laeva peal tõenäoliselt algusest peale sõitnud, kui see laev siia eesti vete sõduri? Mitte päris esimestel kuudel, algul ma olin veel Tallinki peal ja hiljem augustist 94 olen siis selles laevas. Läheme teie meremehel loo juurde. Te olete ju paljusid meresid juba läbi sõitnud? Jah, 30 aastat on täis ja, ja kaugsõiduga väga kaua ei ole tegelenud 10 aastat olin kaugsõidus, siis olin hulk aastaid raamide peal, sõitsin oma kodus saare ja mandri vahel ja neid siis Eesti vabariigi aegadel. Tulin tagasi reisilaevadele. Sain ma õigesti aru, et olete saartelt pärit hiidlane, hiidlane? No need on mööduvad meremehed alati olnud peres see pisik on sees vist? Meil mõlemad kaptenid on muide hiidlased teise vahetuse kaptenina samuti hiidlane. Nii et vana Tallinna hiinlaste käes kaptenite poolest. Aga peres on ka veremehi olnud, ma võtan vanemate poole pealt vanemate poole pealt. Viola isa oli põllumees ja vanaisa aednik ja nemad nagu ei olnud, aga pisik on mind mingil kombel. Kus on sellepärast, et pojad vastu minu soovitustan millegipärast mõlemad momendil merel. Miks vastu? Ära näe, elu ei kuulunud reaalset elukutsete hulka ja ega ma ei soovitaks seda kellegile, aga nad valisid vabatahtlikult omadusele. Midagi peab ikkagi olema, ehk Meli niimoodi kutsub? Seda vaevalt kõigi sõnadega oskad seletada seal mere ääres kasvanud ja, aga samal inimesed, kes seal elus Sa oled näinud, tulevad, hakkavad merd sõitma, saab neist väga head meremehed, et on nii kui teisiti, aga noh ma olen küll saarelt pärit, võib-olla sellepärast tulevad ja selle reisilaeva vana Tallinn juurde sona suhteliselt vana laevaga väga uus näeb välja. Taan istunud ehitusega selles suhtes, et ta on hea laevaehitusterasest tehtud ja tema korpuse tehniline seisukord on tõesti hea. Kui me paar aastat tagasi tegime jäävööd Turu laevatehases ja lõikasid osa laevakorpuse veeliinist välja, vahetasime plaadistust, siis tagumine külg olid nagu äsja tehasest tulnud värvi all, et ei olnud roostet isegi. Ja samal ajal vanane teine laev kõrval võib-olla juba läbi roostetanud ta lihtsalt laeva venestunud laevaehitusteras on sellel laeval tõesti praegu muidugi varustatud moodsate seadmetega. Laeva on nii, võib öelda ümber ehitatud, et reisijal siin teie laevas väga mugav on. See ei ole mitte ainult kahe linna vahel ühenduse pidamiseks, vaid siia tullakse ka, kuidas öelda, lõõgastuma, meelt lahutama? Jah, transpordivahendina ta töötab ainult. Noh, ütleme mingisuguse veerandi oma osaste võimsusest võib-olla kõige rohkem üle jäänud, siiski on momendil meelelahutus ja puhkusevaba aja veetmise koht ja kogu maailmas on ta nii, et valdav osa reisilaevandusest tegeleb siiski nimelt ajaveetmiseks ja kõik suured Kariibi kruiisid ja nad tegelevad siiski kruiisiaseäriga ja lihtsalt turg on seal nendel reisi lihtsalt ühest punktist teise sõitmiseks sellist reisijate hulka kunagi ei teki. Mis on reisilaevanduse maht? Teie mahutate üsna palju, 1500 vist 1500 jah, koos meeskonnaga 1700 inimest kõikidele kajutid. Ei, kõikidele ei ole kunagi kajutit, et kes on reisilaev, need on, kes on ehitatud kruiisilaevaks ja kõigil on kajutada, kuna meil on segalaev nii kruiisi kui kade liini reisijad, peame ja liini reisija nii lühikesel otsal tihti ei tahagi kajutit. Ja siis meil on üle 800 kajutikoha ja ülejäänud siis, kui on täis, siis on tekikohad, istud paarides ja ära mahuvad kõik ruumi. See Helsingi-Tallinna vahel sõitmine praegu nii tihe, nii nagu Kopli tramm öeldakse, et käib kogu aeg nii palju laevu käib, seda vahet reisijate puudus siiamaani ei ole. Ei ole, see on rohkem majanduslikud ja arengu teemad siin. Jaa, jaa, nimelt hindade suur erinevus põhja-lõunakaldal samaaegselt siiski asukoht, geograafiline Tallinnas. Lähemal põhjamaadele, kõik lõunapoolsed, Leedu, Läti, ka kestused, Lähevad pola millegipärast Skandinaaviasse sõidavad tihti siit läbi. Nii geograafiline asend kui ka nimelt see majanduslik olukord soodustab igati momendil ja ütleme, autotranspordivedu on samamoodi, et väga palju siiski veetakse läbi Helsingi Tallinna kaudu Euroopasse, aga kuna ümber naaberpiiride ida poolt momendil ei sõideta, kuna seal on see ootamatus faktor väga suur. Noor meeskond peal, ma vaatan vanus, horisont v vanuseliselt, täna võib-olla ka meremehe staažilt saaks. Kuna me nende hiljuti alustasime alles uue, vahetatud meeskonnaga ja uue uue kompanii taasmana kompanii värvides. Et siis muidugi muutusi oli ja ei, ma ei ütleks, et ta nüüd väga noor on, täiesti skaala on 18-st pea 60-ni, nii et igasuguseid inimesi merel kuidas kellelegi meeldib. Kapteni ülesanne on öelda, et tulge aga meie laeva, eks ole? Muidugi igav teretulnud, selleks me siin oleme. Laev läheb varsti välja, nii et aega on suhteliselt vähe, reisijad tulevad peale kaptenil enne seda veel tööd küll ja küll alles olid siin rootslased peal vist äripartnerid? Ei, nemad on meie kontraktiv poole teine pool, kes installeerida, ütles, et uue tule avastas süsteemi laev ja teevad oma nüüd garantiijärgset hooldust sellele. Kuna iga päev ilmuvad uued ohutusnõuded ja nende täitmisega on väga, väga pingeline ja väga finantsmahukad. Et sellega on reisile rabandusest praegu tõesti veidi pingelised ajad, ütleme niimoodi, kuna nõudmisi tuleb väga palju ja nad on kõik väga kallid. Et tahaks kõiki neid täita, nõudmisi veel nende sõitude vaheaegadel ja aga eks ta kõik ole reisijate ohutusele suunatud ja teeme ja saame hakkama. Nii et kui me siia laeva tuleme, võime kindlad olla. Saame kenasti lõbutseda, sõita jälle tagasi tulla, koju? Jah, eks iga inimene peaks vaheldan tuulutama veidi ja uue hooga hakata jälle pestavad, ostes. Vanasti meremehed ütlesid seitse jalga vett kiilu alla. See ütlemine jääb igal juhul samaks ja ei, meri on ürgne oma keskkonna olemuse poolest ja siin ei saa moderniseerida midagi, teda peab alati austama ja piisav varu kiilu alla alati teretulnud ja.