Eelmistes saadetes on olnud juttu kuulsa hispaania helilooja Huakenda Rodrigo ligi 60 aasta jooksul loodud muusikast kitarrile. Siinkohal peab aga ütlema, et Rodrigo helilooja tööstungi tarri loomingu vaid üks väike osa. Rodrigo on kirjutanud muusikat sümfooniliseks kui kammerja pool Al-muusikažanrites. Tema suurimad ja märkimist väärsemad tööd on häiroiline kontsert klaverile ja orkestrile, viiulikontsert tšellokontsert neli armuma trigari häälel orkestrile ballett, Pawangreaal, jahuak, kindral Diego on ka mitmete ajalooliste tööde autor hispaania muusikat. Mitmeid aastaid juhtis ta Madriidi Ülikoolis Manuel defalia kateedrit. Räägivad mitmed temanimelisel festivalil Haanjas, Türgis, Argentiinas, Huakin, Rodrigo on mitmete ülikoolide audoktor. Nii palju võiks öelda selle mehe tutvustuseks, teisalt pool kitarrimuusikat. Tänaga pööraksin pilgu ovakina Rodrigo kitarri kontserditel. Mida on peale 1939. aastal kirjutatud Concerto tarand poeesi. Veel neli. Millised need oleksid? Esmalt sündis 1957. aastal Tseegoogia tellimusel teine soolokontsert kitarrile ja orkestrile kuid sellel peatuksime hiljem. Tanja kuulsa kitarrikvarteti perekond Romero lahkumiseni maniast pühendas Rodrigo 1967. aastal neile Concerto taandale uus neljale kitarrile. Perekond Romero koosneb isast, linna Romerostja poegadest, Anise Long, PPA Tselgist solistidena tuntud Angelo iabeete. 1000 968. aastal kirjutas olevas liigonneile kontsert Madrigali kahele kitarrile ja orkestrile. Kuulaksin sellest hetkel väikest katkendit esimesest osast. Viimane kitarrikontsert, mille Rodrigo kirjutas suure summa eest, oli kontsert pealkirjaga Concerto parauma fiesta. See oli kirjutatud ühe Ameerika miljonäri tütre sünnipäeva puhul, kelle lemmik oli kitarrist Romero. Nii valmiski enamuses passaažidest koosnebki toosnen teose üheks peoks parauna jäästa. Millestki kuulaksime väikest lõiku. Lähemalt pidime rääkima Rodrigo Secoviale pühendatud kitarri kontserdist pealkirjaga fantaasia paramunud isendil haamre ehk fantaasia ühele džentelmenile. Džentelmen on Andres segu ja 1950 seitsmendad. Aastal pöördus Secovia Rodrigo poole palvega kirjutada talle kontsertorkestriga. Heliloojaga vastas kavatsusega kirjutada üksnes süü seitsmeteistkümnenda sajandi kitarristi Kaspar saansi teemadele. Alles 1957. aasta lõpul teostas Ruthi kosele kontserdi, noh jah, kaks pool kuud hiljem, 13. 14. ja 15. märtsil 1958. aastal toimuski fantaasia džentelmenile esiettekanne San Franciscos. Esiettekande, minul oli väga suur. Paar nädalat hiljem salvestati teos New Yorgis heliplaadile. Ettekandeid järgselt vahetasid autor ja solist järgnevaid repliike. Ma kartsin kirjutada nii suursugusele kitarristide, ütles Rodrigo. Mina kartsin esitada nii suursuguse helilooja teost vastase koogia. Rodrigo kirjutas teemat, mis on kontserdist? On pärit seitsmeteistkümnendast sajandist Philipp neljanda õukonnas teeninud Hispaania kitarristi Kaspar saansi 1674. aastal ilmunud tabulatuurist. Osa neist on muusika päritoluga. Esimene osa kontserdis on villano küla pidu. Sellele järgnenud Richard, mis on saanud sil. Fuga teema. Teine osa on fantaasia, mis koosneb kahest osast Espanioleta, jana, Kaardipäev, fanfaarid. Kolmas osa on tants tõrvikutega, millele järgi tuleb finaalosa lõbus kanari virtuoosse kitarri kadentsiga luues fantaasiat, püüdles helilooja selle poole, et saavutada tasakaalu kitarriorkestri vahel ning luua orkestripartiide võimalikult mitmekesistada värvikust. Kuulates seda ligi 80 minutit vältavad teost, näeme, et Rodrigo tõeline koloristika meister. Guakina Rodrigo panus 20. sajandi kitarri muusikasse on tõepoolest kolossaalne viis kontserti ligi hargnenud soolokitarriteost ja kõik see on muusika, mille väärtust Aegi tuhmiste lõpetame tänase saate ja seega pikka saadeta rea on Tretjakovi ja koostööst 20. sajandi heliloojatega. Huakin Rodrigo taas ega džentelmenile originaal Pierre Vicedjaga fantaasia parauna tsendil Homre. Sellest kõlavad Osadil jaanuarini. Tants tarvikutega kanari. Täna esitab kitarrisoolopartii Andresse Koovia.