Selle saate algus on tegelikult käesoleva aasta kevades kui meie muusikaõppeasutused, muusikakeskkool ja Georg Otsa nimeline muusika pool lõid kontaktid Lahtis asuva Lõuna-Soome konservatooriumi sümfooniaorkestriga. See on noorteorkester, konservatooriumi ja sealse muusika kooliõpilaste orkester. Kontakti tulemuseks oli meiepoolne ettepanek tulla sügisel Tallinnasse ja Tartusse esinema. Ja 26. ning 27. septembril olidki nad siin. Saates kasutame helilinti Tallinnas toimunud kontserti tilt ja raadiomajas tehtud helisalvestisi. Veel solistidega. Alustame esimese osaga Felix Mendelsoni viiulikontserdist. Soliston taia jussile. Me oleme praegu siin stuudios orkestri dirigent viga ja neid saamegi tema kaudu teada, mis orkester see on, kellest ta koosneb, kui vana ta on ja millega ta oma argipäevadel ja pühapäevadel tegeleb. Silla on omad historealised. Juurenza nimetaja OP laedus. Vieti viime kevane 70. voodis. Jõulasete Me oleme Boonen valem, peaaegu Tallinna konservatoorium ja. Henning ütleb alustuseks, et lahti konservatooriumi nimetatakse ka täiad Hämeen konservatooriumiks, sest õieti on see kogu maakonna õppeasutus. Sellel kevadel sai see 70 aastaseks, tähendab on ühe aasta võrra varem Tallinna omast. 1918. aastal loodi kõrgem muusikaõppeasutus Vii Boris. Seal oli ta kuni talvesõja lõpuni, siis toodi üle lahtisse. See viib oli periood, oli orkestrile väga tähtis. Sellest ajast on saanud traditsioonid, eks, et koolil on oma orkester ja on plaanis ka orkestri liikmete koolitamine. Harri Henning mäletab, et ta ise Läks noore viiuldajana Helsingi linna sümfooniaorkestrisse mängima ja siis selgus, et pooled orkistrandid olid viiburist. Ta ise nimelt on samuti ka pärit viiburist. Viiburi konservatooriumi perioodil oli õppeasutusel oma tubli kammerorkester. Selle juhataja oli Boris Sirba siregi Bronislav Hubermanni saateorkestrile kaasa terve Euroopa turnee. Et selline solist võttis just selle orkestri, see kõneleb juba ise enda eest. Kahjuks ei ole sellest ajast säilinud helisalvestisi, küll aga noote ja nende põhjal võib öelda, et on tehtud väga põhjalikku ja täpset tööd. Kui õppeasutus siirdus 1940. aastal lahtisse, käis Soomes sõda. See tähendas kõigile, kes karjalast lahkusid, teatud taseme langust. Õppeasutuse juhatajaks sai minu eelkäija Feliks Kroon kes laskis ehitada meile kodu lahti kontserdimaja, kus on suurepärane kontserdisaal ja seal toimuvad ka meie proovid. 1965. aastal tulin rektoriks, mina ütleb are Emming ja dollalgi tegutses orkester. On selge, et õpilasorkestritasemes esinevad nii tõusud kui mõõnad. Peale paari esimest tegutsemisaastat lõpetas kooli palju õpilasi ja seepärast tuli tööd peaaegu otsast peale alata. Õpilased olid kõik väga noored, kümne-kaheteistkümne aastased. Dollastest kümne-kaheteistkümne aastastest meenub praegu Jukka-Pekka säraste, kes on raadio sümfooniaorkestri peadirigent, kes alustas oma dirigenditööd nii et me vahetasime osad, mina andsin talle oma taktikepi, tema mulle, oma viiuli. Nüüd Tartu ja Tallinna kontsertidel juhatas meie orkestri puhkpilliosa Esko Seppele ja mina keelpilliorkestrit. Ja vajaduse korral ühendame mõlemad orkestrid sümfooniaorkestris. Kõige suurem on olnud neil orkester, 80 kaheksaliikmeline. Ja kui me orkester mängis oma 60.-ks aastapäevaks pidupäeva kontsert ja siis me mängisime mussarski pildid näituselt. See seade on tehtud väga suurele koosseisule, kus on kuus metsasarve, neli trompetit, tuubagaks harfi, bassklarnet, kontrafagot, Esk klarnet, ühesõnaga puupillide neljane koosseis ja kõiki neid mängijaid liidus. Neil endal oleme Soomes korraldanud ka muusikaõppeasutuste vahelisi konkursse, et arendada orkestri elu ja täita seda tühimikku, mis on Soomes Brow muusikute osas. Et Soome sümfooniaorkestrite ühendus alati norises, et miks me ei tooda sümfooniaorkestrile muusikuid orkestrantide, siis tekkis mul idee, et korraldame orkestrite konkursse ja kutsume need asjamehed jälgima. Selle järel need jutud lõppesid Nendel konkurssidel, muide, oleme ise saanud alati kas esimese või teise koha. Tahan öelda, et ma olen väga rõõmus selle töö üle, mis ma olen teinud 25 aasta jooksul konservatooriumi kolmanda rektorina. Tänapäeval on nagu uskumatu, et üks mees võib veerand sajandit üht kooli juhatada aga sellel on ka oma hea pool. Nii saavutatakse mingi konkreetne tase ja on loodud loomulik situatsioon, vahetada juhti, et ei tuleks küllastumist. Ja me oleme loa need siis samas on kooludus järjest Helmen, aitäh. Et meela on johtemassanjoope laedaksesse meelanesimegi musidki leegikoor. Johan Otedan. Soome ja muusikakoolisüsteemist rääkides ütleb Aare Heming, et neil on nii. Kõigepealt on muusikaline mängukool lasteaed. Kolme aastased käivad seal koos emaga nelja-viie-kuueaastased juba üksinda. Mängu abil õpitakse muusikat muu. Nii et kuue aastaseid enne põhikooli astumist oskavad juba laulda kadentsi. Need tüdrukud, kes Tallinnas Tartus mängisid ja lindistasid on alustanud nelja aastastena. Kasutatakse koday toodikat. Võib aga öelda, et ükski metoodika iseenesest pole see kõige parem asi. Tähtis on õpetaja ja Lahtis, neil on Eero hakarainen. Pärast mängu kooli algab üheksa aastane põhikool, kus õpilased saavad õpetust põhiainetes solfedžo teoorias muusika ajaloos. Peale seda on kõige andekam mail võimalus minna õppima otsemuusikat eriala õppeasutustesse soovi korral kes oma 15.-ks eluaastaks ei ole veel kindlalt otsustanud muusikutee valikut. Nemad saavad jätkata muusika õppimist ka paralleelselt keskkooliga. Siis kui nad jõuavad viimasesse klassi, siis võivad pürgida muusikapedagoogikaalale. Eesti süsteemis on erinev see, et konservatooriumi jaoks valmistab ette muusikakeskkool, mis ei anna üldse ametit. Jätkates Soome süsteemi, kui nad on ära teinud koogieksami siis on nad kolme aasta pärast suutelised tegema ka kandidaadieksami Muusikaakadeemia juures. Meie konservatooriumi töö on lähedane Muusikaakadeemia tööle. See on hea kombinatsioon, sest muusikakool on ka nagu harjutuskool tulevastele õpetajatele. Iga selle õpilane on kohustatud õpetama nelja aasta jooksul kahte õpilast oma pedagoogi juhendamise all. Pekka kosti ainen, imbroolio. Maarja Justina laenata naabrilt, kellel konsula sarjast on kaks kasvataja. Õpetaja Pärkusegi. Erki melardin romanss. Šaminade kontsertiino flöödi-le ja orkestrile esitavad Tiina Halonen flöödil ja Robert Hopkins klaveril. Kuna on sooritanud tähendab, kolumn põrus kursitudginanesite Onoegjuus pürgija orkester ja meile noori nurgas. Orkestri liikmeks saamiseks on kursuste süsteemis. Põhikursusse on eksameid kolm. Kui on ära tehtud kolmas põhikursuse eksam siis ongi vastu võetud õpilane orkestrisse. Praegu on meie noorim liige 12 aastane tüdruk. Üldiselt aga on mängijad 19 20 aastased. Vanimad on lõpetajad 25 26 aastased. See on tulnud sellest, et nende põhikoolitus pole olnud nii hea. Ettevalmistusi on erinevaid, sest me oleme riiklik õppeasutus ja õpilasi on meil mitmelt poolt kuni lapimaani välja. Käiki kontserti majasite lähedada, vahel lausa ravi olla üle seal ei ole ja tooda näevad mida sinna lähedale. Aastas on meil kaks kolm suurt esinemist. Sellele lisaks on raadioesinemised ja meil on saalis eriline AKG mikrofon. Harjutuste ajal me saame ka lindistada ja saame lindistada ka neid muusikateoseid, mida pakume raadiole. Nii et tarvis on üle anda ainult klint ja need on tehniliselt alati olnud. Sobilikud on tulnud teha ka mitu TV-saadet. Tallinna muusikakeskkooli jaoks me tõime kaasa kingiks helilindi sellest, kuidas meie orkester harjutab Sibeliuse Karelia sarja. Järgmisel päeval oli tulemas kontsert. Raha, mis me saame raadio- ja TV esinemistest paneme oma kassasse. Tihti oleme esinenud ka heategevuslikele üritustel, need maksavad samuti kassaraha. Nii kujuneb oma kindel majanduslik alus meie reisideks ja meil pole tarvis paluda toetust. Majanduslik külg on meil hästi korras, lisab aare Heming. Tavaliselt orkester on oma dirigendi nägu. Missugust muusikat teie ise armastate ja kas te mängite rohkem seda muusikat, moi? Mine Allen Sibelius fani vägastanzi veel juustu hirve hästi ja ja seal teadestimine kümnendaisse meile lohelmaszemmaski nuppi laene Näämasse vaata mingi ataki, aelasime ilust ette, külase Sibeliuse mine on mitte teinud lisel seati tutki Muxe mingise veel niukse musi, kes ta Helsingi ülihobust soojus, kus umbes kellaaega ja minule Sibeliuse muusiki Mergits. Are Henning ütleb, et ta ise on Sibelise Anadik, see paistab välja ka orkestriprogrammist ja õpilaste nägudest. Talle endale tähendab see muusika palju. Koos mängida ka modernset muusikat siingi kaasas oli Joonas Kokonen. Tuleb mängida esmaesitusi kuus aastat tagasi Ungaris, seal esitasime Tabiol Tuomela klaverikontserdi. Muide, Tapio Toomela. Nagu ma juba enne ütlesin, on orkestri töölaineline, on aastaid, kus mängib 90 torkestranti ja on väiksemaid koosseise ja ka see määrab omakorda repertuaarivalikus. Me oleme sellega nagu sundolukorras. Ka seekord enne Eestisse sõitu oli omamoodi sundolukord, sest Me olime koos mänginud nüüd sügisest vaid kuus nädalat. Aga meelsasti oleksin kasiino mänginud Sinlandjat. Räägime veel teist isiklikult. Kas teil on ka oma viiuliklass, kas te mängite Velise viiulit, õpetajate viiulit? Sis kabeli mesterna via rajal aega palun, Otauamios ennetajatame varnasse kabeli Mastele toimessaale ja siis ma olen jaotanud vooris ta kuuskütviis lähti, nii suuri. Küsimusele tema oma viiulimängu kohta vastava are hämming, et ei mängi enam ei jõua. Tali saab, olen töötanud palju dirigendina, 65.-st aastast peale juhatanud ka suuremat osa lahti ooperiteatritoodangust. Juhatas ka Verdi hotellot, kui Lahtis avati uus ooperimaja. Aga viiuli õpetamine? On jätnud häid mälestusi ja lemmikõpilasi, kes tulevad ikka ja jälle tervitame. Näiteks Berliini sümfooniaorkestrist tuli korraga tema juurde üks mees, kahe väikese pojaga, endine õpilane. Viiulimängu puutub, siis viiul on selline pill. Peaksin olles õpetaja ise ka kogu aeg mängima, et ma suudaksin ette mängida nii hästi, et õpilasel oleks sundus sama hästi mängida. Mida annab teile kui muusikule ja kui inimesele just see töö noortega kas te olete rohkem oma hingelt pedagoog või, või lihtsalt muusik? Eside musigin, tegemisestamine, pinen hirme, Balija noorten kandsanud ühe skandaale, mis on hea nii ja siis üritajavet viimasenasti, silo, kun. Mida annab töö noortega sellele vastava rehikogemusega kett, tegelemist, noortega ja muusika tegemist peab ta väga-väga tähtsaks. Noorte puhul on eriline see harjutused harjutusteks, aga kontserdil, kui on vaja kokku võtta, annavad endast viimase Moskume. Väikesed mured liidavad. Ja esinemised, toredamad kõik eelnenud. Nii et ütleb ta, ma pean end väga õnnelikuks, et olen saanud teha tööd muusikuna, organisaatorina, õpetajana ja dirigendina. Kui teadusenud külma koenn, et see on aliseks, et temal on saanud Teena muusik ja siis organisaatorina õpetajana ja kabelimeestel näete, et me elame moni poolist, jaoska. Joseph Haydni sümfoonia number 98 p tuur. Kõlab esimene osa hada tša allegro.