Tere õhtust, head kuulajad. Mina olen Rainer Rein. Tänane ideaalmaailm asub Euroopas paradoksaalsel kujul aga seal, kus ei tohiks seda igasuguse ratsionaalloogika järgi mingil juhul olla. Aga on, ja seda nii võimsal kujul, et parajasti praegu meist mööduvad ajahetkel saavad ülivähesed paigad siin maamuna peal sellise üle uhked olla. Nimetame siis ta kohe ära. Tänase saate ideaalmaailmaks on Valgevene pealinn Minsk. Minskis ringi, seal tegutseb imetlusväärset, tahavad tihedat ja intelligentset muusikat viljelev loominguline kollektiiv rohkem ehk klassikalise kammermuusikaansambli karva, kuid ilmselgelt rokkmuusikat viljelev septet rational taiet ehk meile lähedasemal moel ratsionaalne dieet. Niisiis hakkama kuuluma Valgevene ansambli rational taiet plaati on phenomena end eksistents siis aastast 2010. Kui püüda määratel kollektiivi Räsonaldajat muusikat, siis võiks stilistiliselt kuuluda ehk vaimsete püüdlustega rokkmuusika alaliigikasti nimega rokina. Position. Teie näitajatest oleks paslik mainida ansamblid Henrik Au ja University Law ning 20. sajandi heliloojaid Igor Stravinski ja Dmitri Šostakovitši. Päris kaasaegset kaasteelised oleksid näiteks Itaalias Milanos tegutsev gruppi juugen ja Venemaal Krasnojarski tegutsev grupp. Vaatame natuke ringi ka tänase ideaalmaailmaga peategelase, ansambli rational, taiet, kodumaa muusikaelus. Paraku pole Valgevenes eriti miskit sellist praktiliselt viljeldud proge-rock, liiatigi veel rokinoppasitsin stiili avangard rokimääratluse võtmes. Mäletate ehk folkrokki ja estraadiansamblit pessile rööp praeguseks juba siit ilmast lahkunud Vladimir mulliamini juhatusel. Mõnes nende poolt esitatud rokkooperis võis kuulda natuke progeroki elemente. Oli on bände, mis esitasid või esitavad eksperimentaalsemaid intuitiivset, müra või folkmuusikat ja peaaegu alati on neil mingi kalduvust tantsulisusele. Päris viimastel aastatel on pinnale kerkinud mõni üksikproge-rocki moodi asja tegevkoosseis sümfoonilise progerokki viljelev väsina võitu kõlapildiga Sid mojokian. Niinimetatud tõsised avang artistid püüavad mitte reeta sürrealismi, Todekofoonia või minimalismi rangelt printsiipe. Järelikult kolleegide seas ansamblit rational. Mõttekaaslasi napib. Nii sisenenud sambel rational taiet tekkinud praktiliselt ei millestki. 1996. aastal hakkasid Valgevene linnas prestis noored teismelised muusikahuvilised koos tegema heliribasid eksperimentaalsete filmidele ja näidenditele. Nende muusika koosnes tollal minimalistlike teemadest, vaba introvisatsioonist, mürast. Nimeks sai rational taiet ehk dieet, see ei tähendanud midagi, vaid oli juhuslikult üksteisele järgnev sõnapaar. Üritati viljeleda tõsist kaasaegset rokkmuusikat koos improvisatsioonielementidega ning anti Valgevenes kontserte. Esimestest salvestustest koondnimetusega From The Grey nõutsuk ehk hallist märkmeraamatust pressiti kohalike entusiastide poolt audiokassetid ja nende levik oli olematu. Salvestus tehti klassikalise rocki koosseisuga, millele lisandus fagoti ja Stalini poolt represseeritud vene avangardistidega poeeme esitav meesvokaal. Räsional vaatluste varjusurmas ansamblisse jäävaid kaks prestist niiski konservatooriumi õppima läinud liiget, kitarrist Maksim, veel veetav ja puhkpillimängija Vitali Apav võeti osa kõigist kaasaegse kunstifestivalidest Valgevenes ja tehti koostööd poeetidega kunstnikega. Kirjutati muusika paaril teatritükile. Minski konservatooriumi üliõpilaste seast tuli ansamblisse uusi liikmeid räsional taiedsay akustiliseks kammeransambli eks virtuaalne helikandja Šembles häbitus salvestati 2003. aastal. Pillidest kasutati viiulit, tšellot, puhkpilli, akordioni, narri muusika kirjutasid põhiliselt vitaali, apov ja uustulnukast. Viiuldaja Kirill Kristja. Tasteklameeriti represseeritud vene Audratistide fo turistide tekste. Komponeeritud muusika osatähtsus improviseeritud võrreldes kasvas märgatavalt. Esimene päris plaat nimega rational taiet ilmus 2007. aastal Itaalias Milanos tegutseva pisikese plaadifirma altroc märgi all. Plaat sisaldab varem salvestatud loomingust välja valitud paremaid palu. Roki akustiline kammermuusika liiguvad siin veel küllalt erinevaid radu. See tähendab, et omavahel eriti kokku ei saa. Muusika on enamalt jaolt instrumentaal, kuid tekstidena kõlab ikka stalinliku režiimi poolt represseeritud veneb turistide Daniil armsi, Aleksandr pedenski ja Aleksei. Vastavalt produtsent Martšelomorinone soovitusele lisaks rational taietama akustilisele kammerkoosseisule rütmipillid. Ansambliga ühinesid taas algkoosseisu liikmed basskitarrist Dmitri Maslowski ja trummar Nikolai Zenit Ko, hüüdnimega kumberg. Tšello taha võttis koha sisse Anno Tšinikova. Klahvpillipatarei tasus teenindama ja aeg-ajalt vokaali partiisidki üles võtma õlga podcaiskaja, kes ka nüüdismuusika heliloojana arvestatavalt hääl tasemel on. Siinkõnelejale on meeldivalt tari kõrva kõlanud tema orkestriteos Roobors. Järgmisel juba teisel päris plaadil vöök tööl, mis ilmus 2008. aastal külma altrot märgi all muutusid ansambli rational taiet rockiga kammermuusika vahelised suhted tunduvalt sümbiootilisemateks. Pea iga ansambli liige sai olla ka muusika autori rollis. Hoolimata plaadil sisalduvate kompositsiooni erisugusest on selle terviklik dramaturgiline muusikaline kontseptsioon. Vokaalil on suhteliselt väike, kuid oluline osa viisist, et on saanud taastaniil Harms ja kaasaegne valgevene poeet, Viktors, pull improvisatsioon on viidud miinimumini. Stilistiliselt kõlab muusika, avangard Rockilikult kaasaegse kammermuusikana, kohati Šostakovitši, Stravinski ning putiga Pärdi vaimus. Pärast plaadi ilmumist, ansambleid, rational taiet olnud võimalus anda oma esimesed kontserdid välismaal Poolas, Saksamaal, Itaalias, Venemaal jõuamegi taas tänase saate peateema manu. 2010. aasta sügisel ilmus eelmise plaadi loomuliku jätkuna sama koosseisuga ansambli rational taiet kolmas päris plaat, ann phenomena end eksistents siis ehk nähtumusteli olemistel. Väljendiks taas pisifirma altroc. Plaadi esitluskontsert toimus Lõuna-Prantsusmaal karmoos festivalil rokina position. Näib, et sellel plaadil on loominguline kollektiiv rational taiet leidnud ideaalse energeetilise kooskõlakaasaegse kammermuusika sarmi. Rockiliku ekspressiivsuse vahel. Kõlab 14 lühemalt ühe kuni viie minuti pikkust kompositsiooni miniatuuri, mille autoriteks on viiuldaja kiriklik ristija klahvpillimängija Olga podcaiskaja ja Bagotist saksofonist Vitali Apuv. Improvisatsioon muusikas puudub täielikult, kõik on läbikomponeeritud. Vähesed vokaalpartiid, mida võtab esitleda Olga podcaiske, kätkevad endast tekste taas stalinliku režiimi poolt represseeritud ja noores eas hukkunud või hukatud vene fo turistidelt Daniil Harmsilt Velimiiriks lemmikumilt ja Aleksandr vedenskilt. Head kaasteelised, hakkame kuuluma võrratu Valgevene ansambli resonal taiet helikandjat. On phenomena end eksistents siis aastast 2010. Selle muusikalise Ukroska tänumeelse kuulaja lauale asetanud järgmised meisterkokad. Itaalia apov fagoti saksofoni. Kirill Kristja Tiiul Dmitri mas Slovski pass. Annaftšinikova tšello. Olga bot, kaskaja, klahvpillid, vokaal, Nikolai semit Ko trummid, Maximbel veeto kitarr. Kõigepealt tuleb ettekandele plaadi ainus Vitali apaga kirjutatud kompositsioon, slipi stiising, männ kuni narritab meest. Sõnad on Daniil Harmsi visanditest põimile, Mihhail ehk Mihhaiilid. Hakake võitlema peoplatsi nimel, ikooni saaman kindaga põlvitades jäid mehikesed haigeks. Pühkisid habemega taldrikut, vahel oli õudne tagasi vaadata. Edasi kõlavat kolmistumentaalset kompositsiooni. Human Life in the Wind inimelu tuules autor Kirill Kristja. Sambody endast teistest eel God. Keegi avaras saba luues. Siin teeb kaasa ka kontrabassist Vjatšeslav Klitško ja anekspektid Fayed, saaginkemlitz arvamatu puhkepäev keminitsis. Mõlema viimase autor on algab Kaiskaja. Mann Ventes liip, mees läks ujuma, autor õlgapad, Kaiskaja sõnad. Velimir, Klednikov võetud, tema supersaagas, sangeesil. Hämarus, tark nukrus, sadu hingi, minust tungled. Pisarate veetus on mu ripsmed, kõik on tühermaa ning sinagi katku lilli minu haualt. Kui sinise liblika tiiv kivil musta pisaraga mähkis endasse mu silmad. Nüüd kõlab järjestikku kaheksa intensiivsemat ekspressiivsemat, kuid puhutiga Dalton omat instrumentaalse kompositsiooni, miniatuuri, Cheimber, liuminetipaid, taak, lamp, pimeda lambiga, valgustatud kamber, betonomaalselt kaad, kihlvedu, märgistad pileti peale. Indel leid saame hilissuvel levida Mein laike, elades põhielu privet Sigritsas Mošiin, Masina isiklikud saladused. Nende kõigi autoriks Kirill Kristja. Vaimar periood ehk vaimari periood. Autor algavad Kaiskaja Diendoftioonzous ehk vaestemaja häving autor Kirill Kristja ja passakaalia in beautiful antiiulis World ehk passakaaliases kaunise pöörases maailmas. Autor algab vodka raiskaja. Viimasena raamistab plaadi infaiks teps ehk petsiishaga ehk viie sammus muusika algapad, Kaiskaja sõnade Aleksandr petenski poeemist, Diosofinna surm. Milline hommik vangimaja rohus lebas, võõramaine püsis südaöö, ent tema kohal keeras udumaast tumedam. Siis oksarao venesaabastes seisab südamlik munk viie sammu kaugusel. Karud, hundid, tiigrid, elajad, mägrad, vanaemad, juuksed jooksevad minu juurde. Möödas kaks aastat, kui lehed. Ent nurkade Soad helistavad siis riietunud vastavaks, arutleb ta. Kuninga kombel. Magasin, kui jumal oma kõrvus nägin, päeva veeremas lustlikult. Unes lendas mõttetusi, ümberringi kõik pilkeline surma. Aiel naeratas viisakalt, kuid ärkasin laual keset muid toite ja asjatoimetusi. Mullu sõidegi ansambel Rässanal taiet koostööd Valgevene poeedi Andrei Kadonovitšiga, et salvestada taas üks virtuaalne helialbum. Miilostab jala Rusku. Poola kirjanikust Nobeli preemia laureaadid. Jeslamiiloši tekstid on sellel ansambli varem komponeeritud muusikale peale deklareeritud Valgevene keeles. Kahjuks pole see võrratu ansambel pea poolteist aastat kontserte andnud. Üsna suur tegemine on saada kokku kõik seitse muusikat koos pillidega, rentida turnee, buss koos juhiga. Seetõttu pole räsinud taietias sagedane esineja Euroopas. Kuulasime saadet Valgevene pealinnas Minskis tegutseva loomingulise kollektiivi rational taiet plaadist, phenomena end eksistents siis aastast 2010 kõneles Rainer Rein kõike ilusat.