Muusikauudised muusika uudised laupäeval kell üheksa, null viis. Saade kordub kell 15, null viis ja internetis teile sobival ajal. Ei liiga ja. Seekordsed helikaja teemad on järgmised. Nõmmel vahendab muljeid kahelt Tubina festivali klaveriõhtult Peeter Viablonski soolokontserdilt ja Peep Lassmanni ja õpilaste ühiselt kontserdilt. Tartus algab saabuval teisipäeval Jaani kirikufestival, kus võib kuulata palju noorema põlvkonna heliloojate loomingut. Teemat vahendab Mirje Mändla. Järgmisena, nädala kolmapäevast pühapäevani kestab Suure-Jaani muusika festival, seda tutvustab üks korraldajatest Tiiu Siim. Kontserdikorraldaja Kadri Tali räägib Kersti Inno-le Stenbocki aia suvesarjast. Esimene kontsert on 20. juunil. Jaan Tubina festivali lõppkontsert Vardo Rumessen, iga tegi intervjuu Tiina kuningas. Ilmus Valve Jürisson koostatud Vardo Rumessen bibliograafia, vahendab Kersti Inno. Tartu poistekoor andis välja albumi Alar pindse arvutist telefoniühenduse Tartuga. Teist korda jagatakse Riho Pätsi preemiaid, see on Kersti hinna teema. Dali dirigeeris Jaapanist, irigendiga vestles Kersti Inno saate lõpus muusikauudiseid laiast maailmast Priit Kuuse vahendusel. Klaverimuusikal on eesti muusikaloos küllaltki tähtis koht ja festivalide Tubin ja tema aeg on ikka mitmeid pianisti esinema kutsutud. Üks neist oli rootsi poola taustaga beeta Jablonski, kes esines laupäeval, seitsmendal juunil Estonia kontserdisaalis. 1971. aastal sündinud Jablonski on õppinud Londoni kuulsas õppeasutuses Royal College of Music teinud tihedat koostööd Vladimir askenaadiga, plaadistavad dekale Tšaikovski ja kösseni, klaverikontserte ning painovi variatsioone paganiideemal. Jablanski kontserdiajastu kõrvutused hoid Tubin aastatest 1928 kuni 76 versus debiicii aastatest 1910 kuni 13 roninud aastast 1911 ning Pakofjev aastast 1944. Tubina helikeelega tundub üldiselt mingit lähedasemat paralleeli omavatel kõige Vahmaanina, kuid Tubina paljudidon, pudemet paljudest loome ja ilujärkudes 20.-te aastate kaks Kirbeltissoneeriva harmoonia ja suure välja puuskuva kulminatsiooniks lüüdid. Samalaadse ehitusega prelüüdi kirjutas sel ajal ka Mart saa sisend 30.-te aastate ebasümmeetriliste taktimõõtudega, rahvaviisi sugemetega lüüdid ning lõpuks kosmopoliitse maa helikeelega 70.-te aastate lüüdid, kus varjatud rahvuslikust rõhutab üksnes Velostinaato peedeeviablunski oma esituses, jättis rahvusliku tagaplaanile ja pigem käsitles Tubina preljööde muusikana laiemas ajastu kontekstis. Levisii raugete värvimängudega jookseb Tubin paralleelselt, kuid eristu valiku tibiysii paralleelidest esitas Jablonski korrektses, kuid traditsioonilises laadis tehnikate jõulisus Diablonskilon. Kuigi pinge teostes kipub tal vahel Lutvuma Maninovi tüüppiltides, õnnestusid tal paremini virtuoosse ess muljet Sismoll kui lüürilised C-duur ja kee mull. Prokofjevi kaheksas sonaat oleks nagu Tubina sõjaaegse loominguga küll lähedane kuid siiski kauge kaotuse pelgupaiga otsimise meeleolud siin, kuid hoopis teises võtmes. Kaheksandat viimati mängis Jablonski noodist. Mõnevõrra hämmastav, kui arvesse võtta, et selle teosega oli tald märtsis sooloõhtu Londonis. Teose tervikut kippus lõhkuma aeglaste lõikude teatav loidus. Lõppkokkuvõttes oli kokkupuude Pedaiablonskynthabitatsiooniga lootustandev, kuid ei pakkunud ehk täit pilti pianisti võimetest. 12. juunil mängisid Estonia kontserdisaalis taas pianistid Peep Lassmann ja tema õpilased Kai Ratassepp, Mati Nikolai Age Juurikas. Sellist mitmepianisti klaveriõhtut on kõigepealt väga vaheldusrikas kuulata ja teised tungisid nad mitmeid Eesti klaveriteoseid, mida tõesti äärmiselt harva kui üldse esitatakse näiteks Tubina variatsioone eesti rahvaviisile kirjutatud 1945. aastal Elleri Tokaadat h-moll või Tubinas kirtsottes moll. Uurimist, väärtteoseid ja seniseid teoseid on veel lihtsalt, tavaliselt pole vajadust või võimalust neilt tolmu pühkida kõige muu Lääne klassika mängimise kõrvalt. Peep Lassmanni kavas asusid Tubina variatsioonide kõrval Ester Mägi hoopis hilisemad klappima. Joiud. Oli huvitav jälgida, kuidas Tubina romantilises kirglik suurele tehnikale toetuv arendus kõrvutus Ester Mägi läbipaistvam inimalismiga. Šostakovitši forismit sekkusid ajastu irooniliselt. Avastamisväärse virtuoospala tutvustas Peep Lassmann Elleri Tokaadat h-moll. Kai Ratassepp mängis Mart Saare Šostakovitši prelüüd. Kai Ratassepamängule on omane selline lõpuni välja minema nii meeleoludes, tempodes kui rütmis. Kõik on talle äärmise selgusega välja voolitud. Ühtegi esituskunstielementi ei jäeta kahe vahele kõlkuma. Mati Nikolai stiil on selline, tuli tuha all, kus pianisti välise vaoshoitus all köeb pulseeriv energia. Välja lahvatas eriti tuginas Kertsas teoses, mis on tegelikult osa helilooja 1928. aastal veel Heino Elleri õpilasena kirjutatud sonaadist. Tubina kõrvale mängis Nikolai saatjas köhabinit skaabini üheksanda sonaadi tule sünge meelelaad. Üldiselt sobis Nikolai esitusstiilile teose kulminatsiooni saabumine viivitus niikaua, kuni saabus ühtäkki ootamatult järsku. Age juurikakavas olid seekord talle väga sobivate suure joone ja laia haardega teoste asemel. Peeneleja intiimsele rõhuvad lood, mad, saarepre lüüdid ning Ravelli õilsad ja senti. Mentaalsed valsid. Väljade kohal lennates on ta laskunud lagendikule tillukeste taimede keskele ja leidnud sealt teiselaadset ilu. Ja see oli edukas, väikeste asjade uurimisretk. Kahtlemata ei pea interpreet talle omasest loobuma. Maailmapildi avardamine mingis uues suunas kindlasti rikastab. Võimaldab endise eelistusi uue pilguga vaadata. Seitsmeteistkümnendal juunil algab Tartus festival Jaani kirikupäevad, mille raames toimub Eesti noorte heliloojate festival. Sellest kõneleb lähemalt Mart Jaanson. Need päevad toimuvad teist korda ja see on osa suuremast projektist nimelt taastatav Tartu Jaani kirik peaks avatama 2005. aastal ja nüüd siis kõik eelnevad jaanipäevaeelsed ajad jaanipäeval peaks kirik avatama. Need ajad on siis mõeldud selle suure ürituse sisse soojendamiseks ja selleks mõeldi välja selline tutvustav festival. Jaani kirikupäevad ja selle peakorraldajaks on Tartu Jaani kiriku kultuuriprojekt ja selle juhatuse esimees Marika Petti. Ja see ongi võtnud endale ülesandeks tutvustada Jaani kirikut nii tema ajalugu tänapäeva kui seda ehituslikku tappimisest parajasti on. Kõigil huvilistel on võimalik festivalipäevadel ekskursioonil käia kirikus kuulajate asjatundlike inimeste seletusi. Festival algab pressikonverentsiga teisipäeval, seitsmeteistkümnendal juunil kell 12, Roosi tänav üks esimesel kahel päeval, siis teisipäeval ja kolmapäeval toimub õhtul kaks kontserti mis ei ole seotud noortellivate festivaliga, millest kohe juttu tuleb ja ma nimetan need kontserdid ka ära. Esmalt esineb Eesti rahvusmeeskoor. Päeval dirigeerib Ants Soots ja kavas on seal kruusa, vaimulike ilmalik muusika. Kolmapäeval, 18. juunil on õhtul mängimas ansambel rontellus. Kõik need kontserdid toimuvad loomulikult kirikus, millel nüüd on põranda all aknad ees, nii et tegemist on täiesti siseruumi akustikaga. Kui veel eelmisel aastal sai rääkida siiski ainult varemetest jõuangi eesti noorte heliloojate festivali juurde, miks see üritus sai Tartu Jaani kirikupäevade osaks? Sellepärast et Jaani kiriku kultuuriprojekti ülesanne on taasavatav Jaani kirik muuta euroopaliku professionaalse kultuurikeskuseks ja ollakse arvamusel, et kiriku sakraalne funktsioon ei välista seda sugugi mitte. Ja uusim muusika, mida me ja luuakse, on ju selle professionaalse kultuuri osa ja sellepärast oli ka mõte liita selle festivaliga noorte heliloojad muusika esitamine ja muidugi ka põhjus on veel selles, et mitte katkestatud traditsiooni mis on Tartus juba uue muusikapäevade tekkinud, millest esimene oli siis juba 1995. aastal. Et see uus muusika uusim muusika kõlaks ka Tartus edasi ja eesti noorte heliloojate festival, siis teist korda on praegu jagunenud kolmele päevale. Toimub kolm kontserti, üks heliloojate töötuba, neljapäeval, 19. juunil kell seitse õhtul, siis ka jälle kirikus esineb ansambel küberstuudio. Selle kunstiline juht Monika Mattiisen, aktiivsemaid Fletiste praegu meil Eestis. Talle sekundeerib tavaliselt kroonikas spetsialist Margo Kõlar. Sinna ansamblisse kuuluvad veel Airi eras, kes on valguskunstnik ja kõik need pillimehed, kes tavaliselt seda küberstuudiokontserti siis aitavad läbi viia. Ja kõlavad Mirjam Tally, Toomas trassi, Toivo Tulevi, Mart Siimann, Galina Grigorjeva, Rauno Remm, Erkki-Sven Tüüri teosed. Siis reedel, 20. juunil kell 12, null null sealsamas Roosi tänava majas toimub heliloojad, töötuba, workshop. Meil on eelmise aasta kogemus olemas selleks päris hästi. Tookord rääkisid Helena Tulve ja Märt-Matis Lill oma uusimate teostest, oli kuulajaid, oli küsimusi ja toimus diskussioon ja seekord on palutud esinema Tõnu Kõrvits, kes nii-öelda laiema avalikkuse ette jällegi kord tõusis hiljuti seoses Lepo Sumera nimelise kompositsiooni konkursi kolmanda preemiaga. Et temalt võib oodata huvitavat oma teostest. Ja teine helilooja, kes tuleb, kellelt on kavas mitu teost sellel festivalil, Toomas Trass. Ja, ja tema on ka lubanud rääkida oma uuematest teostest sama päeva õhtul, siis toimub jällegi kirikus selline kammerkontsert. Seal tulevad esiettekandele Tatjana Kozlova teos siis, kui ma armastasin sooloviiulile võilillede lumi flöödikvartetile Märt-Matis, Lillesonaat, tšellole ja veel kõlavad kontserdil Tauno Aintsi, Mirjam Tally, Lauri Jõe, lähe Jaage hirved, teosed. Kõik heliloojad praegu õpivad Tallinnas või on oma õpikut just lõpetanud Eesti muusikaakadeemias ja laupäeval siis 21. juulil oleks siis viimane kontsert sellel festivalil lõpetab siis Jaani kirikufestivalide ja Eesti noortefestivali mõlemad ja seal oleks kavas koorimuusika, esineb Tartu Jaani kiriku kammerkoor Lilian Kaivi dirigeerimisel. Ja selle kavas on võitu esiettekanne, et siin on esiplaanil sõna- ja enamik nendest teostest on vaimulikule tekstile ja seal on kavas Aare Kruusimäe uudislooming, Katrin Aller, Piret Trip, Mart Jaanson, Elton kaks teost. Üks neist on juba varem kõlanud ka üks päris noor, alles Elleri koolis õppiv helilooja Kristo Matson ühe teosega välja tulnud seal, nii et selline tõesti päris palju uusi teoseid hõlmav kolmepäevane festival, aga mis siis, nagu öeldud, 18 heliloojat mahutab endasse polegi nii väga vähe. Täpsemat infot saab ka internetiaadressil www. Punkt Tartu ja sealse portaali kultuuriaknast. Klassikaraadio teeb aga eesti noorte heliloojate festivali 20. ja 21. juuni kontseritest üle kanda ja need algavad õhtul kell 19. Juba mitmendat korda sõidab juunikuus mitu bussitäit muusikuid, Viljandimaale kaunisse, väikesesse linna Suure-Jaani et pidada seal muusikafestivali Suure-Jaani-poolne korraldaja Tiiu Siim, mis järgmisel nädalal siis seal täpsemalt aset leiab? Jaanimuusikapäevadele, mis algavad 18. juunil ja lõppevad 23. juunil, nii et uus pika päeva head muusikat sellel lisaks ja kunsti jaga tantsusedapuhku. Maalide näitus, avamine ja heliplaaditund Artur Kapi muusikast õhtu õpetajaga meeleoluka kontserdiga kohvik Arturi juures on prio naturaalne šõu ja see, mis toimub pärast kontserti, on Suure-Jaanipoolne üllatus õhtul kell 23. Uue lehtla avamine, kus esineb Suure-Jaani oma puhkpill ja peale lehtla avamist toimub järve peal tõeline üllatus, aga selleks on vaja ise kohale tulla. Ja samal päeval on veel üks esmakordne üritus. Festivali eritempel, mis hommikul kella kaheksast kuni kella 15-ni on surejani sides ja festivali avamise ajal võimalik. Vaadake eritemplikappide majamuuseumis. Alates 19.-st juunist, 20. juunil, 21. juunil ja 23. juunil päeval kell 13. Null null on kohvik Arturi juures lõunamuusikatunnid ja 19. juuni õhtul on kell 22 Suure-Jaani kirikus Bachi klaverimuusika küünlavalgel, kus esineb Vardo Rumessen ja 20. juuni õhtul on üks suurt sugune pala Tallinna kammerorkestri esituses ja solist on Kalle Randalu. Kavas on Mozarti klaverikontserdid. Eriliselt võib rõhutada seda, et Eesti Raadio kannab selle kontsertile. 21, juuni on õhtul. Olustverepall on lühima ööpall tantsulist ja head muusikat alates 13.-st sajandist ja lõpetab Saatpalu kvartetiga, kus solistiks on nii Beta raid ja nemad mängivad palkadeks. Puudub ka keelpillikvartett mano männi, Sigrid Kuulmann eespere ja Aare Tammesalu solist tõmmati pall. 22 juuni õhtul kell 18 null null on jahimaja rõdul võrk ja selle öö juurde või õigemini võime ütelda. 23. juuni varahommikul on kõik eksklusiivsed kontsert, kus on. Ja jaanilaupäev on Suure-Jaani kirikus, kell 13 on jaanipäeva kontsert, on heiti Metlik Andres Uibo. Õhtul laululaval on kell 20 brausse orkester kapellmeister, Maanumänni, kes teeb vahepeatuse koos oma, kuidas ütelda Straussi abikaasaga, keda mängib Tiiu Laur. Ja kaastegev on ka Suure-Jaani tantsurühm loits. Kõik on 19. sajandi ballile orienteeritud. Selline me selle aasta kava. Kas festivalihuviliste jaoks leidub ka öömaja või kellel festivalil ei magatagi, seal on mõned üritused suisa keset ööd. Union magajaid, kes tõesti tahavad magada ja nad mõtlevad, et kontsert on liiga palju, siis me leiame alati lahenduse, kuhu neid magama panna. Olustvere koolis on võimalik magama panna ja Suure-Jaani oma linna leiame ka lahenduse. Nii et on selline tore kodune festival, kus iga külaline võib ise pöörduda teie poole. Tiiu, Siim ja kui tal on öömaja probleemi, võib seda teie abiga lahendada. Jah, kindlasti ta võib pöörduda Suure-Jaani kultuurimajja telefonil 71 kolm kaheksa kuus või mobiiltelefonil null viis üks kaheksa viis üks 51 ja me leiame lahenduse, aga rõõm oleks teda Suure-Jaanis näha. Tuleval reedel, otse suve eelõhtul algab Stenbocki maja õues suvine kontserdisari, mida palun tutvustada produtsent Kadri Tali. Juba kolmandat aastat toimub Stenbocki maja õues selline suve kontserdite sari kuus kontserdi läbi suve ja siis 20. juunil õhtul kell kuus avab selle sarja meie rahvusmeeskoor ja Eesti rahvusmeeskoor kontserdikavaga varsti jaanid käes väga kohane kava, väga lõbus, mitmekülgne ja Stenbocki õue näol on tegemist, nagu ma iga aasta sellest juba räägin, suurepärane vabaõhusaal, millele see on hea akustika, mõnus õhkkond ja meie kolm aastat praktiliselt juba tagasi oli see, et see koht, mis on muidugi nii turvatud olles siis peaministri töökohti kabinet ja valitsuse kabinet, et ta siis kuus korda aastas teha lahti kultuurisõpradele, muusikasõpradele ja muidu uudishimulikele. Et siis näha, kus meie valitsus koguneb. Kava on väga mitmekülgne, umbes paarinädalase vahega, esimene juuli näiteks on tango, ballett peatsolla tangot, tantsijatega ja instrumentalistidega nagu kammermuusikaetendus, kammertantsuetendus, tango, muusikast, edasi siis 15. Juuli On on džässrokk Endel Rivers, siis varajasem tuntud eestlane Endel Jõgi, kes sõitis Austria Itaaliasse, tuleb nüüd kuulsate Austraalia muusikutega ja Ameerika muusikutega siin, kes on mänginud Frank Zappa ansamblis ja Glenn Milleri ka ja mängivad siin džässi. Sellessamas saalis. Vabaõhusaalis ja 30. juulil on Hortus Muusikus, nii et seal on väga erinevad kavadaga erinevad esinejad teatega erinevale publikule ja üks põnevamaid kontsert ja minu jaoks on ka 11 august näiteks Valgre 90.-ks juubeliks pühendatud kontsert, Valgre sinilind ja lõpetab kogu selle ilusa programmi 24. augustil Tallinna kammerorkester ja Vivaldi aastaajad. Ja need kontserdid on kõigile avatud kõigile tasuta. Aga mis siis saab, kui taevalaotus on avanenud nendele suurtele vihma Palingutele? Me oleme tegelikult kõige peale mõelnud. Me oleme siin koostöös riigikantseleiga oleme valmistanud ette ka keebid, muidugi paati, eesti rahvas tasuks ikka mõelda sellele meie suvele ja vaadata aknast välja, et väike vihmavari ja, ja väike keep teeb ikka alati head kaasa võtta või jope muusikutele paneme me lava ja katuse ja ja üldiselt ikka iga ilmaga. Kontsert toimub. Ja esimest korda, siis tasub sammud seada Stenbocki maja õue juba tuleval reedel. Eesti rahvusmeeskoor kutsub kontserdile. Muusikafestival Tubin ja tema aeg. Festival Tubin ja tema aeg hakkab lõpusirgele jõudma, jäänud on vaid kaks kontserti, mis täna toimuvad. Festivali kunstiline juht Vardo Rumessen. Oskate te välja tuua sellelt kõige säravama kontserdi, mida te võite pidada selle festivali tipuks? Mulle isiklikult jättis väga suure elamuse avakontsert ja väga tugeva mulje jättis ta paistab publikule kui solistidest rääkida, siis hinna, viiuldaja Xiang, Gao esinemine eriti just ma mõtlen Sibeliuse viiulikontserdiga, mis mulle jättis väga hea mulje tänu tema väga suurele individuaalsele väga sügavale muusikaalsusele intilisusele. Sellel kontsert interpretatsioonis oli mitmeid väga nisukesi omapäraseid jooni, mida ta esile tõi ja mul oleks väga suur tahtmine paluda teda ka edaspidi osaleda Tubina festivalil ja meil oligi praegu juttu sellest, et järgmine aasta võib-olla võtaks kavasse Tubina teise viiulikontserti. Täna toimub festivali lõppkontsert Estonia kontserdisaalis esineb Leedu riiklik sümfooniaorkester kintars Linkevičiuse juhatusel, mis sellel kontserdil ette kantaks? Selle kontserdi peateoseks on Tubina teine legendaarne sümfoonia, mis on Tubina loomingus üks kõige tähelepanuväärsemaid helitöid üldse teatavasti 37. aastal loodud ega seda meil Eestis väga palju siin esitatud ei ole, seda on mängitud suhteliselt harva, viimati küll Arvo Volmer ja kui ta seda esitas siin aastaid juba tagasi seoses heli plaadistamisega. Nüüd oleks väga huvitav kuulata kindlasti, kuidas seda esitab Leedu orkester Leedu dirigendi juhatusel ja eks see annabki edaspidi ka lootust, et need orkester, olles nüüd tutvunud selle helitööga, ma usun kindlasti, et ta esitab seda ka omal maal. Ja see on ka üks selle festivali põhieesmärke pakkuda võimalust välisinterpreetide tutvuda eesti muusikaga, et nad esitaksid seda oma kodus. Festivali Tubin ja tema aeg Lõppkontsert Estonia kontserdisaalis algab kell 19 aga enne seda kell 16 esinevad seal Ralf Taal klaveril ja Virgo Veldi saksofon-il ning kõlab Eduard Tubina, Mart Saare Oris Traveli ja Sergei Prokofjevi muusikakaja. Farmi Jürisson, teie suur tee on kaante vahele saanud, see on Vardo Rumessen. Bibliograafia, millest sai alguse alguse, sai asi möödunud kevadel. Seoses Vardo Rumessen nii 60. sünnipäevaga kergitas proua Sirje aitäh küsimuse tema isikuraamatut koostamisest ja arvas, et oleks otstarbekas sellesse lülitada ka tema bibliograafia ja pöördus selle koostamise asjus siin raamatukogu direktori poole ja arvas, et mina võiksin seda teha. Aga mulle tundus, et bibliograafia koostamine niivõrd kiiresti ei ole lihtsalt võimalik. Pärast otsustati asi niimoodi, et sinna raamatusse pannakse kirja küll suuremat Vardo Rumessen koostatud tööde loetelud ja teist tema tegevuse kohta veel nii nimestikke kujulaga. Bibliograafia siiski tuleb eraldi kaante vahele ja selle koostamine võttiski nüüd aega peaaegu aasta ja, ja isegi rohkem. See bibliograafia on peaaegu sama paks raamat kui partromisseni autori raamat, mida see endas sisaldab, kuidas on see jaotatud? Vardo Rumessen on ju teadagi inimene, kes on väga mitmekülgne. Ühest küljest pianist, teisest küljest tuntud muusikat, teadlane ja publitsist ja poliitika veel ja kõik need kolm külgedel tegevusest on ka sellest bibliograafias peegeldatud. Tema on väga palju raamatuid, koostanud, komment staaridega täiendanud, nootidel väljaandmist korraldanud ja see juba iseendast on suur hulk asju, mis võtab nüüd selle bibliograafia ühe kolmandiku vähemalt enda alla ja ma otsustasin kõikide tema poolt koostatud väljaannete sisukorrad saada. Sest teadagi ei ole ju koostaja töö ainult asja kaante vahele panek, seal on suur osa koostaja materjali valikul ja nendel kommentaaridel kõik, mis sinna juurde kuulub. Mis pianisti pärast puudutab, siis tema kontserdid on ta ise kõik kenasti heerinud nimestike kujul. Aga kahjuks ei ole need esinemised leidnud kajastust ajakirjanduses ja selle tõttu too muidugi see külg. Bibliograafiast on võib-olla kõige vähem täiuslik ka mingi pildi nende pretensioonide põhjal tema pianisti tegevusest siiski saab ka, see on ju ka kestnud juba 30 aastat. No siis täiendab teema kui pianisti tegevust veel tema repertuaar, paari loetelu ja heliplaadid, mis ta on sisse mänginud ise, nii et see on nüüd nagu tema kui muusiku kohta äkki ta veel muusikaajaloolasest ja publitsist dist siis muidugi on bibliograafiasse lülitatud ka tema artiklid, mis on ilmunud küll ajakirjanduses, mõningates raamatutes, jaga palju kontserdikavalehtedel ja muidugi kõik on siis see, mida on kirjutatud tema kohta ja siis kolmas osa bibliograafiast on tema kui poliitik ja ühiskonnategelane, et kuidas teile tundub, kellele ja milles võiks olla eelkõige kõne kasulik ja abiks. Abiks võiks ta olla muidugi esmajärjekorras kõigile nendele, kes otseselt tema kui muusiku vastu huvi tunnevad või kui poliitiku vastu huvi tunnevad. Aga kuna ta on palju eesti klassikalise muusikaga tegelenud, palju noote koostanud ja välja andnud ja palju raamatuid välja andnud ja kommenteerinud neid artikleid, mis nendes on, siis ma arvan, et kõik Ta huvitab, kastubin või tobias või saar. Eller, kõigil nendel peaks olema asja, selle bibliograafia poole pöörduda. Bibliograafia esitlusel rahvusraamatukogus olid ka Tobiase ja Tubina perekonna esindajad Rudolf Tobiase tütretütar Maie Roos. See on fantastiline, need on kokku võetud kõik tema teosed ja tema tegevus, sellepärast et Ameerikas me oleme ikka väga teda hindanud, eriti Tobiase perekond, sellepärast et tobias sel viisil saanud maailma lavale ilma temata Lähme isiklikult temaga, kui oli see väga, väga huvitav ja et sellist energilist inimest oli nii huvitav kohada ja ta tegi Eesti maja siis muidugi suure loengu Tobiase kohta ja mängis klaverit. Me olime nii vaimustatud ja nii tänulikud muidugi temale, et ta oli nii palju aega pühendanud sellele, et tobias eriti see Joonase lähetamine Sailiseminetada. Eduard Tubina poja Eino Tubina arvamus bibliograafia kohta. Ma arvan, et see on üks väga tähtis raamat. Ma hakkasin lehitsema seda just sellest nimestikust lõbusa ja kui vaadata, siis on seal kõik tähtsad eesti klassikalise muusika suurkujud on sees ja nende kohta ei ole keegi teine nii palju kirjutanud Vardo Rumessen. Ja see on väga tähtis, et kõik, mis ta on kirjutanud selle bibliograafia, on nüüd lõpuks välja tulnud klassikaraam. Eile pärastlõunal esitleti Tartu linnamuuseumis Tartu poistekoori ja dirigent Uno Uiga esimest ühist plaati. Mõned kassetid on ilmunud küll, aga CD, et varem ei ole ja ega seda avalikult mina ise ei teinudki, selle valiku dikteeris meede raadio mis seal fonoteegis oli alles jäänud ja muidugi valikud TTK temaatika järgi, aga paljudest nendest vanadest mõtetest on enam ei ole säilinud ja paljud on monod ja noh, tänapäeva enam ei sobi. Tartu poistekoori esimesed hääleharjutused on tehtud pea, et pool sajandit tagasi neli aastakümmet on dirigent Uno Uiga püüdnud poistele lisaks muusikale ka elutarkusi. No see, mis peale muusika on kahtlemata väga-väga suur väärtus, nimelt ühistegevus, ühistunne, isamaalisus, emakeel, kaugelt kontsertmatkad, suurelt kontsertsaalid, laulupeod, need kõik, mis meid seovad ja Tartu puuetega algatas ju päris omaette laulupeo poistekooride, laupäeva, rahvusvahelise ja kõik see lõib laiahaardelise sõprusringkonna ja publitsistlik tegevus, mis seda kooli on, see on ikka omaette väärtus ja see on unustamatu väärtus ja kustumatu väärtus. Üldine haridus ega selle muusikaharidusega kaasneb ka ju haritus ja üldine intelligents ja maailmanägemus ja selles mõttes on poistekooli läbinud tuhanded lauljad ikka väga-väga Erulteeritus, inimesed. Poistekooriplaadil on aukohal eesti heliloojate muusika, kuid on tehtud kõrvalepõikeid ka Soome, Vene ja Läti muusikasse. Dirigent Uno Uiga valutab aga südant, et praegusel ajal laulavad koorid valdavalt mitte eesti keeles. Veel praegu häirib on see, et liiale liiale mindud selle välismaa repertuaari ja ingliskeelse kummardamisega, sest see ei ole meie vokaalkultuuri, hariduse õppeprotsessi üldse sobilik. Igaüks peab oma jaan maha saama emakeeles emamaal ja eesti laule laulma eelkõige ja kui sellega on juba kindlustatud kindel positsioon ja, ja halisus ja siis, siis võib ka kõike muud, aga see pole keelatud, aga praegu meil kiputakse ühest äärmusest teise minema ja jõuab avada elektroonilisel, kel ei ole vokaaltuge, ka ei ole intonatsioone kindlasti, siis vaatan kohe, mis nad punnitavad, temperamenti kätte ei saa. Ilu Olumist seal laulus helilooja kunagi peituda ei tule välja ju. Ega see ilusa häälega laulab selle viisi vahega sõber kunst säält. Eelmisel aastal asutatud Riho Pätsi koolimuusika fond jagas juba teist korda stipendiumifondi halduskogu esimees professor Maie Vikat, kellele ja mille eest otsustati seekordsed stipendiumid anda? Seekordse stipendiumeid otsustati taas anda silmapaistvate saavutuste eest kooli muusika alal ja aasta 2003 tipendiaatideks on Pärnu ülejõe gümnaasiumi muusikaõpetaja Maimu Muttik. Üks väheseid muusika rakuga süvakallakuga kooli õpetajaid vabariigis. Maimu Muttik on juhiks ka mitmetele kooridele, nagu Pärnu maakonna noorte meeste koor, poistekoor, ansamblid, solistid töötavad tema juhatuse all ja ta Pärnu linna muusikaõpetajate sektsiooni juht. Teiseks otsustati anda stipendium Inge Raudsepale riikliku eksami- ja kvalifikatsioonikeskuse muusikaõpetuse peaspetsialistile. Muusikaõpetajate liidu vastutavale sekretärile tähendab sellel alal juba liidu loomisest peale. Inge Raudsepp on olnud üle vabariigiliste rahvusvaheliste muusikakasvatuse alal lasteprojektide ja ürituste algataja ja elluviija. Otsustati anda stipendium veel Eesti Muusikaakadeemia koolimuusika instituudi juhatajale, professor Ene Üleojale. Ene Üleoja on juhtinud silmapaistvate tulemustega mitmeid koorimuusikat alaseid projekte ning juhib kaasaja tasemel muusikaõpetajate koolitust muusikaakadeemias innovaatiliste muusikaalaste suundade ellurakendamise eest. Õppekirjanduse otsustati omistada stipendium, laulik ja Töövihik kolmandale klassile autoritele, Liivi Urbelile, Tallinna inglise kolledži muusikaõpetajale ning Monika Pullerits sule laste loomingust, stuudiojuhatajale ja muusikaõpetajale. Stipendiumide üleandmine toimub Tallinna raekojas Riho Pätsi sünniaastapäeval 26. juunil. Sihast. Möödunud nädala teisipäevasest postimehest oli rõõm lugeda, et Ameerika Ühendriikide mõjukaimaks ajalehes New York Times mille tiraaž ületab miljonit lugejat. Eelmise nädala reedel ilmunud arvustuses kiitis kriitik Hännimidžet Erkki-Sven Tüüri teost. Pigem tegu oli tüüri Ühe esitate oma teose esiettekandega New Yorkis. Perkins koolis, esimesel juunil toimunud kontserdil esitasid selle teose amatöörkoor. Toorini, jook maksab piira juhatusel. Kiidusõnu jagus nii teose solistidele kui tüüri sumiseva vatise putukaparv ühena liikuva keelpilliheli aadressil mis saatis tasast vokaali joonist. Täis koorihäälset kulminatsiooni kirjeldas Michet kui ägedat purevat valguse sähvatust. Järgmistest olulistest. Erkki-Sven Tüüri muusika esiettekannetest rahvusvahelisel areenil on teisel augustil Londonis festivalil proms, kus Paavo Järvi juhatab helilooja viiulikontserti. Anu Tali saabusid hiljuti Jaapanist, kus dirigeerisid Tokyo Sümfooniaorkestrit neljal menukas kontserdil. Millisest muusikast olidjaapanlased huvitatud tegelikult veel varandavad Ma juhatasin Tokyo filharmoonia orkestrit, et tegelikult peale kooliorkestri on seal veel kaheksa orkestrit, siis millest üks on ka Tokyo Sümfooniaorkester, kellega mul on ka suhe olnud, aga Tokyo Filharmoonikute on jaapani vanim orkester ja paar aastat tagasi pandi veel kaks orkestrit kokku, nii et nüüd on saanud umbes 100 seitsmekümneliikmeline orkester keeles siis paremad jõud oli, ma usun, sestap mida mu kõrv nagu koolis olid minul laval neljaks kontserdiks ja ma pean ütlema, et suurim kompliment, mis võib-olla väikese rahvaesindajale ja siis noorele dirigendile üldse dirigendile on kui kontserdile publik ja, ja siis proovi käigus orkester ja kontserdil samuti vastab sinu oma maa muusikat ja eesti muusika oli neile suureks üllatuseks ja neile väga meeldis. Ja üllatav oli veel see, et tegelikult Elleri, Koit ja kodumaine viis ja tormis ja teine avamäng fraseerimine ja valmistanud neile mingisuguseid küsimusi või probleeme. Nad olid kuidagi väga omased ja loodussümboolika sellise piltliku impressionistliku, mis on Elleri muusikas? Minu jaoks, see tuli nagu väga loomulikult jaapanlastel, nii et see jutt. Ta peab täitsa paika, et me kuidagi oleme ammustel aegadel võib-olla ühenduses olnud omadega neli kontserti oli tegelikult kolme kavaga, just mis veel olid kavas. Esimeses kavas oli Jan Erik Gustav soniga minu kauaaegse koostööpartneriga Prokofjevi sümfooniakontsert antest tšellole ja orkestrile Šostakovitši üheksas Sis Tormise teine avamäng Elleri Koit ja siis lisa loogsal Elleri kodumaine viis. Olid siis need Saps kribsel või hooaja niisugused täht kontserdite kavas kahel esimesel kontserdil. Oodsad hool ja Santor juhul Jaapani ja Tokyo suurimad ja tuntumad saalid ka kallimad üle 2000 2400 publikus. Kolmas kontsert siis üks päev oli vahet jälle seitsmetunnise prooviajaga, mida ma küll palavik ei kasutanud, sest seitse tundi järjest ei ole võimalik töötada ka kuus tundi läks küll vaheaegadega koos seal kavas oli Tšaikovski kuues sümfoonia Pattiiksis ja kontserdist oli Hatšhaturjan, nii rapsoodia, kontsert, tšellole ja kohalik solist, siis Yoko Hasegawa mängis ja oli ka Elleri Koit siis lisalooks selle Elleri kodumaine viis. Ja siis oli jälle ühe proovi, aga järgmine kava ja mis oli siis täielikult uus olis Meetana Moldova Griegi klaverikontsert. Härra Condo mängis 25 aastane noor imelise tehnikaga jaapani pianist ja Versace uuest maailmast. Sümfoonia lisalooks oli jälle minu palvel kodumaine viis, ma tahtsin, et igal kontserdil oleks midagi eestlastest selline bukett, intensiivne aeg oli. Oli jutuks, et orkester tunnetas hästi eesti muusikat, aga milline muusika publiku poolt paremini vastu võeti kõige paremini üldse seal kontserdil ahetama otis muidugi kodumaine viis selleks siis koostisosa niisugune ohe saalist ja orkestrile ka nad jumaldasid seda teost, et ta niisugune ilus, taldrikult ilus, aga minu jaoks kõige niisugusema liigutama, kus publik lausa nuttis, oli Tšaikovski kuues. No see oli niisugune intervjuu kontsert veel ka, et seal küsiti eesti rahva ja ja lahe, et oli, kavadel oli, olid tegelikult Eesti väike ajalugu ja ka kaart, kus hästi asetseb, et inimesed teaksid. Ja sealt siis küsiti minu ja mu elukohta ja inimesed saalist oli küsimuse saatnud või esitanud ja, ja raadio kandis seda ülejäänud samamoodi nagu rahvustelevisioon tegi filmi kogu sellest minu seal reisimisest. Mis peaks siis nüüd, 15. tegelikult Jaapanis näidata oma, ehk saadetakse siia kaame, palusime. See on minu jaoks Tšaikovski kuues nagu ütles kontsertmeister, et, et see on Jaapanis kõige enam mängitud ja kõige populaarsem lugu, aga see on tema elu parima Tšaikovski kuues et no see on teada, et mina teistmoodi vene muusikat tunnetan ja teel, aga ma poleks iial uskunud, et see on mul ka jaapanis õnnestub et nii emotsionaalne, kui sa esitus oli ja kõik need teised, esiteks sealt ka siis igav inimene, kes tuleb mulle ütlema, et jaapani orkestrid on tundetud. Ma ei usu seda, meil oli väga emotsionaalne suhe. Kas oli läbirääkimisi ka järgmiste kontsertide suhtes? Jah, et siin on vahepeal suvelgi, on paar auku, kus on midagi juhtunud dirigentidega, nii et küsiti, et kas ma saan tulla juba nüüd suvel tegema, et seal on veel läbirääkimiste käigus midagi kindlat ei ole. Ja direktoraatses või nende manismentagi panekuga aastavahetuseks. Chabanaats Corporation, aasiamaade suurim agentuur pakkus end koostööpartneriks, et neil on seal nagu öeldud, on üheksa profiorkestrit kõik kokku kellega oleks kõigiga huvitav ütelda ja nad pakuvad siis sellist koostöövormi, et nad esindavad mind Jaapanis, mis oleks väga tore. Ja niisugune kindel leping on juba 2004 novembris ja Jaapani Filharmoonikute. Taga nii et Sibeliuse teine keset pealseks prantsuse muusikat Aitäh Anu Tali ja edaspidiseks aitäh. Igalühel publiku ees hooaja eelviimase kavaga juba on jutuks olnud, kui palju uus teoseid see ikkagi suure klassika ja hea muusika orkestri sellel hooajal välja on toonud eeskätt uue peadirigendi Loreen masselli algatusel. Sel nädalal kavas Rahmaninovi aastaks tema kolmas sümfoonia kontserdisaalides teenimatult vähetuntud ungarlastest filmi helilooja Los Angeleses 1995. aastal surnud Micros roosa viiulikontsert sinod, solistiks New Yorgi filharmooniaorkestri kontsertmeister Glen dikteroob teosena orkestri programmis esmakordselt ning lõpuks Ravelli hispaania rapsoodia. Täna every Fischer hoolis see kava kolmandat korda koega jäävad õpetama Pulitzeri preemia laureaat radi Aaron sei körnise lihtsad laulud, simpel songs ning Mahleri teine sümfoonia tuleval nädalal Euroopas Londonis kujunes sündmuseks üle eine Prokofjevi ja aasta ettekanne. Kuninglikus festival hoolis Londoni filharmooniaorkestri ees. Noor Vladimiri Orovski kõlas Prokofjevi kant daat Aleksander Nevski Gazas, Londoni filharmoonia koor, solistiks vene metsosopran Marianna tärassova. Järgmine suurem Aleksander Nevski ettekanne toimub Naapoli San Carlo teatris 26. juunil. Taani Rahvusliku raadio sümfooniaorkester esines kolmapäeval Peterburi filharmoonia suures saalis Peterburi juubelisarjas. Muuseas täpselt kuu aega hiljem tobiase Joonase lähetamisest Neeme Järviga. Nemad siis kuninganna Margrethe, teise riigivisiidi puhul dirigeeris oma maja esindusorkestri kunstiline juht Juri temircanov distani raadio, orkestri alaline külalisdirigent kavas oli ka taanlaste praeguses helilooja Paul röödersi kontsert palades. Sellega orkester lõpetas ka oma hooajal. Rahvusooperis sky oli just hooaja lõpunädal viimastena laval Boriss kodune off ja raie manda. Hooaja lõpetas meeleolukalt hoopiski rahvusooperi orkestri bigbändi kontsert. Orkestrites tan Peterburi juubelil seni ainsana käinud lahti sümfooniana orkester peadirigent Osmo Danske juhatuse. Nad olid seal päev enne Taani raadio orkestrit neil kavas Sibeliuse kaks teost, pohhijale tütar ning viies sümfoonia vahepeale Kalevi Aho üheksas sümfoonia trombooni solistiga mängis rootslaste kuulus Christian Lindneri. Mõlema orkestri esinemised Peterburis kuulusid ka valgete ööde tähtede festivali programmi. Lahti orkester mängis, Maria Teatris on Eestil leinapäev, aga neil on rida rõõmustavaid, uudiseid eesti muusikast ja muusikutest. Ärgem siiski unustagem. Hea küll, me saame rääkida ainult nendest ja nende lastest, kes stanilikes repressioonidest ellu jäid. Rootsi keermanni kirjastuse ja temad Soome haru fennika keermani ajakirjas Hailaids keelad kakstuhatkolm on mitmel puhul jutud tormisest ja Tubinast artiklist tormis Euroopas, Mehhikos, Jaapanis ja USAs meenutatakse veel tormise mullust preemiat Oregoni Bachi festivalil häirikas prantsuse kammerkoori mikrokosmos järjekindlat tormis tutvustamist, Anu Tali äsjast jaapani debüüti tormisega ning Tõnu Kaljuste käe all toimuvat Tormis autoriõhtut uuel balti merefestivalil Stockholmis. Augustikuu lõpul. On ka unustatud rahvaste eesti kalendrilaulude ja looduspiltide trükistest. Viimases suur sarja nelja tsükli, samuti laulja, Sampo tagumise ja Viru vandetrükiste otsene reklaam on lisatud juurestalve mustrite esikaane retro lõpuks veel toomas kapteniga koori plaadi ja Paavo Järvi juhatatud Tubina viienda sümfoonia Plaadi reklaamid. Lisaks on tsiteeritud Tubina viienda plaadi arvustustes on Music giidis juures lause eriliselt soovitatav. Ning Tubinastki ülevaatlik kõikjal Tubin kogu maailmas. Kolmandast sümfooniast, oktoobris Hiroshimas, samuti Inglismaal ja Ühendriikides. Seitsmendast sümfooniast aprillis Austraalias. Esimese viiulikontserdi ettekandes sean kaoga solistina Neeme Järvi juhatusel 18. mail Praha kevadel. Varsti on ära märgitud ka kolmas praegu toimuv Tubina festival Eestis ning oktoobris toimuv Tubina üheksanda sümfoonia, Hollandi esiettekanne Utrechtis eriklassi juhatuse juures Tubine Photo. Tõnu Kaljuste tähelepandavalt kevadel esinenud tarime Raadio Sümfooniaorkestriga ju kus ka meie tšellist Leho Karin oma väga eduka debüüdi tegi Erkki-Sven Tüüri tšellokontserdis solistina. Nüüd on Kaljuste kutsutute assaari maal Saarimaa festivalile. Seekord koos Luxembourgi filharmoonia orkestriga. Kontsert on 19. juunil tõlk lingenis ja üleni skr jääbeni kõva helilooja Ainsa klaverikontserdi, solistiks Robert Leonardi. Ja veel ekstaasi poeemi tule poeem Prometheus. Kuu lõpul läheb kalliste meistrikursuste professoriks Itaaliasse, Pariisis. Samal 19. juunil ka veel 20. teeb oma pani debüüdi solistina Fletist Maarika Järvi esitades seal kuulsast Tokio Santori hoolis Peeter Vähi flöödikontserdi taevasse. Järve laul jaapani filharmooniaorkestri ees on Neeme Järvi, kelle hiljem seal veel kontserdid sama orkestriga teistes saalides aga neil kahel õhtul on mängukavas veel Mahleri Laul maast. Solistideks väga kuulis poole metsosopran Eva, põles Briti tenor Anthony Griffi. Paavo Järvi juhatas taas prantsuse rahvusorkestrit Pariisis kontserdil should sellise teatris. Üleeile kõlasid Arvo Pärdi kantus Mahleri laulud poisi võlusarvest, kus solistiks hinnatud no lisaks bariton Mattias Köörne. Ning lõpuks Bruckneri neljas sümfoonia. Nüüd jõudis Ühendriikides eetrisse Paavo Järvi esimene kontsert Sinstinaati sümfooniaorkestri peadirigendina septembris 2001. Esimese rahvusliku orkestri telesalvestusena, mille edastas neljandal juunil ülemaaline Ameerika telekanal BBS aga New Yorgis esimesel juunil toimunud Erkki-Sven Tüüri reekviemi sealne esiettekanne oli igati menukas. Leidiski arvestusega New York Timesis. Kuuenda juuninumbrist saab lugeda, et mainekas geni kontserthallis kantori New York hooaja lõpukavas kujunes tüüri Reekviem selle õhtu peanumbriks kui tugev ja esileküündiv teos keelpillide ja vokaali kõikvõimalikes kombinatsioonides. Järeleandmatu loogilise joonega reekviemi dirigeeris märksa piiru. Saksamaal Karlsruhe lähistel Land hausenis on seitsmeteistkümnendal mail toimunud Urmas Sisaski tuua teos sodiaak maailma esiettekanne mida muuseas võimalik internetist ka videona jälgida. Inglise üheksandat ekraihte oli kirikumuusikapäevade lõppkontserdil, millest põhjalikult kirjutab kambaadisse Noojust nahvrihten oma 20. mainumbris. Nimetades toimunud hooaja tippsündmuseks. Sisaski Zodiaci ettekande tegid blockwlöödil annete Grangos ning mandoliinil Teet Left TV-s. Mõlemad nimekad mängijad. Viimane ega Eestis käinud ning tänavugi augustis koos kitarrist Boris Björn pageriganud taas tulemas. Et nimetatud kontserdil osales ka Boris Björn pager, kõlas kavas Sisaski kui Lepo Sumera teoseid ning Detlev there's mängis mandoliini Ilkka veel Astor Beats olla tangusid. Pageri TV-s-i uus plaat firmalt Hentsler klassiks ilmub nüüd just juunis. Homme Amsterdamis tähtsündmus taas meie noorele sõpranile Aile assonile, kes käesoleval hooajal kuulub Madalmaade ooperis stuudio koosseisu sel poolastel laule Baile assoni kokku siis kolmes talle uues kandvas osas. Jaanuaris esines ta kõrvuti Nikolai Eurovi, Paolo kavanellija, Nelly meritsi hoiuga mas Scania ooperiiiris kontsertettekandele amsterdami kontserdipaus. Seejärel Monte Verdi Marianna nimiosalisena ooperis stuudio lavastuses Amsterdamis, Antherpenis. Ning homme on ooperis stuudio poolaastalõpulavastus. Serbia nais isi Doora Sebelliaani uus ooperi uued ever, happen. Zoran tee maailma esiettekandega. Selles muusikaliselt keerukas, väga kõrge ja dramaatilise soprani partiiga lavatükis, mis iganes ei juhtunud, soore teiega, laulab Assani peategelase sooradi sopranipartiid. New Yorgis Kristjan Järvi. Absoluutansamblis mängib fagotist. Martin Kuuskmann tegi mai keskel õmme oos Rootsis Erkki-Sven Tüüri fagotikontserdi esiettekande. Nüüd üleeile õhtul mängis ameeriklaste Daniel Schneideri ja John pätitutsi teoseid Riias koos sealse kammerorkestriga Riia kammersolistid. Armun snii juhatusel lätlaste suurejoonelise kontserdipaigas raudteemuuseumis ja homme siis koos Marika Järviga kontsert Romeo ja Juulia Palmse mõisas Eestis. Kristjan Järvi juhatab aga põnevat kontserti Vox bändi ees Frank Zappa loomingust rahvusvahelisel kammermuusika festivalil Rootsis. Ja sellestki on rääkimata, et samal päeval, kui Austrias kratsis toimus Arvo Pärdi teos In printsiip ju maailma esiettekanne kuulutati välja Talle Londonis mainekas brittide plaadiauhind, Classical Brita vaad Tõnu Kaljuste salvestatud plaadi oriend jooksident eest. Aga sellest, milliseid tegusid Austraalia paljas tegi ka koos tüüri magmaga. Olari Elts juba järgmisel laupäeval.