Mudases tiigis tõuseb säravalt puhas lootoseõis midagi päris imelist iidsete egiptlaste, budistide ja hindude usundites ning religioosses kunstis. Lootoseõis on hingejõu, tarkuse ja teadmiste sümbol. Ta on alati vaid osaliselt avanenud. Sügav õiepõhi hoiab oma saladused endale. Valge lõotas tähendab täielikku vaimset ja hingelist puhtust ning rahu. Sämbody valgustatus, sümbol. Punane lootos on seatud südamega seal armastuse kire ja kaastande õis. Roosa on kõrgema jumaluse laatas mudaõis. Turi värviline lootoseõis seostub nastikaga ning seda on kujutatud nii põnga kui ka avatud õiena. Selle kaheksa õiele esindavad üllast kaheksakordset teed, mis põde õpetuse järgi võib jumalikule avanemisele juhtida. Modismise hinduismi son lootoseõis, puhtuse ja ilu kehastus. Iidsed Egiptuse õpetlased olid kindlaks teinud, et ööseks Ülar laotas oma õie ja vajub vette. Hommikul aga ilmub taas välja ja avaneb tähistades niimoodi võimalik uuesti sajandi. Õpetuses on öeldud, et inimeste süda on otsekui lootuse ja pung, mis avaneb siis. Ka selle valdavad puude Avooruslikud omadused. Seepärast ist uppuda avanenud lootus õiel. Lootuse eest, mis mitmetes usundites nii tähtsale kohale on tõusnud, sain ja töölispäris, vapustav ehitis, tohutu suurlootuse tempel. Ilusat pühapäeva jälle kord vikerraadio Helgi Erilaid ja alanud on. Heegel suure lootose õie kujuline tempel, Nemad eelis mõeldud Eibudistidele, hindu istidele, kristlastele ega muhameedlased tele mõeldud kõigile. See on paha, ei usu tempel ja Bahai usk rõhutab kogu inimkonna vaimset ühtsust. Selles usus avaneb religiooni ajalugu läbi jumalike saadikute, kellest igaüks on kehtestanud oma ajale ja inimestele sobiva usu. Nende saadikute hulka kuuluvad Mooses, muda, Jeesus Mohamed, aga Bahai usu järgijate saadikud on tulnud palju lähemast minevikust. Need on Paap ja paha olla. Maha ei usukirjades ennustab iga saadik järgmise tulekut paha olla ja elu ja õpetused on täitnud varasemate pühakirjade lubadused. Võimsus on pika ühise arengu tulemus. Ning praegusel ajal on kõige tähtsam, et koguma maailmas valitseks rahu, õiglus, ühtsus. Selleni võiks olla lihtsustatud ja üldistatud kokkuvõte Bahai usu põhimõtetest. 23. mail 1840 meni kuulutas siid Ali Muhammad Iraanis asuva Shira siis et tema on Vaab tõlkes värav ja temal on kindel missioon. Harri õpetuses oli tee saabuvast messesest, kellele jumal on end ilmutanud ning kelle tulekust annavad teada kõigi maailma suurte religioonide pühakirjad. Õpetused levisid, tal oli hulk järgijaid. Islamivaimulikud nägid asjade sedalaadi arengus ohtu. Vangistati ja hukati avalikult aastal 1850. Tema järgijaid kiusati taga ja piinati. Ta haide jaoks oli nende usu esimene kuulutaja. Noori oli üks paari esimese järgijaid, kes hiljem võitis endale vahaullachi tiitli. Tänagi pandi vangi, kuid teatas pärast vabanemist Teherani maa-aluses vangikongis anti tallu teada tema tõepoolest Ongi doosema messias, kelle tulekut Vaab ennustanud oli. Ta polnud ainus, pahaiges seda kuulutas kuid enamus selle usu pooldujadest kogunes tema ümber. Alates 1866.-st aastast andis ta oma jumala saadiku missioonist teada nii maailma religioossed delegaadid võimalikele valitsejatele, kelle seas olid Paavst Pius üheksas Napoleon, kolmas ja kuninganna Victoria. Maha Onlähi vanim poeg jätkas ema isa missiooni, temast sai Abdul vaha vahateener. Isand määras ta oma testamendis Bahai usu järgijate juhiks, kes ainsana selle usupühakirja kuulutada tohib, seda Abdulba Acadegi rännates tutvustades, õpetades Bahai usku köögile, kellel selle vastu huvi oli. Järglased on ka Hay usutekste paljudesse maailma keeltesse tõlkinud. Bahai maailmakeskuse rajanud ning selle usupõhimõtteid kogu maailmas levitanud kohtadel tegelevad usuasjadega üheksaliikmelised, religioossed assamblees. Ka inimesed, kes Bahai usku selgitavad, levitavad ja kaitsevad. Kuid nad pole vaimulikud, sest viimaseid pahayusus ei ole. Seda religioosset lõikumist juhib 1963. aastal valitud universaalne õigluse koda, milles on üheksa liiget, kes iga viie aasta tagant ümber valitakse. Enamasti tulevad vahaid kokku selle usu järgijate kodudes või kohalikes Bahai keskustes. Maailmas on olemas kaheksa suurt Ahai templit ja neid ehitatakse veelgi juurde. Kogu maailmas on rohkem või kuus miljonit pahai usku inimest vaid islamiriikides ei tunnustata pahaismi kui iseseisvat ja sõltumatut religiooni. Pigem nähakse selles ohtu, sest inimesed ütlevad lahti islamist heastuvad lahayusku. Ka Iraanis kiusati kogu 20. sajandi jooksul Bahai usulisi taga, põhjuseks stuudiaid. Bahai pole religioon, vaid hoopis poliitiline organisatsioon. Lausa läänemeelne. Ja lisaks kõigele minule muutis asja õige halvaks veel see, et raha ei usu. Maailmakeskus asub Iisraelis, Haifasse endisest Iraanis 1948. aastal. Pharmors raba, kellest sai maailma tuntuim Haiusu arhitekt. 1976. aastal tegi rahvusvaheline Bahai usukeskus Kanadas elavale farebors saabale ettepaneku projekteerida inglasse Newt eelisse. Töötas selle projekti kallal kümmekond aastat ning Kanada arhitekt Artur Ericssoni sõnade järgi tuli sellest üks meie aja märkimisväärsemaid arhitektuuri pärleid mis tõestas, et vaimsus, julgushoog ning visioon suudavad imesid korda saata. Nii sündis 1986. aastal hoone, mida hakati kutsuma vahapuuri lootuseks. Üks kõige fantastilisemaid ehitisi maa peal. Ma ei usu rajaja maha hullahi, poeg Abdulba esitas kindla tingimused köögi, Bahai usutemplite arhitektuurilise. Eks elemendiks peab olema Janar üheksatahuline kujund. Enam-vähem kõigil vaha ei usutemplit ja on olemas ka kutel, kuid see pole ilmunud tingimata vajalik Harbourssaaba templi jaoks imekauni Emmemistide Moostes tähendusrikka, mitte päris avanenud lootose õiekuju. See on hiigelsuur norist tsemendist tolle müüdist ja liivast lootoseõis, mis seisab töölile õuna osas avaral väljakul keset kauneid aedu, tiigid ümber ongi siis peaaegu samamoodi nagu tõuseb mudases tiigilaast tõeline lootes lill. Lootoseõis on asetatud avarale pjedestaalile. Ta kujutab enesest kahtekümmend seitset valgemad sõrmariga kaetud õielehte, mis moodustavad kolm üheksast õielehest koosnevat üksteise sees paiknevate ringi. Lehtede kuju aitavad ehk pisut ette kujutada tuntud ja levinud pildid Sydney ooperiteatrist aga õige pisut. Leenu Lootuse templi sisemise, ligi 40 meetri kõrguse ümara osa moodustavad siis üheksa tohutut sissepoole kooldavat õielehte. See on otsekui lootusville peagi avanev pung. Ka teine siseosa ümbritsev madalam ring. Hoopis enam avanenud õielehtedest koondub õrnalt sissepoole, kuid kolmanda välisringi madalad ja laiad õielehed avanevad väljaspoole ning moodustavad templi üheksa sissekäigu kohale tohutuid nürinurkseid valdahhine. Tugevdatud valgest betoonist valatud õielehti katavad valged marmorpaneelid. Superehitis toetub üheksale sisekaarele, mis ümbritsevat templi hiiglaslikku sisehalli. Templi ümber seisab üheksa tiiki. Nende kuu aimab järele loodusele rohelisi lehti ja nii võikski tunduda, et see imepärane õis ujub rohekal tiigiveel. Harrybarssaaba tegeles lootose templi projekteerimise ja kujundamisega siis ligi 10 aastat. Seejärel asus selle maailma kõige keerukama konstruktsiooni koniga hoone ehitamisel tööle ligi 800 inseneri, tehnikut, käsitöömeistrit ja ehitajat, kogu ehitises põlenute ühtki sirgjoont, nii et omaette väljakutseks juba poolümara raamkonstruktsiooni loomine ja paikapanek. Lisaks asetsevad selle hiigellootose õielehed üksteisele nii lähedal. Et kohalikel töömeestel oli keeruline oma töö tegemiseks piisavalt ruumi leida. Pindsele tuleks tuli seda tervelt 48 järjest betooniga katta. Tellingutele kandsid betooni naised India kombel pea peale asetatud rasketes korvides tööjõudu, nagu teada, Indias jätkub. Üheksa ümarat hoonet ümbritseva tohutu suure poolkaarekujulise sissekäigu lootose templi hiigelruumi siseneda korraga tervelt kaks ja pool 1000 inimest. Lootosõie kõrge siseringi üheksa kroonlehte päriselt sulgunud ning nende nürinurgakujulised otsad moodustavad templi tohutus kõrges laes üheksanurkse õie või tähe, millest ruumi valgus tulvab. Suure tähe keskel paiknevas ringis seisab veel üks väiksem üheksanurkne täht. Suurim nime sümbol. Bahai pühakirjade kohaselt ei tohi selle usu palvuste majas olla mitte mingeid pilte, kujusid või kujutisi kantsleidega. Altareid on vaid hiigelsuur, avatud ustega ruum, kuhu saab täpselt nii, nagu vaja paika panna lahtisi tooli, ridasid ja lihtsaid laudu, mille taga seisab kõneleja või pühakirja lugeja, kes põle, aga mitte preester. Lootose tempel on avatud kõikidest uskudest inimestele see on koht mediteerimiseks hingerahu leidmiseks. Haiusu arhitektuuriline kalliskivi on selle paiga kohta öeldud. Tuletagem igaks juhuks veelkord meelde selle maailma noorima iseseisva usupõhimõtteid soojat paha olla. Eluaastad 1817 kuni 1892 peavad Hayusku inimesed viimaseks jumala saadikuks aegade alguses alanud reas mille moodustavad Aabram laoses muda, sõra Ast tuntud ka säratustre nime all. Kristus ja Mohammed. Vahollahhi tähtsaima idee kohaselt moodustavad inimesed meie maakeral ühe ainsa rassi, inimeste rassi ja on tulnud aeg selle rassi liikmed üheks maailmseks inimkonnakse ühendada. Jumal on pannud tööle ajaloolised jõud, mis murravad traditsioonilise trasside klasside rahvuste piirid ning need loovad Aja jooksul uue ülemaailmse tsivilisatsiooni. Kõik maal elavad inimesed peavad inimkonna ühtsust tunnistama ning juhendamisele kaasa aitama. Selline asi, sõnum, mille levikut teenib imeilus valge hiigelsuure lootus õie kujuline tempel Indias. Puhtuse ja õrnuse sümbol lootes sobibki just Indiasse väga hästi. Tähendus elab iidsetest aegadest India rahva meeltes, jahinges hinge õpilises poeemist Mahab harata ning teisteski jäämustes tekstides on lootast jumalaga seostatud mis teeb temast üha õie kommunismuse hinduismi. Armastatakse roosat, punast ja põrkuri värvilist loota sõit siis Vanas-Egiptuses kasvavad alguses vaid valge ja sinine lootas. Sealsetel iidsetel. Templi maalingutel võibki kõige sagedamini just sinist lootoslille leida. Mul oli sööda asünni taimsest, arvad biot. Igal õhtul vajus ta vette ning tõusis järgmisel hommikul taas kauni ja värskena päikese poole. Sedasama tegi ka päike ise. Niisiis sümboliseeris lootas Vanas-Egiptuses päikest ja uuestisündi. Ja kui on tegemist uuesti, ega siis pole ime, et vanad egiptlased seostasid lootuseid ka surmaga. Egiptuse Surnute raamatus olevat loitsud, mis suutvat inimesi lootuslilleks muuta ja seeläbi uuesti ellu äratada. Budistliku folkloori järgi on bodhisattva Avalokides vaara nime, tähenduseks on antud valgustatud valitseja, kes vaatab alla. Niisiis tema olevat loota sellest sündinud ning keda kujutatakse, tõotas õitest pjedestaali seisva hõistuvana loota seis käes. Lootes seatud puhtise truuduse ja hingelise valgustatusega. Põde õpetuse järgi peaks inimene suutma elada lootoslill kes mudases tõest tõustes suudab oma ilu ja puhtuse säilitada hinduismi son lootusel ajaloo jooksul vahest ehk veel erilisem koht olnud. Selles usundis tõotas ilu viljakuse, rikkuse, vaimse sõja igavik õlil siin valitseb valgel ootas ja hulk jumalaid. Jumalanna Sid on sellega seotud Kaalu ja hüvangu jumalate laks viib kujutatakse tavaliselt avanenud, lootes õiel istuvana. Lootose õiepung tähendab otsekui kokkuvolditud kinnist ja endassetõmbunud hinge kes on milline avanema nagu lootoseõis ja jumaliku tõe vastu võtma. Nii on lood lootes lillega in töismis. Kaheses mujale kui just India pealinna Thlisse võiks lootose õie kujuline vahayusu tempel kõige paremini sobida. See moodsa arhitektuuri müürilillekujuline meistriteos. Terves maailmas tuntud kiidetud, hinnatud ja põhjalikult auhinnatud esimese auhinna sai lootose templi looja, arhitekt, hari Porsche vaba juba 1987. aastal. Suurepärase ja leidliku, religioosse kunsti ja arhitektuurilahenduse eest. Ja veel aastal 2000 andis Viinis asuv globaalse kunstiakadeemia lootuse templiloojale haribarssaabale auhinna. Tsiteerin selle suursuguse 20. sajandi tärmahhaali ees, mis teenib kõigi rahvuste ja religioonide ühtsust ning harmooniat paremini kui ükski teine arhitektuuriline monument maailmas. Tohutu kaunisti ja lumivalge Bahai templi lootoseõis asub Minodeeli lõunapiirkonnas, millel nimeks kalkadži. Siinsamas Hay templi lähedal seisab otsekui kontrasti üks kogu India vanemaid ja auväärsemaid templeid. Kalkalsi mandiir, mis on pühendatud jumalat ärkaalile või kalkale, kes olnud India mütoloogias nurga kehastus. Viimane olnud omakorda üks Šiva abikaasad. Eevi varrukaid ilmumisvorme. India ülikeerulise mütoloogia mõistmine pole hoopiski mitte naljaasi. Hindu käsikirjades on hulk legende jumala thercaali sünni kohta. Siin on üks nendest. Miljoneid aastaid tagasi töötas ja solvas kaks hiiglast praeguse kaalu templi lähedal viibivaid jumalaid ning viimased kaebasid peajumal müraamale. Peajumal andis kaebuse edasi jumalanna parvaatile. Viimase suust sündis kauskadeemi Nendes. Ka hiiglaste tappis nad, kuid juhtus nii, et kui nende veri imbus kuivama kaamerasse, elustusid sellest tuhanded uued hiiglased ning võitlus nendega hakkas kauskyde vile juba üle jõu käima. Jumalanna parvaatil hakkas oma järglastest kahju ning kauskydeeri muudest ilmus jumalanna kaalidee Vi, kelle alumine tuul puhkas mäetippudel ja ülemine puudutas taevast nende kohal. Tema jõi ära tapetud hiiglaste vere ning hävitas niimoodi kõik vaenlased. Halideemi otsustes siiasamasse elama jääda ning temast sai paikkonna tähtsaim jumalus. Nagu öeldud, India mütoloogia ei ole naljaasi. Paali või kalkalsi, kes oli väga rahul praegusega templikünkal elavate jumalate antud ohvrina mändide ja tema poole saadetud valvetega ilmus ise künka tippu, õnnistas kõiki kohalviibijaid ning täitis kõik temale pühendunud Debalved. Niisiis olevat kal kallim Jüri kohal juba iidsetest aegadest pühamu seisnud, kuid praegu seal asuva templihoone vanim osa pärinevad 1730.-test aastatest. Tänapäeval tundub aga kogu kompleks peaaegu kaasaegse ehitisena. See on 12 küljelise püramiidtorniga ümbritsetud hoone, mille pind Ta on marmorist ja mustast Lims kivist hoone välimust lihtsa, isegi nagu kirjutatud pisut naiivsena. Kuid ruumid näivad just sellistena, nagu nad meie kujutluspildis ühes India templis olla võiksid. Kaalu templis viivad toredalt kaunistatud kaarjad ukse avad ühest ruumist teise. Seinu ehivad värvilised mustrid, leidub hulk kauneid punaseid eesriideid. Värve on üldse rikkalikult ja lae suur ümar ning säravlister ja lilli igal pool. Templi suurt keskset ruumi ümbritseb igast küljest Lai 36 kaali ava Ausega randa. Kaarestiku keskel idapoolse ukse vastas istub korra alusel kaks punasest liivakivist tiigrit. Nende vahel seisab jumalanna kaalidee viraid kuju. Kaali templi tähtsaimaks rituaaliks on iidol. Mata Sanami ilma kümblus igal hommikul, millele järgneb Emmnide lugemine. India pealinnas Teelis elab oma kuus miljonit inimest, kui eeslinnad kaasa arvata. Seitsmeteistkümnendal sajandil ajab jama toona jõe paremale kaldale vanalinn, Sahhanabaad, sellest lõunapoole kerkis juba 20. sajandi algupoolel uus teeli. Nii mudeli ja kusagil seal hiigellinna, tänavate, parkide ja väljakute rägastikus seisab peaaegu kõrvuti kaks plit kogu linna sadade templite hulgas, iidse jumaluse Stahli tee Vidempel ja küllap vist uusima vahaaii usu tempel. Tohutu suur, imeilus avanev lootoseõis. Uus usk tahab kogu maailma inimesi ühtseks ja üksmeelseks ülemaailmseks inimkonnaks muuta. Ehk oleks siis sellel maailmal veel lootust?