Tere, mina olen Olavi Pihlamägi ja alanud seekordsed kurioossed lood. Rändame saate alustuseks kaunisse Šveitsi, mille lõunaosas majesteetlik alpides üleluses on kaunis Lugano järv koos seda ümbritsevate uhkete villade lossidega. Ühe klassitsistlikus stiilis kahekordse eramu rõdul istub 81 aastane šarmantne daam kes õhtuhämaruse saabudes paneb käest raamatu ja jääb imetlema. Järvele laskuvad ööd, süttivad tuhanded tuled ja kuna on nädalavahetus, siis pole selles tihedalt asustatud piirkonnas väga loota, et maad võtaks. Vaikus. Siin peamiselt itaallastega rahvastatud maa-alal kõlab pea kogu aeg muusika, kes laulab, mängib ise, kes kuulab kõvasti raadiot, kes telekat. Aga meie saate kangelanna on sellega harjunud, sest kogu tema elu on olnud muusikas. Ja nüüd tagasi tõmbununa ta ise enam laval ei tõuse, kuid temal, laulud elavad oma igavest elu temast sõltumatult. Ja see teeb ainult rõõmu, kuna elatud kunstniku elu pole kulunud asjatult. Ma ei tea, kas ja kui tihti see sale daam oma möödunud elust mõtleb. Kuid arvata võib, et kaunid mälestused tungivad tun tõustest ise sisse. Kuidas sa neid ometi sellisel kaunil suveõhtul takistada suudad? Ja kas ongi mõtet? See laul on nimilugu 1956. aastal vändatud filmile kus peaosades kolm noort ja andekat muusikut. Nad on kinoloos vaesed üliõpilased, kes elavad ja õppivad Pariisis. Finantsraskused sunnivad neid aga suveks minema tööle kuurortlinna San Remo ühe luksushotellitoateenijaks spordi, eks ja ettekandjaks. Selles linnas toimub aga igal aastal suur lauluvõistlus, kuhu filmi peategelane Katriin juhuslikult satub. Nagu muinasjutus ikka, saadab teda festivalil edu. Nii ongi režissöör Karl-Anthony filmi sisu ära räägitud. Mainimata on veel peategelaste nimed Bieberi osas Peter Alexander, Silviuna, Silvio Francesco ja Katrini osas Katerina valente, kes ongi meie tänase saate kangelanna. Kuna mõlema mehega on katterinat sidunud pikaajaline loominguline koostöö ja sõprus ka pärast filmi mu suur Katriin siis üks lõbus lauluke sellest meeleolu filmikesest veel, kus nad kolmekesi kiirustavad San Remosed tööle. Olgu nimetatud ka muusika autori anskitsi nimi, kes Katerina valente karjääri algusaastatel noorele artistile palju laule kirjutas ja filme, milles Caterina valente kaasa on teinud, võib üles lugeda 15. Kuigi filmis Katriin saatis toatüdrukust üliõpilasmuusikut edu ja siis üks kurioosum Katerina valente elus on vahest küll. Nimelt pole ta ühestki lauluvõistlusest ega konkursist osa võtnud külalisesinejana küll, kuid võistlejana mitte ka sellest San Remo omast, mille silmis juttu ja ka Eurovisiooni omast. Kuigi ta veedab oma vanaduspäevi linnakeses, kus toimus 1956. aastal just esimene Euroopa lauluvõistlus. Kas see oli hirm kaotuse ees? Pigem olid võimalused teistmoodi kuulsaks saada. Vaevalt väikesele kate Riinale üldse teist teed, kui lavale ette oleks kujutatud sest ta on seitsmendat põlve meelelahutaja. Tema isa Giuseppe oli akordionivirtuoos ja ema Maria muusikaline kloun, kes valdas mitmeid instrumente, tantsis ja tegi nalja temasse hiljem ka varieteestaar. Enamik teatmeteoseid annab vanemate rahvuseks itaallased kuid võimalikud on ka hispaania või juudi juured. Igal juhul sündis Katerina Pariisis 14. jaanuaril 1931. aastal. Kuna tsirkuseperekond rändas risti-põiki läbi kogu Euroopa, siis valdab Caterina vabalt kuut keelt prantsuse, Itaalia, Hispaania, Saksa, Inglise ja vahest üllatuslikult ka rootsi keelt sest selles riigis käis pisitüdruk balletikoolis. Ühest küljest oli hea, et lapsest saati terve Euroopa, kui üks suur kodu on ja keeled suus kuid kus on ikkagi koduma. Sellele küsimusele ei oskagi Caterina variante vastata, sest tal on Itaalia ja Saksa kodakondsus. Praegu elab ta Šveitsis ja elupaik on ka USA-s. Ma nende peres oli neli last. Katerina ainus tüdruk, kes oma vendadega koos juba varakult tsirkuses kaasa lööma hakkas. Esimest korda aastuste areenile viieselt. Esinemistele eelnesid 10 tunnised harjutamised ja treeningud. Ema Maria oli ülirange ja ei kippunud lapsi kiitma. Katerina meenutas, et ta teenis ema kiitus ära vaid kahel korral. Enamuse ajast rõhutas ema vaid seda, et te olete viletsad ja selles, mida te teete, pole mitte midagi erilist. Tihti andis ta lastele vitsa. Kui Caterina juba edukaks artistiks sai ja teda tunnustati, oli ema norimine liiast kuid tal oma emale ranguse eest tänulik sest see sundis tegema tööd, mida lõpuks krooniski edu. Katerina lapsepõlve ja iga teine maailmasõda, millest ta meile ei räägi. Kuid teada on fakt, et nende pere aeti mitu korda Berliinist minema. Ja sõja lõppedes võeti terve perekond venelaste poolt vangi, kuna arvati, et mitut keelt valdavad artistid on salakuulajad. Nad saadeti kaubavagunites Odessa lähedale vangilaagrisse, kus oli väga-väga palju kinnipeetavaid. Nad olid näljas, Eima söögita. Kuna ema Maria rääkis väga hästi vene keelt, läks ta laagri komandandi juurde ja pakkus end oma perega vangidele toidu eest esinema. Vene keelt oskas ta seetõttu, et tema isa oli enne oktoobrirevolutsiooni olnud Venemaal tsirkuse direktor. Nii sai terve pere kolm kuud laagris esineda ja jäid seetõttu ellu. Nende esinemine aitas hoida aga kaasvangide meeleolu pisutki kõrgemal ja mine tea, keda ja kuidas see päästis. Kuigi ema oli raskelt haige, suutis ta kõike organiseerida. Ta oli väga temperamentne, distsiplineerib ja tugev. Pärast sõda pääses perekond Pariisi, kus Katerina hakkas laulma öö ja džässiklubides end kitarril saates. Ta oli just saanud kuueteistkümneseks. 1952. aastal abiellus Katariina 20 üheselt tsirkuse žonglöörija Erik von Aaroga saksa kodanikuga. Noorest naisest saab žonglöörija laulev assistent ja hiljem juba saab Eerikust naise mänedžer. Tsirkuses pandi Katerina peatselt ka solistina laulma ja sealt viise Türichi raadio produtsent Valdo Linder Katerina kokku kuulsa orkestrijuhi Kurt eeltel haageniga. 1954. aasta veebruaris sai lindistatud esimene laul mis omab tähtsust vaid seetõttu, et on kuulsa laulja esimene ja kuulame, no sellest minu jaoks tuimast palast vaid katkendit. Arusaamatu, miks valiti esmalooks pala pealkirjaga. Istanbul oli esimene pala, mis linti sai, kuid siit läks kõik edasi kohutava kiirusega. Katerina valente ise meenutama, laulsin laagreid ja teisi lööklaule, neid, mida nooretsel pärastsõjaaegsel perioodil kuulda tahtsid. Nende seas olid laulud eksootilise rännuisaga. Sakslastele laulsin näiteks Pariisist ja minu esimene miljonilise läbimüügiga heliplaat Saksamaal ongi Pariisi armastusest. Selle oli kirjutanud kuulus skulptor. Mina esitasin seda saksa keeles ja kuna olin selles linnas sündinud, oskasin ma ilmselt publikule midagi meeldivalt ka omalt poolt kaasa anda. Katerina panete, meenutab, ma ei osanud mitte ainult laulda, vaid kad tantsida ja kitarri mängida ning näidelda. Pärast esimesi hitte tuli kohe televisioon. Kuigi Katerina teati Saksamaal ja klubide publica Pariisis oli vaja rahvusvahelist läbimurret. Saatuse tahtel oli mõlema USA-s edu toonud laulu autoriks Kuuba helilooja Ernesto le kohana. Laulud valis ja orkestris juba teine tuntud saksa orkestri juht Werner Müller. Esimene hitt oli Malaguena väga eksootilise pealkirja ja kõlaga laul, mis nõudis suurt hääleulatust. Katerina variant ise seletab oma läbilööki USA-s naljaga pooleks selliselt. Ilmselt lootsid ameeriklased näha suurt Matsakat patsiga saksa blondiini kuid nad nägid hoopis mind väikest saledat noort naist, kes suutis neile tõestada, et suudab palju tööd murda. Kas on palju artiste, kes suudaksid igal laupäeval USA televaatajate ees uue show'ga esineda ja nii 22 nädalat järjest? Aasta oli 1955. Malakana kingadesse astus ka teine Ernesto kohana laul Andaluusia millele tehti inglisekeelne tekst, priisanud i kerge tuuleke ja mina see laul püsis USA edetabelites 14 nädalat. Katerina oli juba las Vegase varieteelaval ja pidi neli nädalat olema sealsedaselt enni põhistaar. Seda eurooplast oldi USA-s märgatud ning ainult 24 aastane artist suutis tajuda publiku ootusi. Ta ütles, mu eesmärk on lugusid interpreteerida nii, nagu publik seda mult ootab, mitte nii, nagu mina tahan. Igas riigis, kus ta esineb, on ta küll sama häälega meelelahutaja kuid erineva tõlgendusega kahjuks seisama piiratud aja tõttu teile mängida sama laulu esitusi erinevates keeltes, kuid siis saaksite te sellest Caterina väitest paremini aru. Tele-show'd ning esinemised Las Vegase variatiivides tõi tutvuse paljude tollaste maailmanimedega nagu Bing, Crosby, Perry, kommundigmaatin ja teised. Kuna Katerina valente oli oma paljude teleesinemistega kandadele astumas kuulsale Frank Sinatra-le kui teleesinemiste kuningale huvitas ajakirjanikke, kas nad omavahel tuttavad olid. Me olime küll ühes saates, kuid salvestused olid eri aegadel ning kohtumine, mida ma väga väga ootasin, jäi ära. Kuid samas saates astus üles ka džässilegend Ella Fitzgerald, kes ei pidanud paljuks noore eurooplasega pisut hiljem veel kord koos esineda meeseleks kahe naise vahel rikkuma, kes oli sage Katerina kutsuja oma hilisemates setele šõudesse. Ella oli siis 30 kaheksane Katerina valente 24. Kuigi valente peetakse lööklaulude ja Schlaagrite lauljaks, on tema südames peidus armastus džässi vastu, mida ta juba kuueteistkümneaastasena Pariisi ööklubides esinedes koges. Fitzgerald Katrina valente ja Perry Como salvestus ühest Ameerika telesaatest. Tuleme koos kate Riinaga tagasi Euroopasse, kus kaheksandal augustil 1958 sünnib Saksamaal Manhaimis poeg Erik Filipp Bruno van Aaro kes mõneks ajaks noore ema lapse voodi kõrvale jätab. Kuid see aeg pole väga pikk, sest järgmise aasta kevadeks on broneeritud kuulus Pariisi olümpia varieteeteater Katerina esinemiste jaoks. Muide selle teatri omanik Bruno koga triks sajuvalente esiklapse ristiisaks. Sealt siis lapse ees nimedes ka Bruno. Etteruttavalt olgu lisatud, et Katerina teise lapse ristiemaks sai Bruno kukatrixi naine polet. Kuid see on hoopis hilisem jutt. Juba teine abielu. Pariisi Olümpias võeti kate rinnad vastavatsioonidega. Ameerikas olles oli ta õppinud steppima ning tema šõu oli vaimustav. Nii olid saalid terve kuu aega välja müüdud. Ja samasse aastasse mahub üks tähelepanu väärne nominatsioon. Grammy auhinna komitee paigutas parima naisartisti kategooriasse just Katerina valente laulu kaallast raadadelam, moore. Grammy auhind jäi küll seekord saamata, kuid seest tuli prantsuse akadeemia oma. 1959. aastal saab kodakondsuseta itaallanna Katrina valente lõpuks kutse Rooma mõjukalt protsendilt Maarjo riivalt tulla salvestusele Itaaliasse sest see turg oli veel vallutamata. Kuna keeleoskus oli koos emapiimaga olemas, pidi esimene laul olema midagi sellist, mis kohe 10-sse tabaks. Valik sai tehtud prantsuse helilooja Charles Danzersi lauluga. Kyll selle romantiline hingus oli just see õige puudutamaks itaallaste südameid ja kogenud produtsent ei eksinud. See oli just selline Katerina valente keda Itaalias oodati. Muide, üks fenomen, Miss Valentine veel iseloomustab, tal oli iga maa jaoks omad hitid mida ta neis keeltes kuulsaks laulis. Tavaliselt ratsutab üks artist ühe looga terve ilma läbi. Katariinal oli see teisiti. Vingela säilinud. See laul oli hea näide Katerina valente Itaalia repertuaarist. Loomulikult kuulusid lauljanna kavadesse ka maailmahitid, mida ta erinevates keeltes Euroopas laulis. Üks selliseid 60.-te superhitte oli kuulsa itaalia juurtega ameeriklase Henry Manšiini sulest mille Katrina avastas oma hea sõbra Perry Cuomo repertuaarist. Enne laulu aga mehest, kes Katerina pika karjääri jooksul praktiliselt kogu aeg tema kõrval laval seisis, vabandust esines. See oli Silvio Franchesco, kes oma artisti nimes kasutas ainult oma eesnimesid, jättes perekonnanimevalente õe Katerina kanda. Ja see Tallinnast neli aastat vanem vend, kes oli samuti laulja, tantsija ja meelelahutaja samuti paljusid keeli valdav kena mees, kellega koos tuhandeid kontserte anti. Nad olid laval kütkestav, paar oma vanaduspõlve otsustasid õde ja vend samuti koos Luganus veeta. Kuni aastal 2000 73 aastane Silvio Francisco siit ilmast lahkus. Silgud jäid leinama tema abikaasa ja kaks last ning loomulikult tema õde, kes selleks ajaks oli oma karjääri juba lõpetanud. Laulus Aelav juut, duetis põdevend. Sellised hea tuju laulud olid Katerina valente repertuaaris, vaated valdavad, sest publik ootas neid lihtsaid lööklaule, mida hea kaasa laulda ja mille järel tantsida. Kui katterinalt küsiti, kas olete lõbus inimene, vastas ta jaatavalt. Kui ta naerab, siis südamest ja kõvasti. Teda on selle naeru pärast isegi kord kinosaalist välja aetud. Kurbust oskab ta artistina peita. Seda õppis ta maast madalast, et inimesed tulevad teda vaatama ja etendust nautima, mitte kurbust vaatama. Kui on valus, sulgub ta üksinda tuppa, kus end tühjaks nutab. Ja neid hetki on elus olnud küll kas või see, kui tema mõlemad abielud purunesid. Kuigi oma esimese mehe Eerikuga jäid nad headeks sõpradeks ja töökaaslasteks oli teine abielu inglasest pianisti ja helilooja Roy patega ebavõrdne, kas või vanusevahe tõttu. Katariina oli mehest 16 aastat vanem. Kui esimesel mehel Eerikul ei olnud naise kuulsusega probleeme siis inglasest pianist tilk küll, kes tajus, et ta ei pääse oma kuulsa naise varjust välja. Kui Katariina oli teise poja Aleksandri sünni järel pikalt kodust, tahtis noor abikaasa pidutseda ja see saigi saatuslikuks. Kuigi Katerina tegid katse pereõnne päästa, kolides Luganost isegi Los Angelesse, kus ta Beverly Hillsis maja ostis ta just õnnetult, et mees teda enam ei armasta. Aga see, kuidas Roy klaverit mängis, oli võimas. Ja see neid omal ajal kokku viiski. Kui Caterina küsiti, milline mees võiks teda võluda, siis vastas kuulus naine ainult selline, kelles põleb tuli. Hambaarsti ei armuks ma iialgi. 1980. aastal lahutati Katerina teine abielu proovibatiga. Pärast seda pole naine enam abiellunud. Rutasin pereeluga pisut ette, kuid kuuekümnendatel sai Caterina Valentest ladina-ameerika rütmide Euroopasse tooja. Ladina-Ameerikas olles oli ta tutvunud Antonio Carrošoviimiga. Tarmus bosonovasse. Inglismaal tutvus Katerina legendaarse Trinidadi laulja ja orkestrijuhi, et Mondo roosiga, kes aitas Katariinal ladina-ameerika rütmide võluilmas rada leida. Muide see, et Mondo Ross elas 101 aastaseks ja nüüd on meil võimalus teda kuulata koos Katariina laulmas. Katerina valente on salvestanud umbes 1500 laulu. Meie saatesse mahub vaevaline üks protsent sellest. Ma olin valikuid tehes ikka väga suurtes raskustes ja iga laul on siia jõudnud läbi kümnekordse kaalutamise. Et kas ma saan mingigi erineva helipildi sellest võimsat artistist luua. Kui lisada, et valente on esitanud laule 13. keeles, millega ta olevat isegi Guinessi rekordite raamatusse jõudnud siis oleks see väärt omaette saadet. Minu mälestused algasid Katariina Valentest omaaegsetest Eesti Raadio soovikontsertidest, kus ta oli sage esineja. Mis asjaoludel punane propaganda arvas juustuvalenti olevat sobiva esindama manduvatel lääne muusikat, jääbki saladuseks. Kuid on fakt, et suur laulja 1971. aasta mais 20 päeva jooksul Nõukogude Liidu kolmest suurlinnas Moskvas, Leningradis ja Kiievis esines. Kui Valentelt küsiti, kas te tunnete, et olete tõelised suur täht, vastas naine lõbusalt, mis suur, ainult üks meeter ja 65 sentimeetrit. Aga artistina olema kuulus küll. Küsimusele, kas ta oma hullumeelse esinemisgraafiku tõttu ka laval kokku on kukkunud, vastas laule eitavalt. Oma 63 aastase karjääri jooksul olen ma vaid kaks esinemist ära jätnud. Kuuekümnendatel aastatel olin ma hommikuti filmistuudios filmivõtetel, õhtul aga kontserdil, mis pahatihti oli teises linnas, kuhu pidi lendama ja hommikul taas võtteplatsil tagasi ja nii kuude kuude kaupa. Pärast selliseid pingutusi läksin ma haiglasse, kus sain vitamiinisüst ja magasin mitu päeva järjest. Siis olin taas vormis. Alles kaheksakümnendatel, kui olin saanud 60 aastat vanaks hakkasid puusaliigesed valutama sellisele tohutut tantsimise vili. Ja ma pidin need laskma ära vahetada. 1987. aastal andis Katariina valente lahkumisetenduse ameeriklastele hoolivad põulis. Pea 10 aastat hiljem 1996 Euroopas Leipzigi ooperiteatris. Aastast 2001 on tema viimane heliplaat pealkirjaga köeldook. Aastal 2003 ilmus ta kõigile ootamatult oma vanema poja Erik vana rokk-kontserdile duetipartneriks. Just Eerik on see, kes kannab edasi kaheksandasse põlve meelelahutaja, elukutset trump produtsent, kes ema muusikalist pärandit hoiab ja korrastab, laulab ja loob ka ise. Kuid tahtmata olla väga õel, võin vaid öelda, et juba 54 aastane mees ei pääse kuidagi oma kuulsa ema varjust välja. Olgu öeldud, et mõlemad pojad elavad kaunis Lugaanus olles sealjuures tõelised multikultuursed maailmakodanikud. Päris kindlasti oligi see ema poja duett aastast 2003 jäänud viimaseks Katerina valente avalikuks esinemiseks. Ja arvatavasti selliseid üllatusi enam kavas ei ole. Sest aeg on teinud oma töö. Ning 81 aastane hea väljanägemisega soliidne daam saab Lugano järve kallastel rahus ja kindlustada tult vanaduspõlve veeta. Ta on elus saavutanud kõik, millest unistas ülemaailmse kuulsuse ja rahva armastuse. Nüüd on teiste aeg ja temal aeg ka meiega tänaseks hüvasti jätta. Lugege järgnevalt kokku, mitmes keeles ta teid tänab. Mina, Olavi pihlamägi ütlen kuulmiseni.