Uudis pluss sume külaline. Siin Tallinn vikerraadio uudis plussi, suvekülalise rubriik on nüüd eetris jaam, seda veavad saatejuhid Mall Mälberg ja Lauri Hussar ning täna oleme saatekülaliseks palunud endise rallisõitja ja tänasel autospordimänedžeri Urmo Aava, tere päevast. Tere päevast. On see korrektne öelda autospordimänedžer? Kõlas uhkelt. Noh, ma ei oska öelda, ma ei ole nii mõelnud, et lihtsalt selles vallas tegevus, inimene ja kes proovib midagi korda saata. Nii me räägime siin Uudisplussi suvekülalise rubriigis nii tööst kui ka puhkamisest, räägime kõigepealt puhkusest. Kuna ma sain aru, et sellesuvine suur üritus mida sina, Urmo korraldajad on veel ees ja 11 päeva aega on siis Rally Estonia, mis toimub Lõuna-Eesti teedel, siis kas kas vahepeal on aega olnud ka suve nautida või, või see jääb, jääb kõik sinna rallijärgsesse aega? Ütleme niimoodi, et tegelikult selle organiseerimise keskel pole nagu väga tähele pandud, et suvi on siin nüüd nädalavahetusel esimene, selline mõnus ilm, kus ma sain aru, et on suvi ja nautisin tegelikult kaks päeva Eesti suve olin perega koos, et siiamaani õnneks on olnud selline suhteliselt kehv ilm. Vastus sellele küsimusele, et millal puhkuseks ta ikkagi nagu peale seda auto24 Rally Estoniat on, et ega me ennem ei jõua siin kogu selle korraldusmeeskonnaga midagi teha, ikkagi. 24, seitse mõtleme ainult rallist. Kui sõita mööda maailma laiali, siis mööda maailma ringi, siis näeb palju sõidukultuure liikluskultuure, et kuidas on täiesti sellest seisukohast paistab, et kas on, on see väga hirmus või võime sellega rahul olla. Ma arvan, et lõpuni rahul olla ei saa kunagi, et alati peab arenema mingis suunas, aga aga ma, ma olen selle poolt, et Pärnus ei ole hea, et et pigem pigem on tähtis see, et loomulikult jälgitakse nii-öelda liiklusreegleid. Aga samas samas on ka tähtis see, et inimesed ja liiklejaid oleksid avatud ja suudaksid mõelda, et et ka vahest selline kastis mõtlemine. On ohtlik, et kui keegi sõidab nagu täpselt mingisuguse õige kiirusega allapoole seda ja ja üritab nagu jubedat korda hoida, et siis osades liiklejatest tekitab närvilisust ja seal võib, võib, võib nagu täiendavat jamat olla. Pigem peabki olema, vaatama laia pilti liiklema turvaliselt ja ja pigem aitama kaasa kogu liiklus liiklusvoolule ja et see oleks sujuv, mis, mis Eesti kohta võib öelda, et üldiselt nagu aastast aastasse läheb paremaks vaadata ka selle aasta siis jaanipäeva statistikat, siis see oli nagu päris päris positiivne, et kui ma ei eksi, siis nagu mingeid tõsisemaid jamasti olnudki. Et ma loodan, et, et hukkunuid liikluses ja viga saanud järjest väheneb, et inimesed oleksid rohkem nii-öelda viisakad üksteise suhtes ja tundub, et see liigub õiges suunas. Teistpidi, mis mulle ei meeldi, mida ma näen just Skandinaaviamaades, Soomes mitte, võib-olla veel nii palju, aga Soomes on need tendentsid olemas, aga just Norra, Rootsi, kus siis terve riik on nagu halvas mõttes nagu pidurijuhte täis, et kohe vihaga hoitakse nagu teisi ta tagasi, et jumala Eestit, et keegi ei mõtleks teistmoodi, ei teeks midagi teistmoodi, et kõik peab olema nagu raudreeglite järgi. Et see mulle ka nagu teistmoodi ei sobi, et pigem on abivalmis ja kui kellelgi on niisugune kiire ja me peame natuke kiiremini sõitma ja seal peab nagu liikluseeskirjade piiridesse, siis siis pigem sellele peaks kaasatama. No kui me räägime rallidest, siis on üks väga oluline küsimus, turvalisus, et on olnud juhtumeid, kus täiesti süütu pealtvaataja või siis oma nina liiga lähedale toppinud pealtvaataja saab viga või surma. Meie jaoks turvalisus on prioriteet number üks. Me ei taha seda väga valjusti välja öelda, sellepärast et me teame, et see protsess on niivõrd suur, et me seda lõpuni kontrolli. Aga taustal me teeme hästi palju tööd selleks et ennetada probleeme. Ja lõpuks kõige probleem tekib siis need tagajärjed likvideerida võimalikult valutult, näiteks ka homme hommikust algab meil suur päästekoolitus, kuhu on kaasatud kiirabi, päästeamet, politsei, katse, vanemad turvatöötajad, räägime Rally olemusest, räägime turvavarustusest, räägime pealtvaatajatega käitumisest, kuni lõpuks õhtul lõikame ka reaalseid, nii-öelda näidis siis rallisõitjaid autodest välja, räägime läbi, kuidas pealtvaatajatega käituda, aga kuidas üldse siis mingites kriisisituatsioonides käituda? Teistpidi nagu sellist situatsiooni, nii et täiesti süütu pealtvaataja, see on selline nii ja naa, küsimus, loomulikult kõige hullem ongi see, et kui pealt vaatasin vigasest rallisõitja on starti läinud selle teadmisega, et temaga võib midagi juhtuda. Pealtvaatajad võib-olla ei teadvusta endale seda nii palju ja radade ääres väga palju nii-öelda siis tavaliiklejaid elanike. Võib-olla kõige hullem versioon ongi see, et kui oma normaalset tegevust nii-öelda tegev kohalik elanik saab viga, et ta tegelikult ei vaatagi railitata, see, seda võib nimetada absoluutselt süütuks nagu pealtvaatajaks ja keegi selline saab siis viga või surma, siis see on selline tõsine, tõsine tragöödia, häbiplekk siis nii-öelda ralli korraldaja kapsaaeda, aga kuna on nii suur piirkond meil neli maakonda 12 erinevat kiiruskatset, et seal võib kokku arvutada, et et ma arvan, et see on nagu väga paljudes ruutkilomeetrites seda pinda, mida me peame siis ühel või teisel viisil turvama. Ja see on nagu nii erinevatel tasanditel on seal võistlusliiklus on tavaliiklus ja tegelikult lõpus kui ühte nii-öelda suhteliselt nagu väikese asustusega piirkonda nagu Otepää tuua täiendav 20 kuni 25000. Pealtvaatajad siis oluliselt tõstab liikluskoormust teedel, osad teed on suletud, ralliautod sõidavad kiiresti ja seal on neid punkte hästi palju. Ma tulen selle teema juurde pärast tagasi, kui me hakkame lähemalt siis nüüd 11 päeva pärast algavast rallist rääkima, aga, aga veel liikluskultuurist rääkides, kuna, kuna sinul on tõesti märkimisväärne kogemus maailma autoteedel, kuna maailmameistrivõistluste etapp Ta on korraldatud üle maailma lisaks veel kõikvõimalikud muud rallid ka siis siis rallisõitjad puutuvad ka selle tavaliiklusega kokku nii treeningperioodil kui ka võistlusperioodil ja, ja see annab väga hea pildi liikluskultuurist. Kus on olnud kõige kohutavam kogemus liikluses üle maailma, kus on toimunud olulised rallid, oskad sa mõne koha välja tuua, kus, kus võib öelda täiesti, et see liikluskultuur on, on olnud väga kohutav. Võib-olla nagunii karme hinnanguid ei annaks, aga kõige kõige huvitav trammiliiklus on olnud, kus mina olen sõitnud, on siis Jordaania ja tegelikult Türgi seal hästi, ütleme niimoodi sellele ainult liikluses küsimus, et seal on need kontrastid ongi igatpidi siis liikluses ja ka muus eluolus on nagu hästi-hästi suured, et olles siis mõnes suurlinnas on, on, vaatad modernsem kui meil siin Eestis või Lääne-Euroopas ja ja samas minnes mägedesse, siis koha kohati tekib selline tunne, et oled sattunud keskaega, et liigutakse rahulikult, et mingisugustel hobuvankritega ja ja keegi ei saagi üldse aru, et kus kohas või mismoodi või mis reeglite järgi, et ja autodega sõidetakse nii kuidas jumal juhatab, et et vast nendes riikides on need kontrastid on nii suured, et sinagi hirmulugusid, räägitud, kui ühe korra oli maailmameistrivõistlused, olid Hiinas, et et seal isegi ei suudetud kõiki teid kinni panna ja, ja inimesi suudetud teavitada taset ei teadnudki üldse, mis nagu auto on, et see on väga raske selgitada, et sinna võib alla jääda ja et sellest peab eemale hoidma, et eks neid probleem on ja ralli korraldajad jaga fyya teab, teab seda ja, ja kui ohud väga suureks lähevad, siis pigem sellistesse piirkondadesse ei minda. Aga miks sellistes piirkondades rallid toimuvad või, või mis on see esialgne mõte olnud, et kui me võiksime ühe suurvõistluse viia kohta, kus sõidetakse samas ka kõrvalteel või ka oluliselt suurel teel hobuvankriga, et et mis, mis esialgne kaalutlus on, on sellistel sellistel puhkudel alati olnud. Aga eks ikkagi, Riias on hästi suur mõjuvõim on autotootjatel, autotootjad vaatavad ikkagi nii-öelda turupõhiselt ja, ja siinse Hiina näide on väga hea, et te täna ikkagi FIA soov ka viia maailmameistrivõistlused. Nii-öelda need prioriteedid on Venemaa, Hiina, India, et kindlasti nagu kõikides nendes riikides Venemaal kindlasti kõige vähem, aga aga mingites piirkondades võib probleeme olla siis liiklusega. Kas Balti riigid võiksid ka mingisugune prioriteet olla, arvestades, et meil on siin väga alal, on siiski märkimisväärne kandepind, on olemas häid rallisõitjaid, märkimisväärne publiku huvi on olemas, ralliteed on olemas, et kas, kas Balti riigid võiksid ka kuhugi viia prioriteetides ära mahtuda? Ütleme niimoodi, et seda alati alati kõiki neid asju saab vaadata erinevate mätaste otsast, et kui mina vaatan, siis Eesti ralli korraldaja nii-öelda vaatenurgas, siis tegelikult kui me räägime üldse Baltikumis, ma arvan, et et me, et siin oleks võimalik teha vaata et kui me arvestame rahvaarvu ja huvitav, kuid, ja lõpuks ka nagu kohaletulnuid MM-võistlustele, siis nii-öelda need numbrid oleks vaatate kõige paremad, et Alan olnud Abikalt populaarne pikalt harrastajat. Nii-öelda väga suur sensatsioon oleks, kui maailmameistrivõistlused siia tuleksid, väga palju inimesi, väga paljusid inimesi liigutakse, tooks kodudest välja minnes mingit piirkonda, kus teoreetiliselt on nagu Hiina 1,3 miljardit inimest, äkki täna siis noh, kui, kui osad nendest ei tea sellest alast, enamus nendest ei tea midagi, siis nii palju, kui mina olen maailmas liikunud, siis lõpptulemus ongi see, et ega seal radade ääres kedagi ei ole, et oledki turul, kus teoreetiliselt on väga suur vaatajaskond, aga sa, vaatajaskond ei jõua kohale lihtsalt sest et ühe või kahe või kolme aastaga ei tee seda tööd ära. Ehk siis vastus sellele küsimusele, et et reaalne võimalus on olemas, nüüd on küsimus, et kuidas siis kohalikud ralli korraldajad ja kohalikud poliitikud suudavad seda asja nii-öelda siis tõestada. Aga milline on siis tõenäosus, et me võiks selle maailmameistrivõistluste etappe ikkagi saada, et sellest on siin ääri-veeri räägitud ja on kõikvõimalikke variante ka välja pakutud, et kuidas selles suunas liikuda, aga kas, kas see on võiks üleüldse teoreetiline? Kas see, kas see teoreetiline võimalus võiks, võiks, võiks kunagi realiseeruda? Ütleme niimoodi, et see kogemus, mis mul on siis ma ütlen, et jah, selline võimalus on olemas, aga see on olematult väike. Et kui aus olla, aga kindlasti unistama peab ja ja mitte kunagi ei tea, et kui me vaatame oma võistlust, et siis me toome kohale siia näiteks FIA ralliraadiost, naisterahvas kes siis nii-öelda levitaks mees, edasi toome inimesi, Eurospordis, toome inimesi fiiast erinevatele ametikohtadele, just et see sedasama sõna leviks ja ja, ja et neid otsuseid tehtaks võib-olla ka rohkem nagu sisu poolest, et kui võrdleme ennast siis väga paljude MM-rallidel ja siis siis nii-öelda meelelahutusliku poole pealt selle võistluse ülesehitusliku poole pealt ei jäämäe nagu väga paljudest nendest sugugi alla. Pigem isegi suudame asju paremini teha kompaktsemalt teha. Just see nii-öelda Lõuna-Eesti unikaalsus, kui väikses väiksel alal on võimalik teha väga head võistlust. Rally Estonia kohta on öeldud ka seda, et, et see on võib-olla läbi aegade üks kõige suuremaid autospordiüritusi Eestis, et siin on välja toodud ekipaažid arv üle 180 ja on välja toodud maailma tipud, kes kõik osalevad. Et ka siin on praegusest maailmameistrivõistluste esikümnest, on on kohal neli neli sellist nime, kes, kes tõesti, kes tõesti ka on, on maailma absoluutses tipus. Et noh, võiks ju öelda, et, et võib-olla tõesti siis võib-olla ongi läbi aegade Eesti kõige suurem autospordiüritus. See on võib-olla selline emotsioon, et ma ei oska siin nagu kaasa rääkida, et kindlasti on tarku, kes teavad täpselt numbreid, mina neid numbreid ja ma julgen väita seda, et ta on, on suurim. Et kindlasti lähiajaloost on, on üks suurimaid. Aga kuna ei ole nii-öelda siis teaduslikult seda uurinud, siis ei julge väita. Aga teine väide, et minu teada küll maailma absoluutses tipus räägib rallis, siis esikümnest nelja sõitjat. Ma ei mäleta, et oleks lähiajal olnud. Kas nüüd sellele Rally Estoniale on lubanud kohale tulla kõik need tähed, keda tegelikult algusest peale tahtnud oled? Ei, nii ei ole see õnnestunud, et minu soovid ja kogu tiimisoovid on umbes kaks-kolm korda suuremad olnud, aga siis meie häda ongi läbi aegade olnud, et unistame natuke liiga suurelt, aga võib-olla see jällegi ei ole häda. Mida Sébastien lööbi tiim ütles? Ütleme niimoodi, et kui me räägime üldse Citroëni tiimist ja, ja et teri nöövil, kes on siis nii-öelda juunior tiimi sõitja, aga ikkagi nagu tehasetiimi osa siis üldse Citroëni tiimi siia saada. Tegemist siis läbi aegade, ma arvan, ma arvan, et maailma sellise poliitilisema tiimiga jaa jaa, ja seal isegi raha ei aita, et seal pigem tehakse otsuseid. Nii nagu täpselt neile meeldib. Ja kui sa suudad ära tõestada, siis, siis nad tulevad ja lihtsalt öeldes nüüd, et tulge maksab nagu kõik kinni, mis oleks ka ebareaalne meiesuguse korraldaja koha pealt siis et seal ongi hästi raske ja pigem nad täna, ma arvan, kompavadki siis sellise mitte päris esimese ešeloni sõitjaga, vaid vaid nagu kohe nagu kiiruselt kolmanda mehega, et et mis see tegelikult on, kuhu nad tulevad ja, ja kui see on hea, siis, siis kindlasti on tulevikus oodata kõige kiiremaid mehi, et nad, nad, nad on nii palju targad, et nad ei ütle, et nüüd ei saada lööbi siia, vaid pigem pigem saastast. No ta oli väga õnnelik, tuli, mul tuli see kolmas Citroeni tiimi teine mees, Mikko Hirvonen teab Eesti peid küll, et tõenäoliselt tema jah-sõna, et võiks enne Soomet ühe väikese sellise Eesti treeninglaagrid ja et see võiks ju olla ju päris kaalukas. Eks me oleme mõjutanud nagunii ja naapidi ja hea ja halvaga, aga pigem pigem nagu ma selgitasingi, et see, see otsus on kuskil ülevalt poolt kinni ja poliitiline ja ja Citroëni endale Adikus, et isegi kui siin Sebastian lööb kindlasti paistan, lööb, ütleks, et vaja minna, siis, siis tema sõna maksab. Mikko Hirvonen. Nii ja naa kindlasti see aitab kaasa, et halvemaks ei tee, aga, aga ikkagi seal on sellerarh ja selles tiimis nagu väga tugevalt paigas. Mis on need teised põhjused, miks teised tiimid ei ole kohale tulnud, kui me siin räägime Fordi tippsõitjatest? No ütleme niimoodi, et jällegi hea meel, et eelmise aasta võitja Mads Östberg tegelikult sellel aastal ühe MM-ralli võitnud Portugalis eelmine aasta sõitis tuli kohale, on kiitnud seda rallit jällegi miks siis miks meile Ott Tänakut, miks meil ei ole siis tegelikult üks sõitja on kohal, aga teise autoga Jari-Matti Latvalat? Meil ei ole tõsi, see on ka vist Ford, jah, ja see on refordad sellest isegi paarkümmend aastat vana. Jah, nii ja naa väitlejad. Miks Petter Solbergi ei ole, et pigem ongi? Ma ei oska nagu lõplikud sellele küsimusele vastata, et pigem see vastus peitub siis selle aasta Fordi tiimitulemustes ja, ja need asjad ei ole nagu päris nii läinud, nagu nad on soovinud ja pigem tahaksid siis testide ja keskenduda kuskil mujal nii-öelda meedia ja rallifännide huviorbiidist eemal, et et see oleks rahulikult vaadata, et täna on pigem meil see hetk, kus nad peavad nagu tõsiseid otsuseid vastu võtma, et kuidas nüüd edasi minnakse ja ja mis tehakse, et siin nagu ei ole kohta, siis sellisele niisama lõbutsemiseks Kui palju naisi rallit sõidab? Liiga vähe? Ma olen rohkem ei oskagi midagi öelda, et naisi sõidab kindlasti liiga vähe. Ja see kindlasti on seal võib-olla on nagu põhjustanud mehed ka, et mingid eelarvamused, et tala on meeste oma, ei, ma ei arva, et tegelikult naised saavad, saaksid sellega ja, ja on läbi aegade saanud väga hästi hakkama, et kindlasti see oleks ka üks prioriteete tulevikuks, et et oleks rohkem naissõitjaid. Igal juhul seda kandepinda suurendab. Ja, aga noh, sellega ma eraldi tegeleda, et, et see müüt on, on ühtepidi vaja murda, et ta õnneks Rally Estonial ma nüüd peast ei oskagi kohe öelda, aga on naisnaise kipaaza ka ühte null autod sõidavad naised Lätist, et tegelikult naisena Aga võib-olla, kui naistel oleks eriarvestus, kas see muudaks olukorda? Ma arvan, pigem sõjalist diskrimineerimine jälle, et miks, miks nad, miks neil peaks olema eriarvestused on siin Michel motoon näidanud küll kaheksakümnendatel, et täiesti naised võimelised sõitma meestega võrdselt. Et pigem ongi see, et see on rohujuure tasandilt, peaks asi tulema ja ja nii-öelda rohkem tüdrukuid peaks tulema ja alustama nagu Cartidega eviisis mingites noorte võistlustel ja seal on nagu puhas loogikat, et kui neid juba noortesarjades on ülivähe, siis sinna päris päris nagu tippu jõuab üli ülivähe või siis jõuavad sellised lihtsalt kes teevad oma lõbuks. Et ega mul ei olegi sellist, ei oskagi vastata sellele küsimusele. Ma tõenäoliselt algab see juba well well rohkem maast madalast, et siis kui hakatakse mänguasju ostma tüdrukutele ostetakse ikkagi alguses nukke ja poistele autosid, et võib-olla see võib-olla see ralli rallispordipisik siis ühel hetkel võib-olla sealt, et ei, ei saa piisavalt kiiresti kasvada ja, ja selles suhtes sellest on see tingitud, et ühel hetkel võib-olla see võib-olla see kasvamise periood jääb, liige jääb sellevõrra lühemaks. Ja ütleme niimoodi, et kui vaatame Skandinaavia poole, siis tegelikult seal on, on Iisraeli sportlasi päris palju ja ringrajale naisija. Et et kindlasti on see maast madalast, aga kellelegi nagu jõuga autot nuku asemel kätte suruda, seda ma ei oska öelda, et kas see nagu päris õige on. Et pigem see rahvasport noortesport, et kindlasti need vanemad, kuidas nad nagu vaatavad, et kui see rahvasport saaks nagu natukene teistsuguse tähenduseta ta pigem olekski nagu selline selline koht, kus, kus õpitakse sõitma, kus ei ole kiiruslik faktor niivõrd oluline, vaid vaid on, õpime õppeprotsessis ega võib-olla oluliselt rohkem vanemaid tooksuma oma lapsi siis nii-öelda sinna rahvaspordi juurde ja ja sealt võib-olla siis tekiks hoopis huvi, et ahaa, et ei olegi nagu puhas kihutamine, silmad, ruutus peas, vaid need siit õpitakse ka kasulikku eluks ja ja kindlasti ta on kasulik, et noores põlves oled tegelenud sellise spordiga, siis tulevikus kindlasti liikluses tunned ennast oluliselt turvalisemalt. Sa oled öelnud ühes intervjuus või oli see autoreklaam, et rallide tulevik võib olla elektriautodes? Kindlasti võib, võib-olla, aga võib-olla mingil muul rohelisel energial toimivatel ralliautod on, et et ma kindlasti seda elektriauto asja ei taha välistada. Pigem, kui vaadata elektrimootori parameetreid, siis, siis on need väga head küsimus on täna Nende energia allikates ehk akudes, et kuidas need suudetakse teha vastupidavaks ja ja loomulikult ka, et kuidas rahvusvaheline autospordiliit sellele vaatab ja, ja kuhu sa autonduse üldse liigub, et et ühtepidi rallindus on alati olnud siis teenäitaja. Aga siis teenäitaja võib olla detailides ikkagi sellised põhjapanevad muudatused ikkagi alguses tehakse seal siis üldise saavutada, sest see on nagunii ja naa. Pigem see, et kui nüüd minna päris elektri peale, et siis see peab laia laia kasutus saama nii-öelda üldautodes. Et sinu esimene auto oli Lada Samara piss, siis tulid ja mis seal kõige paremad? Ütleme niimoodi, et laadasamaraga on sellised huvitavad huvitavad mälestused, et sind laada Samara oli õppeprotsess. Et laadas avarast väga head ralliautot teha, on ülimalt raske. Et aga lõpuks saab väga hea ralliauto, tagasi on hästi-hästi keeruline, aga aga üleüldiselt, kui ma vaatan oma oma karjäärile, siis mulle on väga meeldinud, väga meeldis. Meeldisid mõlemad viimased ertsautodeks Citroën ja Ford, ET tegelikult iga autoga on olnud, see ongi nagu olnud mingi protsessi osa ja ei saa öelda, et mingi asi on nagu kõige kõige parem, et ta taotleb vaadata, et mis ajast on ja kui ise teed, ise oled kättpidi juures, siis, siis on siis need asjad tunduvad ka head. Sa oled 30 kolmeaastane võistlusspordist peaasjalikult majanduslikel põhjustel loobunud, sellepärast et selleks autoralli sõitmiseks on vaja ikkagi märkimisväärset tuge, sponsoreid, kõike muud. Kas on veel mingisugune tõenäosus, et sa võid uuesti rallide korraldamise kõrvale jätta ja uuesti ralliradadele ise asuda? Ei olnud, vastaks sellele esimesele poole, täitnud peaasjalikult võib-olla majanduslikel põhjustel, aga aga kui minna nagu sisusse, siis võib-olla jällegi mitte, et. Et ma arvan, ma olin selline jumal nagu sportlaskarjääri mõtlen, siis ma olin kõva töömees ja ja kindlasti minu nagu mänedžeri anded on oluliselt kõvemad kui, kui sõidumehe anded, et seal võib olla lihtsalt see protsess, ütles nagu liiga kaua aega maailma tippu jõudmiseks, aga aga ongi erinevad sportlased ja erinevat teed, et see jälle õpetas mulle nagu teisi teisi asju, et et, et siin ei saagi öelda, et raha lihtsalt sai nagu otsa küll, aga miks ta sai otsa, et seal nagu mingid põhjused, et neid tuleb ka nagu vaadelda, nendest aru saada. Aga nüüd tagasituleku koha pealt, et selleks peab, peab jälle mingisugune põhjus olevat lihtsalt tagasi tulla, sellepärast et äge kellelegi Ojaadal sponsoreid kokku kellegi teise raha eest nii-öelda hakatud või üritada tõestada sedasama asja, mida ma üritasin tõestada 12 aastat, siis ma ei tea. Vist ei ole õiget, pigem mulle endale on kunagi nii palju raha, et ma saan sõita, siis sõidan. Aga kui pojad suureks kasvavad ja sõitma tahavad hakata? Kõigepealt ütleme niimoodi, et küll ma nagunii palju vast suudan, et sellise otsa suudan neile kätte anda ja ja pigem üritada aidata samamoodi nagu minu isa aitas mind, aga aga siis mingil hetkel ikkagi tuleb ise hakkama saada ja ja leida endale raha selleks, et rallispordiga on see, et peaaegu et ole sa nii rikas, kui sa tahad, ega sa sama võsukesi nagu väga kaugele ei vea, et seal on mingil hetkel siin vastu ja pigem on hea, kui see sein tuleb hästi vara, sellepärast et siis see sein on suhteliselt väike ja see on äkki ületatavaga. Aga kui see laks käib ära kas siis päris nagu Eesti tipus või jumal hoidku veel selle eest, et kuskil maailma kesktasemel, siis noh, ega need noored ikkagi enam siis ringi ja nad on harjunud sellega, et aetakse asjad ära ja ise ei ole ei ole nii-öelda selle spordikoha pealt harjunud mõtlema, et väga-väga andekad suudavad ainult siis ringi õppida, ütles, et see süsteem peab varem paigas olema. Kas poegadel huvi on? Vanaisa oli rallisõitja, isa. Isa oli rallisõitja, mina olin rallisõitja. Nii-öelda vendadel on mul huvi olnud, on kogu aeg. Noh, eks eks kui pojad nagu vaatavad, millega me päevast päeva tegelen, siis olekski ime, kui neil nagu huvi ei oleks. Väga suur huvi ana hirmutavalt suur huvi. Seoses sellega ma olen alati mõelnud, et kuidas tunnevad ennast ja kuidas elavad rolli meeste naised, see hirm oma mehe pärast, mis kogu aeg on, kui vanasti oli üks hästi ilus film, mees ja naine ja seal oli täpselt see motiiv sees. Et naine nagu koolis mingitest uudistest, raadiost mingi õnnetus on tralli sõitudega juhtunud ja ta ei teadnud midagi. Et. Ma ei oska öelda, et seda ma arvan, et tegelikult kannatavadki kannatavadki naised peaks ütlema ka mehed, et kui me tahame, et naised rallispordi juures oleks, et see, siis kindlasti vanemad, et kindlasti muretsevad ja sportlane kunagi ei oska ennast nii-öelda sellesse positsiooni panna. Nüüd kui ma ise olen ka kahe lapse isa, siis ma vaatan nagu natuke teisest vaatevinklist, aga aga kindlasti on karta sellest, selles ei ole mõtet paaniliselt karta, et kindlasti on tegemist ohtliku spordialaga. Paaniline hirm ei anna nagu ei anna midagi ja nii palju, kui mu oma naisega ja oma vanematega olen rääkinud, ega nad nagu paaniliselt ei karda, nad annan endale aru, et see on ohtlik. Aga võib-olla isegi vaatelt ohutum, kui näiteks ehitusel töötamine on sellepärast, et rallis üldiselt õnnetused. Kui nad juhtuvad, siis turvavarustus on üsna hea, väga midagi juhtu, teistpidi, kui juhtub tõsine õnnetus, mida viimasel ajal on jällegi päris palju juhtunud siis tavaliselt on need tagajärjed väga hullud, et siis saadakse surma või tõsiselt vigastada, aga aga noh, see on, see on juba selline filosoofiline vaatenurk, et ma arvan, üldiselt sellised eluterved, kogenud naised, mehed, vanemad ei tunne paanilist hirmu, et see pigem ongi selline juba, kellel midagi on kinnistunud kuskilt mingi alaline hirm, see, see tunneb. Rallis tõenäoliselt see kõige suurem hirm sõitjal võib tekkida siis, kui on, kui on pikad sirged ja kiirus läheb, läheb väga suureks, et sellisel juhul ka riskiaste oluliselt kasvavad. Et, et kas on mingi psühholoogiline piir ka mingist hetkest alates, et kus, kus, kus tuleb seda hirmu hakata väga selgelt ületama, et on näha, et kitsal metsavaheteel pikk sirge tuleb hoida, hoida jalga gaasipedaali peale ja samal ajal mõistuses, kui ütleb, et, et see, see ei ole enam normaalne. Üldiselt noh, kõik kardavad piaadi, Cartnasse ongi inimesel üks nagu üks, üks nagu põhifunktsioon, et ta üldse elus püsib kuidagi kardaksite sureks noorelt ära, et aga ei oska seda jällegi kirjeldada, et, et see on nagu selline tundmuslik arusaamine ohust. Et kus on see piir, see piir alati areneb, see elab mingit oma elu, sest lihtsalt kogemusi tuleb juurde. Aga nii palju kui ma enda karjäärist oskan öelda, siis hirmu mina tundsin siis, kui ma sain aru, et ma enam ei kontrolli seda situatsiooni. Ehk ei kontrollinud situatsiooni, kui olin teinud mingi vale rehvivaliku näiteks täiesti slik rehvidega paduvihmas sõitmine, see ei ole kontrollitav. Ja see tekitab hirmu selle pärast, et sa ei saa enam aru, mis toimub. Ja, ja siis on nagu väga raske võtta otsuseid, sellepärast et isegi kogemuslikult sõites oluliselt aeglasemalt, kui sa saad aru, et tegelikult on võimalik lihtsalt teeolud kogu aeg nii palju muutunud, mingis kohas on väga sügav lomp. Ja siis tuleb selline üllatus, mis lööb täiesti nagu rööpast välja, et seal nagu hirmu tekitab. Aga olud, mis on olnud nagu raja tutvumise ajal olemas mingi kalju, mingit puud, mingit sillad, värgid, et need tegelikult sa tead neid olusid, et see pigem sa annad endale aru, et et okei, et see on nagu keeruline koht ja võib-olla 101 protsendiga ei sõidad. Lihtsalt nagu riskide hajutamise mõttes sõidad natukene teistmoodi, aga sa ei tunne nagu otsest hirmu, et sa ei vaata, et need puud on nii lähedal, sest üldiselt üldiselt rallis kui, nagu laiemalt vaadelda ja asi on kontrolli all. Sa hakkad midagi jubedalt kartma, siis sa saad selle, mida sa kardad, ehk kui see kogu aeg keskendunud sellele, et siin on suured puud, siin on suured puud, siin suured puud, selle puu üles leiad ka. Risk kui, kui palju riskitakse või, või kas, kas sõit on sõit on valdavalt siiski kindla peale või on või on tegu ikkagi riski piiril sõitmisega? Maailmatasemel sõites ütleme niimoodi, et ma ei saa päris nagu noh, ütleme nii, et kuna ma olen nagu MM-rallidel katseid võitnud sest ma olen, ma olen tundnud seda absoluutselt kiirust, siis üldiselt nagu mõttekiirusest jääb väheseks, see kõik tuleb kuskilt seestpoolt ja ja seal, nagu ütlen, seal seal lihtsalt asjad juhtuvad kuidagi, nagu õieti seal süsteem töötab, seal aega mõelda ei ole kellelegi, et ma nüüd mõtlen ja kalkuleerinud kuidagi, et seal. Seal loome. Kas virtuaal ralli annab mingeid kogemusi päris sõiduks? Aga nad kindlasti annab, et seal tegelikult Tal on mingid arusaamised, mismoodi füüsika reeglid toimivad ja professionaalse rallisõitja seisukohalt annatab planeerimisoskust. Et kuulates seda legendi, mis sealt tuleb, siis selle virtuaalse kaardilugeja poole pealt, et ja mõeldes neid asju läbi siis tegelikult sõitja suudab, suudab arendada planeerimisoskust. Et seal nüüd otseselt sõiduvõtet küll ei parane, sellepärast et virtuaalrallides ma ei tea, võib-olla keegi on leiutanud, aga minu minu teada mitte on ikkagi väga oluliseks olulistes olulisteks komponentideks, mis on puudu, on siis selline tagumikutunnetus, keskkõrv ehk kogu liikumine nii-öelda siis selles kolderuumis ja keejõudude genereerimine, et et kõik, mis on nagu visuaalne ja kõrvaga kuulda, et seda võib ju teha ja võib sinna rooli mingit vidinat teha, aga aga seal see nagu põhiline osa jääb puudu, et. Milline rallimäng tundub kõige tõelähedasem olevat? Mina olen, ma ei saa siin sõna võtta, sest et ma olen üldse arvutites ja selles ma nagu kõva-kõva võhik, et kui arvuti aru ei saa, läpat näiteks, mis ma tahan, siis ma lõpuks suudan talt võtta juhtme tagant ära ja koera ja siis olen ikka mina võidumees. Nii aga räägime ralli korraldamisest ka, mis ralli korraldamise juures kõige keerulisemaks. Kõige keerulisem on see, et panna see asi kõik tööle. Sellepärast et sellel aastal peaaegu 1000 inimest ma panen selle asjaga seotud rallinädalal ja, ja tavaelus need inimesed teevad, teevad küll sarnast asja, aga, aga kuskil mujal süsteemis ja hoopis teistmoodi, et see ongi hästi keeruline koordineerida seda kõike. Ja loomulikult ka see finantspolku. Mis, mis seal etappidest ralli korraldamine koosneb? Krossi valik, läbirääkimised. Ütleme niimoodi, et ega ongi. See loetelu on liiga pikk, et seda ette lugeda, aga tegelikult kui me vaatame auto24 Rally Estoniat, siis see on aastaringne tegevus, see põhimõtteliselt. Me juba teeme 2013 asja, isegi see täna. Täna võiks öelda, et, et see protsess on selline poolteist kuni kaks aastat, lihtsalt üks protsess jookseb kogu aeg nagu teise sisse. Ega see ei erine mingisuguses tavaettevõtlusest või ma arvan ka mingeid raadio raadio tegemisest, et kõike planeeritakse nagu väga pikalt ette ja mida, mida professionaalsem sa tahad teha, siis seda rohkem sa pead planeerima ja samas ka protsessi juhtima ja leidma õigeid inimesi ja ja kogu aeg, see asi elab ja areneb. Ilma ei saa planeerida, Me oleme täna väga palju siin Äradus üldse, inimesed räägivad viimastel päevadel Eesti ilmast väga palju, et vot see on see asi, et ei saa planeerida. Sellepärast me ei planeerigi, ei vaata, kao. Aga kuidas, missugune ilm kõige rohkem sobiks? Ideaalne rollil ja. Räägin meie võistlusest, siis oleks ideaalne, kui neljapäeva öösel vastu reedet oleks korralik vihm telejälle vastuse võlgu, et mitu millimeetrised peaks sadama korralikult, aga nii, et teid ära ei lõhuks, teed oleks niisked, märjad. Laupäeva või reede ja laupäev võiks olla siis selline kergelt pilvealune, vahepeal võiks päikest näidata, tuul võiks puhuda, sai seitse kuni 10 meetrit sekundis tolmu ära puhuks. Ja öösiti võib natukene sadada ka, et see, see teeb ainult head, et et loomulikult kõige hullem rallil mon, paduvihm, seepärast jällegi jõuame, jõuame sinna, et, et siis ei ole need võidusõiduautot absoluutselt kontrollitavad enam, kui on ikkagi väga palju sajab ja sõidujälg vett täis pluss ega siis ei ole ka mõnus pealt vaadata, ei tullagi radade äärde. Et me ju tegelikult teeme seda võistlus ka ikkagi pealtvaatajate jaoks, et nad tuleksid, naudiksin täis padukat tuleb, et siis sinna jäävad, jäävad ainult sellised tõsised rallifännid ja ja ega ka 35 kraadi sooja nagu oli 2010 aastal, siis ega see näitab ka, ega see hea ei ole ja ootaja. Mida see histoorik ralli Rally Estonia raames tähendab? Siis toorik, tegelikult siis nii-öelda siis FIA poolt võistlussari, mida sõidetakse vanematel autodel, kuni siis autodel, mis on aastast enne aastat 1984 homolageeritud, ehk on antud siis FIE poolt tehnilised tingimused ja ja see on selline via poolt ellu kutsutud võistlussari, mis siis vaatab, vaatab minevikku ja ja üldiselt selles sarjas osalevad kas siis endised rallisõitjad või siis härrasmehed või prouad, kellel meeldib lihtsalt autodega ringi matkata. Ta ikkagi ta ei ole nii tõsine spordiala kui moderne rally, et pigem see on selline elustiil. Aga mis selle asja mõte on? Tutvustada ajalugu. Miks meie sellega tegelema ühtepidi? Eesti mõttes, kui me räägime tiitlitest, siis Eesti mõttesse on selline tiitel mida on suhteliselt lihtne saada. Ja millel on ka mingisugune väärtus, et ta ikkagi on Euroopa meistrivõistluste etapp. Räägime Eestist, Eesti asub Euroopas, siis siis meil oleks võimalikel modernsetel autodele teha Euroopa meistrivõistluste etappi. Aga sealt, Me kaotaksime ühe olulise olulise osa meie rallist, ehk me saaks WRC autosid enam starti lasta, mida me jällegi taha teha. Ja noh, loomulikult sisse nii-öelda helesinine unistus päris WRC ralli, mis tundub jällegi ebaloogiline täna, et siis me olimegi nagu sellise mõtte kohaselt, mis on selline kõige kõrgem tiitel, mis ühtepidi annaks meile juurde, aga teistpidi võtaks ära ja jõudsimegi selle Tiia histoorik autode Euroopa meistrivõistluste etapini teistpidi jällegi tutvustada siis nii-öelda siis Eesti rallisõbral kalliv Karalli vaatajale avalikkusele, mis siis tegelikult juhtus enam kui 20 30 siin osad autod on isegi seal natuke peale teist maailmasõda, et et mis on see ralliajalugu, kuidas sõideti kunagi rallit ja ja mõned superautod on väga kiired, et see toob jällegi sellist teist sihtrühma. No kui ma vaatan siin, millised autod osalevad siis siis minu hinnangul läbi aegade kõige elegantsem ralliauto osaleb seal Länts null, 37 ralli ja tegu on siis keskmootoriga autoga, mis sõitis ralliteedel 80.-te aastate alguses ainult tagaveolise tagaveoline Ta oli ja tegu on tõesti tõesti täiesti muljetavaldava välisilme ja kujundusega autoga. Eks kõige üks kõige põnevamaid avastusi ralliradadelt kindlasti. Täitsa täitsa nõus ja ma arvan, et ainuüksi selle auto pärast tasuks tulla Otepääle, et seda näha ja seda näha sõitmas, et minu teada Eesti teedel seda autot varem ei ole. Vähemalt rallivõistluse käigus nähtud. Nii me oleme rääkinud kiirelt sõitmisest rally filosoofiast, ideaalsest ralliilmast aga aga alustasime juttu liikluskultuurist ja me võiks ka liikluskultuuriga tänase jutu lõppema, teda siin päris mitu kuud tagasi rääkides ka ise päris palju Eesti autospordi tulevikus, siis ma siis ma ise ka leidsin, et et Eesti autosportlased ja autospordiliit võiksid tulevikus ka panustada rohkem turvalises liikluse propageerimise ja, ja turvalisemasse liiklusesse ja, ja ma tean, et autospordi liidus on sellel teemal ka ka mõtteid vahendatud, et milline võiks olla üldse Eesti autospordiautospordi liidu roll turvalisema liikluse tagamisel ja propageerimisel Eestis, et kas, kas siin võiks oodata lähiajal mingisuguseid samme? Kindlasti see on üks prioriteetidest väga oluline osa. Ja siin on, ütleme niimoodi, et tegelikult on piiritud võimalused teha, et nagu ma olen siin korduvalt rääkinud noortespordist, rahvaspordist kõik see tegelikult õpetab, õpetas inimesi sõitma, tekib mingisugune arusaamine, kuidas, kuidas auto autod üldse käituvad. Kindlasti üks oluline asi on rajad koostöö siis erinevate instantside, ka politsei, päästeamet, kiirabi, üldine kaasa rääkimine siis liikluskultuuris ja turvalisuses, aga aga see on ka nüüd üks uue juhatuse uue peasekretäri nii-öelda. Nagu ma ütlesin, prioriteete, et, et panna see nägemus paika kindlasti sellega kiirustada, sest see, see nägemus ei saa olla lühiajaline. Jääme siis lootama lootma ja ootama seda suurt panust ka turvalisemasse liiklusesse ja ja kindlasti tasub vaatama minna Rally Estonia't järgmine nädal. Kõik on teretulnud just. Ma tänan, Urmo Aava, meie muudis Plusi suvekülaliseks tulemast palju edu viimaseks jõupingutuseks ja loodame siis põnevat võistlust. Aitäh.