Ei. No. Tere kõigile kommetele rituaalidele uskumustele pühendatud sarja. Käesoleva saate peategelasteks on gurud ehk siis õpetajad India päritolu. Usun teis nagu ebatavalisi inimesi ikka, ümbritseb neidki lisaks suurele au paistele ka teatav salapära. Kuivõrd see kõik täna argisemad tähenduse saab, on hetkel raske öelda, aga eks saate lõpuks on asi selge. Stuudios on orientalist Marttiga valdaja. Mina olen Haldi Normet-Saarna. Marti, kas te ise olete ka mõne kuruga siin elus kohtunud? Võib öelda, et olen kuluga luhtunud ja võib-olla pikemalt juttu teinud. Umbes nii kahe-kolmega, nii hindu, kuruga kui ka seda väljendit kasutatakse ka mitmete Tiibeti budistlike õpetajate kohta, nii et olen küll kohtunud, aga õpilaseks ei ole saanud. Et seda, seda võin kohe juba ette rutates ära öelda. Ja võib-olla ma olen liiga skeptiline või liigale haigestunud, ei ole ka sellist salapära, müstika aurat nende ümber tajunud. Aga muidugi gurusid on erinevaid ja igaühele on kindlasti erinev guru, mida te olete tajunud. No ütleme niimoodi, et tegu on kahtlemata vaimsusele pühendunud inimestega nüüd eraldi küsimus on selles, et kas see vaimsus on selline tõeline nende sees või harrastatakse seda vaimsust selleks, et mingisugust noh, näiteks endale majanduslikku kasu saavutada. Et ma olen tajunud, noh, need on valegurud. Jah, ma olen tajunud mõlemat erinevate isikute juures. Kes on siis õigupoolest see tõeline guru ja kuidas üldse guruks saadakse? No jällegi raske öelda, tõeline guru on aga, aga iseenesest selline nähtus või, või selline sellised isikud nagu, nagu gurud on siis Indias või, või isegi laiemas Lõuna-Aasias väga vanast ajast alates olemas olnud. Võib-olla on huvitav inimestele teada, et see sõna ise tähendab tegelikult kedagi, kes on raske aga mitte siis füüsiliselt raske, vaid siis vaimsusest või võime tarkusest raske. Kuigi see sõna sanskriti sisenemisest tähendab ka lihtsalt raske kasutatud väga palju erinevaid termineid ka. Me oleme siin kuulnud. Candy puhul öeldi, et ta on Mahaatma suur vaim. Maha Richi suurt tark, Se riffi termin on selline vanaaegne. Paljude India vanaaegsete õpetlaste puhul räägitakse, et nad on Aakharjad seal umbes nagu juhendaja ära tõlkides. Paljud, et õpetajate puhul öeldakse, et tants Vaami tänapäeval Smaamin tegelikult on umbes nagu isand või härra. Sõna-sõnalt see tähendab omanik, millegi vanasti inglise keelses kirjanduses räägiti Paldititest ka ka see on üks selline, see otseselt tähendab haritud või osav milleski. Nii et neid termineid on tegelikult päris palju, mõnede kohta öeldakse lihtsalt žürii. Või tänapäeval on see moondunud nii nagu selle sai Baba alguse sai seal lihtsalt hiilgav või auväärne, see on umbes nagu Inglise keeles. Kuru põhiline mõte on ikkagi olnud see, et väga vanal ajal juba tekkis Indias selline arusaam, et ilma teatud seisab vahendaja või juhendamiseta ei ole üldse võimalik jumalani jõuda ja, ja teadmiste juurde ka ligi pääseda. Ja suhteliselt varases faasis sai ka selgeks see, et see guru ei pea tingimata olema noh, ütleme siis institutsionaliseerinud või või sellise nii-öelda preestriklassi liige, tal ei pea olema sellist uhket ametitesse guru, võib-olla ka mees, kellest esmapilgul oota seda, seda õpetust. No üks selline hea näide on, sellest, on siis see kuulus pagavat kiita, kus, kus tegelikult ju sõjamehe vankrijuht osutub tema õpetajaks ühtlasi ka kõige kõrgemaks jumalaks, aga see võib olla ka madalama staatuse isik. Nüüd juba väga vanal ajal Indias kujunes välja selline tava, et olid olemas teatud gurud. Tavaliselt nad elasid noh, väljaspool asulaid väljaspool linnu, neil olid olemas siis asjad, mida, mida kutsutakse Aashamiteks. Claya erakla, jah, on see ilmselt kõige parem tõlkeviis. See sõna muide tähendab erinevaid asju, et erakla on ainult üks paljudest tähendustest ja selle kuru ümber olid kogunenud õpilased sissi adeks kutsuti neid näiteks sellest õpilase terminist on tekkinud isegi üks tänapäevale religioosne nimetus, see on siis seesama sik seal lihtsalt moonutus sellest asjast, nii et kõik sihid on just nagu oma gurude õpilased ja õpilased elasid selle õpetaja juures, nad teenisid teda ja moodustasid omamoodi nagu laiendatud perekonna või võiks öelda vaimse perekonna. Nüüd sõltuvalt selle guru õpetusest, siis kurul võis olla ka oma lapsi ja, ja naisi ja, ja oma majapidamine. Õpilased olid siis selle olemuslik osa, isegi vanad tekstid ütlevad, et inimene, kellel kuru ei ole, on orb. Vaimses mõttes ta norm ja tihti isegi räägitakse sellistest isikutest, kel guru ei ole just nagu ühiskonnast välja tõugatud test. Ta ei olegi nagu öelda, ta ei ole nagu haridust saanud ja teiselt poolt tal ei olegi nagu sellist vaimset sidet olemas. Nii et seetõttu see, see guru ja õpilase suhe on äärmiselt oluline. Kui me räägime kuulsamatest gurudeste kuulsamatest, sellistest õpetusliinidest, siis sellised õpetusliinid on indes või siis õpetajate, õpilaste genealoogia loendid on kohati teada tuhandeid aastaid, nii et need on äärmiselt olulised. Tegelikult see õpetus on saadud ja kuidas edasi antud. Et kui kellelgi on kuru olemas ja ta teab, kes on tema guru, siis, siis siinkohal võib teha neile kõigile siis sellise suure kummarduse. Ja huvitav on see, et seal kõikides India religioonides tegelikult äärmiselt oluline see gurude järgnevus, selline vaimne side ütlen isegi sajandite taha, eks ole. Nüüd loomulikult selle kuru juures õppimine ei olnud, noh, ütleme siis. Tasuta Ta samas vanas Indias usuti, et kuludele ei tohiks justnagu raha anda. Usuti, et siis selleks tuleb tuua sisse kingitusi kõige tüüpilisem kingitus, mille siis õpilase, perekond või õpilane tegi, oli siis mingid kariloomad. No mida siis kulule kingiti? Muidugi hiljem keskajal seega muuta tus ja hakati ka raha andma. Ja seal õpilaste seas tuleb siis eristada kahte sorti õpilasi, ühed on just nagu need, kes õpivad ära, saavad oma pühitsuse kätte, et nad on nii-öelda põhiasjad selgeks õppinud, põhilised palved, põhiliselt tekstid pähe õpitud. Nad on väärilised olema, kes nad on tavaliselt mingi kõrgklassi liige, nad saavad selle tunnistuseks oma püha lõnga hein tuismis siis keha ümber kantakse ja siis nad lähevad ära teevad oma annetuse kulule, lahkuvad aga kõige väärtuslikumaks peetakse siis selliseid, keda võiks nimetada nagu vana ja igaveseks üliõpilasteks, need on need, kes jäävadki guru juurde, need, kellest saavad ise tulevased gurud, need, kes mõnes mõttes võtavad selle eluviisi üle, järgivad siis oma elus teatud selliseid noh, kõrgendatud askeesi nõudeid elatakse seal ilma ilma naisteta hoopiski tsölibaadis. Teistele jällegi see lubatud osa tegelevad ühtede tekstide rituaalidega, teised tegelevad teistega. Aga see guru ja õpilase Side on, on äärmiselt oluline. Nüüd mida siis võiks küsida, et mida siis õpetati või kuidas õpetati, kuidas ja mida, jah, jah, need kõige tähtsamad momendid Indias on ikka alati õpetatud niimoodi, et õpilane peab kõik pähe õppima. Ehk siis õpetus anti edasi suuliselt ja, ja sedapidi ka nii-öelda mälus säilitama üldse India religioonid, eriti hinduism usuvad, et, et enne kui ei, tekst ei olegi välja öeldud enne, ta ei muutunud pühaks. Ehk siis paberil tekst iseenesest ei olegi nii väga püha nalja ütlemine, pühitsetud ta ära, just noh, siin on tubli annus sellist sõna maagiat isegi sees ja näitab üldsegi idamaadel see suuline traditsioon on väga oluline, et see ei ole ainult india, et me võtame siin islami ja, ja mõtleme näiteks Aadititele, mis räägivad lugusid Muhamedist, mille põhjal luuakse seadusi, siis see on ka nii-öelda folkloor, millest tuleb nii-öelda elu muutus. Nüüd üks moment kindlasti selle õpetaja õpilase suhte juures on see, et, et ka see info, mida edasi antakse. Kas see teadmine, see on mõnes mõttes nagu saladus kuskil keskajal Indias tekib selline tava, et, et enne kui hakatakse teatud teksti või teatud õpetust edasi andma, siis õpilane peab jõudma teatud vaimsele tasandile. Noh, võiks öelda, et see on vanaaegne eksamineerimine, kontrollitakse, kas õpilasel on selline tase, et talle üldse sellist õpetust anda. Aga tekivad ka sellised väga esoteersed rituaalid, mille käigus edasi antakse. No tänapäeval näiteks Hiina ja Tiibeti budism on sellised rituaalid üle võtnud, sest seesama kuru traditsioon kandub ka sinna üle ikkagi pühitsetakse teatud info saamiseks siis see kinkimine gurule on muutunud ka rituaaliks. Eks Tiibeti budismis toimuvad kloostriteenistused, kus otseselt guru ei ole, aga kingitakse nii-öelda sellisele abstraktsele gurule ja need kingitused ei ole reaalsed kingitused, vaid need on vaimsed kingitused. Näiteks üks selline tüüpiline meditatsiooni või keskendumisrituaal on, need kujutatakse ette imekaunist lossi kõikides oma detailides kingitakse Se vaimus gurule, see võib olla abstraktne guru või siis võib-olla mingisugune jumalus, keda siis oma guruks nimetatakse ja kolmas võib-olla kõige olulisem on selle momendi juures on siis see, et et neid, need õpilased peavad alistuma täielikult guru tahtele. Et no siin on selline tüüpiline eestipärane küsimus, et et kui guru ütleb, et juba aknast alla, siis kas hüppad aknast alla, siis vastus on jah. Siin on ikkagi nagu sellist absoluutset allumist kuru tahtele huvitavad näit tegelikult pärinevad just nimelt need lood on pärit sealt Ida-Indiast ja tiibeti budismist nimelt Ida-India õpetlased ja Tiibeti õpetlased on omavahel seotud. Tiibetlased on käinud Indias õppimas ja kõige naljakamad lood on siis seotud sellise pühamehega nagu Naroopa räägitakse tema puhul kuuest joogast. Aga no roopa ise piss neuropa ise oli indialane ja õppis ka guru käe all siis temaga näiteks juhtus selline lugu, et see kuru Ta sisuliselt 12 korda ära tappis erinevatel kommetel ja, ja erineval võikal moel, et kord torkas oda läbi ja kord lasi elusalt ära põleda. Ja pärast seda, kui õpilane oli surnud ja alistunud sellega siis täielikult õpetaja tahtele loobunud iseendast, noh sajaprotsendiliselt siis guru, kellel olid imevõimed, äratas ta ellu. Et ta saaks uuesti seda kogeda ja see kandub edasi ka näiteks kuulsa tiibeti joogi milla repa loosse, kus milla repa enne kui üldse tema õpetaja Marpa sedasama traditsiooni mees ta enda õpilaseks võttis, siis tema ülesanne oli, Marpa ütles, et näed seal põllu peal kive. Aga tore, nüüd ehitan nendest kividest torn, milla reboli ähkidesse Puhkides kolmas pärast torni valmis saanud, siis Marta ütles. Nüüd pane need kivid tagasi täpselt nendele samadele kohtadele, kus sa nad võtsid. Ja niimoodi kolm korda järjest möödas üheksa aastat kõigepealt möödas üheksa aastat. Aga mõnes mõttes nagu noh, murti ka selline õpilase nagu oma vaba tahe. Et, et siinkohal ma ei saa jätta meenutamata, et meil oli üks tudengikandidaat, kes soovis aasia kultuurilukku astuda ja ja mulle äärmiselt sümpaatselt oli see, et ta ütles, et ta tuleb küll meile enne, ta tahab sõjaväes ära käia. Noormehega oli tegu. Me küsisime, miks seda ütles, sellepärast et ego, eks siin on nagu natukene selline sellesarnane moment, et kõigepealt tuleb ego ära kaotada, allutada õpilane täielikult õpetajata ja vaat siis on see õpilane just nagu valmis selline tühi anum, kui õpetaja saab midagi sisse valada, nii et selline täielik alistumine on siis äärmiselt oluline. Noh, ja kahtlemata siit sünnib siis see ideed, see guru on sisuliselt jumal või noh, mitte ainult jumala asemik, vaid ta päriselt on ka jumal jumala kehastus, igiräägitakse, et guru on see avatar, avad taara inimese kuju, võtnud jumal inimese kuju võtnud jumal ja endisi usutakse, et ühe konkreetse jumaluse kummardamise temale pühendumise kaudu pääsebki siis sinna sinna sinna vabanemise poole, nii et siin on väga, väga tihe side olemas. Ja, ja kui sai juba mainitud tegelikult seda hindu istlik Moldovat hindu istlik nägemus on kandunud edasi ka ka budismi ja hinduismi Sikkidele, siis me oleme siin seltsidest juba rääkinud, kes kummardavad oma püha teksti kui guru. Meenutame siin budistide puhul, eriti Tiibeti budistide puhul, et noh, dalai-laama ja ka teised loomad on, on äärmiselt populaarsed, et isegi ma ütleks, et Eestis on väikene dalai-laama kultus olemas. Et kui vaadata meie raamatukogude andmebaase, siis dalai-laama raamatuid on tõlgitud lausa 26 tükki eesti keelde, aga, aga neid teisi Rimpotšeesid või siis väärtuslike tiibeti keeles või, või ümbersündinud laamasid on budismis Tiibeti budismis vaid vaid budismis üldiselt väga palju, nii et see gurude, kuidas ma ütlen, gurude kultusgurude austamine on, on äärmiselt oluline. Üks maa. Eks täna räägime kuludest ehk õpetajatest India usundis stuudio sõnurientalist Martti Kalda. Meil seostub sõna õpetaja ega klassiruumiga ja õpilastega ja kas siin on mingi seos ka nende kuulsate gurude ja nende õpilastega olemas? Kahtlemata. Ega need õpetamismeetodid on ikkagi sajandeid olnud suhteliselt samasugused. Nüüd need paar sellist huvitavat momenti ma ei, ma ei tea, kas, kas meie õpetajatele seda soovitada, aga aga näiteks Indias ja budismis ka tavaliselt kui õpilane esitab rumala küsimuse, siis õpetaja ei vasta. Et vastuseks on vaikus, ma olen ise proovinud seda ka koolis rakendada, tegelikult mõjub, mõjub päris hästi. Omaette küsimus on selles, et milline on rumal küsimus, jah, siin on jah, see võib olla äärmiselt subjektiivne. Nüüd pigem on lugu selles, et õpilane peaks ka mõtlema alati, kui ta seda küsimust esitab, et see küsimus oleks noh, nii-öelda korrektselt vormistatud WC kannaks mingisugust tegelikku tähendust. Kahtlemata üks selline õpetamismeetod, mida vanas Indias harrastati oli, oli küsimuste ja vastuste meetod. Et me mõtleme näiteks Upanissaadidele, siis see ongi sisuliselt ülesehitatud õpetajate ja õpilaste vestlusele. Võiks öelda, et kohati ka kahe targa vaidlusele näiteks vaidlus on Tiibeti budismis jällegi äärmiselt oluline õpetamise ja, ja isegi võiks öelda, et sellest on kujunenud omamoodi rituaal. Mungad Tiibeti budismis täidavad, et ühel hetkel päevast terve õue ja nüüd jagatakse paaridesse Nad vaidlevad millegi üle, siis käib seal selle suurt laksu löömine. Kui, kui esitatakse mingisugused kindlad väited, üks istub, teine seisab ja siis jälle vahetatakse kohta. See vaidlustes sünnib tõde või veel lasta õpilastel mingisuguseid ühel teemal vaielda on, on äärmiselt populaarne. Aga eks neid vaidlusklubisid ja selts ei ole meil ka. Ja kahtlemata üks selline hea tava on see, et õpetaja õpetab eeskujuga. See on minu meelest meil Eestis vähekene unarusse jäänud, aga et ei oleks mitte nii nagu Jeesus Kristus ütles, et käige minu sõnade, mitte minu tegude järgi, et need, need kaks asja peavad ikkagi koos käima, et kui kuru räägib taime toitlusest ja narkootikumide, mitte tarbimisest ja samal ajal nurga taga suitsetab kanepit, siis ilmselt need need kaks asja kokku ei lähe. Et siin on, siin on kahtlemata see, ta õpetaja peab. Guru peab eeskuju näitama oma õpetuse osas. Tuleme siis kuulsamate gurude juurde, te olete, eks valiku tänase saate jaoks teinud ja hiljem räägime ka nende kuulsatest õpilastest. Nojah, mõtlesin, et mingid näited peaksid ju olema nendest kuulsatest kuludest ja muidugi tuleb öelda seda, et, et Indias on gurusid, olgu siis hindu gurusid või budistlikke gurusid või, või ka džainistlike gurusid, tsikigurusid tegelikult päris palju. Nahk kõige väiksematele kuludele ei ole ühtegi õpilast või on ainult paar. Suurematele on miljoneid indes endast tehakse väga suurt vahet sellel, kas kuru on läinud välismaale, kas, kas kuru taotleb nii-öelda eurooplaste ja lääne inimeste poolehoidu või mitte. Tuleb välja, et indes endas ei ole see suhtumine väga positiivne Nende kulude suhtes, kes on taotlenud nii-öelda lääne pooldajaid. Samas noh, need, kes on läänes kanda kinnitanud, need on sisuliselt loonud omanimelised liikumised mõnes mõttes võiks kutsuda neid ka nagu religioonideks. Ja teiselt poolt on need kahtlematega ärilised ettevõtmised, et need kulud on saanud väga kuulsaks ja väga rikkaks. Kõige vanem nendest kuludest, keda mainida tasub, on siis tuntud kui paktivad, anta Swavib haubada, tema suri ära juba 1977. aastal. Sest on päris kaua aega möödas. Enamusele inimestest tegelikult tema nimi midagi ei ütle, aga kui ma ütlen, et ta on Hare Krišna liikumise rajaja umbes 11 aastat enne oma surma, siis tuleb tuttav ette küll, sest Hare Krišna liikumine on maailmas ja ka Eestis suhteliselt prominentselt nähtaval. Oleme näinud küll kõik Tallinna tänavatel kindlasti, kas mujal ka neid on? Minu teada tegutsevad nad ainult tallinlased. Muidugi ametlikult, et kogu selle liikumise nimi on rahvusvaheline Krišna teadvuseühing, see on siis selline tüüpiline pakti joogapakti, tähendab siin siis seda, seda pühendumist selleks üheks jumaluseks on valitud siis Krišna ja tema kaudu siis kummardatakse seda kõrgemat jumalast Višnud, tema kehastusi. Nüüd, mis on eriline, on see, et seal küll india õpetus, aga see on avatud kõikidele nii-öelda, mitte hindudele. Tavapärases in turismis hinduks hakata ei saa. Ei ole võimalik, et läänest tulnud inimene lihtsalt sekkub sinna või, või saab indu istliku liikumise osaks, aga Harreti linnas on see võimalik. Võiks öelda, et pigem see on isegi nagu mõeldud lääne inimeste jaoks, et nad saaksid osa sellest õpetusest, mis ühelt poolt on nagu positiivne, teiselt poolt lõhub jällegi selle etnilise kultuurilise sideme ära, sest Est hindu olemine ei ole mitte ainult religioon, vaid see on ka noh, eluviis ja ühiskond ja kastikuuluvus ja seda kõike, mida inimesel ei ole. Aga seda kris näinud tide sekka saamise võimalust on siis kõvasti kasutatud või no, läänes on Hare Krišna liikumine äärmiselt populaarne, et väga raske on öelda täpselt kui paljud neid on, aga üle maailma on olemas umbes 400 Hare Krišna keskust. Neil on umbes 60 kommuuni, kus nad elavad, nad on rajanud koole algkoolist kuni ülikoolini välja umbes 50, ehkki neil on oma restoranikett, kuhu kuulub ligi 100 söögikohta, nii et see on tohutult suur selline liikumine. Et Eestis ka mul on raske hinnata, kui, kui palju neid on, aga, aga templis tundub, et igapäevaselt osaleb umbes 30 40 inimest ja nad on tegelenud ka siis selle fakti vedanud ta teoste eesti keelde tõlkimisega. Umbes viis tema teostanud on tõlgitud kõige kuulsam loomulikult see, mida, mida aga vahest tänavatel tasuta jagatakse, pagavat kiita, nii nagu see on. Mis siis eesti keeles ilmus 1999. aastal ja muidugi me teame neid ka seetõttu, et neil on olnud kontakte biitlitega. Hare Krišna liikumisel teatavasti piltidel on lausa üks sisuliselt Hare Krišna kõige kuulsama palve teinud oma oma oma lauluks, aga, aga ka näiteks positsioon tša, Hänni, Lennox on siis ühel või teisel ajahetkel väitnud, et nad on Hare Krišna liikumise pooldajad tuleks siis, tuleks siis öelda. Teine, võib-olla isegi veel kuulsam guru on siis tuntud kui Maharishi maheži joogi, see muidugi taas ei ole tema pärisnimi, nii nagu kõikidel gurudel ikkagi on mingisugused võetud nimed. Ja tema on siis ka Eestis umbes 20 aastat tagasi äärmiselt populaarne olnud trantsetentaalse meditatsiooni liikumise looja. Tema on siis tuntud nagu biitlite põhilise kuruna. Ka talle on pühendatud eraldi laul biitlite poolt. Huvitav on ka see, et kõikidele nendele liikumistele on see peakorter tegelikult Indiast välja viidud, et Hare Krishna on siis näiteks Lääne-Virginias oma keskus Mahreshima hash joogi, pea kord. Tal oli pikka aega Šveitsis, hiljem Hollandis, Californias on neil lausa eraldi ülikool olemas, miks nad on siis mujal? Taas üritatakse püüda pigem nii-öelda lääne inimesi, mis taas ma ütlen, et ei, ei ole. Ma ei taha öelda, et see on kuidagi negatiivne. See on vastupidi, et et läände on viidud see india tarkus. Aga loomulikult, selleks, et see läänes mõjukas oleks, on seda muudetud seetõttu ja maha režima s-i joogil oli, oli äärmiselt oluline selline. Veedate kirjanduse ümber mõtestamine ja, ja võib-olla veedate kirjanduses on palju mõtteid sees, aga tema ikkagi käsitles sellisesse neohindu istlikus universaalse armastuse võtmes seda, tõsi küll, nemad on ka Indias väga kõvasti tegevad, neil on India erinevates linnades koole algkoolidest kuni ülikoolideni ja nad tegelevad ka väga väga laialdaselt heategevusega. Indias on teada, kui maha Richima Ehkki on siis nagu öeldud, sai transend entaalse meditatsiooni raja ja siis kuidas me selle transtsendentaalse meditatsiooni eesti keelde näiteks paneme? Vahiks, ei olegi väga keeruline. Miks ta viitab sellele, et üritatakse kontakti saada nii-öelda teispoolsuse või ütleme siis mingisuguse kõrgema teadvusega? Muidugi see kõrgem teadvus asub inimeses endas, et see meditatsioonitehnika selles liikumises, ütleme siis meditatsiooni arendamine enda muutmise vahendina on, on see kõige peamine moment, et kahtlemata seal on, on ka selliseid, muid täiesti tüüpilisi india riitusi, nii joogi enda kui erinevate jumaluste austamist ja kummardamist, aga põhiline on ikkagi see enesesse süüvimist ja enesepsühholoogiline mõjutamine. Mis on nii palju salakäike, millest meil endil ilmselt õrna aimugi ei ole, kuidagi nendeni jõuda, et muutuks elu sisukamaks ja. Võtaks ka pingeid maha, et äärmiselt tõenäoliselt mõjukas liikumine ja täiesti Eestis ka olemas. Vaatasin andmebaase umbes kolm erinevat Maharisi teostan eesti keelde tõlgitud ja trantsentaalse meditatsiooniga just nimelt selle meditatsiooni poole pärast ilmselt ka väga palju tuntud inimesi sellesse liikumisse. Et noh, mõningaid ainult siin nimetada Martin Scorsese ja David Lynchi režissööridest aga ka näiteks näitlejad, klindistuudio, Kreeta karboe kaudi hool lauljad Mick Jagger, Lenny Kravitz, Sting, Sheryl Crow, väidavad, et nad on maha Risi järgijad. Eks oma roll on ka selles, et Californias on Marizi ülikool olemas ja üle ilma ikkagi väga palju õpetlasi ja, ja õpilasi ja keskusi üle 1000 keskuse kus siis seda õpetust jagatakse. Ja kolmandaks ka Eestis äärmiselt äärmiselt populaarne mees nüüd juba ka manalasse varisenud satia sai Baba ka nii Eestis oma liik kui üle ilma kõvasti siis kanda kinnitanud lausa 114-l maal. Tema liikumine on võib-olla nendest kuludest isegi kõige kõige skandaalsem, ühelt poolt aga teiselt poolt võib-olla kõige rohkem kuulsust kogunud Eestiski palverännakule tema juurde ja korraldatakse muide, endiselt on Eesti satia sai Baba Ühendus. Tundub olevat umbes 50 inimest, nad tegutsevad nii Tallinnas kui Pärnus. Pakub endiselt seda, seda võimalust ja lase juhtnööre oma koduleheküljel, kuidas sõita sai Baba juurde ja tõepoolest siis siis see keskus seal Lõuna-Indias sai Baba sünni külas puta partis panga Loore lähedal on noh, täiesti väiksest kohast kujunenud selle, selle kuru läbi tohutuks suureks keskuseks ülikoolide haiglates kõige muuga, Aashomitega, mis siis juba üle 60 aasta seal tegutsevad. Aga eks ta kahtlemata selline vastuoluline isik oli ühelt poolt kõige küsitavam momendid tema juures olid muidugi siis tema imevõimed mida ta korduvalt demonstreeris ja mida jällegi väga paljud lääne ajakirjanikud üritasid näitasidki, et tegu on nii-öelda pettustega ja teine oli tema igasugused kogumisharrastused, näiteks peale tema surma leiti tema eluruumidest üle 100 kilo kulda, erinevates variantides, kujude, ehete ja kõige muuna kogusta, käekelli, kingi, erinevaid meesteparfüümipudeleid ja siidiriideid, näit. Eks. Aga tõesti vastuoluline kuju. Jah, aga, aga nendel kuludel on üldse olnud ka selliseid muid veidrusi, näiteks Ossololi tohutult suur Rolls-Royce'i autode kogu ta pürgis selle poole ta küll ei jõudnud selleni, aga pürgis selle poole, et oleks iga aastapäeva jaoks eraldi. Noh et see sai Baba selline kogumiskirge ei ole midagi, midagi erilist, et, et kõik need kurutasin, kogusid üht või teist teist asja. Ikka tohutu kirg tegelikult millegi materiaalse vastu. Jah, no vot, siin ongi see, see moment, et kas tuleb käia õpetaja sõnade või õpetaja tegude järgi. Aga kui teod karjuvad millegi muu järele, siis võib tekkida sisemine konflikt õpilastel. Nojah, aga teiselt poolt võib-olla varjas seda eluajal. Kõik on, kõik, on ka inimesed, et sellised inimlikud momendid ei ole, ei ole kahtlemata Ta ka kuludele, kes teevad sellist peadpööritava karjääri, et nad lihtsast hindu poisikesest saavad ühel hetkel tohutute varandust tohutute järgijatega liikumise juhtideks siis kahtlemata võim ja, ja mõjuvõim ja rikkus rikuvad inimesi, et. Eks nad ise ka rääkisid täpselt sellest samast et rikuvad, noh, kahju on võib-olla ainult selles, et nad ise ei suutnud sellele nagu vastu panna. Ja osso on meil jäänutel on muidugi ka päris pikk see teine nimi, aga lühendatult siis kutsutakse teda Ozzox ja temagi, nagu ka kõik eelnevad kolm gurud on paraku läinud parematele jahimaadele meie hulgast ja juba päris ammu. Jah, 1990. aastal, Tosso on selles mõttes huvitav kuru olnud, et võrreldes teistega on tal täiesti selline korralik akadeemiline taust olemas, et tegu oli filosoofia professoriga, kes, kes ühel hetkel sai religioosseks liidriks, sai millekski enamaks kui lihtsalt õppejõud. Eks oma osa oli ka selles, et osa oli vastuolulise isiksusena ja isiksusena, kes rääkis näiteks maha atmokandi ideede vastu teda ei lastud väga palju õpetama, või kui ta kuskil õpetas, siis paar aastat ja siis ta jällegi soovitati tal lahkuda. Nii et kahtlemata see on üks, üks põhjus, miks ta selline õpetaja sai. Eks ta vastuoluline olla. Ta rääkis kõvasti seksuaalsest vabadusest ja seda juba viiekümnendatel, eks ole, et see mõjus kahtlemata populaarsena hipide seas ja Läänes rohkem kui Indias ja tema puuni Aasham. Boona aatom oli Indias mõnes mõttes ka võimude sellises vaimses. Aga kohas muide ka füüsilises piiramisrõngas, et osale on tehtud, osa katsetada, mõrvata ta on pikka aega elanud USA-s ja, ja ka seal sattus ta mitmetesse sekeldustesse. Lõpuks saadeti maalt välja, sest elamisluba oli aegunud. Aga kui muidugi nüüd Ozo sellist õpetust vaadata, siis õpetuse poolest on ta ikkagi ka selline tüüpiline India õpetlane võiks öelda tema õpetus kõige rohkem mõjutatud budismist. Ise, ta oli ju pärit sotsialistlikust perekonnast, hoopiski ta otsis. See on muidugi huvitav idee budismi mõjul sellist uut inimest, sest mõnes mõttes vaimselt kõikvõimast inimest ja tõde iseendas ja võib-olla tegi seda kõige-kõige filosoofilisemalt kõige vähem religioosselt nendest nendest kuludest ja ta on äärmiselt paljukirutud, et asfalt on ilmunud üle 600 erineva teose, eesti keeles on muide ka umbes 20 teost tõlgitud, aga, aga otsest liikumist Ossol nüüd, et Eestis ei ole, et maailmas küll jah, puuni, Aashamis toimuvad mitmed-mitmed, tegevused, osalen oma fond siiamaani tegutsev heategevusfond ja on erinevaid keskusi üle maailma. Aga jah, võib-olla kõige kaugemal sellisest religioossest liikumisest on tema filosoofia. Kui kõigi nende gurude peale mõelda, tükkis nende veidruste ja inimlike nõrkustega, siis erilisse kõrgusesse tõusevad vast ikka need, kelle sõnad ja teod ikka tõepoolest ühtivad. See on kahtlemata üks üks äärmiselt oluline moment, et vaadata, kas õpetaja sõnade teod käivad kooskõlas. Nüüd, mida tasub alati meeles pidada, on see, et sellised gurud või autoriteedid on äärmiselt kasulikud seni, kuni need ideaalid, millest need autoriteedi räägivad, saavutatakse. Pärast seda, kui ise ollakse jõudnud juba samale tasemele või sealt edasi läinud võivad sellised autoriteedid Ta hoopiski nii-öelda takistuseks saada. Nii et see sõltub väga palju inimese enda vaimsest arengutasemest. Kas tal on vaja seda guru, millises eluetapis tal on seda, seda guru, seda õpetust, seda juhatust vaja ja millises eluetapis ta peab ise edasi minema. Selline oli tänane veel üks maailm gurudest ja kuludega seotud kommetest, riitustest. Stuudios olid orientalist Martti Kalda ja Haldi Normet-Saarna. Nädala pärast kohtume folklorist Marju Kõivupuuga kuulmiseni.