Tere hommikust. Eesti rahvaluule andmebaasis on rohkelt lauseid, nagu palju näeb tuises lita esiaga ei aita. Enne pühi Indouse esine puhtas Sistule minnuapma. Mõned nende seast nii mahlakad, et teiseni raadio hommiku palvuses valjusti ette lugeda. Eriti rikkalikult on esitatud variandid, enda silmas ei näe palki, aga teises ilmas näpin Nuera. Inetu komme kasutada enda ja teiste vigade hindamiseks eri mõõdupuid saab kõvasti sarjata. Selle ilmselt üldinimliku pae hurjutamine, nagu paljud muudki vanasõnad ja kõnekäänud on pärit piiblist, kuid elab oma iseseisvat elu. Mida aga mõtles Jeesus, kui ta rääkis pinnust ja palgist silmas. Niipea kui me seda situatsiooni püüame ette kujutada, jäämeheta? Eks igaühel on vahelt prügi silma sattunud ka siis, kui see ei ole just pind, mis oleks ikkagi väga sünge vaid liivatera või heina, Pebred teeb see vaeva. Kuid enda silma ei näe keegi nühid huupi võid teha asja hullemaks. Hea on, kui keegi teine aitab. Ei ole võimalik, et võõrkeha oma silmas ei märkega tahagi sellest lahti saada, et abipakkujale nähvad vastu, vaata, mis sul endal silmas on. Ja kuidas saab palk silma mahtuda. Essecedid nimetavat pilti, paradoks, saalseks, hüperpoolseks trastiliseks grotestseks ja nõnda edasi. Sest miks peaks vend enne palgi oma silmast välja sikutama, kui ta tohib minu torkiva pinnu eemaldada? Küsimus küsimuse järel. Tavaliselt neid küsimusi ei esitata, sest lause tundub nii tuttav ja triviaalne ning mõte selgem. Paraku ei ta ole seda. Kui keegi ei taha oma patu ja viga tunnistada, siis ei saa teda pildi kõnega küll seda märkama panna. Taaveti vabadusest ja tarkusest ei piisanud prohvet Naatan nii väga läbipaistvas vaese mehe, Talle mõistujutus iseenda ja patseba nurjatuse äratundmiseks. Jeesuse sõnadel on tähendus ühtaegu mitmel pinnal. Võib-olla on siin tegemist algkeelse sõnamänguga heebrea ja aramea keeles, tähendab sõna-i on ühtaegu nii silm kui ka allikas. Ja mõlematest on evangeeliumides sagedasti juttu. Kes iganes joob vett, mida mina talle annan, ei janune enam iialgi. Vaid vesi, mille mina talle annan, saab tema sees igavesse ellu voolavaks allikaks. Kuid ka su silm on ihulamp. Kui sinu silm on selge, siis on ka kogu su ihuvalgust täis. Kui ta on aga vigane, siis on kaasu ihus pimedus. Valgusallikas aken välismaailma. Nii on see ka vaimusilmaga variserid. Õnnetus oli võimetus oma nägemispuuet tunnistada. Kui te oleksite pimedad, ei oleks teil pattu. Aga et te nüüd ütlete, meie näeme, siis jääb teie patt. Ei käi suurte ja pind pisikeste patutegude vaid tunnetusvõime häirijate kohta. On vabastav teada, et inimene ei pea ei oma suurtest ega väikestest pattudest vabanema enne, kui ta saab või tohib teisi aidata või jumala palge ette astuda. Kõik algab taipamisest oma nõmedusest silmaallika juurde pääsemises. Palvetagem issand Jeesus, sina oled tulnud valguseks maailma, et ükski, kes usub sinusse, ei jääks pimedusse. Ava meie südame silmad nägema nähtamatut. Aamen.