Alustame saadet seekord inimesega tänavalt. Teatame möödumine ja, ja küsime. Kas te teate, kes on Taani kuningas? Kahjuks ei ole ainult selles, aga kes on Taani tuntuim karikaturist? Ainukene, kes siin mõni päev tagasi pintslit haub tänavaga. Nüüd on selge, kumb on suurem mees ja vaevalt oleks Taani kuningatulek suuremat huvi äratanud. Lihtne inimene, mees tänavalt ei eksi. Pitstrupp Tallinnas algul oma näitusega, mis, nagu magnet inimesi Kadrioru kunstimuuseumi tõmbab ja möödunud nädalal mõneks päevaks isiklikult. Õieti on pitstrupp Nõukogude liidus juba pikemat aega, ehk täpsemalt ta saabus, samal ajal kui jõudis tema näitus Tallinna. Moskvas tähistati pidulikult Kuulsa karika turisti viiekümnendat sünnipäeva. Pärast mida tegi ta koos abikaasaga ringreisi läbi mitme Nõukogude linna kus kunstnik enne Tallinna on käinud ja kuidas reis läks sellest juba tema sõnadega. Tähendab, nii, et ta on üsna pikka reisi teinud Leningradis, Moskvas, Kiievis, Jaltas, Volgogradis ja nüüd Tallinnas on olnud. Ja see reis on temale väga õpetlik olnud, aga olukord on olnud. No väga teistsugune, kui tavaliselt on, kui tema tavaliselt nii ringi, eks siis vaatab tema inimesi, jälgib inimesi, ei hüpped, pöörded, inimesed, kogu aeg teda vaatanud. On põhjust karta, et Tallinnaski ei käinud kunstniku käsi paremini kui mujal. Vastuvõtt jaamas ja vastuvõtt, graafika, eksperimentaalateljees. Tutvumine riikliku akadeemilise meeskoorilaulu köögiga ja õhtul televisioonis. Pitstrupp joonistab juba Ernesaksa ajakirjanike liidu juhtkond reservi, rib külalise viimase õhtu ja kevade väikese saali. Ei usu, et oleks kardetud pits trupi teravat pliiatsit kuid aega selle taskust väljavõtmiseks talle küll ei jäetud. Vaevalt jäi aega küsimuse kahe esitamiseks mised kunstnikule märg. Kunstnik ütleb niiviisi, et tema eesmärgid on samad, mis tal kogu aeg on olnud. Põhiline on see, ütleme, võitlus rahu eest, aga tema ei saa nii suuri plaane teha, sest ta töötab päevast päeva. See oleneb väga palju sellest, mis homses ajalehes seisab. Ja kui on niisuguseid küsimusi, mida on tarvis esile tuua, mille vastu on tarvis võidelda, siis ta seda teeb, see oleneb nendest poliitilistest sündmustest, mis lähemal ajal nüüd toimuma saavad ette neid näha, nii täpselt ju ei saa. Pitstrupp on olnud poliitilise elu väga tähelepanelik jälgija. Palju oleneb sellest, mis homme lehes seisab, ütles ta. Teisel päeval kirjutasid lehed Lääne-Saksamaa relvastatud jõududele antud loast manöövrite läbiviimseks Taani pinnal. Kunstniku ainest näib hoolitsevat Taani valitsus. Pidades silmas, et pits trupi kõige teravamad tööd olid suunatud Taani Okuteerijate vastu võime teha mõningaid järeldusi tema homsetegi tööde suhtes. Pitstrupp reageerib kiiresti. Seda teavad nii tema vaenlased kui austajad, kuid viimaseid on kaugelt kaugelt rohkem. Pitstrupi austajaid oli rohkesti kokku tulnud ka sel puhul, kui külaline Kadrioru muuseumis avatud näitusel kohtus pealinna kunstihuvilistega. Külalist tervitas kunstnike liidu juhatuse esimees, karikaturist Jaan Jensen. Kuivõrd populaarne on meie külaline ellus, pitstrupp? Seda võib-olla illustreerib väga hästi ka kõige viimane näide. Ma nimelt jäin pisut hiljaks ja mul maksis väga suurt vaeva trügimist, enese ja teiste pigistamist, esmasiia litsee pääsesid. Aga ma arvan, pits trupi pärast natuke vaeva näha, natuke ise trügida ja teisi litsuda ei ole sugugi ülearune, arvestades seda, kui palju head meelt, rõõmu ja hea tuju, vits trupp meile kõigile on valmistanud. Pitstrupp see nimi kõlaks algul nagu pehme naer kuid lõpeb järsku kui piitsalöök. Kuidas võib see inimene nii südamlikult naerda ja samas olla solvavalt lõikav? Kui seda nimetada vastuoluks, siis midagi niisugust on ka tema isikus esinemises ja kõnes pitstrupp, maailmakuulus ja tagasihoidlik, leebe, kuid selle leebuse varjus teravmeelne ja teravski. Jon ootamatult vaimukas seal, kus seda harva keegi on kõnepuldis. Ja temal oli nii mõnevõrra imelik vaadata, sel ajal kui kõiki neid häid ja sõbralikke sõnu öeldi seda tema vana joonist, mis just sinna ülesse riputada ja mida tema siis kogu selle sõbraliku sõnade rääkimise ajal vaata. Lisame selgituseks, et sellele joonistusele on kunstnik nimeks andnud enesekriitika. Teile tuleb kindlasti meelde see sarvik, kes käsi karvasel seljal kõhvitseb. Abaluude vahel näeme, kuidas pahareti, selg pikapeale ikka siledamaks ja siledamaks läheb. Sarved kaovad, saba lõigatakse maha ja lõpuks seisab meie ees valmis ingel diivakeselt seljas. Paha aimamata oli muuseumi pere paigutanud külalise tooli otse näitusel välja pandud enesekriitika ette. Ja veendusime veelkord, et pitstrupp reageerib kiiresti. Ta ei ole harjunud ennast nii tiibadega igal pool nägema ja tundma ja seal teda Taanis kujutatakse teda nii nagu seal selles esimeses reas. Aga siin tunneb ta ennast inglina diivakesed seljal. Ja kui tema, sest nüüd jälle koju lähed siis kahjuks ei tunneta seal ennast enam mitte. Thompson Acoyodofon nüüd Hois, Tõnson õllegi penskee joon eestlejana teen ma. Aga temaga tõepoolest tahab seal olla niisugune õel nagu seal ülemises reas kõikide nende vastu, kes läänes õhutavad neid uut sõda, kes püüavad ära rikkuda sõprust Nõukogude Liidu ja ka Eesti vastu nüüd ja neid häid sidemeid, mis muidu võiksid olla. Tema on 30 aastat oma joonistustes võidelnud selle eest et vähendada teksti oma joonistustest ja jõuda nii kaugele, et üldse mingisugust teksti tarvis. Et praegu on tema seatud niisugusesse olukorda ta peab pikka kõnet pidama. Ja tema mõtleb, et meie võime siiski omavahel üksteisest aru saada ka ilma paljude sõnadeta, sellepärast et kindlasti on niisuguseid küsimusi, milles me täielikult kokku lepime näiteks selles suhtes, et keegi meist ei taha uut sõda ja me kõik tahame uue sõja vastu võidelda. Kõik saab olema selle peale suunatud et tõepoolest Läänemerd niukseks rahumereks kujundada ja et Läänemere ümbruse maad siis kõik võtavad osa võitlusest rahu eest. Meie saate alustas, inimene tänavalt, temaga ka lõpetame. Küsisime pits trupilt, kuidas ta kujutaks keskmist tallinlasest meest tänavalt. Tallinlaste üheks niisuguseks silmatorkavaks iseloomujooneks on see, et ta on kindlasti väga sõbralik, aga ta ei näita seda sõbralikkust.