Teie pidite nii-öelda nii nagu mehed ikka õues teetööde eest vastutama. Kuidas seda nüüd võtta? Ehitusega nüüd hakkame enam-vähem ühele poole saama, aga eks kõik muu, mis siin ümber annab sättida koos selle talu tagasisaamisega tulid tagasi ka maad ja sinna põllumajandus- ja metsakorda tegemine. Samuti on siin päris huvitavaid, looduslikke puistud ja selline parkmetsa tegemine on nagu siin pooleli. Siit sellise paraja jalutuskäigu kaugusel poolteist kilomeetrit on väga kena. Endise Järvakandi mõisaserv, tähendab, seal on nagu looduslikult kasvavad põlised tammed ja vahtrad, jalakad ja ta jätab või meenutab mingil määral alla nagu Inglismaal tuntud Robin Hoodi paikasid ja on väga noh, selline kena kohakene, kuhu minna nii looduses vaatama. Ja nüüd järjest rohkem muutub õigusega populaarseks loodusturism ja üldse inimese puhkus looduses. Eks me püüamegi siin nii palju kui võimalik seda paika looduslähedasemaks teha ja et siin oleks meeldiv puhata. Siinsamas, kui ma siit aknast välja vaatama, siis kohe maja otsas oli kuusiku metskonnale õppepäeva ja siis õpilastega koos on istutatud sinna ebatsugasid ja lehiseid ja siin on ka nagu selline parkmetsa rajamisele väike algus tehtud. Kuna sind Jakuused Raski rüüste tõttu langesid välja ja et siis nagu seda parkmetsa kujundama hakata, siis on selline väike algus tehtud. Näiteks neid väliseid asju on omajagu teha muidugi praegu, kui te siin olete, on kõige selline porine aeg ja ega jäta sellist pilti see asi sinna. Ilusamad. Saadet vaadates ikka jätta, kui see just purilojus Ei saa ja sügis on ikka sügis, aga mida see põllupidamine teil siin endast kujutab, eks siitkandi maad on kabala kuusiku kant, Nad on paepealsed alad ja ega siin päris sellist õiget põldu võib-olla mõnes mõttes nii väga ei olegi. Rohkem munad, sellised looduslikud karjamaad ja kuna nad olid ka sellised kolhoosi Saaremaad viimasel ajal isegi kolhoos nii väga midagi kasvatanud. Osaliselt on ta nüüd heina alla viidud eriti siin maja ümbrus, muuseumi lähiümbrus, et siin oleks siis nagu selline meeldivam vaade ka eksinud põldudel saab kasvatada kartulit ja otra ja noh, nagu ikka, mida talust tehakse, aga selle esmane eesmärk on ikka see turistide toidulauda. Võta. Või on omaette põllumajanduslik tootmine, eesmärk, võib-olla võiks ka nii-ütelda, et nagu püüame teha, mis võimalik turistide jaoks? Jääksin veel mitmeid ja asju veel mõlgub peas, aga me veel ei ole jõudnud isegi peaksin mõningaid ravimtaimi ja selliseid põõsaid ikkagi kasvatama hakata, hakkama ta just saaks nagu turistidele pakkuda. Mis teie ütlete, kas see idee on hea idee niisugust kunstiturismitalu pidada või? Või on ta rohkem tegutsemisrõõmu pakkuv, läksin aeg näitab, kuidas see kõik ennast õigustab. Me ise arvame, et hea idee on, aga muidu päris ei tegutseks. Eks see on sind mitmetest oludest tingitud meile nagu selline omane majandus. Teine asi, see talu iseenesest, ega siin seda maad nii palju ei ole teda suurtaluna majandada saab jälle teistpidi, kui tingmaad on see keskmine tükk, mis siin ümber maja on üle seitsme hektari, sest vanasti anti ka need lahustükk. Ja need on kaugemal ja osaliselt on nad siis sellised võsastunud sooheinamaad, nende kasutamine praktiliselt on küsitav, sellise suunitlusega, nagu meil on, saame hakkama elust ja aga peale selle on teie töökoht hoopis linnas? Jah, on küll. Praegu ma olen ikka tõesti ei ole, aga linnas, eks ta praegu on ikka veel selline adra seadmise aeg alguse asi. Praegu on see väljaminekute puhul suurem, kõike on vaja teha ja sättida ja eks siin praegu tõesti ei saa öelda, et sinna üldse sissetulek oleks selline, et sellest saaks ära elada. Aga nii nagu teie abikaasagi siia majja tulles näitas, et see siin on volli tee, see siin on Tiidu-d ja kes see kolmas mees oli, oli JuhanJuhani idee. Nii et need on need külamehed, kes on teile abiks käinud paeplaate siia tee peale panema just, niisiis võib ikka läbi tulla, kui abivalmis külarahvas käib siin. Tööd tegema, ega siin külas on suhted teistmoodi ja siin peab naguniiviisi koostöös tegutsema. Eks Meie katsume mõne asjaga jälle kedagi külarahvast aidata, kui võimalik, on siin selline omamoodi läbi põimunud suhted, on, tundub, et läheb jälle tagasi sellise erisuhete peale täna kõik ei saagi rahaga mõõta, et rohkem on inimsuhted ja üksteise toetamine olulisem. Vanasõnagi ütleb, et kuidas metsa hõikad nii vastu kajab ja kuidas külale ole tekstis vastavalt sellele on ka need suhted. Nüüd siin väga tublide valvuritega ümbritsetud orava talus oleme jutule saanud tere naise hellinitoviga ja Stenniga, kes on vist üksteise klassi poiss ja kui nüüd sai see mikrofon lahti tehtud. Meie plaanid rääkida turismitalust niisugusel kujul ei taha nagu teoks saada, sest Nelly te ütlete, et turismitalu ei kanna seda ideed ei ole võimalik edukalt rakendada ja see idee enam ei taha nagu jah, rakenduda. Ennem siin oli meil lambakasvatustalu ja siis naised endale lubada. Aga praegu, kus meil on piimatootmistalu 12 lüpsilehma, siis ei taha enam turism kuidagi, ma lihtsalt ei jõua juba 12 Peipsi lehma hommikul tahavad lüpsta kõik selle magusa toiduvalmistamise ajal ja jah, just selles see asi ongi ja samal ajal sel juhul ma pean palkama omale tööjõudu ja ei tasu lihtsalt ei tasu ära ja siia siiani ääremaale siia ei tule ju ükski turist niimoodi, et, et ainult ööbima, et ikka kõik loodavad, et siis toitlustus ka oleks, väga vähe on käinud, kaob. Ega siia Läänemaal vist eriti ei taheta ka tulla, võib-olla kui linnas oleks 125 kilomeetrit, on linna ja Haapsalu ja Haapsallu ja üldiselt me otsustasime loobuda sellest turismiasjast. Kaua üldse sellega jõudsite tegeleda selle taluturismiga Ihastat alguses missugused, et siiski hoolid, miks ta üldse selle Eesti, ma ütleksin väga konservatiivsele talu inimesele või maainimesele, õieti niisuguse asja peale üldse läksite, võimalused olid ja, ja huviga. Peremees juba siin, teie kaks kolmandikku teie perega saime jutule. Ei ole midagi, ega ta nüüd nii tõbine vist ka ei ole, see ei olegi, et, et ei saa sõna suust. Eile pidasime. Koosolekut olen Talupidajate masinaühistu esimees. Meil on kontaktid Taaniga ja me saame sealt igast lassi, oleme natuke siin erguta, nüüd seda elu ja ja eile tuli, mis kokku, igaüks tuli oma süldikausiga ja istusime maha ja pidasime aru, natuke. Ei tasu niikaua, kuni aru läks, vist, aga see läheb üle nagu kõik asjad. Teie abikaasa jõudis sellesse probleemi meid sisse viia, et taluturism ei õigusta ennast. On see teie seisukoht ka? Ma võib-olla ütleks laiemas laastus taluturism kui selline praegu püsib. Ühel väga tugeval inimesel viia eesko, tema sipleb ja püüavad seal õhku sisse puhuda. Nii palju, kui suudab. Vahva naine, kui teda ei oleks, ei olekski üldse tallub turismiks ja see on päris kindel. Sest taluturism on ka selline. Vaadake, ma jagaks selle turismiüldse mitmesse lehte linnaturism, kus tulevad Tallinnasse sinna virus, raid tulevad natuke meelelahutuseks. Viinad, restoranid ja odavad tüdrukut ja see on üks turismist. Teine on, tulevad need küpsed või lillekesed suure kõrge bussiga, kus on peldik sees ja sõidavad ja siis küsivad, tulevad, vaatavad kõigepealt, kuidas talu ikka on, kas WC on ikkagi kõigepealt WC, kes nagu ei olekski muud, see tõmbab paralleele selle Zweigi värkidega, et kõige tähtsam on ikkagi sõduril WC's käia, tihtipeale minnakse sellest peaprobleemist üldse eemale, turism selline tuldi, enam ei tulda, tuldi vaatama aborigeene, Eesti aborigeene, nüüd on see vaibunud, siis tuleb niimoodi, et kas on kuskilt välismaalt põgenenud kellegi võõra naisega või mõned tütarlapsed oma riigis kõlvatu oma olnud. Aga kas selles on siis nüüd ikkagi kogu probleem, et Niukest õiget turisti siia ei satugi? Õia turist tuleb siia siis, kui on Lääne-Euroopa kärnu täis siis kui nende konservandid kõik need asjad hakkavad mõjuma. Muuseas, Rootsis on probleeme juba mahaõigustega kõikide muude asjadega. Ja siis nad taipavad, Eestimaal toodetakse kõige tervislikumat toitu. Kõige parem piim, kõige parem õhk. Rahulikum võib olla maaelu, vaat kui selleni jõutakse. Ja kui arvata, et Viru hotell Mul on see Eestimaa ja tullakse ja nädalaks või niimoodi vot siis tuleb turis ausalt ütelda, kas turism praegu ei tasu. Ja suvel külastasin Lõuna-Eestis turismitalusid ja sealsed peremehed ütlesid, et turism on ainuke, mis, Taluinimesele üldse sisse toob midagi, teeme siis matemaatika, meil on kaks korda käidud siin üks see ütleme meie turismireis korallide järgi on 200 krooni krooni, süüakse ära, see teine 100 jääb siis meile tullakse üheksa. Me naisega sipleme siin juba ennem mitu päeva ja ja pärast siis koristame ta. No niisugused on peremehe vaatepunktid, sellel asjal, aga perenaisel olid nagu naisel ikka väga konkreetsed pretensioonid. Teie õlgadel oleks üheaegselt loomade pidamine ja turistide toitlustamine ja lihtsalt üks inimene ei saa seda kahte koormat võrdselt kanda, seda saab ikka lubada, selline taluvus ei ole sellist piimakarjaperenaine, hommikul tõuseb rõõmsalt ja paneb oma potikesed ülesse ja toidustab ja ja pärast jalutab ja miks te selle piimakarja küljes olete, kas te olete kogu elu loomadega tegelnud? Üldsegi mitte ja poleks iial arvanud, et elatist ta hakkama endale piimatootmisega saama, aga noh, elu on selline ja muud ei simaal. Mu ei tasu ära. Või õigemini on see, mis ikka raha kogu aeg sisse toob, kuigi palju ikka ja võrreldes mõtleme, ennem oli lambakasvatusega lamba vastu see absoluutselt ei, ei tasu ennast ära, tuli juba peale maksta, kuigi viimasel ajal vist kas sellel aastal või isegi eelmisel aastal juba päris nii uhket reklaami tehti, et mustad mehed ostavad hea meelega siit õrna talleliha kokku, kas teieni nad ei jõudnud? See vist on ainult hea reklaam. Minu meelest nii mõnigi vist läks õnge, sellega likvideerisid oma lambakesed ära. Meie likvideerisime juba ennem ja hunt aitas ka. Ja 15 15 lammast korraga ja veel nord kusagil hommikul seitsme paiku. Lambatalle tahtis tirida sinust, Enn, oled nii nende asjadega hästi kursis. Kas sina hunti ei karda? Enamik hundiga kokkusaamist, kuidasmoodi sa temaga kokku said? Sellel samal hommikul siis kui ta seda lammast tiris. Sa võtsid siis hundi ära, nagu ma näen? Ei, päris nii ma ka ei teinud. Agalaski sund sele lamba lahti tookord ja sinust oli abi suur. Aga jumal hoia, siis julgesin ninagi välja pista sellest majast, kui hundid niimoodi luusivad, ümber majapidamise. Ei, see nii hull ei ole ja rohkem nagu ei ole rünnanud käe külge, mõni läbi käia lihtsalt oli, aga kas nendest turistidest mingisugust rõõmu ka oli, nagu ma näen, et et siiamaani ei ole kummalgi mingit rõõmu näost näha? Ma rääkisin ainult majanduslikust noh sellest tasuvuse või sellest küsimusest. Aga maal elan nii suletult ja piiratud läbikäimisega, kui tulevad, me tunneme suurt rõõmu ja oleme alati tervitanud neid. Meil on neid välismaalasi rohkem sõpru kui turiste. Ja meil on siin Taaniga head suhted ja üks John Inglismaalt ja, ja tulevad. Me tunneme, Need on juba nagu omad, inimesed. Ei taha kuidagi seda raha ei võta, eks ole, noh, mis mismoodi ta käest võtab, kui ta tuleb ja teeb jalaga ukse lahti ja tal on seal kohvipakk või midagi veel. Kingitus sulle ja tuleb ja lapsele midagi ja tunneme, kallistame, tunneme rõõmu üksteisest. Ja siis lähed ta käest raha võtta. See on nagu naljakas. Kui ei ole ärivaimu, siis ei tule sellest asjast ärika küll välja. Vaat ma tahakski sellest ärivaimust rääkida, kõik me räägime, turumajandus kõik. Ma ei ole seda tüüpi, et seda turumajandusega nii hirmsasti, et iga asi maksab. Me tahame kuidagi teistmoodi olla naabritega naabrit. Ja kui ma teen sul mingisuguse asja ära, sa ei pea maksma, vaid võib-olla ma olen hädas, tuleb mulle jälle midagi ära. Need asjad, need suhted on hoopis teised linnas, anna raha, seal pilet ja kõik asjad meelama poos, see perekonnaelu laieneb kaugemale kui arvatakse ja me ei saa teisiti. Me ei saa lihtsalt esid. Siis peab ütlema, et sellel Isamaa valitsusel oli tuline õigus, et maarahvas on ikka vaenlane number üks, kes ei jaga sugugi seda. Seda turumajanduslikku ideaali. Ega noh, turumajandusliku idiaalime jagama, aga mitte sellisel kujul nagu tihti ajakirjanduses asi käib. See turumajandus on ju ka, keegi ei eita seda, see on ju üldiselt. Sotsialistide siis selles ei ole kahtlust. Aga meil on omaette elu. Maaelu on natuke teistmoodi. Praegu räägitakse, tihtipeale sai siis maainimesed on nii rumalad ja nad ei oska elada saada ja ja eriti see noor põlvkond ja eriti see koalitsioonis üx olev erakond seal räägib, et et nemad on nii targad, nad on rahakad neid ja nüüd neid on niimoodi, et kui muide mees on auto peal, siis sõidab sust mööda nagu postist ja nende jaoks politseid ei ole ja kui on, siis 1000 krooni loe midagi. Ja mina, vana maamees, sõidan ja vaatan, et mul 90 kilomeetri veel üleeile. Sest kui mind politsei vaatab, ta võtab minu käest kindlasti trahvi. Jõukate mingisugune aeg on agaamite targemate aeg on selline, nii et ei ole, ei oma väärtust. Eetika, moraal, südametunnistus, nahaalsus, häbematus, jätroc. Ma pean teiega ainult nõustuma. Kas abikaasaga nõustub? Ja selles selles osas küll. Aga millele see maainimene siis oma panuse teha kasvavale põlvkonnale Stennile ainult, ja ega vist küll mitte millegile muule. Sten, kas sina hakkad ka seda isa-ema talu ja maja siin edasi pidama, kui suureks saad? Hea? Lennon, juba seda saab alles üheksa tema onul väetised külvanud ja häälestanud ja tema on juba põllumees. Ühe traktoriga töötab tema ja teisega mina maal lapsed Akoteetega varakult. Ja see ei olegi mingisugune ime, ma ise ka kündsin kolmeteistaastaselt. Jaa, jaa, PP Taevus maal peab olema ja kui linn arvab ja seal riigikogus, et nad nüüd takistades seda tolliseaduse vastuvõtmist, et nad nüüd teevad suure Raija vaba turumajanduse. Rängalt eksivad. Nad tapavad selle talupidamise ja üldse maaelu. Ja ükskord linnaste näed, kus on sama hinnaga piim, kuna prantslased, viim praegu, mis vist oli 11 krooni liiter, vai nii. Te saate selle, vaat räägitakse kõik igasugus poliitilisi jamasid on ju praegu kõik, öeldakse, et me anname krediiti maale ja et siis nagu ergutav krediidi. Öelge mulle, proua, palun. Kas ma võtan krediiti, kui see krediit mul ära ei tasu? Kui ma ei ole tasuvustootmise tasuvust, ei ole, milleks ma võtan krediiti, ma peax, idioot olema. Siiamaani ei ole selle maaelu arengu eest tõepoolest mitte keegi ennast vastutavana tundnud. Need ma ei tea, Reformierakond on vähemalt deklareerinud, et noh, nad nagu töötaksid välja maaelu arengukava. Kuidas teie sellesse. See on tule eile meile juba eta, olete kindel see Reformierakond Londoni finantsistide eravõrrelge palkasid, vaadake, mis palgad on finantsistide ja ja siis maainimeste val, vaadake, kuidas nad ennast hindavad. Ja kuidas meie tee, mina pean terve päev otsa seal laudas töötama, ma tunnen rõõmu oma täiest, tahan natuke saada ka midagi. Muudan linna, minna vaeselt endale midagi, kurat, ma tahan endale vähemalt ühe ja supigi linnas tellida. Aga see supp maksab 50 krooni ja ka minu terve päeva tee võib-olla 50 krooni. Ma ei taha ütelda, et, et nüüd minu töö peaks nii kohutavalt kõrge hoolega. Jätke mind inimeseks. Ma ei ole ju Eestimaa aafrika. Aga ei tea, kui kaua maainimesed üldse vastu peavad. Üldiselt hakkas pankrottide periood, ma arvan, üks aastas. Mina pean vastu, kui talu peremees, et ma pean ühe aastaga kindla peale vastu, vein on tehnika olemas ja mul on tubli naine kõrval ja. Lihtsalt töötame nii palju töötama kahjumiga, me töötame ikkagi. Aga kui see pankrottide periood läbi saab ja omanikud jälle vahetuvad, missugune pilt siis kujuneb? Siis ostame nii kaua välismaalt vähegi Eestimaal raha jätkub ja siis nendel suurtel isadel seal Toompeal äkki ülepiks sähvatus tähe? Kurat, meil on ju maad küll, miks me peame viljakuskilt mujalt ostma ja ostma. Ja ehk saaks kuidagi niimoodi oma põllumeest aidata, et ta ise hakkab tootma ja tervislikku toitu. See on see kuuma pliidi efekt lapsele võtja rääkida lõpmatuseni ära näppu pliidi peale ta ikka paneb malev ja siis ütleb ei, sinna enam ei tohi panna. Nii arvas Arturni Dow ja loodame siis teiega koos, et siis, kui Sten saab talupidajaks, ma usun, et ta seda hakkab. Kuigi ta ise seda veel ei tea, on tema tööl juba sama palju sissetulekut kui pankuritelt. Ei seda ei tea, ega meil ei sunni siia talusse kinni, kui ikka õpid ja tahad pürgib ka kaugemale, siis siis pead lõike kuskil kaugemale ja rohkem jõudma. Kui meie. Või see õpib hästi ja naine ütles õigesti. Me ei taha mitte inimesel mingisugusest Tarasid ette panna, olgu, igaühel on oma elu. Las ta ise otsustab oma elu üle ja kui ta leiab midagi muud, ma oleks muidugi õnnelik, kui ta jääks aga maid, ühtegi sõna, et ära jää. Kesi laudas sul on Sten Tuuli tähendab meil väga hästi piima. Meretuuli päevi annab ka päris hästi, pinn nudi kinos ja seal nägin. Pääsu täägi teise nimega filosoof mõtleb, nii palju, jäin, aga ei valinud nagu teised maailm. Siis need nimed on kõik pannud. Ma mina pannud, mõned on isa pannud, mõnede nõeladel. See oota, ma ei mäleta. Kata vaid ta natuke teist kui teised ka niisugune pruun võõrasem ka. See on siis Õnne. Kolmeteistkümnendas ümber valja. Oli seal. Kõige rahulikum lehm. Tal on midagi viga. Ta kardab eetripalavik teolarke. Täppi jah, ongi üks väike valge täpp ja teadja jalapeade Goaldaks kallama. Liivik seal üks. Maatõugu lehm. Mis tõugu need teised on? Eesti punane? Ja teised on, tähendab musta-valgekirju eff. Levin on tüüp ja kas see viimane prouan käsiu Jaajal.