Tere kõigile kommetele, rituaalides ja uskumustele pühendatud sarja tänases saates tutvume ühtaegu nii müstilise kui elulise pahayusundiga. Igasuguse erakordse liikumisena on alati ka eredad isiksused, nii saame mõndagi põnevat teada ka neist ajaloolistest kujudest, keda võib pidada Bahai usundi rajajaiks. Ja loomulikult pakub huvi seegi fakt, et Bahai usundi pooldajaid leidub piisavalt ka meie väikeses Eestis, nii et juttu tuleb sellestki. Stuudios norientalist Martti Kalda ja saatejuht Haldi Normet-Saarna. Martti, kas Bahai pooldaja võib ära tunda näiteks tänaval ka millegi välise järgi, ilma et oleks temaga sõnagi vahetatud? Tegelikult ei või et Bahai. Usundi pooldajatel on küll erinevates maailma nurkades erinevaid kombeid ja, ja isegi välimusse puudutavaid riietuse elemente, mille järgi vahest neid võib ära tunda näiteks nende peakorterisse Haifasse Iisraelis. Aga Eestis pahaid teistest inimestest tänaval ei erista, samamoodi näiteks nagu Hare Krišna pooldajad või või kedagi muud, nii et bait on meie seas olemas. Aga me neid ei näe, nad ei ole selles mõttes silmapaistvad, aga samas tuleb öelda, et paisid tegelikult on, on Eestis päris palju, Eestis on olemas lausa neljas linnas kogudus, niiet et need on täiesti eesti usulisel maastikul esindatud võib-olla isegi isegi rohkem kui mõned mõned värvikamalt sektid. Eesti pahaid on põhjamaiselt tagasihoidlikult teiste inimeste hulka sulandunud, aga me jõuame veel ka põhjalikumalt rääkida sellest, mis Eestimaal selle usundiga seoses toimub ja kes sinna kuuluvad. Võib-olla siis alustaks praegu sellest, et mis uskse Bahai üle pea on? Bahai religioon või Bahai usk sündinud tüüpiliselt nii nagu palju selliseid uusi religioone sündis 19. sajandil ja religiooniuurijad ise ütlevad, et New Eitš liikumine see õige termin, mida tuleks kasutada siis näiteks pahaide Hare, Krishna de mormoonide puhul ja veel suure hulga selliste liikumiste puhul maakeeli siis uue ajastu liikumine, uue ajastu liikumine, jah, ja kindlasti selle uue ajastu liikumise usunditel on vägagi kindlaid ühisjooni. No üks kindel ühisjoon, mis neil, mis neil on see, et nad pürgivad kõik sellise universaalsuse poole. Ja, ja niimoodi ka siis Bahai religioon, sisuliselt Bahai õpetajad on väitnud seda, et kõik religioossed juhid, prohvetid kaugest minevikust kuni tänapäevani rääkinud põhimõtteliselt ühest ja sellestsamast asjast. Ehk siis nad on, on sisuliselt kuulutanud ühte ja sama usku, ainult et vastavalt sellele ajahetkele vastavalt sellele kultuurile, kus nad on siis elanud ja tegutsenud, on nad seda teinud erinevat moodi. Meie peaksime otsima siis seda nii-öelda seda ühisosa, nii et tegu on religiooniga, mis, mis otsib kõikide religioonide ühtsust ja sealt sellest lähtuvalt sellest alust panevast põhimõtetest. Otsitakse ka selliseid universaalseid asju, nagu näiteks maailma rahu, mille eest seisjat, pahaid on kõikide religioonide rahvaste koostööd. Ja samamoodi kõneldakse ka kõikide sugude, rasside rahvaste noh, võrdsusest, et kõikide olendite või inimeste, sellisest rõõmsast ühisperest maailmas. Nii et see on üks selline põhiline, mis, mis pahaisid iseloomustab. Võib isegi öelda, et see muudab gabaisid mõnes mõttes nagu laiali valguvaks see idee, aga teiselt poolt tuleb aru saada, et see ei ole mitte sellepärast üritaksid kõikidele meeldida vaid pigem sellise universaalsuse taotlus. Seega pahayus. On salliv ja ilmselt see sallivus ei puuduta ainult erinevaid religioone maailmas, vaid laieneb ka maailmas inimestele üldse. Ühesõnaga see on üks suur sallivus on nii või? Jah, seda ka jaa, muidugi Bahai religiooni tuleb mõista kahtlemata selles kontekstis, kus ta on sündinud, et kui me vaatame näiteks teisi toonaseid njoach liikumisi, siiski olek, normooni usk on, on, baseerub sisuliselt Kristlusel või Hare Krišna baseerub sisuliselt hinduismi siis Bahai religioon on välja kasvanud islamist, mis tähendab seda, et, et kahtlemata väga tugevasti näha ka need, need juured või need need alged. Aga ta on ikkagi läinud sellest oma algsest nii-öelda sellest sünnipaigast ja sünniideest ikkagi niivõrd palju kaugemale, et teda peetakse eraldi religiooniks ei saa rääkida religioonist kui, kui näiteks islami sektist samamoodi nagu sa rääkida hormoonidest kui, kui kristlikust sektist, nii et sellest on ikkagi kujunenud eraldi usk. Mis võis siis saada selle eelduseks, et niisugune usk üldse sündis, milline pidi olema maailm sel hetkel, et ta sünnitas nähtuse nagu seda hambahai? Osanud Bahai religioon sünnib 19. sajandi keskpaiku natuke enne seda, tänapäevases Iraanis, Sis, Pärsias ja kindlasti need olud, mis seal valitsesid, olid üheks põhjuseks. Pärsia ja Iraan on islamimaailmas olnud šiiitliku islamikandjad. Ja üldiselt šiiidid on olnud suhteliselt tolerantsed, et võrreldes võib-olla sunniitidega vabameelsed. Aga vot sellel ajahetkel Pärsia impeerium ise oli kahanenud ainult üheks kolmandikuga sellest, mida ta kunagi oli võimul olev dünastia kindlasti kartis selliseid uusi ideid, põhiliselt muidugi kartis ta lääne ideede sissevoolu, sest arusaadavalt nende vaenlasteks olid inglased, et venelased ka türklased. Nii et mõnes mõttes kõikides uutes ideedes ka riigi sees nähti teatud sellist sellist ohtu eriti sellistes ideedes, mis, mis võtsid ära selle pärsia unikaalsuse ja selles olustikus. Tegelikult hakati väga paljusid selliseid vähemusliikumisi või ka teiste religioonide esindajaid taga kiusama. 1800 neljakümnendatel viiekümnendatel aastatel. Kaidžaride dünastia. Peaminister Ameerika piir on siiamaani tuntud Iraanis kui üks üks suur tagakiusaja, teiste religioonide, teisitimõtlejate ja nii poliitiliste, religioossete vastaste oma, nii et Bahai religioon sünnib mõnes mõttes sellisesse tagakiusamise õhkkonnas. Ja võib-olla isegi nagu vastuseisule sellele, et mida rohkem taga kiusatakse, seda rohkem populaarseks ta ka muutub. Jõuame vist selle usundi rajajateni konkreetsete nimede nendega juba, jah, no selle religiooni noh, nii-öelda eelkäijaks või, või rajajaks peetakse siis meest, keda tuntakse lihtsalt Paabi nimel, paap tähendab väravat tal muidugi oli oma päris nimi ka olemas saida Mohammad ja tema astus sellesse voolu nimelt Siitlikus islamis on väga tugevalt sees selle messi ootus. Sellise õpetaja ja, ja usujuhi ootus, kes tuleb ja loob maailma kuidagi uueks, selle kohta on kasutatud mitmeid erinevaid termineid, mahti on kõige tüüpilisem, aga neid on mitmeid teisi ja selliseid usujuhte, kes on väitnud Nemad, on nüüd see messias, on ajaloos olnud kõvasti, nii et selles mõttes ei meenuta midagi midagi erilist. Tema väitis, et tema on siis see värav, mille kaudu ühelt poolt tuleb jumal ja teiselt poolt tuleb ka kas see prohvet, kes tegelikult loob siis uue religiooni, nii et see on selles pahai. Sest me ütleme siis mütoloogias või Bahai müütilises ajaloos äärmiselt oluline. Aga kõige olulisem on siin võib-olla mõistet Paab ise. Tegelikult ei räägi tekkinud uuest religioonist kogu selle oma oma tegevuse jooksul mida ei olnud üldse palju. Et 1850. aastal ta juba hukati oma nii-öelda valeõpetuste pärast, ta hetkekski ei öelnud, et ta lööb kuidagi islamist lahku. Tema eesmärgiks oli siis islami uuendamine nüüd selle tegeliku Bahai religiooni kui niisuguse loopsist tema pooldaja, kes hakkab seda kogukonda tagakiusatud kogukonda juhtima pärast Baby hukkamist ja mees, keda tuntakse nimega seal maha Hullo, tema on siis selline jumala hiilgus, tegelikult tähendab see tema nimi tõlkes aga taas see on ainult tiitel siis jumala sõnumitooja maal või tegu on siis Bahai religiooni prohvetiga sisuliselt samamoodi nagu vestluse prohvetiks võib pidada Jeesus Kristust ja, ja islamiprohvetiks Muhamedi. Tegelikult oli siis tegu Teheranist pärit pärsia mehe ega tal oli väga suur perekond. Tal oli kolm naist ja kokku elu lõpus oli tal 14 last, nii et selline suur suure perekonnapea. Ja tõenäoliselt sai ta selle kogukonna juhiks pooleldi nagu juhuslikult ka. Ta lihtsalt pääses kõikidest tagakiusamisest ja lisaks sellele ta siis ühel hetkel põgenes pärsijast. Ta sattus nii-öelda laiemasse maailma alguses, ta reisis mitmel pool Lähis-Idas, ta elas Türgi võimu all olevas Iraagis. Et siis hiljem kolis elama tänapäevasesse Istanbuli ka mitmetes Euroopa maades. Ja vat elades sellises ottomanide türklaste riigis, mis oli väga paljuski Euroopa mõju all, mis üritas nagu euroopalikuks muutuda Boderniseeruda siis paha Hullo teatud mõttes, nagu nendest lääne reedest ka sellistest moodsatest modernistlikes Nendest lähtuvalt kujundas siis sellest Paabi algsest õpetusest, mis kutsus sisuliselt islamit puhastama selliseid tagurlik rituaale ära kaotama sellise liikumise, mida võiks nimetada nagu uueks religiooniks. Endiselt jäi alles see, et usutakse ühte jumalat, see on sisuliselt monoteistlik religioon, aga sealt on ära võetud siis sellised islami ranged reeglid, mis puudutab naiste väiksemaid õigusi meestega võrreldes või, või mõningate rasside vähemaid õigusi. Ja kindlasti on muudetud religiooni lihtsamaks selles mõttes, et ei ole reegleid, mis nõuaksid, et viis korda päevas palvetamist või, või tohutut paastu, kuigi elemendid islamist on tegelikult Bahai religioonis täiesti olemas, isegi paastuaeg on Bahai religioonist täiesti olemas, aga pehmendati neid ja, ja ühelt poolt veidi nagu maailma seda et ütleme siis niimoodi, et see oli katse islamil baseeruvat või islami, selliseid kõige kõige positiivsemaid ja sümpaatsemaid vorme viia laia maailma. Ja mida veel Paul la tegi, oli laialdane kirjutamistegevus, Paul laad kirjutas pidevalt, teda ongi kujutatud väga sagedasti oma raamatute keskel, talle on omistatud. See suurusjärk on seal 15000 erinevat teksti, mille ta olevat kirjutanud. Lisaks sellele ta kirjutas väga müstilisi, väga-väga huvitavaid teoseid, kõige kõige huvitavam neist on seitse orgu. Siis kujutab inimese vaimset arengut, et just nagu noh, jalutuskäiku mingil maastikul läbi teatud selliste orgude või, või aedade. Lisaks sellele kirjutas väga palju ka näiteks kirju erinevatele Euroopa valitsejatele, tolleaegsetele, sultalitelega, Euroopa kuningatele, keisrite Napolion, kolmandale Ameerika Ühendriikide presidendile ja nii edasi ja nii edasi. Üritades siis selliseid Bahai printsiipe just neid, mis, mis, mis haakusid sellise universaalse, ühtse maailmataotlusega massidesse viia ja viiega poliitik. Kas kas neil kirjadel oli mingi tagasiside ka, kas keegi neist, kellele ta kirjutas neist maailma suurtest keegi? Dismidagi kuulda ka või on teada mingit sellist vahetut tulemit, et nüüd paha olla. Kirjade põhjal oleks loodud uus organisatsioon või pandud alus mingitele uutele nii-öelda seadustele, seda küll ei sündinud. Aga mingil määral võib öelda, et Bahai religioon on selliste maailmaorganisatsioonide nagu punane rist või rahvasteliiga või ÜRO või, või isegi kaudselt et Euroopa liidu või nagu selles mõttes alusepanija. Et kindlasti needsamad ideed on paljuski nendes rahvusvahelistes organisatsioonides säilinud. Ühesõnaga Bahai religiooni koostöö igasuguste abiorganisatsioonidega ka tänapäevani välja äärmiselt tihe, nad teevad seda siiamaani ja see on üks asi, mis nad kindlasti on muutnud siis maailma erinevates riikides maailma erinevate valitsejate ja liidrite jaoks nagu sümpaatseks, et nende ideed on lihtsalt niivõrd universaalsed. Veel üks maailm, yks. Täna räägime Bahai usundist, stuudios on orientalist Martti Kalda. Üks huvitav mõte, mida veel paid on arendanud ja mis kaudu tegelikult ka Eestisse juba sügaval nõukogude ajal. Bahai religioon natukene jõudis. Nii et Paide olid tihedasti seotud Rantistidega esperanto keele, sellele, et ega siin on jällegi seesama ühiskeel üritame teatud sellist universaalset maailma keelt leida, nii et esimesed kontaktid tegelikult nõukogude ajal Eesti Nõukogude inimestel paidega olidki just nimelt esperanto ühingu ja, ja selle eestvedajate kaudu. See on ka kahtlemata oluline moment. Niiet. Juba haide jumal, see on monoteistlik ehk ainujumal, aga ometi kätkeb ta endas niisugust ühtsust ja sallivad suhtumist ka kõigi teiste religioonide ja sellega seoses kõigi teiste jumalate suhtes, nii et siin tekib selline kuidagi noh, kuidas selle kohta öeldagi, sümpaatne paradoks, võib nii öelda. Võib nii öelda ja, ja, ja kindlasti ei ole see Bahai jumal, selline vihane kättemaks ja üldse lugedes Bahai tekste jääb mulje, et pigem on, pigem on tegu sellise loova, universaalse jõuga, mitte nii väga sellise isikustatud jumalaga, aga kahtlemata paidel on väga selgeid reegleid, mida Bahai tohib ja mida ei tohi ja mida ta peab tegema. Palve on täiesti olemas, palveid on, on tegelikult mitu, aga siis see siis see kõige põhilisem palve on ka olemas ja seda peab siis iga pai iga päev kohustuslikus korras nii-öelda kordama on ka erilisi. Vastavalt pidupäevadele ja kalendritele käivaid palveid on olemas omamoodi selline meditatsioon, missis mediteerib jumala erinevate nimede, võiks isegi öelda jumala omaduste üle. Sain siin mainitud juba, et et islamist tegelikult on laenatud sisuliselt ka paastu periood, langeb, meie märtsikuusse, kestab 19 päeva ja paidel on sellised ülduniversaalsed moraalinormid, alkoholi tarbimine, narkootikumide tarbimine on keelatud. Üldiselt mängurlust ei pooldata, kust fanatismi vaenu teiste religioonide õpetuste isikute suhtes taunitakse? Soovitakse, et maailm oleks selline abielu perekonnakeskne muide paid tegelikult reeglite järgi ei tohiks abielluda ka teiste religioonide esindajatega, nii et peaks olema paide vaheline abielu ainult ja vahendidel on huvitava arhitektuuriga pühamuid olemas, kuigi otseselt paha olla ei nõudnud palvetamist mingisuguses kirikus või templis või, või palvelas on aegade jooksul ehitatud üle maailma mitmeid selliseid suuremaid ja väiksemaid palvelaid, kuigi see palvetamine võib toimuda ka lihtsalt kellelgi kodus mingisuguses väiksemas ruumis. Aga üle maailma hetkel on olemas kaheksa sellist universaalset, ma ei oskagi öelda, kas templiks peab nimetama palvelaks. Võiks teda väidetavalt igal kontinendil vähemalt üks jah, igal igal kontinendil üks tegelikult ajaloos on olemas olnud üheksa ja üheksa on ka Paide jaoks püha Arv. Tõsi küll, üks nendest ajaloolistest pühamutest, mis asus Ashabadi meile tuntud meenia vaid Türkmenistani territooriumil, hävis kuuekümnendatel aastatel maavärinas ja pärast seda ei ole lubatud seda üles ehitada alguses siis nõukogude võimu poolt ja praegu siis nüüd juba uue Türkmenistani poolt. Aga selleks, et see üheksa ilusti täis saaks, siis tegelikult Tšiilisse ehitatakse praegu ka seda üheksandat. Võin ka selles mõttes rääkida isiklikust kogemusest, et et üks suuremaid Bahai liikumise pooldajate arv on nii huvitav, kui see ka ei ole. Indias ja Indias on endas huvitava arhitektuuriga Bahai pühamu, nii et kui keegi vähegi satub India pealinna teelisse, siis lootos bell on see, mida võib vabalt külastada, seal ei ole mingit sissepääsumaksu, see on äärmiselt huvitava arhitektuuriga. Meenutab natukene Sydney ooperiteatrit, ainult et kui Sydney ooperiteater on just nagu nii-öelda laiali tiivad, siis siis lootuslillena annan see kokku tõmbunud, kokku tõmbunud jah, selline, aga iseenesest äärmiselt mastaapne, äärmiselt suur. Et on siis umbes 1500 inimest mahub ühe korraga sinna sisse, see on hiiglaslik territoorium, mida võib siis külastada. Tegelikult Bahai templites peetakse piinlikku vaikust, mis Indias on isegi natukene hämmastav, sest kui endas ikkagi nagu suurem hulk inimesi koos on, siis see jutuvada on väga selline suur, aga tõepoolest Bahai templis peetakse väga hoogsalt vaikust, et seal keegi ei, ei, et ta seal võib olla, kostab ainult jalgade nii-öelda sahin riiete kahinat, mitte mingisuguseid selliseid suuremaid helisid seal tekitata. Seal on lihtsalt suur tohutu ruum, kus võib võib rahulikult istuda, mõelda elu üle järele, muidu tavaliselt Bahai palvus toimub siis selle peakorteri poole Iisraelis templid on, siis olin teeritud sellele suunale, nii nagu moslemitel orienteeritud meka suunale, siis maailma Bahai palvelat on siis Haifa poole suunatud, ütles kõike eelöeldut. Tarves võib vist ka aru saada, miks Bahai usund tänases maailmas nii kiiresti levib või. Jah, Bahai religiooni puhul on öeldud, niipalju kui religioosset statistikat üldse uskuda võib. Et see on maailma kõige kiiremini leviv religioon või kiiremini pooldajaid juurde saav religioon, samas muidugi noh, mingite suurte religioonidega võrreldes ei ole need numbrid väga suured. Hinnangulised numbrid jäävad sinna viie ja üheksa miljoni vahele. Et tavaliselt pahaitise armastavad seda üheksat miljonit rõhutada. Mõningatel puhkudel olen juba kuulnud räägitavat 11-st miljonist. Aga huvitav on võib-olla selle pahairelik roni leviku puhul see, et praktiliselt sellist maailmamaad, kus Bahai religioon ei ole kanda kinnitanud, ei, ei olegi ise nende ametlik kodulehekülg inglisekeelne ütleb, et Bahai religiooni pooldajaid ei ole Vatikanis ja Põhja-Koreas aga teistes maailma riikides ja ka nii-öelda eri tervik tooriumitel nad väga selgelt rõhutavad ka, et mitte ainult kõikides riikides, vaid ka nii-öelda mingisugustes eri piirkondades, mis nendel riikidel on kokku, need ise loendavad neid 360. Eks siin ole teguga Väikse vihjega sellele kuu kalendripäevade arvule, sümboolselt on selline hea number, et on olemas Bahai regiooni pooldajad. Nii huvitav, kui see ka ei ole. Pooldajate arv ei ole aga paljudesse riikidesse mitte jõudnud suhteliselt äsja, nagu võiks arvata, vaid suhteliselt varases ajaloojärgus. Tegelikult juba 19. sajandi lõpul ja aga väga paljudesse riikidesse 20. sajandi alguses sadakond aastat juba juba paljudes paljudes riikides, näiteks sellistes riikides nagu India, Egiptus, USA, Kanada, Iraak, Austraalia, Uus-Meremaa on pahaigu on, võib juba varsti rääkida sajaaastasest ajaloost ja siin sai mainitud Indias on üks suuremaid kogukondi, tegelikult ilmselt ongi kõige suurem mitte sünnimaal Iraanis arusaadavalt, kus neid neid taga kiusatakse. Aga siin on täiesti üllatavaid kohti, kus, kus Bahai kogudust hästi suured on. Nagu näiteks Tansaania, Lõuna-Aafrika Vabariik, Filipiinid, Pakistan, Peruu, nii et sellised kohad siis on ka arusaadav, miks? Te olete, kuhu on neid Bahai pühamuid ehitatud erinevatel kontinentidel, et et need on ka sellised kohad, et tihti võib küsida, et miks just sinna. Aga põhjus on väga lihtne, lihtsalt. See on nendele Bahai piirkondlikele kogudustele kõige lähem koht, nii et mitte see palvelainet teenindada nii-öelda neid, neid palujaid religioosselt, vaid see on ka selle organisatsiooni nii-öelda kesku. Hayden on väga tugev maailmaorganisatsioon. Peakorter asub siis Iisraelis, kus on üheksaliikmeline nõukogu tänapäeval juhib pärast Paabi pärast pahaul laad ja lisaks sellele veel paha olla poega. Abdul pahad ei ole enam sellist ühte reetset liidrit, ei saa rääkida ühest sellisest juhist või prohvetist või gurustavaid on üheksaliikmeline õigluse kojaks nimetatakse seda ja see on siis aastast 1963 olnud paha ei religioonijuhiks. Muidugi seal on liikmed vahetunud. Ja nagu juba paaril korral on ka mainitud Bahai religioon ei ole midagi sellist, mis on küll väga päevaga, jääb meist kaugele. Otse vastupidi, ka Eestis on see religioon levinud ja võib öelda, et üldse mitte vähesel määral, vaid päris korralikult. Kui milline on siis Bahai religiooni staatus tänases Eestis? No tegelikult on väga raske hinnata, ei ole kuskilt head statistikat, täpselt kui palju paisid Eestis hetkel on, teada on, et Biden on kogudus Tallinnas, Tartus, Pärnus, Narvas ja, ja Viljandis. Nii et päris päris mitmes kohas aastast 2002, nii et juba kümmekond aastat on olemas ka eesti Bahai koguduste liit. Nüüd huvitav on võib-olla inimestel teada seda, et tegelikult tõenäoliselt Bahai religioonil on ka Eestis väga pika ajalugu. Tõenäoliselt seetõttu, et, et Pärsias 19. sajandil pahasid taga kiusati siis pärsia tolleaegne naaber ja mõnes mõttes ka rivaal Tsaari-Venemaa lubas pahaidel tegutseda oma territooriumil ja vene keel oli ka esimesi, kuhu hakati siis paha olla, tekste siis kollektiivselt moodustavad teatud mõttes sellise pühakirja tõlkima. Nii et ei ole sugugi võimatu, et, et kuivõrd paidel oli selline väikene pesa või keskus Peterburis, et juba 19. sajandi lõpus või 20. sajandi alguses mõned vene soost pahaid ka siia Eestisse jõudsid on teada, et Põhjamaade kaudu jõudis Bahai religioon Eestisse 1920.-te aastate lõpus, nii et tõenäoliselt oli mõningaid pooldajaid, nagu ma ütlesin, nõukogude ajal see see side oli, oli terantistide kaudu esperanto ühingu kaudu. Aga noh, seoses selle selline nõukogude aegse survega siis loomulikult ei saa rääkida mingisugusest sellisest aktiivsest kogudusest ja tõenäoliselt juhul, kui oligi pahaisid, siis nad varjasid hoolega, et nad mingit sellist religiooni pooldavad. Nii et see Bahai religiooni tegelik eestisse juurdumine tuleb siis 90.-te aastate alguses, et pahaid ise meenutavad hea sõnaga sellist Rootsi päritolu naisterahvast nagu Brigitte lund, plaade kes siis 1989. aastal tuli Eestisse ja esimesed nii-öelda tänased pahaid sisse usku pööras. Pahaid elavad vist suhteliselt aktiivset elu Eestimaal, et suvekoolid ja väga väärtustatakse lastega tegelemist. Jaa, seda küll, et Eestis on paljudest teistest religioossetest liikumistest, on Paide on äärmiselt aktiivsed ja keda vähegi huvitab, siis pahaidel on oma kodulehekülg ka olemas, nii et sealtkaudu saab kindlasti nendega ühendust ja nende tegemistest teada. Selline oli tänane veel üks maailm Bahai usundist stuudiosse Liidurientalist Martti Kalda ja Haldi Normet-Saarna helirežissöör maris tumba nädala pärast uus saade kuulmiseni.