Algab neljaosaline saatesari, mis on pühendatud Kloote püssi 150.-le sünniaastapäevale. Sarja autor on Maia Lilje. Esimeses saates Kloote France saate üldülevaate püssielust ja loomingust. TPS-i eksisteeris ammu enne debiisiid. Juba oli arhitektuur, mis vees peegeldus, lained, mis koondudes jälle laiali põrkusid oksad, mis uinusid, lehed, mis langesid surma, piinas kuldselt veritseteks. Aga kõik mulises suvises leidmata inimene, et mis seda oleks väljendanud looduse 1000 seletamatut imet, on lõpuks oma vahendaja leidnud, kirjutas Klooti püssist kõneldes Shan kokto. Poneeriste püssiteoseid, mille pealkirjad loovad otse visualiseerivalt helisevaid assotsiatsioone lainete ja vetemängust, pilvedest, vihmasajust, aedades, õhtu õhus, hõljuvaid helidest ja ruumidest, kuukiirte mängus, terrassidel uppunud katedraalist sumedaist, valguse ja varjude mängust. Need on hetkemeeleolud ja muljed helides uudseis kõlavärvidest harmooniate siia rütmides, mis kuulajaid esmalt samavõrd hämmastasid, kui te püssi kaasaegsete maalikunstnike intris, sionistide võbelevam valgust ja värve peegeldavat lõuendit. Kloote püssi 100. sünniaasta puhul 50 aastat tagasi kirjutas tema muusika, üks hinnatumaid interpreet dirigent ja heliloojana 20. sajandi muusika nimekamaid esindajaid beer pulees. Kõigi muusikute hulgas jäite püssi üheks üksigasemaks. Aeg nõudis temalt paindlikke ja silmapaistmatud lahendusi. Aga just tänu oma isolatsioonide jagamatuile veel vähem otsest ülekandmist välistavatele, kogemustele ning arusaamadele sai temast üks Prantsusmaa universaalsemaid muusikuid vähemasti 19. 20. sajandil. Tervis siis kiirgab saladuslikult, kütkestavad võluv ahvatlevad jõudu. Tema positsioon uue muusika künnisel sarnaneb noolega, mis üksildaselt kõrgusse sihib. Kirjutas Pier pulees. TPS-i tulek muusikasse langes kunstiloos ühte muutuste rikkamas aega, mida võiks lühidalt iseloomustada Emil feraareni poolt 1891. aastal kirja panduga. Kunstis ei ole enam ühtset kooli, eksisteerivad vaid üksikud grupid, mis pidevalt edasi lagunevad. See meenutab mulle kaleidoskoobi aina liikuvaid geomeetrilisi kujundeid, mis hetkeks laialivalguvad, et uuesti ühineda, mis liituvate kohe puruneda. Kõik see keerleb aga ühes ja samas ringis uue ajastu kunstiringis. Kolm aastat hiljem, 1894 kõlas esmakordselt TPS-i orkestri prelüüd fauni pärastlõuna mis inspireerituna sümbolistliku luuletaja Stefan mallarmee samanimelisest poeemist sai muusikalise impressionismi tähtteoseks ja avas oma uudsuses ukse muusikalisele modernismi. Depressi impressionismi teema, mille ümber on palju polemiseeritud ja leitud, et seostatus vaid nimetatud stiilivooluga seaks tema loomingule liiga kitsad raamid. Kuid on siiski palju kokkupuutepunkte, mis te püssi, loomingulisi taotlusi, intress, sionistide ja veelgi enam sümbolistide luulega seob. Tema teostes kohtame sarnast temaatikat, samalaadseid meeleolu ja kujutluspilte sarnast maailmanägemist ja kokkupuuteid esteetikas. Ka puhtalt komponeerimis. Tehnikas on palju lähedast intress sionistide väljenduslaadile, värvide skaalale, emalings tehnikale. TPS-i iseloomustas oma muusikat vaat kõla ja värvikunstil. Kõige enam leiame tema teostest lähedust Claude munega rahutu meri ja katedraali erinevatelt päevaaegadel maalid, heina kuhjates, lumevalguses ja päikeseloojangul ja nii edasi. Uue kunsti esindajad, keda moneemaali epressioon tõuseb järgi hakati alul pilkeliselt nimetama Impressionistideks esitlesid aastail 1874 86 oma töid kaheksal ühisnäitusel. Tuntumad neist olid money, Ren vaatega, pisar. Seda. Neid paljuski erinäolisi kunstlik ühendas eelkõige aga vastuseis kaunite kunstide kooli umbsetes, ateljeedes, pakutavale, klassikalisele õpetusele ja sellest olevatele hindamiskriteeriumitele võimaldaks ka kriitikute põlastavat otse naeruvääristavad vastuseisu ja vaatajaskonna maitset. Ka TPS-i esimesed uues stiilis loodud teosed leidsid samasugust vastukaja. Ent kammitsais vabastades viisid kunstnikud oma Mulbertid loodusse, et tabada õhulainete valguse liikumist. Loodus Saiga Klooti püssi peamiseks inspiratsiooniallikaks. 1800 seitsmekümnendad aastad olid ka TPS-i muusikalise kujunemise aastad. Me näeme temas kujunemas samu hoiakuid. Akadeemiline õpetus konservatooriumis oli talle algusest peale vastu nimelt eelkõige klassikaline harmoonia ja sellest tuleneva vormid loogika vallas. Ta oli tõrges ja mässumeelne. Ma ei kuula teie harmooneid, kuulen vaid enese omi, väitis ta. 1800 seitsmekümnendail aastail sündis uus suund prantsuse poeesiat mis otseselt mõjutas püssiloomingut eelkõige tema vokaalteoste kujundite maailm. Nood neetud luuletajad, kelle hulgas oli Pulverlenud Artur limbo ja Stefan mal armeed, nimetasid end sümbolistideks. Nende vaimseks isaks oli Shar poleer, kes oma luulekogus kurja lilled manistesteeris sümbolismi olemuse. Maailma meeleliselt tajutava objektidel on olemas vastavused vaimu ja hingemaailmas Verleenaga kirjutanud tas muusikat, muusikat enne muud. Eelistan seda, millel puudub vaste kõike, mis hajub. Mil hõljuv aste. Eelistan kõigele sosinal suud. Sümbolistide värssides peidetud salasõnumit, sümbolid kangestuvad keele meloodilisuses, neist saavad tähenduslikuks kõla ja helivarjundid mis lausa nõudsid valamist. Kas suur hulk te püssilaule ja vokaaltsükleid ongi loodud Bodelleeriverlenija mallarmee sõnadele? Oma muusikast kõneldes rõhutas ta püssi nendega sarnaselt. Laskem ühe kunstiteose ilus midagi saladuslikuks jääda, täpsustamata, kuidas see tehtud on. Kaitskem iga hinna eest selles peituvat maagiat. Oma olemuselt sisaldab muusika seda maagiat enam kui ükski teine kunst. Et mõista, milles seisnes püssistiili ja tema väljenduslaadi uudsus, missugused muusikalised mõjud kujundasid tema helikeelt, heidame põgusa pilgu elu ja kunstnikud nendele momentidel, mis on olulised loomingus peatumata niivõrd tema eraelulistel sõikadel. Kloodoschildi, siis sündis 1862. aastal Pariisi lähedases maalilises senschermeenallees. Peagi siirdus nende perekond Pariisi, kus portselanikaupmehena ebaõnnestunud isa jätkas tööd raamatupidajana. Ühes raudteeühistus. Vanemate muusikaarmastus piirdus tollal ülipopulaarseks saanud operetiga. Püssi lapsepõlv möödus aga peamiselt oma ristivanemate, jõuka ja luksust armastava pankuri, roosa ning isapoolse tädi peres. Selgluus ja kannis, kust on pärit ka tema esimeseks hinge sööbinud mere muljed. Rõhutatakse, et püssi ei käinud kunagi koolis ja elementaarse kirjaoskuse sai ta emalt. Ta oli õige keelega pahuksis elu lõpuni kuid nagulist haris temagi. Endise kaheksaselt alustas ta klaveriõpinguid šopääni kunagise õpilase Madaam Motherwelli juures kes Šobeni õpetamismeetodeid järgides pani alusete püssibega nõtkele mängustiilile. Tema areng oli nõnda kiire, et kümneselt võis taastuda Pariisi konservatooriumi, kus õppis mõningate katkestustega 12 aastat. Oma esimesed auhinnad konservatooriumis pälvis ta 12-lt. Šotan esmalt klaverikontserti F-duur ballaadi esitamise eest. Kummatigi tema peanistlik edasijõudmine laminiakkia marmontelli klassis takerdus ning konservatiivne harmoonia õpetus Emil Durani juures äratas temas kasvavat vastuseid. Võimekus klaverisaatja ansamblist tina tema partituurilugemise oskused olid äratanud aga sel määral tähelepanu et õnnelike juhuste kokkusattumisel soovitas professor marmontell teda Pariisis peatuva rikka vene kunsti metseeni Pjotr Tšaikovski legendaarse toetaja Nadežda fon mekki kodu pianistiks ja laste muusikaõpetajaks. 18 aastased püssi elus oli see õnnelik pööre, mis andis talle võimaluse koos mekkidega reisida läbi Prantsusmaa, Šveitsi ja Itaalia linnade ning kahel järgneval aastal elada nende juures Moskvas. Püssitööülesannete hulka kuulus ka ansamblimäng madam enesega Tšaikovski teosed, mis alati puldil sealhulgas vastvalminud neljanda sümfoonia ja ooperi Hollande'i neitsi partituurid olid tema osava lehestlugemise kaudu leidnud kõige andunumad kuulajad. Fon meiki kirja Tšaikovskit tõendavad, kui kõrgelt muusikat mõistev daamide püssid hindas ja missuguse huviga tema edasist käekäiku jälgis. Vene muusika, Borodini Targo Muski ballaaki rivi mõju on TPS-i puhul alati rõhutatud, kuid peamise neist mussowski muusika juurde jõudis ta siiski mõni aasta hiljem juba Pariisis, kus Ernest Šossoni kaudu sattus tema kätte Boriss kodunovi. Algversiooni partituur, mille oli Moskvast kaasa toonud sans muussowski retsiteeriva vokaalstiili ja harmooniakäsitluse inspireerivat rolli on depressiga ise rõhutanud artiklites mille ta kirjutas aastal 1000 889000 1903 ilmunud avangartistlikule ajakirjale Revööblanš ja ilmusid hiljem kogumikus Mosierla Cross, anti dilettalt. Ometi pole TPS-i esimeses ansambli teoses romantilises klaveritrios d-moll, mille ta Moskvas komponeeris veel jälgegi vene muusika mõjust, küll aga orkestriteose Noctornid esimeses osas. Pilved, mis meenutavad mussarstile omaseid intonatsioon. Dressi kaks järgmist suve fon mekkide teenistuses pakkusid taas võimalusega reisimiseks Rooma siis kohtumise juba iidoliks saanud Richard Wagneri enesega Veneetsias ning aasta hiljem võimaluse kuulda Kristjanit ja Isoldet liinis. Pärast skandaalset Anhoisele etendus 1861. aastal oli vaader jõudnud Pariisi lavadele uuesti 1800 üheksakümnendail ning Tristan ja Isolde etendus siin alles kaks aastat pärast püssi. Bella aasia milist sandi esiettekannet. Vabanemine Wagneri lummavast mõjust oli raske eriti pärast paljude prantsuse muusikut, et nende hulgas Kadingeežassoni šabrieerlamu rööv otsekui palverännakuks kujunenud käike Bayroti aastail 1888 89. TPS-i kuulas seal Parcifali, meisterlauljate ning Tristan ja Isolde etendusi. Küllab andis vaableri lummusest vabanemisele tõukega kohtumine prantsuse muusika edasises arenguloos. Olulist rolli mänginud Ericsatiiga, kes on meenutanud. Ma selgitasin depressile, kui hädavajalik on meile prantslastele vabaneda Wagneri avantüürist juhtides samas tema tähelepanu sellele, et ma ei ole mingil juhul anti vaagnerlik. Kuid meil peab olema oma muusikavahukooreta. Miks mitte kasutada eeskujuna vahendeid, mis ilmuvad silme ette moneeses anni, tulus Lotreki ja teiste töödes. Miks mitte nende vahendeid muusikasse üle kanda. Pole ju midagi lihtsamat. 1902. aastal lavale jõudnud ooperi Bellaasimelist Sande loomise ajal kirjutas The püssi. Ma ei kavatse üllatada sellega, milles ta Wagneri juures vaimustusi. Ometi ei seadnud, eesmärgiks ka tema mõjudele vastu seista. Kuid ma mõtlen uut dramaatilist vorm. Muusika eksisteerib väljendamatu jaoks. Ma tahaksin, et ta väljuks otsekui hämarusest ja ajuti pöörduks jälle hämarusse. Ma ei taha korrata lüürilise teatri vigu, kus poeesia on lämmatatud muusikaga kus liiga palju lauldakse. Prantsuse lüürilise ooperi eelkõige Massey vaimus on veel kirjutatud, aga 1884. aastal Rooma preemia võitnud teos kantaat kadunud poeg. Seda kuuleme kakantaadi kaunis kadunud poja ema avarias. Rooma preemia, mida prantsuse akadeemia jagas ka teiste kunstide noortele andeile olid enne depressiid pälvinud näiteks Berlioosqunoobi seeemmasne. Preemia andis võimaluse kolme aastaseks loominguliseks peatumiseks. Meeditsite kaunis villad testis koos kohustusega komponeerida niinimetatud aruande teoseid mis näitaksid stipendiaat arengut. Denissi oli rahutu ja rahulolematu. Rikastele kunstielamuste läheb vaatamata igatses ta tagasi uue kunsti rütmidest haaratud Pariisi linna, mis oma uhkelt kerkiva arhitektuuriga sai Euroopa moodsa suurlinna etaloniks. Kuhu tulid kokku kõik, kes uues kunstis, kirjanduses ja muusikas ilma teha tahtsid. Roomas loodu potid sellist inspireeritud teos kevadkoorile, kestrile Tree rahvaeliidist, kunstniku ja kirjaniku, Dante Gabriel roseti tekstile komponeeritud kantaat välja valitud neitsi ning fantaasia klaverile ja orkestrile, mis lõplikult siiski valmisid alles Pariisis hämmastasid akadeemikuid kriitikuid. Üks neist kirjutas massijate bussi tahab nüüd olevat haaratud pöörasest soovist luua midagi pizzarset veidrat, mõistetamatud esitamiskõlbmatud. Ehkki ilmutab Ta kohati ka isikupärast karakterit, ei paku vokaalpartii midagi huvitavat ei meloodia ega deklaratsiooni vaatepunktist. Akadeemia tahab loota, et aeg ja kogemused lasevad härrade püssi ideedes ja teostes tervendavaid muutusi märgata. Tagasi Pariisis sukelduste püssi tüüpiliste boheemlane ellumon Martril veetis aega kohvikutesse kaba reedes. Tekkisid ja purunesid suhted naistega, kes ometi teda ka materiaalselt toetasid. Vähest leivaraha teenis ta noil aegadel kirjutistega mitmetele Pariisi juhtivatele ajalehtedele. Ta oli teravkeelne kriitik, kes sageli vormistas oma artiklid omapärases stiilis diskussiooni virtuaalse vestluspartner. Näri iroonilise mussi lakrossi ehk kaheksandik noodiga. Püssisuhtlusring avardus, kui temast sai Stefan mallarmee ülipopulaarse salongi sage külaline. 1888. 89. aastal komponeeris ta oma esimesed olulised romansid klid näiteks harietid Belgia maastikud ja akvarellid poolderleni tekstidele ning viis poeemi Shar Budleri sõnadele tsüklist kurja lilled. Missuguse ironiseeriva arusaamatusega võeti need meie kõrvade jaoks imelised Uudse deklaratsiooni ja peenelt kõlar ikka klaverisaatega romansid vastu ühe tollase kriitiku pood, kes kirjutas The püssi väändas Bodelleeri kurja lilli oma muusikasõnnikuga. Purskkaev on üks neist. Uued dimensioonid omandas Klootebyysii muusikaline mõtlemine 1889. aastal mil Pariisis toimunud maailmanäituse programmis oli kõige muu, sealhulgas ka Eiffeli torni avamise kõrval väga rikkalikult esindatud erinevate rahvaste Hiina, Araabia, jaapani muusika, kunst, mida ta kuulis. Ärgitava elektriseerivam neist oli indoneesia rikkalikest lõõtspillidest koosneva kammeransambli esinemine. Idamaise kunsti mõju sai Pariisis suurmoeks ja mitte ainult püssi muusikaliseks kireks. Suure osa oma vähestest sissetulekutest kulutas ta kaunite jaapani krabüüride ja hiina portselankujukese ostmiseks. Denissi armastas ilusaid asju ja riideid. Tema muusikas ilmusid täistoonia Pentatoonilised heliread, hetero foonilised tekstuurid, rikastus, sümmeetriast vabanenud rütmipilt ja kõlavärvide skaala. Olgu siinkohal näiteks klaveripala Pakoodi tsüklist stambid ehk graafilised tõmmised oma klindi kõlades esiletõusvate ja kongi, lööke meenutavate korduvate kujundite ning noodipildiski graafiliselt pagoode budausuliste torn, templeid meenutavate kultuuridega. Claude Debussy muusika läbilöögiteoseks sai prelüüd fauni pärastlõunal mis oli inspireeritud Stefan mallarmee samanimelisest sümbolistlik rootilisest poeemist. Teose esiettekanne toimus 1894. aastal. Kontserdisaalides valitsenud ülespuhutud romantika oli vaid ühe revolutsioonilise žestiga ära pühitud, kirjutas Pier Puleesi. Muusika kunst hakkas äkitselt lööma uues pulsis. Publiku vastuvõtt oli tormiline, kuid nii mõnigi muusik ilmutas skepsist. Näiteks kirjutas sensans prelüüd, kõlab võluvalt, aga te ei leia selles vähimalgi määral esile tõusvat muusikalist ideed. See on sama palju muusika kui kunstniku värvisegamislaud. Te püssi ei ole loonud mingit stiili. Ta on siin kultiveerinud stiili ja loogikapuudust. Vaid ühele meloodilisele kujundile ja pidevalt varieeruvale kammerlikult tundlikule orkestratsioonile toetuv areng on suhteliselt staatiline. Helilooja sõnul muusika jäljendama fauni ihasid ja unelmaid ser palaval pärastlõunal või vaid seda, mis tema Unermaist flöödi soolona järele on jäänud. Saanud hirmunud najaadidelt ja lühvidelt rahulduse, sulgub ta rammestavas un. Orkestriteostel on TPS-i hilisemas loomingus oluline koht. Neid pole arvuliselt palju koos mitmete klaveriteoste arranžeeringutes või kuus soolopillidega looduna. Umbes paarkümmend neist kõneleme sarja järgmises saates. Kuid nimetagem siinkohal olulisemaid sümfooniline trip, tühjan, Nocturnid ja eskiisid, meri, kujundid ja viimane ehk kõige novaatorliku mängud aastast 1912 mille aluseks on muusika samanimelisest balletist. Loodud ajaliselt lähestikku Stravinski kevadpühitsuse ja Ravelli ballett pantomiim. Iga tahnis ja Kloe kätkeb kasseedeebyysii teos enam ekspressiivsust. Selgelt joonistuvad välja meloodia kontuurid, faktuuri ilmuvad pikemad lineaarselt eristuvad pea kontrapunktilise pliinid, mis ei hägustu tihedas orkestri koeski. Ballett mängud, mille moodsalt mänguline abstraktne süžee viib tegevuse tenniseväljakule, kus noormees kaht tütarlast võrgutada püüab olid kellegi tellimustöö ning jõudis lavale 1913. aasta mais. Vaid kaks nädalat enne Stravinski kevadpühitsuse skandaalset esiettekannet sat-le teatris. Täpsed aasta varem oli seal lavale tulnud ka fauni pärastlõunamuusikaga. Nii sinski balleti miniatuur, mille koreograafiat pidas kriitika skandaarselt häbiväärseks. Mängude partituuri redigeeri Arpeerbulees nägi selles muusikas lähedust Anton Weberni realismiga ning rõhutas siingi püssi tulevikku näitavat rolli. 1902. aastal oli lavale jõudnud Klooti püssi, ulatusliku maid, töid ooper Bellaasimelis Sande, mille kallal oli ta töötanud ligi 10 aastat. Seda teost peetakse pöördemomendiks prantsuse ooperi arenguteel Belle asja milisandi mõju kogu sajandi alguse kunstile on aga palju laiem. Roman Roland Kirjutas maanteel linki jätti, püssiteosed peegeldavad mõtete suunda, mis polnud omased üksnes tulla ja Prantsusmaale, vaid teatud osale Euroopa intelligentsist üldse. Melanhoolne alistumine saatuse tahtel teadmisele, et keegi ei suuda midagi muuta sündmuste järgnevuses. Ajastu fatalism on imeliselt edasi antud püssimuusikas, kus kõik on pööratud sisemusse. Kõik on ümbritsetud hämarusega, kõik on uppunud vaikusse. Materjal lingi näidendis köitiste püssid, tegevuskoha ja aja määramatus müstilisuse tegelaste mõtete lõpetama tus. Debiicii Ei võinudki luua ooperimuusikat senises tähenduses. Tema muusika vastab draama vaoshoitud tunnetele kõneleb peene mais konsordino nüanssides. Ta loobus vokaalsest kantileenist toorse stiili kasuks lähtudes prantsuse keele rütmist, intonatsioonidest. Ka loobus ta traditsioonilistest vormidest ning järjestus väikesed stseenid üksteise kõrvale kui helilaigud. Me kuulame fragmenti ooperi kolmandast vaatusest rõdustseenist, kus armastajad kohtuvad kuukiirte valguses. Ooperis Bellaasime lisanud, kõneleme lähemalt sarja viimases saates nagu debiicii lama muusikast laiemaltki. Kuid meenutagem siinkohal siiski, et ta kavandas õige mitmeid ooperiplaan. Kaks neist olid seotud Ameerika kirjaniku Bubba sümbolistide ebajumalapõu loominguga, mis võinuksid avada tema muusikalises väljenduslaadis uusi tahke. Püssi oli aastaid võlutud põua sümbolite, rikast surma ministeeriumitest kantud loomingust mida oli prantsuse keelde tõlkinud poleer. 1908. aastal kirjutas ta alla lepingu New Yorgi Metropolitan Opera tollase direktori Katiga Satsaga kahe põu ainelise lühiooperi komponeerimiseks. Üks neist ka eesti keeles ilmunud jutustuse Hussari maja languse järgi. Kuid peagi diagnoositi püssil vähk ning ta pidi mõnestki plaanist loobuma pele asja milisandi võidukäik Euroopa lavadele uljagalanud. Seda mängiti Brüsselis Berliinis, Frankfurdis, Milanos, Arturo Oscaniini juhatusel Münchenis ja New Yorgis. TPS-i ise dirigeeris neil aastail oma teoseid korduvalt Londonis siis Viinis-Budapestis, Moskvas, Roomas, haagise Amsterdamis. 1911. aastal tuli sat-le teatris lavale ligi viietunnine teos Püha Sebastiani Martöörium solistidele, deklamaatoreile, koorile ja orkestrile mis ühendas endas kantaadi, ooperi- ja balletielemente. Teos valmis koostöös teksti autori itaalia kirjanikuga brile tammundsiuga. Kuid idee sünni juures ja hiljem ka laval oli tollal diagi lõvi trupistantsi. Legendaarne Iida Rubinsti. Vaatamata süvenevale ja aastaid tema füüsist ja psüühikat piinavale haigusele oli debiicii loominguliselt produktiivne. 1908. aastal oli ta abiellunud jõuka pankuri tardaki naise Emmaga Nende. Isegi Pariisis skandaalseks peetud kooselu oli alanud juba neli aastat varem, kui nad mõlemad olid veel abielus. Tibiysii kaunili liideksiiriga. 1905. aastal oli sündinud emma jeti püssi tütar kukku, nagu teda hellitavalt kutsuti. Kellele õnnelik isa pühendas oma klaveritsükli lastenurk. Klaverimuusikal on Klooti püssi loomingus eriline koht. Me kõneleme sellest põhjalikumalt sarja kolmandas saates. Nüüd pisut üldistavalt. Debussy lõi ainulaadse klaveristiili, mille juured olid nii Rammo Bachi šopääni kui listi teostes kuid kandis endas kõike uudset, mis iseloomustab püssiloomingut tervikuna. Imeliselt maaliline, täis värve ja kõlamaagiat. See nõuab pianistilt enam kui tehnikat. See nõuab erilist kõlameelt ja tundlikkust. Unustage, et klaveril on haamrid armastanutelisi jõel. Suur osa tema klaveripaladest on koondatud tsüklitesse, mille iga pala poeetiliselt sõnastatud pealkirigi äratab kuulajas fantaasiarikkaid kujutluspilte. 1903. 1915-l igal aastal valmisid tema tähtsamad tsüklid. Loetlen neid kronoloogias Berga maskis suid, stambid, kujundite kaks, vihikud, lastenurk. Aastal 1000 910913 valmisid prelüüdi Tegaks vihikud 914. aastal kuus antiikset epitaksi neljal käel ning viimased tsüklid sõit must ja valge, kahele klaverile. Ning lõpuks 12 etüüdi pühendusega šotaanile. Neis loobuste püssi poeetilistest pealkirjadest ja keskendus, et tüüdile omaselt teatud tehnilisele ülesandele või mänguvõttele. Ta saavutas neis tõelise virtuoosse minetamata, sealhulgas kaugeltki poeesiat. Nii mõnigi neist töödest viitab klaverimuusika tulevikku radadele, kuhu juba olid astunud partokia Prokofjevi. Aastaid hiljem tuli oma etüüdi tega Tjordilligeti. Elu lõpus kavandasid püssi oma kirjastajad uraani tellimusel veel tsüklit kuuesonaadiga millest valmisid vaid kolm tšellole ja klaverile, flöödile, vioolal, harfile ning viiulile ja klaverile. Viiulisonaadi kee. Mul esiettekanne 1900 seitsmeteistkümnenda aasta mais oli ühtlasi TPS-i viimane avalik esinemine temaga koos musitseeris viiuldaja kas tombule? On tähelepanuväärne, et debiicii viimane, juba lõpetamata jäänud teos oli kantaat uut-Prantsusmaal. Kloote pissiil suri 26. märtsil 1918. aastal. TPS-i rõhutas alati eta musis Jean frantsee, prantsuse muusik. Sageli lisas ta kirju allkirjastades selle oma nimele. Tema looming peegeldas prantsuse kunstiloos ühe jälgi jätvama ajastu vaimu kuid selle mõju ületas rahvuse ja ajastute piirid. Depressile on sümboolselt antud nimi Root Frans prantsuse Claude, mis on ühe rahva sügavaim austusavaldus oma suurele kunstnikule? Te kuulsite esimest saadet sarjast Klooti püssi 150. Selle autor oli Maia Lilje ja mängis kokku Helle Paas. Te püssi muusikat esitasid mitt sucoushida ja Liivia Rev Midori ja Robert MacDonald taun apsu, Elizabeth söödestron ja George sööli ning dirigeerisid Esapekka salonen ja beer pulees.