Tänane õhtu Chen meie aja ühest geniaalsemast jazz muusikust heliloojast ja tonnistist Chico Riiast ja koos Ivo Heinloo ka teeme põgusa ülevaate tema meeletult rikkast loometeest. Chico Riia kuulub kahtlemata tänase džässi absoluutsete tippude hulka ja tema esituskunsti on hinnatud 50-ga Grammy nominatsiooni ja 18 Grammy auhinnaga. Ta on praegu 71 aastane ja raske on kokku lugeda neid kontserte, salvestisi, mis ta elu jooksul on teinud ja kui paljude muusikutega koos mänginud. Neid typegi on kümneid ja võib-olla isegi sadu. Mais, Stavisest, Bowimeks, Merilini vääribüüthanist läbi hänkokini ja nõnda edasi Chico Riiani esinenud koos sümfooniaorkestrit ega mänginud Mozarti teoseid, oma klaverimuusikat ja seitsmekümnendat sooloalbumid firmale ECM. Aitasid väga palju kaasa firma tuntuse saavutamisele. Chico riial on olnud väga erinevaid vaimustavaid, akustilisi koosseise, aga väga armastatud on olnud ka tema electric bänd. Ja raske on kokku võtta tšikoria loomingut ühe mütsi alla, sest need stiilipiirid on tõepoolest väga laiad ja tema teoste hulgas on väga palju populaarseid lugusid, nagu Spein, lav ESTA, Crystal, saelens Windows, mis praegu on mängimas ja nii edasi ja nii edasi ja nendest lugudest on inspiratsiooni saanud paljud muusikud ka popmuusikud, ka eesti muusikud. Aga praegu lasen kõlada muusikal ja koos tšikarjaga musitseerivad siin Miroslav viidus ja Roy Heinz. Tere, Ivo koos sinuga hakkame siis käima tšikoria loomingulist rada pidi, loomulikult peame me tegema valikuid, sest et tšikoria loomingutee on tõepoolest niivõrd mitmekülgne ja niivõrd trikki valik, et paratamatult peab valikuid tegema. Ja eks need juured on ikka alguses ja lapsepõlves ja tšikoria, kelle soontes voolab siis nii Sitsiilia kui Hispaania kord, on siiski sündinud Ameerikas. Ja tema andekus avaldus tõesti väga varakult. Juba esimesed andmed on need, nelja aastaselt hakkas ta klaverit mängima. Jah, tõepoolest, ma ei ole kindel kohta päris imelaps öelda saab kuid tõenäoliselt klaverimängu algtõed sai ta isa käest, kes oli trompetimängija suhteliselt tuntud ja aktiivne muusik, Massachusettsi osariigis, kust korja ka pärit on. Ja koos isaga ta esimesi katsetusi muusikas tegi tuleb mainida ka seda. Paralleelselt Tšassiga sai ta teismelisena ka klassikalist haridust, seda küll pigem eratundide näol ühelt Itaalia tol ajal suhteliselt tuntud kontsertpianisti käest. Nii et mingis mõttes ei ole ka klassikaline muusika ju korjale üldse võõras ja näiteks räägitakse ju temast ka kui väga huvitavast Mozarti tõlgendusest. Ja mitte ainult ei räägita, aga isegi on salvestatud temaga Mozarti klaverikontserte. Ja tõepoolest see nõndamoodi oli, et, et väga varakult sai ta hea tehnika kätte, juba kutsuti teda mängima erinevalt vatesse bändi teisse ja millegipärast see tutvusringkond oli just selliste ladinaameerika, muusikute, bändi t-ga seotud, niiet ta mängis Mongo Santa Maria bändis ja Willie vababändis ja ja kõik, see oli kuskil 60.-te aastate alguses. Ja näiteks tegid koostööd ka näiteks selliste muusikutega nagu Schubert loos ja Stan Getz. Jaa, stan ketsiga, teda seob isegi veidi pikemaajaline koostöö, nii et hiljem ansambel Rittendu Forever, siis mõned lood sattusid sealt ka Stan ketsi heliplaadile või õigemini, Stan Getz mängis koos nendega, kuidas seda nüüd võtta. Ja on ka sellised olulised nimed nagu flöödimängija, männ ja trompetimängija, minu Mitchell, kellega ta koos salvestanud, oma esimesed salvestised teinud, et meil on võimalik ka siin kohe väikest muusikanäidet kuulata. Et 64 ja 66 juba olid need esimesed heliplaadid ja siis See salvestis on tehtud juba New Yorgis, eksis Chico, Riia läks New Yorki aastal 1959 ja küll ta käis natukene ülikoolis ka Columbia ülikoolis Juliaadis, aga see vist teki kokku vaid ühe semestri. Siis käis loomulikult ka New Yorgi erinevates džässiklubides kuulistel väga häid muusikuid mängimas, teiste seas ka süsteemist. Ja siis ta otsustas, et ta tahab oma hambaid hakata teritama džässmuusikaga. Chico Riia looming on küll mitmekesine, kuid kui püüda sealt mingisugust ühisnimetajat leida, siis võiks selleks olla just ladina rütmid. Just seetõttu, et varases nooruses, nagu juba mainitud mängis ta selliste kuulsate ladina muusikute nagu näiteks mango, Santa Maria bändides. Kuid kõik tema nii-öelda suuremad hitid kuigi üsna kohatu, on ju džässmuusika puhul rääkida riikidest. On väga äratuntavad ladinamõjutustega ja üks selliseid väga tuntud lugusid temalt, mida ilmselt kõik noored džässitudengid ja džässiõpilased teavad une pealt, et mis on kujunenud kohustusi, kus standardiks ja mida ilmselt igal pool maailmas just praegusel momendil ka väga palju ehitatakse on Spein. Raske on seletada, miks mõni lugu kujuneb selliseks fenomenaalseks ja, ja tõepoolest kõigi poolt armastatud ks. Kuid inspiratsiooni Speini kirjutamiseks sai Korea käijas Hispaanias, kus ta armus ülepeakaela Slamencosse. Ja tegelikult illustreerib span ülimalt hästi just sellist mõtteviisi, mida seostatakse kiusoniga ja tsis. Kui jazzmuusikud hakkasid kuuekümnendatel seitsmekümnendatel võtma üleelement teistest muusikatraditsioonidest ja flamenko miskipärast sobitus džässi ka suurepäraselt. Tõepoolest, Spennistan tehtud väga palju erinevaid variante, sadu, võib-olla isegi tuhandeid, üks viimaseid, kus tšikoria mängib koos jaapani pianisti iroomiga, on ka väga omapärane ja teisalt me võiksime võrdluseks võtta siis orkestri variandi, kus Chico seda ise sisse seadnud suurele koosseisule, et selline õrn ja teisalt siis selline hästi jõuline ja energiline Spein, et väiksed katkendid. Chico Riia oli niivõrd andekas, et teda kutsuti väga paljude bändide juurde mängima ja näiteks aastal 68 tegi ta koostööd Saaravooniga ja pärast seda juhtus nõndamoodi, et maiste Evisk kutsus ta oma bändi ja Mals Daviese juures mängist aastatel 68 kuni 1970 ja tuli sinna hänkoki asemele. Ja sellised albumid nagu fiide, Kilimanjaro innessaelanud Veibitšis. Ja Mailis Davis Filmoor ongi siis koostšikoriaga salvestatud. Jaa, jaa. Mida sa arvad, milles see mall Stavise võluvõim on ja kuidas ta võis mõjuda tšikk karjale? No Man's levis on ju 20. sajandi džässis, ma usun peaaegu kõikide praegu tegutsevate muusikute jaoks tõeline isafiguur. Ja tema fenomen seisneb ju tõepoolest ka selles, et mitte ainult Ta ei kirjutanud head muusikat ja ei plaadistanud ja nii edasi, vaid, aga tõesti oskas avastada uusi talente. Kõik, kes Malsi bändides tema kuulates krintettides mängisid praktiliselt kõik on hiljem saavutanud džässi mõistes superstaaristaatuse. Kui me vaatame kasvõi sedasama lost kvintetti, mis tegutses 60.-te lõpus siis lisaks korjale politsei veel Dave Holland chaktisonet võin Shorter ja ka kuulus kolossaalne duubelalbum pidžis Brow. Ka seal teeb Coya kaasa, nii et usutavasti sai korja just koostööst massiga väga olulise tõuke. Ma usun, ka karja hakkas mängima ju elektriklahvpillidel, mitte klaveril, just seal Mals, Daviese juures. Ja edasi juba selline väikene samm avangardi poole, sellise koosseisuga nagu söökla, kus siis tuli kaasa Deiw Hollande trummidel märjalt soul ja saksa fonil Antoni prakton. Ja loomulikult, ega hetkegi ei jätnud Chico riiet maha ka tema sooloesinemised, soolokarjäär, kas siis üksinda või koos mõne teisega ja seda tšikk karja soolamuusikat on ka väga head ja väga palju. See lugu, mis nüüd kõlab, on kandis originaalis pealkirjas son forsselli ja pärineb 71. aastal Oslos salvestatud plaadilt piano impravisations kuid selle loo puhul on huvitav märkida, et tegelikult hiljem jõudis ta hoopis ühe teise muusiku repertuaari, nimelt Tibrofonist kalibertoni ansambli repertuaari. Jaga kalibertoniga on ju kolija teinud väga pikalt koostööd ja hiljem sai sellest syydžeumi. Kuid selles varases katsetustes on juba näha karianastus ladina rütmide vastu, millest oli enne juttu. Seitsmekümnendatel aastatel on tšikoria kõige olulisem koosseis rid, tööndu forever, mis saab alguse 1972. aastal. Ja siin kohtub Chica Riia selliste suurepäraste muusikutega, nagu passisteni saaks saksofoni, kleid jõufäärel pillidel Ayrtomoreira ja kaasa teeb ka tema võrratu häälega abikaasa flora porin. Ja selle koosseisuga tehti siis ka salvestusplaadifirmale ECM. Jah, nende debüütalbum kannabki nime Forever ja selle albumi muusika on üsnagi erinev sellest, mida Forever on teinud hiljem. Tegelikult on tõesti vahelduva eduga see ansambel, mis on ju kiuseni ajaloos nii oluline ja täiesti võrreldav selliste bändidega nagu kasvõi näiteks maha Višnu orkestri poolt täiud laiali ja tulnud jälle kokku. Järgmisena võikski kõlada üks sellelt debüütplaadilt lugu pealkirjaga vodkeimz, Šolgu leitud ei, kus on kuulda ka laulmas Flora porimmi? Wither forever on bänd, mis tegutseb tegelikult siiamaani, kuigi vahepeal on olnud neil pikad pausid. Viis aastat pärast asutamist läksid nad enda sõnul väidetavalt lõplikult laiali, kuid 23. aastal tuldi uuesti kokku. Ja viimastel aastatel on nad ise ronis aktiivselt, et kõikjal maailmas andnud kontserte mängides ikka sedasama vana head armastatud repertuaari. Ja alati on nende viimase aja kontsertide lõpuloona kõlanud üks väga huvitav pala, mille on kirjutanud bassimängija, standlik Laak kes on olnud selles ansamblis algusest peale koos koli aga selle loo nimi Hans kuuldeis ja seda võikski nüüd kuulata. Tõepoolest, ansamblist tõendu Forever sai José muusika üks nurgakivisid ja sellest ansamblist, nii nagu ka Mals Daviese juurest käis tegelikult läbi väga suur hulk väga häid muusikuid. Ja näiteks selles viimases koosseisus ehk siis aastatel 74 kuni 76 mängisid siis nooreldime oolasteni, Klaakleni vait oli trummidel. Ja kui nad kahetuhande 10. aastal kokku tulid, siis, siis jällegi olid kambas stendid Laakleni vait, aga vahetevahel ka Sherlock Pontii, Frank kambale ja mõnedki teised. Nii et selline muusikamaailma rikastav koosseis igatpidi. Aga nii palju salvestisi ja see tähendab, et ta käis stuudios, aga erinevate muusikutega ja samas paljud plaadid on ka nagu Liena salvestatud ja tema sõprade hulk on aukartust äratav, suur ja järgmisena tahaks mängida nagu tuuat hõbi rockiga. Eks nad mõlemad on väga olulised figuurid. Aja džässklaverimuusikas, Kistšerred loomulikult, siia kampa tuleb ka arvata. Aga lugu, mida nüüd mängime, on La fiesta ja seegi kuulub karje loomingu tippude hulka. See katkem kõlab siin nagu Palacki reviisla meie teiselt nagu laulupidu, et tõepoolest väga eriline ja on tunne, et ta kasutab siin klaverit nagu löökpilli ja see on ka igati põhjendatud, sest Chico Riia oskab ka suurepäraselt trumme mängida. Ja ma olen näinud, et ta mängib isegi vibrofoni ja kui rääkida tema tuuadest, siis kahtlemata üks olulisemaid duo partnereid on vibrofonist kääri väärtan. Just kari Bertoniga on koos musitseerinud 40 aastat ja jätkuvalt annavad nad tuua ka väga palju kontserte ja ka uusi plaate välja. Värskeim CDd pärineb eelmisest aastast, selle nimi on Hothouss ja sealt pealt võikski mängida nimiloo, mis on siis üsna tuntud ja üsna vana standard. Tundub, et toaformaat meeldib väga Chico riiale, sest et ta tunneb siin ennast vabana ja selline dialoogivorm sobib talle väga-väga hästi, et me siin nüüd oleme kuulanud kuidas ta mängib iroomiga, kuidas ta mängis, käärib Ethaniga ja sebi hänkokiga, seda loetelu võiks jätkata. Värskemad plaadid on ka näiteks itaalia pianisti Stefano polaaniga Orvieto möödunud aastast heliplaat. Ja siis veidi ennem seda ka veel meelaflekiga heliplaat, ehk siis bandžo Virtoosiga, kes meil siin jätskaarel ka käinud. Ja jätkub ka koostöö Bobimekseeriniga, et tõepoolest naljatlevad nad vestlust lähevad muusikas, need on suured sõbrad ja mõistavad teineteist sõnadeta, niiet kuuleksime ühelt Grammy pälvinud heliplaadilt play siis ka veel katkendit loast. Spein. Kaheksakümnendatel aastatel salvestas Chico Riia siis ka näiteks koos Maicel brekeriga kolm kvarteti siis oli tal väga tugevasti tegevuses tšikoria electric bänd, mis käis esinemas ka hiljem Tallinna linnahallis, siis juba oli elektrik bändi teine koosseis ja aasta oli 1994 aga põhiline tegevus, elektrit bändil langeb siis ikkagi 80.-tesse aastatesse ja tuumikuks on siis tei veksli trummidel, saksofonil Éric Marjendal passil Jon Pattitutši ja kitarril kambale vahetevahel ja VEKi ja Pattitutši esinesid siis ka akustik bändis. Ja nüüd on meil võimalus ühte muusikanäidet kuulata ja lugu on veeessis pluus ja omalt poolt tahan öelda, et seda akustika, bändi olen ma kuulnud ka kahe poolega kontsert ja see juhtus Münsterist. Nii nagu Chico riiel on olnud palju vaimustavaid tuua koosseise, on tal ka olnud väga erinevaid trio koosseise. Ja üks, mis mulle väga meeldib. On tšikorjas New Trio, kus teeb kaasa ka üks jätkari armastatumaid, muusikuid Avisay kauem bassil ja välard trummidel. Ja kuulame killukese seda muusikat. Korja kõige Tarskemasse Triosse, mis tuleb ka Tallinnasse kuuluvad, et juba kuue põlvkonna džässistaarid, Christian mäkraydia projempleid, Christian Mettaidiga on korja mänginud koos korduvalt preidiga vähem nimek baidis kui preidist võiks rääkida tunde, sest mõlemad on väga aktiivsed muusikud olnud juba. Vaata et viimased paar aastakümmet. Ometi võiksid need olla tšikoria pojad, inimaastate vahet nagu vaadata, aga kvaliteedilt on kahtlemata samal tasemel ja parem kleidi kohta võiks öelda, et ta on tõesti multitalent ja võib-olla isegi võiks teda nimetada nooreks tere ning sest et nii paljude kuulsustega mänginud alates vaim sorterist ja Pilvri sellist ja siis tuleb veel lugematu joru nimesid. Ja samuti Christian McBride on väga kuulus muusik, nii oma Trio koosseisuga, nii oma big bändiga kui kõigis oma tegemistes ja kokku. See trio on midagi väga erilist, aga neid erilisi triosid on tšikoria kui veel ja veel. Et meenutame tema supertriot. Tema supertrios kuulus Christian McCaini kõrval ka Chastallard keda teame ju eelkõige Brad meeldav ansamblist. Ja siinkohal võiksimegi kuulata üht pala nende esituses, mille nimi on sissili Sitsiilia. Läinud aastal tähistas sõidžikarja oma seitsmekümnendat sünnipäeva ja sel puhul andis ta neli nädalat järjest kontsert New Yorgi mainekas džässiklubis Blue Note kus oli tal siis külas rohkem kui 10 ansamblit ja loomulikult tema parimad sõbrad, Mäkseerin, McLaughlin, Stenni Klaag, häbi, Hancock ja palju palju teisi. Ja peab ütlema, et see on fantastiline, kuivõrd aktiivne, kuivõrd mitmekülgne anda jätkuvalt, vaatamata oma eale ja viimaste aastate üks silmapaistvamaid ansambli koosseise, on tal siis kvintett, kus mängivad veel John McLaughlin käning, ääred Christian päidia, Win, Nikolai Uta ja siiki kuuleksime ühte muusikakatkendit Faiv piis, bänd Kaczyg karja tuuritas päris palju. Ma usun, et muusikasõbrad on muretsenud endale need albumid või kui ei ole, siis vaatavad internetist, kuulavad kontserte ja erinevaid salvestisi. Niisiis tšikoria piirid on soolast sümfooniaorkestri nii, ja seda teist poolt oleme me vähem puudutanud, aga see ei tähenda, et see ei oleks talle oluline. Tema üks värskemaid projekte üldse sellest aastanumbrist on kontinents mis on tõeline suurvorm. Teos, mis on kirjutatud, siis käske, intetile ja kammerorkestrile. Ja korje on ise nimetanud seda tema muusikalise unistuse täitumiseks kus kõik erinevad mõjutused nii džäss kui ka ladina rütmid, kui ka Tallinna muusika, eeskätt moodsalt saavad kokku ja vormuvad siis selliseks suurepäraseks heliteoseks. Ja nende suurvormide kõrval siis tšikk karja jätkab koostööd oma heade vanade partneritega ja siis Rittendu Forever on jällegi kokku saanud veidi teistsuguses vormis. Aga salvestus on olemas. Ja tegemist on siis seekord trio formaadiga kus lisaks tšikk korjale teevad kaasa Stanley klaarkjaleni vait, kes on mõlemad juga Forever liikmed olnud. Ja plaadil on sama nimi Forever ja järsku oleks paslik lõpetada sellega siis tänane väikene ülevaade tšikarja tegemistest. Jah, lugu, mis sellelt plaadilt kõlab, kannab nime renessanss ja seda kirjutanud Jean-Luc Pontii. Ja veel kord ja veelkord äratab imetlust tšikoria selline aktiivsus, loomingulisus uute väljakutsete otsimine, näiteks tuleb mulle meelde, et ta on salvestanud ka kontsert ainult Koscandžaboikaga ja see, et ta kahe viimase aasta jooksul on välja andnud kuus albumit, see on eriline, et ta on turneedel erinevate koosseisudega stseen. Eriline, kogu aeg pead sa ümber orienteeruma. Aga see näitab veel kord, et tegemist on täiesti geniaalse muusikuga mitmekülgse muusikuga, kellest võtavad eeskuju väga paljud tänased noored muusikud, nii et suur tänu Chico riiale ja meie kohtume jälle esmaspäeviti õhtu džässis.