Kõiki inimesi, kes õpivad ja töötavad välismaal, veab jõuluks koju ja jõuluks on tulnud koju ka Aile assonices õpib Amsterdamis Madalmaade ooperistuudios juba teist aastat. Me rääkisime sinuga Aile suvel, kuis andsid soolokontserdid Tallinnas Kaarli kirikus ja sa esinesid ka Kuressaare ooperifestivali galakontserdil. Kuidas sul on vahepeal läinud hästi, tänan küsimast, mida sa oled laulnud, mida sa oled juurde õppinud. Olen palju laule ja juurde õppinud, olen ka palju laule, ehk siis ooperirepertuaari. Ja pool aastat on suhteliselt lühike aeg, aga samas jälle, kui on palju tegemist, siis on nagu väga pikk aeg, et selle poole aasta sisse mahtus üks projekt viinism. Kõigepealt siis kus Viini kammerooperis ooper nimega suurandee, mille maailma esiettekanne oli nüüd siis lõppeva aasta kuni kuus Amsterdamis ja see oli Viini kammerooperi Madalmaade ooperis stuudio ühisprojekt. Ja see ooper on siis nagu ma ütlesin, päris äsja kirjutatud, minul oli seal laulda peaosa. Mida sa selle ooperi kaasaegse modernse ooperi iseloomustamiseks ütled? Ütleme, kaasaegsel muusikat annab kirjutada mitmet viisi tänapäeval. Et on olemas nii-öelda, mida nii-öelda tavapublik kutsub. Nüüdismuusikaks on nii, et ei saba ega sarvi ei ole muusikal nii-öelda. Harmooniat ei ole nii palju, kui oleme harjunud ooperis kuulma just jah, et ei ole võimalik kaasa laulda meeldejäävaid meloodiaid, aga vot just selline muusika see ei ole, et tegemist on nii-öelda tonaalse muusikaga väga rütmiline, minu jaoks väga harv alguses raskesti õpitav, suhteliselt raskesti õpi, miks te nii raske on õppida? Seda peab küll ütlema, et siis on lühiooper Viinis etenduste kahasse Pieter Maxwell Davise, mis emeteiks voog, mis oli küll Viinis esiettekandel, aga põhimõtteliselt on ta juba viis aastat vana lugu. Et Davise operannatonaalne. Et soolatee on siis nii-öelda Balkani rütmidel põhinev ja kui muusikaharidus siis põhineb klassikalisel koolkonna lehk. Kogu muusikastruktuur on jagatav neljaga, et on neljaosalised taktimõõdud, siis on üks, üks fraas, kestab neli, kaheksa 16 takti. Et selles muusikas seda laadset mõtlemist nagu ei ole, et pidevalt tuleb mõelda seitsme, üheksa, 11 ja viie ja igasuguste muude võimalike rütmi ja tõesti on hea on, et pärast selle partii õppimist enam naljalt nelja peale lugeda ei oskagi. Selline oli, ma saan aru, et oli seda raske õppida, aga huvitav laulda, kuidas publik selle raskesti õpitava ooperi vastu võttis, pean ütlema, et liiniga mereooperi nii-öelda publik, ehk siis need inimesed, kes omavad seal aastatepikkust abonomenti on keskmise vanusega 70 80. Alguses oli nagu, nende poolt oli küll väike nurinat, et viise Liviiniga kammerooperi 50. hooaja avaetendused. Et kuidas siis jumal hoidku, nii, nii modern sellel, et kas liiga paljuks ei lähe, aga et niuke progressiivsem publik võttis selle väga hästi vastu just selle ooperi, et mul on selle üle hea meel, et et ta teosena nagu leidis head vastukaja, mitu etendust 12 etendust, pluss üks nii-öelda siis peaproov, mis on ka publikuga hästi lühikese aja jooksul, ma kardan kuu aja jooksul ja isegi natuke üle kuulaks seal aega ja enne olid proovid need kokku oli miinus kaks kuud. Jah, see oli väga-väga. Nojah, tore aeg sul asendajat ei olnud, nii et seal olid olema kogu aeg vormis ühekordne koosseis, et selles etenduses on üldse neli osatäitjat. Ja jälle kergitan koera natuke. Et selle lühike ooper küll, aga et kogu ooperi vältel oli nii-öelda muusikalised, siis 10 lehekülge, kus ma ei olnud lava peal et see minul oli üsna niisugune jah, suur-suur ettevõtmine ja just sellesse aega sattus oktoober november, mis ka Viinis ja nii nagu Eestiski, et on nii-öelda see gripihooaeg. Kuulge ja siis nagu lauljate kollektiivides ikka, et kui üks korjab kuskilt ele rada pidi jäävad, et ma jäin ka ikkagi natukene seal haigeks. Aga ei ole midagi, teed oma etendusi haigest peast ja nii, nii see läheb ei ole, kuivõrd ühekordne koos seisis enne alanduste või, või ärajätmise võimalust naljalt ei olegi. Aga eks see kasvatab ja õpetab ennast hoidma. Mida sa detsembris tegid? Muusikutele vist kõige kiirem kuueaastased jõulukontsertide kontserdid siin ja seal ja Hollandis minu jaoks põhilised. Et jah, tegin kontserte ja detsembrikuus seega üks väga hea meistrikursus selle juures pianisti või siis lauljate, nii-öelda treeneri doosiga jaapanikausiga trajennas suud anda. Nimi. See oli väga-väga inspireeriv aeg. Kuulame siinkohal Aile assonit laulmas klassikalist ooperit. Te kuulete öökuninganna aariat Mozarti ooperist Võluflööt. Seal võistlus on tehtud eelmise aasta suvel Tallinnas Kaarli kirikus ja seejärel räägime Ailega tema ooperiõpingutest edasi. Ma võtsin välja kõik plaadid, mis on Eesti Raadio fonoteegis, kus sa oled laulnud ja kuigi ma tean, et sa Madalmaade ooperistuudios koolitada ennast ooperilauljaks võin ma siit vaadata, et sa oled viljelenud kammerlaulu, oled laulnud koos kooriga ja ma tean, et sa oled olnud ise koorilaulja filharmoonia kammerkooris. Mis suunas sa ennast koolitad, kass, oratooriumi lauljaks, kammerlauljaks, ooperilauljaks või oled sa niisugune kõigesööja? Ma loodan, et ma olen kõige age kõigepealt siis tuleb. Esmatähtis on terve laulutehnika, öeldakse, tervislik tervik, terve tehnika. Et minu süda on ooperi juures. Ja ei, ma ei väsi kordamast kanda kõrge ooperi juurest initsiatiivi liini on minu südamelähedased heliloojad ja verd, iga märge on ikka veel unistus. Verdi rollid on unistus. Et aga siis onu muusika esitamine on jälle niisugune tegevus, mis nõuab partnerid, pianistid per partnerite. Mina, võib-olla see minu häda ka, et kui juba laulda nii-öelda laulu muusikat, liidia shansooni, et siis nii-öelda inspireeriva partneriga, et nii niisama mõni ei tule välja, et ma ei taha laulda. Muusika nõuab sama, sama suurt suurematki süvenemist ja jussikest sisselaulmise aega. No kui sa esitad ooperit, siis on sul lava, lavakujundusproovid lavastaja kõik nii-öelda kogu täismängijatega, kui sa esitad nii-öelda klaveri saatel kontserdi siis ja just laulu muusikat, kus nendest noored ei ole et siis sa pead kogu selle maailma ise looma ja looma niimoodi, et, et nagu publikuni jõuab, et minu minu jaoks võtab oluliselt rohkem aega. Laulurepertuaari ettevalmistamine ja oratoorium on jah, selles mõttes, et hetkel on ta küll täiesti mul tagaplaanil. Aga nüüd, kui ma tagasi lähen Hollandisse, siis ma hakkan kibekiiresti õppima Bachi Matteuse passioon nii ülestõusmispühadeks, just et siis õnnestub mul debiteerida Bachi solistina esimest korda elus ja, ja kohe-kohe kontserti taas segamis. Suure reede kontserdil. Hoidke mulle pöialt. Söötis üheksas aprill? Jah, vist on suur reede, suur reede oli, on ja üheksas. Et Sännikene, järgmine suurim ettevõtmine Hollandis, et vahepeal ei hakka rohkelt repertuaari ettevalmistumise katse olnud suurem ülesastumine ja sa läksid amsterdami Madalmaade ooperis stuudiosse 2002 sügisel õppima ja ja praeguste plaanide järgi sa peaksid need õpingut lõpetama seal 2004 kevadel. Ja mis on need suuremad plaanid, mida sa veel tahad ära õppida selle poole aastaga, juuksur, mis on jäänud, kindlasti, tuleb ära õppida serdi liidriroll. Et mul arvatavasti õnnestub seda laulda suvel. Nii-öelda Cosi fan, tutte, meie lõpuetendus, aga see lõpuetendus toimub hoopistükkis Austrias, seekord ja augustikuus alles, nii et see on niisugune suurem suurem roll, mis tuleb kohe nüüd, et andmisel ja. Pressaariaid jäi, agente liigub Su ümber tihedalt. Mõned on ja on ka häid pakkumisi. On, mis on veel nimetamata, on jah, on küll. Millal eesti publik sind jälle võib kuulda? Hetke Nende kohaselt on eks Mäikene soolokontserti gene Estonia kontserdisaalis 15. veebruaril, kas mama endise hea õpetaja ja partneri ja ja hea sõbra helin kapteniga. Me 45 minutilise kava ooperiharidust ja Rahmaninovi lauludest, ehk siis võtsin nii-öelda kava, idee on itaalia ooperi kõrgaeg. Et nii-öelda tipult tipule muidugi andestage mulle, kui keegi leiab, on tema lemmiktippu, ei ole selle nende heliloojate hulgas, et on, alustame Hendeliga aaria hindelilt, kes on vaatamata sellele, et ta tegutses põhiliselt Londonis, on siiski itaalia ooperi loojastan itaalia traditsioonide vaimus. Aaria Mozarti-lt sama lugu, mis siis, et Austria miin ikkagi itaalia ooperisse kuulub. Siis minu lemmik. Siis aaria Verdilt ühest varasest ja tundmatust ooperist. Ja, ja lõpetuseks üks väikene Putšiini aaria, et minu meelest on vaieldamatult itaalia ooperirepertuaari tippheliloojad ja sinna vahele siis minu lemmiku Rahmaninovi laululoomingut. See on siis kontsert, mida Eesti publik saab nautida 15. veebruaril. Aga intervjuu lõpuks veel kaks sõna sinu elust Amsterdamist, sest lõppude lõpuks elad sa ju praegu üliõpilaselu. Ma elan hästi. Ei päris nagu üliõpilaselu ei ole, et ta ei ole akadeemiline haridus, enamik. Filosoofia ei ja ma ei tea, muusika ajalugusid ja sellist selliseid õppeained stuudios enam ei õpetatud, et seal on ainult praktiline õpe on tööpianistide ja lavastajate dirigentidega ja meil on ka stipendium stuudiost, et et me nagu põhimõtteliselt stuudio kõrvalt töötamine on keelatud, et iga igasugune esinemine tuleb kooskõlastada stuudio juhtkonnaga, et päris üliõpilase elusad nagu ei ole. Aga niisugust lavaliikumist võib-olla neli korda pluss neli korda nädalas praktiliselt iga hommik, kell 10 alustame me lavaliikumise tunniga just ongi, et lavaliikumine, mis hõlmab endas või tal niuksed jooksu taimed on selles nii-öelda treeningu osas ja, ja siis käib sinna juurde kõik kukkumine, hüppamine, akrobaatika, kõik see, mida tänapäeva ooperilauljal on tõeliselt vaja. Et enam ei ole nii, et kuus postia laval ja lauljon, seitsmes post. Et tähendab juhtub ka sedasi, aga aina vähem ja ja füüsiline valmisolek, tervis ja väljanägemine ka. Et see aina aina rohkem omab tähtsust. Tänapäeva On sul ka mingit kasu sellest, et nüüd on otselennuühendus Tallinna seal vahel? Ei anna oli ja mul on tõesti hea meel, ma ei jõua midagi ta, ma peaksin tänama, et Eesti õhk hakkas lendama Amsterdami ja Tallinna vahel kuigi minuga sellele õnnetule esimesele ta. 22. detsembril. Jah, kui suur natuke Tallinna kohe meelde. Andke andeks, kallid reisijad, ei saa Tallinnas maanduda, nüüd sõidame Helsingisse ja lennukitäis rahvast jälle jälle Helsingis. Ei ole võimalik ja tulimegi Helsingist lõppkokkuvõttes laevaga üle tormise mere. Et Mul ei ole veel õnnestunud Tallinnas ikka läbi Helsingi. Aga, aga ma arvan, et kui ma nüüd tagasi lähen, siis ma saan küll. Tallinn-Amsterdam, ma loodan, et mind ei panda Pariisi. Et nalja võib teha, loomulikult ilmastikuolud on meist sõltumata, et see pole midagi, et Helsingisse läksime, olin veel kell 12 öösel, olin Tallinna kesklinnas hunnikust tund aega. Tõesti on hea, saab otse käia, see on? Jah, see on suur kergendus. Kodu nagu tuli lähemale kuidagi seoses sellega, sest odavam on ju ka reisida nüüd ja ma loodan, et sina oled nüüd ka kodule lähemale, mida rohkem sa siin esined ja kontserte annad, seda kindlamalt oled sa eesti publiku südames. Loodame.