Kõigepealt suur aitäh õnnitluste ehk sinna kursusele ei olnud mul suurt plaani minna. Õigemini ma isegi vist ei teadnud, et see on ka lauljatele, see konkurss sai kaasta, toimub klaverimängijate konkurss ja viiuldate konkurss iga-aastane erinev, või siis kõige enam tuntud on see konkurss, just klaverimängijate konkurss, sina ja jaga viieldajate konkursena? Lotte konkursist ei olnud ma suurt midagi kuulnud. Aga seoses sellega, et ma elan juba teist aastat, need siis Hollandis ja Belgiat ümbritsevates maades ja ütleme seal siis on seal väga-väga populaarne konkursiga lauljatele. Seal elades nii-öelda sain ma siis teadsast konkursist ja ütleme, tähtaeg oli. Rada sellele konkursile oli jaanuaris istist Janar. Viimase hetkeni ei suutnud otsa, kas ma pean sinna minema või ei pea, et et ma ei ole elus ühtegi laulukonkursi teinud. Et ja see konkurss on vist oma nagu karmimates, kust ikkagi keerulisem konkurss üldse, mis lauljatele on eales tehtud, et nagu oli üsna suur hirm see, kas ma peaksin sellisele konkursile minema kohe esimesena. Teisest küljest jälle me mitte ei taha ja öelda, et ma olen vana või midagi taolist. Aga tavaliselt näljalitele on vanusepiir 30. Nii et mul on nii-öelda viimased aastad konkursse teha, et selles suhtes põhi põhipõhjuseks, miks ma sinna läksin, oli see, et noh, kuskilt varastada. Sa ütlesid, et see on väga keerulise programmiga, mida see tähendab? See tähendab seda, et nii-öelda noh, ei tohiks öelda tavaline laugule kongos, aga ütleme ikkagi teeme üldistused. Nende keskmine laulukonkurss on ikka tavaliselt kas kahe või kolme vooruga. Esimeses voorus tavaliselt lauldakse üks või kaks asja, teises voorus tavaliselt üks või kaks asja ja finaalis tavaliselt kaks asja. Maksimumi kuus lugu tuleb esitada, eriti veel, kui konkurss on nagu ooperisuunitlusega. Aga Eliisabeti konkursil jah, peamiselt ausalt kima venelase oma kokku kestab, mis sinna tuleb nagu esitada on umbes kaks tundi muusikat puhast music ja täpselt siis mingi helikandjal. Ei, ei see programm, mille sa esitate, mida siis mis tuleb ette valmistada selleks konkursiks. Et esimeses voorus on neli asja omal valikul, siis ooperioratooriumi saared ja ja, ja laule ja selle konkursi põhiidee on, see tähendab muusikute konkurss, et ta ei ole konkreetset suunitlusega ooperile, oratooriumi või laulule, et et ta nii-öelda muusikaline konkus esimene vooluga, siis nagu sihuke põhiline vaba valik lõpebki, et teise vooru kavasse tuleb esitada vähemalt 40 minutit muusikat. Aga samas on seal siis nõuded, et seal teises voorus tuleb esitada kohustusliku olu komisjon konkreetselt sellele konkursile spetsiaalselt kirjutatud. Millal sa saad kuskil kuu aega enne enne konkursi algust siis saksa liid, prantsuse liid, see tähendab, et kas üks laul või osa tsüklist mitul alus, laulkud oma kodumaalt. Mina esitasin Veljo Tormise lillede tsiklitele kolm lille. Pean ütlema, et see on, see võidab kohe publiku südamed, see on lihtsalt fantastiline muusika. Siis ooperiosast saksakeelne aaria prantsus, kenaaria, itaaliakeelne aaria üks aaria vabal valikul, millest ma hiljem ma täpsustan, kuidas vaba valik tegelikult käib. Ja plussis neli asja jälle veel vabal valikul. Aga vaba valik tähendab seda, et konkurss annab välja igale hääleliigile väikse raamatu. Omavaheline tähendab selle, kõik need asjad tuleb valida nende poolt ette kirjutatud repertuaari hulgast, mida ma tõesti ütelda terve raamat, nii et ma arvan, et kellelgi ei teki kõiki probleeme leida sealt valikust endale sobivaid asju, aga aga ikkagi, et sa nagu vaba valik kohustusliku repertuaari hulgast. Et see selles mõttes selle teise vooru kokku repertuaari kokku panemine on täielik teaduslik tõest. Ja kolmas voor on ka vähemalt 40 minutit muusikat kahe erineva orkestriga, et 20, umbes 20 20 minutit või siis 10 minutit ja 30 minutit. Et suure sümfooniaorkestriga siis vanamuusikaorkestriga, mis muusikutele muusikud teavad maramuski, orkester on, mängib pooltooni madalamalt, Nad mängivad küll originaalhelistikus, kõlab pool tonni madalam. Kui palju oli konkurente? Kolmandas voorus? Finaali ei saanud 12 inimest, kui mitmest see aastasaja 70-st. Ja sina olid 12 hulgas, kes pääses kolmandasse vooru ja kes olid sinu kõige kibedamad konkurendid? Ühest küljest me oleme kõik kõigile konkurendid aga teisest küljest on laulmisega on niimoodi, et kuivõrd me pillin, erinevad laulmised, tajumine on niivõrd personaalne, isiklik ja ühest küljest me oleme kõik kõigile konkurendid. Teisest küljest nagu ei ole ka, et selles mõttes oli minu suur üllatus, oli see, et ma loomulikult teinud klaveriõpingute ajal konkursse ja siis on kuidagi see hindamine ja võistluse moment on oluliselt nagu nähtavam. Sellepärast et klaver on üks ja siis sõltub, kuidas erinevad inimesed selle peal mängivad. Meie pill on igalühel oma PIN sisend nukkidega võitlemist ei saagi nagu tekkida, võib-olla seal näiteks umbes Sapranid omavahel on vähekene rohkem Inguseks, teise peale, aga seda ka ei olnud. Minu jaoks oli see niivõrd positiivne üllatus, seal on ka seal, et selline väga 11 toetav suhtumine loomulikult see on niivõrd raske kangelased. Seal ei olnud võõradid nagu ma ei tea nagu kümnevõistlus, et ta on lihtsalt niivõrd kuu aega kestab see konkurss, et ta on nii niivõrd igav ja siis loomulikult viimases voorus selline. Ma ei tea meedia tähelepanu, sa pead igas mingeid intervjuusid siin kõik, nii miks neid muusikaväliseid asju on seal hästi palju ümber, et ma arvan, seal mentaalselt kõigil hästi mehitatud. Viimases voorus on kõik juba omavahel sõbrad aga peale jäi ikkagi niisugune euroopalik või Itaalia laulukool. Nii ja naa. Mida rohkem ma nagu selle erialaga tegelenud rohkem ma saan aru, et erinevaid võimalusi on, aga et ei ole olemas seda õiget erinevad suunad, erinevad stiilid on itaalia, saksa laulukoor. Kõigi erinevate laulukoolide õige laulmise eesmärk on see, et kui tuleb välja kõik see, mis on nii-öelda sinna helilooja on kirja pannud kõik, kui sa sul välja tuleb ja, ja see on, ütleme poolele publikust meeldib, sellepärast hääle tajumine on kord selline. Pruugib ühele inimesele väga meeldida, teisele hoopistükkis mitte. Kui poolele publikust meeldib, siis ma arvan, et see ongi õige ja kui, kui sa selle tehnikaga kaua aega suudad laulda, siis oligi õige tehnik, kes istusid žüriis, sellel konkursil on väga suur žürii, minu meelest oli seal üle 15 inimese. Et seal oli ja valdav enamus lauljaid. Et või õigemini et päris täpne olla, siis esimese vooru zürii erinev suurest, teise, teise ja kolmanda vooruse riist esimese vooru žüriis istusid teatrite intendan, need mis koheselt pani oma väikse niukse pitseriga, sellele esimeses voorus laulad ühe asja. Siis sul on umbes pool tundi aega ja siis öeldakse sulle, mida sa laulad, teiseks asjaks. Ja teiseks looks ja, ja siis on veel 10 minutit aega ette valmistuda, teist lugu. Suur vahe oli nagu nende žürii valikul, et minul oli esimeses voorus esimeseks looks saatuslik ooperiaaria väga erinevate tahkudega väga aeglase kantilence aaria osaga. Ja mina arvasin, et ma olen tark ja kaval. Et ma panin 12 aaret, mis on üsna nagu sarnase olemusega vaenlased kantileensed. Neljandaks looks Rahmaninovi kevadveed, mis on selline kiire optimist, kõrge, madal, kõva vaikne seal, kes teise stiili seal, ma olin täiesti veendunud, et võetakse Rahmaninovi ja vene keeles, mida Kesk-Euroopas palju nagu ei laulda, et inimesed ei viitsi tööd teha selle. Kuulge tähestiku pärast, inimesed ei viitsi nagu vene muusikat õppida, väike eelis, me meie kandist pärit lauljatel võeti hoopis Mozart, et klassikaline arvamine on see laulja plaan, Mozartit ja kui sa laulad hästi Mozarti, siis põhimõtteliselt laad arvates tegite muud ka hästi. Läks nii, teises voorus on, ütleme, teise vooruga avamise lõpuks esitanud, seal on küll kirjutatud vähemalt 40 minutit, aga kui kõik need asjad üksteise järgi ritta panna, ainult kohustuslik kogu kestis juba tavaline keskmine ooperiaaria kestab seal viis kuni 10 min ja ütlesid, et et kogu see kava on üle tunni aja. Sellest tunnistajast kavast valitakse, valib žürii umbes 40 minutit muusikat, mida tuleb esitada kahes osas. Need suures žürii poolt valitud kava oli, oli hoopis lauljakesksem. Kuivõrd žürii niivõrd palju lauljaid siis seda niukene pitser oli lausa aval. Mulle mainiti ja ma pean ütlema, et väga minu nind soosib minu häälelikkide, minu hääle häält soosib kava valiti mulle teiseks. Kirjelda palun kolmanda ehk lõppvoorus riid ja keda nad eelistasid 12-st finalistist. Zürii oli endised kuulsad Martina Royo räinega taibanska. Tema selline ma tema elu roll projektiliselt, et see alguses mõtlesin selle peale, ma lähen nüüd siia tema ninale laulma, see tekitas väikest kõhedust, aga lava peal seda ei olnud. Aie noorema põlvkonna lauljatest oli kontratenor Andreas Soll vanamuusikaspetsialist kohad. Konkursil on 12 finalisti, on kõik laureaadid ja kõik on premeeritud. Aga kohti antakse esimesest kuue kuuenda kohani ja meestele naistele nii-öelda segamini, et ei ole eraldi meeste naiste auhindu. Ja see aasta nad ise põhjendasid, et anti nii-öelda noorele ja paljud ootavale et võitis Ivana Sobodka, kes on 21 aastane sopranit. Ja palju õnne. Ja mina ei saanud kohta, et ma olen kuue ilmakohade laureaadi hulgas missugused väravad muusikamaailmas nüüd see finaalikoht sulle avab. Esimene konkreetne pakkumine on soolokontsert, kontserte paus. Septembris ja mul on hea meel, et väga harva, kui noorele lauljale antakse vabad käed valida oma saatjat, mullandi vabad käed sellest selle koha pealt, et ma saan oma kauaaegse partneri, õpetaja jaa, eelingapteniga seda kontserti teha. See tuleb siis sügisel, sügisel, septembris amsterdami kontserte vaos ja and Eesti kontserdikorraldajate huvi väga järsult kasvanud. Ka hea meel kodupublikule ana dialoogi, neid võib mõista, aga vilets siis kodupublik sind nüüd järgmisena kuulad? Ma loodan, et kõik läheb plaanipäraselt ja juuli lõpus vist. Kindlasti oli 25. juuli haapsalu viiulimängude festivali raames Carlorfi karnina Burana ja Jüri-Ruut Kanguri projekt ja tema juhatusel. Ühes varasemas intervjuus oleks öelnud, et sõnavennast eeskätt ikkagi ooperilauljana, aga Eesti publik on siin rohkem näinud Alatooriumides ja kuulnud, et siin maikuuski sa esinesid Pärnus Beethoveni üheksanda sümfooniaesitusel. Millal me sind siis ooperis näeme, kui näeme, siis kuuleme. Ma ei tea, eks see sõltub oludest, jaa, jaa. Eesti opern on rasked ajad, selles mõttes ei ole kellelegi mingi uudis, et kuigi jah, minu meelest nõustun vartega paremaks, nii et ma loodan, et õige pea tulevad need ajad, kui Euroopas leiba teenivad. Eesti lauljad on taas teretulnud. Aitäh sulle intervjuu eest. Palun.