Selleks, et oma toas kaasaegsest inglise kirjandusest edasi rääkida, tuleks anda pisikene lühiülevaade modernismi algusest. Juba see mõiste modernism erineb eri teooriate jaoks nii ajaliselt kui ka paljude teiste tunnuste poolest. Nii näiteks peavad Prantsusmaal paljud modernismi alguseks 1800 viiekümnendaid, paljud teised aga uue sajandi teist kümnendit. Maestro Jaak Rähesoo on tegelenud sisuliselt kõikide inglise modernismi klassikutega. Tõlkinud esseid, romaane, kirjutanud järelsõnasid, ülevaateid näiteks Jossi romaanid, vulbi esseed, Ellioti looming. Jah, seevastu kindlasti tõele tingimus või kultuur on üldiselt olnud kirjanduse keskele, sellepärast et noh, muusikas oli neil ainult üks hiilgav ajajärk, oli Elizabethi ajal, kui oli ka draama tausta parajasti kujutavad kunstid natukene distiminiga sekkunud muu Euroopa tegemistesse, aga kindlasti kirjandus kõige tähtsam ja nõnda jäi sega Annanematas modernismi perioodil. Inglismaal tavaliselt kõneldakse kahest võrgust. Et üks oleks nagu varasem järk, 1800 üheksakümnendad aastad, siis tuli mingisugune umbes 10 või 15 aastane vahepaus. Ja siis kuskil vahetult enne esimest maailmasõda hakkas ele uus uus modernismi laine peale ja sellega siis see aasta, sest ka need Aga kui me nüüd päris tagasi läheme, siis peab ütlema, et selle suuna juurekesed Inglismaale ei taha mitte kirjandusest kõige esimene selline nähtus, mis one sellesse tsüklase hõlmata voli kujutavas kunstis, nõndanimetatud Pria rahvaeliitide rühmitus. Vot see oli üks asi, mis, kus inglise kunst järsku muutus Euroopas üldiselt tahaks rahvaliteede tegemisi jälgiti ka üle terve Euroopa mandri, sealt tulid mõningad ideed ja suhtumised, mis kandusid edasi kirjandusse. Lõpuks jõudsid sellisesse voolu nagu sümbolism. Ja nüüd on küsimus selles, et osa uurijaid Raviva sümbolismi modernismi mõiste alla näetama varajast vormi seal ja teised rohkem keskenduvad ainult sellele, mida siis nimetatakse kõrgmodernismi üks on siis 20. sajandi alguses, aga juba sellel esimesel perioodil tähendab siis 19. sajandi lõpp, et juba siis Palju selliseid väikesi rühmitusi, nende omad, väikesed väljaanded, siis nendega seotud kohvikud, kirjastused ja selline üldine elevus, üldine vastandumine senisele maitsele, nii et see oli tegelikult juba 1800 üheksakümnendatel aastatel. Tavaliselt olid need rühmitused nagu mujalgi seotud ajakirjadega. Üldiselt ei erinegi Rähesoo arvates inglise modernism olemuselt teiste maade modernismist. See hõlmab vastandlikke voole. Kõik suurkujud on omaette omapärased kujud. Küll aga on suur osa selle aja inglise kirjanduse mõjukamatest nimedest rahvuselt mitte inglased. Ameerikast hakkasid tulema juba 19. sajandil mõned väljapaistvad nimed, näiteks Henri Treimzoli sellises varases järgus, üks, keda peetakse selliseks ettevalmistuseks juuriks. Väga erandlik oli muidugi selline figuur, nagu teoses kannavad poolakas karitanud, kellel oli ka sellised teatavad vormi huvid ja teatavad sellised sisulised, veidi tumedam maailmapilt, kui oli Olatliktoriaanlikul kirjandusel üldiselt. See läks ka selliseks modernismi valmistumise protsessisesse ja see jäiga kõrgmodernismi nõndamoodi eriti oli seal silmatorkav võib-olla luules, kus olid kõige mõjukamad kujud Ameerikast tähtavad Teeesseljat Sarapound Iirimaalt tulnud Hollyambatlarields. Roosas oli asi natuke tasakaalustatud, seal oli ka üks suur iirlane James Joyce, aga siiski K2 inglast Teeess Lorentz ja vürtsin jobul, kelleni tavaliselt nimetatakse selliste kõige suuremate nimede hulgas. Lisaks oli veel muidugi terve kari vaiksemaid nimesid. Mõnest mainitud autorist tuleb lähinädalatel ka pikemalt juttu. Filosoofilises plaanis tõusid esile samuti pigem välismaalased, näiteks esimese juudina prantsuse Akadeemiasse pääsenud Nobeli preemia laureaat Andrei persoon oma aja käsitlusega lisaks muidugi sajandivahetuse sakslased. Üldjoontes on teatava sellise subjektiivsuse suurem rõhutatus, kui seni 19. sajandil oli olnud, kus oli nagu välja pakutud Salisatsioon objektiivsusele pretendeeri, vaid filosoofilisi süsteeme, kuigi samal ajal hakkas just vastu 20. sajandi tulekut selgemini välja arenema ka sellele täppisteadustele orienteeritud filosoofia, mis Inglismaal küllaltki silmapaistvaks kujunes. Positiivistliku joonega filosoofia tuli mõjutusi siit ja sealt muidugi täiesti. Ta nähtuseks võib-olla dollar sel varasel perioodil persooni filosoofia mõju. Mõned seda aktsepteerisid, majad ei aktsepteerinud, aga tal oli selline tol ajal nagu moefilosoofia staatuses mingil määral Inglismaal endale alles hakkasid tulema, sel ajal luuad suured filosoofinawa, pöördan rasson, valitsejad nad päris alguses ei mõjutanud võib-olla seda kujunemist või olite seal paralleelselt sellega. Modernism, James Joyce erinevalt prantsuse modernismist on enamik inglise tähtsamaid autoreid eesti keelde rohkemal või vähemal määral ka tõlgitud. Suure töö on ära teinud Rähesoo ise, kes on eesti keelde vahendanud muuhulgas ka noored Joyce'i romaane, mis võrreldes hilisema loominguga ei ole niivõrd suure raskusastmega. Champs. Jossist on kujunenud justkui modernismi sümbolkuju tema Julisse jõust 1922 rahvusvaheliselt modernismi piibel on mõneti kirjandusruumi lakmuspaberiks. Kas tekst on tõlgitud või mitte, eesti keeles Julisse just veel lugeda ei saa. Kuna Jossist meil pikemalt juttu ei tule, palusin Jaak Rähesoo ka tema loomingust põgusalt kõneleda. Lorenz, seal on ka kogu aeg olnud omad austajad, tema tal on mahukas ja väga ebaühtlane looming, aga, aga ta oli ka selline figuur kahtlemata. Kas tookord mõjus kaasa väga palju, võib-olla rahvusvahelises käigus on tõepoolest Tris sümbolnimena rohkem kui nüüd Lorenz, kes on jäänud ehk siis natuke rohkem sellisesse inglisekeelsesse maailma, aga need on need asjad mõnikord muutuvad ka. George oli võib-olla üks kõige taidurliku mass autoreid ulisuse puhul võib-olla teab rõhutama seda, et see ei ole mitte ainult tähendab teadvuse vooluse võtta, vaid tahan seda varieerinud väga ründavalt. Ta ise püüdis iga iga episoodi või peatüki kirjutada omaette sellises stiilis omaettevõtetega, nii et ta on nagu selline tolleaegsete moodsate õudsat võtate kompendium või antoloogia. Sellisena on ta mõjunud siis eeskätt just täiesti lautoritele ja teiselt poolt oli muidugi sööta võtke ühendust sellise väga lihtsa argipäevase materjali ainese ja viis selle kokku selliste mütoloogiliste sümboolsete plaanidega. See oli gaasi, mis hakkas rahvusvaheliselt mõjuma, tähendab, selle malli järgi võis hakata uusi teoseid. Skandaalikesi, mis seal ümber olid ka need kahtlemata ka tõesti, seda omal ajal selliseks sümbolteoseks. Tema iiri taust iiri taustal on oluline nädal kahtlemata materjali mõttes ja on omaette, võib-olla paradoksaalne, sellise moodsa suurlinna sümboliks kirjanduses ei saanud mitte London, keda üldiselt selleks peet, millel oli ka tugev, selline noh, linnadžunglikujund olemas, vaid selleks sai siis hoopis sellel kõrvaline tablin iiri juurtega muidugi niiviisi, et ühelt poolt chis oponeeris nagu senisele välja kujunenud sümbolistlikule eri Kirjanduse Lenikele esinimeks oli sinnamaani jäits, kes oli just sellest rahvusromantilist suunda natukene moodsamas võtmas sümbolismi ka tembitult kasutanud Tšuess tegelikult alustas sellise realistina, tema loosung oli alguses realism, aga hiljem Nii palju tänaseks järgmine kord tuleb oma tuppa juba Virginia Wulf ise.