Ei no mis mulje mulje räägivad teised mul on ainult hea meel, et kuna Artur Lemba oli minu õpetaja ja Mati, minu poeg, et nii-ütelda, siis nii-ütelda, kolmas põlvkond jälle otsad viis kokku ja arvatavasti ma oletan, et Artur Lemba adeks ka. No see kontsert kirjutate, umbes 70 aastat tagasi jõudis ta siis otsaga jälle siiasamasse, kus ta 70 aasta eest kõlas. Ma arvan, et see on käes, aga ikka suursündmusega parasjagu ikk. Mängin terve rajani gradi, seller mõnes suures saalis. Siin peab ikka mängima siin omaette musitseerimine midagi välja ja tunne, et sai midagi tehtud. Siin peab ikka nii mängima, et ise rahulolu, et kui see rahul, siis ei jää teistele suurt midagi. Neeme Järvi koos omavahel head närvid ka. Kui reisiplaanid on juba kindlad, siis puht nii-öelda majanduslik külg hoolitsemine, et kõik saaksid õigel ajal kohale, saaksid õigel ajal majale vastu võetud ära saadetud. Ja kõik see tee koosneb üsna üsna tähtsusetest pisiasjadest mis esimesel pilgul isegi tunduvad täitsa kõrvalised. Pidev kontrollimine, koostöö muidugi, mõlema filharmoonia on ka see, kes siit ära saadad, meitsion, riiklik filharmoonia. Ja vastu võtab siis vastavalt, kas konkreetselt on jutt Leningradi filharmoonia Moskvas Leningradi filharmoonia st ja et nende kahe filharmoonia vaheliselt vahendajaks olles on kah muidugi eriti suur töö, aga nõuab ka mingit täpsust. Ja oled sa meile Leningradi oma, aga puhtalt kujul meie oma orkestriga töötleme, majutamine seal ja, ja, ja paigutamine vagunitesse ja kohtadele ja see on kõik niisugune meie sõitsite ette ju igale poole, nii Moskvasse, Leningradi, et nojah, see annab ikka üks päev ette korraldada ja nii suur hulk inimesi siis saabub, et inimesed rongi pealt tulevad, et see läheks väga nii ladusalt, kiiresti. Kikk saaksid ruttama ema ja kätte ja saaksid veel asuda. See on jah peamine, et laabuks ilma igasuguste läpardusteta takistusteta. Ma olen enne töötanud administraatorina teatris ja töö on niisugune. Mitte eriti konkreetne, palju tuleb tegeleda inimestega kõikide nende muredele ja soovidele küllalt palju tähelepanu pöörata. Ja kui hakata kokku võtma siis oma tööd, siis, siis jääb nagu kuhugi õhku, et ei olegi eriti midagi konkreetset. Aga muidugi kui inimesed on rahul ja on õnnestunud vähemalt nendest elu olulisest küljes, siis on ka suur asi, see kergendab tööd, inimestel kaob võib-olla mõne väikse meeleolu või midagi sellist, mis on suur asi reisidele. Kui reis juhtub olema pikem, kui ta kahe aga ulatuses on, siis muidugi ei ole nii tähtis. Pikematel reisidel väga tähtis üks olulisi probleeme, pikem reisijal majutamine sest alati ei ole kõik luksushotellid ühelised toad, kahelised, toad on tihti võib-olla suurematki. Siis on ikka mingisugused soovid inimestel, noh, ühesõnaga väga palju on detailseid asju, mida peab arvestama. Lihtsa töö juures. Ka tulevad niisugused kõrval küsinud sellel pillide muretsemised näiteks. Kontserdi jaoks. Tavaliselt on, kes ta sõidab välja terve oma pillide komplektiga kuid antud juhul me sõitsime Moskvasse, oli meil transpordiga muidugi raskusi. Ja tellisime suurest teatrist, mis abiline Leningradist see on ka teatud mõttes niisugune oluline ülesanne, sellepärast et ükski orkester hea meelega oma pilli välja ei laenuta. Aga noh, tavaliselt on vastu tuldud transport kui ka teile, jah, pillide transport ka on küllalt raske, seda on tavaliselt orkestriinspektoriga koos tehtud ja üsna keeruline, nõuab ka täpsust ja üsna head kannatust. Olles olnud reis kulges ette nähtud plaani järgi oli ootamatusi. Enam-vähem ka päris viimasel minutil juhtus täiesti ootamatusena, bussid olid lihtsalt valel aadressil välja saadetud ja tund aega seisid seal ennem kui lihtsalt tulime sele, et võib-olla lapsed võiksid olla, kuna meeskoor sõitis sealt ära, et lihtsalt võib-olla niisugune üksindus, ehkki tavaliselt kunagi niisugused tekstid ei ole olnud, Leningradi poolt. Olidki püsid seal ja muidugi kõik jõudsid õnnelikult kohale ka, muidugi väike niisugune närvi närvimomente. Muidu ei tuleks, sest muidu ei saa midagi öelda ja kõik kulges enam-vähem plaanipäraselt. Selline kontsert neist palume. Muidugi aga Püanssvee. Saime läks katki, no kuidas tunne oli, niisuguses saalis? Ei olnud? Ikka sees. Aga muuseas, küllaltki minu meelest tänane kontsert oli peaaegu kõige parem. Kõige vähem oli, ma ei tea, kuidas teie podcastis, aga ma istusin täna teisel pool seal esimeste viiulite taga oleks pidanud sellest otsast peale hakkama. Oli iga iga kontserdi lõpul ilusaid momente, võib-olla kõige rohkem see natuke vajus vahepeal ära, annan teile natukene või noh, eilne sujuma paari päevaga ei olnud tuju mõttes võrreldav. Halvalembanglembadeks täitsa ilus. Ain oli küll tänapäeval ja tantsud olid kõige paremad, kõige paremad. Vot see töö, ta esimese asjana osakesi, mis oli esimene, esimene tants, jah, vaat see töö, mis, mis ja ta sai tehtud, et ma mõtlesin täitsa, kartsin kohe, et kuidas see välja tuleb, vanasti tuli välja. Selle, see on, need on, need on, need on lihtsalt ebamugavad, need muidugi ei ole üldse tantsu rasked, väga rasked. Aga tänu sai see, aga jah, sai täna spetsiaalselt kuulasin teid hellitanud inimesed ikkagi mõtlesite seda asja tõsiselt, seda muide ja mängida niisuguses saalis peame tõsiselt võtma. Iluga mänginud. Ja siin on arvamusi, on väga mitmesuguseid, orkestris endas tähendab selle kohta, kuidas, kuidas läks, kes, kes, kes leidis seal suuremaid vigu, mis leidis vähem. Aga paistab, et siiski Leningradi rahvale meeldis ka see võib olla tõesti sel puhul isegi andestasin mingisuguseid mööda lasknud endine, vaat niisugune. No muidugi, see on hästi palju järvi, teine ka, et ta lihtsalt niisugune kergus ja niisugune noh, musitseerimine rõõmu, tundus, et rahvas sai elamu, sellised olid, oldi väga vaimustatud sellest niisugusest, võib-olla nad on harjunud niivõrd sihukese akadeemilise, järgmise kuiva stiiliga senine lihtsalt ja peab ütlema seda, et eelmine kord käisime, klassis, võeti meid väga hästi vastu kolleegaga. Muusika, rahvas. Kontserdikülastajaid on väga soojalt, suhtus neisse söögikordadega ja see oli kohe näha. Kuulda missugune aplaus ja hüüded, hurra ja braavo. Rasvaselt liikudes paistis küll, et tõesti siiralt vaimustuses keeldumise kuule seal. Ega seal suurt vahet ei olnud, küll ma täna kuulasin seda rikil. Sa mõtled see kuskile uuendada? Hästi, aga kõlas arvamus, et teie see teise kontserdi järel oli niiviisi, et tseptile mahuva jätku triumf senise edu mõttes. Käivad ei ole kõike, siin oli vulgaarne mäng, see oli väga suure, aga siis ega sellel muuseas teenelisel ka kõik asjad täitsa niimoodi kohe kui sa hakkad kuulama, ütleme ütleme näiteks selle Tšaikovski kuuenda sümfoonia. Kolmas Urmas Kirts, eks ole. See ei olnud päris koos. Ma ei tea, kas oli täna ekstra vä aga muidugi, mille sa oled iga meist võimsalt ülepillide kvaliteet. Riikliku meeskoori seekordse reisi põhieesmärk oli osa võtta Anton Hansen Tammsaare pühendatud kontserdist Moskva suures teatris. Kandsime seal ette Tamsalu pühendatud teoseid, tormisega, dokumentaal, kantaadi hääled, Tammsaare karjapõlvest, Gustav Ernesaksa väärkellad ning koos poistekooriga laulsime veel Villem Kapi põhjarannikut ning teisi eesti heliloojate teoseid. Suureks vahelduseks meeskory a cappella kontserti teretulnud osavõtt sümfooniakontsertidest. Seekord esinesime koos Eesti riikliku sümfooniaorkestriga Leningradis ning Neeme Järvi juhatusel. Kandsime ette Kelubini reekviemi Brahmsi valt rapsoodia, kus solistina osales Urve Tauts ning Villem Kapi põhjaranniku. Segantse kontsertreisi Moskva, Leningrad plaanis oli ka üks A capella kontsert, mis toimus Leningradi filharmoonia väikses saalis seitsmendal selle kuu päeval peab ütlema, et meie selles saalis oleme minu arust vist üks või, või kaks korda või mäletagi, millal me oleme esinenud. Saame, on väga tore väike kammerlik saal võib-olla meie kooli jaoks natukene isegi liiga väike, laulsime seal kava, milles püüdsime näidata ennast väga mitmekülgselt, seal oli klassikalisi kooriteoseid, samuti rahvalaule, siis nii Eesti kui ka teiste liidu rahvaste neidude teoseid. Võib-olla nii tähelepanuväärseimaks esitajaks võiks pidada seal jällegi Tormise uut teost mis on pühendatud Tammsaare 100.-le sünnipäevale nimelt dokumentaalkantaat, hääled Tammsaare karjapõlvest. Hästi võeti vastu ka tema pikslitaaniat ja peab ütlema, et üldse publik suhtus meisse väga kenasti. Kontsert läks päris suure mõnuga. Sedapuhku on Eesti NSV riikliku sümfooniaorkestri järjekordne kontserdireis selja taga. Nagu teada hõlmasse esinemist Anton Hansen Tammsaare 100. aastapäeva juubelikontserdil suures teatris, plaadistamist üleliidulisele, plaadifirmale, meloodia ja viit kontserti nelja erineva kavaga, Leningradi filharmoonia suures saalis. Oma mitmekesisuse, ülesannete rohkuse ja suhteliselt lühikese aja tõttu oli töö pingeline, tulemused aga rõõmustavad, mis omakorda lubab juba nüüd lülitada uusi loomingulisi ülesandeid ka väljaspool vabariiki juba eeloleva hooaja plaanidesse. Kui rääkida nendest kontsertidest ja kogu reisist siis nähtavasti Tammsaare juubelikontsert on leidnud küllaldast valgustamist ja ka televisioonis ära näidatud. Kuid meie orkestri töö põhiraskus langes siiski väljaspool seda toimunud üritustele ja Moskvas olles, nagu öeldud. Me lindistasime rahvusvahelise konkursite laureaadi Valentin feiginiga Tšaikovski muusikat plaadifirmale meloodia. Plaadile läksid sellised teosed nagu Raco kooriatsioonid, Petso kapeioso, andante kontaabile ja Nogtjorn kokku ligi 40 minutit muusikat. Kuivõrd kogu see töö toimus pärast proove ja ka kontserti suures teatris, siis oli ta kaunikesti raske, kuid ka siin peab märkima, et kvaliteet nagu hindasid seda esialgselt. Helirežissöörid, kes seda salvestasid, ütlesid, et sellest tuleb päris kena plaat. Muidugi peab märkima, et Valentin feigil on väga suurte võimetega ja väga stabiilne tšellist. Nii et jääme seda plaati Kaise huviga ootama. Leningradis olid samuti pingeline. Esimesel kontserdil esitasime Beethoveni kolmanda sümfoonia Prampsirabsoodia Aldile meeskoorile ja orkestrile. Muuseas peab märkima, et see teos kanti Leningradis ette esmakordselt ja kontserdi lõpuks Villem Kapi põhjaranniku. Kui rõdudel oli sellele kontserdile kohti veel saada, vastu võtta ka oli äärmiselt hea, nii et põhjarannikut oli kaks korda laulda. Teine kontsert oli absoluutselt välja müüdud ja ka seisukohad. See kandis pealkirja siinsel reklaamil. Kontsert itaalia muusikast. Tõepoolest, heliloojad olidki itaallased. Siia kuulusid rubiini reekviem koos meeskooriga Corelli Concerto krosso ja respigi rooma pidustused, välja arvatud Corelli Concerto krosso on ka meie publikule, kes on meie kontsertidel viimase aasta jooksul käinud. Hästi tuntud ja vastuvõtt oli väga-väga hea ja südamlik. Kolmas kontsert oli Leningradi filharmoonia Aponent kontsert tegelikult. Ja siia kuulusid sellised teosed nagu Pärdi kantus Benjamin Britteni mälestuseks Mozarti kolmas viiulikontsert, kus solistiks oli rahvusvahelise konkursi laureaat JÜRI Korczynski ja teises otsas Beethoveni viies sümfoonia. 405. kontsert läksid sama kavaga ja olid mõeldud noortele kuulajatele. Siia kuulusid Sümfoonia karu, Artur Lemba klaverikontsert, Matti Reimanni esituses kreegi norra tants, vorsaki kaks slaavi tantsu ja Pramsi kolm Ungari tantsu. Kokkuvõtteks peab märkima, et. Kasvuperioodis ja sellised rohked ja vastutusrikkad ülesanded on heaks kooliks ning teisest küljest näitavad seda, et juba praeguses staadiumis võib orkestrile usaldada selliseid tihedaid vastutusrikkaid, ülesandeid, kus teinekord isegi ettevalmistusaega jääb napiks, kuid kvalitatiivsed tulemused on siiski kõrgel tasemel. Nii et see on ka meie eesmärk ja nii kogu orkestri tööprotsessis väga vajalik. Niisuguseid ringreisilt näitavad seda, et meie orkester on võimeline tegema väga head ja korralikku nüüd head kunsti ja hästi ennast kokku võtma. See näitab seda veel kord, tuleb aktiviseerida orkestri tööd ja viia teda nii võimalikult palju kordi esinema väljaspool vabariiki nii Nõukogude Liitu kui ka välismaale. See toob esile meestes ja orkestris uusi emotsioone, mis kanduvad üle publikule ja, ja samuti ka meie oma kunstilisele tasemele mille tõstmist me nii väga taotleme. See on meie esmane ülesanne ja ma arvan, et need ringreisid, mis nüüd eriti Leningradi filharmoonia kontserdid, mis meil on muutunud iga-aastasteks on olnud tulemusrikkad ja orkestri kunstilisele tasemele andnud palju juurde. Loodame, et ka need jätkuvad teinekord. Rääkimine on halb, arutada liiga palju ei tohi. Tuleb olla rahul sellega, mis ja teeme ära ja, ja, ja see need edu ja on olemas veel minu meelest, see on ikka kõige parem esinemine, mis meil siin on olnud ja on väga hea, läheb paremaks, aga kui palju ta paremaks sellel ma seal Nüüd on lõppväänamine. Tallinnaga võrreldes eanis tore tore saada kohta, no väga mõnus mängijasse kariks, täna oli vaja. Ja see ei olnud täna oli selles mõttes palju parem. Seesama kava tähendab üks, üks liigne kord ei ole kunagi halb. Naine ütles mulle nii palju, kui see teine osa, kas tantsumuusika. Siis orkester nagu, nagu läks endast lahti? Ära sa oled liiga resoluutne eiei, sa oled liialt enesegi, muidu hea, igaüks avaldab oma arvamust, aga minul oli niisugune tunne, et ma oleks hea meelega üks tund aega veel mänginud. Täitsa mõnus oli olla. Heliloojal on draama, sõna igas tantsus. Peenelt hakkame rääkima, siis on, muidugi, on seal isegi randil oleks seal on väga palju olnud öelda, et mis võiks olla niimoodi partituurid. Ega see oli edu. Edu, mõtleme oma asja, väikse vabariigi seisu. Pisukese orkester on olnud, jätame selle välja, missugune võiks olla. Vaat kui dirigent teeb omale niisuguse plaani ja ütleb, et meie peame nii head olema aasta pärast vot niisugune etalon, siis me võime selleks saada, siis võetakse selleks ta appi ja tehakse seda ja planeeritakse töö meteni. Meil olid ju ilusad jutud kõige aeg, et siin oli, on kolm kontserti, maksimum kuus. Aga nüüd on juhtunud niisugune kurioosum, et on väga palju. Ja isegi kontserdite arv ei näita mitte midagi ära, sest peale seda on ka veel tööd lindistamisel ja ja, ja öiseid plaadistamised ja see on kõik teretulnud seal rohkem kvaliteedis edasi viima. Et ikkagi siin on meil ikka väga palju head ka vot see, mis te räägite, seda, et orkester läks lahti, tekki tuli tunda, vaat see ongi see, et miks ta lahti läks, oli väikene vilumuse eilse kontserdiga juba kontserdi näol, jah, üks kontsert, läheks siis noh, nii ja siis on, siis võiks siis. Hingamisega niisugust mõnusat muusikat nagu Friidia Forsacebraavseda iga muusikamees hea meelega nõus mängima kohvikus ja. Kas seal oli ja ütles, et nii Äravi ole otse asi ka minu arvates eile ei olnud nii hea kui täna Hain ja. Tulemused olid võrdlemisi võrdlemisi head, meie.