Agu Sihvka annab aru Kuidas minust sai okt Obriilaste rauaviija Agu Sihvka seletuskiri klassijuhatajale? Et kõik ausalt ära rääkida, nagu oli pean ma alustama neljanda kooliveerandi algusest või täpsemalt aktusest, kus seltsimees direktor pidas kõnet ja ütles. Nagu üldiselt teada, oli meie õppeedukuse protsent kolmandal veerandil 96 ja pool protsenti mis on kõige kõrgem rajoonis ja niisama hea kui karakalpaki autonoomses vabariigis. Aga neljade ja viite protsenti ainult 32, mis annab siin kuuenda koha ning ei saa karakalpakile ligigi. Kas tuleb meil viimast otsustavat veerandit alustada hüüdlausega kõik kolmed neljadeks ja käskis meil asuda kasutamata reserve otsima? Nii kui me oma klassi jõudsime, võttis rühma nõukogu esimees Silvi Kullerkupp hinnete tabeli ning hakkas reservide otsimisega pihta. Ja nagu arvata võis, oli varsti minu ja keelikese ja topi kallal sest meil oli joonistamine ja laulmine ja matemaatika ja vene ja inglise keel, kolm aga toppil veel ülejäänud õppeained ka. Ma ütlesin, mis meie kallal maksud, kui keegi peab ennast kokku võtma, siis on see jobukakk, temal on tunnistusel kolm puuduliku. Aga seekord ei tahtnud kullerkupu kakkust kuuldagi. Hobukaku puudulikud praegu ei loe, ütles Kullerkupp. Kas te siis ei kuulnud, et nende protsentide poolest, kuhu puudulikud arvesse lähevad, on meie kool rajoonis esimene ja karakal pakiga võrdne? Praegu on meie ülesanne kolmedele suruda. Alustagem sellest, mis on kõige kergem ja käskis topilminul ning Kiilikesel esiteks asuda joonistamis hinde parandamisele, aga Kaurile andis pioneeriülesande neid abistada. Kui me pärast tunde internaati läksime, ütlesin ma Kaurile, avaldan kaastunnet. Meie kullerkann eksis oma valikuga. Mis minusse puutub, siis on mul joonistamises just kõige raskem hinnet tõsta. Top ütles. Ühinen eelkõneleja seisukohaga. Kui mina olen vahel kassi joonistanud, on kõik seda kaameliks pidanud. Aga Kiilikke, samad sõnad või veelgi rohkem. Mina olen joonistamises koguni nii andetu, et peaksin selles aines saama vabastuse ning avaldas arvamust, et nähtavasti on tema käsi väikesest peast ära magatud. Kauri sattunud meie ülestunnistusest paanikasse. Nagu mina olen lugenud, ütles Kaur Pole andel suurt tähtsust. Annet peab olema üldse üks protsent ja nii palju saate ikka üle hulga kokku. Aga mis puutub töösse, millest rohkem oleneb siis siin aitan mina kaasa. Pärast seda tekkis meil meeleolu tõus, sest ande pärast polnud enam muret ja töö osas lubas kaur, nagu ma juba kirjutasin, appi tulla. Mina ütlesin, kes püüab kõigest väest, saab üle igast mäest. Kui kaur mulle abistava käe sirutab, võib minu kolmest tõesti neli saadav Toplittles. Kui kauri poiss mulle abistava käe sirutab, julgen sedasama lubada. Kui diilikke lõi kahtlema, kuidas ta tunni ajal seda kätt sirutab. Top istub tagumises pingis meie sihvka keset klassi Kaur ise päris õpetaja nina all. Nüüd saime ka meie aru, et tunni ajal võib abistava käe sirutamine tõesti raskeks minna. Ja hakkasime arutama, mis siis teha. Mina ütlesin, nagu üldiselt teada ja kolmandast klassist peale mäletada, toob õpetaja seltsimees Pihlak joonistamiseks klassikas peete või kaalikaid või siis samovariga ja vanaaegse vasest kohvi Castroli. Kui Kaur neist pildid varem valmis teeb, nii et saame tunni ajal eeskuju võtta võib see neljatulekule kõvasti kaasa aidata. Top oli minuga nõus, ainult tegi väikese paranduse. Kaalika ja peedipilte pole enam vaja kooliaias kasvatatud peedid, kaalikad viimaseni pintslisse pistetud, mis lähtub sellest, et internaadis antakse juba kaks nädalat ainult makarone Kuljasi kotleti kõrvale. Nüüd ma olengi ausalt ära rääkinud, kuidas kõik kooli ja seltsimees direktor ütles, otsige reserve ja rühma nõukogu esimees Kullerkupp, et karakal pakile järele. Kui sulle määratakse abistaja, on tarvis temale loota, mida meiega tegime. Aga kui siis Kaur šefluskorras ja mälu järgi hakkas meie jaoks samo vare ning kastroleid vorpima tuli Timowskin ja segas vahele. I, ütles Timowskim pilte vaadates. Nii lahe. Seda vaar on ju praegu nii ühtemoodi nagu munad kanapesas ja 20 sammu kauguselt näha, et kauri laadis. Kui te tahate joonistamises paremaid hindeid saada, peab Teil igaühel ikka oma laad olema. Timowskini seisukoht pani meid mõtlema ja me hakkasime arutama, missugune Laatsis meil võiks olla, et kaurilaadiga segi ei läheks ja joonistamisõpetajale niisugust mõtet ei tekiks, et meil on ehk liiga palju abi antud. Kiilik ütles mina kui lõbus poiss, võtan endale karikatuurse laadi. TOP ütles. Mina võtan moodsa kunstilaadi, sest siis pole vaja, et teised sellest, mis ma joonistan, aru saaksid. Aga Kaur kiitis mõlemale järele, haaras puhta paberi ja lubas šeflustöös seda arvestada. Niisugune individualism ja ainult endale mõtlemine tegi minu meele pahaseks. Loetlesin keela küll üks võtab ja teine võtab, aga missis mulle jääb. Võib-olla mina olen varem kui top moodsat laadi meeles kandnud karikatuursest laadist rääkimata. Kuti mowskin lohutas moodsa plaadi jätkumeetmele ning küsis, kas ma pole lugenud, kuidas tänapäeval hakatud pilte isegi umbrohuseemnetest kala soomustest, heina tuttidest ja rohu nuttidest kokku panema. Timowskini jutt pani mind imestama. Ma ütlesin, ei maksa teisi päris rumalaks ka pidada. Muidugi olen ma ajalehest lugenud, kuidas üks tšehh või või Slovakk kleebib kõrtest metsapilte ja kala soomustest, jõe või järvepilte. Kuid mis on sellel kohvi Castroli pildiga ühist. Aga Timowskin selgitas, ühest on nii palju, et sa võid kasutada sama meetodit ainult soomlaste ja kõrgtasemel hakkad kohviube kleepima. Nüüd sain ma lõplikult aru, mida Timowskin silmas peab ja kartused, teised haarasid endale paremad laadid. Kadus. Ma ütlesin, kiidan ettepaneku heaks. Sinuldi mowskin, pea jagab, nagu õpetaja, seltsimees Pihlak alati ütleb, on hea pildi tunnuseks väljendusrikkus minu kohvi kannul, nüüd selles osas puudujääke ei tule. Lisaks muule hakkab ta ju veel lõhnama. Aga Timowskin hoiatas ainult seal ja sel juhul, kui sa kasutad tais väärtuslikku toormaterjali või täpsemalt öeldes sorti araadika. Teised sordid, mis Brasiiliast tuuakse, on pika aja jooksul nii ära lahtunud, et nagu minu ema ütleb, poleme kohvi lõhna rohkem kui tammed arudel. Nüüd ma jätan selle vahele, kuidas mu internaadi kokatädilt kohviube laenasin, mis sündis ilma luba küsimata, sest kokatädi polnud köögis ja kuidas vaat pooleks lõikasin, sest tervetena jäänud nad kuidagi paberile pidama. Aga ei karda raskusi, pioneer ja nii minagi. Järgmiseks päevaks oli mul kohvi Castroli pilt peaaegu valmis, mida terve klass võib tõendada, sest nemad käisid nuusutamas. Aga kui siis joonistamistund pidi tulema ja teised oma pliiatsid blokid valmis seadsid ning mina liimi hakkama panin selgus, et joonistamisõpetaja seltsimees Pihlak on haigeks jäänud. Tema asemel astus klassi vene keele õpetaja seltsimees smurroodina, kes muidugi ei teadnud, kuidas vasest Castroli kujutamine vormi meelt arendab ja seepärast ütles. Et aega hästi kasutada hakkame praegu käänava sõna Žuk ja pöörama sõna said. Aga et joonistumist tund päris kaotsi ei läheks, hea hindeid väheseks ei jääks, tehke kodus pilt vabal teemal ning käskis meil vaba teemaga pildil kevadisi põllutöid või noort traktoristi kujutada. Nüüd ma olengi jõudnud selleni, millest oleks õieti võinud alustada. Tänasida toimetusi ära viska homse varna, on kirjutatud internaadi õppimisklassitahvli kohale ja nii kui tunnid läbi said, asusid Kiilikke ja top noore traktoristi kallale. Kiilikke ütles. Kuna minul on karikatuurne loomingulaad, peab Kaur abistamise juures hoolega silmas pidama, et traktorist saaks suured kõrvad või veel parem suurel Lila Topritles. Minu abistamisega seda muret ei ole. Moodsallaadil on see eelis, et inimesel ei pea kõrvega nina üldse olema. Ja nad naersid mõlemad rõõmsalt mis minu niigi kurva meele veel kurvemaks tegi ja sundis mind üksindust otsima. Aga kui ma siis internaadi õuel puuriida ääres pakul mure Tõid mõlgutasin langes mu pilk koolivanale garaažile, kus esimene box oli täis esimese klassi toodud raudasju ja teine boks raua, kolumnist, teine klass kokku tassinud ja kolmas seda vanametalli, mida kõik ülejäänud klassid olid jõudnud koguda. Ja mul tekkis mõte, et kui kohvikannu kujutamisel saab ube kasutades pildi väljendusrikkust tõsta, siis traktoristi puhul peaksid selleks otstarbeks splindid, poldid, seibid, mutrid ning igasugused masinaosad kõlbama. Ainult aluseks tuleb mõni lai laud või uksetahvel võtta, sest papile ei saa raud asju kinnitada. Nüüd ma olengi ausalt ära rääkinud, miks ma esimese klassi oktoobrilaste vanarauahunnikust Willise siduriketta neli kolvi, kepsu, auto, bensiinipumbakupli ning veel hammasrattaid, splinte, polte, seibe ja mutreid tõin. Tehke pilt traktoristist, käskis õpetaja, seltsimees Smoroodina ja mina tegin rohkem väljendusrikkust, räägiti joonistamistunnis alati ja mina pidasin kas edasi ilmas, pannes siduriketta traktoristi, peaks sprindid juusteks, seibid ja mutrid silmadeks, hammasratta, suuks ja kepsud käteks jalgadeks. Aga kui siis töö kolme päeva pärast valmis sai ning me Kiilikesega käru võtsime, et traktoristi hindamiseks koolimajja toimetada tuli teel vastu esimese klassi õpetaja seltsimees Hinrikus ega tahtnud kuuldagi, et kunst nõuab väljendusrikkust vaid süüdistas meid oktoobrilaste vanametalli röövimises, käskis otsa ümber pöörata ning minu traktoristi garaažiboksi number üks sõidutada. Nüüd ma olen tõesti tõesti kõik ausalt ära rääkinud, kuidas oli, ning selgitanud, et ei olnud paha kavatsustega kuritahtlikku röövimist. Suruge joonistamise kolmele käskis rühma nõukogu esimees kullerkupp ja mina surusin karakalt pakile järele, pani seltsimees direktor kõigile südamele. Ja mina püüdsin jõuda tõstest Toristi, kujutades kõigi vahenditega väljendusrikkust. Esimese klassi vanaraua hunniku kallal käimine tuli sellest, et teistest hunnikutest polnud muud võtta kui turujuppe ja radiaatoriribisid. Koolivend Aleksander kalkuni vanemale vennale, kes on ekskavaatorijuht ja peaks asja tundma. Meeldis igatahes minu töö väga, kui ma talle seda garaaži seinaprao kaudu näitasin, sest ukse ees on, nüüd tabab, ütles kalkuni vend. Niisugusel portree oleks aukoht igas töökojas ja lisas. Kui remonttööde käigus printe või mutreid number 17 vaja läheb, pole niisuguse portree olemasolu korral enam vaja mööda sahtleid taga ajada vaid võib pildi traktoristi habemes tõmmata. Jaan Rannapi kooli jutte Agu Sihvka annab aru, loeb Tiit Sukk. Kohtumiseni nädala pärast.