Ker raadio. Nahal bluusimees, kui ta kodukandi tüdrukust laulab, siis mida muud sa ikka oskad ette kujutada, kui kodus ringi sahmerdavad tüdrukut, kes peab päevast päeva neidsamu Ta vaid tüütuid koduseid asju tegema, koristama ja toitu tegema ja pesu pesema ja pesu triikima. Mida mõelda või rääkida rõivastid riikimisest muudkui, et see on üks argine ja igav töö appi täitma. Hall. Aga püsigem ameti selle igava tegevuse juures, mille käigus kuuma rauaga pestud rõivaste kortsud siledaks lükatakse. Raamat lisab veel, et eset, millega seda tööd tehakse, on triikrauaks hakatud kutsuma inglise keeles. Aerand jääd Hiinas kasutati selleks tööks puusöega täidetud metallnõusid juba esimesel sajandil enne Kristust just ja et seitsmeteistkümnendast sajandist peale tulid kasutusele lao nukrad rauad otsetõlge sõnadest seal Aerans, kusjuures sõnast sääd tuli vanast sõnast soli kõva ja massiivne. Need olidki massiivsed käepidemega malmplaadid, mida enne triikimist tules kuumutati. Hiljem jõuti puu käepidemetega raskete raud, kar Bideni, mis täideti kuumade sütega. Ameerikas kasutati sellist Flatheronics kutsutud triikrauda vähemalt aastani 1902. Aitab ka triikrauaajaloost, sest oleme just õigel ajal õiges kohas. Aastal 1902 sai New Yorgis valmis üks New Yorgi esimesi pilvelõhkujaid mis sai nimeks flätarombell. Ring triikrauamaja. Ilusat pühapäeva. Mina olen Helgi Erilaid ja vikerraadios algas. Vabadussõda oli ammuvõidetud põhja ja lõunaosariikidevaheline kodusõda möödas, haavad paranenud, armid kinni kasvanud. New Yorki, siia, uude maailma saabus ookeani tagant lõputute laevatäite kaupa rahvast, kes otsisid uut ja paremat elu. Just siis enne keeluseadust ja suurt majanduskrahhi oli linnal küllalt jõudu etend taeva poole välja sirutada. Pilvelõhkujate ajastu tuli koos rääktaimega. NIMI pilvelõhkuja tuli kasutusele 1800 kaheksakümnendatel pärast seda, kui USA-s esimesed 10 ja 20 korruselised majad taeva poole tõusma olid hakanud. Aga see sai juhtuda alles siis, kui mitmed targad mehed üht-teist leiutanud ning avastanud olid. Inglane Henry pessemmer oli esimene, kes püüdis välja mõelda võimalust, kuidas odavalt terast toota, mis oli pilvelõhkujate ehitamiseks kaaluline materjal. Ameeriklane William Kelly oli oma terase tootmise süsteemi kohta patendi võtnud, kuid pankrotti jäänud ning sunnitud oma patendi pessemerile maha müüma. Veszemmer oli sama süsteemi kallal tööd teinud ning 1855. aastal võttis patendiprotsessile, mida kutsuti teegarboniseerimine õhutõmbust ära kasutades sellele tehnoloogiale toetuka. Praegune terase valmistamise protsess. Pilvelõhkuja leiutamine kui nii võib öelda, oli insener Riia arhitekti George rolleri töö. Tema uuris põhjalikult kõrghoonete ehitamist. Kuidas teha nii, et välisseinad ei peaks kogu ehituseks kaalu enda kanda võtma ja leidis etessemmeri terasest loodud puuri. Taoline sõrestik saab siin suurepäraselt hakkama. Meie triikrauamaja Flataram elling oli üks esimesi pilvelõhkujaid New York Citys mille Jolleri kompanii peaarhitekt Daniel möönhami plaanide järgi Daniele ehitas. Aasta oli niisiis 1902. 1902. Britid võitsid puuri sõja prantsuse kirjanik Emil Zola suri lämbumissurma Stonhennis Lõuna-Inglismaal sai tuntuks kui tähtsaim esiaja rituaalne monumendid Euroopas. Eiffeli torn Pariisis oli maailma kõrgeim ehitis 300 meetrit taevasse. Aastal 1902, kui ameeriklaste keskmine eluiga oli 47. Pastat kui 14-st protsendise ameeriklaste kodudest oli vann ja kaheksas protsendis telefon. Kui kogu selles hiigelriigis oli 8000 võtad ja las Vegases, Nevadas elas vaid 30 inimest. Kui marihuaanat, heroiini ja morfiini võis osta igast rohupoest. Aastal 1902 kõhna Yorki 23. tänava ja viienda avenüü nurgale tõusis üks linna esimesi pilvelõhkujaid. Mõnede allikas käte põhjal lausa esimene monumentaalne. Kurioosne ja kummaline. Bluusiklassik Leenberly tõenäoliselt ei mäletanud New York Cityt ilma Flatherambellinguta kui ta just väga varases teismeeas sinna kõndima ei sattunud. Broadway ja 23. tänava nurgal seisis enne 1900 teist aastat madal korruseline hoone, mis läks astmeliselt üle kolmekorruseliseks. Astme varjas ära sursil Office'i Storantin. Minul things. Niisiis pakuti kontoriruume rendile. Ubasid tomatisuppi pakkus tohutu sült juba järgmise. Paistab, et kuuekorruselise hoone otsaseinal aga madalas nurgamajas, mille teisel korrusel olid reas toredat kõrget kaaraknad ning nurgal number 957 olid ilmselt rongipiletite kassad. Kui reklaamsiltide järgi otsustada. Väga vanal fotol on näha voorimehe tõlg triibulised, sakilise servaga, päikesevarjud hoone sissekäikude kohal, tore suur metallist laternapost diagonaalis üle tänava ja näha maani ulatuvatest mantlitest daame ja kaabudes härrasmehi, kelle askeldused nüüdseks ammu askeldatud on ning kes ei saanud ilmselt iial teada, et üks juhuslik hetk nende elust jääb ka rohkem kui 100 aasta pärast jutustama sellest kadunud idülli. Idülli pidi kaduma progressi arhitekt ja linnaplaneerija teenijal möönham ideelt. Pärn oli üles kasvanud kindlas usus, et inimene peab teistele alati abiks ja toeks olema. Ta proovis astuda nii Harvardi kui Eili ülikoolidesse, mis ei õnnestunud ja asus arhitektuurilisi kavandeid ja visandeid valmistama arhitektuurifirmas kohtuste kuueaastasena oma tulevase partneri Jon Uuelman ruutiga. München ja ruut planeerisid tolle aja kõrgeima Ameerika pilvelõhkuja 20 ühekorruselise vabanda müürlaste templit Chicagos, mis kahjuks 1939. aastal maha lõhuti. Möönhemieruut jõudsid koos veel mitmeid hooneid planeerida muuhulgas ka maailmanäitusepaviljoni Chicagos. Tegu oli tollase suurima maailmanäitusega, millega tähistati Christopher Columbuse Kuulsa avastusreisi neljasajandat aastapäeva 1893. aastal. John ruut kahjuks seda ekspositsiooni valmis kujul ei näinud, sest suri kaks aastat enne avamist kopsupõletikku. Aga võib-olla, et nii oligi parem, sest enne avamist jõudis väärikas arhitektide seltskond Läheme iga eesotsas Ruudi Sa värviküllase stiili uusklassitsistlik esse raamidesse suruda. Ja siit jõuame juba Aats koolkonnani ja triikrauamajani. Kaunid kunstid see tähendas muidugi Pariisi, kus asus kaunite kunstide kool ja siin õppis ka hulk Ameerika arhitekte, külmite David, möönan, kuid need, kes Pariisis õppimas käisid, Richard Morris hantne näiteks jah, Henri Richardson saabusid sealt koju uute ideedega, milles iseenesest midagi eriti uut tegelikult ei olnudki. Tegelikult tõstis see stiil uuesti esile vana klassikalise arhitektuuri suured traditsioonid. Kreeka ja Rooma templid, itaalia, renessansi ning prantsuse ja itaalia baroki. Sümmeetria oli siin oluline ja ruumi pidi olema uhkete sissekäikude ning suurte treppide jaoks. Arhitekt pidi suutma vastavalt vajadusele ja kliendi soovidele erinevate ajastute stiile kokku sobitada. Tema töös pidi olema täpselt paigas kogu arhitektuursete detailide küllus, valustraadid, pilastrid, reljeef, tuuritki, landid, sambad ja nii edasi ja nii edasi. Ja ta pidi kasutama peent ning õrna värvigamat. Samas oli Moad stiil ka üpris paindlik. Klassikalise väliskesta all võis väga uueaegse pilvelõhkuja terrassi sõrestik paikneda. Hoone sees sõitsid üles-alla liftid, töötasid keskküte ja elektripumbad ja helisesid telefonid nagu Lenial möönhemi. Flatheran piiringus. Manhattanil asuv 23. tänava ja Broadway ristumiskoht ei ole päris tavaline jaanuarist siin nimelt ei ole risti kaks nimetatud tänavad lõikuvad siin nii, et nende vahele jääb kolm ürgne saar ja tegemist on päris terava nurgaga. Kujutlegem triikrauda, mille terav ots ongi tänavate ühinemiskoht. Juba vanal fotol seisev vana kahekordne hoone lõpeb tänavate lõikumisnurgal üpris terava kolmnurgana. Neljal päeval leidis siin paiga, mida teised majad kunagi ümbritsema ei hakanud ka ja projekteeris siia saleda vabalt seisva 22 korruse kõrguse teravnurkse kolmnurga kujulised torni. Hoone kõige huvitavam osa ongi tema kuju. Otsekui sale hiigellaev lõikaks läbi ookeanilaineid. Nii seisab see kõrge ja kummaline ehitis, laiade tänavate ühtumis paigas. Hoone kolmnurga ümaraks kujundatud ahenev tipp. See triikraua terav ots on vaid kaks meetrit lai ja maja ise 87 meetrit kõrge. Seda saledat hiigelkolmnurka hoiab siis püstihoone ehitamise ajal 1902 nii moodne ning uus konstruktsioon puuri taoline üle 3500 tonni kaaluv terassõrestik. Et siis seal hoone sees olemas on, seda teavad need, kes teavad väljaspoolt, hüvita sellele miski. Väljastpoolt paistab Movaatsi koolkonnale iseloomulik monument ideaalne hoone, mille kõrgete fassaadide ülaosas eelduvad karniisid, mille sujuva joonelisi lubjakiviseinu ehivad terrakotakaunistused. Teie Kreeka urnidega teostatud filigraanne ilmselt 16. sajandi prantsuse renessansi stiilis kuid valmistatud 20. sajandi alguse New Yorgis. 20. sajandi alguse lõbusas, üha kiiremaks ja kärarikkamaks muutuvas New York hütis Manhattanil seisis istu triikrauamaja 87 meetrit Põrgusse otsekui klassikaline kreeka sammas kirjutati tollal klassikaline kreeka sammas, mille lubjakivist glasuuritud terrakotakaunistustega fassaad on horisontaalselt kolmeks jaotatud. Kolmel alumisel korrusel on laiad aknad ja robustsevõitu lubjakivist vooderdis. Edasi järgneb 14 korruse jagu kitsaid kõrgeid aknaid, mis muudavad ehituse saledam kaks. Üleval on aga näha kõrgeid kaaraknaid, uhkeid nikerdatud sambaid ning etteulatuvat voolujoonelist sakilise alläärega, karniisi. Ja siis kahe meetri laiune, kaunilt ümaraks vormitud tipp. See triikraua terav ots laeva nina, mis sööstab tänavate lõikumiskohas 87 meetri kõrgusele üles. See on laienenud pehmelt ümaraks lubjakivist kiiluks mida nii hoone ala kui ülaosas kaunistavad renessanssdetailidega Kreekas tuuride näod ja terrakota õied. Voards, kaunid kunstid. 20 kahekorruseline sale kolmnurkse kolmnurga kujuline torn New York Citys Manhattanil sai esmalt nimeks Fuller Perling Fulleri maja. Tegemist oli tuntud arhitekti George Fulleri rajatud ehituskompaniiga. See firma kolis siis oma Uudelegantsesse hoonesse Manhattanil aastal 1902 George roller ise kahjuks seda maja ei jõudnudki näha. Tema lahkus siit ilmast kaks aastat varem. 23. Tänava Broadway ja viienda avenüü. Ümberkaudsed elanikud tundsid kummalise ehituse vastu algusest peale huuli ning nimetasid selle tema kolmnurkse kuju pärast triikrauamajaks. Lisaks vedanud siinsed inimesed omavahel kihla, kui kaugele rusud varemed lendavad, kui tuul selle pika peene ühegi toeta torni ümber lükkab. Hoonet peeti alguses tõepoolest ohtlikuks, muuhulgas kutsuti seda siis ka möönemy totruseks. Foli ainearhitekt teinel vöönham. Küllap oli tema loomingul vähemasti alguses rohkem kritiseerijaid kui imetlejaid. Mis tuultesse puutub sisa hoone seisiski paljude arvates linna kõige tuulisemal tänava nurgal. Just siin võis näha leedide saledaid, säär ja muudki kui tuul, nende seelikud teinekord lausa üle pea. Tohistes tänava nurgale olevat lausa politsei valve välja pandud ja politseinikud pidid siis kauneid vaatepilte de vahtima jäänud Jendimine eemale peletama. Selleks kujunenud isegi kindel fraas välja duenti friiski luu. Lase jalga, sina seal, 23. tänaval. Fladeram Perling, too triikrauahoone oli möödunud sajandi esimesel kümnendil New Yorgis tõeline sensatsioon. Moodsa New Yorgi sümbol. Kõrghooneid oli siis ju vaid üksikuid ning Flatäran oli igalt poolt hästi näha. Võiks arvata, et ta oli nagu ees seal Pariisis, mille kujutisi ilmus reklaamidele, ajalehtedesse ja postkaartidele, mis oli tol ajal märkimisväärne massimeediavahend. Postkaartidele oli teda hea sobitada ka hoone kuju oli just parasjagu kenasti piklik. Ühele sajandi alguse pastellvärvides postkaardil on näiteks taustal näha tohutu kõrge triikrauahoone. Selle ees aga võitleb kena näitsik tema seelikuid kõrgusse tuhistavate tuultega. Ei olevatki tegelikult päris kindel, kas arhitekt kunagi ütles välja või pani kirja tsitaadi, mis mitmetes allikates just tema omaks on tunnistatud. Tehke iial väikesi plaane, nendes pole seda maagiat, mis inimmeeli vaimustaks ja tõenäoliselt ei viida neid ka ellu, ütles mööname. Seda või mitte, et tema loomingu võtab see tsitaat kokku küll. Tema tegi vaid suuri plaane ja need viidi ellu. Stenil tänase päevani arhitekt möönham suri 10 aastat pärast selle valmimist. 1912. George rolleri nime kandnud ehituskompanii tegutses selles majas rohkem kui veerandsada aastat. Tollane pilvelõhkuja, mida Flatherombilding oma 22 korrusega möödunud sajandi alguses kahtlemata oli vaja, oligi siis ehitatud õieti selleks, et mitmetele äri- ja pangandusettevõtetele kontoripinda välja rentida mis oli tol ajal midagi päris ebatavalist. Üks esimesi rentnik, kes sellesse hoonesse kolis, oli Frank mansi kirjastus. Praegla Ethan viiksid kutsuv suur linn ja selle säravad tuled. See oli eelmise sajandi alguses juba olemas ja Frank mandri oli üks neid, kes suurlinna New York City elu veelgi põnevamaks suutis muuta. Ta ise oli pärit väikelinnast, mainis New Yorki tuli ta 28 aastasena ja siin sai temast ajalehtede ja ajakirjade kirjastaja, kes ka ise oma väljaannete segast tegi. Tuntuks sai Frank mansi sellega, et asus uutel kiiretel trüki pressidel odavale paberile masstoodangus ajakirju kima. Paberit kutsuti pauk Peeter ja ajakirju balt. Mägesins parfixon, tuleb ta kohe meelde, eks ole. Igatahes olid Frank mansil juba tollal selged hiljem levima hakanud kavalad võtted. Läbimüügi kiirendamiseks kordus trükkide hinda vähendada. Lõpetada otsemaid nende ajakirjade välja andmine, mida eriti ei ostetud ning hakata nende asemel kiiresti uusi välja andma. Apelleerida inimliku huvi printsiipidele, mille seas kaks teistest alati kõrgemale on tõusnud. Sexalcraim muidugi. Niisiis üks varaseid tõelisi teerajajaid oli härra Frank mansi ja rajas seda teed kõrgest saledas tornist Broadway ja 23. tänava tuulisel nurgal. Seal seisvast Manhattani esimeste hulka kuulunud pilvelõhkuja ost mille nimi on ka praegu veel pläderon, elling. Frank maisikompanii trükis, teiste seas ka bossi nime kandvat mansi mäge siini ning oli seotud selliste New Yorgi suurte ajalehtedega, nagu olid seda San lõub staar Daily News. Iivninud. Jaa, Herald. Marsi kontorid asusid triikrauamaja 18. korrusel. Ta oli vist küll päris omamoodi mees pärast tema surma detsembris 1925 selgus, et ta oli jätnud kogu oma raha, mida oli üks New Yorgi Metropolitan nii muuseumile ja ei, mitte midagi oma New Hampshire'is elavatele sugulastele. Seda, et mansi mitte ainult kollaste ajakirjade väljaandja ei olnud, näitas ka autorite loetelu, kes tegid kaastööd tema Cannesi mägesenile. Teiste seas on siin sellised nimed nagu õhenry pilsi Vuthous ja Edgar sooltas kes kirjutas aastal 1905 pikka ja põhjalikku detailide, rohkete joonistustega varustatud loo New York flade raini otsast maailma kõige imelisem panoraam. Mõned katked sellest kirjutisest siis aastast 1905. Flatherani kõrgeimalt korruselt alla vaadates jääb ühele poole proolway maailma kõige pikem kommertslik elusoon. Teisel pool on viies avenüü maailma kõige rikkam peatänav. Siit ülalt paistavad mõlemad väikestena peaaegu tähtsusetutena. Ja näha on liikuvaid asju, mis on nagu põrnikad ja teisi, mis on kui sipelgad. Põrnikad on, autod, sipelgad, elusolendid, inimesed kogu oma inimlikkuses oma seebimulli, armastuslugude ja vihkamisega, oma üürikese, murede ja ebakindlate rõõmudega. Sibemas grotesksed ringi selles maailma kõige kallimas paigas. Nad ruttavad, sest ka kõik teised ruttavad, sest kiirus ja tempo On närvilises õhus pidevalt kusagile ruttavad Nendes autodes lõputus müras linna metall ses möirgas. Ränk võib olla aeglane, kuid ta on pidev, kindel ja edukas. Olles jõudnud selliste ehitisteni nagu see siin on võimalik jõuda arusaamisele, et väikestes ruumides sünnivad väikesed mõtted. Et kui hoonet taeva poole tõusevad, teevad seda ka ideed, mõtted ja plaanid. Et see on vaimne progress, mille pilvelõhkujad esile kutsuvad. Flatenam tellingufassaad on pööratud tulevikku, selle selg jääb minevikku poole. Sellised olid siis kirjamees Edgar sooltusi mõtted Reigrava hoone tipus aastal 1905. Tänapäeval, kui Manhattan pilvelõhkujaid täis on kõvasti kõrgemaid vägevamaid kui flat, määran Perlingu elegantne sale Kolmnurkne Torn, võiks arvata, et viimati mainitu enam kuigi suurt tähelepanu ei leia. Aga selline arvamus poleks õige. Ehitust ülistatakse siiani. Näiteks see 100 aastane pilvelõhkuja paneb inimesi ikka veel imetlema neid kaunilt ehitud seinu ning seda kuju külgedelt vaadatuna on ta otsekui õhuline kõrge kivist kaart. Kuid see pole küll mingi kaardimajake. Ja veel ärge unustage, et just selle hoone katusel suudles Stewart Kim Novak, et filmis veel puhkenud kändu, nagu selle originaalpealkiri kõlas. Tänan veel, thing on ikka filmitegijatele huvi pakkunud. Mõned nimed, sella arma, keedon Spider-Mani filmides oli selles hoones ajalehe toimetus ja saak Teelis seisis ta vee alusel Times Square'il. Kirjanikudki on siit innustust leidnud näiteks sünniromaanis ajast aega kohtuvad peategelased just siin. Triikrauamaja on jõudnud videomängudesse Jakoomiksitesse, millega kaugeltki kõik pilvelõhkujad uhkustada ei saa. Härbertuaarlas kirjutas aastal 1906 leidsin enda ammuli sui pilvelõhkujat imetlemas, täpsemalt theram Perlingu laeva nina purjetamas hilise pärastlõunavalguses läbi proodwaya viienda avenüüle. Kõhklused. 73 aastat hiljem 1979 andis eakas filmistaar Kathryn Hepburn intervjuu telesaatele 60 minutit. Küsimusele, mis tunne olla legend, vastas daam, et see on tunne, nagu oleksid sa mõni suur vana hoone, millest mööda käiakse ja mida vaadatakse ja mis hoone see võiks olla. Hetkegi kahtlemate, vastas Kathryn, häppan Flatheron Miller. Lõbusa lõpu lootuses öelgem nüüd BBC tegi hiljaaegu just triikrauahoonest oksa. Olete populaarsest briti ameerika kirjanikust beeži Woodhausest kelle esimene töökoht Ühendriikides oli Flatheram Bellingus paiknev mansi mägesini toimetus. Meil seostub Hous mitte midagi tegeva kõrgklassist, džentelmeni löödi vusteri ja tema teenri. Õigem oleks öelda intelmeni džentelmeni Smilersiga. Kõik need maru naljakad lood, mis Uuthausi raamatuis möödunud sajandi kolmekümnendatel aastatel aset leidsid. Üks tilluke katkend nendest kulub alati ära. Hommikul end söögilaua äärde palavalt sisse seades ning Cheesy valmistatud eine kallale asudes tundsin, et kalan kuidagi kummaliselt heas tujus. Need praetud munad cheers, ütlesin maha, sul täna eriliselt hästi välja tulnud. Jah, söör, on tunda, et kanad on oma eluga rahul olnud ja kohv on lausa imeline. Muidugi ka peekonilõigud, minu komplimendid, arvanisse, märkasitsiivset olen täna kuidagi teistsugune kui tavaliselt. Mulle näib, söör, et te olete täna eriliselt heas tujus. Ja tõesti, siis ma tunnen end ülimalt hästi. Mul on hea meel seda kuulda, söör, mul on umbes selline tunne, nagu istuksin ma Vikerkaarel ning kõigutaksin jalgu. See on kindlasti rahuldustpakkuv, tunne säär. Mis sõna see nüüd oligi? Sa oled seda vahel isegi kasutanud, algab jõuga eufooria, söör. Ja eufooria. Harva juhtub, et olen sellises eufoorilises tujus nagu täna. Tunnen end paremini kui kunagi varem kui Charles. Kahjuks ei tea ma, kui kaua selline hingeseisund võib kesta. Aga kas on nii, et just kõige päikesepaistelise ilma korral ilmuvad taevasse äikesepilved? Alati peab arvestama ima muutustega kuid heast tujust tuleb siiski rõõmu tunda nii kaua, kui see on alles. Just nii, söör, karpedjemm nagu soovitas rooma põed Horatsius või teisisõnu napi roosi õisi, niikaua kui selleks on võimalust. Luuletaja Herg. Teie küünarnukk ka on või sees, söör. Oi. Tänan, Charles.