See, kus pallide hooaeg Viinis kõlab kui kaja minevikust aga mitte linna jaoks, kus on elanud Mozart ja Schubert ja valsikuningas Johann Strauss, see noorem temale klassikalise viini valsi loojale, annan teda ufaysi kuningaks jääda. Viin elab oma traditsioon ronides, mis hoopiski ei tähenda, et tänapäevase ei elaks. Kuid teealal hoida romantilisi kauneid traditsioone nagu sügistalvine pallide hooaeg. Tõepoolest, pidulikud pallid, mida peetakse Viini kaunimates, lilledega ehitud ajaloolistes saalides kroonlühtrit all. Asja juurde käivad kutsed ja pallikaardid, õhtukleidid ja frakid, suur orkester ja dirigent. Ja iseenesest mõista viini valss sellel pallil peatuses oskama perfektselt. See on romantiline, lummav, nostalgiline ja kaunis maailm, millesse sähex uskumatus õhtuks siseneda võid. Sütti pilvelõhkujate, arvutite ja mobiilsidevõrgust välja rabelnuna liinis ei lasta sel maailmal ununeda. Ajalugu on lihtsalt liiga sügaval. Velveere nõlveere Velveere, Velveere. Puuokste sahin tuulte hingus või sasin kaugete sajandite tagant. Ilusat pühapäeva taas kord. Velvederia loss Viinis on meie seekordse uudisema objekt. Mina olen Helgi Erilaid ja vikerraadios algas. Aja jälg kivis. Keset Euroopat seisvast mägisest Austriast on sajandite jooksul hulk igasugust rahvast üle käinud. Juba enne Kristust keldid ja roomlased see jääl germaani hõimud, Vaiovaarid ja Sloveenid vangid ja ungarlased. Keiser otta esimene rajas Mayeri kagupiiride kindlustamiseks margi, mis aastal 996 esineb esmakordselt Austria siis Ostarrichi nime all. Mark on termin ajaloost, mis märgib Iirimaad, frangi riigis ja Saksamaal ning ka germaani külakogukonda. Markkrahv on tuttav sõna, eks ole. Austria margist sai 12. sajandil vaierist sõltumatu hertsogkond. Sealt käisid läbi nii läänest itta kui põhjast lõunasse kulgevat kaubateed. Asundustest kasvasid linnad kunagisest roomlaste kindlustatud laagrist. Winda Boonast kujunenud viin sai linnaõigused 1221 ning seal kindlustas end Haagsburgide residendid. Habsburgide dünastia vanemaid kuninglik perekond Euroopas võttis oma nime perekonna lossi aabits purgi järgi jahipulli loss, nii siis see seisis 11. sajandi alguses aare jõe ääres, praegusel Šveitsi maal arga uhkantonis. Arvatakse, et Habsburgide juured ulatuvad Carolingide dünastiasse. Sellest pärit Karl Suur oli 700 üheksakümnendatel laastatel rajanud frangi riigi. Igatahes oli see Saksamaa kuningas ja Püha Rooma imperaator Rudolf esimene, kes Habsburgide dünastia Euroopas väga võimsaks. Mis teha? Tema alustas Habsburgide pärusvalduste rajamist maid vallutades, läänistades või ostes. Ja Austria kuulus kindlalt Habsburgide alates aastast 1282 kuni aastani 1918 valitsesid seda maad Habsburgide soost hertsogit, ertshertsogit ja keisrid. Pealegi ei tähendanud haaps vurgide pikk valitsemisaeg pikka rahu ja õitsenguaega mägises Austrias. 15. sajandi lõpul tulid türklased ja piirasid aastal 1529 Viini. Selle ohu ees ühinesid tshehhi, Norra, Sileesia, Lääne-Ungari ja Lääne-Horvaatia Austria pärusmaadega. Türklased pidid taganema ja Kagu-Euroopast kujunes Habsburgide paljurahvuseline riik kus alalõpmata toimus rahutusi üles tõuse ning rahvustevahelisi kokkupõrkeid. Lisaks sellele ootasid visad türklased lõunapoolik ka veel oma aega ning leidsid selle aja käesolevat. Seitsmeteistkümnenda sajandi lõpul. 1683 piirasid Türgi väed taas Viini. Linna kaitsmist juhtis väejuht fon staar Hemberg. Türklasi sundis taganema kuningas Janssovjeski Poola abivägi ning tegutsema asus tollal 20 aastane Savoia prints seen, kes näitas võitluses türklaste vastu üles erakordseid väejuhivõimeid ning sai kolmekümneselt Austria feldmarssaliks ja riigitegelaseks. 1696 oli ta juba Austria vägede ülemjuhataja ning juhtis need väed aasta hiljem Ta lahingus kindlalt võidule. Türgi oli taaskord alistatud. Elukutselise sõjaväelasena tegi Savoia prints režeen veel palju suuri tegusid 18. sajandi alguse Euroopas, võites muuhulgas järjekordse Austria Türgi sõja aastatel 1716 kuni 18. Ta reformis Austria sõjaväge, mõjutas riigi välispoliitikat ning jõudis olla ka teaduse ja kunsti metseeniks. Aastal 1714 tegi prints Sheen arhitekt Johan Lucas on Hildembrantile ülesandeks ehitada enda jaoks Viini lähedale suveresidents. Kohanimi on veel vedere, itaalia keeles tähendab see ilusat väljavaadet ning niimoodi on hakatud kutsuma ka kauni ja suurejoonelise väljavaatega kohta ehitist. Samuti kauni ümbrusega lossi nagu kah pilved neere loss Viinis, mis linna kasvades on jäänud koos suure pargiga juba ammu keset Viini päris praeguse linnakeskuse lähedusse. Õieti on olemas kaks põlvede paleed alam ja ülempilvedele. Stiilist kõneldes tuleks nimetada baroki ja rokokookood. Ja ajastust kõneldes väsi kuningas Strauss polnud palve teele palede ehitamise ajaks veel sündinud. Ajastu oli Händeli oma, kõigi too helilooja ise oli selleks ajaks juba Londonis Briti kuningakojas soosingut võitmas. Kuid endale pidulik voogav. Jah, paatuslik stiil sobib ameti taustaks, kui kuulame, kuidas on Voldemar Vaga oma kunstiajaloos baroki Erokovad kirjeldanud. Barokk-kunst taotleb rahutuste liikuvust, vormide mitmekesisust ja kontrastsust, millega käsikäes käib üle kuhjamine vormide moonutamine nende ilmekuse tõstmise otstarbel. Nende raskepärasus ja mõõtmetegalassaalsus. Renessansikunst oli lineaarne con, maaliline renessansijoonte selguse ja hästi eralduvate vormide asemel näeb barokkkunstis kindlate piirkond aitäh hävimist üksteisest läbi, lõikuvad üksteisesse, põimuvad ja kokkukuhjatud vormide sulamist üheks rahutuks voogavaks tervikuks. Barokiharuna tuleb vaadata rokokookunsti, mis 18. sajandil barokist välja arenes. Seda iseloomustab vastandina baroki raskepärasusele suurem kergus, ilutseb Ats ja ja õrnus ühtlasi ka suurem kodusus ja intiimsus. Maalisuse, valguse ja varju efektse mängu saavutamiseks asetatakse barokkfassaadi nišše ja petik aknaid. See külvatakse üleskul tuuride ja dekoratiivsete detailidega. Liikuvuse ja rahutuse toonitamiseks rakendatakse võimalikult palju kõveraid ja lainetavaid jooni. Ülevoolav pulbitsev toredus valitseb ehitiste sisedeklaratsioonis. Voldemar Vaga Üldine kunstiajalugu. Austria barokkarhitektuuri kuulsamaid meistreid oli Johann Bernhard Fischer fon Erla kes on loonud ka hulga losse Viinis möllvedere lossis, saiaga Johan luugasvan Eldembranti meistritöö, kuhu ka sisser suure vastuvõturuumiga raamatukogu näol oma jälje, nii et nad oli niisiis 1714, kui fon Illevranti plaanide Erki ja tema juhtimisel asuti ehitama alambelvedere paleed, suveresidentsiks Austria feldmarssal yle riigitegelasele ning teaduse ja kunstide soosiale prints Schenile. Suur hiilgav barokkloss künka jalamil ehitati valmis kahe aastaga ja tänaseni võib imetleda lossi kauneid ruume. Baroksed, kuldkaunistusi ja säravad värvitoone paraad magamistoas. Martina Alto, Monte fresko, Sid marmorhallis või lausa üleliia ehitud marmorgalerii eesruumi. Alampõlvede ääres paiknes ka kasvuhoone ning siin olid tallid, kus hoiti printsi ratsusid. Velvedele park oli tohutu ja peagi pärast alambelvedere lossi valmimist leid Teet künka tipus võiks seista teine uhke palee ülem talvedere lõõgason Hildebrand, tee plaanide järgi ehitati see valmis aastaks 1722. Siseviimistluseks kulus veel üks aasta. Fotodel mõjub ülemine loss alumisest, isegi majesteetlik Humana. Sellega see sinised kuldsete ornamentidega kaunistatud plid meenutavat türgi Idelke ikka printsuseni jaoks, kes Türgi sõjaväe Viinist eemale peletas. Palee katuse äärt ehib hulk mütoloogilise kujusid. Nad kannavad Vana-Rooma sõjakiivreid, hoiavad kõrgel võidupärgi. Siin on kiviseid lipp, lilledega kaunistatud amforaid ning tiivulise hiiu maalaid. Ülem Belvedeere pidulik fassaad on oma kõrgeimas osas neljakordne vanuseline ehitud sammaste, baroksete, kaunistuste ja skulptuuride. Ka see kõik toob kaasa valguse ja varjude fantastilise vahelduse päeva erinevatel aegadel. Ja peegeldub tagasi paleesise tiigi siledal pinnalt. Palees avaneb sisene jälle kõigepealt elegantne Terrena suur luksuslik, hall, hiilgav barokne trepp ning rikkalikult maalide ja freskodega kaunistatud marmorhall oma tohutute kroonlehtritega. Lossi kabelis seisab väärtuslik Francisco soli meena altarimaal. Kaht tohutut lossikompleksi ümbritsevad mitme ruutkilomeetri suuruses pargis hoolitsetud prantsuse ja Itaalia aiad. Sümmeetrilise himustama treide moodustavad lillepeenrad, purskkaevud, Kivivaasid, skulptuurid ja skulptuur, sel pügatud põõsad ning hekid. Lisaks kasvuhoone, loomaaed ning klaashooned eksootiliste taimede jaoks. Ehitamise ajal paiknes kogu see ilu ja uhkus Viinist väljaspool. Tänapäeval asub Belvendeere peaaegu kesklinnas. Meil vedeles oma suveresidentsi loonud kuulsusrikas väejuht prints Shen lahkus siit ilmast 1736. Tol ajal valitses Austriat järjekordne haaps kurgide dünastia keiser Karl kuues. Kohe pärast Sheni surma osteti Dresdeni muuseumisse tolle kunstide metseeni väärtuslik raamatukogu, graafikakollektsioon ning antiikskulptuurid. Scheni maalikogu rändas turinasse Velvedele, palee jäi pikkadeks aastateks peaaegu tühjaks. Aga samal aastal, kui asuti ehitama ülembelvedere lossi, siis 1717 tulid olla see kindluslinna Viini How purgipalees ilmale keiser, kuuenda tütar Marie pereesia. Siis veel ei teatud, et Kaarel kuuendaga katkenud pikaks ajaks Austria Habsburgide meesliin. Ja et troonile asub keisrinna Maria Teresa. 18 aastaselt abiellus viimane Norreani hertsogi Franz esimesega ning tuli võimule pärast oma isa Kaarel kuuenda surma 1740 siis 23 aastasena. Kerge ja lõbus polnud, keisrinna amet kindlasti mitte. Marie-Therese kaotas Sileesia sõdades ja seitsmeaastases sõjas Preisimaale Sileesia kuigi hiljem liitis Austriaga Galiitsia ja Bukovina. Kuid ajalugu pole siiski mitte üksnes sõdade lugu. Marie treesia jõudis ilmale tuua 16 last, 12 nendest jäid elama, nende seas ka õnnetu saatusega Marie Antoinette. On teada, et kuueaastane imelaps Mozart mängis marjade Reisele õukonnapeol klaverit misjärel hüppas valitsejanna sülle ja kattis näo suudlustega, nagu on tavaks öelda. See pidi siis olema aastal 1762. Väikeste muusikat polnud tol ajal veel olemas kuid keisrinna Maria Tereesia asus hoolt kandma Belvedele palede eest ning on allikaid, millede põhjal õieti alles tema ajal antigi paigale too kaunis nimi Velveedeere. Aastal 1776 neli aastat enne siit ilmast lahkumist tõi Marie-Therese oma poja Joseph teise ettepanekul kuningliku maaligalerii oma lossist ülevel vederesse ülem Belvedele paleesse, kus galerii publiku jaoks avati. Alambelveedeeles elasid pärast suurt prantsuse revolutsiooni kuningliku perekonna liikmed. Ülem Belvedere maaligalerii direktor Johan Peeter Kraft, kes tegi seda tööd kuni aastani 1856 täiendas suuresti kuningliku kunstikogu. Peresse toodi Itaalia, Madalmaade ja Saksa maali koolkondade, aga ka Austria kaasaegsete kunstnike töid. Lisaks varasematele klassitsistlikele romantilisele jah, tavapärasemate maalidele. Ülem Belvedere kirdetiivaruumides veetis oma elu viimase aasta tuntud austria helilooja Anton ruckner kes siin oma viimase sümfoonia. Ja nüüd saab juba rääkida ka Viini valsikuningas Johann Strauss nooremast, kes 19. sajandi teisel poolel väga tõenäoliselt tõstis oma taktikepi mõnelgi meele olukal õhtul mõnes kaunis Belvedere palee barokksaalis hiiglaslikke kroonlühtrit all. Valsikuninga maine teekond lõppes 1809, kümmend üheksa. Kolm aastat varem oli Austria troonile asunud keiser Franz Joosep esimese vennapoeg, Austria, Ungari armeekindralinspektor ertshertsog Franz Ferdinand arhitekt Emil fon. Fester oli ülem Belvedeere ertshertsogi presidendiks kohandanud. Originaalne barokkmööbel asendati osaliselt aia kohasemaga Franz Ferdinand, tulnud nimelt peaaegu Spartalikult lihtsate eluviisidega. Väga täpne ja sõjaväelaslikkama harjumustesse, kuid pilvedesse toodi siiskiga valitseja hingele armsaid kunstiesemeid ja alambilvedeeris sisustati ertshertsogi sõjaväekantselei. Muretut joodeldamist kaunite Austria Alpide nõlvadel ei jätkunud kauaks. 20. sajandi alguse Euroopa papp oli rahutu. Suurriigid olid põhjatult ahneks muutunud. Saksamaa unistas Suurbritannia purustamisest, sest miks pidi just brittide käes mere üle võim olema. Unistas Prantsusmaa, Belgia ja Hollandi asumaadest ning Venemaa võimu all olevatest Poolast, Ukrainast ja Baltimaadest. Austria-Ungari tahtis endale Serbiat, tjah Tšernagooriat, Türgi Taga-Kaukaasiat. Britid tahtsid omakorda Saksamaa pihuks ja põrmuks teha võtta Türgilt Mesobot, Tanja ja Palestiina ning Egiptuses kanda kinnitada. Prantsusmaa tahtis tagasi saada Elsaslat ringi. Venemaa unistas kaliitsiast Konstantinoopolist ja musta mere väinadest. Oli vajavaid sädet, et mis sõjaleegi põlema lahvataks. Küllap oleks selle sädeme sütitanud miski muu kui Austria ertshertsog, Franz Ferdinand 1914. aasta juunis oma kaunis Melvedere residentsis oleks püsinud. Aga temal oli tingimata Ta vaja tollal Austria-Ungarile kuuluvasse Sarajevos sõita, kus Serbia rahvuslane printsiks teda relvaga varitses. Ja juhtus just nii, nagu vertin proua Müller ova Schweigile ütles. Nii nad tapsidki meie Ferdinandi. Kuu aega hiljem kuulutas Austria-Ungari Saksamaa toetusel Serbiale sõja. Edasi tundub esimese maailmasõja ajalugu vaadates, et kõik kuulutasid kõigile sõja- ja Euroopat haaranud hullumeelne tulekahju, levis ka väljapoole selle mandri piire. Pärast ertshertsog Ferdinandi lahkumist oli põlve tere taas mõned aastad peaaegu tühi. Kahe suure sõja vahel avati juba Austria riigi omandiks kuulutatud lossid ning kaunis park rahvale vaatamiseks. Teise maailmasõja õhurünnakutes said nii ülem- kui alamBelvedere palee tublisti kannatada. Sõjale pul jagati Austria ajutiselt N Liidu, USA, Inglismaa ja Prantsusmaa vahel neljaks okupatsioonitsooniks. Hitler oli okupeerinud Austria juba 1938. aastal ning ostmarki nime all Saksamaaga liitnud 1955 ja Austria jaoks oluliseks aastaks ning oli tähtis kah veel vedere ajaloos. Ülem pilvedere marmorhallis kirjutasid liitlasriik riikide välisministrid ning Austria tollane välisminister Leopold Feel alla Austria riigilepingule, mille põhjal okupatsiooniväed evakueeriti. Ja Austriast sai iseseisev riik, mis kohustus jääma neutraalseks. Ning velvetis verest sai üks maailma kuulsaimatest ja kaunematest kunstimuuseumidest. Siin on väljas suur osa kunstiajaloost keskajast tänapäevani. Ülempilvede juures on 19. ja 20. sajandi kunst prantsuse Impressionistid, mone Jerenaar näiteks ning Austria kunstnikke, nende seas sümbolist Gustav klimp, Tiia Ekspressionist, Oskar kookoskah, põhitööd. Mõlemad paleed ja aiad on tegelikult hoopis suuremad, kui nad esimesel pilgul paistavad. Nii et jalutuskäik mäekünkast alla ülembelvederest, alampilvedele paleesse, läbi kaunite hoolitsetud aedade. Üpris nauditav. Alambelvedeeerresson, austria barokkmuuseum täis viini kunstnike imepäraseid töid linna kuldsetest aegadest. Siin on ka kunagine kaunis kasvuhoone, milles praegu asub Austria keskaegse kunsti väljapanek. Kõik see siin keset ajaloost ja vaatamisväärsustest tulvil viini ära vaadata, see on kindlasti mitmepäevatöö või mis tööelamus ainus ning kordumatu. Tänasesse Belveere lossi mahub veel mõndagi mahuvad Austria välisministeeriumi tuhanded ametnikud, Austria kantsleri privaatruumid, lisaks teadusinstituute Rahvusraamatukogu, antropoloogiamuuseum ja keiserlik, hõbeda kogu ja augustini kabelis puhkavad hõbe, uronides Habsburgide dünastia suurkujud läbi mitme sajandi. Velvedere eks kõla see nagu muusik. Meelveedee vele Deere nõlveere Belveere Velveere teele. Aja jälg kivis. Ei.