Viimsi suunas Miiduranna kütusehoidla suunas, mis maa all ja maa peal on mitmel korral meie raadiosaadetes kõlanud, et kraavis on õli ja, ja seda on ka varasematel aastatel olnud ja see pumpamine alla üles toimub niisuguste torude kaudu, mis lekivad seal asjatundjate hinnang, kes lõpuks sinna ligi said. Ja nüüd on jäänud meie saadetest mulje, et aktsiaselts Petron, kes seal nagu on peremees, teeb, mida ta teeb N-Terminal, kes on seal osanik, on asjaga kursis. Nemad teevad kapid, reaalseid remont, ehitusi nagu en terminali peadirektor härra endale. Shif siin täpsustas meie ehitusmeeste vastu. Kas te peate normaalseks, et Eesti riigis Eesti keskkonnakaitsjad ei saanud? Ta ligiolukordadele, mis aastaid teostanud meie teatud piirkondi, eriti vene sõjaväe käes olnud piirkondi teie andsite nõuetele, parem olnuks sekkuda alles siis, kui Vene sõjaväeosad on siit lõplikult läinud. Teie hoiate silma peal, teie seal aitate sättida automaatikat ja seda olukorda, et see maa-alune kütusehoidla no ei rüüstatakse, ei kaotaks vajalikke sõlmi. Võib-olla isegi ei plahvataks selle tõttu, et teie säilitate need varandused ja võimalused Eestile ja Nobeli terminalile ja majandusele. Aga üldsuse jaoks on ikkagi arusaamatu. Seadused on olemas, keskkonnaminister On olemas. Inspektorid on olemas suurte raskustega, suure hilinemisega saavad nad ligi. Mida te siin ütle? Ma olen teie küsimuse püstitamise ta põhimõtteliselt nõus ja püüaks, püüaks vastata järgnevalt. Ma olen krampliku tegevuse vastu, mis praegu algas. Mina arvan, et keskkonnaministeerium oleks pidanud juba palju aastaid tagasi ja palju aega tagasi tõstatama selle küsimuse, mis toimub. Kuidas toimub Viimsis naftakaupade laadimine? Oleme teadlikud sellest olukorrast sama hästi kui keskkonnaministeerium. Kuid me peame märkima seda, et naftakaupade vastuvõtmist ja hoiustamist teostab Venemaa armee sääreosa, mida me mitte mingil kombel mõjutada. Mis puudutab Petrovini, firma loodi ja selle tegevus Viimsi kütusebaasis toimub kooskõlas Eesti valitsusega konkreetselt majandusministeeriumiga ja selle ülesanne on ära hoida paasi lõhkumine ja demontaaž vene armee sõjaväeüksuse ene, vahetud lahkumist. Ja selles mõttes ma ei pidanud päris õigeks selle poleemika tõstatamist praegu enne kui see, kui see kütuseterminal ei ole üle läinud Eesti jurisdiktsiooni alla. Praegu räägite kui poliitik ja kui majandusmees, kes ei taha, et midagi suurt käest ära läheb, ma mõistan teid. Aga see, et ikkagi oma haritud ametkond ei saa ligi? No ma ei mõista Kahjuks on see nii ja meie ei ole võimelised mõjutama Venemaa sõjaväevõimude või seisukohti kuid meie andmetel pole keskkonnaministeerium oma taotlustega Tallinna mereväebaasi juhtkonnast kaugemale esinenud ja ilmselt oleks olnud väga tähtis, et õigeaegselt oleks küsimus tõstatatud kõrgel poliitilisel tasemel. Kas teie süda valutab, et seal püssimeeste selja taga? Ei ole päris kõik, nii nagu Eestimaa elanik praegu tahaks? Kindlasti nii see on ja Ma rõhutaks seda, et kõik nende remonttööd, mida oleme teinud, kõik need parendused, nende omanikuks saab lähikuudel ma nii loodan, Eesti riik, mitte mingi mistahes erafirma. Kuna saalis oli ka meie roheliste esindaja juht Valdur Lahtvee, kes tegi märkusi mõlemas suunas, siis ma julgen loota, et tegemist on muretsema mehe ja küllalt erapooletu mehega, et tänasele kokkusaamisele anda niisugune omapoolne hinnang või mis küsimused õhku jäid või millega üleüldse rahul olla ei saa. Praeguses situatsioonis. Tundub niiviisi, et praegu ikkagi puudub täielik kontroll olemasolevate vanade naftalaadimissõlmede või naftatermin kütuseterminalide üle, mida varem kasutati lihtsalt laevade punkerdamiseks. Nüüd kasutatakse ka nafta ja impordil ekspordil. Samuti ei suudeta vastavate ametiisikute poolt praegu keskkonnaministeerium ja tema allüksused. Ja ütleme, kohapealsed omavalitsused ei suudetud tagada kontrolli uute kütuseterminalide ehituse seaduspärasuse üle. Siin need näited on meil olemas, nii Viimsi, nii Muuga koha pealt, kui ma nimetasin neid no terminale siis Tallinna sadamates ja ka vene laevastiku sõjaväeobjektidel mitte ainult Eestis, vaid ka mujal Tallinnas tundub, kasutatakse nafta ümberlaadimissõlme praegult. Just nafta impordil ekspordil ja see kontroll puudub. Ma ütleks natukene teisiti siia juurde, et on kontrollitud, on ettekirjutusi tehtud, kuid ei ole nagu efektiivset tulemust olnud sellele, et on püütud neid korrale kutsuda, sõnaga tegeldud on, aga villa pole nii palju olnud kui Valdur Lahtvee, tahaks näha. Mitte ainult lastele, vaid ma ütleksin, inimesed, kes muretsevad oma elukeskkonna pärast sest nafta tooted on keskkonnaohtlikud ja mõjuvad nii õhu kui, ütleme, joogivee kaudu nii pinnase kaudu kõikidesse inimestesse, kes ühel või teisel moel kokku puutuvad. Aga ja ma olen teiega täiesti nõus, majanduslikud huvid praegult kaaluvad kindlasti ülekeskkonnana kaitselised huvid ja inimeste tervise huvid ja see tung praegu vallutada nafta, him, pordi, eksporditurg ütleme Venemaalt läände, läänest, Venemaale. See piir on meie firmadel niivõrd suur, et investeerimisel ja ütleme, turu hõivamise unustatakse ära. Seadused, reeglid, ma küll ei taha jällegi tagasi süüdistada, nii nagu ütleme, Pakterminali direktor härra Luukas on süüdistanud siin lehtede veergudel nii rohelisi kui keskkonnaministeeriumit ära ostetavusest siis ja ei, oma südames ma siiski arvan, et siin on ära ostetud, on siin nii üht kui teist otsustajat kuskil kõrgemal pool ja need huvid. Meie küllalt kõrgel tasemel majandusmeeste näol kes suruvad läbi neid projekte praegu vahel ka ebaseaduslikke teid kasutades, et seal on rohkem rahasid liikunud. Me ei ole jah nendel asjadel juures olnud, kõike ei saa ka kahe käega kinnitada, kuid kiirustamisi rabelemisi ja takkajärele vajalike paberite tegemisi on küll üksjagu olnud ja see teeb tõepoolest ettevaatlikuks, et meie käes see kontroll küll täielikult ei ole, ma mõtlen keskkonnakaitse. Ja seda, seda kogu see protsess ja ütleme, piikide murdmine, mis peavad Pakterminali esimese järgu ehitamise juures, kus ehitusluba anti välja ilma keskkonnakaitselisi hinnanguid tegemata ja keskkonnakaitselisi kooskõlastusi saamata. Esimesele järgule anti ehitusluba välja, teine järk küll ehitusluba ei antud, välja, aga alustati ehitamist ilma keskkonnakaitseliste hinnangute ja ehituslubadeta. Kõik see protsess on seda selgelt näidanud, aga ma tahaksin pöörata tähelepanu veel nendele aspektidele, millest nii palju pole räägitud. Need on kogu see nafta import. Eksport on planeeritud meritsi veoga. Ja siia Eestisse kohale tuua ta raudteel meie raudtee praegu raudtee tehniline seisukord ja võimsus ei kannata välja kõiki, ütleme kasvõi Muuga puhul seda planeeritud nelja miljonit, ma arvestasin neid muid punkte. Puudub piiril kontroll kogu selle toodangu kvaliteedi üle ja ütleme, siin kütuste sildi all on sisse toodud mürgiseid aineid, mis küll põlevad, aga sealjuures mürgitavad õhku juures. Ja teiseks, ja kolmandaks meie päästeteenistus alles nad olid Toompeal raha küsimas seal maapealse päästeteenistuse tagamiseks. Meie päästeteenistus ei ole võimeline, veeteede amet ei ole võimeline meie territoriaalvetes nafta õnnetusi likvideerima. On olemas küll sadamates meil päästevahendid ja võimsused. Sellest on meil ainult hea meel, aga avamerel kogu see laevastik läheme sadamatest välja, teistesse sadamatesse avamerel, me ei ole valmis nafta õnnetusi likvideerima. Teiseks on väga kehvas seisus kogu meie navigatsioonisüsteem, mis jälle selle õnnetuste riski tõstab mitmekümnekordseks. Ja kui tänases seisus meil kuskil 400000 tonni veetakse sisse-välja naftaprodukte ja seda tahetakse kasvatada siin Muuga puhul nelja miljonini. Need kordsed lähevad järjest suuremaks õnnetuste ohu ette ennustamisel.