Ja roodi luu, kunas? Info. Erry. Riva. Refektooriumi valgustasid suured tõrvikud. Mungad istusid otsakuti paigutatud laudade taga. Suurel poodiumil seisis abti laud. Selle vastasseinas paiknes pulk, kus oli juba aset võtnud munk, kes pidi õhtusöögi ajal lugema. Abdo ootas meid valge riidega Besonov ääresed kuivatada pärast pesemist meie käed täpselt püha Pakoomise näpunäidet. Mungad seisid laudade ääres liikumatult, kapuuts näole tõmmatud, käed õlavöö all. Apt andis oma õnnistuse. Kõigistusid. Mungad sõid kombe kohaselt vaikides. Nad suhtlesid omavahel vene Tikslastele. Tavalise sõrmede keele abil valitses vaikuse reegel. Pärast õhtusööki tõmbasid mungad uuesti kapuutsiga ette, asusid ukse taha ritta, läksid pikas rivis läbi surnuaia ja sisenesid põhjapoolsest uksest kirikusse. Seal põles üksainus lamp kolmi algsel, kahe mehe kõrgusel raskel pronksist alusel. Mungad võtsid koor istmetel vaikides oma koha sisse. Õhtune jumalateenistus algas. Umberto Eco Roosi nimilugu, sellest, mis juhtus 14. sajandil ühes vene diktiini mungakloostris Itaaliast Maantee kasseina kloostris oli kindlasti samasugused kombed kuid vaevalt leidub Itaalias mõnd teist kloostrit, mille surnuaialt võib leida kümnete tuhandete briti Uus-Meremaa, Kanada, India, Lõuna-Aafrika ka prantsuse, Itaalia ja Ameerika sõdurite haudu. Saksa sõdurite kalmistu seisab kasiino linnast umbes kolm kilomeetrit põhja pool. Ja see on juba 20. sajandi lugu. Ilusat pühapäeva, Helgi Erilaid olen mina ja vikerraadios algas taas. Osa ajaloolasi arvab, et iidne kasiino asula Kesk-Itaalias kuulus kunagi sam niitidele. Selle hõimujälgi on ajaloost leitud juba viiendast sajandist enne Kristust umbes 312 enne Kristust läinud kasiino rooma valdusse Puunia sõdade ajal, et see paik Hannibali sõjateele ning siin seisnud kuulus villa, milles Marcus Antonius maridusid pidas. Roomaaegne kasiino seisnud kaljusel maantee kassino künkal umbes 130 kilomeetrit Roomast kagu pool künkast paari kilomeetri võrra ida pool, laius sajandeid hiljem keskajal Shermano linn, millele aga alles 1863. aastal pandi uus nimi kassino. Niisiis iidnega siin on on aegade hämarusse vajunud. Mägede jalamil Pedja ja liri jõgede liitumiskoha lähedal seisab kasiinolinn. Ja umbes 520 meetri kõrgusele kaljusele maantee kassina. Mäekünkale rajas katoliku munk Benedictus noorusiast aastal 529 maantee kasiino kloostri. Patriitsi perekonnast pärit Benedictus tülgastanud Roomas valitsev ülbe pahelisus ta jätnud sellise elu, kus seda ja teist ning asunud erakuna subjaakko üksildases mägedes ainsaks sooviks jumalale meelepärane olla, nagu tema hilisemad eluloolased kirjutanud on. Mõned, kui vaga elu imetlevad mungad palunud bene Dictusel oma õpetajaks ja juhiks saada ning munk olnud sellega nõus kuid, aga ka oma kaaslastelt vagadust hakanud nõudma püüdnud need teda mürgitada. Imeline ristimärk, päästnud Benedictus elu pärast tosina väikese kloostri rajamist subjaagusse rännanud erakmunk koos mõnede mõttekaaslastega lõuna poole. Pole täpselt teada, miks välistama suure kloostripaigaks. Kas siin on mäe, aga seda ta tegi. Sajandite eest seisnud siin maantee kassinal Apollo tempel ning Väike-kassina linnake olnud gootide ründeretkedest räsitud ja ka ristiusk polnud siia mägedesse kuigivõrd jõudnud. Benedictus löönud kõigepealt tükkideks Apollo raidkuju ning hävitanud paganliku Al Tatari mäetipp põhitanute Ristija Johannesele pühendatud palve kabeli ja otsustanud ilmselt jäädagi just siia. Maantee kassinasse levitanud ristiusk aga kasiino linnas ning pannud just siin kirja menedictiinide mungaordu reeglid, mis said läänemaailma kloostrielu põhimõteteks. Lembus saades Lokoodub karmiin kitsi Teebodeerita. Jõu soomufaktusestatuuramiir äärmundi leelis rei loovadusestankri stoori. Hiljem pühaku aupaistesse tõstetud siis Püha Benedictus reeglid nõudsid Benedict teenide mungaordu liikmetelt jäägitult usule pühendumist ning vaimsust, lihtsat musta nägu, varjeva kapuutsiga mungarüü kandmist, vaikset mediteerimist ja tihedat palvetamist. Kogu kloostrielu käis reeglite järgi ja neid oli palju. Suur patriarh lahkus maisest elust umbes 70 aastasena ikka siinsamas maantee kasiinos. Oma elujõu kadumist tundes palunud ta end mäe tippu palve kabelisse viia ja lahkunud siit ilmast käsi taeva poole sirutada, tõdes, nagu pühakule kohane. Anno Domini 547. Poolses rohule, lavdalde kunde või loobistesla töös mode ooda. Küllap lootsid vagad mustades rüüdes Venetektiini mungad oma pühas kloostris rahuliku mungaelu elada aga sellest ei tulnud küll midagi välja. Mõnda kasiino klooster seisis nimelt strateegiliselt väga magusaks paigas kõrge künka tipus ja oli täiesti kaitsetu. Nii et ajaloo jooksul on seda mäe tippu, millelt avaneb avar imekaunis vaade ümbritsevatele orgudele ja kaugetele mägedele. Ikka ja jälle vallutatud ja sellel seisev klooster. Lõhutud oli 584, kui Lonbareglased kloostri vallutasid. Eluga pääsenud, mongatage Sid rooma alles aastaks 718 säimata kasiino klooster taastatud ning mungad võisid siin oma vaga elu taas jätkata. Järgnes tõeline õitsengu aeg. Kloostrisse saabus nimelt üksteise järel ridamisi Prantsusmaa jäid Itaalia kõrgest soost külalisi, kes laskis end mungaks pühitseda, kes tuli piima ja kes lihtsalt selle kuulsa paigaga tutvuma. Aga kõik need olid rikkad ja keegi ei tulnud tühjade kätega. Lisaks klooster igasuguseid privileege ja õigusi, mida teistel sedalaadiasutustel ei olnud nagu näiteks aktile eraldatud kloostrit ümbritsev maa igipõliseks kasutatud testimiseks. Niimoodi sõimata kasiino kloostrist omaette väikese riigikeskus, mis seisis Lombardia bene Vento vürstiriigi ja Bütsantsi kuuluvate rannikul Lin riikide, Napoli Gaeta ja Amalfi vahel. Heade aegade laineharjale järgneb aga ikka laine põhi ja Anno Domini 883 tulid säratseenid, vallutasid maantee kassina ja põletasid kloostri maatasa. Mungad hanesid taas, seekord KAPOsse saratseenideks, kutsute keskajal kõiki muhameedlasi. Alles 11.-ks sajandiks oli Monte kasiino benediktiin ide mungaordu klooster taas vaba. Oma seekordse õitseja tipp puu jõudis klooster update esideeriuse ajal, kes oli vist päris omamoodi mees. Nende esideerius oli tegelikult vene vento vürstisoost pärit nooruk Daupheerius. Vanemad olid tema abielu juba varakult ära planeerinud, kuid ta afeerius, teades kindlalt, et temast saab munk. Ta põgenes kloostrisse, kuid sugulased leidsid ta üles ja tõid koju tagasi. Noormees põgenes uuesti ja ju leidis siis perekond, et saagu temast munk, kui ta seda nii kangesti tahab. Temast sai benediktiin munk des ideerius, kelle vagadus ja pühendumus valitsevale paavstile nii suurt mõju avaldas. Et noorest nurgast ja aastal 1058 Monte kasiino kloostri abt klooster oli sel ajal peaagu varemetes jäädes ideerius, asus seda innuga üles ehitama. Tema juhtnööride järgi kerkisid kiiresti kapiitlisaal akti, eluhoone, raamatukogu, munkade kambrid ja suur kirik. Ehitusi kaunistama kutsuti kunstnikud Ammalfist, lambardiast ja isegi Konstantinoopolist. Eriti kaunid mosaiikpildid ja raidkujud ehtisid uhked kloostrikirikut, mille paavst Aleksander teine aastal 1071 ise sisse õnnistas. Tseremoonial olnud kohal 10 peapiiskopi 44 piiskoppi ja nii tohutu hulk külikuid, apteek. Entusiastlik kroonikakirjutaja on väitnud. Oleks olnud lihtsam lugeda kokku tähti taevas, kui õnnistamis päeval kloostrisse saabunud külalisi alla. Esideerius tegime Atlekassina kloostrile tõesti palju head, tema ajal elanud siin juba ligi 200 munka ning siinne miniatuuri, maalijate ja käsikirjade ümberkirjutajate kool saanud tuntuks kõikjal Euroopas des ideerius, hoolitsenud oma munkade usu puhtuse eest ning muretsenud kloostri raamatu kokku hinnalisi käsikirju. Katseetse Rahovydiuse ja Virgilius jaami. Disideerius sai kogu Lõuna-Itaalias kuulsaks ja tema tegevust hindasid vääriliselt paavstid. Temast sai kardinal, kui Aga paavst Gregorius VII suri leitajat esideeriust sobiks hästi just paavsti kõrgele ametikohale. Guitasideerius otsustanud sellest suurest aust keelduda ja veenmine ei aidanud. No mis sa, hing, teed nelipühade hommikul mais 1086 võtnud vihased ja ärritunud kardinalid ning kirikumehed käte kandnud teesideeriuse vägisi kirikusse toppinud talle paavstirüü selga ning teatanud, et tema nüüd paavst Victor kolmas neli päeva hiljem jätnud tõsideerius paavsti sümbolid maha ja lahkunud oma onude kasiino kloostrisse võttis veel peaaegu aasta, enne kui ta lõpuks paavstiametiga nõustus. Mais 1087 kroonitud ta siis Rooma Püha Peetruse kirikus lõpuks paavstiks kuid tema paavstiaeg jäi lühikeseks. Ringi oli palju vaenlasi ja ka Victor kolmandat tervis oli väga nõrgaks jäänud. Ta suri juba sama 1087. aasta septembris ja maeti Monte kasiino kloostrisse, mida ta nii väga armastanud oli. Ja taas algas laine põhimaantee, kasiino kloostri allakäik. Itaalia oli rahutu, nagu teada, käis seal keskajal pidev linnriikide võitlus. Ja kas siin on mägi oli ahnii magusa koha peal. 1321 nimetas paavst Johannes 22. Montegassina kiriku katedraal yks mis tähendas, et kloostriaktist sai piiskop. Paavsti kavatsused olid ilmselt kõige paremad. Mõeldud austusavaldusena vanale kuulsale kloostrile. Ameti tähendas kloostri jaoks vaid halba. Avinjaanis oma kohale määratud piiskopid osutusid järjestikku ahneteks tegelasteks, kes kloostri sissetulekud oma taskusse pistsid. Kloostri iseseisvusele ja vagadusel oli tükiks ajaks. 1799 vallutasid Napoleoni väed Napoli kuningriigi, rüüstasid maantee, kasiino kloostri. 1866 paigutati maantee kassina teiste Itaalia religioossete asutustega ühteri ta siin oli taas tegutsev benediktiin, ide klooster, ühtlasi vana ja hinnatud mälestusmärk, kus leidus mitmeid ajaloolisi kunstiaardeid Tiitsejani, Rafaeli tint, tahkerland, aia prügeli ja Leonardo da Vinci töid ning iidseid käsikirju Siidse Rahoratsiuse, ver Kiiliuse ja seeneka sulest. Aga siis jõudis kätte 1943. aasta talv. Teine maailmasõda märatses Euroopas. 1943. aasta septembris olid liitlaste väed Itaaliasse jõudnud sakslased Aga Roomast lõuna pool tugeva kaitseliini rajanud Gustavi liinine tuntuks saanud kaitserajatised läbisid Karapiidoja liri, jõgede orge ning künkaid ja mägesid Monte kasiino kloostri ümbruses. Ja klooster kui tähtis strateegiline punkt oli taaskord ohus, sest liitlaste väed valmistusid Gustavi liini ründama. Vabastada teed Rooma. On teada, et Saksa kolonelleitnant Julius Schle laskis maantee kassina väärtuslik raamatukogu ja hindamatud kunstiteosed Vatikani toimetada. Kloostris oli ka haigeid kasid jäänunasid ning tervet kloostrielanikud keeldusid nende kõrvalt lahkumast saksa ohvitseride palvetest hoolimata. Ohvitserid otsustasid siis kloostrist lahkuda. Vägisi ja midagi teha ei saa ja rängad lahingud olid ees. Kuid 36 aastane luterlasest pral Eugen Schmidt teatas, et tema ei suuda haigeid inimesi tule alla jätta. Ühel ööl läänes Schmidt kohaliku taluniku käest hobuse ning logiseva puuvankri kutsus kohaliku rahva appi. Ja ööpimeduses toimetati nii haiged kui terved kloostrielanikud turvaliselt mäest alla. Mõttekas siin aptis, asetas kapralile sajanditevanuse püha Benedictus kuldmedali kaela, tänas oma päästjaid, soovis neile tervist ja edu lahingus ning lubas nende eest palvetada. Montegassina lahingud algasid jaanuaris 1944. Need olid verised ja kestsid kaua, saksa vägedel olid mägedes paremad positsioonid ja tugev kaitseliin. Liitlased kaotasid kümnete tuhandete kaupa mehi, kuid mitte kuidagi ei õnnestunud neil saksa kaitseliinist läbi murda. Mitmed liitlasvägede ohvitserid olid veendunud, et saksa kahurväe turmtule põhipunkt oli klooster kas siin mäel ja et just kloostrihoone sees paiknesid nii sakslaste vaatluspunktid kui ka kahurid. Liitlaste luurelennukitelt olnud lausa näha kloostrihoones tõusvat raadiomasti saksa sõdurivorme kloostri õues, pesunööril ja kuulipildujaid kloostri müüride kõrval. Teisel luurelennul ei nähtud ometi midagi, mis viitaks saksa vägede paiknemisele maante kasiino kloostri sees. Kuigi hoone 45 meetri kõrgused ja kolme meetri paksused kivimüürid pakuksid väga head kaitset, kuid liitlaste jalaväekaotused mõnda, kas sina all olid juba liiga suured ning sakslased olid seni kõik nende rünnakut tagasi löönud. Abi võis ainult õhust tulla. Ja veebruaris 1944 palusid siin paiknevate vägede juhid just niisugust abi. Muidugi kaheldi tegemist oli iidse religioosse ehitisega liitlaste hulgas võitlevate Uus-Meremaavägede pealik. Vaatler oli öelnud, ma ei tea, aga ma ei usu, et vaenlane on kloostrimüüride sees. Kogu turmtuli on ikkagi müüridest allpool paiknevatele mäenõlvadelt tulnud Ameerika vägede kindralleitnant Mark Laak samuti kahtleja öelnud lõpuks Itaalias asuva liitlaste armee juhile Briti kindral Aleksander yle antke otsene käsk ja me täidame selle käsk aint. Viieteistkümnenda veebruari hommikul 1944 langetas ligi paarsada lennukit oma pommide koormad Monte kasiino kloostrile ja seda ümbritsevatele mägedele. 1150 tonni lõhke ja süütepomme. Õhtupoolikul saabus teine pommitajate laine. Muidugi jäid mõnda kasiino kloostrist pärast seda järele vaid suitsevad varemed. Kre irooniaga on asjatundjad tõdenud, et tegelikult tegid liitlased sakslastele selle suure pommitamisega hoopiski teene. On päris tõenäoline, et Saksa vägesid kloostrihoone sees ei olnud Need võisid nad need hiigelvaremed enda jaoks tõeliseks kindluseks muuta, mis pidas veel pikki kuid vastu kuni 18. maini 1944, mil kassina mäe vallutasid lõpuks liitlaste poolaja prantsuse väeosad. Kloostri varemetele heisati Poola lipp ja kapral Emil chi teatas pasunasignaaliga sakslaste taganemisest. Veel aastakümneid hiljem on sõjaajaloolased arutanud ja vaielnud kahe küsimuse üle. Kas kloostri hävitamine oli sõjalisest seisukohast ilmtingimata vajalik ja kas tegu oli moraalses mõttes õigustatud. Siin on vastused, mis andis nendele küsimustele pommitamist käsu andnud liitlaste kindral. Söör Harold Aleksander. Vastus esimesele küsimusele on jah, see oli ilmtingimata vajalik nii Monte kasiino ründajate moraalseks Kuimate reaalseks toeks. Vastus teisele küsimusele. Kui sõdurid võitlevad mingi kindla eesmärgi nimel ja on valmis kaalule panema nii oma elu kui tervise siis on inimeludel alati suurem kaal kui müüridel. Olgu need nii vanad ja auväärsed kui tahes. Söör Harold Aleksander jätkab. Hea komandör peab oma võitlejatele lahinguks kõige paremad tingimused looma. Parimad, mis üldse võimalik. Mis kasiinolahingutesse puutub, kuidas me oleksime suutnud lahinguväljale, jäävad tähtsaimat ehitist säästa. Kloostris viibinud munkadele oli ju teada antud, et pommitajad tulevad pärast liitlaste pommirünnakut jäi kloostrist püsti vaid osa ühest välisseinast. Muust oli järel vaid kiviprügi. Tohututele purustustele vaatamata jäi terveks püha vene Dictuse haud kloostri keskosas. Kui Rooma oli vallutatud ja vabastatud, oli mul võimalus sellest paavstile rääkida, kes oli väga liigutatud ja rõhutas, et ta mõistab kloostri pommitamise vajadust. See suur benediktiinlaste klooster, millest ümbritsevatele küngastel argudele nii võrratu vaade avaneb, on nüüd taas üles ehitada, tehtud ning näeb nii väljast kui seestpoolt täpselt samasugune välja kui enne. Nii on siis öelnud kindral härralda Aleksander Teise maailmasõja ajal Itaalias võidelnud liitlasvägede juht. Liitlasväed kaotasid Monta kasiino lahingutes 54000 sõdurit. Suur osa neist puhkab kasiino linna lähedal sõjaväekalmistul. Briti, Uus-Meremaa, Kanada, India ja Lõuna-Aafrika sõdurid. Prantsusmaa ja Itaalia sõdurid on oma kalmistul liri jõe orus. Ameeriklased on seos. Poola valitsus, kes sõja ajal Londonis eksiilis oli, tõstis otsekohe pärast maanteega seina vallutamist uhkelt esile Poola sõdurite osa. Siinsed lahingud sõdurirüüs kaasa teinud helilooja Felix kannarski kirjutas isegi võitlus laulu Montekassina punased moonid. Lahingutes langenud Poola sõduritele rajal Teie sõjaväe kalmistu otse kloostri müüride kõrval. Maantee kassina lähedal Gustavi liini kaitsnud saksa armee kaotas sealsetes lahingutes 20000 meest. Saksa sõjaväe kalmistu seisab Trapido orus umbes kolm kilomeetrit kasiino linnast põhja pool. Kindral Fredo linn, fon Sengerg, kes võitles Mantega seinas feldmarssal Albert, kes seal ringi juhtimise all on hiljem öelnud. Feldmarssal Kessel Ring andis spetsiaalselt käsu, et ükski saksa sõdur ei tohi kloostri müüride vahele minna. Et liitlastel poleks mingil juhul põhjust kloostrit pommitama. Kloostri väravasse bändi isegi valvur, et ükski sõdur neist läbi ei läheks. Kuid mina isiklikult ei saa kindlalt väita, et see otsus ka liitlasvägedele teatavaks tehti. Kuigi Vatikani oleks see võimalus olnud. 19. mail 1945 kirjutas ajaleht Manchester Guardian. See on lõputu ja lahutamatu kurbusest seen üks miljonitest, mida vaid see säde lavastada on suutnud. On peaaegu keskpäev ning viimased sakslased lahkusid selle piinatud linna varemetest vaid mõne tunni eest. Need olid sõjavangid. Nende viimane kants, hotell Continental oli õhku lennanud. Selline oli kasiino kohutava kurbmängu. Viimane vaatus. Ja üks kogu nende õudsete mõttetute teise maailmasõja nime kandnud tapatalgute viimaseid vaatusi. Võiks arvata, et inimkond õpib ka midagi oma ajaloost. Võta näpust. Muidugi on õilis kuulda sõjakomandöri suust, et inimelud on rohkem väärt kui müürid, olgu viimased nii väärtuslikud kui tahes ja muidugi On see õige ning kehtib kõikjal jala. Ainult et on siis ilmtingimata vaja kumbagi neist kahest sõja altarile ohvriks tuua. Ega ei vii küll mitte kusagile, selline patsifistlik targutamine. Kunagi 74000 inimelu nõudnud mõnda kasiino klooster seisab taas seal oma kõrgel künkal tõenäoliselt uhkem kui kunagi enne ning väidetavalt samasugune nagu täh sajandeid tagasi. Oma õitseaegadel oli olnud. Asjatundjad ütlevad küll, et praegune maantee kasiino kloostriga pleks tohutu nelinurkne kiviehitis on rohkem massiivne kui kaunis säästud läbi madala kivise värava ja leiad kolm tohutute müüridega ümbritsetud siseõue, mis omavahel võlvitud kaarväravatega ühendatud on. Õuesid ümbritsevad sammaskäigud. Nende loojaks on peetud Pramantet ja aeg umbes 1515. Siis veel kord kuivanud kasiino klooster on üles ehitatud samasugusena, nagu ta oli enne viimase sõja lahinguid. Siis võime ju kõnelda iidsetest meistritest ja nende sajandite eest tehtud tööst olevikus. Keskmisest siseõuest tõusevad tohutu trepid, mis juhivad su basiilika nelinurk, siis eesõue seda ümbritseva argaadi. Iidsed sambad on pärit Abd des ideeriuse ajast. Mäletate veel seda des ideeriust, kes mitte kuidagi paavstiks ei tahtnud saada ning võib-olla seisid need sambad isegi kunagises Apollo templis mille kohale kloostri kirik ehitati. Praegune kirik on juba neljas, mis samal kohal seisab, seda hakati ehitama seitsmeteistkümnenda sajandi keskpaiku ning Paavst Benedictus Kolmeteistkümnes pühitses kiriku sisse aastal 1727. Siin on uskumatult palju. Ma Armorist raidkujusid ja esimene mulje on tõeliselt suursugune. Kui asjatundja pisut enam süveneb, võib ta lae kipsi stes mõndagi dekadentliku leida ning marmorist kullatud detailid võivad pisut rahutu efekti anda. Nii on asjatundja kirja pannud väites ometi, et kirikukaunistused kuuluvad parimate Firenze mosaiik-ide näidete hulka Euroopas ning värvid on suurepärased. Kiriku idapoolse osa krüptis on Püha Benedictus hauakamber. Ka siinne kabel on kaunite mosaiik idega kaetud, mille pühalikud kusele kergelt rokokoostiilis maalid üleval, kirikus omamoodi kontrasti pakuvad. Kogu kiriku väärikaim ja kauneim vaatamisväärsus on aga suure Lorenzo Timeditsi poja Petradimeeridži hauakamber Antonio dissanga alla meistriteos. Tutte kivimüüride vahel kulgeb kogu kloostri rahva elu siin kusagil üksindusse tõmbunud jäika benediktiin, ide reeglite järgi elavate munkade lihtsad kambrid, mille rahu ei rikuta. Siin on suur ühine söögisaal ja pikad võlvitud käigud piisavalt laiad, et kaks toidumoonaga koormatud muula teineteisest mööda pääseksid. Need käigud viivad suurtesse alumise korruse köökidesse. Kõik ehitised hiigelkloostri müüride vahel on suursugused ja väärikad, mis on isegi oota raamatu, kui arvestada kloostrikompleksi, eraldatust ning välismüüride karmi lihtsust. Ja vaid sõjaväekalmistud ning muuseum kloostri seinte vahel tuletavad praegu veel siinkandis meelde nüüd juba 65 aasta eest alanud kohutavaid lahinguid. Mälestused kehakkavad siinses rahus tasahilju tuhmama.