Miks küll võttis New Yorgis sündinud ja bluusilauljana alustanud must mees anrishenklar föderiks endale lavanimeks päädis mahhaal. Kas seepärast, et hingelaulus pluusis on nukrust ja igatsust nagu kamistilises Indias seisva armastus temp Mahali Bekkelos? See on jälle üks naid vastamata jäävaid küsimusi. Aga kauni ja tähelepanu äratava nime oskas žanris graföderiks endale valida küll, sest seitsmendaks maailmaimeks peetud Touch mahlist ollaksegi ka üht-teist kuulnud. Kas täna kuuldav sellele midagi lisada? See on lühikese aja jooksul juba teine vastamata jääv küsimus, nii et ärritab küsimusest. Ilusat pühapäeva jälle kord. Mina olen Helgi Erilaid ja just algas. Muhameedlased ilmusid India loodepiirile kaheksanda sajandi algul. Esmalt rüüsteretked, siis sultanaadid ning lõpuks 16. sajandil magulite riik ja suur magulite dünastia. Pidevate sõdadega ühendati lõpuks sajanditeks suur magulite võimu alla kogu Põhja-India. 1556 kuni 1658 oli mogulite riigi pealinn Agra ja munajõe ääres. Sellest kaugest ajast jutustavad tänaseni oma lugusid punane fort, pärli mošee, Jädagi Mahal Harlal, neeru Annama esseede kogumikus, India avastamine tollest ajast niimoodi kirjutanud. 15. sajandil umbes Euroopa renessansi ajal toimus Samar kandis puharas Timoriidide renessanss milles avaldub tugev Iraani mõju. India magulitest valitsejad säilitasid Iraaniga tihedad sidemed ning üle piiri valgus õpetlasi ja kunstnike Indiasse otsima kuulsust ja rikkust, surma koli hiilgava õukonnas. Indias arenes urus india ideaale ja pärise inspiratsiooni ühendav arhitektuur ning Deelyya Agra kattusid suursugust ja kaunite ehitistega. Neist kõige kuulsama täidis Mahaali kohta lausus prantsuse teadlane Cruz. See, et see on Iraani hing india kehas. Imperaator Jahangeeri vanim poeg, prints kurramm oli saa lemmik. Ta oli kaunis peenes luksuses kasvanud nooruk, kellel oli isalt pärinud aristokraatlik, nina, kõrge laup ja suured malbelt silmad. Ning juba 15 aastasena mehelik figuur. Printskur ramm oli 15 aastal 1607 ja ühel suvisel Päeval kõndis ta koos oma sõpradega meena pasaril. Nii kutsuti haaremi juurde kuuluvat eraturgu. Printsi jälgisid teadagi vargsi kõigi neidude silmad. Imperaator Johan kiiri, naise venna ass afgaani tütar Andžumman pannoo istus parasjagu oma väikeses poekeses leti taga, millel oli siidi ja klaaspärleid. Kui korra pilk temale langes ja pidama jäi. Piga oli nii uskumatult kaunis. Prints võttis tema müügilaualt klaasi tükikese ja küsis, kui palju see maksab. Tüdruk vastas, pirtsakaltetzee on teemant, mitte klaasjääd. Noorukil pole nagunii palju raha, et seda osta. Prints pani letile 10000 ruupiat, võttis klaasitükki ka sõjalahkus piiga pilt meeltesse sööbinud. Järgmisel päeval küsis prints kur ramm julgelt oma isa käest luba Arciumandiga abiellumiseks. Imperaator tõstis nõusoleku märgiks käe, kuid printsile sai tema suur õnn osaks alles viie aasta pärast. Vahepeal pidi ta poliitilistel põhjustel võtma naiseks Pärsia printsessi Guandaari tegumi. Astroloogid leidsid, et parim aeg korraami ja šamaani abiellumiseks oleks aasta 1612. Prints oli siis 20 aastat vana, tema onutütar 19. Pulmapidu oli uhke nagu imperaatori pojale kohane. Valitseja Johan kiir ja kuram tulid kohale uhkes rongkäigus ümbritsetud aadlikest muusikutest, tantsijatest, Akropaatidest ja preestritest. Orjad kandsid puurides haruldasi loomi. See on kiiroli kinkinud oma pojale pärlitest pulmapärja ning ta tegi ka pruudile kingitusi, avaldas talle oma sügavaimat austust. Aseme andva nuust ei saanud uhked ja kapriissed printsessi. Vastupidi, ta oli helde, südamlik ja tagasihoidlik. Õue poeedid ülistasid tema ilu, öeldised, kuu peitub tema kõrval häbelikult pilvede varju. Ma ei lahkunud iial oma printsi kõrvalt ning saatis teda ka sõjaretkedel. Nad jõudsid koos elada 19 aastat ja neile sündis 14 last. Kelledest seitse surid õige varakult. Pärast imperaator Johan kiiri surma hakkas valitsema tema poeg, kurram. Moguliti traditsiooni järgi muudeti temani ime. Temast sai siis šahhaan ning tema naisest nuust säimumdas Mahal. Mis peaks tähendama palee eelistatu või väljavalitu? Laskis oma naisele imelisi lossi ehitada. Üks neist oli kaasmahhaal Agra kindluses. Ta usaldas oma naisele isegi riigi kuninglikud pitsad. Montaaž võttis vastu kõik abi, palujad ning toekas leski orbusid. Nagu paljudel kuninglikel daamidel, olevat ka temal olnud lausa terasest närvid ning ta olevat nautinud ka tollaseid päris julmi Te mänge, meeste võitlusi loomadega näiteks. Ja arvatakse, et just tema käsul olevat šahhaan lasknud huulis portugallase taga kiusata. Aastal 1630 saatis Muntas mahhaallama meest sõjakäigul kaan Jahablodii vastu ning suri sünnitades nende 14 kümnendat last. Legendi järgi olevate surivoodil palunud, et šahhaan ehitaks talle hauakambri, mis jutustaks maailmale nende imekaunist armastusest. Pärast Montas Mahali surma jäidžahhaan terveks nädalaks lukustatud kambrisse. Kui ta lõpuks taas teiste sekka ilmus, olid tema juuksed valged, selg küürus ning nägu meeleheitest maandunud. Kogu riigis kuulutati välja kahe aasta pikkune leinaaeg. Kaks aastat hiljem, 1632 asus šahhaan oma lahkunud armastatule puhkepaiku ehitama. Sellest pidi tulema midagi imelist, midagi sellist, mida maailmas seni polnud nähtud ning mis pikkadeks sajanditeks alles pidi jääma. Sellest pidi armastuse tempel tulema. 20000 töömeest ehitasid seda hilisematel aegadel seitsmendaks maailmaimeks kutsutud valgest marmorist paleed päev päeva kõrval enam kui 20 aastat. Et töölistel oleks paik, kus elada, ehitati nende jaoks siiasamasse ja munajõe äärde terve linn, mida lahkunud kuningate ärinime järgi paadiks hakati kutsuma. On teada ka selle tolle aja kohta tõesti fantastilise palee loojad. Šahhan kutsus kohale vaid parimad meistrid. Türgist Ismail Afandy, kes kujundas ja ehitas poolkerakujulised plid kohe siin ka lahorest valas nende kuldset tipud. Teelistulnud Syransi la all mõtles välja mosaiigi mustrid. Väärisest kutsuti kalligraph Amonad, kaan Serazi, kes jäädvustas oma nime ühele mausoleumi väravatest. Kiviraidur admirali tuli palutsistanistagrasse oma tööd tegema ning poeet teen, mõtles välja värsid hauakivile. Kogu ehituse põhiliseks kujundajaks sai aga oma aja kuulsamaid islamiarhitekte Türgist pärit ustad issa. Usutavasti väljendas just tema loodud projekt kõige rohkem neid tundeid, mida šahhaan oma lahkunud armastatule selle ehitusega avaldada tahtis. Sellest pidi tulema tema igavese armastuse. Punane liivakivi toodi kohale patepursi Krist jaspis, bandžabist, kristallid Hiinast, Türkoosid Tiibetist, lasuriidi Desafiilil, Sri Lanka eest ka need Araabiast, teemandid, pannast, kogu ehituses, eriti tervelt 28-st liigist, poolvääriskive ja vääriskive. Kõige tähtsam ehitusmaterjal valge marmor toodi Räljestanist Macrana kivimurrust. Kogu selle ehitusmaterjali toimetamiseks jamuna jõe kaldale. Agras läks vaja 1000 elevanti. 22 aastat ehitati seda imelist valgest marmorist unelmat, mida rabin rünnata. Koore on kutsunud pisaraks aegade palgeil ja millele anti nimeks, teadis Mahal krooni palee. Käsi maha all ei ole vaid fotodelt tuntud valge idamaine marmorpalee. See on õieti müüridega ümbritsetud tohutu komplekssissekäik asub lõunapool ja kõigepealt jõuab tulija punase liivakiviga sillutatud eesõue. Seda kutsutakse lagana ning kunagi olid siin nidurg. Kui karavan rai, siis puhkepaik teelolijatele. Idast ja läänest juhivad laiad kaarkäikudega ääristatud rajad tulija kõrgete väravate juurde. Massiivse peaväravaga Ri kroonivad Brat kuplid ning kaunistavad värsid koraanist. Kui sa seisad nende väravate taga, siis sa veel seitsmendat maailmaimet ei näe. See kustumatu armastuse mälestuseks loodud monument avab end tulija pilgule aeglaselt. Ehituse nelinurkne kuju otsekui tähistaks nelja erinevat külge, milledest kaunist naist vaadelda võib. Ja peavärav on nagu loor naise näol, mis pulmaööl aeglaselt ja õrnalt eemaldada tuleb. India traditsioonis see nii ongi. Loor tõstetakse aeglaselt ja õrnalt, et imetleda pruu diilu tuli ja kui ta on olevast sisse astunud, saab imetleda tema pilgule avanevat mahhaali lummavat ilu. Lumivalgest marmorist tohutut hauakambrit ümbritsevad madalad Need on jagatud neli nurkadeks, seda teevad pikad sirged veesooned islami kujutlusparadiisiaedadest, kus voolavad vee, piima, veini ja meejõed. Need jõed suubuvad keskel paiknevasse marmortiiki, mis vastab koraanis. Mainitud taevalik küllu saan omale põhjast lõunasse ulatuvale siledal pikale rikul tiigil, mis tänapäevaks kogu kunagisest keerulisest veesoonte süsteemist alles on jäänud peegeldub lumivalge pääsmahhaal kõigi oma kuplite minarettidening aknakaartega siis kogu oma täiuslikkuses. Teadsime on täpselt nelinurkne tema all asetseva marmorplatvormi igas nurgas seisab kõrge sale kopliga, lõpeb minareid. Ehituse külgi kaunistavad suured teravatipulised kaared ning selle keskne kuppel on üle 55 meetri kõrge. Seda kroonib veel seitsmeteistkümne meetrini terav messingist tipp. Mida lähemale säästud, seda kõrgemaks neid kogu ehituskasvavat ja seda imelisem maksta muutub. Sest kogu tohutu hauakamber on ehitud reljeefsed mustrite ning kalliskividest lillornamentidega. Marmoralustelt kerkivad nikerdatud vaasid täis roose, tulp Meie nartsisse. See kujund kordub värviliselt ja kalliskividega kaunistatud ehituse igas neljas küljes asetsevate suurte kaarjatenishide. Hauakamber seisab tegelikult pea sisse, kus ligi 300 meetri kaugusel aedadele pus. Peasissekäik on lõuna pool hauakambris sees. Kõrges kajavas kaheksa nurkses ruumis peegeldub kahvatu valgus tagasi kollakatelt. Marmorpindadelt. Marmorist vahesein on nii peenelt nikerdatud, et tundub peaaegu läbipaistvama ning kalliskividega kaunistatud. Ta hajutab kummaliselt täpilist mustrilist valgust ülemantasmahhaali kalliskividest särava hauakivi, mis seisab ruumi keskel. See on nii meisterlikult valmistatud, et peagi levis ütlus. Tädi Maali on ehitanud hiiglased ning viimistlenud kullassepad. Montosmahhaal ei jäänud oma kaunisse puhkepaika kauaks üksi. Tema kõrval on valitsejast abikaasa hauakivi ja see on ainus objekt, kogudes mahlis, mis lõhub ehituse. Täiuslik, kui sümmeetriad. Söahhaan laskis kogu selle meistriteose luua vaid oma naise jaoks kuid läks nii, et tema poeg kõrvaldas isa troonilt ning laskis suurde punasesse kindlusesse vangi panna. Kaheksa aastat veetis endine imperaator üksilduses vanglas ning oma aknast nägi ta võrratut lumivalget Touch Mahaali, mis tema ja tema kauni armastusloo igaveseks ajalukku pidi viima. Tal oli olnud unistus ehitada enda jaoks teine mustast marmorist hauakamber, mida ühendaks pääsmahhaaliga hõbedane sild. Kuid ta polnud jõudnud. Pärast surma 1666. aastal sai šahhaan puhkepaiga oma armastatu kõrval teise marmorist hauakivi all, mida katavad agrahkaunemaid vääriskivid. Tõrvikute valgus paneb need sädeleva ja muudab hauakambri ebamaiseks. Montaazi hauakivikaanele on graveeritud Allahi 99 nime ja Johani kivil on valitseja sümbolid. Magulite traditsiooni kohaselt aga need hauakivid vaid jäljendavad tõelisi kirste, mis asetsevad täpselt samamoodi nende all. Tagasihoidlikkus ja niiskes alumises hauakambris suitsuküünalde ja roosiõielehtede lõhnast raskes õhus. This Mahal kõrgub üksildasena jõe kaldal, ükski teine ehitis ei häirisedamiraažinna tunduvat pilti. Jõelt peegelduv valgus muudab kummaliselt maagiliseks kõik värvid. Need muutuvad päeva ja aastaaegadele vastavaks. Kuuvalguses olevat alguses sädelev kristall kui maos oleme valgesse marmorist kraveeritud vääriskivid, kuu paistis särama, löövad hommikut tundidel päikesetõusu ajal olevat roosakas õhtuti piimvalge öösel kuldne nagu kauni naise, pidevalt muutuvad tujud ja meeleolud. On tõepoolest õnn, et kõik need sajandeid püsinud on. Selle loojad nägid meeletut vaeva ja mõtlesid läbi kõik kõige väiksemadki detailid. Kogu tohutu ehituse kaal oli ühtlaselt jaotatud. Erakordselt massiivsed piilarid ja võlvid pidid selle raskust toetama ning parimad sidematerjalid seda koos hoidma. Kuid mitmekordselt läbi mõeldud konstruktsioonile ja hoolega tehtud ehitustööle vaatamata avastati juba neli aastat pärast Mahali valmimist alusmüüris ohtlikke mõrasid ja lekkekohti. Teist kahtlast avastati ka hauaga iseeneses. Muidugi andis Sahhaan otsemaid karmi käsu kõik vead parandada kuid millest nad tulnud olid, seda ei saadudki teada. Uuesti märgati ohtliku suurusega pragusid aastal 1810 ning võeti ette tõsised parandustööd. Avastati ühtlasi, mis võis olla sääraste pragude tekkimise põhjuseks. Nimelt et kid milledele mausoleum tus seisid jõepoolses küljes ligi kolm ja pool sentimeetrit madalamal kui teisel pool. Pikad pragude sarjad maa-alustes võlvides oleksid võinud lõpuks viia selleni, et kogu ehitis oleks üha enam jõe poole kaldunud aeglaselt tasakaalust välja vajunud ning võlvide ja kaarte nõrgemad kohad purunenud. Veepiiril seisvate suurte ehitiste puhul on alati omad ohud ja kui neid ei märgata. Ta võib kogu konstruktsioon pikapeale lõpuks lausa uppuda. Õnneks märgati seda kõike imelisedes Mahali puhul, enne kui oht liiga suureks muutunud oli. Ja õnneks on inimestel ikka võimalik imetleda seda monument ja armastusele, mis teatavasti on suurim müsteerium siin maa peal. Seal täitsa hali juures käivad seda imelist müsteeriumi ja selle sümbolit imetlemas inimesed igal aastal miljonid inimesed, nende seas on poeeti ja kunstnikke ning paljudki pole suutnud oma tundeid ja muljeid väljendamata jätta. Niisiis mõned Impressioonid. Imperaator Sahhaan, kes laskis ehitada tahhaali oma kaunile lahkunud armastajad tulemam taas Mahalile. Seda templit vaadates on moosida nukker päike ja kuu valavad pisaraid. See ehitis on siia maailma sündinud, et looja aupaistet ülistada. 1783. aastal on briti kunstnik haudides kirjutanud tädigmahhaallan otsekui täiuslik pärl suur selle alusel. Ühtki kunstiteost vaadates pole ma midagi sellist kogenud. Kuid kui britid India hõivanud olid, muutus ka nende suhtumine edasi Mahali pühalikkust. Mälestustemplist sai nende puhkepaik. Sealsetes aedades kohtusid inglased oma daamidega. Terrassidel tantsiti ning mošee rendid tõi välja vast abiellunud tele. Ja tuntud briti ohvitseri. Kolonel Sliimani abikaasa väljendas oma tundeid niimoodi. Ma ei oska õieti öelda, mida ma mõtlen. Ma ei suuda ju hinnata säärast ehitust. Kuid ma võin öelda, mida ma tunnen. Oleksin hommepäev valmis surema, kui teaksin, et mind maetaks säärasesse paika. Ameerika kirjanik Vajothelor, kas olete kunagi õhulosse ehitanud? Siin on üks selline alla maa peale toodud ning aegade imena jäädvustatud. Briti kindralkuberner Lord körsi, kellele on omistatud see au, et just tema päästis Tasymahhaali hooletusse jätmisest ning taastas selle ehituse kunagised tähenduse. Tema ütles oma kõnes selle monumendi terrassilt. Kui ma ka midagi muud india heaks teinud ei ole, siis selle teoga olen omani mäsin jäädvustanud. Aga vahest kõige kaunimad sõnad on ta Mahali kohta öelnud, ravinud rännata, koore? Šahhaan sa tead, et noorus ja elurikkus ja hiilgus pole õieti midagi. Kõik selle viib aeg endaga kaasa. Sinule jääb vaid kurbus su hinges. Kadugu Sis teemantide pärli, Teie rubiinide sädelus. Jäägu vaid see üks pisar täitš Mahaal kirkalt väärelema aegade palgel ikka ja igavesti.