Nad vaatasid kopteriaknast välja ja nägi seda. Nagu hommikuudulõhestav mägi, kerkis nende ees sõdu, hammust kolossaalne kuppel. Peetri kirik. Langdon polnud veel kunagi Peetri kiriku tõhust näinud. Marmorfassaad lõõskas pärastlõunapäikeses nagu tuli 140 pühaku märtri ja ingli räit kujuga ehitud hiiglaslik rajatis oli kahe jalgpalli väljaku laiune ja tervelt kuue pikk kõne. Basiilika päratu suurde sisemusse mahtus enam kui 60000 palvetajat üle 100 korra rohkem kui maailma väiksemas riigis Vatikanis elanikke oli. Uskumatul kombel ei vähendanud isegi nii määratud sitadel selle ees laiuva peatsa suurust. Peetri väljaku kolossaalne graniitlaam oli vapustav avarus keset tihedasti kokku surutud Roomat. Basiilika ees ääristasid grandioossed kiviovaali 284 neljaskondsentrilises kaares paiknevad sammast mille kõrgus kauguse kasvades kahanes. Säärane arhitektuuri silmapete süvendas veelgi suurejoonelist muljet, mida see väljak inimestele avaldas. Rämbraun inglid ja deemonid. Siis Püha Peetri kirik Vatikanis ilusat pühapäeva, mina olen Helgi Erilaid, vikerraadios algas. Aja jälg kivis. Jälle nostalgia, poeesia ja rongid laulmisse taas Rooma viib ja sa ei osanud arvata, et igavene linn enam iial lahti ei lase. Kui sul on olnud õnn sinna kasvõi mõnekski päevaks sattuda. Täna peaks Vatikani päev tulema. Üle tiiberiminekuks valitseja inglite silla Ponte Sant Angelo, mis ehitati siia esmakordselt 1871 aastat tagasi. Keiser publius, häälius Adriaanuse ajal. Siis kutsuti seda hääliuse sillaks. Inglite sillaks sõna otseses mõttes sai ta seitsmeteistkümnendal sajandil, kui skulptor seal Lorenzo Bernini silla äärte kõrgetele postamentidele 12 valget inglit seisma pani. Just toosama Berniini, kes need vägevad Rooma purskkaevud lõi, millest meil Ta on andnud inglitesse ellid viib su otse tohutu kastel sant Angelo inglite kindluseta selle hiigelsuure silindrikujulise sakiliste müüridega piiratud ning tumeda inglikujuga kroonitud süngevõitu hoone laskis keiser Hadrjaanus enesejaama. Järglaste mausoleum võiks püstitada oma nime saanud hoone aastal 590 Roomat, rüüstanud parasjagu kohut Gustav katkuepideemia ning paavst Gregorius korraldanud taevaste jõudude appi kutsumiseks suure ristikäigu. Kui see kindluse juurde jõudnud, näinud inimesed kõrgel taevas inglit, kes tule mõõga tuppe pistnud, mis pidi tähendama, et jumal on inimestele andestanud. Inglise kindluse ees inglikindluse ees pöördud sa vasakule sõõria laiv viiedella kontsentratsioone viib siit otse ja sirgelt Püha Peetruse basiilika juurde. Ja teist nii fantastilist teekonda juba naljalt ei leia. Aga enne säärast fantastilist teekonda tuleks ette võtta üks, teine üks ajarännak. Meid huvitab seekord aeg vahetult pärast uue ajaarvamise algust ja meid huvitab üks Kapernama kalur Siimon kellest pärast ristimist sai Peetrus apostel Jeesus Kristuse esimene jünger. Koos apostel Paulusega tuli Peetrus impeeriumi pealinna Rooma, et seal kristlust levitada. Kõik tollase Rooma riigi ülikutele polnud hoopiski tarvis kristlasteks jutlustatud kõigi inimeste võrdsust jumala ees. Kristlasi jälitati, kiusati taga ja hukati. Keiser Nero kuulutas ennast jumalaks, laskis uhkeid palee Sid ehitada, korraldas vägevaid vaatemänge ning aina pidutses. Kristlasi sai kõiges süüdistada ka 64. aastal puhkenud tulekahjus, millest suur osa Roomast maha põles. Süüdlasi tuli karistada näiteks tsirkuseareenil rahva lõbuks näljastele võideta heites. 65. aastal leidis jälle üks selline vaatemäng aset Vatikani künka ja tiiberi jõe vahel paigas, mida neelavad sirkuseks kutsute. Ja üldlevinud arvamus on, et just siis ja seal leidis tagurpidi pööratud ristil oma maise lõpuga postel p Petrus keda katoliiklik maailm peab esimeseks Rooma piiskopiks katoliku kiriku rajajaks ning Kristuse asemik oksmaa peal. Peetruse surnukeha maeti tsirkuseareeni müüride taha Vatikani künkale. Kristlased seda paika ei unustanud ja sadakond aastat hiljem püstitati trile sinnasamasse väike lihtne pühamu. Aastal 315 käskis Rooma esimene kristlik keiser Constantinus apostli haua kohale kiriku ehitada. Esimene Püha Peetri kirik sai valmis aga juba konstantiinuse poja konstantsuse valitsemise ajal aastaarvuks, ütleb tark raamat 340. Selleks ajaks polnud suurest ja uhkest Rooma impeeriumist enam suurt midagi järel tulid lääne ja idagoodid, vandaalid ja bütsantsi ajastu. Püha Peetri kirik esialgu püsis ning tegutses seal krooniti isegi mitmeid euroop valitsejaid. Kuid 14.-ks sajandiks oli pühakute, Peetri ja Pauli haudadele püstitatud 1000 aastane ristiusupealinn kogu oma hiilguse kaotanud. Ning selle süda, religioosse kunsti meistriteos Püha Peetri basiilika peaagu varemetesse. Kiriku ümber oli veel hulk ehitisi, ristimis, kabeleid, kloostreid, hauakambreid, kabeleid, kõik mosaiiki defereskoriaskultuuridega kaunist kõigi nende kallal oli aega oma hävitustööd teinud. 1503 kuni 1513 valitses Roomat kunstihuviline paavst Julius teine. Tema ajal edenes suuresti hindamatu aarde. Ikka nii kunstikogu rajamine. Julius teine leidis ka, et Püha Peetri kirik San Pietro tuleb ümber ehitada. Plaanitegi arhitekte, remonte grandioossed, plaanid. Uus kirik pidi tulema hiilgav, elegantne ja hiigelsuur. Nurgakivi pandi 18. aprillil 1506 jääd. Uus Püha Peetri kirik plaaniti ehitada täpselt vana kiriku kohale siis lammutati vana järk-järgult teest kadusid Rooma vanima ristiusu templiidsed sambad, bütsantsiaegsed, mosaiigid, jota, kaunid freskod. Kunstipärandi austajate meelepaha jäi tähelepanuta. Ja. Ja ja, ja pöia. Ei vaata ja. Ei Elina. Tohutut kirikut ehitati oma 150 aastat. Arhitekt Roman tee tööd jätkas Antonio tasse kalla, kes oli seni ehitanud vaid kindlusi ja kaitsemüüre, nii et tal polnud kuigivõrd aimu, milline peaks olema üks pühamu. Pramante lihtne kreeka risti kujuline sisepilt tuli puhtajooneline ning valgust täis Shang, Allo kavandas aga kirikusse hulga kabeleid ja sambaid. Mulje jäi raske, täis tuubitud ja maitsetu. Aastatega polis on Kallo nii oma plaane tehes kui ehitustöid juhtides järjest vigu teinud. Kui ta siis 1547. aastal malaariasse suri, nimetas tollane paavst Paulus San Pietro arhitektiks ja tööde kaotajaks. Tollal juba 70 kaheaastase Michelangelo. Michelangelo püüdis protesteerida, väitis, et ta on liiga vana, kust võtab ta jõudu, et vundamendist alates üles ehitada ristikoguduse võimsaim kirik, paavst Paulus sõnas seepeale mu poeg, sa oled alles nooruk. Kui saavutad minu auväärse elu ja 78 aastat, alles siis tohid sama vanusest kõnelda. Michelangelo tahtis tõepoolest päästa Püha Peetri kirikut, kuigi ta ei oska seda, et tema elu viimased aastad saavad olema hoopis raskemad kui senine aeg mis ka sugugi kergelt pool on läinud. Niisiis võttis ta selle hiigeltöö vastu. Uue San Pietro ehitus hakkas kasvama hooga, mis ehmatas ja jahmatas roomlasi, kes tulid tema kaht spiraalselt valli, mis Michelangelo ikani künkanõlva mõlemale poolele ehitada oli lasknud. Neid mööda pääsesid kiiresti üles nii materjali kandamitega, loomad, kõik ratsanikud. Niimoodi sai ehitusmaterjale 50 korda kiiremini kohale toimetada kui siis, mil töömehed edasi-tagasi käisid ja ehitusmaterjale seljas kandsid. Niimoodi kirjutab Kingston raamatus Michelangelo agoonia ja ekstaas Maailma silmis oli Michelangelo suurmeister. Paavst palus tal ka Vatikani kaitseehitisi projekteerida, et paavsti linna julgeolekut suurendada ning juhendada Caligula obeliski püstitamist Püha Peetri väljakule. Michelangelo Ale tuli tellimusi Prantsusmaa kuningalt, Türgi sultanile, Portugalist, Milanost ning muidugi kodulinnast ferentsest. Aga tema ehitas oma Sambia Trat ise juba üle 80 asusta kavandama kiriku kuplit. See oli kõige raskem töö nende 68 aasta jooksul, mil ta oli marmorit raiunud, reskosid, maalinud ja seda tohutut kirikut ehitanud. Ta tahtis teha kupli, mis oleks väljaspoolt arhitektuur seespoolt, skulptuur väär. Kingston kirjutab. Lõpuks see tuli pärast 11 aastat kestnud mõtlemist, joonistamist, palvetamist, lootust ja meeleheidet, katsetamist ja hülgamist. Ta kujutluste looming, kõigi tema kunstide ühine produkt, vapustavalt suur, ent habras, nagu linnumuna pesas kõrgusse sööstab, lauldes taevasse pürgiv härmavõrgust ehitatud looming mis kandis pingutuseta ja musikaalselt oma 330 viiejalalised kõrgust. Pirnikujuline, nagu oli meeditsite madonna rind. Selletaolist kuplit ei olnud kusagil mujal. Tal oli võimatu hinnata, kui kaua aega võtta kopli ehitamine kõigi sele akende, sammaste ja dekoratiivsete friisidega. Kuid ta uskus, et saab selle valmis kümne-kaheteistkümne aastaga. Keegi ei ela nii kaua. Michelangelo ei elanud nii kaua, kui tema imepärane püha Peetri kiriku kuppel ehitati valmis. Kogu hiigelkiriku ehitamine võttis 150 aastat. Michelangelo tööd jätkasid Winjoola pirru, Ligorja Jaka omadel aporta ja mitmeid teised, kes kõik Michelangelo põhiideedele truuks jäid. Kuid Paavst Paulus viienda ajal otsustati basiilika Vana-ladina ristikujuline põhiplaan taastada. Arhitekt Carlo Moderna lisas mõlemale küljele kolm kabelit ning pikendas kiriku löövi praeguse fassaadi kauguseni. Jah, nagu kirjutatud, vähendas niimoodi Michelangelo imelise kupli visuaalset mõju või vaadelda Alt Püha Peetri väljakult. Kõigi nende pikkade sajandite jooksul oli Püha Peetruse hauast siin kusagil püsinud vaid tõestamatu teadmine. Kuni 1939. aastani, mil kiriku all paavstide hauakambreid remontinud Töömehed vapustava leiu tegid. Täpselt altari kohal avastati suur matmisala ning punaseks värvitud sein. Selle seina kõrval asuvast nišist leiti eaka mehe luustik. Paavst Paulus kuues kuulutas, et need on Püha Peetruse luud. Elab oli kohal. Roomas paistab päike ja sa kõnnid mööda laia viietellegansciliatsioonet Vatikani poole. San Pietro fassaad paistab juba kaugelt valge ja liivavärviline ning tundub iga sammukaja vägevamaks muutuvat, et inimesed hiigelkiriku trepil on ehitusega võrreldes tillukesed pelgad ja neid on palju Püha Peetri kiriku ees. Laiuvate ovaalsed hiigelväljakut eraldavad turismibussidega täidetud neli nurksest pius 12. väljakust, millesse viiedele kontseleatsioone suubub. Haprad vöökõrgused, valgete väravatega puit, tõkked. Mitte et neid väravaid suletaks. Peatsele on kõigil vaba sissepääs, kuid võib-olla aitavad need turistide tipptundidel rahvamassi pealetungi reguleerida. Ja siin on siis vägev peatse sandi atra. Norentzeberniini meistritöö ovaal, mille läbimõõt kõige laiemas kohas on 240 meetrit. Otsekui kaitsvad käed ümbritsevad seda hiigelovaali kahelt poolt poolringikujulised sammastikud, kummaski neli paralleelset rida vägevaid valgeid tooria sambaid. Ülal mõlemal poolsammaste kohal seisab poolringis 140 hiigelsuurt valget pühak. Väljaku keskel kõrgub obelisk, mille keiser Caligula vanast Egiptusest Heljo opolisest rooma tõi. Lihtne, 350 tonni kaaluv obelisk, mis kerkib ligi 30 meetrit taeva poole ning mille püramiidjasse puu on kinnitatud õõnes raudrist. Pärimuse järgi olevat selle sisse peidetud tükike ristist, millel kristus oli hukatud. Keskajal antud Abeliskile nimeks agulja nõel ja veel ühe ammuse pärimuse järgi olevat sellesse peidetud teinegi reliikvia. C särituhk. Kahel pool obeliski täpselt ühel joonel seisab kaks täpselt ühesugust purskkaevu suurtes ümarades basseinides. Ja nagu me nüüd juba teame, on üks neist seal Norentsumerniini looming ning teine selle täpne koopia. Verniinil kõlavat soovitud Nõukogude San Pietro etteväljak, millele astujad end tühiste ja alandlikena tunneksid. Selle soovi. Kunstnik täitis. Peatse Sämbetrol tunned sa end tühise alandliku ja tibatillukese Ena täis härraste imetlust aastasadade ja vapustava kunsti ees, mida inimmõistus ja inimkäed. Ta oli seal looma. Kusagil siin seisab jõulude ajal kõrge ja särav kuusk ning lavapilt Kristuse sünnipaigast. Verniini Sämmastikude hiigelovaalid muutuvad nüüd sirgetekstiib seinteks, mis püha Peetri kiriku hiigelRiibaneni ulatuvad, tekitades suure nelinurkse välja otse kiriku treppide ees. Sa lähened sellele hiigelkirikule hinges kasvamas veelgi vapustavamate elamuste ärev ootus. Teadlikumad turistid moodustavad Püha Peetri väljaku paremasse testsaba. Ju nad teavad, et on vaid üks võimalus kirikusse sisse pääseda. Ja see tee algab püha Vatikani rottidest kiriku põhiruumi all. Sinna viib eraldi sissekäik fassaadi parempoolses tiivas. Järjekord on pikk ja liigub aeglase väärikusega, mille eest sa tänulik oled. Sest otse su ees on maailma võimsaima katoliku kirikut tohutu päikesesäras fassaad. Oma vägevate Korintose sammaste pilastritega meenutate antiikset hiigeltemplit. Alumisel korrusel raamivad sambad tohutu kesksed portikkust. Siit avanevad uksed kirikusse. Sellest mõlemal pool on suured kaar vabavused vasakul pool seisvat sissekäiku kutsutakse kellade kaareks ja see viib Vatikani linnriiki. Aga see on nii püha koht, et sinna lihtinimesi ei lasta naistest rääkimata. Portikkuse kohal on pikk rida kõrgeid haaruks rõdusid. Neid rõdusid on üheksa ja keskmiselt rõdult pöördub paavst oma kõnedega Püha Peetruse väljakule kogunenud rahva poole või kogu maailma poole. Kui telekaamerad kohal on. Näiteks oma Urbijad orbi kõnes ülestõusmispühade ajal. Fassaadi kroonib kõrge ärklikorruse kaatika, mille kohal kõrguva palus traadi ääres seisab 13 hiigelsuurt kuju Verniini sammaskäigupüha võttes suuremat. Need on apostlid, välja arvatud püha Peetrus. Kesksel kohal kristus ristiga tema kõrval ristija Johannes hiigelfassaad, mille ees inimene end tiba tillukestena tunneb ja seda sõna otseses mõttes ka on. Ning kõike seda kroonib Michelangelo imeline kukk. Bel riietega sektoriteks liigendatud ning akendega õhuliseks muudetud. Südamepõksudes astus kiriku parempoolse tiiva uksest sisse ning kõnnid mööda kitsavõitu keerdtrepi alla. Siit algab maa-alune valgustatud tunnel. Mõlemal pool seintes on nišid ja neis kogukat sarkofaagi lahkunud paavstide matmispaik. Igal sarkofaagi lamab täielikus paavstirüüs lahkunu elusuurune kuju. On uhkemaid, hauakambreid on lihtsaid alkove. On uus lilledega ehitud matmispaik. Paavst Johannes Paulus teise haud. Ja lõpuks see kõige püham. Marmormosaiigis põrand. Madal kaarjas tunnel, marmorseinad piltide ja ladinakeelsete kirjadega. See käik viib pühamadest pühamusse paika, mida vaikne aeglaselt liikuv rahvamass vaid eemalt silmitseda võib. Väike ruum on kuldne, särav ja pisut ängistav kümnetest õlilampidest valgustatud hiilgav sein värviliste marmorsammaste ja pitsiliste ornamentidega ning nišš klaasukse taga, kus hoitakse kuldset laegast ja kiri Sepul krõmps akti Peetri apostel Püha Peetruse viimane puhkepaik. Oma raamatus ingleid ja deemoneid kirjutab aga tähenrauned Püha Peetruse tegelik haud asub sügaval maa all. Vatikani nekropoli piiril. Metropol lõpes mullamüüri ees. Pisikesel märgisel paistis kiri mausoleum ess-la Tomba dist San Pietro vöö kõrgusel seinas oli avaus. Selle juures ei olnud mingeid kuldplaat ega ülistussõnu. Üksnes lihtne auk seinas, mille taga peidus väike kratt ja tagasihoidlik, pudeneb sarkofaag. See maa-alune teekond lõpeb õues kiriku vasakpoolse tiiva ees, otse suure trepi kõrval. Kõndisid niisiis San Pietro alt läbi. Siin seisab sinipuna-kollasetriibuline šveitsi kaardiväelane väsinud vastamast küsimustele, et kuidas kirikusse sisse saab ja kas ikka tohib minna trepist üles ja uksest sisse muud midagi. Nii madise Sisastudki, sellesse hiigelruumi, mis on jõulumissade ajal täis kullasära ja lilli ja küünlaid ning paraadrõivastes askeldavad preestreid ja kardinale. Suurte prožektorite asemel tulvab praegu akendest päeva- ja päikesevalgust. Jõulumissa ajal on kirik inimesi täis, 60000 mahub neid siia, tuletagem meelde. Praegu ei ole siin tooliridu, ruum on tühi. Turistide summad ei suuda eales seda 212 meetri pikkust põrandat ära katta ja lihtne sõna suur sellest mingit pilti luua. Su ees avanev ruum on üüratu, meeletu, tohutu hiigelsuur. Kahel pool kõrguvad vägevad heledad nelinurksed sambad, eraldavat kesklöövi ning moodustavad kõrgele ülal rikkalikult mustrite ja skulptuuride ka kaunistatud kaari. Läikiv marmormosaiik sõjalge all kõrge ornamentidega ehitud Kaarlagis kohal sammaste vahelt kahele poole avanevad, vaadates kõrval vide spikri ta hiilgavaid kabeleid. Ja kohe esimeses ongi tuttav maailmakuulus marmorgrupp neitsi Maarja, kes hoiab põlvedel oma ristilt maha võetud poja surnukeha. Michelangelo Piet ta. Ta jättis kaugele maha, sünged, andeks, andmatud peataad, kelle armuläkituse Veriminemal juhtunud. Ta ei tahtnud luua valu. Naelaaugud Kristuse jalgades ja kätes olid väikesed punktid. Vägivallast ei olnud mingeid jälgi. Poeg lamas rahulikult tema käte vahel. Ta ei püüdnud Kristusest jumalust teha, ta poleks teadnud, kuidas seda teha. Neitsi pea sündis õrnana. Ta näojooned olid ferentserlikud, tal oli vaikiv, kahvatu, rahulik tütarlapse nägu. Tema ilmes eraldas Michelangelo jumalikku ja ülevat. Ta tahtis ta nii läikivaks poleerida kui iganes võimalik, et selle pind peegeldaks veatut, sametpehmet, ülemust. Ta hõõrus pims kiviga piki siit teeni paralleelseid, süüsid madonna rööl ning Kristuse rinda ja jalgu. Ta töötas ääretu kannatusega pikki päevi ja nädalaid. Kui PTA lõpux Sambia trosse selleks ettevalmistatud nishi oli toimetatud, tundis Michelangelo tühja ja kurvana viimast korda tagasi vaadates täiustajat neitsigi oli kurb ja üksikkõige üksildase inimolend, keda jumal oli eales maa peale loonud. Häving, ston, Michelangelo agoonia ja ekstaas. Sa astud edasi mööda Püha Peetri kiriku tohutut barokselt kaunistatud kesklöövi üha lähemale, kõige pühama paigale, mis on otse Michelangelo täiusliku kupli all. Siin täpselt grotis paikneva Püha Peetruse hauamonumendi kohal seisab kõrgel platvormil suur paavsti altar, valged katted, kuldsed küünlajalad platvormile viib kolmest küljest kuus lai ja trepiastet ning paavsti altarit katab ja kaitseb ligi 30 meetri kõrgustele jämedatele spiraalsetele pronksist sammastele toetuv pronks. Valdahhin seal Lorenzo Bernini töötas selle imelise balda hini kallale üheksa aastat. Spiraalidena, kus paiskuvaid hiigelsambaid pürgivad ülespoole õrnad oksad ja lehed otsekui peened pronksist ronitaimed. Valdahhini katust on haaranud barokne rohud. Selle ääri ümbritsevad tuttidega kaunistatud pronkslained. Selle nurkades seisavad liikumatult hõljuvates riides pronksist hiigelinglid. Vägevad looklevad vormid moodustavad kõrgel kauni särava Bly, mida kroonib pronksrist. Suur osa balda hiini loomise jaoks kasutatud pronksist olevat pärit iidselt panteonilt maha võetud pronksplaatidest. Isanlarenceberniini baldahhinan Püha Peetri kirikus ilmselt kõige vapustavam kunstiteos. See on nii suur ja võimas ja pilkupüüdev, et kipub varju jätma ülejäänud kunsti, mida San Pietro sõna otseses mõttes, sest täis on värviline mosaiik, tohutud marmorkujud kümnetes ja kümnetes nišides, mis ehitatud nii hiigelsammastesse kui seintesse. Kümned kaunid pühakutele pühendatud kabelit, võrratud hauamonumendid, kõikjal dekoratiivne, maaliline, rahutu, pulbitsev barokk barokk Berliini stiilis, kuigi tema polnud ju kaugeltki ainus, kes San Pietro sisepilti kujundas. Arnolfodi Kambja Voramiini komandör Lapporta algaardi, Emilio Greco kaanova Carlo fantana. Üpris palju on kunstnikke, kes siia oma imelised jäljed on jätnud. Kuid Verniini harras katoliiklane tahtis tõenäoliselt seda jumala võtta nii kauniks ja hiilgavaks muuta kui vähegi võimalik. Ühele joonele oma hiigelbaldahhiniga absiidi seina äärde paigutas ta teise üliluksusliku kallija toretseva teose glooria. Selle teose keskpunktiks sai vana puu tool, millel legendi järgi kunagi Püha Peetrus ise olevat istunud. Verniini käe all sai sellest Püha Peetruse troon toretsevalt kullaga kaunistatud droon, mis on tõstetud kuldsete pilvede vahele ja mille kohal piklikkuse vaalis hiilgav ja helendav valge tuvi. Avaim. Sellest Helendusest väljuvad kuldsed kiirtevihud, mille paistes askeldab suur hulk väikesi ja suuri kuulsaid ingleid. Ja drooni jalgade juures on näha tumedamaid maiseid tegelasi. Mõned neist kannavad paavsti kõrget kuldset peakatet Püha Peetruse troonil. Sa seisad küll lummatult selles majesteetlik, kus ja grandioossed ruumis keset lugematuid kunstiaardeid. Hiigelsuur üllas rikas Araabia pidulik maailm on su ümber ajalik ja ajatu, ühtlasi sajanditetagust andekate loojate käte ja mõttetööd täis. See kõik on pühendatud kõrgemale vaimule. Ilmasele pühendumus, et oleks maailm külm, lõpmata palju vaesem. Et hetkekski lummusest pääseda, püüad sa siia kujutleda? Sambia triinisid. San Pietro mehed erikoolituse läbi teinud spetsialistid, kelle hoole all on püha Peetri kiriku 44 altarit 27 tabelit, 800 küünlajalga, 390 skulptuuri, 135 mosaiiki ja enam kui 15000 ruutmeetri suurune marmorpõrand. Ning kaks korda aastas puhastavad nad Berniini massiivset, ligi 30 meetri kõrgust pronks baldahhini. Juba neli sajandit ansambli triinid kiriku eest hoolt kandnud. Otsekui õhuakrobaadid liiguvad nad Michelangelo kauni kupli all ning hiigelsammaste kõrguses, nii et sajandite tolmust ei jää sinna jälgegi. Kui Vatikanis midagi eriti pidulikku toimub. Näiteks uue paavsti kroonimine ehivad sampietriinid hiigelkiriku ning kirikuesist väljakut kahelt poolt haarava hiigelsammastiku elava tulega tuhandete laternate ja tõrvikutega. Pall saab piduliku valgustuse. Mõne minuti jooksul süttivad üksteisest kõik need lugematud tõrvikud ja kirik ning selle ümbrus saavad soojaks ja elavaks. Kiriku sees ei põlemit elektriküünlad, vaid ehtsad sööni. Vatikan. Jumal peaks viibima su kõrval ükskõik millises madalas majas, kui ta sinu jaoks olemas on. Temale pühendatud paikade grandioosse lisab ameti sellesse suhtesse pidulikkust ja üllust ning sa hakkad mõistma, miks just sakraalsetesse ehitustesse läbi pikkade sajandite nii palju hindamatut kunsti on kogunenud. San Petros leidub seda igal sammul. Aastaid ja aastasaajad isegi aasta 1000 on vahetunud, aga siin valitsevad Michelangelo ja Rafael, Verniini ja Pramand. Sest nemad on selle maailma loonud. Arslonga tähmrewisest.