Ja siin on Bogee residents maja provohaajasse, impukey. Minu abikaasa ja mina. Me läheme lõbusõidule laeval iidu, teate ju küll, see kuningriik, laev, kõik kohvrid on pakitud. Terve komplekt, kaheksa. Roheline ja kuldhärrad. Värvid teate ju küll, Richard, minu abikaasa kannab neid parasjagu autosse. Tahtsin laeva kaptenile helistada, et nad teaksid meie vastuvõtuks valmis olla, aga mind ei ühendatud. Kaptenil olevat palju tegemist. Mina juba maniaal ametnikuga rääkima ei hakka, nii et me asume teele. Mäletate Johaiassenfi kindlasti mäletate tehaiasse täiusliku maja prouad, kes üritab alati ning kõiges nii teenias stiilne ja väärikas olla, et pingutab natuke üle, mistõttu tema ettevõtmised natuke metsa lähevad. Aga ma välist väärikust püüab Haiasin salatialal hoida ka oma unistuste mere kruiisil, briti kuningriigi uhkeim laeval Q idu. Queen Elizabeth kaks KUHU Petris Raudilisi täiuslikult kehastatud Hayastasins oma BBC telesarjas lõpuks ometi jõuab. See osa näljas härjast ongi tõepoolest filmitud dollasemal kuulsal laeval ja me näeme ajatult luksuslikke kajutit, teid, restorane, baare, basseine laevadel isegi kapteni komandosilda. Üks laev pole just Aja jälg kivis ja ookeanilainetesse jää temast samuti kuigivõrd jälge, olgu ta nii kuninglik kui tahes. Kuid ka see on täiuslikuks kutsutud inimene, looming ning tal on oma väärikas ajalugu. Nii et vahest võiks ta pälvida meie tähelepanu sellele tunnil. Ilusat pühapäeva muidugi, ka mina olen Helgi Erilaid ja vikerraadios ikka. Ka kaugele jäänud kuuekümnendatel olid igaühel omad mured. Täpsema aastanumber on 1967 doktor Christian Barnaartegi sel aastal Kaplinnas maailma esimese südamesiirdamise operatsiooni. Juunis algas kuulus kuuepäevane sõda Iisraeli ja Egiptuse vahel. Mais abiellusid Las Vegases Elvis Presley ja tema pressella. Märtsis tekitas Libeeria naftatanker Inglismaa lõunarannikul ajastu kõige kohutavama looduskatastroofi. London, kes hu jäsmolfeissis rütmis teispool ookeani, aga San Franciscos nautisid lillelapsed täiest jõust oma elu kevadet. Septembrikuu viimasel päeval alustas BBC uus popmuusikaprogramm reid One. Piraatraadiojaamade aeg oli lõppemas. Sul omad mured, mul omad ja igaühel omad tegemised. 20. septembril 1967 ristis kuninganna Elizabeth, teine siis 40 aastat noorem kui praegu ühe uue laeva ja mitte lihtsalt uue laeva. Tegemist oli briti laevastiku au ja uhkuse. Tol ajal maailma suurima ookeani liinilaevaga. Köis, mille otsas traditsiooniline šampusepudel vastu laevakeret pauguga tükkideks lendas lõigati läbi nende samade kuldsete kääridega mida olid oma nime kandvate laevade ristimisel kasutanud kuninganna Mary ja kuninganna Elizabeth. Kuid tema majesteet Elizabeth, teine eristanud uut hiigellaeva oma nime järgi. Selleks et eristada uut laeva vanemast Queen Elizabethi nime kandvast laevast anti uuele nimeks Queen Elizabeth do mis peagi lõhenes vaid nimetähtedeks. Q iidu. Monarhide nimede puhul on saanud tavaks kasutada rooma numbreid laevadel aga araabia numbreid. Et ikka vahe sees oleks. Niisiis austatud kuninganna, on Elizabeth, teine laevaga q-i do. Jaa, olid ajad, olid ajad, kus Suurbritannia kolooniad ulatusid kõigile maailma Mandritele ja selle hiigelimpeeriumi laevad valitsesid kõigil maailma ookeanidel. Vägev ja uhke mereriik, seda ta oli suurim koloniaalriik maailmas. Aga aeg viis kõik selle pikapeale kaasa ja võib-olla oleks inglastel ilma nende omamoodi huumorimeeleta, seda hoopis raskem üle olnud elada. Mitte igaüks ei suuda enda üle naerda. Niisiis, troopikas on tark komme päeva kõige kuumemal ajal mitte mingil juhul toast nina välja pista. Kuid inglased, põlgavatsiestat ja kohalikud ei jõua ära imestada ja naeravad oma kõhud haigeks, sest ainult hullud koerad ja inglased lähevad kuuma keskpäevase päikese ajal õue, selles toredas vanas nõuel kauardi laulus on hulk briti asumaid ka kõik kenasti ära nimetatud. Kurb küll, pärast teist maailmasõja hajunud briti koloniaalriigi hiilgus on alles vaid ajaloos ja kaduvates mälestustes. Aga hiilgus on ometi alles. Traditsioonid on alles ja Briti ajalooline laevastik on vägev ka tänapäeval. Ja q idu on selle pärl. MS Queen Elizabeth do kirjutavad targad allikad mis võiks tähendada ärg MS ajal meelship, ütlevad need tähed siis kuninglik postilaev. Nii kutsutakse laevu, mis veavad posti vastavalt kuningliku postiteenistustega British ajal meil sõlmitud lepingule. Selline nimetus on pärit juba aastast 1840. Esmakordselt on tiitlit rajal meelshib kasutatud selle aasta 18. augusti Timesi numbris. Kuulsaim kuninglik postilaev oli kindlasti hästi taanik seda tiitlit laeva nime ees peeti laeva jaoks vääramatuks kvaliteedimärgiks ja laev pidi ka alati sõidugraafikust kinni pidama, sest post ei tohtinud juhilineda. 1800 kuuekümnendatel aastatel pidi laevakompanii iga hilinemis minut keest ühe naela ühes lingi ja neli penni trahvi maksma. Postilaev on aegade jooksul mitmed briti laevakompaniid ehitanud, kuid põhiliselt olid kõik postiveolepingud kogunenud kiunandi laevakompanii kätte. Ja kõik selle kompanii laevad kandsid eranditult tiitlit ära ess rajal. Meil. Esimene paraned, söör Sämi olgi unad pildil soliidne, hallide lokkide ja põskhabemega oli Kanadas sündinud briti laevamagnaat. Alustas sünnilinnas häälifaxis, kus tema isa Puusepp meistri ja metsakaupmehe ametit pidas. Poeg laiendas perekonna ettevõtet ka laevanduse alale üpris edukalt. 19. sajandi algupoole tuli Semjon kiunard Inglismaale ja koondas pikapeale oma kätesse kogu Suurbritannia ja Ameerika Ühendriikidevahelise ookeani laevanduse juhtimise. Tema kompanii sai teadagi tema enese nime kiunad stiimship, Lemettit. Oli 1840, kuid Jonaadi kompanii esimene aurulaev Britannia sõitis üle ookeani Liverpoolist bostonisse, pardal kiunad ise ja veel 63 reisijat. Nii algasid regulaarsed reisid üle Atlandi ookeani. Õitsev Jonade kompanii haaras pikapeale oma haardesse kõik rivaalid, nende seas ka peavõistleja õnnetu Titanicu omaniku vaid Star Line valgetäheliin ja nii valitsus, kiunard kogu Atlandi ookeani, reisi laevandust, oma maailmakuulsate liinilaevadega, tema kompanii kiunerzolain tegutses edukalt ja võidukalt edasi ka pärast Shani oli surma aastal 1865 küünarlaini kaks kõige kuulsamat aurulaeva, mis ookeanilaineid kündsid, olid Queen Mary ja Queen Elizabeth. Kumbki neist oli omaette laevaehituskunsti meistriteos tundnud mitte enam ujuvat paleed, vaid lausa ujuvad linnad. Kui need olid ehitatud juba enne teist maailmasõda ja 1960.-te alguseks hakkas nende iga tunda andma. Pealegi oli aeg edasi läinud ja suuresti eelistati üle Atlandi reisimiseks lennukeid. Kiirem ja odavam. Nii et Jonas lainel oli probleem. Kas on mõtet hakata ehitama uut ookeani lainerit, eriti veel tohutu suurt Atlandi ületavat lainerit, millest ilmselt õige pea tõeline dinosaurus võiks saada? Aga hea kaks teineteisest öös mööduvat laeva lai ookean. Kuidas äkki jätad kogu selle imelise hammuse romantika? Seda enam, et prantslased alles hiljaaegu ehitasid oma liinilaeva Esskajams. Ei saa ju ometigi uner Line Atlandi valitsemisest nii lihtsalt loobuda. Risk oli muidugi päris suur, 80 miljonit Ameerika dollarit aga küünarLine otsustas ameti õige pea sadamasse jäävate laev kuninganna Elizabeth meeli väljavahetamiseks uut laeva ehitama hakata. Otsustati, et kui nüüd laevareisijaid üle Atlandi üha vähemaks jääb, tuleb ehitada hoopis uut tüüpi laev mis oleks väiksem ning odavam ülal pidada kui senised ujuvad linnad, ookeanilainer, aga ka kruiisilaev. Jonas Lien teadis, et kui nende uus liinilaev läbi kukub tähendab segalaevakompaniile puu mistõttu otsustati, et laeva ehitamisel tuli arvestada uute muutunud aegadega. See polnud hoopiski lihtne kompanii jaoks, mis oli kehtestanud ja maksma pannud enamuse briti laevatööstuse traditsioonidest ja tseremooniatel. Eelmised kuninganna nime kandvad laevad olid kolme klassi lainerit. Ei do otsustati ehitada kaheklassiliseks reisilaevaks, mis sõidab suvesessiooni tippaegadel üle Atlandi ning mida sai hõlpsasti muuta Ta ühe klassi kruiisilaevaks. Et aga talvisel ajal soojades meredes mõnusaid reise pakkuda saaks. Laeva kiil see kõige tähtsam piki tugilaeva põhjas, mille külge laevasõrestik kinnitatakse, pandi paika 1965. aasta juulis samal Ellingul, kus Queen Mary 30 aastat varem oli ehitatud. Claire mängis Šotimaal John Brauni laevatehas. Ta libises uus lainer siis veidi enam kui kaks aastat hiljem 20. septembril 1967, kui kuninganna Elizabeth teine ta Q idunimega ristinud oli. Ütleme do pole enam suurima ookeanilainer maailmas, selle au on võtnud endale laevad Franz ja Jonaidids täis. Kuidki do loomisel oli mängus tollase laevaehitustehnoloogia viimane sõna. See laev on 294 meetrit pikk, 32 meetrit lai ja 52 meetrit kõrge. Ja väga kiire. Aurulaevana ulatus selle kiirus 32 ja poole sõlmeni pärast diiselmootorite paigaldamist aga 34 sõlmeni. Üks sõlm on üks meremiil tunnis, teated tark raamat ja lisab. Meremiili pikkuseks loetakse kokku väliselt 1852 meetrit. Korrutage natuke, mina saan, et juhi töö on võimeline kihutama ligi 63 kilomeetrit tunnis. Seega on ta üks kiiremaid reisilaevu terves maailmas võimeline võtma pardale rohkem kui 1700 reisijat ning koos laeva meeskonnaga viima üle ookeani korraga 2700 inimest. Laevaehituskunsti meistritöö, nii on tavaks kutsuda ookeani lainerit Q idu. Selliseks muudavad selle laeva paljud seniolematud ehitustehnilised üksikasjad, uuendused, novaatorliku mõtted, mis selle laeva loomiseks kaasa näidanud. See on terve teadusaastasadade jooksul arenenud ja täienenud. Ja keegi, kes ikka veel imestab, kuidas säärased kümneid ja sadu tuhandeid tonne kaaluvad, ujuvad hiigellinnad vee peal seisavad, peab selle koha pealt suu täitsa kinni. Aga on teada, et prints Charles oli laeva Q-do pardale esimene tsiviilreisija kui laev Klaide Banki laevatehasest nurinoki kuivdoki sõitis. Ja see teekond leidis aset 1967. aasta sügisel. Teisel mail 1969 tuli välja album Hollis Swing Leland siis Bob Dylani laulud, olles laulduna kõik sobib nii kenasti olles laulis loengašibkam siin, kui laev tuleb sadamasse ja uhke ookeaniaurik. Queen Elizabeth do alustas samal päeval teisel mail 1969 oma esimest reisi üle Atlandi ookeani. Southampton ist New York Citysse. 1969. Paar kuud varem. Sama aasta märtsis oli kummaline terava nokaga imekiire õhulainer kangaard oma esimese lennu üle Atlandi teinud ja paar kuud hiljem, 1969. aasta juulis jõudis Kuu pinnale Apollo 11. Ja Neil Armstrong astus esimesed inimsammud kuul. Üks väike samm inimese jaoks hiigelhüpe inimkonna jaoks. Muusa ajastu uus kümnend oli algamas sõitnud, kuuekümnendad kadusid igavikku. Kui 1969. aasta detsembris saabusid Aalto Maandi rokkfestivalile jutumärkides korda pidama kurikuulsad põrguinglid Helleynshels laval rockis parasjagu Rolling Stones pinevil publiku seas liikus äraütlematult hulgal igasuguseid uimastit Teid ning põrguinglid peksid suuremat sorti segaduses surnuks ühe pealtvaataja. Mustanahalise teismeeas nooruki meredi fan ta. Nii lõpes, õuduse ja vägivallaga kümnend, mil lillelapsed rahuchi armastust ülistanud olid. Seda Stonside laulu laulab meil siin nüüd pool. Aga seitsmendal mail 1969 sõitis New Yorgi sadamasse esimest korda sisse Briti kuninglik liinilaev Queen Elisabethi. Samas teadsid kõik, et see oli viimane kord, mil üks uus Atlandi ookeani ületanud lainer pilvelõhkujate New Yorki sisse sõitis. Wales taim. Teisel mail Southamptoni st teele asunud Kiievi do jõudis New Yorki neljapäeva, 16 tunni ja 35 minutiga. New Yorgis võeti laev fanfaaridega vastu. Uue kuningliku liinilaeva ookeanireisid olid alanud. 1970. aastal tegi ta uue Atlandi ületamise rekordi kolm päeva, 20 tundi ja 42 minutit. 1971. aastal päästiski too 500 reisijat põlema süttinud prantsuse liinilaevalt antees. Seitsmeteistkümnendal mail 1972 reisil New Yorgist Londonisse sai Q ei too teate, et laeva pardal on pomm. Laeva kõrvale ookeanile. Intesse hüppasid lennukilt langevarjudega pommirühma spetsialistid, kes koos laeva meeskonnaga kogu aluse põhjalikult läbi otsisid. Pommi ei leitud ja FBI võttis kinni mehe, kes pommiähvarduse saatnud oli. See lugu sai aluseks režissöör Riisor Lesteri filmile. 1974. aasta juulis tunnistas tollane Egiptuse president Anwar sadat teleintervjuus, et Liibüa presidendi Muammar al-Gaddafi andis Egiptuse allveelaevale käsu Kiievi do torpeedo tega purustada kruiisil üle Vahemere. Kui briti laevastiku uhkus viis Iisraeli selle riigi 25. aastapäeva tähistamise peokülalisi sädet teatas, et tema oli isiklikult selle käsu tühistanud. 1982. aastal tegi Queen Elizabeth do mitu reisi Falklandi saartele viia sinna sõjaväge ning vabatahtlike ja aidates kuninganna Elizabeth teise heakskiidul niimoodi kaasa inglaste võidule Falklandi sõjas. Niisiis do ja maailma poliitika? Kuulus ja salapärane Queen Elizabeth do sellel laeval reisida, see oleks juba midagi, pole imed proua Hayashenke oma kruiisi pärast uhkuse tähtsust täis oli. Oskaks siis ka pisut kirjeldada seda erakordset laeva. See ei ole küll kuigi lihtne, tuleb asjatundjatele toetada ja asjatundjate kirjeldus on üldjoontes. Q5 do lan, sibulakujuline vöör, puhtajooneline, kaunis kuju, peseriline korsten, seniste arulaevadega võrreldes. Viimaste pidev probleem on olnud tüütu suits, tahmane ja vingune, mis tossas üle avatud laevatekki, määris reisijate rõivaid ja pani silmad vett jooksma. Geoidul olnuks see probleem veelgi suurem, sest laevaprojekti järgi tuli kogu tohutu lahtine reisijate tekk oma kahe basseini ja lamamistoolidega kaitseks jahedate ookeanituulte eest kõrgete tuuleklaasidega ümbritseda. Korstnast tulev suits oleks ju nende tuuleklaaside vahele lõksu jäänud. Inseneridega mõtlesid tuuletunnelile ja tegid katseid ja paigutasid korstnajala äärde tohutu kühvli moodi tuule kopi. Nii et kui laev edasi liikus, tungis sellest kühvlist läbi korstna üles ja pressis ka korstnast tuleva suitsu ülespoole ja hoidis laevateki puhta juhidu. Ehitamise ajal oli selline asi midagi päris uut. Juhi töö ehitamise ajal oli päris ootamatu ka see, et laevakompanii kiuna Klein oli otsustanud aluse korstna mitte kiunarlini värvi oranžiks punaseks värvida, nagu oli tehtud kõik ehki unadele vate puhul. 1840. aastal valminud britanniast alustades Gioidu Korsten värviti alguses mustvalgeks ja alles siis, kui lainer Flandi sõjast tagasi jõudis, sai tema korsten kiunardi. Õiged värvid. Oranž ja punane mustade triipudega. Algne pliiatsikujuline korsten asendati 1986. aastal märksa suurema rabussemaga tuulekühvel jagalles. Aastate jooksul on teadagi laeval Queen Elizabeth do kõvasti muutusi ja ümberehitusi tehtud. Aeg läheb ju edasi, materjalid täienevad, stiilid muutuvad. Stiilide muutusi on muidugi rohkem üle elanud. Elegantse ja kuningliku juhi do interjöörid. Niisiis, 1969. aasta suvi oli kiudu esimese ookeanireisid, aga ka Apollo 11 10. Concordi kiirelt leviva värvidele visiooni suvi Joidust pidi tulema kosmoseajastu ookeanilainer. Uued materjalid, moodne kujundus, kõrgtehnoloogia funktsionaalsus. 1960.-te lõpu tulevikukujutlusstiilitrendides oli minimalistlik, abstraktne ja puhas. Michibs Olavi suur fuajee, kuhu kõige esmalt astusid ookeanireiside esimese klassi reisijad ning kõik Ruiside reisijad, ruum, milles laevadel seni polnud nähtud ja mida mõned kriitikud juba liiga dramaatiliseks on pidanud. Suur ümarruum, mille keskel ümbrusest tugevasti madalamal on rohelise nahaga kaetud istmed kontsentrilistes ringides ja päris keskel üksainus trompetikujuline sammas. Valge Alt tõusvas valgusivas istmeid ümbritseb kroomitud laev, areling. Geoidu moodne kujundusstiil ilmneb eriti ka esimese klassi salongis mida kutsutakse kuninganna saaliks päikeselisel päeval, kui kardinad avatud, on see rõõm lausa kümneb säravas valguses. Valge lagi muudab piirjooned ähmasemaks. Lage toetavad valged, rikka trompetikujulised sambad, sama kujuga ümarad lauad, mille ümber nahkatega merekarbikujulised toolid. Pimedal ajal, kui suuri aknaid eesriided katavad ning valgusse tib, muutub ruumi ilme täielikult. Samba jalgu ümbritsevad põrandal valgusringid. Valgus peegeldub üleslaudade ja toolide ringikujuliselt jalgadelt ning näid kogu hoone õhuliseks ja kaalutuks muutvad. Mida kõike siin laeval ka ei ole, teatrivaar ülemisel tekil, punased toolid, punased eesriided, isegi punane klaver. Vaatluspaar alumisel tekil ongi vaatluspaar, tohutute akendega imetlevaid ookeanilaineid kui viimased liiga tohutud mõõtmed võtavad loobutse tõenäoliselt kõigist salongidest ja restoranidest, saalidest ja baaridest ning tuigud mööda kylaeva koridore Gioidule muide tervelt 13 tekki. Lõigud neil koridoride leiad loodetavasti sadade hulgast üles oma kajuti, mis on mugav ja stiilne ja kaunis kuigi ei pruugi olla kõige luksuslikum nendest midagi oidu pardalt leida, võib. Ookeanilainer Queen Elizabeth do ehitati nüüd juba neli aastakümmet tagasi ja muidugi on laeval selle aja jooksul mõndagi muutunud. Mõned muutused on seotud tehnoloogia arenguga mõnede uute kruiisitrendidega, sest sedalaadi puhkereise on üha enam hindama hakatud. Seitsmekümnendatel ehitati laevale uued penthouse'i sviidid. 94. muutus üks välisbassein lahedaks Liido kohvikuks. 94. aastal said uue näoga kõik laeva ajaviiteruumid ja kajutid. Ainus paik, miski uue do algusest peale muutumatuna on püsinud, on sünagoog kolmandal tekil. Kuid suurim muutus leidis aset 1987. aastal, kui laeva aurumootorid üheksa diiselmootoriga asendati. See töö võttis pool aastat aega ja läks maksma 162 miljonit Ameerika dollarit ja tähendas aurulaevade ajastule. Puukuninganna ruumiks kutsutud salong on samuti mitu muutust läbi teinud. Praegu seisavad seal sinepi, värvi ja sügavsinised, toolid ja salongi keskpunktiks on saanud kuninganna Elizabeth. Teise pronksbüst. Üks paar on muudetud niinimetatud merekaartide toaks kus on väljas kõiksugu põnevaid vanu meresõiduinstrumente ja kaarte. Siin seisab ka suur vahtrapuust klaver, mis kunagi sõitis merd laeval Queen Mary seinal. Paari taga on klaaspaneelidest kaart mis näitab laeva teekonda ja asukohta. Ja see kehtis kunagi Queen Mary restorani seina. Ja ka suur fuajee, kuhu nüüd juba kõigi uidu reisijad esmalt astuvad, on muutunud. Seinu ehivad vahtrapuust, paneelid ja kiunadi. Laevakompanii ajaloo tähtsaimad hetked. Fotodel ja kõigis laevaruumides võiksid sa imetleda maale skulptuure, fotosid, koge, lääne- ja laevamudeleid. Kui ookeanilainer Queen Elizabeth too oma meretöid alustas, ületas Atlandi põhjaosa teisigi liinilaevu, aga mitte kuigi kaua. Varsti lõpetas oma reisid kõige kiirem lainer Jonaidid Sveits. Franz oli 12 aastat üle ookeani sõitnud, lõpetas 1974 63. aastal saatsid Itaalia laevaliinid samale reisile kaks laeva Michelangelo ja rahva ellu. Kuid needki laevad ei suutnud oma omanikke rikkaks teha ja pidid lõpetama. Niisiis reisis 1970.-te keskelt peale üle Atlandi vaid üksainus üha suuremat kuulsust koguv ookeani liinilaev Queen Elizabeth do viimane suur ookeanilainer, kiunardi kompanii lipulaev, mis reisis kõigil maailma meredel, mis praegu Saus Hämptonist Cruise ette võtab. Ja proua Haiassensbuckey pole ainus filmitegelane, kes do pardal seigelnud on. Sümpaatsed telesärje Wraithe Trevisiitid, näitas ETV veel äsja selle sarja saatuslik ookeanireis oli videol filmitud nagu ka 1995. aasta korranation Street episood ja peaaegu kogu 2003. aastal tehtud telefilm rünnak kuningannale, milles Hiina terroristid laeval korraldatud Hiina ja Ühendriikide presidentide kohtumise ajal laeva vallutada püüavad. Kuulus kui Elisabeth do nii elus kui filmis millele ma ikka veel 1980. aastal terve albumi pühendas. Kuidas me selle kauni laeva siis seekord siit teele saadame? Kaugele horisondi taha koos papp elaniga õrn punaste purjede all, nagu meie mail seda laulu kunagi teati ja tunti.