Tere, Beethoveni sõber on jälle siin ja loodab taas teie tähelepanule. Liiga palju vanadust ja surma on jäänud viimastest saadetesse. On aeg pöörata uus lehekülg ja alustada matkaotsast peale. Kujutlegem, et olete lapsevanem, kes on ühel päeval märganud, et teie nelja aastane põnn mõistab suurema vaevata omandada võõrkeelse tõuse ja selle jõuluvanale ette vuristada. Või on ta nagu sündinud teatmik, kes jätab meelde kõik, mida ümber ringi näeb ja kuuleb ning mõistab kogetu teemaga arutleda. Või on sündinud, kui suusad jalas või hokikepp käes? Kas ei haara vanemaid sellistel puhkudel rõõmus ärevus ja esimene mõte ei torma iseenesest radadele, et kuidas oleks nyyd oskusi veel paremaks lihvida? Ent küsida võib ka nii, kas suur või isegi pöörama Anne on aus ja heatahtlik, kaasama eraeluteele. Maailm tunneb imelaste puhul ridamisi juhtumeid, kus see ilu kõik varakult ära kulub. Tähelepanu küll tuleb, aga pole võimatu, et vaimse ja füüsilise tervise hinnaga. Ent see ei ole sugugi reegli eest. Tänane Dani sõber, jalutabki mööda kuulsaid ja vähem tuntud näiteid vaatlemaks geeniuste noorpõlve ja küsides, et kui on tõesti ikka suur on selle võimendamine või vastupidi vaka all hoidmine, siis kogunisti võimalik. Mina olen Märt Treier, head kuulamist. Suur auhinnaskaala lavavarateismeline poiss laulmas filmitäht Meryl Streep pile endale. Just selline stseen tulebki silme ette manada, kuuldes just sellist esitust. Muide, jälle on oma tähelepanuväärse rolliga kohal eestlased. Dokumentalist Marianna kaat oli see, kes seadis ritta aastate pikku kogutud kaadrid. Muusikust imelaps annaks Raivo rist ja näitas neid mitte väga ammu suurel kinolinal. Film tööpealkiri imelaps sai värvikas ja jättis kivist õhku vaid küsimuse. Kellest siis õigupoolest rohkem oli, kas poisist või tema emast kelle elu näis võrduvat poja omaga. Ja pigem oligi see lugu aneks igas mõeldavaks küsimuses ülekeevas temast ennast tohilises Tiisast. Kes olid seal, on eesmärgiks võtta pojaannetest viimast ja ennastki sel viisil teostada. Venelannast temperamentne ema pühendas oma pojale kogu oma aja inglasest isa söetööstur ei hoidnud kokku raha pealt, olgugi et tema endaga kohtus poeg pigem harva. Vanemate, iseäranis ema pühendumust ei olnud sellele vaatamata võimalik mitte tajuda. Ja pole siis ime, et selle suure töö tulemusel teenibki mõni põlvepikkune, hästi treenitud talent ühel päeval välja aplausi ja silma Märjamaailma, ühed nimekamad filmi tiivalt endalt. Marianna ka teenis kinopublikult tubli aplausiga nõudmise lisaseansside järele. Aga suurimaks tunnustuseks kipuvad loojad pidama pigem seda, kui mõni nimekas lugupeetud ametivend loodut arvustada võtame, selles õnnestumis näeb Andres Maimik just niiviisi arvas ja maiusajalehe veergudel mõttesse. Imelaps on üks kummaline nähtus, mitte niivõrd kultuuriline fenomen, kuivõrd sotsiaalne konstrukt. Imelaps on tühi vorm, millele annab sisu tema, publik, vanemad, meedia, kõik need hindajad žüriid, teda ümbritsevad ootused, nõudmised, projektsioonid. Ühest küljest on imelapse kultus omamoodi jumalatõestustäiuseihalus, usk imede võimalikkusesse, usk kaasasündinud jumaliku geniaalsusesse mis annab ilusa Eluperspektiividele iga imelaps kannab endas religioosset alget osakest jõululapseministeeriumist. Ta on tulnud selleks, et lunastada meid patuseid välja argipäevatalumatust tavalisusest. Teisalt pole imelaps muudkui eksootiline atraktsioon laadalõbustus kuigi pisut salongi kõlblikum kui dresseeritud ahv või habemega naine. Aga ikkagi, tillukese interpreedi juures naudime esitatava muusika ilu, vaid lapse sõrmede tehnilist virtuoosse osavust ja täpsust, mida me ümarast ja kohmakas mudilaste kehast eales oodata ei oska. Elame kaasa imepärasele saavutusele, kuidas laps ületab eneses lapseks olemise. Kuhu oli dokumentalist Marianna kaad peitnud linateose kulminatsiooni või tähtsaima mõte? Kindlasti jäi filmi näinud telemeelde stseen emast, kes vee kalkvel silmadega küsib oma poja triumfi õhtu eel üksi tähelepandamatult mööda koridore uidates et miks teda ei märgata, kaustata, tema on ju selle ande lavaküpseks küpsetanud, kus on tema lilled ja lugupidav valgusvihk. Andres Maimik teeb arutlus väärseks sedagi tahku imelapse kujunemisloos. Imelaps on ka vanemate realiseerimata ambitsioonide väljund. Vaadake mina tegin ta minu lu ja liha, minu genofond, kõigist kõige andekam, kõige ilusam, kui palju aega ja energiat oleme temasse investeerinud, sest ilma tohutu nühkimise ja dressurita ei saa kõige talindikumast lapsest imelast. Paradoks on aga selles, et publik ei soovi midagi teada vanemate panusest igapäevasest distsipliinist. Drillist publik ei taha näha hakaid higilaike imelapse kiiskava särgi kaenlaalustes. Publik ihkab erakordsust imet kogeda jumalikku geeniuse ilmutust. PÖFFi seaduseks kirjutatud paradoks, et inimestele, kes armastavad vorsti, austavad minu arust ei tohiks näidata, kuidas mõlemaid tehakse. Kehtiv väga täpselt ka imelapse ettevalmistamise ja turustamise kohta. 10.-ks eluaastaks oli eleksist valminud selline produkt. Olen noor. Ja mis siis, nii, hõikas Alex Prior ajakirjanikule paari aasta eest oma 18. sünnipäeva künnisel. Täna on prior kahekümnene. Vikipeedia on ta ristinud briti heliloojaks, kes õppis Peterburi konservatooriumis. Kas lapseks ja imelapseks olemise aeg on nüüd ümber saanud. Muusikalise küpsuse seisukohalt jääks ilmselt kujunemisaastaid veel palju ent publiku silmis ei anna noormees enam kuidagi lapsemõõtu välja. Nüüd tuleb vaid tööd teha ja ränka vaeva näha, et üles leida see miski, mis toob saali juba küpset kunstnikku. Tunnustava publiku. Teekond ei ole lihtne. Sellisele publikule võib omaaegse imelapse oreool isegi vildakalt või häirivalt mõjuda. 2007. aasta lõpus astus taas lavalaudadel endine lapsgeenius Iisraeli kontsertpianist helliš Abas. Kavas Shapen list Rahmaninovi. Ehkki tegu on endiselt selle sama andeka ja kaugelt enam kui pärase muusikuga. Suurt plahvatust tema kontserdid muusikamaailmas ei põhjustanud. Pigem läksid kriitikute mõtted järjekindlalt tagasi minevikku veerand sajandi taha, kui pianist vaid 11 aastasena vastu selles kaarnegi hoolis New Yorgis ja teenis publikult välja ovatsioonid. Kriitikutki imetlesid last aga nii joosta, Times võttis juba toona vaevaks hoiatada. Leht kirjutas. Loodetavasti Eliš nautida ka oma lapsepõlve järelejäänud aastaid ja teda ei sunnita liiga noorelt suurtele tegudele. Need sõnad osutusid prohvetlik eks abast lõpetas oma pianistikarjääri vaid 14 kümneselt ja kannatas aastaid psüühilise kriisi all nimetades ühe põhjusena oma isa karmi kasvatust. Karm isa kui levinud sissejuhatus kümnetele muusikute kujunemislugudele. Võtame või lapse eas paganiini, kelle purupurjus isa olla leidnud korda õnne mängult, naastes mandoliini sõrmitsemas, mida ta isegi teha mõistis ja otsustanud samal laeval temast viiulikunstniku teha näitas paar võtet poisile ette, siis pistis ta sahvrisse ega lubanud sealt välja astuda, enne, kui pill õiget häält teeb. Poiss ei saa enne süüa, kui mängib esimest harjutust ilma vigadeta. Nähes, et poisil hakkab viiulimäng minema, pani isa pojale noh, juba sellega raha teenima. Aga nii lapsepõlve lühikirjeldused ei reeda julmast kohtlemisest just palju. Seda värvikam on Anatoolia kraadavama pigem ilukirjandusliku olemisega raamatus, mis ka eesti keelde tõlgitud. 18. Nende lõpul, kui prantslased Põhja-Itaalia vallutasid ja elanikud põgenikena mööda maanteed loksusid tuli poisil mängida ja igas postijaamas, et peret toita. Kord lisanud isa oma tavalist ähvarduste hulkaga prohvetit. Kui pärast neetud prantsuse hulguste maalt lahkumist kõik jälle endiseks muutub panen ma su esinema suure hulga suursugusust Teie rikaste härraste ees, poisiklutt sa kutsud rikastes inimestes esile vaimustust, pisaraid, härdust, mis sunnib meid oma rahakotte avama. Ja kui muud olge, siis vähemalt minu toidad sa ikka ära rühmas isa veel. Noore viiuldaja valu ja vaeva vorbiidega kannatusi neid paljudele märkamata just nagu Andres Maimik genist täheldas. Paradoks on aga selles, et publik ei soovi midagi teada vanemate panusest igapäevasest distsipliinist. Drillist publik ei taha näha kollakaid higilaike imelapse kiiskava särgi, kaenlaalust. Kui paganiini Anne oli jäänud juba lähemas ümbruses, silma sai ka isa, kelle rolli vastu paratamatult huvi tundma hakati, võtta endale uue kuvandi, nagu Vinogradov kirjutab seiso sellega varsti hakkama, kinnitades, sest peale kõigile Nikkolo on imelaps, keda on kasvatanud armastav isa ja ennastsalgav ema kes on teinud kõik selleks, et poja talenti välja arendada. Uue sajandi esimesel aastal oli 18 kümneseks saanud paganiini juba Luka vabariigi esiviiuldaja. Sellegipoolest sündis tõeline läbimurre ikkagi kaugel lapseeast kui paga niini 1813. aastal skaala teatris kontserdi andis. Ehkki juba lapsena olude sunnil palju reisinud, algasid nüüd turneed, millel ei paistnud lõppu tulevat. Vii Saksamaa, Poola, Tšehhi, Prantsusmaa, Inglismaa, kõik tahtsid näha see viiulisoolomängutehnika peadpööritavas kõrgusesse tõstnud korraline anne. Oma erakorralisel riiulimeister Garnieri valmistatud pillil mõistab. Ei ole tänagi liiga palju neid, kes tema kirjutatud soolonumbritega elegantselt maha saavad. See siin on maailmakuulus kapriis number 24. 15 ei ole viiulit võimalik nõnda meisterlikult mängima hakata, kui õpinguid alustada alles teismeeas või hiljemgi veel selle keerulise pilli näpu sissesaamine nõuab aega ja pöörast pühendumist. Ja mis parata, ilmselt varastel eluaastatel ka vanemliku sundi. Pole maailma muusikaajaloos, kuulsamat imelast kui Wolfgang Amadeus Mozart. Ime oli juba üksi see, et ülepea ellu jäi. Leopold Mozarti perre sündis lapsi seitse. Surm viis, neist koguni viis jättes alles vaid õe Maria panna samuti väga andeka kunstniku ja pesamuna Wolfgang Amadeus ristinimega Johannes hõrysostumus, Wolf kangus, teoffilus moodsa. Seega on üks väga vana ja võõras nimi Chrysos Toomus siiski olemas, ristsed üle elanud, pealegi Mozart oli vaid kuuene, kui sa talle juba esimesed esinemised Münchenis Viinis määras. Aasta hiljem võttis pered reisi, mille sarnane oli osaks saanud juba kolmekümnendates eluaastates paganiinile. Reis nüüd Euroopa muusikalinnu vältes tervelt kolm ja pool aastat. Mozart esines Prantsusmaa kuningale proviseeris Londonis. Etteantud teemadele. Räägitakse klaviatuuri olevat seejuures katnud riie. Noor talent võis ka laulda ja mängida viiulit, milles polnud midagi imekspandavat, sest tema isa Leopold Mozart oli toona hästi tuntud õpiku põhjalik viiulikool autor. Aastaid väldanud turnee oli lastele ränk vintsutus. Lastehaigused sundisid vanemaid tegema mitmekuulisi pause. Seejuures ei Mozarti õde Maria Anna korra preestrilt juba surmaeelse pühitsuse kuid paranes siiski. Juba reisi algusaastaks vaid kaheksa sõna oli Mozart visandanud oma esimese sümfoonia kaheksaselt. Üheteist kümneselt oli Mozarti valmis juba ooper, 14 selt valiti On ja akadeemia liikmeks. Selleks hetkeks rääkis ta juba viit Euroopa keelt. Neid kõiki õpetas talle tema isa Leopold Mozart. Küsite, millal sealsamas tõllas reisides ühest maanurgast teise, sest milleks kallist aega raisku lasta. Mozarti andest lihtsalt ei olnud võimalik mööda vaadata, seda pidid tunnistama ka kõige suuremat kahtlejad ja noor Wolfgang oskaski, kõndida veel ja teha veest veini hakkama saada uskumatuga. Näiteks kirjutas Mozart Roomas viibides mälu järgi Sixtuse kabelis kuuldud mitmehäälse kooriteose. Itaalia looja Gregory Leigri Misereere noor geenius ei tahtnud end lihtsalt uudishimust proovile panna. Nimelt oli selle teose kabelist väljaviimine keelatud. Muidugi ei olnud keele ja ta arvestanud võimalusega, et keegi suudaks sedavõrd keerulise teose endale tervikuna meelde jätta ja siis veel paberile kanda. Kas tahate ise oma ande proovile panna, aga palun pliiats kätte ja paberit? Aga imelapse kuulsuse kesta igavesti juba 14-ni aastane nooruk võib välja näha selleks liiga suur, et publik teistpidi suhtuma hakkaks. Läks nõnda hääleks prioria Jevgeni Kiišiniga uuel ajal jäi läinud teisiti ka Mozarti, ka tema imelapse kuulsusele järgnes argipäev ning auavaldustega harjunud noore helilooja elu sai hoopis murede, rohkem kui varem. Elulises halbu sõnumeid. Lisaks Mozarti ema suri, kui ta oli, saadetakse oma pojale Pariisi reisil. Isaga tekkis tüli esimesena armumise pärast man Haimis. Mis neid isiklikke asju veel puudutab, siis visalt on aastasajad üle elanud ka stseen lapsepõlvest. Legend Mozarti kohtumisest Mariantu Anetiga. See räägib, et need kaks kohtusid juba lapsepõlves, kui Mozart andis lühikese kontserdi Austria keiserliku le perele. Kui keisrinna küsis, mida Mozart soovib esinemise eest saada, lausus noor helilooja, et tahab marja tooniaga. Nii kõlas neiu nimi sünnipäraselt. Abielluda. Nagu ajalugu teab, sai Marian tualetis prantsuse kuninga Louis 16. abikaasa. Ent tema lõpp oli kurb nagu Mozarti endalgi. Revolutsiooniline prantsuse rahvas võttis pea nii kuningalt kui kuningana. Imelaps Mozart oli seega oma viimistletud talent. Ent ajalugu tunneb teistki muusika ilma suurt, peaaegu Mozarti kaasaegset, samuti Viini klassikute hulka arvatavat meest, kelle talent trügis maailma järjekindla arendamiseta. Mozarti lapsepõlv oli niigi nõnda kuulused. Beethoveni sõbral on seetõttu kihk peatuda hoopis Ludwig van Beethoveni ja teistelgi tema nime kaimudel kandis täpselt samasugust nimega helilooja vend, kes oli enne teda lapse ja surnud. Samuti helilooja vanaisa. Kuniks oli teda, oli peres kõik hästi, aga vanaisa ei olnud kauaks. Olukord läks käest, kui ohjad haaras pere tema poeg Johan helilooja isa. On uurijal kinnitada üpris vähe head ehkki muusikaliselt andekas ameti poolest siiski õukonna tenor oliisa Beethoven inetu ja hüsteerilise loomuga, kelle saatjaks alalised joomingu märatsemise skandaalid, mis tõid talle kahtlase reputatsiooni. Muidugi aitasid sedasorti kuulsuse kasvamisele kaasa kergem meelsus, tahtejõuetus, vaimne piirang, tõsihingelise tasakaalu puudumine. Just nagu paganiini vanemad, nii oli saatus ka noorele Beethnile valinud poolsega seisa ja pehme loomuga ema inimese, keda Beethoven armastas kõigist kõigele. Kooliaastad Saksamaal kodulinnas monis andsin poisile vähe ladina keele süvaõpetuse veidiga, saksa keele õigekirja ja aritmeetika AT korrutamist kirjavahemärkidega oli, tähendas edaspidigi. 10 aastaselt oli tema kooliskäimise käidud, perekonnas valitses puudus, rohkem ei olnud võimalik. Sellegipoolest luges noormees palju ja omandas ladina keele sedavõrd hästi, et suutis tõlkida kõnesid. Sugu tuli ka prantsuse ja itaalia keel. Nüüd oli neid kokku juba pea sama palju kui hoolega õpetust saanud Mozartil. Olgugi et kirjas, tegi Beethoven neis võõrkeeltes suheldes jämedaid vigu elu lõpuni. Mozarti kuulsus käis ees ja sellest oli kuulnud terve Euroopa. Et poiss osutus andekaks, tahtis ka Johan Beethoven oma hädade leevenduseks poisist uut imelast teha. Isa pingutused olid siiski kaod, tellised õpetajad vaheldusid kiirmarsil ja isasega poja tundidesse vahele, kuis jaksas. Tema ja poisi õpetajate pingutuste viljad ei jäänud siiski valmimata ja ühed esimesed neis seisid 1778. aasta varakevadel Kölnis müürilehtedel. Teadaanne täna, 26. märtsil 1778. aastal on õukonna Norril Beethoveni au esitada akadeemia muusikasaalis oma kaht õpilast, õukonnaalti adradonki ja oma kuueaastast pajukest. Esimesel on au vastavad üles mitmesuguste ilusate aariatega, teisel klaverikontsertide ja triadega. Ta loodab kõrgetele härrastele pakkuda täielikku naudingut, seda enam, et kunstnikele on üles aidatud, armu olla ära kuulatud kogu õukonna suurimaks heameeleks. Algus kell viis õhtul. Aponeerimata, härrad ja daamid maksavad ühekordne Beethoveni sünniaeg 1007. 70. aasta detsembris ja müürilehel lubatud kontsert 1778. aasta kevadel ei räägi meile faktiliselt justkui kuue aastasest poisist. Aga küll isa teadis, kuidas suuremaid emotsioone välja meelitada. Ajada välimuse järgi segamini kuue, seitsme või kaheksa aastane poisike võis olla lihtne kellele iganes. Viide plakatilt, mis rääkis juba kogetu taust olla õukonnas ära kuulatud vihjab tõenäoliselt sellele, et kuurvürst maks Friedrichi õukond oli noore Beethoveni juba üle vaadanud ja tema ande tähelepanuväärseks kuulutanud. 12.-ks eluaastaks oli tal selja taga juba esimene kontsert Treiski Euroopasse. Hollandisse tagasi jõudes krimpsutanud noor geeniusega nägu ja teatanud, et sinna ta enam tagasi ei sõida. Hollandlased on ihnuskoid ja nii väljendus see noormees, kelle enesejuured võisid olla pärit samuti kusagilt sealtkandist ehk Madalmaadest. Samast vanusest ta meile jäänuke Beethoveni esimene meile tuntud heliteos klaverivariatsioonid tänapäevaks unustusse jäänud heliloojaid Resleri Marsi teemale. Variatsioone iseloomustavad nii energia kui sügavad tunded. Moodsa kalandsusest peenusest ei ole siin suurt midagi. Aga see ongi ju seesama mässumeelne Beethoven olgugi, et teose loomise hetkel vaid 11 12 aastane. Kõigepealt teema, seejärel seesama materjal kõikvõimalikul moel töödelduna. Esimesest lihtsakoelise muljest ei tohi end lasta veel petta, kuulake aga, materjal muutub mängijale üha väljakutsuva maks. Prohveteid on olnud meie kõigi elus. Muidugi ei saanud nendega Beethoven. Jättes kõrvale isa, kelle võitlusi poja edasijõudmise eest lükata, kant pigem jonn. Peatume hoopis ühel nendest paljudest Beethoveni õpetajatest sakslasele Christian meestel, kes saanud kuurvürsti õukonna organisti koha võttis andeka õpilase kohe oma Pikaariks palgata abiliseks. Nähes, millise kire ja osavusega Beethoven orelist oma sõbra teeb ning sellel varsaajale vaatamata teenistusi saatma improviseerima õpib teeb ta juba Beethoveni 13. eluaastal ühes tolleaegses muusikaajakirjas märkuse. Olgu lisatud, et need oli omaaegseid säravamaid muusika kirjanike Saksamaal. See noor geenius on pälvinud igakülgse toetuse oma kunstireisideks. Kui ta jätkab samas vaimus, nagu algas, saab temast teine Wolfgang Amadeus Mozart. See samane mõistis samas sedagi, et tema geniaalse õpilasel, kellel on ohjeldamatu fantaasia, tuleb puudu enesevalitsemisest, distsipliinist ja kultuurist. Selle vastu aitas õpetaja hinnangul süvenemine suurmeistrite teostesse. Nii uuritigi üheskoos takt taktihaaval läbi Johann Sebastian Bachi hästi tempereeritud klaver ehk kaks paksu vihikut prelüüdi Fungasid millest juba varemgi siin saates juttu teinud oleme. Kui mäletate veel, ei olnud neil aegadel laiale üldsusele kuigivõrd tuttav nimi. Kitsamas ringis tema teosed siiski levisid ja said hingelähedaseks ka Beethoffennile. Viidates nime tähendusele saksa keeles, poetas Beethoven kord. See ei ole Huja, vaid terve meri. Andes Beethoven neile võimaluse enese asemel mõnelgi korral õukonnas ise organistina palvuse teenida kaevas õpetaja sellega endale pigem hauda. Pärast kuurvürst maks Friedrichi surma seejäreltulijana ametisse maks parants, kes pidas end muusikas asjatundjaks. Ühe esimese sammuna nõudis ta kohe andmeid kõigi kapelli liikmete kohta. Meenutagem, et teiste seas oli seal endiselt õukonna tenorina hingekirjas Beethoven, isa Johan Beethoven. Ettekanne uuele kuurvürsti laias kuumad söed, nii vana. Johan Beethoven hääleliselt täiesti kõlbmatu teenib kaua, väga vaene, keskpärase käitumisega, abielus, 44 aastat vana, kolme lapse isa teenib 20 kaheksandat aastat palk 350 Floriini tenor ja noore Beethoveni kohta. Ludwig Beethoven 13 aastat ala, kaks aastat teeninud ilma palgata on kapellmeistri puudumise korral mänginud orelit. Heade võimetega on alles noor healing, tasase käitumisega. Vaene. Neete kui Calvinist soovitatakse ettekandes hoopis lahti lasta. Ehkki päris nii ei lähe, tuleb õpetajal pool oma palgast ja ametist loovutada oma õpilasele, kellest on saanud kodulinnas Melbourne'is juba tuntud nimi. Isagi jääb esiotsa veel üle noatera ametisse. Kaks imelast Mozart ja Beethoven kohtuvad esmakordselt 1787. aastal. Mozart on nüüd juba üle 30 Beethoven lähenemas 18-le. Beethoveni Viini sõidu eesmärgiks oligi saanud kohtumine Mozarti ka. Ja vaatamata asjaolule, et Mozart on parasjagu ihu ja hingega ametist Don Giovanni loomisega leiab ta mahti Beethoveni mängu kuulata. Teema, millel improviseerida annab Mozart talle ise. Kui Beethoven on lõpetanud, sõnab Don Giovanni, autor, seesama suur Mozart, kellest neil aastail kõik suurima vaimustusega kõnelevad. Pange tähele, ta paneb veel kõiki enesest kõnelema. Ja suur Mozart ei eksinud. Aastakümneid hiljem võttis romantik Robert Suumann koguni. Geniaalsus on olemas. Pole tähtis, kas avaldub sügavuses nagu Bachi kõrguses nagu Mozart til või kõrguses ja sügavuses nagu Beethoven. Aeg sunnib meid täna siia pidama jääma, et tuleval korral liikuda siit juba ajas edasi. Või siis tagasi. Suurmeeste mõtted ja ajaloolised dokumendid Toomas Lõhmuste hooleks materjali litsejades, saateks Märt Treier kuulmiseni.