Seekordses saates saame tuttavaks trompeti ja trombooniga. Arvake ära, miks ma võtsin saatesse trompeti ja trombooni võiks võtta näiteks trompeti metsasarve. Nad lähevad niimoodi kõlaliselt nagu hästi üle. Aga mina võtsin trompeti trombooni ja mõtlen ka kohe ära, ma võtsin sellepärast, et äkki nad on mõlemad niisugused torud, mis on ühesuunalised metsas ära läheb ülespidi ja tuubal läheb ülespidi. Aga tegelikult on siin küllap teisigi targemaid tagamaid. Stuudios on külas higi kalaus ja Rein Sildna mõlemad mängivad Eesti riiklikus sümfooniaorkestris. Ja te istute kõrvuti, tähendab trompetit? Khani mängijad istuvad sümfooniaorkestris kõrvuti. Ei tea, miks nad niimoodi seatud. No me oleme partituuris kirja pandud niimoodi ka kõrvuti, ju siis sellepärast kõlale selles mõttes nähtavasti sobime nii kõige paremini. Trompeti trombooni vaskpillid kas siis asestan tehtud? Põhiliselt on nende ehitusjah, vasestan küll, viimistluses on erinevaid, on on pillid, mis on üle õpetad, jätavad niukse hõbedase mulje, aga tegelikult on nad alati tehtud siiski vasest. Kas need trompet tromboon on vanad pillid? Puhkpilli tantsime, vanemad pillid ajaloost pole nad kunagi ei ole niuksed vaskpillid olnud, vaid nad on saanud alguse kuskil, nagu arvatakse, invest puhuti teokarpe ja ja igasugustesse võimsatesse torudesse, aga hiljem oma piduliku kõla pärast on need kasutud, nii sõjavägedes signaal pillidena kui ka pidulikud kuningate sissetulekute puhul või, või paraadidel Me, et nad on ikka üsna nii iidse ja piduliku minevikuga. Nii et kui signaale mängivad, siis nad vist mängivad kõvasti kõva häälega. No ikka trombooniga on samuti juba vanadel 500 aastat tagasi maalitud piltidel on näha, kuidas sõjamehed ratsutavad sõjakäigule. Tromboonimängijad hobuste seljas. Aga ei tea, kummal pillil see kõvem hääl on trambetelevidrumboonil. Ma olen ise tunnet, tromboon, vist noorem pill. Või eksin? Ei tea? Loetakse ikka üheks vanemaks puhvriks, täpselt, ei oska öelda, juba. Tromboon on vist püsinud nende oma samasuguse kujuga õitsema, kuna trompet oli algul pärison naturaalhelide bände ülemhelide peal põhines ilma mingisuguse mehhanismid, nagu ütleme, tänapäeval on, aga Ühel perioodil Inglismaal isegi kasutati, oli kolissiga trompet kah kasutusel. Et ta oli üsna lähedane tromboonilaga. Tänapäevase kuju sai kuskil 150 aastat tagasi, siis, kui tal tekkisid kroonide süsteemi, tekkisid ventiilid või pumbad vett, sai need vahepealsed noote ka mängida. No sa siin ütlesid vahepeal, et sõnagulisse lapsed võib-olla ei tea, mis see tähendab, sellepärast tromboon nagu erinebki teistest vaskpillidest üldse puhkpillidest. Kui teistel pillidel kõigega, kas ventiilid-klapid, pumbad, millele vajutades siis mõõdetakse helikõrgust mängitakse siis tromboon-l ei ole niisugusi klapiga, ventiili trumboonil on niisugune pikk muukujuline toru. Ma loodan, et lapsed on televiisorist või kontserdil kindlasti näinud seda naljakat pill. Seda olulist toru liigutame, muudame helikõrgust ja niiviisi siis nänni. Ja trompeti pealsin, klapid, trumbid. Teil on samamoodi, et muudetakse ka toru pikkust, kuigi see ei ole mitte nagu toru nihutamisega, nagu selle trombooni kolissil, vaid siin on. Igal kolmel klapil on üks pisike lisatoru, mis ühendab selle antud toru või siis kaks tükki korraga, siis kolm tükki korraga, et saada vajaliku lisapikkusega torud. Kas need on siin ventiilid, niisugused klapid, kuhu saab vajutada? Neid küll nimetatakse pumpadeks, osadel pillidel on teistsugune süsteem, kus silindrilised Neid nimetatakse ventiilideks. On nagu kaks erinevat süsteemi. Kuulake, kui siiani sisse ei puhu trompetis ja sisse ei puhu ja vajutlemise pumpade peale, siis logiseb niimoodi. Ja kui niimoodi neid kalme pumpasin lödistada ja sisse puhuda, siis tulevad ilusad hääled välja, aga trombooni ei ole kuhugi, siis hajutada sõrmedega. Tromboon liigutan regulisi parema käega ja siis sellega siis pikendama või lühendama oma pilli. Ja seetõttu ka hääl läheb kas siis kõrgemaks madalamaks. Huvitav oleks siis kuulata, mismoodi siis nendel pillidel on need madalad noodid ja kõrged noodid. Saaksime häält pidi niimoodi kah paremini tuttavaks. Kuulge, puhuksime ühe niisuguse tavalisel noodi, mida me saame ilma nende klappide abita. Nii kõla järgi olid need niimoodi vist madalamad noodid või. Või oli see trompetikeskne register? No see on ikka seal üsna algusest madalam registrit läheb kõlvel pardi võrra madalamaks, saab mängida aga aga seda palju nagu repertuaaris ei kasutada. Kui läksime, siis võib-olla mõned noodid ülespidi ka. Nüüd üks ülemhelide reostamis nagu. Paljudes raamatutes saadakse vaskpillidel ülepuhumise teel seal õhupinge muutumisel. Üks õhupinge peab siis vist suu peal muutuma, kus Eka muutub. Nojah, vaskpillidega seal tekkinud vähesest trasti nihukest ei ole, ütleme, et hääl tekib, tekitakse luulet, toru on nagu ruupor, mis seda haljendab? Lapsed võib-olla, kes omanfaari proovinud või teavad, et sinna sisse tuleb huultega põlistada. Ja siis kuulte pinge õhupinge muutuma, seal siis niimoodi puhutakse, küljed saadakse. Järgmine ülemheli saadakse kõrgemeli. See osa tuleb siis kõik teha huulte hingamisega ära need vahepealsed noodid, mille jaoks siis on klapid. No ja kõvasti te mängite, siis suu väsib ära ka. Ja eks ta ikka vähemalt sellepärast on vajalik tihti puhat täht. Et veri hakkaks jälle huultelt läbi käima ja ennast lõplikult mängiks. Aga kuuleksime nüüd trombooni, kuidas tramboonil kõlavad siis need madalamad noodid ja, ja kõrgemad ka. No ema alguses ütlen, et seal kolissil on veel seitse niisugust põhijaotust, nagu me nimetame seitse positsiooni. Mängiksime siis keskmises registris, need noodid järgimine. Need olid siis need noodid keskmisest registrist allapoole. Ma mängiksin tele2 kõige madalamad noodid trombooni peal, kuidas kõlavad? Ja nüüd siis kõige ülemine register. Nii palju võtavad õhku need pillid kustest õhku, hoiate. Eks seda hingamist peab harjutama. Öeldakse päris nii, nagu tavalised inimesed hingavad, hingame. Hingame Teafragmana ja hingate korraga palju. No ikka peab nii palju kui võimalik võtmarkusest. Seda kergem on mängida. Minagi orkestris mängite nii tavaliselt missugune on teie partii orkestris? Orkestris, ütleme mõlemas muusikas on vaskpillide osatähtsus, on ta võib-olla orkestrile kõlajõudu, seal lihtsalt mängida, harmoonia, loota kaasa kas siis pedaalide või kuskil aktsenti rõhutada trompeti lon, kus võib-olla muusikaline materjal tingib mingisugust signaalsetelementi või või on seal mingisugune pidulik fanfaarikäik. Aga, aga siis on ka muidugi nüüd uuemast muusikast ventiilide pole tekkinud, siis sai talle rohkem anda meloodilisemaid partiisi sinnamaani ta pidi rohkem piirduma nende käikudega, mis lihtsalt nende operdooniatel lubasid. Nii et trompeti tromboon võivad mängida ka lihtsalt pikka nooti, mis kõlaks, kõlaks kaua ja hoiaks siis nagu viisi koos mida mängivad siis kõrgemad pillid. Nagu rändsin, ütles juba, et põhiliselt trombooni, eriti just kõlajõu Tagamiseks hoiame pikka nooti, võimsust, tugevust. Ja tutikoht ongi siis niisugune koht, kus orkestris kohe kõik mehed korraga mängivad. Ja kui vaskpillid, siis ka korraga mängivad siin hästi niisuguse võimsa ja uhke heliga, võib-olla kõik see kooskõla, aga võib-olla mängiksite midagi? Kindlasti on niisugustel puhkudel pillidel ka soolosid orkestrimuusikas kas pikemaid või lühemaid. Mõnes teoses rohkem unistuses, vähem. Trumboonil tuleb soolasid suhteliselt harva ette, küll neid on ja need ilusad soolade rasked ja tahavad palju harjutamist saada, aga trump, et teil on nüüd? Tead igast tõusis mingi väike soolased. Teatage meile mõned ilusamad, huvitavamad soolod. Ma mängiksin praegu Beethoveni avamängust Eleonora, seal on sinna lavatagune signaal seast üteldakse signaalse muljet. Tere. Teiseks, üksnes signaalne käik, see ei ole enam nagu naturaalhelide peal. Ja siin peaks mängima ka teine trompet kaasa esitamise praegu üksinda. On siis Rimski Kosakovi, Hispaania Kaplitsust. Vaskpillidel tihtipeale kasutatakse sardiine muidu orkestris, mida kasutatakse, neid rohkem antakse rohkem kõlavärv, aga sümfooniaorkestris kasutatakse ka selleks, et, et nad mõjuksid võib-olla niukse kaugemale, jätaks ruumilise efekti, et kuskilt kaugelt ütleme, kas seal keelbile Dremola saatele kuskil vaikse muusika sees on mingisugune vaikne soolo sortiiniga. Mängiksin teile sustakowitzi, 11.-st sümfoonia algusest hakkab sellise trompetisignaaliga peale sortiiniga mis jätab niisuguse mulje, et kuskilt kaugelt kaugelt Aga muide üks küsimus me küll teame, mis on keelbilded, Remolo, aga me ei tea, mis on trompeti sordiini. Trumbid. DisArdiin on niisugune, antud juhul ta on alumiiniumist. Niisugune kujuta võib-olla nagu elektripirni pannakse pillitorusse sisse ja siis ta nagu katab kõla. Seal alumiinium sortiin annab teatud määral ka särinat tämbrit juurde. Kõlaliselt on ka veel teistsuguseid, millega saab teha vau-vau või niuksed kaetud tämbriga. Suurem osa sordina on rohkem kasutada estraadiorkestris. Aga põhimõtteliselt sordiini, siis oli vist niisugune asi, mis pannakse ja torule ette, et see hääl ei saaks nii tugev välja tulla. Igal juhul hääl on siis vaiksem ja muudetud. Mängiksin lapsed, meloodilise näite ka, et teil ei jääks muljet, trompeti kõlavat, signaale saab puhuda. See oleks siis üks soolo kösbini. Ameeriklane Pariisist. Missuguste tromboonisooladega võiksime tuttavaks saada? Nagu ma ütlesin, et trombooni don soolosid märksa vähem kirjutatud, aga ma mängiksin mõned tuntumad neist. Esiteks tuubameerum Mozarti reekviem, istuda. Teiseks, ma mainiksin soolo Wagneri oma mängust ooperile täna Hoisel. See sool on mitte jumala tropoahelaga saanud kolme trombooniga koos, aga ma mängisin ta praegu üksinda ette pärast siis kuulata, kuidas ta kõlab kolme trombooni ja tuuba esituses. Ja kolmandaks ma mängiksin vast kõige tuntuma soolumistonboonile kõige raskemas olu, mis on kirjutatud. See on Ravelli boolero. Ravelli polerat kuulasime ka saates, kus oli juttu klarnetit Jahaagotistega fagotimängija ütles, et Rawell oli niivõrd kaval mees, et oskas ka temale kirjutada kõige raskema soolo üldse, mis muusikaliteratuuris on, kirjutas Hakotile, tähendab siis trombooni oskas ta samuti pähkli kirjutada. Sõnad võib öelda trombooniga, et see on kõige ebamugavam, kõige raskem soolo mängida. Niisiis Ravelli boolero Mis muid huvitavaid hääli, nende pildid, trompeti ja trombooniga saab teha, noh see tähendab, et mis huvitavaid mänguvõtteid Ma alustasin tromboonist praegu just tänu sellele oma kulissile. Androngoonil üks huvitav mänguvõte, mida nimetatakse klisse andaks. Kohend mänginud. Ma olen kuskilt kuulnud trombooniga võlvkonna häält ka teha. Kas trombooniga riielda saab? No siis on veel niisugused mänguvõtet hästi kiiresti, kui on vaja mängida, siis kasutatakse selleks nimetatud topelt Stegada. See on nagu hästi käre Torisemine riidlemine. Kuskilt õpeta, katastroof, vahepeal on veel üks niisugune. Viimane oli küll nagu kuulipildujast kahe. Jamis trompet teeb, mis huvitavat? Rulataja topeltkeel ja need on needsamad. Võib-olla siin eriti veel ei mänginud kolmekordset, see käib ka topelt, kelle hulka mängiksin ühe tihtipeale orkestris, mängib tuntud ka, ütleme sellist rütmi, terve pask võib ka mängida rütmifiguuri, mida tahetakse alla kriipsutada. Kui puupillidel käisid sõrme, kui oli tarvis kiiresti noote mängida, siis ma vaatan, kui teie mingite kiiresti siis käivad sõrmed ka, muidugi, trombooni käivad, kulissid kiiresti. Aga teil peab ju keel vist kiiresti käima suus ja tugev olema. Ja see on esmatähtis, et keegi oleks hästi täpselt ja noodi alguse tuleks kõik ühtemoodi ta kiiresti täis, kui vaja. Tavalisel inimesel see keel nii väga kiiresti käia tugev kajale, kas tõsistreenite kuidagimoodi seda? Eraldi Mei treeneriks ikka pilli harjutamisega. Kui vanalt mängima hakkasin? Aitäh. Minul hakkas üks kuskil kolmeteistaastaselt või muidu ei saa ma jah, ka koolipõlves mängisin mänginud küll trombooni. Ma mängisin kooli puhkpilliorkestrist baritoni. Aga hakkasin laste muusikakoolis klaverit. Peale seda siis kuskil 14. Aastaselt alustasin trombooni õping. Tähendab poiss peaks olema niimoodi üle 10 aasta vana 19 12 ja siis ta võiks hakata neid pille mängima. Nüüd on ju väga levinud koolides plokkflöödimäng, see on ju ka puhkpill ja eks ta ole üks sammuke sinnapoole. Peamine on ikka kõigepealt nooditarkust, natuke omandatakse, siis läheb see asi palju kergemalt.