Teisipäeva hommik on raadio kahes muuhulgas ka apteegihommik, sellepärast et just nimelt teisipäeviti siin hommikuprogrammis on meil külas Indrek Vainu ja me räägime sellest, mis toimub põnevat rakenduste maailmas. Jutt siis mobiiltelefonide ja tahvelarvutite rakendustest eeskätt tere hommikust, Indrek, ilusat hommikut. Raadiokuulajad. Tere hommikust, Madis, tänaseks teemaks siis ei ole mitte konkreetselt ükski rakendusega äpp, vaid hoopis üks selline märksõna, mis on selle maailmaga laialdaselt seotud. See on hästi aeg ja ma pean ütlema, ausalt öeldes mina ei ole väga täpselt aru saanud, milleks kogu see hästi teema eriti hea või vajalik on. Ma küll saan aru, mida see endast kujutab, see tähendab seda, et ütleme, kui sa näiteks postitad kusagile mingisuguse pildi Instagrami näiteks ja paned sinna siis alla kommentaariks veel trellid ja siis mingisuguse märksõna, mis seal pildi kohta on siis inimesed, kes otsivad kusagilt Ajalugu ulatub aastasse 88, kui keegi teab siukest kommunikatsioonivõrgustikku nagu IRC ja sealt seesama trellid, märke seda nimetataksegi tegelikult Namber Inglismaal või Ameerikas on kasutusel nii-öelda Namberina ja ta on noh, telefonidel on ta ammusest ajast olnud, kuid kuidas ta siis nii-öelda populaarseks sai või mis ta mõte on, ma siis üritan lahti seletada, et seda võib nimetada niukseks metaindeksist kasvõi metaandmestiku määrajaks, et kui enamasti andmesüsteemid on üles ehitatud selliselt, et on mingi hierarhia, on mingisugune taksonoomia, on mingisugused süsteemsused on ju, on mingid hierarhiad on päris täpselt paigas siis hästi, aga selline nii-öelda meta nimetas Ta või kirjeldaja. Kui meil on andmestik, kas me saame andmestikud juurde anda mingisuguse tähenduse ja see tähendus hashtag puhul on, on vaba, et tal ei ole mingit hierarhiat, et kui ma midagi näen, midagi postitan, panen mingisuguse blogipostitus üles. Ma saan määrata ära hashtag ja see oli veeb kaks, nulliga kusagil 2000.-te aastate alguses. Kõige populaarsemaks mõte oli see, et sul ei ole sellist ühtset hierarhiat, vaid et igaüks saab siis mõelda mingisuguse kirjelduse asjale juurde ja hakkas ta siis sellega arenema, vaikselt võib-olla paljud teavad, blogides on olemas tääk laudid, et nii-öelda hashtag tähendab tegelikult natuke erinevad asjad, et räägi nagu on tihtilugu antud mingisuguse süsteemi poolt, et sa saad valida oma postitusele või oma oma mingile sisule saada nagu lisatähendus anda või või näiteks jagada oma blogis asjad täägide järgi, onju, aga muidugi noh, tõeline revolutsioon, hashtag, tekki, see twitteris ja twitteris ta tekkis sellest, et inimesed tegid postituse, panid selle trellid ette, panid mingi sõna ja kui siis ühel hetkel Twitter vaatas, et oh, et see on päris populaarseks muutunud, selline nii-öelda hashtag kasutamine, siis loodi ta nagu hüperlingiks sipeliks tähendab seda, et sa saad sinna klõpsata ja Twitter toob siis sulle kõik need samasuguse hash täägiga sõnad, sa saad nii-öelda uut sisu leida. Hästi aeg võimaldab. Kui ma olen hästi palju keskkondades, seal on hästi palju äppe kasutusel, siis põhimõtteliselt on võimalik läbi hashtag, mis on ikkagi inimeste loodud leida samu kontekste erinevatest süsteemidest üles, et kui ma näiteks näen twitteris mingisugust sõna võtan päris Vene värk ja lähen otsin seda Instagramist või lähen otsin sedasama sõna kasvõi otsingumootorist, siis ma suudan nagu leida mingisugust täiendavat informatsiooni nii-öelda laiendada seda teadmist. Kui nüüd võtta, et kus ta kasutusel on, siis jah, kõige populaarsemalt on ta kasutusel twitteris sisaldava instagramis kasutusel muidugi Google plussis on ta täiesti olemas ja pluss siis on ta veel nii olemas, et kui tavaliselt hashtag saab koosneda ainult ühest sõnast siis Google, pluss siis sa saad otsida kahe hashtag või kolme aasta kaupa nii-öelda kombinatsioone. Eerika saeti vali säästegi aasta sõnaks ja muidugi sellepärast, et ta oli nii populaarne. Ja õnneks võitis ta sellised kaks sõna nagu kängnem ja Yola. Aga eestikeelsed, sest et hästi haigel siiamaani siiski veel ei ole, arvaks, et ta võib-olla eestikeelseks ja nimetan teda märksõnaks või, või kirjeldajaks või millekski selliseks, et ta või tähistaja. No ma ei tea, seda peaksid juba mingid eesti lingvistid siin nagu ütlema, et mis see häste on, et et eesti keeles tavaliselt öeldakse trellid selle kohta twitteri puhul veel nii palju, et näiteks asjad, mis on trendivad bränding, pannakse siis äss tähingi põhjal kokku. Aga Twitteri puhul on see, et ta Ta nagu vaatab üle otsitakse neid hästi, mis seal mingisuguses ajahetkes mingi algoritm on, neil hashtag otsingualgoritm, mis koondab kokku ja sa vaatad, treening on mingi sõna on ja siis see tähendab, et mingi teema nagu üles läinud ja meil Eestis võib-olla väga ei osata kasutada. Aga USA-s on täiesti sellised nii-öelda agentuurid või grupeeringuid või lobigrupid, kes siis nagu spinnivad neid hashtag üles, et kui on mingi teema näiteks seal on mingisugune Obama, mingi valimiskampaania Vicentuurit või, või mida iganes, on need Sauda tohutu populaarsuse. Ja, ja noh, nii-öelda uuemast ajast on ju see, et, et tehakse lausa kampaaniaid, et postita mingi asi selle hash täägiga otsitakse sisu uuesti kokku, suudetakse ta trendinguks ajada, suudetakse seda nii-öelda populaarseks mingiks hetkeks muuta ja siuke põnevad asjad hakkavad juhtuma. Instagramis on näiteks teistpidi, et Instagram lihtsalt loeb kokku, kui palju mingeid hästega on ja siinkohal ma võin öelda, mis on Instagrami kõige populaarsem, hästi. Nonii, onla armastas, käime mitmesaja fiit salvestas kuulge te pilte metsikult palju Instagramis kogu aeg või siis või siis KOV KOV ehk kohvid laav Insta kuud, nii, kiud fotoste tei on veel top 10. insta, muud noh, siuksed asjad, puud, Bornan, isegi siin top 50., mis on tavaline asi, et kõik, kes enne kui sööma hakkavad hipsterid, siis teevad sööma hakata, vanasti tuli palve lugeda siis noh, nüüd tuleb pilt teha ja instagrami panna ja muidugi sinna filtritega selliseks, et ta näeb välja nagu ei kõlbaks või. Tavaliselt võib-olla küll. Miks peaks tegelikult üleüldse mina, kes ma ei ole kunagi ühtegi hästagi kusagile kirjutanud. Ühe korra vist olen ühele Instagrami pildile. Miks ma peaksin seda rohkem? Ja no ütleme, Instagrami puhul on isegi põhiliselt päris lihtne on see, et mingi oma seltskond, kes sind valovib, ütleme seal mingisugune 100 200 300 inimest, kui sul on ainuke hea pilt ja sa tahad, et teised ka seda leiaksid, sellised inimesed, kes sind ei tunne, kes ei jõuaks elusees sinu kontoni, leiavad selle pildi läbisel hashtag üles, et olen, olen ise Instagramis korduvalt proovinud seda hästegi rida ajanud, küll paremini, küll halvemini ja tuleb laike sihukestel inimestelt, keda mitte kunagi mitte kuidagi nagu ei tunneks ega tundma ka saaks, et vahest ise otsin, mõnda vaatan, et ahah, näed, keegi tegi põneva pildi, siin on mingisuguse häste küljes ja lähen otsin selle saama hästegi kaudu. Twitterist ka leiab nii-öelda twitteri enda juhised, kuidas kasutada, et ei tasu nagu üle panna, on ju instagramis tihti ütleme seda, et on 20 30 häste, mõnel pildil isegi, et kakskolm, hashtag, et, et see on niisugune mõistlik asi. Seades räägimist aitäh.